Toon posts:

Zijn Ati-kaarten slechter dan Nvidia-kaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 93 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs kreeg ik te horen van iemand die beweerde dat Nvidia-kaarten op (vrijwel) games werken, want daarvoor zijn (volgens hem)de meeste spellen 'specifiek' op Nvidia-kaarten worden gemaakt.
Echter het schijnt dat namelijk dat Ati 'moeite' mee heeft om te kunnnen gamen en volgens hem heeft Ati problemen met spellen die niet te gamen zijn. Is dat waar?

Ik ben van plan om Ati9800 pro 128mb te kopen en ik hoop daarmee min mogelijk problemen tegen te komen met spellen en dat ik lekker mag gamen.

Moet ik de beweerder geloven of is het verzonnen verhaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 21:06 ]

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-08 19:43
verzonnen, Ati's zijn soms beter en soms Nvidia weer maar het verschil is echt nihil.

Verwijderd

klopt, Nvidia is altijd gemaakt voor games.
maar ATi altijd echter voor videokaart voor de zakelijke markt,
aangezien dat nVidia steeds meer ging verkopen waardoor ATi een beetje van de markt ging, hebben zei ook game kaarten op de markt gebracht.
Deze kaarten zijn even goed of nog beter dan sommige nVidia kaarten,
kijk eens op www.tomshardware.com

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Onzin verhaal. Ati is momenteel heer en meester in videokaartenland!

Hoewel Nvdia met die nieuwe kaart ook weer kont schopt, maar het antwoord van Ati komt nog.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zonde.....de teloorgang van het nederlands.

Maar vooruit! Zelf heb ik het idee dat ATi kwalitatief betere kaarten maakt. Zelf heb ik ook een Radeon 9800Pro, en hij werkt perfect. Wat jij verteld is dus gewoon onzin.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
je hebt games of programma's die "optimized" zijn voor een bepaald merk. Ik weet niet of dit nou reclame is of dat het echt zo is, maar het zal soms wel wat uit kunnen maken.

Een voorbeeld van zo'n optimized programma is de DivX player, is namelijk optimized voor ati.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig of je zonder problemen (gedoe met drivers) na installaties van games meteen kan gamen?!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:13:
Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig of je zonder problemen (gedoe met drivers) na installaties van games meteen kan gamen?!
Ja dat kan.

Ati verkoopt zwaar veel videokaarten --> De makers van spellen hebben er belang bij dat de spellen ook op ATI kaarten werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 22-04-2004 21:17 ]

Verwijderd

nog nooit een spel geinstaleerd? :?

Je instaleert je kaart en de drivers, je reboot, je instaleerd Directx9.0 als je dat nog niet hebt, je reboot weer, je instaleert je spel en je begint te gamen

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 23:09
UT2004, Farcry, NFS Underground, CS Condition Zero, zijn zomaar een paar spellen die zonder problemen bij mij draaien. (ik ga ze natuurlijk niet allemaal opnoemen, want dat worden er wat veel, maar ik heb geen problemen ontdekt). Ik heb een Hercules 9800xt btw.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Natuurlijk! Wel een puntje is is dat er meer Ati's RMA gaan dan Nvidia, maarja, daar is de kans klein van dat jouw kaart RMA gaat.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ja, waarom zou dat niet kunnen? De drivers van Ati, vind ik, nu toch wel goed. Heb eigenlijk nooit last mee gehad of problemen.

• Stranglem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-02 02:21
het ligt er dus aan per programma welke kaart er beter voor geschikt is.

Zoals bijv. dat HL2 beter draait op ATI-kaarten
en DoomIII draait beter of nGforce-kaarten??

Leven en laten leven!

• pisart
  • Niet online
AMD Mafkees schreef op 22 april 2004 @ 21:16:
[...]

Natuurlijk! Wel een puntje is is dat er meer Ati's RMA gaan dan Nvidia, maarja, daar is de kans klein van dat jouw kaart RMA gaat.
Tja, als er veel producten van een merk verkocht worden, dan is er ook een grotere kans op meer rma, hè. Soms ligt het ook gewoon aan een slecht ontwerp van het fanneke van de fabrikant.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik heb een ATI en een NVIDIA in m'n pc zitten... maar het lijkt erop dat de nieuwe ATI drivers de NVIDIA drivers 'uitschakelen' en als de NVIDIA wel werkt, dan kan die ATI niet Direct3D gebruiken...
Maar beide zijn het goeie kaarten!

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

En misschien gaan er ook wel meer ATI-kaarten RMA na mislukte OC/Flash-pogingen. Sommige tweakers schrikken hier helaas niet voor terug. :'(

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vroeger was nvidia beter dan Ati.
Vroegerder waren vooral de drivers van Ati wat brak.
Vroegerst was 3dfx nog veel beter dan nvidia.

Een belangrijk feit is wel dat Ati een lelijk logo heeft :)

Firmpete on Aerie Peak

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

pisart schreef op 22 april 2004 @ 21:18:
[...]

Tja, als er veel producten van een merk verkocht worden, dan is er ook een grotere kans op meer rma, hè. Soms ligt het ook gewoon aan een slecht ontwerp van het fanneke van de fabrikant.
Beste voorbeeld : ASUS => Je zou haast denken dat het crap mobo's zijn als je de klachten leest hier op GoT, maar dat is dus absoluut niet zo :)
Stranglem schreef op 22 april 2004 @ 21:17:
het ligt er dus aan per programma welke kaart er beter voor geschikt is.

Zoals bijv. dat HL2 beter draait op ATI-kaarten
en DoomIII draait beter of nGforce-kaarten??
Dit klopt ja voor heel veel spellen trouwens eene ATI andere nVidia "friendly" zeg maar .........
-Rob- schreef op 22 april 2004 @ 21:20:
Ik heb een ATI en een NVIDIA in m'n pc zitten... maar het lijkt erop dat de nieuwe ATI drivers de NVIDIA drivers 'uitschakelen' en als de NVIDIA wel werkt, dan kan die ATI niet Direct3D gebruiken...
Maar beide zijn het goeie kaarten!
Gevaarlijke combo :D Zou ik echt nooit doen doe dat met een oud S3 kaartje ofzo ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

heb je wel eens beelden gezien?? 8)7
ik heb ze vergeleken... en voor mij NOOIT meer ATI's :X zon *** kwaliteit |:(
edit:
(heeft spijt van zn AIW 9800se)

@ Pisart:

screenshots van 3DMark 2K3

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 21:36 ]

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 22:40
Persoonlijk ben ik wel met mijn ATI kaart wat problemen tegen gekomen.(Call of Duty, NFS:Underground Far cry) maar na het kiezen van de verbeterde Catalyst driver ging elke keer goed.

Maar de problemen die ik tegen kwam zijn:

- Spontane terug keer naar windows
- Hang ups in de games
- Lage FPS

En volgens mij waren er zowieso een heleboel mensen die problemen hadden met COD en NFS:U. Dus dat je nooit problemen hebt met een Ati kaart is niet helemaal waar. En hiervoor had ik een TI4600 en daar had ik echt nooit iets mee, dus ja Ati heeft wel iets meer problemen met games/drivers maar presteert uiteindelijk veel beter.

En om op paling15 terug te komen, mijn ATI kaart preseert echt prima en een 9800se is ook niet echt een super kaart verwachte je niet gewoon te veel van die kaart? Ik bedoel een FX5200 lig ik ook niet zo wakker van.

[ Voor 16% gewijzigd door Operations op 22-04-2004 21:27 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:23:
heb je wel eens beelden gezien?? 8)7
ik heb ze vergeleken... en voor mij NOOIT meer ATI's :X zon *** kwaliteit |:(
Zou je dat eens willen onderbouwen? :) Wat bedoel je met beelden?

@ TheGeneral: paling15 heeft een 9800se, geen 9200 ;)

edit:
Psst, paling15, het is pisart ;)

[ Voor 20% gewijzigd door pisart op 22-04-2004 21:28 ]

Verwijderd

FirmPete schreef op 22 april 2004 @ 21:21:
Vroeger was nvidia beter dan Ati.
Vroegerder waren vooral de drivers van Ati wat brak.
Vroegerst was 3dfx nog veel beter dan nvidia.

Een belangrijk feit is wel dat Ati een lelijk logo heeft :)
Ahh, 3dfx. Heb zelf ook Voodoo 3 in mijn PC. Doet me meteen denken aan eerdere opmerking in dit topic over slechte fans/koeling op videokaarten. Die Voodoo 3 was passief gekoeld maar werd gloeiend heeeeet. Toch maar ff fannetje op gezet met noisekiller uit oude voeding. Ook nu worden veel videokaarten met minimale koeling geleverd. :X

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:30

Maartenvs

For Sale

Niet om te zeuren maar dit is al vaker besproken en liep vaak uit op flamen heen en weer. Naar mijn idee worden slechte kaarten bijna niet meer gemaakt. Iedere kaart en merk heeft zijn voor en nadelen, zal vooral te maken hebben met marketing.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de problemen die ik tegen kwam zijn:

- Spontane terug keer naar windows
- Hang ups in de games
- Lage FPS

Hoe kun je die problemen tegen aan?

• Operations
pisart schreef op 22 april 2004 @ 21:25:
[...]

Zou je dat eens willen onderbouwen? :) Wat bedoel je met beelden?

@ TheGeneral: Paling15 heeft een 9800se, geen 9200 ;)

[edit]Psst, Paling15, het is pisart ;)
Aangepast :) maar me verhaal blijft hetzelfde want de 9800se is ook niet echt een krachtpatser.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• pisart
  • Niet online
TheGeneral schreef op 22 april 2004 @ 21:28:
[...]

Aangepast :) maar me verhaal blijft hetzelfde want de 9800se is ook niet echt een krachtpatser.
Idd, maar hij bedoelt kwaliteit wat de kaart produceert. De 9800se presteert ongemod zoals een 9600xt ongeveer.
Maar wat ik raar vind is, dat normaal gezien juist de nVidia kaart "ondermaatse" kwaliteit leveren.
Zal is ff zoeken.

Edit: Op de screens van Anandtech zag je het goed, maar die werkt momenteel niet. Hier is de link van T.net: nieuws: AnandTech bekijkt beeldkwaliteit recente videokaarten

[ Voor 17% gewijzigd door pisart op 22-04-2004 21:32 ]

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TheGeneral schreef op 22 april 2004 @ 21:28:
[...]
Nou zeg............ dat is gewoon een 9600 Pro in principe en nou spreek jij erover alsof het een budget ding is :/ :|

Ik heb dus zelf een 9600 Pro en die blaast wel degelijk........... kijk een 9200SE ofzo dat is een ander verhaal, hoewel die weer erg leuk zijn in een budget HTPC ofzo :)

/EDIT :
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:32:
Laat ik dan eens een andere vraag stellen.
Welke kaarten gaan kwa levensduur het langste mee?
Dus welke kun je over 10 jaar nog terug vinden in computers en doen dan nog gewoon hun werk naar behoren.
S3 >:) OF Tsen Labs OF Trident :P

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 22-04-2004 21:33 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Dus welke kun je over 10 jaar nog terug vinden in computers en doen dan nog gewoon hun werk naar behoren.

• Operations
pisart schreef op 22 april 2004 @ 21:30:
[...]

Idd, maar hij bedoelt kwaliteit wat de kaart produceert. De 9800se presteert ongemod zoals een 9600xt ongeveer.
Maar wat ik raar vind is, dat normaal gezien juist de nVidia kaart "ondermaatse" kwaliteit leveren.
Zal is ff zoeken.
Idd in de meeste reviews komt idd de ATI kaart er qwa beeldkwaliteit veel beter uit. Maar goed blijft misschien ook een persoonlijke mening of je de beeldkwaliteit mooi vind of niet natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 22-04-2004 21:35 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik moet zeggen dat ati wel vaker last van driverproblemen heeft maar dit is allemaal relatief eenvoudig op te lossen en met de nieuwste drivers werkt het ongeveer allemaal perfect

overigens dit is mijn eigen ervaring, ik had hiervoor een GF4Ti4200 en maar bij 1 spel ooit eens problemen gehad, dat was de punkbuster bug icm de nvidia 5xxx serie drivers

en met m'n huidige kaart rad9800 pro al een paar keer gehad dat een spel niet goed wilde werken en dat ik dus een andere driver moest hebben of het spel moest een patch hebben

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Operations
Volgens mij geen 1. Over 10 jaar kan je echt geen nieuwe games meer spellen op een 9800/fx5600 of een andere kaart van nu. Gewoon door het gebruik van nieuwe technieken. Dus je komt wel windows of what ever in maar gamen zal niet gaan ben ik bang.

Verwijderd

Volgens mij geen 1. Over 10 jaar kan je echt geen nieuwe games meer spellen op een 9800/fx5600 of een andere kaart van nu. Gewoon door het gebruik van nieuwe technieken. Dus je komt wel windows of what ever in maar gamen zal niet gaan ben ik bang.
Zo bedoel ik het ook niet, hoelang kan een kaart mee zonder dat ie defecten begint te vertonen, zowel aan de koeling als aan de chips en andere dingen die op z'n kaart zitten.

Verwijderd

een 9800Se @ pro doet t goed zat opzich ;) maarjah...
kwaliteit van beeld vin ik ni goed genoeg
+ er komt een nieuwe kaart van Nvidia :D

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:36:
[...]

Zo bedoel ik het ook niet, hoelang kan een kaart mee zonder dat ie defecten begint te vertonen, zowel aan de koeling als aan de chips en andere dingen die op z'n kaart zitten.
dat is niet echt te zeggen, misschien doet ie het nog prima na 10 jaar en misschiend doet ie niets meer

ik heb kaartjes van 15 jaar oud hier die het nog prima doen, maar ik heb ook kaartjes van 3 jaar geleden die er al mee gestopt zijn
dat is echt niet te voorspellen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

pisart schreef op 22 april 2004 @ 21:18:
[...]

Zou jij dit ook kunnen onderbouwen met cijfers? Ik geloof dat Nvidia namelijk nog steeds marktleider is.

Ik denk dat je verkoopcijfers verward met het feit dat op dit moment de 9800XT de sneltste kaart op de markt is. Erg leuk feit, maar de meeste mensen betalen niet een meer dan 100 euro voor hun kaart. Sterker nog. Fabrikanten als Dell en Compaq bepalen wat in merendeel van de desktops komt. Die produkten hebben een grotere impact op de markt dan een paar tweakers.

• Operations
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:36:
[...]

Uhhh ja volgens mij wel langer dan 10 jaar heb hier nog steeds TnT kaart in een computer zitten die is nog geen 10 jaar oud, maar zal wel in de buurt komen.(Jaar of 7 a 8 nu denk ik)

Ik bedoel het is allemaal wel redelijk degelijk gebouwd nu. Maar blijft moeilijk om dit te voorspellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 22-04-2004 21:39 ]

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:37:
een 9800Se @ pro doet t goed zat opzich ;) maarjah...
kwaliteit van beeld vin ik ni goed genoeg
+ er komt een nieuwe kaart van Nvidia :D
Misschien ligt het aan de gebruikte onderdelen van de 3rd party fabrikant. Van welk merk is het?
Ik ben overgestapt van een Asus gf4 ti4600 naar een Hercules 9800 PRO en ik merkte toch wel een groot verschil. Maarja, dat is mijn mening :p
Anandtech werkt nu wel.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hangt van je Definitie "doet het goed" af... ik bedoel maar.. met een TNT of TNT2 zal je niet leuk kunnen 3d gamen..... maar voor office is het genoeg.

2d output zal elke kaart wel aardig doen ook al zijn ze 10 jaar oud.... 3d output... tja... 10 jaar later zijn we 4 DirectX revisies verder..op zijn minst!

Een paar threads over Prince of Persia: Sands of Time bijvoorbeeld..die vereist een GeForce op zijn minst.... en dan ziet het spel er niet super uit......

Minimum eisen gaan gewoon omhoog met de tijd en tja... gamers hebben een kaart die graag de laatste DirectX goed draait en snel ook....

Terwijl Netwerk Beheerders gewoon willen dat de kaart 2d doet en installeert zonder gezeik op 100 of meer pc's!

Andere eisen...andere kaarten!

There is no place like ::1

• Operations
pisart schreef op 22 april 2004 @ 21:38:
[...]

Misschien ligt het aan de gebruikte onderdelen van de 3rd party fabrikant. Van welk merk is het?
Ik ben overgestapt van een Asus gf4 ti4600 naar een Hercules 9800 PRO en ik merkte toch wel een groot verschil. Maarja, dat is mijn mening :p
Anandtech werkt nu wel.
9800Pro is ook veel sneller en beter dus je moet ook wel een groot verschil zien. Denk niet dat dat persoonlijk is maar meer gewoon een feit.

[ Voor 18% gewijzigd door Operations op 22-04-2004 21:41 ]

Verwijderd

Het is dus niet zo dat iemand hier de zwakke punten van bepaalde kaarten kan noemen, bijvoor dat bij bepaalde kaarten de koeler steeds kapot gaat. Of dat bij andere de tvout na de loop van de tijd de geest geeft.

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:38:
[...]

Zou jij dit ook kunnen onderbouwen met cijfers? Ik geloof dat Nvidia namelijk nog steeds marktleider is.

Ik denk dat je verkoopcijfers verward met het feit dat op dit moment de 9800XT de sneltste kaart op de markt is. Erg leuk feit, maar de meeste mensen betalen niet een meer dan 100 euro voor hun kaart. Sterker nog. Fabrikanten als Dell en Compaq bepalen wat in merendeel van de desktops komt. Die produkten hebben een grotere impact op de markt dan een paar tweakers.
Kijk hier eens. Zie hoeveel Ati kaarten er zijn tov nVidia's.
nVidia zal wel nog marktleider zijn door marketing enzo, maar in high-end kaarten is het nu toch niet meer. Misschien keert het nu wel om met de introductie van de 6800, maar de 9700pro/9800pro werden toch meer verkocht dan de fx5800 en fx59xx.
Hmm, kijk hier eens naar: nieuws: Aandeel gehele grafische markt gewijzigd: ATi haalt nVidia in

Verwijderd

tja ik heb zelf een tijd met nvidia gedaan, nu heb ik een ati in mijn bak, moet zeggen dat de ati goed presteert maar de nvidia deed het ook niet slecht. als je gewoon niet de budget reeks neemt ,maar gewoon een kaart van minimaal 199 euro denk ik dat het geen drol uitmaakt. koop gewoon een VGA kaart waar jij je lekker bij voelt. laat je goed informeren in een echte pc zaak, staar je niet blind op features/specs.

• Remy
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee hè, weer zo'n ATi <> nVidia-topic, when do people grow up :/

Eurofighter, wees een echte tweaker, en geloof niet zomaar alles wat wordt gezegd. Ga er zelf achteraan, direct naar de bron, alleen dan ben je zeker van je zaak.

Deze gaat iig dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.