Toon posts:

[speakers] Broertje heeft soft dome-tweater gedeukt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.878 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben dus behoorlijk pissed dat mijn broetje dit gedaan heeft :( . Nu heb ik mijn box, Dynaudio Audience 42, proberen te maken met een stofzuigen. De dome-tweeter ziet er nu weer redelijk uit, maar het irritante is dat er nog steeds kleine deukjes in zitten. Het is hetzelfde als je van een stukje papier een propje maakt en dan weer uitvouwt tot een blad. Je ziet dan allemaal lijntjes en kleine deukjes. Is er een manier om die kleine deukjes ook uit m'n tweeter te krijgen?

Hoe werkt zo'n soft dome-tweeter eigenlijk? Ga ik door die kleine deukjes ook een ander geluid horen? Heb de boxen nog niet opnieuw aangeslooten omdat ik nog te boos ben op m'n broertje.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Ik zou eerst eens luisteren of je dan een verschil hoort. Zoja, laten maken met een nieuwe tweeter. Vaak zitten er ok scheurtjes in, en die zijn echt funest. Je kunt overigens ook nog even met een hele fijne naald of speld proberen de deukjes eruit te halen. Het kan je de reparatie schelen, maar ik zou er niet op gokken dat je hem optisch nog volledig mooi krijgt, helaas.

En die laatste zin is wel een beetej flauw hoor, dat je je eigen luidsprekers niet aansluit omdat je te boos bent op je broertje :P .

Music Addicted

Verwijderd

Ja das balen, maar meestal is het dome materiaal erg sterk, of juist weer heel erg flexibel. Dat laatste vooral in het geval van een soft-dome. Ik weet niet van welk materiaal jouw tweeter exact is gemaakt. Maar gezien je beschrijving lijkt het me geen geweven dome. Beluister ze inderdaad eerst eens en maak dan de schade op. :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:40

Jag

Ik neem aan dat je je broertje ook maar ff ingedeukt hebt :P ?

Ik heb ook wel eens iets soortgelijks gehad. Had haast, gooide een broek met riem over mijn speaker. En snok, de riem werd aangetrokken door de magneet van de tweeter en de dome ingedeukt. Ik heb het eerst met een stofzuiger geprobeerd, weinig succes. Toen met een speld hem uitgedeukt, een luistertest gedaan, geen verschil. Ff een sweep gedaan, allebei netjes tot 18KHz (mijn gehoor gaat niet verder :) ).

Verwijderd

Topicstarter
Boekster schreef op 29 april 2004 @ 16:15:
En die laatste zin is wel een beetej flauw hoor, dat je je eigen luidsprekers niet aansluit omdat je te boos bent op je broertje :P .
Ik bedoel dat ik nu heel boos ben op hem. Als ik dan nu m'n boxen aansluit en de beschadigde tweeter doet het niet meer goed dan wordt m'n humeur er niet beter op. Het is dus uit zelf bescherming dat ik ze nog even niet aansluit.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 16:32:
[...]

Ik bedoel dat ik nu heel boos ben op hem. Als ik dan nu m'n boxen aansluit en de beschadigde tweeter doet het niet meer goed dan wordt m'n humeur er niet beter op. Het is dus uit zelf bescherming dat ik ze nog even niet aansluit.
Zo erg is het over het algemeen niet hoor :) . Meestal zijn ze nog wel goed te repareren, op wat optische beschadigingen na. Gewoon even proberen dus :) .

Music Addicted

Verwijderd

Haha dat heb ik ook een keer gedaan bij de dure boxen van mijn neef. Toen maakte ik er ook nog een geluidje bij van *plop*!

Toen werd hij heel erg boos.

Anyway, je zult geen verschil horen, voornamelijk omdat het hele kleine lijntjes/deukjes zijn. Ik hoorde iig geen verschil na het uitdeuken. (Heb het zelf ook wel eens meegemaakt)

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 29 april 2004 @ 16:32:
Ik neem aan dat je je broertje ook maar ff ingedeukt hebt :P ?
Lol, nee heb hem niet ingedeukt. Hij gaat wel betalen voor eventuele reparatie, heeft ie net aangeboden.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik ben HEEL blij dat die van mij stallen grilles voor de tweeters hebben zitten. Ze zijn niet ongelofelijk duur om te vervangen, maar metaldomes scheuren meestal.

Je kunt ze trouwens wel helemaal indeuken, dan heb je een inverted dome, die gebruikt JM-Labs ook in de Utopia Serie :p .

Music Addicted

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met vrouwen kun je ook lachen
Met je broertje ook wel :+

Maar ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt zodra je het gaat beluisteren.
En dan is schrik / boosheid ook weer vertrokken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door -Skyhawk- op 29-04-2004 16:45 ]

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 23:13
Ik heb het zelfde al heel lang (denk ik kap zat er altijd voor) van me sub. Mijn set is Creative inspire 4400.. en het is sub die ingedeukt is. Ik heb zins kort me kap er af Omdat die hele stof verot ging.. dus vind ik het niet zo mooi dat dat ding ingedeukt is dus hoe krijg je um terug ? Ik heb al met stofzuiger geprobeert .. lukte niet.. Met een naald nog niet geprobeert.. Hoe doe je dat dan precies ?

[ Voor 8% gewijzigd door GleNnoS_ op 29-04-2004 19:23 ]

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 12:59

Cow_tipping

On the run for D.B.!

GleNnoS_ schreef op 29 april 2004 @ 19:17:
Ik heb het zelfde al heel lang (denk ik kap zat er altijd voor) van me sub. Mijn set Creative inspire 4400.. en het is sub die ingedeukt. Ik heb zins kort me kap er af ... Dat hele stof ging verot.. Maar ik vind het niet zo mooi dat dat ding is ingedeukt dus hoe krijg je um terug ? Ik heb al met stofzuiger geprobeert .. lukte niet.. Met een naald nog niet geprobeert.. Hoe doe je dat dan precies ?
Boeit niet!

Bij tweeters is het de dome die voor het zuivere geluid zorgt. Bij woofers is het hele oppervlak (met dome) een relatief stijf oppervlak. De dome zorgt hier niet voor de hogere tonen, maar de rand om de dome heen naar buiten.
De dome is bij de woofer niets meer dan een stijve stofkap.

* Cow_tipping drukt het misschien wat simpel uit, dus audiofielen rustig aan. ;)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 23:13
Cow_tipping schreef op 29 april 2004 @ 19:24:
[...]

Boeit niet!

Bij tweeters is het de dome die voor het zuivere geluid zorgt. Bij woofers is het hele oppervlak (met dome) een relatief stijf oppervlak. De dome zorgt hier niet voor de hogere tonen, maar de rand om de dome heen naar buiten.
De dome is bij de woofer niets meer dan een stijve stofkap.

* Cow_tipping drukt het misschien wat simpel uit, dus audiofielen rustig aan. ;)
Lolw ksnap ut :) Maar het ziet er niet zo mooi uit :P (ik heb er geen kap meer op) Dus ik probeer um terug te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door GleNnoS_ op 29-04-2004 19:49 ]

Verwijderd

Als je een woofer gaat uitdeuken met de stofzuiger zet dan eerst de mond op de stofkap. Zet daarna pas de stofuiger aan en niet andersom! Ga daarna niet aan de mond snokken gewoon op dezelfde positie houden. houd de mond zo voor een paar seconde. Zet dan de stofzuiger uit en haal daarna de stofzuiger eraf. Als de deuk er dan nog niet uit is haal dan de zak uit de stofzuiger. Hierdoor zuigt zij wat harder.
Met een naald uitdeuken zou ik niet doen. Een nieuwe tweeter voor die audience speaker zal niet zo duur zijn. Dus wellicht het beste om een nieuwe te bestellen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb dit ook gehad.............. zoontje van vrienden moest zo nodig vingertje erin porren :( :|

Met stofzuiger terug "aangezogen" alleen inderdaad wel van die kreukel lijnen :/
Gelukkig deed ie dit niet bij mijn andere Speaker, want dat is de enige die van de 2 die helemaal perfect is...

De speaker die hij heeft gemold min of meer (geluid is nog steeds goed hoor maar ja toch de looks he ....) heeft namelijk een erg foute Woofer die vocht heeft gevat voordat ik ze kreeg van een kennis en daardoor schijn ik volgens een vriend van mij last te hebben van een kromme spoel die dus langs de magneet schuurt een beetje ofzo :?

Anyway veel succes 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de boxen opnieuw aangesloten en het valt tot nu toe mee met het geluid. Ik vind het moeilijk om te bepalen of er iets mis is, want ik ben er nu zo op aan het letten dat ik gewoon een fout in het hoog wil vinden.

Blijft dat je nog steeds die kleine deukjes blijft zien. Echt irritant is dat. Heb ook al geïnformeerd wat een nieuwe tweeter kost.

Wilde bij deze ook iedereen bedanken voor zijn reactie. Bedankt mensen.

Verwijderd

Wij hadden op het werk 2 Infinity Alpha 50' staan, waarvan ook de tweeter (hard materiaal) was ingedeukt.

Ik kon zelf niet echt een verschil opmerken. Het staat wel afgrijselijk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 00:34:
Wij hadden op het werk 2 Infinity Alpha 50' staan, waarvan ook de tweeter (hard materiaal) was ingedeukt.

Ik kon zelf niet echt een verschil opmerken. Het staat wel afgrijselijk...
Bij lage volumes merk je het idd niet zo maar de stijfheid van de bol is weg. Dit heeft tot gevolg als ie echt moet werken weer terug kan klappen of op bepaalde frequenties kan gaan brommen. Maar tweeters zijn over het algemeen niet zo duur, zou ze wel aanschaffen voordat de fabrikant de speakers discontinued ... dan zijn ze zeer moeilijk of niet verkrijgbaar.

Oh en over hetalgemeen is de kwaliteit speakerunits welke infinity de laatste tijd gebruikt beroerd te noemen. Een van mijn middentoners neigt ook tot deukjes vorming en ik zit er niet met mijn vingers aan, beetje jammer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 00:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 00:45:
[...]

Oh en over hetalgemeen is de kwaliteit speakerunits welke infinity de laatste tijd gebruikt beroerd te noemen. Een van mijn middentoners neigt ook tot deukjes vorming en ik zit er niet met mijn vingers aan, beetje jammer.
Ik denk zowiezo dat je het met midden/laag veel en veel beter hoort. Zo'n tweeter heeft ook niet echt uitslag (correct me if i'm wrong), en die middentoners/laag zeker wel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 01:24:
[...]

Ik denk zowiezo dat je het met midden/laag veel en veel beter hoort. Zo'n tweeter heeft ook niet echt uitslag (correct me if i'm wrong), en die middentoners/laag zeker wel

Verwijderd

Hmm gaat hier iets fout ... kan bericht niet meer editen :?

Maar bij hoge tonen korte golflengte dus kleine uitslag. Je zal het idd niet horen maar als je het gaat meten zal je wel schrikken van de alignment fouten enof fase problemen. Maar ach het zijn toch vaak de hogere harmonischen welke door de tweeter worden weergegeven.

Verwijderd

Moet je eens even niet zo raar doen over je broertje. JE had hem gewoon niet in je kamer moeten laten > Dikke zelf schuld dus, buurjongen heeft het ook gehad hij heeft z'n tweeter met een aansteker verwarmt toen zag ie er uiteindelijk weer goed uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 10:02:
Moet je eens even niet zo raar doen over je broertje. JE had hem gewoon niet in je kamer moeten laten > Dikke zelf schuld dus, buurjongen heeft het ook gehad hij heeft z'n tweeter met een aansteker verwarmt toen zag ie er uiteindelijk weer goed uit :)
Pardon?! Mijn broertje ging zonder mijn toestemming mijn kamer in. Hij had daar helemaal niets te zoeken. Niks eigen schuld.

Tweeter verwarmen met aansteker zie ik niet zo zitten. Mijn broetje gaat (zoals eerder gezegd) de schade zelf betalen, dus dan ga het het zelf niet erger maken met een aansteker.

• Jag

Jag

Jij bent zeker ook zo iemand die vind dat als je je fiets 's nachts in Utrecht laat staan en hij is gejat, dat het je eigen schuld is :P ?

Ik zal als ik bij jou ben ook eens je tweeters indeuken :+.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Hele goede reactie :D . Jij vindt het doodnormaal dat mensen spullen slopen op je kamer als je ze hebt binnengelaten. Doet me een beetjeaan vampiers denken :P . Die mogen ook alleen het huis in als ze zijn toegelaten door de/een eigenaar :P .

Maargoed, softdomes zijn meestal textiel. Verwarmen met een aanteker lijkt me niet de beste oplossing. Zeker als het enigzins synthetisch is. Wel eens nylon in de brand gestoken?

Maak je er niet al te druk om, zoals al gezegd :) . Het is niet hoorbaar blijkbaar en dat is het belangrijkst :) . Gewoon weer lekker van je muziek genieten en tegen je broertje zeggen dat het mazzel is geweest deze keer ;) .

Music Addicted

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik zou gewoon direct contact opnemen met je dealer, of de importeur/fabrikant, en direct een nieuwe tweeter aanschaffen, in die serie worden niet echt hele dure units gebruikt.

Dan weet je dat je geen klankmatige verschillen hebt, optich is hij in goede staat, en afhankelijk van de leeftijd van je broerje kan je de kosten bij heb declareren.

:D

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag een mail gekreegen van de dealer hij schrijft dit:

Ik heb het bij onze leverancier nagevraagd. De tweeter is niet te repareren,
alleen te vervangen.
We moeten dan de originele tweeter opsturen naar Dynaudio en krijgen een
nieuwe tweeter teruggestuurd (inruil).
Dit kost Eur 120,- als u de tweeter zelf uitbouwt. Als wij de tweeter moeten
uit en inbouwen kost dit Eur 40,- extra.

Nu hoor ik van veel mensen in dit topic dat de tweeters vrij goedkoop zijn. Is 120 euro voor een tweeter goedkoop, normaal of duur?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 16:23:

alleen te vervangen.

Nu hoor ik van veel mensen in dit topic dat de tweeters vrij goedkoop zijn. Is 120 euro voor een tweeter goedkoop, normaal of duur?
120 Eu voor een dynaudio-tweeter is volgens mij een redelijke prijs...

Verwijderd

Ik vind dit nogal aan de prijs eerlijk gezegd. Je ruilt een goedwerkende tweeter in en daar bovenop betaal je nog eens 120 euro. Afzetterij, ik zou het niet doen.

Zeker niet wanneer je alleen wat optische schade hebt.

• Jag

Jag

Nee, dat is echt een veels te hoge prijs. Ik zou het niet doen iig.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44

Indoubt

Always be indoubt until sure

Met verschillende merken kun je de faceplate verwijderen. Ik heb seas tweeters en die kun je dus losmaken. Dan kun je de dome van binnen uit uitdeuken, hetgeen een stuk beter gaat dan stofzuigen en dergelijke. Daarna de faceplate met dome en spreekspoel weer monteren en klaar is kees. Ik heb het een keer moeten doen met uitstekend resultaat.

Of dat met jouw tweeters kan weet ik natuurlijk niet

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb hetzelfde gehad met m'n D28 tweeter. M'n vrouw had een ongelukje met het stofzuigen en deukte met haar elleboog de dome in. Ik heb de dome toen
met m'n mond weer in het goede model gezogen. Ik zie nog wel een streepje maar kan het verschil in geluid niet horen.
Mijn advies is dan ook om als je het verschil niet hoort, je tweeter niet te vervangen.
De prijzen van de kant en klare speakers ken ik niet, ik ben bekender met de
units voor zelfbouw. Prijzen van de site van Speaker & Co
D28-2 € 79,-
D260 € 149,-
T330D € 359,-
Een Dynaudio tweeter is dus niet zo goedkoop.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 16:23:

alleen te vervangen.

Wat is het nummer onder op de tweeter ?, Dynaudio is niet de goedkoopste. De tweaters die ik weet van dynaudioo beginnen bij 79 euro.

D 28 /2 Hoogwaardige 28 mm dometweeter € 79,-
D 260 Esotec Topklasse 28 mm dome tweeter uit de Esotec serie € 149,-
T 330 D Esotar Ultieme tweeter, weegt 2,5 kg € 359,-
Dit is bij speakerland.

Speaker en Co doet alleen nog aftersales voor dynaudio.

• Jag

Jag

jeronimo2003 schreef op 04 mei 2004 @ 01:03:
Ik heb hetzelfde gehad met m'n D28 tweeter. M'n vrouw had een ongelukje met het stofzuigen en deukte met haar elleboog de dome in. Ik heb de dome toen
met m'n mond weer in het goede model gezogen. Ik zie nog wel een streepje maar kan het verschil in geluid niet horen.
Mijn advies is dan ook om als je het verschil niet hoort, je tweeter niet te vervangen.
De prijzen van de kant en klare speakers ken ik niet, ik ben bekender met de
units voor zelfbouw. Prijzen van de site van Speaker & Co
D28-2 € 79,-
D260 € 149,-
T330D € 359,-
Een Dynaudio tweeter is dus niet zo goedkoop.
Het gaat om een audience speaker. Het lijkt me niet dat daar een tweeter van 120 euri inzit. Zoiezo vind ik wel dat zo'n leverancier wel een beetje vriendelijk mag zijn met dit soort prijzen.

Verwijderd

Waarschijnlijk haalt de dealer hem ook bij speakerland vandaan en doet daar netjes 50% winstmarge overheen.
Pagina: 1