Autoradio uit amerika, FM tuner werkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.086 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Hoihoi, ik ben van plan mijn auto een waardige radio kado te doen: Pioneer P8600MP(http://www.pioneerelectro...076_4039_63891892,00.html), een nieuwe autoradio.

Nou is die in Amerika schrikbarend goedkoper dan hier in Europa, met Duitsland scheelt het toch al gauw een 250 euro, daar kan ik hem best voor hier krijgen. Ik zit alleen even met de vraag omtrent de tuner. De FM band in Amerika is iets anders, echter scheelt niet veel. Als ik in de specs kijk van het amerikaanse model zie ik staan 87.9 - 107.9MHz. (kan de specs niet posten, is een pdf waaruit ik niet kan knippen) Komt dus redelijk overheen met de Europese band. Toch ben ik nog beetje sceptisch na het lezen van :
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/162564 (thread van 2001)

Is het nou idd zo dat ik alleen met 'oneven' stappen achter de komma kan werken en dus bv alleen 102.3, 102.5, 102.7 enz kan tunen? RDS kan je vergeten staat in die topic, dat geldt nog steeds? Ik vind in de hele specs niets over RDS (en dus zal hij het idd wel niet hebben maar wie weet).

Kortom, is er iemand met ervaring met (moderne) amerikaanse autoradio's?

Verwijderd

Een Amerikaanse autoradio zal in Europa lang niet zo goed werken als een model speciaal gefabriceerd voor de Europese markt. Voor zover ik weet zijn er in Noord Amerika ook geen radio's verkrijgbaar die in stappen van 0,05 mhz gaan.

• DaFearLess
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
er is mij verteld dat ze in amerika veel op de midde golf doen omdat de fm band de afstand niet kan over bruggen, dus dat bij sommige radio's de fm band er niet eens op zit en anders zijn de stappen te groot.

specs : http://specs.tweak.to/7435

• Rataplan_
Die FM tuner zit erin, dat staat in de specs. Echter ik ben niet zo'n held in die ranges, db's en die flauwekul die daar allemaal bijstaat :) Dus ik vraag me af wat de mogelijkheden hier in europa zijn met zo'n tuner. RDS vind ik niet zo spannend, fileverkeer ook niet (sta er toch in) maar zoiets als 'alternate frequency' zodat je radio automatisch overschakeld naar een andere frequentie als daar je zender beter op doorkomt, vind ik wel erg fijn. En dat zijn dus dingen die ik graag te weten kom voor het TOCH nog duurkoop wordt...

Afbeeldingslocatie: http://rataplan.ath.cx/tunerP6800MP.gif

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Je moet hem niet kopen. Sowieso heb je het probleem dat ze meestal alleen de oneven frequencies pakken, en daarbij is RDS een groot gemis, want je hebt dan ook geen "'alternate frequency'" meer. En de naam van het radiostation in het display is ook wel handig hoor.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
werkt bijna nooit is mijn ervaring ik heb nog nooit een amerikaanse radio gezien die in het europese "raster" past, wat inhoud dat je net naast de zender staat.
De spec's die je hebt afgebeeld geven ook die indruk want hij begint oneven en eindigt oneven.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Als je veel radio luistert, niet doen vanwege de oneven frequenties. Luister je (bijna) geen radio, dan kan het wel, houd echter rekening met een lage 2e hands waarde !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Rataplan_
ik heb hem vandaag in duitsland besteld. Helaas dus stukken duurder maarja, ik leef maar een keer dus rollen met die centen. Thanx voor de replies, hier mag een slotje op.

Verwijderd

Mag ik vragen waar je hem hebt bestelt in Duitsland? Ik zat ook aan de 8600 of 9600 te denken via Amerika, maar na het lezen van deze info doe ik het dus maar niet.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Niet alleen is het kanalenraster van een US radio incompatible - je zit ook nog eens met een ongelijke de-emphasis tijdconstante.

In de zender worden de hoge tonen versterkt, en in de ontvanger weer verzwakt. Dat is gedaan om de ruisbijdrage te verminderen.

In de USA en nog wat andere landen geldt een andere standaard op dat gebied dan in Europa. De tijdconstante (frekwentie-kantelpunt) is hier 50us, in de US 75us.

Overigens zou het me niets verbazen als je zo'n amerikaans model met een of andere toetscombinatie of draadbrug kunt omschakelen naar de europese versie.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Bekend probleem, mijn broertje heeft op zijn stage in canada een autoradio daar gekocht, achteraf blijkt dat de tuner inderdaad niet alle zenders pakt. Doordat deze gewoon niet af te stemmen is op sommige frequenties. Was wel een tegenvaller, maar hij gebruikt em toch vooral voor cdtjes/mp3.

Hetzelfde type autoradio wordt trouwens ook in NL verkocht (was een pioneer, welk model weet ik zo niet), zou er geen mogelijkheid zijn om de autoradio te 'modden' naar europese 'maatstaven'?

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 10:37
Jawel je kunt zo'n radio laten ombouwen! Dus kleinere stappen laten maken van 0,5mhz. Mijn vader doet dit namelijk met radio's uit motoren uit Amerika.

Dus je kunt gewoon zo'n radio kopen en dit laten doen.

Greetz Rick

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-08 21:44

psy

wat heb je betaald, €599?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Als je een lage prijs wil en je kan leven met Alpine (wat IMHO ook nog beter is) check dan ff m'n sig.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 23:31

Xof

JT schreef op 11 mei 2004 @ 00:39:
Als je een lage prijs wil en je kan leven met Alpine (wat IMHO ook nog beter is) check dan ff m'n sig.
Dat ziet er aantrekkelijk uit alleen heb ik dat geld atm niet :(
Nouja volgende keer beter dan maar :)

• Rataplan_
Thnx nogmaals voor de replies. Ik heb mijn P8600MP inmiddels een week in mijn wagen zitten en ik kan (bijna) niets dan lof vertellen over dit geweldige apparaat. Ik heb hem gekocht in Duutsland bij www.caraudiocenter.com waar hij toen €520 euro kostte. Ik had beter nog paar weekjes kunnen wachten want het is een nieuw model en zakt enorm in prijs nog, zag hem 2 dagen later op dezelfde site al voor €509.

Alpine heb ik naar gekeken, daar die kwalitatief helemaal geweldig zijn natuurlijk, zoals per speaker afstand (om zo de fase van het geluid aan te kunnen passen) instellen. Echter deze pioneer is toch wel een topmodel van hun, want hij biedt toch wel meer functionaliteit dan een standaard pioneer. Zo kan ik dus ook fases instellen, kan ik apart voor speakers voor, achter en de sub low en highpass filters instellen, mede als de verzwakking per octaaf op het punt waar hij verzwakken moet. 13 bands equalizer, 6.5v uitgangen, geweldig. Ik was eerst van plan om nog wat geld uit te trekken voor nieuwe speakers in de deuren, maar nu deze radio erin zit laat ik dat lekker zitten, het klinkt gewoon geweldig zo!
Er zit een microfoontje bij wat je kan aansluiten en dan per luisterpositie kan ophangen. Je kan hem dan automatisch laten afstellen. Hij stelt dan zelf de afstanden tussen de speakers vast, bepaald het maximale volume voor ze gaan oversturen en dat soort dingen. In een woord geweldig! Het ding heeft 4 uitgangen op de iso-stekker, gewoon voor front en rear dus, en dan zit er nog een aparte kabelboom aan waar nog eens 6 uitgangen uitkomen, high voltage front/rear en sub uitgangen. Er zit een schakelaar op de unit waarmee je kan instellen dat de uitgangen helemaal anders gaan werken, namelijk dat je aparte uitgangen krijgt voor high, mid en low. Voor de echte audiofanaat kan je zo dus echt een geweldig systeem maken! Als je die schakelaar omzet krijg je ook weer allemaal menu's erbij waar je dat zaakje kan finetunen.

Er zijn echter ook wat minpuntjes zoals bij elk product:
Hij is actief gekoeld (niet verwonderlijk) maar het verbaasd me dat je dat fannetje toch nog hoort als je je radio helemaal zacht hebt staan en de airco en je interieurblazers uit. Verder vind ik het jammer dat de random functie alleen werkt als een track of mp3 'zelf' afgelopen is, als je met de hand 'next' doet pakt hij ook echt het volgende nummer op de cd en niet random. Als je dus een MP3 cd'tje pakt met muziek van zeg 4 bands op, heb je dan steeds muziek van dezelfde band. Zoals tot nu toe elke MP3 radio die ik gezien/gehoord heb: de delay tussen 2 mp3's is echt kut. Dit duurt ongeveer 1 - 1.5 seconden maar een MP3-cd van een live-registratie of een doorlopende mix ofzo gaat er helemaal van naar de knoppen. Het moet toch niet zo moelijk zijn de volgende track alvast te lezen en er een stukje van te cachen?

Al met al ben ik razend enthousiast over deze radio! Ik heb gekeken naar zo'n alpine, maar vind ze persoonlijk oerlelijk. Deze radio ziet er erg 'saai' en gewoon uit, schermpje, 2 knopjes en that's it. Maar misschien dat ik het daarom zo geweldig vindt, de eenvoud maar toch de enorme goeie kwaliteit en mogelijkheden. Dit samen met de enorm te tunen geluidsinstellingen en de (mijns inziens) zeer goeie mosfets die erin zitten, maakt dit voor mij DE radio!

As dr nou iemand is die meer info wil, post het hier maar.

Mocht je geinteresseerd zijn: google maar eens naar P8600MP en je komt een hoop duitse 'preis und vergeleich sites' (ofzoiets) tegen. o.a.
http://www.redcoon.de/red...&ref=idealo&product=16951 €499 op dit moment
http://www.caraudio24.de/autoradios/cd/deh-p8600mp.htm €495 op dit moment
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=323682 €495 op dit moment
Pagina: 1