statisch of dynamisch?

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik heb hier een thuisnetwerk met een router en dus DHCP. Ik krijg per pc een ip-adres toegewezen van de router. Een Dynamisch adres dus.

Nu zat ik me af te vragen: Ik kan ook iedere pc een statisch ip-adres geven etc. Maar wat is daar het voordeel of misschien nadeel van? Dus waarom kies je voor dynamisch of waarom juist voor statisch?

Verwijderd

Dynamisch is makkelijker omdat het gecentraliseerd is. Instellingen (en bij DHCP moet je lang niet alleen denken aan IP-adres en subnetmask) kunnen met één aanpassingen uitgerold worden.

Statisch heeft eigenlijk weinig voordelen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03
Behalve als je poorten gaat mappen (webserver achter router bijvoorbeeld). Dan is een statisch ipadres wel makkelijk

Roomba E5 te koop

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tenzij je je dynamische IP's statisch in je DHCP server neerzet :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Maar statisch is weer lekker makkelijk als je geen DHCP server hebt :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
als het mogenlijk is zou ik een dhcp server houden, en dan de IP's koppelen aan hun mac address. moet alleen je router dat wel kunnen natuurlijk....
als het kan heb je de voordelen van plug en play en de centrale instellingen van dhcp met de mogenlijkheden tot port mappen op een vast IP.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

:D

"Wegen zijn best handig, als je een auto hebt"

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 16:14:
:D

"Wegen zijn best handig, als je een auto hebt"
Een rondje fietsen is ook gezond hoor ;)

Maareh, als er DHCP op je router zit zou ik dat maar gebruiken ja. Fietsen kost zoveel tijd... :)

-

Verwijderd

sig69 schreef op 29 april 2004 @ 15:59:
Behalve als je poorten gaat mappen (webserver achter router bijvoorbeeld). Dan is een statisch ipadres wel makkelijk
Ook als je gebruik wil maken van remote desktop (en je pc hangt achter een router) is het wel handig als je een statisch IP-adres toekent aan de pc waarmee je een remote connectie wil gaan maken. Gaat anders echt niet werken 8)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 16:28:
[...]

Ook als je gebruik wil maken van remote desktop (en je pc hangt achter een router) is het wel handig als je een statisch IP-adres toekent aan de pc waarmee je een remote connectie wil gaan maken. Gaat anders echt niet werken 8)
Men neme MAC Adres van RD PC en klopt die in van de instellingen van DHCP Server en kent een vast uit te delen IP toe :P

/EDIT : Of de Lease Time op OnEindig zetten :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 29-04-2004 16:33 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:21
Over het algemeen delen de meeste DHCP servers automatisch hetzelfde adres uit als je een keer opnieuw start. Komt gedeeltelijk door de cache die de DHCP server zelf vaak heeft en ik geloof dat de machine zelf ook een voorkeurs-IP kan aanvragen (maar dat weet ik niet geheel zeker).

Moraal van het verhaal is: zolang je een grotere IP-range hebt hebt dan het aantal PC's krijg je in 99% van de gevallen hetzelfde IP.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03
nero355 schreef op 29 april 2004 @ 16:32:Men neme MAC Adres van RD PC en klopt die in van de instellingen van DHCP Server en kent een vast uit te delen IP toe :P

/EDIT : Of de Lease Time op OnEindig zetten :Y)
En dan..... heb je dus een statisch dynamisch ip adres?

Roomba E5 te koop

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sig69 schreef op 29 april 2004 @ 16:34:
[...]

En dan..... heb je dus een statisch dynamisch ip adres?
Bijna : Dynamisch Statisch IP Adres ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Het Ip veranderd heel zelden bij me, dus remote desktop is gewoon mogelijk (ik maak er vaak gebruik van).
Pagina: 1