Microsoft met valse reclame?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat hier veel mensen zullen intrappen, het ligt er wel dik bovenop. Bij 2 staven komt Windows precies onder de psychologische grens van $100000 uit, en Linux er net boven... en vooral dat histogram over beveiliging maakt de rest ook wel ongeloofwaardig. En dan die staaf "Web", om het nog een beetje echt te laten lijken mag ook Linux nog een klein puntje scoren... :)

Zelf heb ik weleens online zo'n gratis getthefacts indoctrinatiepakketje geprobeerd aan te vragen, maar nadat ik alles had ingevuld bleek ineens dat ze er 8 dollar voor wilden hebben, voor handling/shipping... dat noem ik niet gratis... :(

Je wordt tegenwoordig echt genaaid waar je zelf bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18

Duinkonijn

Huh?

ik denk dat bedrijven niet zo maar van koers veranderden..

je kan leuk van os`n gaan wisselen maar de gebruiker die 300 dagen in het jaar
werkt met office verschrikt en verafschuuwd de machine als hij in eens slakkie draait.

daarbij geld ook nog oud vertrouwd.
b.v.

momenteel zijn we het overstappen van NT 4.0 servers naar 2k3 servers...
de oude servers zijn in de zomervakantie 1999 voor de eerste keer geinstalleerd
4x HP LH 3 / 1x HP E 45 servers.

ze hebben sinds die tijd continu gedraait. vrijwel zonder problemen (1x isdn kaart overleden)

sindsdien zijn ze niet meer ge(her)installeerd.

door deze prestatie hebben we besloten om op de zelfde voet door te gaan.

dit keer 6x HP ML-370 @ win 2k3.

ok het is duur. 50.000 euro totaal + migratie

maar onze directie had bij de zusterscholen gezien wat voor problemen ze hadden
omdat ze ""De goedkoopste" servers hadden... dat netwerk lag continu plat

onze downtime is op een jaar maximaal een dag. enzelfs dan zijn we nog instaat
om gem 50% van het gene wat we aanbieden ... aan te bieden

daarom oud vertrouwd

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Duinkonijn schreef op 22 april 2004 @ 19:44:
ik denk dat bedrijven niet zo maar van koers veranderden..

je kan leuk van os`n gaan wisselen maar de gebruiker die 300 dagen in het jaar
werkt met office verschrikt en verafschuuwd de machine als hij in eens slakkie draait.

daarbij geld ook nog oud vertrouwd.
b.v.

momenteel zijn we het overstappen van NT 4.0 servers naar 2k3 servers...
de oude servers zijn in de zomervakantie 1999 voor de eerste keer geinstalleerd
4x HP LH 3 / 1x HP E 45 servers.

ze hebben sinds die tijd continu gedraait. vrijwel zonder problemen (1x isdn kaart overleden)

sindsdien zijn ze niet meer ge(her)installeerd.

door deze prestatie hebben we besloten om op de zelfde voet door te gaan.

dit keer 6x HP ML-370 @ win 2k3.

ok het is duur. 50.000 euro totaal + migratie

maar onze directie had bij de zusterscholen gezien wat voor problemen ze hadden
omdat ze ""De goedkoopste" servers hadden... dat netwerk lag continu plat

onze downtime is op een jaar maximaal een dag. enzelfs dan zijn we nog instaat
om gem 50% van het gene wat we aanbieden ... aan te bieden

daarom oud vertrouwd
goedkope servers misschien.

Toenvallig draait er op mijn school linux en windows. Linux als proxy enzo, windows voor de domein controller... (ik ben leerling daar he, anders was het allang anders ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
dataghost schreef op 22 april 2004 @ 18:04:
[...]

linux heeft gewoon efficienter printer management waardoor ze 20% sneller kunnen printen, waardoor je veel meer toners moet kopen in 5 jaar 8)7

edit: btw welke debiel gelooft nu dat grafiekje 'Beveiliging'... je moet juist allemaal externe software kopen om een windows systeem veilig te krijgen, een linux systeem heeft dat niet nodig.. en linux kan je vanuit thuis (makkelijker en veiliger) beheren wat imo ook kosten drukt
"je moet juist allemaal externe software kopen om een windows systeem veilig te krijgen"
-1 troll

Windows is out of the box met meegeleverde software pot dicht te zetten.
Dan heb ik het wel over systemen die op nt gebaseerd zijn,
de andere zijn nooit vor netwerken gebouwd !

Wel eens met terminal service gewerkt ????

[ Voor 3% gewijzigd door Weezer-DC op 22-04-2004 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Sendy schreef op 22 april 2004 @ 18:19:
[...]

Jij bent keihard in het gat gevallen dat 'open source' heet. Die term is lastig uit te leggen, want MS geeft some toch ook source weg? Dan is dat toch ook open-source?

Nee dus.

De meeste distro's en software is gewoon GNU GPL gelicenseerd (Free Software) of BSD gelicenseerd en dat kan je zonder kosten in iedere omgeving gebruiken. Je mag het zelfs in een kruisraket stoppen en op de Amerikanen afschieten.

Jij bent voornamelijk FUD aan het verspreiden. Mensen worden bang van jou. ;)
Zit je mij of jezelf nou een vraag te stellen :P

Wat is FUD ????

En ik werk niet voor microsoft, ook geen aandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Van http://info.astrian.net/jargon/terms/f/FUD.html (eerste google hit):
FUD /fuhd/ n. Defined by Gene Amdahl after he left IBM to found his own company: "FUD is the fear, uncertainty, and doubt that IBM sales people instill in the minds of potential customers who might be considering [Amdahl] products." The idea, of course, was to persuade them to go with safe IBM gear rather than with competitors' equipment. This implicit coercion was traditionally accomplished by promising that Good Things would happen to people who stuck with IBM, but Dark Shadows loomed over the future of competitors' equipment or software. See IBM. After 1990 the term FUD was associated increasingly frequently with Microsoft, and has become generalized to refer to any kind of disinformation used as a competitive weapon.
Linux admins zijn nu inderdaad duurder want er zijn er minder van. Maar veel studenten kennen nu Linux, en langzaam aan worden er steeds meer mensen omgeschoold, dus dat probleem verdwijnt vanzelf.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zou dat toch komen?

Eind jaren 90 kon iedereen die de weg in Windows wist (en dat waren er toen ook al een hoop) ineens beheerder worden. Windows leerden veel mensen ook vanzelf (het OS stond er al op), een beetje prutser had/heeft na een aantal jaren aardig door. Linux/Unix/BSD is voor dat kleinere aantal mensen vaak juist een keuze: leuk om mee te prutsen, hekel aan MS, of gewoon beroepsmatig (de VMS machine is/wordt vervangen door een Solaris machine).

Ik durf te stellen dat het beheer van Unix/Linux eigenlijk eenvoudiger is dan het beheer van een Windows bak. Als je maar door die GUI heen prikt (en niet te beroerd bent af en toe een stukje theorie tot je te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Alleen al het feit dat MS deze 'reclame' heeft gemaakt zegt genoeg over welk systeem er nu eigenlijk beter/goedkoper is. :Z

Als Linux echt zo duur zou zijn dan zou deze reclame niet nodig zijn omdat MS ook wel weet dat bedrijven zelf onderzoek doen naar hoe of wat.

Met deze reclame proberen ze gewoon meer mensen over te halen om bij voorbaat al een keuze te maken.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

richard_1st schreef op 22 april 2004 @ 17:48:
[...]

Omdat je het dan misschien ga gebruiken voor commerciele doeleinden, en denk niet dat de bedoeling is. (weet niet of dit de echte reden is)
Maar als bedrijf wil je geen gratis versie. Je heb dan 0,0 support, en wat wil je als bedrijf, juist support
Met die tweede reden heb je helemaal gelijk, hoewel het vaak gaat om de 'illusie' van support. Want tegenwoordig is het voor het MKB zeker lang zoeken naar een bedrijf dat echt weet waar ze het over hebben.

Maar die commerciele doeleinden, dat hang ervanaf wat je daaronder verstaat. Je mag OS software gebruiken zoals JIJ dat wil (GPL dan he?!) zolang je maar geen geld voor de software vraagt of claimed dat jij het gemaakt hebt.
Dit houd in dat je er wel je brood mee mag verdienen, zolang je het gebruikt als gereedschap, niet als product. (Bij Redhat / SuSE betaal je ook voor de support, niet voor de distro want dat mogen ze niet)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:46:
Hoe zou dat toch komen?

Eind jaren 90 kon iedereen die de weg in Windows wist (en dat waren er toen ook al een hoop) ineens beheerder worden. Windows leerden veel mensen ook vanzelf (het OS stond er al op), een beetje prutser had/heeft na een aantal jaren aardig door. Linux/Unix/BSD is voor dat kleinere aantal mensen vaak juist een keuze: leuk om mee te prutsen, hekel aan MS, of gewoon beroepsmatig (de VMS machine is/wordt vervangen door een Solaris machine).

Ik durf te stellen dat het beheer van Unix/Linux eigenlijk eenvoudiger is dan het beheer van een Windows bak. Als je maar door die GUI heen prikt (en niet te beroerd bent af en toe een stukje theorie tot je te nemen).
Klopt als een bus, een van de hoofd-redenen dat ik GEEN windows gebruik (Alleen op 1 workstation om me zusje blij te houden), is dat ik wanneer er ECHT iets mis is niks aan kan doen. :(
Nu zullen er mensen zeggen 'Ja, maar dat is bij BSD / Solaris / Linux ook zo' en dat klopt. Het verschil ligt hem alleen in de interpretatie van 'echt mis', dat niveau ligt 'iets' hoger. _/-\o_

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt met een mainstream Linux distributie en Google soms nog wel betere support dan bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44

MadEgg

Tux is lievvv

psyBSD schreef op 22 april 2004 @ 22:34:
[...]

Met die tweede reden heb je helemaal gelijk, hoewel het vaak gaat om de 'illusie' van support. Want tegenwoordig is het voor het MKB zeker lang zoeken naar een bedrijf dat echt weet waar ze het over hebben.

Maar die commerciele doeleinden, dat hang ervanaf wat je daaronder verstaat. Je mag OS software gebruiken zoals JIJ dat wil (GPL dan he?!) zolang je maar geen geld voor de software vraagt of claimed dat jij het gemaakt hebt.
Dit houd in dat je er wel je brood mee mag verdienen, zolang je het gebruikt als gereedschap, niet als product. (Bij Redhat / SuSE betaal je ook voor de support, niet voor de distro want dat mogen ze niet)
Niet direct voor het product zelf maar alle kosten daaromheen mag je zo hoog maken als je zelf wilt.
Als je je linux-distro voor 5000 euro kan dat best, zolang je er maar een goed excuus voor verzint.

Het verschil is alleen dat je mensen niet kan verbieden om de software te kopieren, door te geven of openbaar te maken, en dan je de broncode beschikbaar moet blijven stellen. Als iemand dus 1 keer het pakket van 5000 euro koopt mag hij dat gratis verstrekken aan de rest van zijn bedrijf, zijn land of de hele wereld. Hij geeft dan natuurlijk alleen de bijbehorende support niet mee.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

:Y) dat bedoel ik (bedankt dat je het zo mooi uitdiept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
offtopic:
@psyBSD
"How should I know if it works? That's what beta testers are for. I only coded it." - Linus Torvalds

:D LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik ben woensdag naar de Tine geweest, maar als ik die man van Computer Associates moet geloven is Linux duidelijk goedkoper en beter toepasbaar dan Windows. Ze draaien daar inmiddels alle (blade)servers en het mainframe op Linux.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FendtVario, daar was ik ook bij dat Seminair..ik vond het weinig diepgang hebben....er kwam bijv geen debat over de standaard die linux mist bijv..Dat over die blade servers was wel aardig, maar ik vond zijn betoog niet sterk...ik stelde nog een vraag over waarom linux en geen ander open source os..maar zinnig antwoord kreeg ik niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47

JaQ

Een bedrijf gaat alleen Linux draaien op servers draaien, als de server software die ze draaien dit ondersteund. Toevallig werk ik dagelijks met de combinatie oracle <-> linux. Oracle roept heel stoer dat ze linux "doen", maar dan wel alleen RedHat 7.2 (!) RedHat AS 2.1 en Suze 8 (ofzo). In de praktijk kom je dus enkel productieomgevingen tegen met RedHat AS (die overigens net zo duur is als Win 2k3 server).

Linux als desktopomgeving binnen een bedrijf wil ik nu niet te veel over roepen *mompel iets over domme users die enkel windows kennen*, maar als server OS zie je het best opkomen. Dat het echter goedkoper is dan windows wil ik gewoon niet geloven. Zeker niet als je maar 1 of 2 servers hebt draaien. Een goede windows omgeving die goed geconfigureerd is, is net zo veilig als een goed geconfigureerde linux omgeving, de beheerders ontlopen elkaar ook niet zo veel (de echte vakmensen tenminste), maar hoeveel bedrijven hebben al hun servers daadwerkelijk goed geconfigureerd?

Juist schoolverlaters en ander puisterig pubervolk (prutsers dus) met een geloof in linux dat gelijk staat aan het geloof van Bush in god (niet andersom, dat gelooft ie alleen zelf), zorgen er voor dat de introductie van linux als serversoftware alleen maar langer gaat duren. Slechtgeconfigureerde troep mag om een of andere reden onder windows (onder het motto: windows is toch k*t), maar met linux kom je er niet mee weg. Juist omdat een bedrijf voelt dat ze een risico nemen als ze op linux gaan draaien (of dat zo is of niet laat ik dan even in het midden)

Zolang een bedrijf als HP geen machines (lees: servers) uitleverd op linux (ondanks dat ze debian partner zijn) en bedrijven als Oracle enkel een heel specifiek (en enigzins verouderd) linux smaakje ondersteunen, schiet het niet hard op. Ja de meeste webservers draaien op linux, maar worden de meeste webservers onderhouden door hobby-isten, of door pro's (mag jij kiezen ;) )

Linux in het MKB... whahahahaha... en wie gaat dat beheren dan? Zie jij al een (ik noem maar wat) makelaarkantoor met 5 man een linux server beheren? Een windowsmachinetje kunnen ze vaak nog wel enigzins in de lucht houden (met wat hulp van een buurjochie of zo), maar linux... echt niet.. En als er dan problemen zijn, een linux beheerder kost gewoon meer dan een windows beheerder om in te huren. (marktwerking noemen ze dat)

Begrijp me goed, ik ben zelf voor 80% windows loos op mijn desktopomgeving (ja, soms ontkom je gewoon even niet aan windows, of eigenlijk voornamelijk office) en ik verdien voor een groot gedeelte mijn geld door mijn *nix kennis (icm oracle kennis, blijft een goede combi ;), mijn nieuwe baas wordt in ieder geval erg vrolijk van het uurtarief dat hij vragen kan) Mijn webservers lopen ook op linux (van mijn eigen hosting bedrijfje), maar ik heb het linux evangelisme ondertussen wel verloren, al is het alleen maar omdat ik geen zin meer heb om iedereen uit te leggen hoe *nix nou eigenlijk werkt en altijd mezelf maar moet verdedigen over mijn keuze voor linux als os. Niet dat ik zo'n onwijze goeroe ben, maar ik heb wel een gezond stuk verstand (vind ik van mezelf dan)

Zow.. een heel verhaal (en ik kan hier nog wel uren over tieren, maar dit is daar niet de plaats voor, noch het tijdstip *gaap* )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaag topic, wat is er vals aan, het zijn gewoon feiten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrFrankenstoner schreef op 23 april 2004 @ 00:41:
(heel lang doch zeer verstandig verhaal
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

*zucht* Ik wou dat er meer Linux users waren met een houding als jij. Dat zou voor henzelf en voor de verspreiding van Linux een stuk beter zijn.

Natuurwet: hoe feller je iemand probeert over te halen hoe meer deze persoon zich ertegen gaat verzetten. Gewoon rustig blijven en de feiten voor zich laten spreken. Zoals de bovenstaande post dus _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

pierre-oord schreef op 22 april 2004 @ 19:52:
[...]

goedkope servers misschien.

Toenvallig draait er op mijn school linux en windows. Linux als proxy enzo, windows voor de domein controller... (ik ben leerling daar he, anders was het allang anders ;) )
mja goed koop in de zit een standaard servertje met 1 scsi schijfje.

als je 400 gebruikers heb moet je dan sowiso voor de snelheid en de veiligheid
raid 5 draaien

maar dan komen de kosten der bij voor die extra dingen
2 extra schijven + raid controler
1 u kast teklein --> 2 u

geen geld meer --> brak systeem

Als systeembeheerder zou ik win2k3 / isa op die proxy dowen...
simpel al vanwege dat deze makkelijker te scannen zijn op niet gewenste
zaken. + uniformiteit

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Duinkonijn schreef op 23 april 2004 @ 07:17:
[...]

mja goed koop in de zit een standaard servertje met 1 scsi schijfje.

als je 400 gebruikers heb moet je dan sowiso voor de snelheid en de veiligheid
raid 5 draaien

maar dan komen de kosten der bij voor die extra dingen
2 extra schijven + raid controler
1 u kast teklein --> 2 u

geen geld meer --> brak systeem

Als systeembeheerder zou ik win2k3 / isa op die proxy dowen...
simpel al vanwege dat deze makkelijker te scannen zijn op niet gewenste
zaken. + uniformiteit
Ten eerste: een proxy server, kunje wel raid 1 voor doen, maar voor een school met misschien 50 werkplekken ofzo, waar wil je dan raid5 voor?

Verder draait er squid met dans gardain (verkeerd gespeld magoed) op. Ik kan je zeggen dat ik soms GoT topic's niet eens kan openen, doordat er teveel enge woorden instaan voor het systeem. En dan heb ik het over normale topic's.

En nou rekenen: Een simpele proxy server wil af en toe eens een paar update's, voor de rest kan dat ding nog zo een paar jaar mee. En de software kost geen cent, en alles draait hardstikke stabiel verder. Waarom wil je dan windows erop?

edit:
Met DrFrankenstoner kan ik mij wel vinden; dit hoort ook niet echt bij het topic ;) het ging over de reclame die mensen op [mening]verkeerde[/mening] voet zet.

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 23-04-2004 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, over die "reclame" van Microsoft heb ik maar één ding te zeggen. Het klopt niet, dat hoort niet, maar het is zeker niet ongewoon dat het gebeurt. Heel veel bedrijven laten "objectieve onderzoeken" uitvoeren, met wat "sponsoring" zodat de resultaten niet negatief voor ze uitvallen. Kortom, dit is heel normaal. Niet meer en niet minder.

Ik wil nog wel even wat kwijt over de support. Het gaat in de meeste gevallen niet om de support die een bedrijf wil, maar om de garantie die de derde partij kan leveren. Als er iets mis gaat met een of andere gratis distro, is het bedrijf zelf/de sysadmin verantwoordelijk. De kosten hiervan kunnen enorm oplopen (tot 100.000 per dag oid). Maar, koop jij een Linux distro van een derde partij (zeg, RedHat) dan kan die aansprakelijk worden gesteld. Juist deze "garantie" is voor de meeste bedrijven het belangrijkste. Ooit van SLA gehoord? Hierin worden dit soort dingen vaak bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie vergeten een hele belangrijke factor in de vergelijking Ms Vs Linux: de emotie, perceptie en ervaring van de gebruiker.

De gebruiker krijgt uit alle reclame campagnes een beeld van hoe het zou moeten zijn (vrijwel alle MS reclames gaan over de toekomst en hoe gemakkelijk het dan zal gaan). Daarnaast integreren de producten van MS zelf veel beter met elkaar dan alle losse OSS producten.

MS investeert veel meer geld in de ontwikkeling van de GUI dan bijv KDE of Gnome, resultaat is dat normale gebruikers kiezen voor de GUI van Windows en bij KDE het gevoel hebben met iets vreemds te werken, het lijkt er wel op maar het is toch net niet het goede. Zo'n gevoel is heel belangrijk als mensen een nieuwe pc of server aanschaffen, dat kost toch al vrij veel geld en veel mensen willen het dan gelijk goed afmaken door ook een goed OS te nemen. Kortom gevoelsmatig speelt MS veel beter in op wensen van de klant.

Tel daarbij de presentaties', technet/msdn briefings, marketingcampagnes etc bij op en je ziet dat er feitelijk helemaal geen concurrentie is voor MS. Op de TINE had redhat een standje van 3x2 meter terwijl MS as usual een veel grotere stand had (ook al was hij dit keer neit zo groot). Er was wel een hoop aandacht voor OSS maar deze markt is te versnipperd om echt een vuist te kunnen maken.

Pas als OSS werkelijk vernieuwend wordt qua GUI (like Mac OS X), de krachten worden gebundeld, er meer totaal oplossingen worden geleverd en er een gezamelijke reclame/marketing campagne komt hebben ze enige kans van slagen.

Feitelijk gezien heeft een *nix besturingssysteem de beste kaarten, maar zolang ze dat niet benadrukken is het vechten tegen de bierkaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:04
Denk dat het ook best afhankelijk is in welk land je je bevind, want in sommige landen wordt linux meer gebruikt door de regering bv en soms wordt het super goedkoop naar de bevolking gebracht. Meen me te herinneren dat een spaanse gemeente de hele gemeente had voorzien van een 'eigen' linux. Dus dan krijg je hetzelfde effect als windows standaard op de pc. Die mensen leren dus gewoon linux van jongs af aan. En met lindows of linspire gebeurt dat ook in usa dus. Misschien dat het nu duurder is afhankelijk welke distro je neemt en bij welk bedrijf je support inhuurd, maar ik kan niet geloven dat het overal altijd duurder is.
Als je in het mkb een pctje over hebt ofzo kan de netwerkbeheerder toch ook dual config draaien dus een windows en een linux file server gewoon om aan te klooien. Ik herken dit wel bij een bedrijf waar ik ook bij werk. En zelf ook af en toe met linux klooi.

Verder vind ik het onzin om te zeggen dat een windows installatie sneller of langzamer is dan linux omdat als ik suse pro installeer tig meer proggels heb als in windows xp standaard installeer + dat mijn scsi raid wel door linux native ondersteunt wordt en niet door windows zodat ik weer een floppy nodig heb. Voor de rest het out of the box veilig maken van je pc met suse gaat dit erg simpel grafisch of gewoon in je konsole window. Dus als men windows en linux beide goed kent denk ik niet dat er grotere voordelen of nadelen tegen over elkaar staan behalve dat windows+office erg duur is en suse pro 90 euro en die oneindig geinstalleerd mag worden als in op meerdere computers.(bron www.suse.de)

Dus ach ik weet niet alleen met games heeft windows een streepje voor.

Kortom hangt van de persoon en bedrijf af wat er gedraait wordt en die reclame zal er weinig verandering in brengen omdat een bedrijf toch niet zo snel voor linux kiest omdat het minder bekend is. Dus een taak van de it pieppo om linux uit de schaduw te halen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roodhoedje schreef op 23 april 2004 @ 10:16:

[...]

Dus een taak van de it pieppo om linux uit de schaduw te halen :P.
Dit ben ik niet geheel met je eens. Ik denk dat bedrijven zelf hiervoor moeten zorgen. Dit zal ik even uitleggen. Een bedrijf die zich laat inhuren voor outsourcing, of bedrijven adviseert over de mogelijkheden in hun IT infrastructuur, etc. moet ervoor zorgen dat Open Source in de aandacht komt. Bedrijven zoals Centric, PinkRoccade en anderen zouden dit moeten doen om te zorgen dat Open Source aandacht krijgt. OSS heeft op dit moment gewoon nog een verkeerd imago ("is voor nerds, niet profi genoeg") en dat moet veranderen voor er iets spannends gaat gebeuren op dat gebied. Nu zeg ik niet dat PinkRoccade en Centric enzo allemaal maar Open Source moeten gaan ondersteunen en noem maar op, dit was slechts een voorbeeld.
Het komt erop neer dat de simpele sysadmin (bijna) niets te zeggen heeft als het om zoiets gaat. Bedrijven moeten eerst in relatief grote mate OSS gaan ondersteunen voor er ook maar nagedacht wordt over migraties en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

pierre-oord schreef op 23 april 2004 @ 08:16:
[...]

Ten eerste: een proxy server, kunje wel raid 1 voor doen, maar voor een school met misschien 50 werkplekken ofzo, waar wil je dan raid5 voor?

Verder draait er squid met dans gardain (verkeerd gespeld magoed) op. Ik kan je zeggen dat ik soms GoT topic's niet eens kan openen, doordat er teveel enge woorden instaan voor het systeem. En dan heb ik het over normale topic's.

En nou rekenen: Een simpele proxy server wil af en toe eens een paar update's, voor de rest kan dat ding nog zo een paar jaar mee. En de software kost geen cent, en alles draait hardstikke stabiel verder. Waarom wil je dan windows erop?

edit:
Met DrFrankenstoner kan ik mij wel vinden; dit hoort ook niet echt bij het topic ;) het ging over de reclame die mensen op [mening]verkeerde[/mening] voet zet.
ik gaf aan 400 gebruikers die continu werken.

en het voordeel van nt is dat als je de cache door fiets op ongewenste zooi dat je met 2 klikken de dader heb

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 23-04-2004 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je suggereert dat de grote outsourcers van Nederland dit nog niet genoeg doen. Dat kan ik niet met je eens zijn. Het gebruik van Linux en OSS wordt door het bedrijf waar ik werk geregeld geadviseerd en daadwerkelijk verkocht.

Zo heeft een zeer grote klant (> 3000 medewerkers) evenveel Linux als Windows servers draaien. Dat imago waar jij het over hebt ("is voor nerds, niet profi genoeg") kan ik niet met je delen, totaal niet. Niemand vindt het hier vreemd dat er voor diverse toepassingen Linux en OSS (zoals Squid, Apache, en FreeRadius bijvoorbeeld) wordt voorgesteld en geïmplementeerd.

In mijn optiek (en die van vele collega's) zit er een duidelijk gat tussen Windows enerzijds, en Unix anderszijds dat zeer goed door Linux opgevuld kan worden: Voor grote zware databases en applicaties gebruiken we Unix, voor KA en Active Directory Windows. Dan blijft er nog het "appliance"-gat over: firewalls, (reverse-)proxies, slimme routers, webservers, etc. (en slimme combinaties hiervan!). Waarom zouden we dure Sun servers gebruiken als deze alleen maar als webservers gaan fungeren bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 11:10:
Je suggereert dat de grote outsourcers van Nederland dit nog niet genoeg doen. Dat kan ik niet met je eens zijn. Het gebruik van Linux en OSS wordt door het bedrijf waar ik werk geregeld geadviseerd en daadwerkelijk verkocht.

Zo heeft een zeer grote klant (> 3000 medewerkers) evenveel Linux als Windows servers draaien. Dat imago waar jij het over hebt ("is voor nerds, niet profi genoeg") kan ik niet met je delen, totaal niet. Niemand vindt het hier vreemd dat er voor diverse toepassingen Linux en OSS (zoals Squid, Apache, en FreeRadius bijvoorbeeld) wordt voorgesteld en geïmplementeerd.

In mijn optiek (en die van vele collega's) zit er een duidelijk gat tussen Windows enerzijds, en Unix anderszijds dat zeer goed door Linux opgevuld kan worden: Voor grote zware databases en applicaties gebruiken we Unix, voor KA en Active Directory Windows. Dan blijft er nog het "appliance"-gat over: firewalls, (reverse-)proxies, slimme routers, webservers, etc. (en slimme combinaties hiervan!). Waarom zouden we dure Sun servers gebruiken als deze alleen maar als webservers gaan fungeren bijvoorbeeld?
Je slaat de spijker op z'n kop...

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrFrankenstoner schreef op 23 april 2004 @ 00:41:
Juist schoolverlaters en ander puisterig pubervolk (prutsers dus) met een geloof in linux dat gelijk staat aan het geloof van Bush in god (niet andersom, dat gelooft ie alleen zelf), zorgen er voor dat de introductie van linux als serversoftware alleen maar langer gaat duren. Slechtgeconfigureerde troep mag om een of andere reden onder windows (onder het motto: windows is toch k*t), maar met linux kom je er niet mee weg. Juist omdat een bedrijf voelt dat ze een risico nemen als ze op linux gaan draaien (of dat zo is of niet laat ik dan even in het midden)
Huh? Managers weten dus volgens jou dat windows k*t is, maar ze malen daar niet om? M.a.w ze denken dat ze risicoloos k*t-software kunnen draaien, zo onder het mom van "laten we nog eens wat geld aan microsoft kado doen" zeker?
Linux in het MKB... whahahahaha... en wie gaat dat beheren dan? Zie jij al een (ik noem maar wat) makelaarkantoor met 5 man een linux server beheren? Een windowsmachinetje kunnen ze vaak nog wel enigzins in de lucht houden (met wat hulp van een buurjochie of zo), maar linux... echt niet.. En als er dan problemen zijn, een linux beheerder kost gewoon meer dan een windows beheerder om in te huren. (marktwerking noemen ze dat)
Je maakt gewoon oneerlijke vergelijkingen, je legt de lat voor linux bewust hoger dan voor windows. Als het buurjongetje een windows-farm mag beheren, dan mag hij ook een linux-farm beheren. Elk argument tegen die buurjongen werkt precies even sterk in een linux-farm als in een windows-farm.

Het inhuren van een externe linux-beheerder mag dan per keer wel duurder zijn, maar heb je hem ook even vaak nodig als die externe windows beheerder (de ervaring leert van niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 12:23:
Als het buurjongetje een windows-farm mag beheren, dan mag hij ook een linux-farm beheren.
Dit is simpelweg niet waar.

Het beheren van een windows-server is vele malen gemakkelijker dan het beheren van een linux-server. In kwestie van tijd en geld zul je dus beter opgeleidde mensen nodig hebben om een linux-server te beheren, dan bij ms-servers. En sterker nog, dit is in de praktijk bijna altijd waar.

De nadelen van dat het beheren van een windows-server simpeler is, kennen we nu onderhand wel hoop ik.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En dat is dus ook niet waar. Het lijkt misschien makkelijk; maar het is niet makkelijker. Daarom geeft het de problemen waarover jij spreekt in je laatste zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie schreef op 23 april 2004 @ 12:55:
[...]

Dit is simpelweg niet waar.

Het beheren van een windows-server is vele malen gemakkelijker dan het beheren van een linux-server. In kwestie van tijd en geld zul je dus beter opgeleidde mensen nodig hebben om een linux-server te beheren, dan bij ms-servers. En sterker nog, dit is in de praktijk bijna altijd waar.

De nadelen van dat het beheren van een windows-server simpeler is, kennen we nu onderhand wel hoop ik.
In jouw praktijk misschien.

Ik durf te stellen dat het goed beheren van een Windows machine moeilijker is dan het goed beheren van een Linux machine. Wat echter vaak gebeurt is dat een Windows machine slecht beheerd wordt (juist ja, door het "slimme" buurjongetje). En dat kom je bij Linux machines nou juist niet zoveel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik moet toegeven dat een windows 2003 server een stuk sneller en eenvoudiger in te stellen is dan een linux server

maar daar staat wel tegenover dat als je eenmaal 1 server goed geconfigureert hebt dat je de config bestanden zo over kan zetten naar andere servers om die te installeren
iets wat met een windows server vaak minder makkelijk te doen is
ook is het beheren van een linux machine imho makkelijker en prettiger dan bij een windows server
vooral als je ISA server moet gebruiken dan kom je de vaagste problemen tegen, als je daar ergens een probleem mee hebt is vaak de enige mogelijkheid om ISA weer te reinstallen omdat het gewoon niet meer wil werken
en als je het na de reinstall met exact dezelfde settings doet werkt het opeens wel, erg apart imho

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie schreef op 23 april 2004 @ 12:55:
Dus voor het beheren van ms-servers is geen opleiding nodig? Geloof je dat nu zelf? Denk je echt dat iemand die nog nooit van b.v. TCP/IP of Active Directory gehoord heeft, in staat is een redelijk uitgebreid netwerk te beheren? Denk je dat het verschil in resultaat maakt of onze TCP/AD-loze beheerder dat onder linux of onder windows probeert?

Het punt is dat we allemaal ooit windows hebben moeten leren gebruiken; die kosten moet je dus ook calculeren voor windows als je met opleidingskosten voor linux schermt. Wanneer je dat doet, blijkt MS certificering nogal prijzig... (gebrek aan marktwerking heet dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet iets uitlokken of zo, maar ik zie het hier niemand hebben over beveiliging, load, betrouwbaarheid. Even los van hoeveel geld het kost om het te beheren. Over minstens drie jaar moet je bij Microsoft weer een nieuw pakket kopen en Linux blijft gratis. Updates blijven gratis. Geen irritante/gevaarlijke/enge licentie. EN het is gewoon een stuk stabieler, vooral onder load.

Als ik een bedrijf was met meer dat 10 man zou ik er een opleiden voor een betrouwbare server (linux). Of nog beter ik zou er een aannemen die er zijn hele leven al mee gewerkt heeft. (geen opleiding nodig)

Weet je hoeveel het kost om bedrijfsgeheimen uit te laten lekken? Of databases kwijt te zijn door een virus? Of 'downtime'. Vele malen meer dan een opleiding. En ja, dat zit niet bij dit onderzoek inbegrepen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 24-09 20:44
Terwijl Microsoft.com zelf op Linux draait :D
Microsoft and Ford Motor Company use Linux to solve their problems. To weather the MS-blaster and Sobig-F Windows viruses, Microsoft replaced its Windows-based www.microsoft.com servers with Linux servers that could withstand the viruses in August 2003. Shouldn't you?
bron

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Yohan schreef op 23 april 2004 @ 13:57:

[...]

bron
Daar is al eens eerder een "schandaal" over geweest herinner ik me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25
Yohan schreef op 23 april 2004 @ 13:57:

[...]

bron
Microsoft draaide toen op Linux omdat hun eigen netwerk niet genoeg capaciteit had om die attacks te weerstaan op oa windowsupdate. Ze hebben toen een gedeelte op het netwerk van Akamai gehost en die draaien op linux ipv win2k3. Dus het was noodgedwongen ivm met banwith probs en niet vanwege servers of OS'en die het niet aankunnen ;)
http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=www.microsoft.com

[ Voor 6% gewijzigd door holoX op 23-04-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

het is en blijft gewoon een feit dat je met een linux veeeel meer performance voor je hardware terug krijgt

vergelijk een windows en een linux webserver maar eens, de response tijd is gewoon lager bij linux
en vooral onder full load wil een windows bak erg moeilijk gaan doen en word het werken ermee erg lastig, bij linux draait het zelfs in de meest extreme gevallen nog prima door
ik ben op dit moment ook helemaal over gegaan op linux, ik werd er gewoon gek van dat windows er om de zoveel tijd weer mee op houd of zwaar buggy word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op 23 april 2004 @ 14:21:
het is en blijft gewoon een feit dat je met een linux veeeel meer performance voor je hardware terug krijgt

vergelijk een windows en een linux webserver maar eens, de response tijd is gewoon lager bij linux
en vooral onder full load wil een windows bak erg moeilijk gaan doen en word het werken ermee erg lastig, bij linux draait het zelfs in de meest extreme gevallen nog prima door
ik ben op dit moment ook helemaal over gegaan op linux, ik werd er gewoon gek van dat windows er om de zoveel tijd weer mee op houd of zwaar buggy word
Dit soort uitspraken zonder enige vorm van onderbouwing vind ik eng. Ook een Windows server kan met de momenteel verkrijgbare hardware een prima performance leveren. Zo voelt een Windows desktop nog steeds veel "vloeiender" aan dan een Gnome desktop. Ja gek he, zul je zeggen, Windows werkt niet met een X-server. Dat weet jij, en dat weet ik, maar "Jan-met-de-pet" weet dat niet, en zal geneigd zijn Linux met Gnome langzaam te vinden.

Als je je OS voornamelijk rekenwerk laat doen (Seti@home bijvoorbeeld) dan heeft de processor vast een veel grotere invloed op de prestaties dan het os. Het ligt er dus maar net aan wat je ermee gaat doen.

Wil je een firewall/router die veel verkeer en uitgebreide rules kan verwerken dan zal Linux misschien sneller zijn. Ik zeg bewust misschien. Want zo dom en sloom is Windows helemaal niet. Maar daar gaat deze discussie ook helemaal niet over.

Los van het feit dat ik Linux een warm hart toedraag, moet ik wel effe kwijt dat waneer jouw Windows installatie sloom of buggy werd dat eigenlijk de schuld was van je eigen gepruts. Ligt meestal niet aan Windows zèlf wanneer het fout gaat, maar meer aan brakke hardware, verkeerde drivers, buggy apps en "gratis" apps (spyware, adware, malware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 14:41:
Als je je OS voornamelijk rekenwerk laat doen (Seti@home bijvoorbeeld) dan heeft de processor vast een veel grotere invloed op de prestaties dan het os. Het ligt er dus maar net aan wat je ermee gaat doen.
Inderdaad, maar alleen als je maar één proces draait. Op het moment dat je er meer draait, heeft de scheduler van het OS een flinke invloed. (Hoe meer tijd het switchen tussen de processen kost, hoe trager de boel wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe kun je elk OS wel afzeiken, het gaat er maar net om welke waarden en normen je voor jezelf vaststelt....Je moet kijken naar je omgeving en bijbehorende factoren en daarop een keus maken. Ik ben er eigelijk van overtuigd dat je van elk OS het beste moet pakken voor jouw omgeving of wensen..maar doe het wel met een gedachte er achter. Grote bedrijven hebben bijna altijd een mixed environment...dat is niet zomaar...Windows, Novell, linux en BSD etc hebben allemaal hun sterke punten..er is geen één beste of heilig......

Windows komt veel voor in het MKB....waarom..desktop i.c.m ADS en gpo's en MS Exchange is voor een hoop bedrijven afdoende..en een compleet product..voor de meesten..

Novell komt vaker voor bij grote organisaties..fortune 500...waarom?...NDS is nog steeds verder op een hoop gebieden..en kan meer cross platform koppelen...

Linux komt er aan als zakelijke desktop..Novell heeft een goede set gedaan met SUSE en Ximaian ...maar be real...het duurt nog even voordat het een volledige vervanger is van MS...met name in het MKB....ben benieuwd naar Groupwise for Linux..als dat succesvol wordt dan moet MS oppassen..

FreeBSD is met name populair in de ISP wereld..70 % van alle ISP's gebruiken het..waarom ?..betrouwbare TCP/IP stack, secure, stabiel en snel op hoge en zware load..het is een compleet Unix OS (heeft een base system)..met een academische historie..dat zie je terug in alles wat je er mee doet..denk aan de ports dir en het make world principe...het is designed... ....FreeBSD kan overigens ook goed in het MKB gebruikt worden op server niveau...bijna alle open source apps worden ook geport naar FreeBSD...

Zo je zie je maar dat voor iedere omgeving er goede oplossingen bestaan...imho.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een paar dingen die ik me bedacht:

de support van linux (RH) laat nogal te wensen over. Hier zijn ze voor compute servers voor EDA software (om chips te ontwerpen) aan het overstappen op linux, of in elk geval linux aan het invoeren. Van mensen die nu met linux bezig zijn, sysadmins ed hoor ik dat tov HP de service van RH niet echt geweldig is. HP regelt de zaken meteen, RH reageert nogal lauw - zo van, heb maar geduld en zo...

Verder is het natuurlijk ook zo dat de hele FLOSS community gedachte het bedrijfsleven en vooral de managers niet altijd goed uitkomt. Bij linux wordt gewoon gezegd: je bent zelf verantwoordelijk. (Ok, ik weet ook dat HP en IBM dingen doen, maar dat helpt toch niet zo veel, wat dit punt betreft.)
Velen willen dat gewoon niet. Met MS kan je altijd nog zeggen: we zijn voor de standaard oplossing gegaan, -- die keuze is vrijwel nooit fout, heden ten dage.
Misschien is dat over een jaartje of zo anders, maar vandaag de dag zullen mensen het de managers niet kwalijk nemen als ze voor de geijkte oplossing kiezen.
Voor clustering is dat meestal linux, voor desktop oid is het gewoon windows.
Voor managers die onder andere daarom bij windows willen blijven is dergelijke MS reklame gewoon prima, "kijk eens: het is nog helemaal niet zo zeker dat Linux zoveel zin heeft, laten we nog maar even de kat uit de boom kijken"...

Verder denk ik dat goede windows sysadmins een windows machine net zo goed kunnen beheren als een goede linux admin een linux bak.
Het enige is dat MS dingen achterhoudt (msblaster kwam binnen door een backdoor, een feature in het systeem, geen bug) en soms patches niet goed werken (zie deze week bv), wat globaal gezien niet zo leuk is, maar ja, iedereen zit daarmee, dus geen manager ligt daarvan wakker...

Echt, om meer bedrijven om te krijgen dan op het moment overstappen, of om een stroomversnelling te doen ontstaan zou linux echt veel meer voordelen moeten hebben, en hoe je het ook bekijkt, het verantwoordelijkheidsvraagstuk is iets dat afschrikt.

Zie ook de inbraken in de projecten: gnome, gnu, debian (?) etc..
De community zei gewoon: ah, niet up to date, eigen schuld (ook wel waar)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dit soort uitspraken zonder enige vorm van onderbouwing vind ik eng. Ook een Windows server kan met de momenteel verkrijgbare hardware een prima performance leveren. Zo voelt een Windows desktop nog steeds veel "vloeiender" aan dan een Gnome desktop. Ja gek he, zul je zeggen, Windows werkt niet met een X-server. Dat weet jij, en dat weet ik, maar "Jan-met-de-pet" weet dat niet, en zal geneigd zijn Linux met Gnome langzaam te vinden.
als desktop misschien wel, maar het is gewoon een feit dat linux voor hetzelfde een minder systeem nodig heeft (als server dan dus)
installeer maareens een windows 2003 servertje en benchmark apache daarop
en daarna een linux servertje met apache, het was bij mij een verschil van 10% in performance
op verschillende manieren getest (ik heb het wel over gentoo overigens, dat kan ook nog iets schelen)

Wil je een firewall/router die veel verkeer en uitgebreide rules kan verwerken dan zal Linux misschien sneller zijn. Ik zeg bewust misschien. Want zo dom en sloom is Windows helemaal niet. Maar daar gaat deze discussie ook helemaal niet over.

Los van het feit dat ik Linux een warm hart toedraag, moet ik wel effe kwijt dat waneer jouw Windows installatie sloom of buggy werd dat eigenlijk de schuld was van je eigen gepruts. Ligt meestal niet aan Windows zèlf wanneer het fout gaat, maar meer aan brakke hardware, verkeerde drivers, buggy apps en "gratis" apps (spyware, adware, malware).
idd, het komt bij mij meestal door brakke drivers enzo
maar ik ben wel van mening dat een brakke driver voor een geluidskaart niet een heel systeem down moet kunnen halen
als ik een bsod krijg doordat mijn geluidskaart niet meewerkt dan vraag ik me af of ze dat niet anders hadden kunnen regelen, een foutmelding prima maar een systeem dat helemaal vast zit?
en buggy/gratis apps installeer ik eigenlijk nooit meer omdat het gewoon gegarandeerd fout gaat.
ik vind het overigens ook dom dat je bij windows standaard altijd admin bent (ik installeer altijd een normale gebruiker waar ik mee werk om problemen te voorkomen)

ik moet wel toegeven dat voor een standaard desktop computer windows een stuk vloeiender en prettiger werkt
maar helaas is mijn ervaring dat het na een aantal weken niet meer zo prettig loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Wolfboy schreef op 23 april 2004 @ 17:55:
[...]
als desktop misschien wel, maar het is gewoon een feit dat linux voor hetzelfde een minder systeem nodig heeft (als server dan dus)
installeer maareens een windows 2003 servertje en benchmark apache daarop
en daarna een linux servertje met apache, het was bij mij een verschil van 10% in performance
op verschillende manieren getest (ik heb het wel over gentoo overigens, dat kan ook nog iets schelen)

[...]

idd, het komt bij mij meestal door brakke drivers enzo
maar ik ben wel van mening dat een brakke driver voor een geluidskaart niet een heel systeem down moet kunnen halen
als ik een bsod krijg doordat mijn geluidskaart niet meewerkt dan vraag ik me af of ze dat niet anders hadden kunnen regelen, een foutmelding prima maar een systeem dat helemaal vast zit?
en buggy/gratis apps installeer ik eigenlijk nooit meer omdat het gewoon gegarandeerd fout gaat.
ik vind het overigens ook dom dat je bij windows standaard altijd admin bent (ik installeer altijd een normale gebruiker waar ik mee werk om problemen te voorkomen)

ik moet wel toegeven dat voor een standaard desktop computer windows een stuk vloeiender en prettiger werkt
maar helaas is mijn ervaring dat het na een aantal weken niet meer zo prettig loopt
in windows XP pro / 2k3 server is alleen de eerste gebruiker admin
de opvolgende is user... net zo als unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben jaren Windows beheerder geweest, en met mijn eigen account had ik op alle Windows machines beheerdersrechten. Dus een of ander malafide progje had met mijn rechten in het hele domein de grootste ellende kunnen uithalen.

Tegenwoodig beheer ik Unix en Linux dozen. Ook daar kan ik op inloggen met mijn eigen account om te gaan beheren. Ik moet echter wel eerst een sudo su - geven (en mijn eigen wachtwoord invoeren) om daadwerkelijk root te worden op het systeem.

En dat kent dat malafide progje niet. :+

Is dus niet hetzelfde bij XP/2K3 als bij Unix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:15:
Ik ben jaren Windows beheerder geweest, en met mijn eigen account had ik op alle Windows machines beheerdersrechten. Dus een of ander malafide progje had met mijn rechten in het hele domein de grootste ellende kunnen uithalen.

Tegenwoodig beheer ik Unix en Linux dozen. Ook daar kan ik op inloggen met mijn eigen account om te gaan beheren. Ik moet echter wel eerst een sudo su - geven (en mijn eigen wachtwoord invoeren) om daadwerkelijk root te worden op het systeem.

windows 2003 is ook echt jaren oud

daarnaast als je lid bent van domain admins is het wel logisch. of je was lid van je lokale admin groep :/

windows 2000 was daar integen idd wat onveiliger.. na testen met dat systeem
hadden we 5 jaar geleden besloten om nt 4.0 door te zetten.

nu 5 jaar later.
zijn we geen 1 keer gehackt :*) ,
heeft het systeem meer dan 4500 gebruikers gekendt.
zijn er geen servers opnieuw geinstalleerd. :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Duinkonijn op 23-04-2004 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duinkonijn schreef op 23 april 2004 @ 23:19:
[...]

windows 2003 is ook echt jaren oud :/
Wat bedoel je met deze opmerking? De logica achter de opzet van users, groepen en rechten is sinds Windows 2000 niet meer veranderd, en zelfs onder NT 3.51 werk je gewoon met een eigen account waaraan de juiste rechten zijn toegekend.

Ik kan je opmerking dus niet plaatsen. :?

Van welke groep ik lid was is in de context van deze discussie toch helemaal niet belangrijk? Misschien hadden we wel een "decoy" groep aangemaakt, zodat niet in een keer te doorgronden was wie beheerdersrechten had (voor een buitenstaander dus).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:24:
[...]

Wat bedoel je met deze opmerking? De logica achter de opzet van users, groepen en rechten is sinds Windows 2000 niet meer veranderd, en zelfs onder NT 3.51 werk je gewoon met een eigen account waaraan de juiste rechten zijn toegekend.

Ik kan je opmerking dus niet plaatsen. :?

Van welke groep ik lid was is in de context van deze discussie toch helemaal niet belangrijk? Misschien hadden we wel een "decoy" groep aangemaakt, zodat niet in een keer te doorgronden was wie beheerdersrechten had (voor een buitenstaander dus).
Windows 2003 is sterker beveiligd dan Windows 2000.

in windows 2000 stond std nutteloze zooi open die je default niet nodig had

"Is dus niet hetzelfde bij XP/2K3 als bij Unix."
als je nu gelijk 2k had gezegt had ik je gelijk gegeven.

een buitenstaander wil je toch sowiso geen leidraad geven welke beheerdersaccounts je heb. dus je kritische toegang probeer je zo veel mogelijk te verbergen.... rename standaard accounts en maak daarvan niet logische namen

oja belangrijk punt .... CONTROLE... je kan nog zo veel beveiligen als je wilt..
maar als je niet controlleerd en daar actie op onderneemt ben je ook niet taktisch bezig...

je moet een strak beleid voeren.... als een gebruiker c.q. leerling in overtreding is.
leg strak het beleid aan. diverse gebruikers zijn opdeze manier hun account kwijt geraakt. cq. school.

[ Voor 19% gewijzigd door Duinkonijn op 23-04-2004 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Als je systeem goed geconfigged hebt heeft de buitenstaander er niets aan. 8)

En als je je systeem slecht geconfigged hebt heeft hij het niet nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 14:42
pierre-oord schreef op 22 april 2004 @ 17:26:
[...]

Dat is een punt; maar bij Linux leer ik me alles zelf en vind ik het zo, bij windows op dezelfde manier kost het mij meer tijd. Niet met alles; zeker niet. Een firewall (kerio bijvoorbeeld) gaat onder windows sneller als met Linux, GUI is best handig (heb ik in linux amper mee gewerkt, dus dit is misschien zelfs onzin).

Maar Debian is toch zo geinstalleerd? In een half uur staat dat op je bak zo niet sneller, even kerneltje compileren, wat software installeren en klaar?

Voor printers enzo denk ik dat het vooral ligt aan de drivers. Maar daar heb ik geen verstand van.
Bovendien is de duurzaamheid van Debian misschien wel meer dan 10 jaar, en de duurzaamheid van Windows NT4... toch wel wat korter imo.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

psyBSD schreef op 23 april 2004 @ 23:38:
Als je systeem goed geconfigged hebt heeft de buitenstaander er niets aan. 8)

En als je je systeem slecht geconfigged hebt heeft hij het niet nodig >:)
AMEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een verschil tussen van Windows naar Linux overstappen, van Linux naar Windows overstappen, met Windows beginnen, met Linux beginnen... Ik denk dat er een beetje appels en peren vergeleken worden.. Natuurlijk is het veel goedkoper om bij Windows te blijven dan van Windows naar Linux over te stappen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 22 april 2004 @ 17:47:
ik zie vaak open source progjes die niks kosten zolang je ze niet voor commerciele doelen gebruikt.
Dat is de Aladin licentie. De GPL en Aladin licentie zijn niet interchangeable. GPL software kan niet onder de Aladin licentie vallen, en GPL bevattende distributies dus ook niet. De GPL vereist (behoud van) de vrijheden.

Oftewel: nee, dat geldt niet voor de veelgebruikte Linux distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 13:41:
[...]

Dus voor het beheren van ms-servers is geen opleiding nodig? Geloof je dat nu zelf? Denk je echt dat iemand die nog nooit van b.v. TCP/IP of Active Directory gehoord heeft, in staat is een redelijk uitgebreid netwerk te beheren? Denk je dat het verschil in resultaat maakt of onze TCP/AD-loze beheerder dat onder linux of onder windows probeert?
Overdrijven is ook een vak. Even objectief blijven :/

Ik zei dus dat linux-beheerders beter opgeleid moeten zijn dan windows-beheerders. NIET dat windows-beheerders NIET opgeleid zijn. Vaak is bij kantoorautomatisering in een Microsoft-omgeving wat MCSE-diploimatjes genoeg. Terwijl in een linux-omgeving vaak LPI alleen, niet genoeg is.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Zeker in het kleinere bedrijven in het MKB zeker niet zelf een server onderhouden. Zeker niet door een buurjonge die wel een wat met windows gedaan heeft.
Zeker als je geen eigen beheerder hebt moet het gewoon werken!

Als je maar een paar computers hebt ben je niet direct aangewezen op een Domein met allerlei toeters en bellen.
Daar heb je genoeg aan een proxy server, file server, en print server.
Daar is het geen enkel probleem om Linux te draaien.

Het is naar mijn mening haast moeilijker om over te stappen van windows NT naar 2k3 als naar linux.
Win 2k3 zit zo anders in elkaar als dat je daar best een tijd mee bezig bent om dat onder de knie te krijgen.
Voor simpele dingen als file en print servers is niet moeilijk onder Linux.

De kleine MKB bedrijven hebben een buro in dienst die dingen beheren enz.
Dus als daar iemand zit die wat van Linux weet is het geen probleem om die te gebruiken.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ronny schreef op 24 april 2004 @ 12:51:
Zeker in het kleinere bedrijven in het MKB zeker niet zelf een server onderhouden. Zeker niet door een buurjonge die wel een wat met windows gedaan heeft.
Zeker als je geen eigen beheerder hebt moet het gewoon werken!

Als je maar een paar computers hebt ben je niet direct aangewezen op een Domein met allerlei toeters en bellen.
Daar heb je genoeg aan een proxy server, file server, en print server.
Daar is het geen enkel probleem om Linux te draaien.

Het is naar mijn mening haast moeilijker om over te stappen van windows NT naar 2k3 als naar linux.
Win 2k3 zit zo anders in elkaar als dat je daar best een tijd mee bezig bent om dat onder de knie te krijgen.
Voor simpele dingen als file en print servers is niet moeilijk onder Linux.

De kleine MKB bedrijven hebben een buro in dienst die dingen beheren enz.
Dus als daar iemand zit die wat van Linux weet is het geen probleem om die te gebruiken.
Heb je je reply zelf al even doorgelezen voor je op Verstuur bericht drukte :X Het is niet echt te volgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

ronny schreef op 24 april 2004 @ 12:51:

.
daarvoor hebben ze trainingen..

elk bedrijf wat wil mee gaan in de tijd zal zijn personeel daarvoor trainen...

verschil tussen 2k3 en nt vind ik in de ondergrond niet zo groot..
het zit alleen op verschillende plekken

file / printer is het zelfde gebleven..

alleen je heb nu een makkelijker manier met het beheren van child domains en het
aanmaken van trusts...

onder nt kon je dit ook al alleen moest je zelf de trusts maken.. 2k(3) maakt dit standaard bij een child.

replicatie is iets wat ik wel beter vind onder 2k3..

onder nt moest je je repl muteren op je pdc, bij 2k3 mag je dat op elke dc doen.

voordeel trouwens van 2k3 is dat je er migratie tooltjes bij heb.. zo als het overzetten van users naar een compleet nieuw structuur...

komende 5 jaar zien er goed uit heb ik het idee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als jij standaard onder XP/2k3 werkt als een gewone user, dan is er niets aan het handje. Moet je administratieve dingen doen, dan gebruik je runas. Het komt op hetzelfde neer als jou *nix "trucje": je maakt alleen maar gebruik van je root administrator rechten (wel even in de windows termen blijven /me the_shadow O-) ) als je ze ook daadwerkelijk nodig hebt. Dit kan je al doen sinds Windows 2k.

Ook kan je nog eens gaan werken met verschillende groepen. Jij maakt een groep aan voor je webserver, je database, fileserver en één voor andere taken. Iedere keer als je wat wilt veranderen, dan doe je dat door een gebruiker van één van deze groepen aan te roepen met runas, terwijl jij zelf de hele tijd gewone gebruiker blijft.

Malafide progsels kunnen alleen maar wat aanrichten als jij zelf de rechten hebt tot een bepaalde actie (schrijven, wissen, etc.). Dat heb jij niet, maar wel het programma wat je met runas hebt gestart. Jij start met runas bijvoorbeeld MMC, dan kan het programma alsnog niets veranderen in (ik zeg maar wat) je database of je website. Hij kan zelfs niets veranderen wat mbv een mmc-gerelateerd commando zou kunnen, aangezien hij nog steeds geen recht heeft om maar iets te veranderen, maar jij kan alsnog werken in je mmc. Dit geld voor ieder programma onder Windows versies vanaf 2k.

Zoals je ziet, het kan even veilig als jou *nix systemen. Echter: de meeste Windows beheerders òf weten niet dat dit kan, òf zijn te lui om deze manier te gebruiken. Die laatste groep operators zijn prutsers en het probleem is dat het er nog al wat zijn. De eerste groep operators zijn ook prutsers, want dit is juist één van de beste functies om een server beter te beveiligen.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie schreef op 24 april 2004 @ 09:28:
Overdrijven is ook een vak. Even objectief blijven :/
Dat doe ik, jij ook?
Ik zei dus dat linux-beheerders beter opgeleid moeten zijn dan windows-beheerders.
En als je dat nou eens objectief onderbouwt, kunnen we het misschien eens worden, of ook niet.

Waarom moet een linux-beheerder beter opgeleid zijn dan een windows-beheerder? De onderliggende techniek (TCP/IP enz.) is voor 90% het zelfde, daar kan het niet aan liggen; dus ik vrees dat dit weer een "windows heeft handigere buttons" argument wordt. Nu mag je dat argument best gebruiken voor argeloze desktop-gebruikers, maar bij systeembeheerders ligt dat toch iets anders: MS introduceerde niet voor niets opnieuw een shell, speciaal voor systeembeheerders en programmeurs.

edit:
Ik kom uit een traditionele unix-omgeving en heb recentelijk voor een deel moeten omschakelen op MS-producten; ik kan je verzekeren dat ik ongeveer net zo verdwaald was in de menu-kermis als iemand met een windows-achtergrond in /etc, het is maar net wat je gewend bent. Daarnaast heb ik tot mijn schande moeten ondervinden dat windows-deelsystemen een veel "intiemere" onderlinge koppeling heben dan unix-deelsystemen (geen blackboxing), waardoor het tamelijk gemakkelijk is een windows-systeem "dood" te configureren (voorbeeld: verwijder IE en je kunt auto-updates afschrijven).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 22:27:
[...]
edit:
Ik kom uit een traditionele unix-omgeving en heb recentelijk voor een deel moeten omschakelen op MS-producten; ik kan je verzekeren dat ik ongeveer net zo verdwaald was in de menu-kermis als iemand met een windows-achtergrond in /etc, het is maar net wat je gewend bent. [...]
Kijk en daar draait het allemaal om. Het ene systeem is niet beter dan het ander, als je alletwee maar op een eerlijke manier vergelijkt. Beiden zijn veilig, maar ook dat hangt maar net van de persoon af die het configureerd. De meeste *nix mensen willen zich wel in de stof verdiepen om hun systeem veilig het internet op kunnen gooien, maar erg veel windows mensen hebben daar de behoefte niet aan. Zo komen er nou veel lekke windows systemen onder vuur te liggen, en dan ligt het opeens aan de fabrikant.

Zoals ik altijd tegen mensen zeg: het ligt niet aan de uitgever/programmeur, het ligt aan de gebruiker. Als de gebruiker er niet mee om kan gaan (waardoor er problemen de kop op steken), dan komt dat niet door de uitgever.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the_shadow schreef op 25 april 2004 @ 15:51:
[...]

Kijk en daar draait het allemaal om. Het ene systeem is niet beter dan het ander, als je alletwee maar op een eerlijke manier vergelijkt. Beiden zijn veilig, maar ook dat hangt maar net van de persoon af die het configureerd. De meeste *nix mensen willen zich wel in de stof verdiepen om hun systeem veilig het internet op kunnen gooien, maar erg veel windows mensen hebben daar de behoefte niet aan. Zo komen er nou veel lekke windows systemen onder vuur te liggen, en dan ligt het opeens aan de fabrikant.

Zoals ik altijd tegen mensen zeg: het ligt niet aan de uitgever/programmeur, het ligt aan de gebruiker. Als de gebruiker er niet mee om kan gaan (waardoor er problemen de kop op steken), dan komt dat niet door de uitgever.
Amen. En zo hoort het. Het OS hoort niet verantwoordelijk te zijn voor de beveiliging, deze hoort alleen de mogelijkheid te bieden om het OS dicht te timmeren. Nu ben ik wel van mening dat goede defaults ook van belang kunnen zijn, maar dan nog blijft het de verantwoordelijkheid van de beheerder om het OS dicht te timmeren.

Ik ben echt wel GNU/Linux aanhanger, ik vind een lekker kaal geinstalleerd GNU/Linux systeempje veel lekkerder werken dan een Windows systeem, maar dat blijft slechts een mening. Zo zijn een hoop "feiten" in dit topic gebaseerd op meningen. Daar is opzich niets mis mee, maar bestempel deze argumenten dan niet als daadwerkelijke feiten! Als je er feiten bij gaat halen moet ik eerst een betrouwbare bron zien, voor ik een oordeel vel.

Ik denk dat Windows net zo goed kan zijn als GNU/Linux op de meeste punten, hoewel ik denk dat GNU/Linux op sommige gebieden gewoon beter presteert. Bijvoorbeeld, er zal vast wel een reden zijn waarom de combinatie GNU/Linux met Apache etc. zoveel procent van de websites op het Internet host.

Wat beheersbaarheid betreft, ik denk dat het nog steeds een kwestie is van wat de beheerder gewend is. Een goede Windows beheerder zal net zo snel een net zo goed netwerk in elkaar hebben gedraaid als een GNU/Linux guru dat kan. Ongetwijfeld. Het blijft alleen wel een feit dat de meeste maatwerk software voor Windows geschreven is, en dat goede, gecertificeerde GNU/Linux beheerders lastiger te vinden zijn. Ook support voor GNU/Linux is lastiger te krijgen, vooral met de bijbehorende software. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel lastiger.

Kortom: het blijft feitelijk bij persoonlijke voorkeur en kennis/ervaring met het systeem. Altijd hetzelfde verhaal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 22:27:

Waarom moet een linux-beheerder beter opgeleid zijn dan een windows-beheerder? De onderliggende techniek (TCP/IP enz.) is voor 90% het zelfde, daar kan het niet aan liggen; dus ik vrees dat dit weer een "windows heeft handigere buttons" argument wordt. Nu mag je dat argument best gebruiken voor argeloze desktop-gebruikers, maar bij systeembeheerders ligt dat toch iets anders: MS introduceerde niet voor niets opnieuw een shell, speciaal voor systeembeheerders en programmeurs.

edit:
Ik kom uit een traditionele unix-omgeving en heb recentelijk voor een deel moeten omschakelen op MS-producten; ik kan je verzekeren dat ik ongeveer net zo verdwaald was in de menu-kermis als iemand met een windows-achtergrond in /etc, het is maar net wat je gewend bent. Daarnaast heb ik tot mijn schande moeten ondervinden dat windows-deelsystemen een veel "intiemere" onderlinge koppeling heben dan unix-deelsystemen (geen blackboxing), waardoor het tamelijk gemakkelijk is een windows-systeem "dood" te configureren (voorbeeld: verwijder IE en je kunt auto-updates afschrijven).
:)
* psyBSD leest opnieuw
:*)
* psyBSD leest opnieuw
>:)
euh... ohja.

Die intieme koppelingen zijn zijn juist zo verradelijk, veel ervan zijn nauwelijks gedocumenteerd. Daarentegen is er bij linux overal een manual / readme / --help pagina voor om te kunnen zien wat het nodig heeft en waar het voor gebruikt kan worden.
Bij windows zijn veel van die 'intieme' koppelingen niet eens bekend bij third-party software-developers waardoor software zoals Exact en (McAffee / Norton, ik weet niet p-cies meer welk) antivirus niet samen kunnen werken. Dan moet je aan de 'gebruiker' zeggen dattie het systeem verkeerd heeft geconfigged? nee, de gebruiker is afhankelijk van de fouten van een ander, en het systeem is zo ontworpen dat men ervan uit gaat dat je bij fouten wacht op de volgende update, want iets anders is niet commercieel aantrekkelijk.

Daarentegen gaat men er bij linux achter dat zelfs de grootste guru fouten kan maken, en iedereen heeft tot het meest low-level niveau de mogelijkheid om dit op te lossen.

In sommige gevallen leid dit ertoe dat er geen vereenvoudiging van configuratie-files is doorgevoerd of dat er dingen kunnen worden geconfigureerd waar bij windows vanuit wordt gegaan dat je daar niet bij hoeft / zou mogen kunnen. Dit heeft tot gevolg dat je bij het configureren van een linux-bak meer kennis nodig hebt van het onderliggende systeem dan bij windows.

Voor 'normaal' gebruik is het niet nodig om op dit niveau te werken, en maakt het niet uit of je linux / windows gebruikt, behalve wat je gewend bent.
Maar wanneer er iets fout gaat heb ik toch liever linux.
Hier spreekt iemand die na 6 jaar wos nu 8 maanden nos gebruikt ;)
edit:
geen 7, 8 maanden

[ Voor 3% gewijzigd door psyBSD op 25-04-2004 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psyBSD schreef op 25 april 2004 @ 21:55:
* psyBSD leest opnieuw
:*)
* psyBSD leest opnieuw
>:)
euh... ohja.
Er wordt dus toch nog aandachtig gelezen tegenwoordig ;)

Kleine toelichting: ik heb (natuurlijk?) wel eens eerder met een windows-machine gewerkt, maar heb tot voor kort nooit eerder een windows serverpark beheerd (overgeplaatst na langdurige ziekte). Simpele configuratieopties vind ik nog wel, maar zodra het wat minder "argeloos" wordt is het helemaal niet zo voordehandliggend waar je precies zoeken moet (voorbeeld: waarom lid maken van een domein is "systeem" en niet in "netwerk" bij XP pro?). Dat is ballast die iemand met een windows-achtergrond waarschijnlijk niet waarneemt maar ik wel; voor mij blijft het "opgedrongen logica", waarbij ik me vaker meer aan de denkwijze van degene die een dialoogschermpje geprogrammeerd heeft moet aanpassen dan me lief is.

Daarnaast doen die "intimiteiten" me zo de das om dat ik na bijna 13 jaar unix nu hoogstwaarschijnlijk MS-certificaatjes moet gaan halen (ach ja, de baas betaalt dus ik zal niet te vervelende vragen stellen). Daarom baal ik dus een beetje als mensen zeggen dat je als "linux-beheerder" meer opleiding nodig hebt dan als "windows-beheerder".

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 01:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je Linux beheren zul je er echt kennis van moeten hebben, dan draaid het goed.

Wil je Windows beheren heb je er geen kennis voor nodig, wil je dat het goed draaid, dan heb je weer wel kennis nodig.

Als nou iedereen die alleen Windows kent niet gelijk ging schrewen dat Linux slecht is, voordat ze er ook maar een keer goed naar gekeken hebben. Als je alleen Windows kent zul je opnieuw moeten beginnen met leren werken met je computer. Wil je een Linux-netwerk gaan beheren, dan moet je dat weer leren. Als je te lui bent om dat te doen blijf je uiteraard hangen op Windows. Ga dan echter niet schrewen dat Linux niets is, je weet niet waar je over praat.

Duidelijk is in ieder geval dat een "onderzoek" van Microsoft nooit betrouwbaar is, het is reclame. Of geloof je alle reclame die je ziet/hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke post op full-disclosure over wat windows kan kosten:

http://lists.netsys.com/p...ure/2004-June/022947.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overgenst de rede dat vaak gezegt word dat je een MSCE papiertje bj een pakkje boter kunt krijgen is omdat er gewoon zo ranzig veel nep IT'ers rond lopen die de voorkeur geven aan windows.

een goede vriendin van mij b.v. werkt bij een helpdesk bij een ISP, en komt vaak genoeg aan met verhalen over zakelijke abbonee's waarbij ze de systeemsbeheerder aan de lijn heeft. die dan niet eens weet wat ipconfig is.
Het zijn simpelweg dat soort lui die windows systeemsbeheerders beheerders een slechte naam geven.

voor de rest vind ik dit een beetje een welles nietus discussie waar bijde partijen enkel bakkelijen over of het glas nu half vol is of half leeg.

reclame is reclame, en of het nu HP neutraal is, of dermatologies getest. dat maakt niks uit. Het is reclame.

en al waren alle cijfers klopend dan zijn het nog steeds of te globale cijfers voor een bedrijf om nut aan te hebben, of te specefieke cijfers.
immers, een bedrijf heeft een specefieke wens. En het kost dan simpelweg knaken om erachter te komen wat daar beter voor is.
En dan ligt het simpelweg aan de kunde van de beheerder hoe goed dat gaat.

En de hele support kwestie rond linux is uiteraard ook gewoon maar een point of view.
Als je een goede linux beheerder hebt, die de communitie kent dan heb je snel genoeg antwoorden.
tuurlijk de manager heeft geen contract waarin staat dat er binnen 2 uur gereageerd moet worden op een probleem, en binnen een werk week oplossing gevonden moet zijn.

maar om de lievelings zin van de gemiddelde windows systeemsbeheerder tegen de linux zealot te gebruiken.
In het echt bedrijfsleven weet men wel beter.

na circa 5 minuten krijg je een automaties mailtje dat je aanvraag is geregistreerd, en dan krijg je meschien zelfs na 2 uur een echt getiept mailtje dat ze nog aan het uitzoeken zijn.
en als ze dan geen oplossing hebben gevonden binnen 24 uur, dan komen ze met 1 of andere oplossing waarvan ze eigenlijk al weten dat het niet werkt, zodat je de volgende dag weer terug kan mailen dat de geleverde oplossing niet werkt, en zij weer een dag extra hebben om het uit te zoeken.
(gehad bij een bedrijfsadministratie pakket die de overstap windows98se -> windows2k niet leuk vond, aldoch het bedrijf beweerde dat dat vlekkenloos kon)

tuurlijk in de OSS wereld heb je ansich standaard geen support contract, maar je hebt wel een klein leger developers die echt niet te beroerd zijn te helpen en het meestal stoer vinden dat een bedrijf hun produkt gebruikt. (wat weer helpt in de motivatie om het probleem op te lossen)
En zijn ze wel te beroerd om je te helpen, dan ben je vrij om b.v. een freelance programmeur in te huren om het te fixen. En uiteraard is dat duur, maar het gemiddelde support contract is ook niet gratis.
en garantie heb je nooit.

en uiteraard is mijn complete pos IMHO, en kunnen aan de claims daarin geen rechten onthaald worden of gebruikt worden als argument tegen de gemiddelde zeep reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige observatie.

Het heeft allemaal voor- en nadelen en die zijn ondertussen van allebei wel bekend. Welke beter is, is meestal een mening of geld het voor dat ene voorbeeld.

In reclame mag MS idd doen wat ze doen, het lastige is dat mensen die geen verstand van computer hebben niet door hebben wat er niet klopt aan de vergelijking. Iemand die er wel verstand van heeft die ziet dat er geen eerlijke vergelijkingen wordt gedaan. Dat is bij alle reclame. Echter maakt Linux geen reclame en horen de mensen de andere kant niet en krijgen ze een eenzijdig beeld. Zelfde als dat alleen Ariel reclame maakt, dan gaan de meeste mensen denken dat zij de beste zijn.

Ondanks dit alles wordt Linux steeds groter, zal wel een reden hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 13:43:
[...]

Prachtige observatie.

Het heeft allemaal voor- en nadelen en die zijn ondertussen van allebei wel bekend. Welke beter is, is meestal een mening of geld het voor dat ene voorbeeld.

In reclame mag MS idd doen wat ze doen, het lastige is dat mensen die geen verstand van computer hebben niet door hebben wat er niet klopt aan de vergelijking. Iemand die er wel verstand van heeft die ziet dat er geen eerlijke vergelijkingen wordt gedaan. Dat is bij alle reclame. Echter maakt Linux geen reclame en horen de mensen de andere kant niet en krijgen ze een eenzijdig beeld. Zelfde als dat alleen Ariel reclame maakt, dan gaan de meeste mensen denken dat zij de beste zijn.

Ondanks dit alles wordt Linux steeds groter, zal wel een reden hebben....
hehe,

* psyBSD heeft linux bij de buren geinstalleerd omdat hij geen windows geinstalleerd kreeg 8)7

bedoel je dit? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Windows is sinds de komst van 2000/XP/2003 echt niet meer kut, mits goed geconfigureerd (maar dat geldt ook voor Linux).
Verder moet je niet kijken naar licentiekosten (zoals al eerder gezegd), want dat zijn bij lange na niet je totale kosten.

Daarbij komt dat, wanneer er downtime onstaat en de beheerder krijgt het niet opgelost, je zo snel mogelijk iemand op de stoep moet hebben staan ter ondersteuning. Daar er nog steeds veel en veel meer IT-bedrijven zijn die windows ondersteunen i.p.v. Linux, is dat bij Windows veel zekerder.

Verder moet je rekening houden met het feit dat een infrastructuur beheersbaar moet kunnen zijn zonder de beheerder. Dit is met Windows ook meer van toepassing als met Linux.

Dan heb ik nog niet eens gesproken over maatwerk wat vaak alleen op Windows draait. Als bedrijf kun je daar niet omheen, omdat veel van deze specialistische pakketten onmisbaar zijn.

Ook gebruiken 99% van de bedrijven MS Office, en je wilt als bedrijf zijnde zeker weten dat alle communicatie vlekkeloos verloopt. Je moet niet uren hoeven te klooien om een Word-document fatsoenlijk over te zetten (al is dat al wel aan het verbeteren).

Nee, Linux is niet slecht, zeker niet. Maar, het bedrijfsleven (en dan heb ik het niet over providers e.d., maar over niet-IT-bedrijven met een IT-infrastrucutuur)
werkt anders dan een computer van een thuisgebruiker.
Bedrijven dienen zoveel mogelijk winst te maken met zo weinig mogelijk kosten, op een zo'n trefzeker mogelijke manier. Verder wil men er zeker van zijn dat ze onafhankelijk van de in dienst zijnde beheerder kunnen doordraaien. Mocht er iets misgaan, dan moet alles zo snel mogelijk in de lucht zijn/aangepast zijn. Windows is wat dat betreft veel transparanter, ik heb namelijk nog nooit 2 dezelfde Linuxconfiguraties gezien, in tegenstelling tot Windows.

Tot zover mijn mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik respecteer je mening dawg, maar ik ben het niet met je eens. De linux ondersteuning is, wanneer je een main-stream distro neemt niet verkeerd. En wat betreft de beheersbaarheid, linux is plug-and-play. Ik heb zelf 30 min nodig om een installatie door te voeren, welke distro dan ook. De computer mag wel iets langer bezig zijn, maar toch.

De configuratie is erg makkelijk en linux heeft native-ondersteuning voor veel meer protocollen dan windows.
Jouw argument voor Office is niet relevant, als een bedrijf overgaat op staroffice of openoffice werkt alles net zo mooi.

Ik moet helaas wel toegeven dat Linux voor het MKB nog geen optie is, Exact, de marktleider op het gebied van financiele software in nederland heeft nog geen non-windows support, en er is geen noemenswaardig alternatief.

Maar windows, dat programma waarvan de naam al illegaal is. heeft welgeteld 1 goed punt, Marketing.
Dit is na ME echt in een stroomversnelling gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op 24 juni 2004 @ 11:20:
Daarbij komt dat, wanneer er downtime onstaat en de beheerder krijgt het niet opgelost, je zo snel mogelijk iemand op de stoep moet hebben staan ter ondersteuning. Daar er nog steeds veel en veel meer IT-bedrijven zijn die windows ondersteunen i.p.v. Linux, is dat bij Windows veel zekerder.
Persoonlijke ervaring (als beheerder van zowel unix als windows netwerken) leert dat downtime bij windows-servers een groter probleem is dan bij linux-servers (uptime linux-mailserver: 396 days, uptime windows mailserver: 11 days).
Verder moet je rekening houden met het feit dat een infrastructuur beheersbaar moet kunnen zijn zonder de beheerder. Dit is met Windows ook meer van toepassing als met Linux.
Je wilt een infrastructuur beheren zonder beheerder? Veel succes!
Ook gebruiken 99% van de bedrijven MS Office, en je wilt als bedrijf zijnde zeker weten dat alle communicatie vlekkeloos verloopt. Je moet niet uren hoeven te klooien om een Word-document fatsoenlijk over te zetten (al is dat al wel aan het verbeteren).
Als je zeker wilt weten dat je communicatie vlekkenloos verloopt en dat ook in de toekomst zal blijven doen, moet je nooit gesloten standaarden zoals de MS Office formaten gebruiken. Deze bestandsformaten kunnen van versie tot versie verschillen, wat je dus zou kunnen dwingen tot het upgraden van je software om te kunnen blijven communiceren. Dit upgraden kost mankracht en geld.
Nee, Linux is niet slecht, zeker niet. Maar, het bedrijfsleven (en dan heb ik het niet over providers e.d., maar over niet-IT-bedrijven met een IT-infrastrucutuur)
werkt anders dan een computer van een thuisgebruiker.
Klopt, daarom stijgt het zakelijk gebruik van linux ook sneller dan het thuisgebruik.
Bedrijven dienen zoveel mogelijk winst te maken met zo weinig mogelijk kosten, op een zo'n trefzeker mogelijke manier.
Klopt, zie de vorige alinea.
Windows is wat dat betreft veel transparanter, ik heb namelijk nog nooit 2 dezelfde Linuxconfiguraties gezien, in tegenstelling tot Windows.
LOL :) kijk eens bij google, daar hebben ze meer dan 20.000 identieke linux configuraties draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

psyBSD schreef op 24 juni 2004 @ 11:57:
Ik respecteer je mening dawg, maar ik ben het niet met je eens. De linux ondersteuning is, wanneer je een main-stream distro neemt niet verkeerd. En wat betreft de beheersbaarheid, linux is plug-and-play. Ik heb zelf 30 min nodig om een installatie door te voeren, welke distro dan ook. De computer mag wel iets langer bezig zijn, maar toch.
Je zegt het zelf al: jij hebt 30mins nodig. Wil niet zeggen dat iedereen 30mins nodig heeft. :)
De configuratie is erg makkelijk en linux heeft native-ondersteuning voor veel meer protocollen dan windows.
Jouw argument voor Office is niet relevant, als een bedrijf overgaat op staroffice of openoffice werkt alles net zo mooi.
Configuratie makkelijk? Dat is subjectief. Voor Windows is ook wel subjectief, mar wel in mindere mate. Denk aan wizards e.d., de GUI is bekend bij 90% van de gebruikers.

En Office, ik zei al dat dat verbeterd is, ik moet wel toegeven dat ik de laatste tijd niet meer zo gekeken heb naar Star/OpenOffice. Dus hier moet ik je gelijk in geven. :)
Ik moet helaas wel toegeven dat Linux voor het MKB nog geen optie is, Exact, de marktleider op het gebied van financiele software in nederland heeft nog geen non-windows support, en er is geen noemenswaardig alternatief.
Inderdaad. Wij draaien hier pakketten van ADP, welke ook alleen onder Windows-omgevingen draaien.
Maar windows, dat programma waarvan de naam al illegaal is. heeft welgeteld 1 goed punt, Marketing.
Dit is na ME echt in een stroomversnelling gegaan.
Windows is niet meer zo slecht als een paar jaar terug.
En face it, Bill Gates heeft het gewoon geniaal aangepakt. Hij heeft in een paar jaar tijd een van de meest winstgevende bedrijven ooit opgezet. Al dat gezeur altijd op Microsoft, ik vind dat niet terecht. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg dingen die ze wél goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Oh en mietje (geinige nick trouwens ;) ),

Beheren zonder beheerder, ik doelde erop dat wanneer bv de beheerder een ongeluk krijgt, het bedrijf -en dus de infrastructuur- gewoon doordraait. En wat dat betreft denk ik dat een Windows-omgeving voor een buitenstaander sneller opgepikt wordt dan een Linuxomgeving (uiteraard ook afhankelijk van de documentatie van je infrastructuur, maar ervaring leert dat die bij weinig bedrijven echt goed in orde is. Daar kun je dus niet blindelings vanuit gaan). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op 24 juni 2004 @ 12:26:

Beheren zonder beheerder, ik doelde erop dat wanneer bv de beheerder een ongeluk krijgt, het bedrijf -en dus de infrastructuur- gewoon doordraait. En wat dat betreft denk ik dat een Windows-omgeving voor een buitenstaander sneller opgepikt wordt dan een Linuxomgeving (uiteraard ook afhankelijk van de documentatie van je infrastructuur, maar ervaring leert dat die bij weinig bedrijven echt goed in orde is. Daar kun je dus niet blindelings vanuit gaan). :)
Als je Linux niet kent kun je het niet beheren. Dit geld ook voor Windows. Er zijn alleen meer mensen die Windows kennen.(of denken dat te kunnen)
Het is natuurlijk niet echt slim om te zeggen; meer mensen kennen Windows dus het is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

dawg schreef op 24 juni 2004 @ 12:20:
[..]
Je zegt het zelf al: jij hebt 30mins nodig. Wil niet zeggen dat iedereen 30mins nodig heeft. :)
Je kunt je voorstellen wat iemand kan doen die wel met linux overweg kan ;)

[...]
Configuratie makkelijk? Dat is subjectief. Voor Windows is ook wel subjectief, mar wel in mindere mate. Denk aan wizards e.d., de GUI is bekend bij 90% van de gebruikers.
De GUI binnen windows verandert bij elke versie, ik moet bij elke andere versie weer gaan zoeken in het configuratie-scherm. Dus de bekendheid is niet echt een issue, als eenbedrijf overstapt op een andere windows-versie moet men hier ook aan wennen.
Windows is niet meer zo slecht als een paar jaar terug.
En face it, Bill Gates heeft het gewoon geniaal aangepakt. Hij heeft in een paar jaar tijd een van de meest winstgevende bedrijven ooit opgezet. Al dat gezeur altijd op Microsoft, ik vind dat niet terecht. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg dingen die ze wél goed doen.
Dat zeg ik, marketing. En het opdringen van propietary protocollen om de marktpositie veilig te stellen.
(Immers, het overstappen wordt moeilijker)
Beheren zonder beheerder, ik doelde erop dat wanneer bv de beheerder een ongeluk krijgt, het bedrijf -en dus de infrastructuur- gewoon doordraait. En wat dat betreft denk ik dat een Windows-omgeving voor een buitenstaander sneller opgepikt wordt dan een Linuxomgeving (uiteraard ook afhankelijk van de documentatie van je infrastructuur, maar ervaring leert dat die bij weinig bedrijven echt goed in orde is. Daar kun je dus niet blindelings vanuit gaan).
klopt, maar ik kan er bij windows wel blindelings vanuit gaan dat het actief beheerd moet worden, immers, hoewel de kraan open staat, er moet iemand zijn om te dweilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt het zelf al: jij hebt 30mins nodig. Wil niet zeggen dat iedereen 30mins nodig heeft.
de tijd om een server te installeren vind ik nou niet echt een punt waar dan ook voor.
al duurde het 3 dagen, als het ding dan draait en het goed doet waren dat die 3 dagen waard.
ummm, niet om mieren te neuken ofzo. Maar een beetje subjectief bestaat niet.

en wizards zijn meschien nuttig als je iets voor het eerst wilt configureren.
Maar een configuratie bestand heeft weer als voordeel dat je als je de weg kent. (en als systeembeheerder zou je dat moeten weten) direct alles kunt wijzigen, zonder een complete wizard te doorlopen.
Ook geeft een configuratie bestand je de mogelijkheid om er zelf een script aan te koppelen om dynamies veranderingen in aan te brengen.
(denk aan tripwires die on-the-fly je IPtables aan passen om iemand die een bepaalde tripwire af laat gaan meteen een ip ban krijgt)
dawg schreef op 24 juni 2004 @ 12:26:

en je baseerd dat op wat?
begrijp me niet verkeerd, van mij mag je vinden wat je wilt.
Maar ik zie niet echt argumentatie voor je statement.

Ik zie namelijk niet waarom dat voor windows makkelijker zou zijn dan voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Stratos, je hebt gelijk, maar ik heb die tijd alleen genoemd om het argument met betrekking tot de beheersbaarheid uit de weg te helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door psyBSD op 24-06-2004 13:15 . Reden: bugfix :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Uit de policy:
Het feit dat dit NOS is is geen vrijbrief om te flamen op MS Windows.
Ik wil de mensen die nu zo nodig moeten gaan bashen en flamen op hoe goed Linux en hoe slecht windows is even hierop wijzen, het wordt niet getollereerd als dit een flame-zo-hard-als-je-kan-op-windows-en-zijn-gebruikers-draadje wordt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
ff terug naar het openingstopic:

Hier staat een verhaal over hoe "nauwkeurig" deze get-the-facts onderzoeken van MS zijn.

http://www.cxotoday.com/c...ction_code=1&storyid=1081

Ik heb me echt helemaal blauw gelachen >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerver schreef op 24 juni 2004 @ 15:05:
<span style='color:blue;'>Uit de policy:
Ik wil de mensen die nu zo nodig moeten gaan bashen en flamen op hoe goed Linux en hoe slecht windows is even hierop wijzen, het wordt niet getollereerd als dit een flame-zo-hard-als-je-kan-op-windows-en-zijn-gebruikers-draadje wordt.
</span>
Dat krijg je vrij snel ja als je het over Windows vs Linux hebt, en dan was het nog niet eens de bedoeling van dit topic.

Het ging er over dat Windows suggereert dat zij beter zijn in hun reclame terwijl dat nog nooit aangetoont is. Zij omzijlen dit door een oneerlijke vergelijking te doen. Dit mag en de meeste leken trappen hierin. Iemand met verstand van computers zou beter moeten weten.
psyBSD had het goed door te zeggen dat ze goed zijn in marketing, dat bewijst deze reclame. Linux maakt geen reclame en is daardoor eerlijker tegenover gebruikers, dat is niet de goede weg als je geld wilt verdienen, maar dat hoeven ze dan ook niet.
De verschillende dist. zullen nu wel meer reclame gaan maken, dan krijgen de gebruikers de andere kant te horen en zullen ze dus een beter beeld kijgen van hoe het echt in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk nieuws over get the facts: Halloween document #11: Get the FUD. :). Eric Raymond blijft een geweldig analyst. Maargoed, ontopic.
dawg schreef op 24 juni 2004 @ 11:20:
Windows is sinds de komst van 2000/XP/2003 echt niet meer kut, mits goed geconfigureerd (maar dat geldt ook voor Linux).
Copy/pastje van mij uit een ander topic (A61, vandaar de c/p):

--
cutter schreef op 28 mei 2004 @ 18:39:
ho ho... iedere windows expoit in de vorm van een virus is een gereversed engineerede (mooi woord voor scrabble :P ) microsoft patch... dus eigenlijk zijn alle MS expoits ook door MS geschreven...
Was 't maar zo... Voor diverse problemen was het probleem bij MS al bekend, maar bestond nog geen patch. Wat doe je dan? En wat voor al die virussen en wormen?

Michael mag dan niet echt onbevooroordeeld zijn, hij heeft gelijk als hij zegt dat zelfs bij een dagelijkse security update je computer niet veilig is. Dit geldt zelfs als je zowel je virusscanner als je firewall als je Windows installatie elke dag update.
Dat zal ik niet ontkennen. Neem het verhaal met een korreltje zout en probeer z'n algemene punt een beetje te pakken. :).
Wat een blind vertrouwen en wat een statement...
Dat zal ook nog eens te maken hebben met hoe je Linux heb geconfigged, laat voor Windows nou eens hetzelfde gelden.

Met de juiste progs moet je wel héél erg je best doen om nog wat teweeg te brengen onder Win.

Linux is niet bugfree, net zoals Win en Apple en ze zullen het naar alle waarschijnlijkheid nooit worden.
En dat mensen nu meer kijken naar Win exploits is redelijk logisch, sommige 'die-hards' steunen Linux nml.

Kijk naar de malware-activiteit...sinds wat meer dan een half jaar zijn de spammers er zich mee gaan bemoeien en je ziet een _huge_ increase in malware....
Hoe installeer je malware op een Linux-box? Show me! Dat roep ik net. Het lukt je niet. Een gebruiker kan namelijk geen programma's installeren.

Even een alineaatje half-serieus als inleiding: voor Windows bestaat het leven ongeveer als volgt:
• installeer schone Windows
• download alle updates
• virusscanner
• alle updates
• firewall
• alle updates
...en toen was je computer inmiddels alweer gehackt omdat je de updates te laat had binnengehaald. 8)7.

Het punt is dat ik allerlei troep nodig heb om een OS schoon te houden. Wees nou eerlijk, is het gebruikersvriendelijk dat ik, als onbenullige eindgebruiker, elke week met regclean en allerlei chrootkit-varianten voor Win32 aan de haal moet om mijn systeem weer de wekelijkste schoonmaak te bezorgen zodat 'ie een maandje langer meegaat dan de gebruikelijke drie? Plus virusscanner, firewall, adaware en weetikveelwat? Een Linux-systeem kan na installatie zonder problemen drie tot vijf jaar vooruit, zonder toevoegingen! Wordt nooit trager, wordt nooit onder de malware gestort want dat bestaat niet. Is theoretisch onmogelijk. En dat zonder een enkele download van extra software.

Kleine uitleg: een gebruiker kan een bestand downloaden, maar er bestaat nooit een mogelijkheid tot code-executie vanuit programma's als Evolution omdat daar geen interne shell in aanwezig is zoals in programma's als Apache. Zelfs bij een overflow kun je dus slechts enkelvoudige code executen, en alleen op gebruikerslevel. Je kan dus geen systeembestanden aanpassen. Je kan dus geen code executen, als je dat alsnog lukt (door een volledige shell in je exploit mee te sturen - succes!) kun je slechts op gebruikersniveau data aanpassen. Dat betekent dat na een reboot alles weer normaal werkt.

Gaan we over op de rechtenmanagement. Waarom moet ik op een standaard Windows 2000 of XP installatie eerst allerlei rechten wijzigen voordat een gebruiker geen software meer mag installeren die het systeem op enigerlei wijze kunnen beschadigen? Op Linux is dat standaard! En daarom is Linux veiliger. [i]Out-of-the-box[i/] heb je state-of-the-art security die zelfs door de NASA en FBI gebruikt wordt.

Grote woorden?
• rechtenmanagement
• theoretische onmogelijkheid van systeem-malware
• daardoor theoretische onmogelijkheid op virussen zoals deze onder Windows bestaan, slechts de mogelijkheid op wormen via service-exploits in Apache e.d.
• de desktop - die geen services draait - is dus veilig!
• de enige mogelijkheid om een desktop aan te vallen is via kernel exploits.

Beat that! Bewijs me nu eens dat Windows eenzelfde default veiligheid kent waardoor de desktop voor de eindgebruiker een genot is om te gebruiken. (Overigens geldt alles wat ik over Linux zeg ook voor Mac OS X - is immers ook UNIX-based). Het aantal kernel exploits is zo klein dat het nauwelijks merkbaar is. Een per jaar? Nog niet eens. En altijd wordt de bug gevonden door een kernel hacker, en niet door een malafide persoon. Inclusief patch.

Ik durf ook nog wel een aantal claims te maken die ik niet kan bewijzen omdat ik geen data van de Windows kant heb. Maar misschien een eye-opener. Dingen als de Stanford-checker halen ontelbare bugs uit de kernel die in elk andere geval een blinde en onvindbare bug zouden zijn geweest. Het feit dat de code open is zorgt algemeen genomen voor zoveel review - met name nu er zo'n hype rond Linux gaande is - dat zelfs de kleinste gaatjes te vinden zijn. De vraag is nu: heeft Microsoft dat ook? Ik betwijfel dat. En wel hierom: rondom Linux zijn honderden mensen actief, allemaal parttime, allemaal met andere, verse ideeen. Iedereen doet iets nieuws, sommige dingen ronduit dom en andere ronduit geniaal. Microsoft's OS core wordt onderhouden door een klein groepje ingewijden. Ik denk niet dat zo'n klein groepje, die zo conservatief qua samenstelling is, in staat is om diezelfde checks uit te voeren. Zelfs niet als het allemaal papieren beveiligings-experts zijn die een cursus Os-wegenwachten-voor-dummies ofzo ( ;) ) hebben gevolgd. Veiligheid is namelijk iets wat je pas leert door er dag en nacht met je neus bovenop te zitten.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Windows ontwikkelaars dom zijn; integendeel! Ik wil slechts zeggen dat er meer vernieuwende invloeden en een meer gevarieerde kijk op Linux is en dat er daardoor een grotere kans is dat moeilijk vindbare bugs gevonden worden voordat ze misbruikt kunnen worden. Review is onbetaalbaar.

Ik zit middenin dit proces, en ik zie extreem geniale dingen die ik soms nauwelijks bevatten kan. Sommige personen richten hun complete opleiding plus PhD en verdere acedemische traject op Linux & veiligheid. Dat is geniaal.

En dan heb ik het nog niet eens over extra dingen die in de toekomst (hopelijk) zullen worden toegevoegd, dingen waar een standaard windos gebruiker kwijltekort van zou krijgen:
• page permissions (afaik helaas geemuleerd op x86 :'( ), a la openBSD.
• random page alignment en positioning (absoluut geniaal en simpel tegelijk), a la openBSD.
SELinux en soortgelijke projecten.
De eerste maakt random code executen bij een buffer overflow extreem moeilijk omdat de overflow binnen de code segment een aanpassing moet maken (en dus bestaande code moet overschrijven; dat levert in 99% van de gevallen een crash op en dus werkt na een reboot alles weer). De tweede maakt het schrijven van zulke buffer overflow random code execution moeilijk genoeg om het praktisch onmogelijk te noemen. SELinux is NSA's manier om Linux veiliger te maken, via dingen a la type enforcement en role-based access control. Beiden limiteren permissies.

Ik claim nogmaals: Linux (en Mac OS X) is veilig. :).
blackd schreef op 28 mei 2004 @ 17:49:
En wat nou als die exploit niet gepatched wordt?
Tsja, dan valt d'r weinig aan te doen. ;).

Gelukkig zijn de wilde exploits in 99% van de gevallen service-based ('t zijn over 't algemeen Apache of Sendmail wormen), en dus niet van belang voor de default desktop.

--

(Addendum: de no-execute zit inmiddels al in WinXP SP2, maar alleen in de AMD64/Itanium versie. In Linux zit het ook in de (veel interessantere, want marktbeheersende) IA32 versie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig verhaal maar de topic ging over de reclame die Windows maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:08:
[...]

..............

[...]

ummm, niet om mieren te neuken ofzo. Maar een beetje subjectief bestaat niet.

en wizards zijn meschien nuttig als je iets voor het eerst wilt configureren.
Maar een configuratie bestand heeft weer als voordeel dat je als je de weg kent. (en als systeembeheerder zou je dat moeten weten) direct alles kunt wijzigen, zonder een complete wizard te doorlopen.
Ook geeft een configuratie bestand je de mogelijkheid om er zelf een script aan te koppelen om dynamies veranderingen in aan te brengen.
(denk aan tripwires die on-the-fly je IPtables aan passen om iemand die een bepaalde tripwire af laat gaan meteen een ip ban krijgt)

[...]

en je baseerd dat op wat?
begrijp me niet verkeerd, van mij mag je vinden wat je wilt.
Maar ik zie niet echt argumentatie voor je statement.

Ik zie namelijk niet waarom dat voor windows makkelijker zou zijn dan voor linux.
Uhh, ik weet niet hoor, maar zodra de eigen beheerder van een bedrijf om wat voor reden dan ook niet kan werken, en er dus een buitenstaander moet komen, is het niet erg handig als ie eerst een aantal configfiles moet doorspitten om te kijken hoe een en ander geconfigureerd is. Bij windows maak je 1 mmc aan, en je kunt alles bekijken. Over het configureren zelf, als die buitenstaander niet te betalen is (of wat dan ook), en de interne "hobbyist" moet wat dingen veranderen, dan zijn wizards reuze handig. Niet zo selectief lezen dus. :)

Waar ik dat op baseer? Op ervaring. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 13:07:
[...]

.....
Het is natuurlijk niet echt slim om te zeggen; meer mensen kennen Windows dus het is beter.
Dat heb ik ook nergens gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
En dicht maar. Jullie kunnen zelf wel uitzoeken waarom neem ik aan. Ik heb duidelijk gezegd dat ik geen windows <> linux bashing wil en dat is het nu wel geworden. Het spijt me voor bijv. pierre e.a. die wel serieus konden reageren

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
En op verzoek weer open, omdat dit eigenlijk best een goed lopend en interessant topic is.

Alleen konden enkele mensen zich blijkbaar toch niet genoeg inhouden en stonden er enkele tamelijk flamebait/trollerige posts. Er zijn dus hierboven enkele (in totaal een tiental) posts verdwenen omdat dit topic anders binnen een uur ontaardt in een flamewar.

Helaas zijn daarbij natuurlijk zowel de half-trollerige opmerkingen als de - vaak wel goed onderbouwde - reacties daarop verdwenen, het heeft natuurlijk geen zin om de trolls te verwijderen maar de quotes ervan in goede reacties te laten staan.

Daarom vraag ik nog een keer om netjes te reageren, niet te trollen en al helemaal geen flamewars uit te lokken. Jullie weten allemaal wel hoe dat werkt, ook hoe je het kunt vermijden. Als je niet-onderbouwde trolls ziet, negeer ze dan gewoon of wijs ons er op met een TR - ga er in ieder geval niet op in.

Als het toch nodig blijkt om ons weer intensief met dit topic bezig te houden zal het waarschijnlijk niet alleen bij een vriendelijke mededeling zoals deze blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 26-06-2004 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op 24 juni 2004 @ 18:03:
[...]

Uhh, ik weet niet hoor, maar zodra de eigen beheerder van een bedrijf om wat voor reden dan ook niet kan werken, en er dus een buitenstaander moet komen, is het niet erg handig als ie eerst een aantal configfiles moet doorspitten om te kijken hoe een en ander geconfigureerd is. Bij windows maak je 1 mmc aan, en je kunt alles bekijken. Over het configureren zelf, als die buitenstaander niet te betalen is (of wat dan ook), en de interne "hobbyist" moet wat dingen veranderen, dan zijn wizards reuze handig. Niet zo selectief lezen dus. :)

Waar ik dat op baseer? Op ervaring. :)
Op ervaring met Windows ja! niet met *nix.

Laat jij dan de interne 'hobbyist' je netwerk beheren/verprutsen? Het feit is dat welk besturingssysteem je ook gebruikt, als je niet weet waar je mee bezig bent, kun je het nooit goed/veilig configureren.

Iemand in Windows kijkt een 'mmc' door, iemand in Linux kijkt '/etc' door, net wat je gewend bent. BTW in veel Linux distro's heb je ook wizards o.i.d, en je hebt ook nog tools als Webmin, Linuxconf, Yast etc. je zit dus niet 'vast' aan config-files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 20:57:
[...]

Laat jij dan de interne 'hobbyist' je netwerk beheren/verprutsen? Het feit is dat welk besturingssysteem je ook gebruikt, als je niet weet waar je mee bezig bent, kun je het nooit goed/veilig configureren.

Iemand in Windows kijkt een 'mmc' door, iemand in Linux kijkt '/etc' door, net wat je gewend bent. BTW in veel Linux distro's heb je ook wizards o.i.d, en je hebt ook nog tools als Webmin, Linuxconf, Yast etc. je zit dus niet 'vast' aan config-files.
en voordat iemand dan komt met het argument.
"Ja maar in linux verschilt het per distributie waar je moet zoeken want er zijn 1000x verschillende wizards en setup tools"

das waar en niet waar.
als je namelijk de setup tool niet kent, word je ook niet verplicht die te gebruiken.
immers er is altijd nog de /etc dir waar alle bestanden gewoon editable staan.

en natuurlijk veel van de locaties van bestanden verschillen ook per distro.
maar bijna nimmer hun naam.
lang leven slocate.

dit gewoon als addum aan tuxed zijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 21:00

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

weetje waar het allemaal om draait in het bedrijfsleven? Ik heb het zelf mee gemaakt, Linux, daar heb je geen onderhoud aan... Daarom verkiest men voor microsoft (de bedrijven die systeem beheer als service bieden dan) Dan kun je er nog eens heen als de terminal service het niet meer doet, om die bak even weer in de lucht te helpen. Ik heb linux bakken die draaien bijna 300 dagen nonstop, goed, dan word het ook wel weer eens tijd voor een kernel update etc, maar dat heb ik nog niet gezien met windows bakken.

Windows zul je zelf wel niet veel op achter uit gaan en winst mee maken als programma opzich, maar de onderhoud daar in tegen gaat meer kosten dan als een linux bak of een unix bak. En ik weet het echt uit ervaring dat het zo gaat... Ik heb ook wel gezegt waarom gebruiken jullie geen linux dan, ja er zit geen onderhoud aan was het antwoord. Kortom, we verdienen er niks mee. Als systeem beheerder niet nee, en op windows verdien je als systeem beheerder.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

* psyBSD wil zich eerst even verontschuldigen tegenover de MOD's
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 22:40:
[...]

en voordat iemand dan komt met het argument.
"Ja maar in linux verschilt het per distributie waar je moet zoeken want er zijn 1000x verschillende wizards en setup tools"

das waar en niet waar.
als je namelijk de setup tool niet kent, word je ook niet verplicht die te gebruiken.
immers er is altijd nog de /etc dir waar alle bestanden gewoon editable staan.

en natuurlijk veel van de locaties van bestanden verschillen ook per distro.
maar bijna nimmer hun naam.
lang leven slocate.

dit gewoon als addum aan tuxed zijn post
Klopt, en als je een beetje scripts kunt tikken heb je de volledige configuratie zo geregeld. Hoef je niet eens te weten waar de config-files staan (wel eng), een slocate, grep, sed iptables en je netwerk is geconfigged.

Zoals je al zei, de bestandsnamen zijn wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

config bestand kan wel ergens anders staan maar hij heet meestal hetzelfde, dus locate en je weet waar ie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwah, niet helemaal mee eens.
ik werk nu als linux server behherder o.a.
en opzich is alles te scripten, en aan elkaar te knopen.

punt is enkel dat het een never ending story is.
het kan altijd mooier en better en efficienter.
Uiteraard is er een punt waarbij je moet zeggen "En nu is het goed genoeg"
maarja, je hebt dan ook een backup script, add user script, dell user script, quata script, watchdog script, tripwire script, ad infinitum.
genoeg werk voor de volgende 100 jaar iig :)

offtopic:
en uiteraard zijn er allang projectjes op freshmeat en (die andere) maar, die missen dan vaak net weer die feature die je nodig hebt of is het juist te vol met features, of is de opzet van het project net weer niet op toepasing voor de indeling van je server. etc.. En dan ben je nog net zo veel tijd kwijt om het allemaal te re-coden/scripten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 20:57:
[...]

............
Zucht. Dat zeg ik toch helemaal niet.

Lees mijn reply nog maar eens, ik ga in ieder geval niet de moeite nemen om dat nog een keer uit te leggen. NOFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op 28 juni 2004 @ 09:56:
[...]

Lees mijn reply nog maar eens, ik ga in ieder geval niet de moeite nemen om dat nog een keer uit te leggen. NOFI.
Als iemand het niet met je eens is, heeft hij dan meteen niet goed je reply gelezen :? Jij zegt gewoon glashard dat Windows makkelijker is als Linux (voor een buitenstaander). Dit is gewoon de grootste kul die er bestaat, het is maar net wat je gewend bent. Het is wel waar dat meer mensen Windows kennen dan mensen die *nix kennen, maar dat maakt Windows niet automatisch makkelijker dan *nix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

dawg schreef op 28 juni 2004 @ 09:56:
[...]

Ik ben het wel met je eens, maar tuxed heeft wel een punt. Als het systeem netjes wordt bijgehouden kan iedereen met redelijke kennis van het betreffende *nix OS (BSD, solaris en linux zijn wel heel anders op dat gebied, dus je moet daar wel een onderscheid maken) het systeem configureren. Als je nl in de configuratie moet gaan 'spitten' is er iets mis, en ik neem aan dat je dan wel weet waar je moet zijn.

All you need then is a locate roadmap _/-\o_

edit:

Ohja, waarom ging dit topic ook alweer dicht? 8)7 oops

[ Voor 6% gewijzigd door psyBSD op 28-06-2004 10:22 ]

• Niek
  • Laatst online: 23-09 11:47

Niek

f.k.a. The_Surfer

* Niek komt net dit tegen:

http://webwereld.nl/nieuws/19343.phtml

Eindelijk gerechtigheid, al heeft het wel lang geduurd :)

Overigens spreekt MS dit weer tegen, zie http://www.linux.org/news/2004/08/26/0012.html

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• pierre-oord
Sow, dit topic is groter geworden dan ik ooit had gedacht :)

Laat ze maar pijn lijden, ik vind M$ hier wel op z'n plaats eigenlijk, ze doen nu zelf alsof het linuk$ is ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarmee je wel verzandt in "het bashen van de ander", en of dat nou de bedoeling is? :?

Wat deze reclamecode commissie heeft vastgesteld is wat wij ook al wisten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MS-bashen is nog steeds niet de bedoeling, mocht iemand nog een constructieve bijdrage hebben, laat het iemand van de nos-crew even weten.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.