Beter dan VHS staat er
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
zooowwww!
"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"
Zo duidelijk?Ballebek schreef op 25 april 2004 @ 13:10:
Ik heb gisteren een LaserDisc speler gekocht, nieuw in doos via eBay.
Nou heb ik dat ding aangeloten (had er ook een stuk of 20 platen bij) en heb genoten wat de net ff iets betere kwaliteit dan VHS
Ticking away, the moments that make up a dull day
Dan weet jij vast niet het verschil tussen VHS & DVD, aangezien DVD velen malen beter is dan VHS, en LaserDisc net iets beter is dan VHS.
Ey!! Macarena \o/
Vee-Haa-Es, ofwel de oude vertrouwde videoband
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Er staat _net iets beter_ dan VHS, dus niet véél beter zoals DVD
[ Voor 56% gewijzigd door Wormaap op 25-04-2004 13:21 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
En voor de freak was zo een laserdisc wel het einde.
Bij philips intern worden die apparaten ook nog zeer veel gebruikt! Ik weet niet precies waarom, maar schijnbaar toch een goede beeldkwaliteit oid.Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 13:16:
Ons pa heeft er ook een gehad.. keertje geleend van Philips (als ik het me goed herinner)
Toch een technologie die zijn tijd ver vooruit was.
Ik ken het verschil tussen VHS en DVD wel, maar ik weet niet waar ik LD zou moeten plaatsen. Beter dan VHS geloof ik ook wel maar hoeveel beter was meer de vraagRaZ schreef op 25 april 2004 @ 13:20:
[...]
Dan weet jij vast niet het verschil tussen VHS & DVD, aangezien DVD velen malen beter is dan VHS, en LaserDisc net iets beter is dan VHS.
'net iets beter' kan ook een schrijfwijze zijn om juist veel beter mee aan te duiden, op ironische toon.Wormaap schreef op 25 april 2004 @ 13:21:
[...]
helaas is de laser uit balans (heb hem opengemaakt, de laser is een buis van 21 cm lang en 4 cm in doorsnede - ik ben ook dat lasertopic aan het doorspiiten, er is vast wel iets leuks mee te doen)
verder is laserdisc wel degelijk digitaal. alleen dan nouwelijks gecompressed (echt heeeeeeeel weinig)
[ Voor 16% gewijzigd door powerflux op 25-04-2004 13:27 ]
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Laserdisc is best wel oud inderdaad, werd ergens halverwege de 70'er jaren ongeveer tegelijk met de tweede generatie videocasetterecorder door Philips hier geintroduceerd en is vooral in de VS vrij goed aangeslagen meen ik. Ik heb zelf nooit zo'n ding gehad helaas (ik heb wel een bijpassende touch screen monitor uit 1985 staan, dus voor het compleet krijgen moet er wel nog een komen), maar ik kan me voorstellen dat vanwege de analoge opslag ALLE hinderlijke artefacten van DVDtjes ontbreken, dat zou het voor mij best concurrerend maken... Zeker de moderne varianten met surround geluid en dergelijk.Wormaap schreef op 25 april 2004 @ 13:21:
[...]
LD's zijn overigens TOTAAL onpraktisch, 45minuten per kant, dus 1 film staat op 2 platen die je (als je niet een geavanceerd auto-reverse systeem hebt) ook nog eens om moet draaien. Geen ondertiteling (tenzij in het beeld meege"brand"), geen taalkeuze, geen handige menu's.
Niet echt iets om over naar huis te schrijven IMO, hooguit een nostalgische waarde of handig als je bakken vol met LD's hebt
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Nou, dan de krasgevoeligheid van de DVD... krasje erop -> blokvorming, overslaan, etc...Metten schreef op 25 april 2004 @ 13:15:
Verder lijken die grote schijven me nogal krasgevoelig enzo..
Er zijn inderdaad nauwelijks mensen die het kennen, alleen iedereen die mij kent, kent het apparaat nu dus wel. Heb best nog wel een aardige collectie van die platen beneden.
De goede oude tijd van het snuffelen bij Ro-disc in R'dam, of Nr.1 in Amstelveen(? meen ik) naar LD's.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Wou net zeggen, hoe kan je een schijf die altijd digitaal is nauw analoog noemen.powerflux schreef op 25 april 2004 @ 13:24:
ik heb ook nog een laserdisc speler van mijn opa gekregen. hijs nog ouder dan die van de TS en met en met een toploader, geen laatje dus. die schijven zo even groot als een LP.
helaas is de laser uit balans (heb hem opengemaakt, de laser is een buis van 21 cm lang en 4 cm in doorsnede - ik ben ook dat lasertopic aan het doorspiiten, er is vast wel iets leuks mee te doen)
verder is laserdisc wel degelijk digitaal. alleen dan nouwelijks gecompressed (echt heeeeeeeel weinig)
De LD is dus zeker niet altijd digitaal...Sharkys schreef op 25 april 2004 @ 13:34:
[...]
Wou net zeggen, hoe kan je een schijf die altijd digitaal is nauw analoog noemen.
De voordelen van LD
* De kwaliteit van het beeld. Met uitzondering van DVD, is Laserdiscs
veruit het best-kijkt en klinkende beschikbare huis videosysteem. En
hoewel NTSC een inferieur systeem van TV in vergelijking met PAL is,
PAL kijken de uitzendingen bijna nooit zo goed zoals betere NTSC LDs.
Er zijn meer resolutie, en minder lawaai en tijdsbasisfouten in
vergelijking met andere analoge huis videosystemen.
* Audiokwaliteit. De kwaliteit van stereo digitaal geluid op LDs is
precies zoals op CDs en 5,1 kanaal Digitale Dolby kan ver verder dan
om het even welk 2-kanaal audioreproductieformaat gaan.
* Uitgaven Letterboxed. Het is vrij gemakkelijk om uw favoriete movie
in de theatrale aspectverhouding op LDs te krijgen. Dit was mijn
definitieve reden om een speler van LD te kopen.
* Speciale uitgaven. Wegens de buitengewone mogelijkheden van LDs
(veelvoudige audiokanalen, nog-kaderarchieven), zijn er speciale
uitgaven van films die u echte diepgaande informatie over uw favoriete
movies geeft.
* Directe toegang.
* Volledig nog-kadervermogen op schijven CAV, en nog-gebied met
sommige spelers op schijven CLV.
* Duurzaamheid. LDs worden optisch gelezen. Zij zullen voor altijd
duren als u hen goed behandelt.
* Het art. van de dekking. De dekking kijkt veel aardiger dan VHS
dekking omdat zij groter zijn.
* Met weinig high-end uitzonderingen, kunnen de spelers van LD CDs ook
spelen.
De nadelen van LD
* U kunt registreren niet. Laserdiscs is een strikte playback slechts
media.
* De sideflipping blauw. Aangezien een schijf CLV slechts aan 60
minuten per kant (64 in PAL) kan steunen en een schijf CAV kan 30
minuten (36 in PAL) slechts hebben, moet u de schijf voor elke movie
minstens eens draaien als u geen tweezijdige speler hebt.
* Prijs. Vergeleken bij VHS, zijn LDs duurder te vervaardigen en movie
op LD kost gewoonlijk meer dan bij VHS. De reden aan dit is
gedeeltelijk wegens de media en gedeeltelijk omdat de meesters
gewoonlijk een veel betere behandeling worden gegeven. Zonder goede
meesters zou LDs enkel waardeloos zo zoals VHS kijken.
* Beschikbaarheid. Vooral hier in Finland laserdiscs zijn moeilijk te
vinden. In praktijk moeten zij van de V.S. worden bevolen, die altijd
weinig lastiger zijn dan gaand naar de meest dichtbijgelegen
supermarkt. Gelukkig deze dagen hebben verscheidene detailhandelaars
van LD de toegang en www de pagina's van Internet.
* Geen ondertitels. Als u niet gelukkig genoeg bent om het Engels te
begrijpen vloeiend, zult u veel uit LDs niet krijgen. Er zijn geen
laserdiscs met,namelijk, Finse ondertitels. Het is technisch
gemakkelijk om verschillende taalondertitels op PAL LDs als
teletekstpagina's te hebben, maar jammer genoeg zijn de kleinere
taalgroepen nooit inbegrepen.
* Minder huurafzet.
* De beschikbaarheid van de titel lager en onvoorspelbaarder dan VHS.
* De verrotting van de laser. In wat zijn het drukken daar schijven
detoriate als tijd waardoor gaat. Dit kan door slechte lijm worden
veroorzaakt wanneer samen het lijmen van de twee schijfkanten of
luchtbellen die binnen de schijf worden verlaten, die de aluminiumlaag
om zal veroorzaken te oxyderen.
* Alle het beste drukken zijn NTSC. Dit betekent dat in een PAL land u
een geschikt speler NTSC en de reeks van TV nodig hebt om movies
correct te zien en u kunt de schijven op banden registreren niet.
* Het beeld op de schijven is in het samengestelde domein. Dit is het
zelfde als met uitzendingstelevisie, maar niettemin maakt het het hard
voor een televisie om te beslissen welke delen van het beeld
helderheid (zwart en wit) zijn en welke delen chrominance (kleur)
informatie zijn. De goede kamfilters zijn nodig om het werk te doen.
* De spelers kunnen hoog mechanisch lawaai hebben.
* De schijven zijn groot, en een bit moeilijk te behandelen.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dacht jij dat een systeem dat ergens half jaren 70 geimplementeerd is, toen meteen al digitale beeldopslag kon bieden, daar waar het CD concept voor digitale geluidsopslag pas in 1979 rond was?Sharkys schreef op 25 april 2004 @ 13:34:
[...]
Wou net zeggen, hoe kan je een schijf die altijd digitaal is nauw analoog noemen.
hmmBallebek schreef op 25 april 2004 @ 13:47:
Orde in de chaos; een brokje tekst....
babbelvis ofzo?
kvin het erg raar geschreven
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
Is dit door babbelfish heengehaald ofzo?
anyway, ik heb pas Star Wars 4 t/m 6 op DVD gedownload, en de source was laserdisk (op DVD zijn ze nog niet uit). Kwaliteit kwam zeker dicht in de buurt van de DVD, en ook de audio is gewoon 5.1 (alleen niet helemaal, want volgens mij komen de stemmen niet alleen uit de centerspeaker... ) anyway, best aardig over het algemeen. Verder wist ik niet dat het van die grote krengen waren
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Het verschil tussen muziek op CD en LP is dat de LP warmer klinkt.
Als je een DVD puur op je beamer zet, heb je een hard digitaal beeld, is dit beeld nu ook "warmer"
Prachtig zo'n ding in je huiskamer, maar wat heeft je ertoe gezet dit ding aan te schaffen? Oude liefde?
Een paar linkjes:
LaserDisc Forever
Laserdisc FAQ 1
LaserDisc FAQ 2LD was first demonstrated by Philips and MCA in 1972, and has been on the market since 1978
Ik heb dat ding hier nog staan
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Hoezo appels met peren vergelijk...weeraanmelden schreef op 25 april 2004 @ 13:56:
Het verschil tussen muziek op CD en LP is dat de LP warmer klinkt.
Als je een DVD puur op je beamer zet, heb je een hard digitaal beeld, is dit beeld nu ook "warmer"
LP is analoog en CD is digitaal. LP geeft kleuring aan het geluid en CD niet.
Laser Disc is net zo digitaal als DVD, dus.....
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Op een DVD wordt gebruik gemaakt van MPEG compressie (MPEG2 in dit geval), waarbij volgende beeldjes uit het voorgaande beeldje berekend worden door alleen de verandering tussen de beeldjes op te slaan. Slechts om de zoveel beeldjes heb je een volledig beeldje. Zit er een kras op de DVD tussen 2 volledige beeldjes, dan krijg je dus hakkelen, vastlopen, blokvorming, tot de laser weer bij het volgende volledige beeldje komt, vanwaaruit de speler weer het beeld verder kan berekenen.
Op LD word ELK beeldje compleet opgeslagen. Een PAL LD met 25 beeldjes per seconde heeft dus ook 25 afzonderlijke plaatjes per seconde op de schijf opgeslagen. Daarom zijn die LDs ook zo groot, en past er toch maar zo weinig film op één kant!
In een MPEG2 stream heb je I-frames, B-frames en P-frames, waarbij als ik het goed heb de I-frames een volledig plaatje bevatten, terwijl de B-frames en P-frames informatie bevatten over het verschil tussen het vorige en het volgende plaatje. Heb net ff in TMPGEnc gekeken, en daar heeft een GOP maar één I-frame per 20 frames. De rest is gevuld met B en P frames.
Ik heb er boven ook nog een staan (NTSC Sony model) met een zooitje schijven. Inderdaad kent bijna niemand het nog
De beeldkwaliteit ligt iets onder DVD, maar toch beduidend hoger dan VHS. Ik geloof dat er 425 lijnen ofzo op worden geslagen, maar ik kan het mis hebben.
En och, dat je op de helft van de film even tegen een blauw schempje aan zit te kijken (of 'm zelf om moet draaien) weegt toch helemaal niet op tegen de stoerheid van zo'n grote schijf?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
LD is best wel een mooi medium, maar een LD-speler met dubbel laser-mechanisme (zodat je de platen niet hoeft om te draaien) is toch wel een vereiste imho.
Wat 'jammer' is, is dat schijven met een DD track een demodulator nodig hebben om het AC3 RF signaal van LD te converteren naar een signaal dat door je DAC van je receiver/processor wordt begrepen.
PCM en DTS wordt zonder problemen doorgegeven via de digitale uitgang en over de deze DTS schijven wordt gezegd dat de geluidskwaliteit behoorlijk boven de DVD uitstijgt, helaas zelf nog niet mogen horen
Afijn ... ik weet niet welke speler je hebt gekocht, maar het is leuk spul om te hebben iig
Dat is natuurlijk 100% onzin, als een DVD schijf hetzelfde DTS signaal heeft, klinkt deze hetzelfde. Of de data nu van een LD of DVD wordt gelezen, maakt niets uit. Typische audio-onzin is dat.Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 16:19:
PCM en DTS wordt zonder problemen doorgegeven via de digitale uitgang en over de deze DTS schijven wordt gezegd dat de geluidskwaliteit behoorlijk boven de DVD uitstijgt, helaas zelf nog niet mogen horen
Alleen als je op een DVD een half-bitrate DTS signaal hebt (768kbps) en op de LD een full-bitrate (1,411mbps) DTS signaal, klinkt die op de LD (overigens amper hoorbaar bij films kijken) wel iets beter.
Verwijderd
Zucht, ik zeg ook niet dat het waar IS en ik geloof het pas als ik het zelf heb gehoord.
Gelukkig is alles wat jij zegt wel waar
vind het er best wel leuk uitzien, is alleen een beetje erg lomp groot
Als je een probleem hebt met een opmerking op een bewering, maak het dan ook niet als je niet zeker weet dat het waar is. Ik reageer met een normaal antwoord waarin ik aangaf dat dat onzin is. Hoef je niet zo beledigd te gaan zitten doen hoor.
En inderdaad over het algemeen probeer ik mijn antwoorden inderdaad in elk geval te verifieren voordat ik dingen beweer. Ik beweer overigens ook nergens dat alles wat ik zeg waar is.
[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 25-04-2004 17:07 ]
1: Ik wou een CD speler van een goed merk maar geen DVD speler dus keek ik voor de grap is op ebay en zag deze staan nieuw in doos met 25 platen.jk_warrior schreef op 25 april 2004 @ 14:02:
Dit vind ik nou echt geweldig, mensen die het nostalgische bergrijpen!
Prachtig zo'n ding in je huiskamer, maar wat heeft je ertoe gezet dit ding aan te schaffen? Oude liefde?
Had het vroeger wel is gezien en vond het toen een tof systeem -> dan maar kopen ookal is die speler 12 jaar oud
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
[ Voor 8% gewijzigd door ShittyOldMan op 25-04-2004 17:31 ]
Verwijderd
stonden zoals iemand hier boven zei. Dat moeten wel heel veel schijven zijn geweest.
Het ziet er wel lachen uit, zo'n grote spiegelende plaat.
[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 25-04-2004 18:09 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik heb tenminste meer gouden platen dan de gemiddelde artiest aan de muurAtleX schreef op 25 april 2004 @ 18:06:
Dit is pure nostalgie, ik was een paar maanden terug, toen ik op vakantie was, op een rommelmarkt en daar hadden ze een heleboel van die schijven (50+). Muziek, films, vanalles stond erop. Ik vroeg mij al af wat het nou eigenlijk voor dingen waren maar tegen de tijd dat ik thuis kwam was ik het alweer vergeten wat ik nou ook alweer op moest zoeken.
Het ziet er wel lachen uit, zo'n grote spiegelende plaat.
Mijn allereerste Surround-sound ervaring was met LD
Kennis van me pa heeft een audio/hi-fi zaak in Amersfoort en verkoopt dus ook surround spullen. Jaar of 10 geleden was bij hem LD gewoon dè manier om z'n spullen te verkopen
Hij zette geinteresseerde klanten (die alleen maar films keken op hun simpele TV'tje op VHS) op een bank, dikke surround-installatie en dan Jurassic Park (1) op LD erin stoppen
Mensen zijn dan echt compleet blown-away gewoon
ja... dat waren tijden
Rookworst zonder R is ook worst.
Weet wel dat Philips destijds een stereotoren (uit 1 stuk!) had waar zo'n ding in zat voor 12cm discs. Sportgenootje van me had er 1 thuis staan, hebben we toen nog ff zitten kijken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Nu wordt ook duidelijk waarom CD staat voor Compact Disc
Nouja, doe maar eens een searchVerwijderd schreef op 25 april 2004 @ 17:32:
Ik ken dat ding ook nog. Je kon er muziekvideos voor kopen. Die superschijven waren behoorlijk duur. Ik vind het alleen wel vreemd dat starwars 4t/m6 erop
stonden zoals iemand hier boven zei. Dat moeten wel heel veel schijven zijn geweest.
http://www.google.com/sea...start=0&ie=utf-8&oe=utf-8
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
(op IMDB staat bij de film info meestal ook info over de LD release)
Raku
Verwijderd
Correct. Er waren disks van 12, van 20 en van 30 centimeter, al spreken we hier dan al over CD-Video met de goudkleurige platen. Het kan best zijn dat er in de LaserVision-range kleinere platen waren, maar ik heb die nog geen in handen gehad. Op zich is een kleinere plaat ook geen probleem, als je bedenkt dat deze - net als een CD of DVD - vanuit het midden 'gelezen' worden.The_Eagle schreef op 25 april 2004 @ 22:38:
Als ik me niet vergis zijn er destijds ook 12cm LD's geweest...stonden dan een paar videoclips op ofzoKweet het niet 100% zeker, kan ook zijn dat het CD-I's waren, maar was iig voor de komst van de DVD.
Ikzelf heb m'n eerste beeldplaat-ervaringen opgedaan in 1977, toen een oom van me via Philips een jaartje zo'n VLP-700 had geregeld. Was een Magnavox, NTSC-systeem met bijbehorend TV-toestel. Ze waren toen flink aan 't experimenteren. Zo had je de gewone VLP-schijven, dubbelzijdig, CLV of CAV (Longplay vs. Active Play) maar ook van die flexibele schijven die enkelzijdig waren. Die laatste waren eigenlijk best wel komisch... Zo had je Jaws op 5 (VIJF!) van die enkelzijdige flexibele platen staan. Elke 25 minuten ofzo even de plaat wisselen. Vaak moest je dan een keer of 10 achterelkaar die klep dichtduwen omdat de plaat niet goed tussen de draaitafel en de aandrukstempel zat. En zo'n doorslippende plaat geeft een teringherrie kan ik je verzekeren.
Jaren later, omstreeks 1986, heb ik van m'n oom 1 van de drie prototypes van de Philips VLP-700 gekregen (hij was bij Philips het 'brein' achter het mechanische deel van de spelers geweest). Bij TUD (Tot Uw Dienst, een videotheek met enkel VLP's) in Veldhoven kon je toen VLP-schijven huren voor 5 gulden per week. Ik heb de hele collectie in huis gehad. Speler doorlussen naar m'n VR-2340 (Video 2000) en maar kopiëren. Ik heb die banden nog, nog steeds loepzuivere opnamen en perfect stereo.
Later ben ik toevallig tegen een VLP-600 (zonder afstandsbediening) 'aangelopen' en mocht 'm meenemen. Helaas kan ik er niets mee doen omdat de spiegelplaatjes, die de laser gebruikt om via de lens de plaat af te lezen, last hebben van verdroogde en uitgezakte lijm. Maar hij staat netjes op de kast in de huiskamer met een VLP-schijf erin. Ik heb 'm ook al eens uitgeleend aan een RTV-zaak die een historische etalage wilde maken. Stond heel mooi maast m'n NV-1500 en NV-1700 videorecorders!
Plaatje van een VLP-700, met schijf:

Meer info hier.
Eén ding doe ik even copy-paste, om de discussies omtrent anoloog/digitaal en compressie even vakkundig de nek om te wringen:
Meer vragen? Shoot!Unlike modern digital CDs, which use a similar scanning technique, LV recordings are analogue - the pits vary in size and spacing. For CAV discs, the disc spins at a fixed 1500rpm, and each frame takes up one revolution. This allows the machine to perform all kinds of tricks, such as still, reverse play, slow motion etc, as it always knows where the frames are. CLV discs, on the other hand, pack the frames as tightly as possible, so that while one frame takes up the whole of the inner part of the disc, at the outer edge three frames can be fitted in a single revolution. A CLV disc can therefore hold more frames, but must slow down as it plays from the centre out toward the edge. Since the frames can start anywhere, the machine can't do all its tricks with a CLV disc, just a very basic jumping picture search.
Voor mensen die de schijven willen kopen. In Heerlen kon je ze (misschien kan dat nog steeds) bij de Royal bioscoop kopen. Er is ook nog een andere winkel in Heerlen die filmspullen verkoopt. Naast DVDs, posters en soundtracks hebben ze daar ook nog een flinke collectie LDs.
Als ik me niet vergis heb ik ze pas geleden ook nog zien staan bij Next Level in Amersfoort, die verkoopt/verkocht ze ookrtgo schreef op 26 april 2004 @ 06:22:
Leuk om hier weer eens iets over te lezen. Ik ben ze inderdaad vooral bij karaoke gelegenheden tegengekomen. Ik heb zelfs nog een keer Nederlandse liedjes gezongen (Annabel, er iets zonder jou. Annabel)dus voor je Nederlandse karaoke experience kun je ook bij dit medium terecht.
Voor mensen die de schijven willen kopen. In Heerlen kon je ze (misschien kan dat nog steeds) bij de Royal bioscoop kopen. Er is ook nog een andere winkel in Heerlen die filmspullen verkoopt. Naast DVDs, posters en soundtracks hebben ze daar ook nog een flinke collectie LDs.
[ Voor 1% gewijzigd door BezurK op 26-04-2004 09:05 . Reden: tiepvaut ]
Rookworst zonder R is ook worst.
Het eerst had ik er een gezien toen ik een jaar of 10 was, op vakantie in Andorra. Ze hadden daar een heuse LD jukebox! Heb er echt uren naar staan kijken...
correctie: Annabel, ik ben niets zonder jouw, annabelrtgo schreef op 26 april 2004 @ 06:22:
Leuk om hier weer eens iets over te lezen. Ik ben ze inderdaad vooral bij karaoke gelegenheden tegengekomen. Ik heb zelfs nog een keer Nederlandse liedjes gezongen (Annabel, er iets zonder jou. Annabel)dus voor je Nederlandse karaoke experience kun je ook bij dit medium terecht.
400 serie plaat, uit me hoofd 401
Beroepsdeformatie
heb es voor de fun, bij onderdeel vh leger, een simulatie gedaan.
Deze werd ook geladen vanaf zo'n disc. Maar was volgens mij een stukkie groter nog.
wie o wie kent deze nog??? De lum fong, video LP!
http://www.cedmagic.com/featured/lum-fong/lum-fong.html
eat that!
[ Voor 13% gewijzigd door menn0 op 26-04-2004 13:14 ]
Of zullen we de blu-ray technologie er op los laten
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Verwijderd
Verwijderd
Maar ik vroeg mij af: welke speler heeft Ballebek eigenlijk gekocht? het bovenste plaatje is namelijk van de rodisc site gehaald, en op de onderste kan ik het type niet zien.
Ook las ik bij Daffodil31LE , dat hij een Prototype van de VLP700 heeft, daar wil ik wel wat meer over weten! Ziet hij er anders uit? wat zijn de verschillen met de uiteindelijk uitgebrachte versie? plaatjes?
je kan bij www.rodirect.nl (de online winkel van www.rodisc.nl ) kijken wat de winkel onder andere nog in voorraad heeft wat laserdiscs betreft. Verder kan ik Ebay duitsland, engeland, frankrijk en US aanraden om aan allerlei (zeldzame) discs te kopen, let alleen wel op de duits- en frans-nagesproken versies en of je speler NTSC discs slikt.
Voor een redelijk uitgebreide database van wat er op LaserDisc en LaserVision is uitgegeven moet je naar http://www.laserdiscs.de/ gaan, er staan nog niet veel nederlands ondertitelde versies tussen, maar misschien komt dat nu nog
Voor zover ik weet is de database wat Duitse, engelse en Amerikaanse releases best wel compleet, het zijn er VEEEL.
en voor een lijst van allerlei mooie laserdisc spelers: http://www.laserdiscarchive.co.uk/ hier staat info over spelers van allerlei merken, AC3-mods, technische specs, en veel plaatjes
Onder andere een plaatje van de Oh, zo mooie Philips VLP720 die ik binnenkort krijg: http://www.laserdiscarchi...vlp720/philips_vlp720.htm
die (http://www.laserdiscarchi...vlp720/philips_vlp720.htm) speler heb ik dus!!
cool!
maarja, zoals je eerder hebt kunnen lezen, de laser is uit balans en ik krijg hem ook echt nooit meer goed.
[ Voor 30% gewijzigd door powerflux op 26-04-2004 17:57 ]
Verwijderd
Het uitlijnen van de laser is te verhelpen zonder hoge kosten, je moet alleen weten hoe. Als de laser-intensiteit erg achteruit is gegaan (door het langzaam ontsnappen van een klein deel van het gas in de laser) is daar helaas bijzonder weinig aan te doen, behalve een nieuwe helium-neon laser.
Het voordeel is wel dat (volgens mij) in de (veel lelijkere) beter verspreide "professional" series dezelfde laser wordt gebruikt. -> lasertje leechen en het ding weer werkend krijgen is misschien wel een optie. En ik zou zeggen: zeker de moeite bij de VLP720, ik vind dat ding echt bloedmooi vormgegeven. Lijkt een beetje op de eerste cd-speler (cd-100), en ZEKER beter dan elk zwart-blok-tray-loader-laserdisc-speler.
Zonde om een VLP720 alleen om de laser leechen te uit elkaar te slopen.
Verwijderd
Het is gewoon nostalgie. En die platen hangen echt mooi aan de muur, heb ze ingelijst en opgehangen in de woonkamer. Ik lijk net een beroemde artiest
Verwijderd
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:29:
ik heb er ook nog eentje staan uit 87 ofzo, volgens mij JVC. Alleen niet zoveel films een paar.
Het is gewoon nostalgie. En die platen hangen echt mooi aan de muur, heb ze ingelijst en opgehangen in de woonkamer. Ik lijk net een beroemde artiest![]()
Hoe voelen die discs eigenlijk aan? Zijn die dingen flexibel als lp's, of gewoon keiharde frisbee's?
Verwijderd
Die proto-VLP waar ik het over had ziet er gewoon uit als een normale VLP-700. Uiterlijk geen verschillen, behalve het ontbreken van een type-stickertje achterop. Als je 'm openschroeft komt duidelijk aan 't licht dat het een volledig handgebouwd apparaat is. Geen soldeerbaden gebruikt, geen vastgelegde print-layout maar een heleboel kabeltjes op een gaatjes-plaat. En de binnenzijde van het toestel is niet grijs/zwart maar bleekgeel. Zit dus aan de buitenzijde een verflaag op.
Ook een bijbehorend TV-toestel heb ik nog in gebruik. Een K12, uit 1978. Op zich niet zo heel vreemd, zo oud is de K12 ongeveer wel. Alleen deze heeft een aardigheidje ingesoldeerd op een printplaat van 50 bij 20 cm. Teletekst! En het toestel werkt op RC5 in plaats van het toen gangbare RC4 (afstandsbedieningsprotocol). Ook dit toestel is gemaakt van bleekgeel plastic met een laklaag. De kast is zoals gebruikelijk van gefineerd spaanplaat
Ze zijn een stuk harder dan CD's. Buigen is erg moeilijk iigVerwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:13:
[...]
![]()
Hoe voelen die discs eigenlijk aan? Zijn die dingen flexibel als lp's, of gewoon keiharde frisbee's?
[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2004 00:29 ]
Die goede vriend heeft nu, jaren later, z'n eigen (Pioneer) LD speler. Is een bijzondere LD speler omdat die ook DVD kan afspelen! Grote lade voor LDs, en in de grote lade ook een kleine lade voor DVDs
Het is trouwens wel grappig te weten dat James Cameron in het begin helemaal niks zag in DVD en vet voorstander van LD was. Daarom gaf hij voor sommige van zijn films meer aandacht aan de LD versie dan aan de DVD versie. Titanic bv. die niet anamorphic op DVD staat. Ook George Lucas was initieel een groot voorstander van LD. Daarom ook dat Star Wars Episode 4, 5 en 6 al lang en breed op LD te krijgen zijn/waren, terwijl de DVD uitvoeringen pas eind dit jaar officieel op DVD uitkomen.
Aan de foto van de TS te zien gok ik dat zijn apparaat uit ongeveer 1992-1993 komt.
Hij ziet er namelijk precies net zo uit als mijn Philips CD speler die in die tijd gekocht is.
Je zou wel kunnen zeggen dat de Laserdisc voor zijn tijd vrij ver vooruit was. Inmiddels is het natuurlijk een verouderd medium... Aangezien mensen altijd voor goedkoop en gemakkelijk kiezen zal het nooit echt een doorbraak geweest zijn.
Ik kan me btw nog herinneren dat iemand uit mijn klas ook zo'n ding thuis had, die zat gewoon in zijn Sony? stereoset en daarmee moest je ook de CD's afspelen.
[ Voor 15% gewijzigd door dreeke op 27-04-2004 11:09 ]
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
VHS : 250 beeldlijnen reso. (super- VHS van o.a. JVC 400 beeldlijnen)
LD : 400 beeldlijnen reso.
DVD : 500 beeldlijnen reso.
To be, or not to ...ehh.... what was the question?
Verwijderd
De eerste Laservision spelers van Philips zijn top-loaders (VLP700 en VLP720) en zien er echt bloedmooi uit omdat je zo'n prachtige 30cm Goud of zilver glimmende schijf kan ZIEN draaien. Jammer alleen dat je niet makkelijk het binnenwerk kan zien, want deze spelers hebben nog een He-Ne laser die dus zichtbaar licht uitstraalt (633 nm golflengte = orange/rood).
latere laserdisc spelers en alle CD spelers gebruiken een solid-state half-geleider laser die IR uitstraalt ( 780 nm als ik mij niet vergis), DVD is wel weer zichtbaar licht trouwens
Philips heeft ooit eens een CD-speler uitgebracht die ook 12cm CD-Video discs kon lezen, (dus geen 30cm of 20 cm schijven, alleen de 12 cm versies) een leuk spelertje voor de verzamelaar van oude optische systemen, Ik ben trouwens nog steeds opzoek naar dit spelertje, dus als iemand hem te koop heeft ?? het gaat om de philips CDV185 . best mooi apparaat (stuur een mailtje: bernard@heersch.com , mag defect zijn).
Verder heeft Pioneer hele mooie LaserDisc spelers uitgegeven, met Autoreverse, LaserDisc +Graphics opties en zelfs een interactieve LaserActive speler: een spelcomputer met laserdiscs. http://www.laserdiscarchi...a100/pioneer_cld-a100.htm
Ook heb je high-end "Muse Hi-Definition" spelers, eentje weegt zelfs meer dan 30 Kg
Eigenlijk zou iedereen een Laserdisc speler in huis moeten hebben
Verwijderd
Pioneer CLD 1580K
Pioneer C?? 1750 (krijg ik nog binnen)
Maar heeft iemand er een remote control voor
Verwijderd
Ik heb even gekeken:
Queen - Live In Rio PAL staat zowel op ebay als in de lijst bij rodisc
QUEEN greatest flix 2 LASERDISC staat ook op ebay
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 12:29 ]
Ik denk dat je het verwart met de VCD (gewoon een cdrom met mpeg-1)Chiron schreef op 25 april 2004 @ 13:21:
hier in europa nooit een succes geweest.. maar heeft in azie een paar jaar geleden de videoband verbannen, in Indonesie iig wel
magoe, dat is een beetje verweggistan
Die dingen zijn toch niet ouder dan cd's? wellicht wel wat introductie in europa ofzo betreft, maar tlijkt mij dat cd's er eerder waren dan ld's... oh well.
Vroegaaaah
Verwijderd
Alle Laserdiscs die ik via ebay heb gekocht zijn zonder problemen aangekomen. Mijn advies: altijd bij iemand bieden die minstens een 95% goede score heeft en minstens zo'n 20 feedback-reacties. Dan kan je er vanuit gaan dat de verkoper te vertrouwens is en dat je disc goed verpakt en onbeschadigd aankomt, maar ebay blijft een kwestie van vertrouwen.
Met PayPal kan je heel snel geld versturen, als je het geld al op je virtuele Paypal account hebt staan is dat zelfs zo goed als direct (binnen enkele minuten in ieder geval).
Ook is Paypal goedkoop met het geld naar andere personen overmaken, over de hele wereld, USA of europe, het maakt allemaal niet uit. Voor de koper van producten is het verzenden van geld zelfs gratis, alleen als de verkoper het geld van zijn PayPal account wil terugzetten naar zijn eigen bank-rekening kost dat geld, daarom vragen sommige verkopers een extra percentage als je met PayPal betaald. Voor je gaat bieden op ebay, moet je wel eerst checken of de verkoper wil versturen naar Nederland (will ship worldwide) en of het persoon PayPal accepteerd (of een andere betalings optie die je kan gebruiken).
Een veel voorkomende misvatting is dat je een credit card nodig hebt om een PayPal account aan temaken, het is handig, maar hoeft NIET. Je kan namelijk je virtuele PayPal saldo ook verhogen door geld vanaf een Nederlandse bank- of giro-rekening (gratis) naar een bepaald bank-rekening nummer over te maken (van een amerikaanse bank in Nederland).
Betalen met PayPal zonder credit-card duurt allemaal dus wat langer (eerst van je giro naar Paypal, en dan van jouw Paypal account naar de verkoper etc.), maar het werkt wel zonder problemen.
Zonder credit-card is je Paypal account "unverified", waardoor er een limiet zit op de hoeveelheid geld wat je in totaal mag versturen (700 euro geloof ik), maar tegen de tijd dat je dat hebt door-gesluisd, kan je een creditcard overwegen of maak je gewoon een nieuw account aan met een ander e-mail adress, waardoor je je limiet weer reset.
Bij Ebay duitsland (daar haal ik het meeste van vandaan), en alle andere euro-landen ebay's zie je nog niet zoveel Paypal, hier kan je wel altijd geld overmaken naar de verkoper zijn of haar bank-rekening (uberweisung =overschrijving = banktransfer etc. ) .
Als je gratis geld wilt overmaken naar personen in de Euro-regio (dus niet Engeland, want daar hebben ze ponden), heb je de IBAN en BIC codes("International Bank Account Number" en "Bank Identifier code") van de rekening van de ontvanger nodig en een setje internationale Overschrijvings kaarten van je bank.
Bij sommige banken zoals SNS-bank kan het ook online, zonder kaarten, maar bij de postbank moet je eerst online (of per telefoon) internationale overschrijvings kaarten aanvragen, en die invullen en opsturen. Met" My postbank" of "Girotel" kan je niet internationaal overschrijven. Overschrijven zou 5 werkdagen duren, maar meestal duurt het bij mij langer (wel binnen twee weken = 10 werkdagen).
Andere opties van betalingen naar het buitenland, zijn duur en kan lang duren, voorbeelden zijn: "Western union money transfer", "bank-cheque" en overschrijvingen ZONDER IBAN en BIC codes. Bij alle banken die ik ken betaal je voor deze transacties tussen de 6 en de 15,- euro of meer afhankelijk van het bedrag dat je verstuurd, tevens kan de ontvangende bank nog een commissie vragen voor het innen van de bank-cheque of internationale overschrijving, wat de verkoper meestal zelf niet wil betalen.
Mijn advies kwa betaling is dan ook: "IBAN en BIC" voor Euro landen of PayPal , want beide zijn gratis( en je hebt geen credit-card nodig), zeker als het om relatief kleine bedragen gaat. Bedragen beneden de 100 euro bijvoorbeeld, want dan is een bank-commissie van 10 euro gewoon veel.
Als je een creditcard hebt, zijn er meer mogelijkheden, maar daar weet ik niet zo veel vanaf.
kwa transport-kosten moet je je realiseren dat de USA relatief goedkoop is als je het niet erg vindt om wat langer te wachten ("surface-mail" is meestal goedkoper dan "airmail"). Ook in Engeland zijn er redelijk wat opties kwa vervoers bedrijven, en dat kan ook meevallen. In Duitsland gebruikt bijna iedereen "deutsche-post" oftewel "DHL", en deze is best duur. De tarieven staan op hun website: voor een klein "post-paket" tot 5Kg betaal je al 16,50 euro naar nederland.
Je hebt voor Laserdiscs vanuit duitsland wel nog een goedkopere optie: de discs als "packchen" versturen, is tot 2Kg, ik geloof onverzekerd en bedoeld voor Boeken of een flesje wijn etc. Maar het kost minder namelijk 8,20 euro.
Ik haal het meeste per ebay uit duitsland, betaal met IBAN en BIC en laat het verzenden als "Packchen": totale extra kosten 8,20 euro, en dat is meestal wel te doen/de moeite.
Wat douane betreft, heb ik nooit veel te maken, volgens mij moet de verzender omschrijven wat er ongeveer inzit en hoeveel het waard is (ebay eind-bod).
Meestal gaat het om zo weinig dat ik er nooit iets over hoor. Misschien komt het ook omdat het tweedehands is, ik weet niet precies hoe het zit.
Wat ik wel weet is dat de maximale waarde van wat je zonder belasting mag invoeren afhankelijk is van het soort artikel dat je invoert en waarvandaan (Wel of niet EU land etc.)
een vriend van mij heeft ooit iets van een aziatische webshop bestelt en dat kwam bij de douane terecht: als ik mij niet vergis kreeg hij een vriendelijk briefje met betalingsinstructies voor de BTW en waar hij het pakje kon ophalen.
Ik probeer je te mailen, maar die wekt niet! Zou je mij een mailtje kunnen sturen naar florian (at) pckennis (dot) net
Verwijderd
Het type weet ik zo niet, zal ik even moeten kijken maar op het moment heb ik weinig tijd dus dat zet ik er later wel bij.
edit: mailadres zichtbaar gemaakt
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 17:09 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Verwijderd
Plaatje:
sorry voor de late reactie. ik heb het zelf nog es geprobeerd, maar hij spint Heel hard op, scant lang en slaat af.powerflux schreef op 26 april 2004 @ 17:54:
HEEEE!!
die (http://www.laserdiscarchi...vlp720/philips_vlp720.htm) speler heb ik dus!!
cool!
maarja, zoals je eerder hebt kunnen lezen, de laser is uit balans en ik krijg hem ook echt nooit meer goed.
ik heb em naar iemand opgestuurd die denkt dat hij het wel kan.. maar het kan best lang gaan duren.
Groeten
Zaakje is maar klein, achterin heeft hij een luisterruimte. hij heeft er echt veel verstand van en is niet zoon rotzooiverkoper die je overal vind.
Grote Berg 54
5611 KL Eindhoven
040 2963190
Spul is niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
[ Voor 17% gewijzigd door W00fer op 08-08-2004 12:11 ]
Verwijderd
W00fer schreef op 08 augustus 2004 @ 21:58:
Cd-i is vet, vooral met die rollercontroller. Dat spel "de mensen van drukkestad" en "tim en beer naar het ziekenhuis" daar heb ik wel 50 euro voor over !
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik neem aan dat ie reageert op de post van WalfredGeesink die daarboven staat, hij noemde cd-i (The_Eagle schreef op 08 augustus 2004 @ 22:15:
[...]
![]()
Ik geloof dat jij hier een aantal technieken door elkaar haalt. Niet ieder plaatje dat met een laser gelezen word is een LaserDics
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter