Toon posts:

nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen.

Ik ben nieuw op dit forum, niet als lezer maar als poster :D

Ik ben bezig om een nieuwe pc voor mijzelf samen te stellen. De PC is voornamelijk bedoelt om mee te gamen, internetten en downloaden.

1 185.00 Asus P4C800-E Deluxe, GLAN, Dual DDR400, 800FSB - P4
1 149.50 Antec 1080 AMG (zilver) AMD/P4 430W
1 234.50 Intel P4 3.00 GHz -1MB- 800 FSB S478 Boxed "prescott"
1 98.50 DVD Brander +/-RW NEC ND-2500A 8x bulk - ZILVER -
1 12.50 Floppydrive Samsung 1.44mb 3.5 inch ZILVER
1 51.50 CD-RW/DVD AOpen 52x24x52/16xDVD Combo met Beige/Zil/Zw front retail
1 365.00 (2x) 512MB DDR400 PC3200 Corsair Twinx CL2.0 (Matched Pair)
1 35.00 Logitech optical MX310 muis
1 29.50 Logitech internet Navigator keyboard USB
1 92.50 Microsoft Windows XP Home NL oem

Bovenstaande van yorcom.nl

2x hitachi harde schijf 7k250 160GB €108,00 per stuk bij salland automatisering

Club 3d 9800PRO 256MB ddr2, gevonden bij tweakers voor € 367,00

Ik heb nog een paar vraagjes.
Wat vinden jullie van het geheugen, ik zag dat je tegenwoordig ook 3700 en 4000 geheugen hebt. Tevens wat betekent dat "matched pair" is dat ook beter? Kan er 3700 of 4000 geheugen in dit moederbord?

Geluidskaart soundblaster live 5.1 of misschien de audigy daar ben ik nog niet uit, echter de audigy is 7.1. Kan ik op 7.1 ook 5.1 boxen aansluiten?

Een monitor heb ik al.

Ik zit aan deze CPU koeler te denken "zalman CNPS7000A-cu". Ik kon niet echt ergens een goede revieuw vinden over koelers.
Is deze koeler goed genoeg voor de pentium 4 3,0 ghz "prescott" welke ik graag wil gaan aanschaffen?

Is een harde schijf koeler aan te raden? Ik vind ze niet echt duur, zo rond de 55/60 euro geloof ik, maar heb ik deze ook nodig? Als ik goed heb gelezen kan er in de kast 1 HD koeler.

Is alles wat ik heb gekozen wel compatible met elkaar? Ik heb er veel aandacht aan geschonken dus volgens mij wel maar ja de echte kenners zijn hier aanwezig en niet in mijn huiskamer.

Ik hoop dat jullie mij van enige raad kunnen voorzien.

Alvast bedankt voor de hulp.

Oh ja ik weet dat het wat kost maar ik heb er lang voor gespaard en wil nu wel eens wat goeds hebben.

Verwijderd

Beste Plotter,

Gezien de configuratie moet alles wel netjes op elkaar aansluiten.
Betreffende het geheugen raad ik aan alleen hier naar te kijken zodra er OCt gaat worden. Dit is dus echt overclock geheugen gezien het een hogere snelheid ondersteunt. Het is wel verstandig dual channel paren te gebruiken (dus een kit).
Het is mogelijk om op een 7.1 kaart een 5.1 set aan te sluiten. Dit is dus volledig backwards compatible. Je moet er uiteteraard wel rekening mee houden dat de software wel goed ingesteld moet staan. ;)
Een HDD koeler vind ik niet echt relevant, als er maar een goede air-flow door de kast gaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 09:57:

Club 3d 9800PRO 256MB ddr2, gevonden bij tweakers voor € 367,00

Ik heb nog een paar vraagjes.
Wat vinden jullie van het geheugen, ik zag dat je tegenwoordig ook 3700 en 4000 geheugen hebt. Tevens wat betekent dat "matched pair" is dat ook beter? Kan er 3700 of 4000 geheugen in dit moederbord?

Geluidskaart soundblaster live 5.1 of misschien de audigy daar ben ik nog niet uit, echter de audigy is 7.1. Kan ik op 7.1 ook 5.1 boxen aansluiten?

Een monitor heb ik al.

Ik zit aan deze CPU koeler te denken "zalman CNPS7000A-cu". Ik kon niet echt ergens een goede revieuw vinden over koelers.
Is deze koeler goed genoeg voor de pentium 4 3,0 ghz "prescott" welke ik graag wil gaan aanschaffen?

Is een harde schijf koeler aan te raden? Ik vind ze niet echt duur, zo rond de 55/60 euro geloof ik, maar heb ik deze ook nodig? Als ik goed heb gelezen kan er in de kast 1 HD koeler.

Is alles wat ik heb gekozen wel compatible met elkaar? Ik heb er veel aandacht aan geschonken dus volgens mij wel maar ja de echte kenners zijn hier aanwezig en niet in mijn huiskamer.

Ik hoop dat jullie mij van enige raad kunnen voorzien.

Alvast bedankt voor de hulp.

Oh ja ik weet dat het wat kost maar ik heb er lang voor gespaard en wil nu wel eens wat goeds hebben.
Ik zou zelf wachten met de videokaart totdat de nieuwe Ati x800 of Nvidia Geforce 6800 uit is. Deze kaarten zijn helemaal niet zo veel meer geld dan een 9800xt (zelfs nog goedkoper volgens mij)

Als je het systeem wil gaan gebruiken om te overclocken, zou ik zeker twinx aanraden van corsair. Deze geheugentimings zijn zeer goed en als je de FSB verhoogt, verhoog je je geheugen mee. Twinx is daar zeker geschikt voor. Als je fsb 800 is en je geheugen is 400x2(ddr) dan past dat uiteraard goed bij elkaar. Als je flink wil gaan overclocken is ander geheugen ook leuk om te nemen (maar vaak wel iets duurder).

Als ik het goed heb, dan kun je ook een 5.1 boxenset op de 7.1 audigy aansluiten. Je moet dan softwarematig instellen dat je maar 6 kanalen gebruikt.

Ik zou zelf geen HD koeler nemen (tenzij je een dikke scsi schijf hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 10:06:
Beste Plotter,

Het is wel verstandig dual channel paren te gebruiken (dus een kit).
Een HDD koeler vind ik niet echt relevant, als er maar een goede air-flow door de kast gaat.
Hoi en heel erg bedankt voor je reactie.
Met dat geheugen "kit" bedoel je dan matched pair? Volgens mij is het geheugen dual channel?

Er zitten standaard 3 fans in de kast (1 in 2 uit), ik kan er nog twee extra bij plaatsen. Is dit nodig, of is 3 fans genoeg.

Wat ik er nog niet heb in staan is dat ik ook zo'n fan controller van antec wil aanschaffen, is dat handig als geluids productie niet echt mijn prioriteit 1 is?

Verwijderd

[quote]
Hoi en heel erg bedankt voor je reactie.
Met dat geheugen "kit" bedoel je dan matched pair? Volgens mij is het geheugen dual channel?
quote]

Matched Pair houdt in dat ze direct achter elkaar uit de fabriek komen. Dit bevordert de snelheid. Je kan echter met 2xvalueram van corsair ook makkelijk dual channel draaien. Alleen die timings zijn slechter (als ik het goed heb cas 2.5 8-3-3) en die van de twinx zijn 5-2-2-2.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 10:11:
[...]

Ik zou zelf wachten met de videokaart totdat de nieuwe Ati x800 of Nvidia Geforce 6800 uit is. Deze kaarten zijn helemaal niet zo veel meer geld dan een 9800xt (zelfs nog goedkoper volgens mij)

Als je het systeem wil gaan gebruiken om te overclocken, zou ik zeker twinx aanraden van corsair. Deze geheugentimings zijn zeer goed en als je de FSB verhoogt, verhoog je je geheugen mee. Twinx is daar zeker geschikt voor. Als je fsb 800 is en je geheugen is 400x2(ddr) dan past dat uiteraard goed bij elkaar. Als je flink wil gaan overclocken is ander geheugen ook leuk om te nemen (maar vaak wel iets duurder).

Ook bedankt voor de hulp.
Ik raak nu echter een beetje in de war. Dat geheugen waar jij het over hebt is dat nou het geheugen wat ik heb of moet ik kijken naar twix (van corsair). Ik heb nu die matched pair serie.

EDIT, wachten zal niet echt gaan daar ik binnen een week een nieuwe computer nodig heb. Degene die ik nu heb gaat naar mijn broer. Hij wordt erg boos als hij nog langer moet wachten op zijn eigen PC ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 10:22 ]

Verwijderd

Twinx is die matched pair waar je het over hebt.
http://www.corsairmemory.com/corsair/xms.html#twinx

Valueram is het standaard geheugen van Corsair.
http://www.corsairmemory.com/corsair/valueselect.html

Verwijderd

Topicstarter
Ok sorry ik was een beetje koffieloos ;) ik zie nu dat die twinx en matched pair dezelfde zijn.

Verwijderd

Het is wel jammer dat je binnen een week een nieuwe pc nodig hebt, want de geheugen prijzen zijn echt sky-high de laatste paar weken, natuurlijk is het absoluut niet zo veel geld, maar relatief gezien is er een hoop spul dat 50% in prijs is verhoogd.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje.
Als ik mijn keus voor de pentium prescott verander naar een pentium 4 3,4 ghz northwood boxed, kan ik dan de koeler die ik aanschaf monteren in plaats van de standaard koeler (die bijgeleverd word) of zouden er dan problemen kunnen ontstaan, al zou ik niet weten welke maar gewoon even voor de zekerheid.
De koeler waar ik aan dacht is een zalman CNPS7000A-cu.

Groeten,

Jan

Verwijderd

Je moet kijken op welke socket hij kan. Volgens mij moet dat kunnen wat jij zegt. Als ik jou was zou ik inderdaad een Northwood nemen. Deze is qua prestaties gelijk of misschien zelfs beter dan een Prescott.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welkom op GoT. :)

Laat ik allereerst je even op weg helpen, door een paar vragen te beantwoorden, of je wat zetjes te geven in de goede richting.
Veel over geheugen kan je vinden in de PMG FAQ. Hier kan je direct vinden of matched pair beter is of niet. Kort door de bocht gebruik je PC3700 of PC4000 geheugen alleen als je van plan bent te overclocken.
Kijk even in de handleiding van de Audigy, lees even een FAQ door op Creative.com of zoek naar wat reviews. Daar wordt deze vraag sowieso beantwoord. Op de Frontpage kan je zoeken naar Audigy in het nieuws, dan vind je vaak redelijk veel informatie.
Als ik met Google zoek naar 'CNS7000A-CU prescott' vind ik veel interessante links, bijvoorbeeld deze. Door wat rond te zoeken kom je al snel veel ervaringen tegen. Om de warmteproductie van de verschillende processors te vergelijken (als je bijvoorbeeld ervaringen hebt gevonden van een 2.8A Prescott), kan je een kijkje nemen op BalusC's server. Daar is een overizcht te vinden van vele CPU's.
Voor een 7200RPM disk vrij overbodig, de moderne disken worden vaak niet erg warm. Vaak wordt een harddiskkoeler zoals die van Zalman interessant als je een systeem hebt met vrij weinig airflow, of gewoon warme disken hebt en je geen zin hebt om extra fans te plaatsen. Zie ook [search=harddisk koeling nodig?].

Aangezien de meeste vragen wel redelijk makkelijk zijn op te lossen door wat research te doen, gaat dit topic dicht. We verwachten hier op GoT een bepaald niveau, waar dit topic niet aan voldoet.

Zoek eerst wat rond, voordat je hier gaat vragen. Heb je hardware op het oog, is het aangeraden eerst wat reviews te lezen en wat specificaties door te nemen voordat je het product koopt. Deze 2 dingen kun je gemakkelijk zelf doen. Vaak worden onduidelijkheden in specificaties opgelost door wat informatie in reviews, die er zelfs in het Nederlands zijn.

Als je even de regeltjes bovenin het 'New topic' scherm doorleest, krijg je al een aardig beeld van onze verwachtingen. Neem dit in het vervolg even door, voordat je het topic opent.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.