Toon posts:

Kabelaansluitpennen in klemfitting?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De benamingen in de topictitel zijn misschien wat onduidelijk, ik ga het even beter uitleggen :).

Ik heb nu een Kenwood receiver die voor de speakeraansluitingen alleen maar klemfittingen heeft, zoals de "Front B"-aansluitingen op onderstaande versterker.
Afbeeldingslocatie: http://members.bellatlantic.net/~vze3nxc6/vr6060-b.jpg
clickable

Het probleem met die fittingen is dat er geen normale bananaplugs in passen (dat probleem is bij de meesten wel bekend denk ik). Omdat ik redelijk vaak zit te prutsen met de kabels van mijn versterker wil ik er toch connectors op hebben; mijn (2.5mm²) kabels worden steeds korter door dat strippen elke keer :P.

Op Conrad.nl zag ik deze connectors staan:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3000/3020/3024/302473_BB_00_FB.EPS.jpg
Kabelaansluitpennen verguld
Voor kabels tot 6mm2. Kabelbevestiging door middel van vastklemmen.

M.b.v. de search kon ik niets vinden, dus daarom is de vraag:
Zijn deze connectors geschikt om in de klemfittingen te prikken? (En te blijven zitten?)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

edit: laat maar.

[ Voor 90% gewijzigd door Microkid op 20-04-2004 20:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
voor zover ik weet wel ja :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Doorsnede van de pen is volgens deze PDF 2mm, dus ff meten of dat gaat passen. Het vast blijven zitten zou de klem voor moeten zorgen. Hoe stevig dat is zou ik ook niet weten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

In sommige situaties wil ik voor een dergelijk probleem (oa knelverbinding die je draadkernen kapot draait) nog wel eens een spijker solderen aan mijn connector kabels. Is iig een stuk goedkoper en kun je nog eens een paar van kapot maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Eh... echt audiofiel is dat niet :P Spijker = ijzer, aluminium of (roestvrij) staal, en solderen gebeurt met tin. Allen bij lange na niet zo'n goede geleiders als koper en goud :)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
En bestaat er ook iets voor de front A aansluitingen (plaatje)? Dit zijn van die draaiklemmen. Als ik mijn kabels daar induw gaat de helf van het draad kapot of ernaast

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:34:
Eh... echt audiofiel is dat niet :P Spijker = ijzer, aluminium of (roestvrij) staal, en solderen gebeurt met tin. Allen bij lange na niet zo'n goede geleiders als koper en goud :)
Die aansluitingen zijn ook 'niet echt' audiofiel ;) dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Als je het dan toch goed wilt doen moet je er andere chassisdelen in tweaken.

Verwijderd

Als je het dan toch goed wilt doen moet je er andere chassisdelen in tweaken.
Dat zou ik TS dan ook zeker aanraden. Gewoon de chassisdelen vervangen door aansluitingen naar keuze. No matter hoe je deze klemmen ook gebruikt, het blijft een eh.. problematische verbinding, zeg maar.

Verwijderd

Topicstarter
Erikjebaldie schreef op 20 april 2004 @ 21:35:
En bestaat er ook iets voor de front A aansluitingen (plaatje)? Dit zijn van die draaiklemmen. Als ik mijn kabels daar induw gaat de helf van het draad kapot of ernaast
Mijn oplossing daarvoor is om de draad een paar keer met je vingers extra rond te draaien: daardoor zit het wat steviger tegen elkaar aan gedrukt en floept het er makkelijker tussen. Intussen heb ik er bananaplugs aan gemaakt, die steek je er zo in :Y)

Verwijderd

Eh... echt audiofiel is dat niet Spijker = ijzer, aluminium of (roestvrij) staal, en solderen gebeurt met tin. Allen bij lange na niet zo'n goede geleiders als koper en goud
Er bestaan ook messing, koper, roestvrijstaal en andere metaalsoorten spijkers. Bovendien is ook soldeer in meerdere metaalsoorten te verkrijgen, zelfs zilver als je dat blieft. Daarnaast heb ik toch liever een gesoldeerde stalen spijker (strak aangedraaid zodat de kontaktovergang het minste is) dan meerdere kontaktovergangen omdat je zo graag een opdraaibare vergulden plug gebruikt (en die je niet strak durft aan te draaien vanwege zijn prijs/fragiliteit). Ik heb er in ieder geval tussen 5Hz en 900MHz geen problemen mee gehad, zowel niet analoog als digitaal ;)

Die klemverbinding zou ik persoonlijk iig veranderen, bijvoorbeeld in dezelfde draaiverbinding die voor je andere speakeruitgangen gebruikt worden. Soms worden die klemmen nl. nogal lam - en als je 2ehands hebt: je weet nooit welke rotzooi je daarin/op het kontaktoppervlak tegenkomt...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 21:51 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
overigens wel mooi dat mensen over contactgeleiding gaan zeveren over het metaal, terwijl het probleem bij zo'n verbinding 'm er in zit dat er maar één 'randje' metaal met de pin verbinding maakt...

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben het met jullie eens dat klemverbindingen niet mooi/audiofiel zijn. Maar gebeun met spijkers houd ik niet van, net zo min als gebeun in de reciever zelf. Ik denk dat ik eerder een nieuwe receiver koop dan dat ik er nieuwe connectors aan zet/laat zetten :)
Ik ga het iig proberen met de kabelaansluitpennen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 22:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:07:
Ok ik ben het met jullie eens dat klemverbindingen niet mooi/audiofiel zijn. Maar gebeun met spijkers houd ik niet van, net zo min als gebeun in de reciever zelf. Ik denk dat ik eerder een nieuwe receiver koop dan dat ik er nieuwe connectors aan zet/laat zetten :)
Ik ga het iig proberen met de kabelaansluitpennen.
Je kunt het waarschijnlijk ook wel laten doen in een hifi-zaak bij jou in de buurt, maar dan kost het wel $$.. Voor 4 van die pennen + verzendkosten ben je ongeveer EUR 20 kwijt ofzo, dat zal waarsch. wel goedkoper zijn.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Ikzelf heb domweg aan de uiteinden van m'n kabels stukjes 1.5mm² koperdraad gesoldeerd, installatiedraad met 1 kern (niet soepel dus). Ik zit namelijk ook nog met van die prutsklemmetjes, en 4mm² draad past daar eenmaal niet in...

Enig nadeel is dat het koper na verloop van tijd wat gaat oxideren, is simpel op te lossen door het even op te schuren met korrel 600.

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-08 07:58
Is het niet een idee om gewoon de uiteinden van je kabels te vertinnen ?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
Ga naar een elektro installateur en vraag daar een paar blauwe wirepens van klemko of AMP en knijp die aan de draden ze kosten €0,25 per stuk.

Voor de schroefverbindingen bestaan vorkjes rood tot 1,5mm2 blauw tot 2,5mm2 en gele tot 6mm2 ( ook wel spades genoemd).

Het is overigens wel leuk dat somige zich heel druk maken om de"slechte" contact vlakken van de insteek verbindingen maar deze wel accepterd voor bijv. een wasmachine van 3000 watt.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1