Hoe Mp3's het beste te backuppen?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Ivm met het back-uppen van mijn Mp3’tjes zit ik met het volgende probleem:

Momenteel heb ik een grote hoeveelheid mp3’s op mijn computer staan. Zo kan ik lekker vanaf mijn PC muziekjes luisteren en als een originele cd slecht wordt brand ik zo even een nieuwe.

Mijn Mp3’s (ca. 20Gig/150 albums) staan op een aparte partitie van een in totaal 120GB grote harddisk. Daarnaast heb ik nog een 2e lege harddisk van 40GB in mij pc zitten. Hierop wil ik mijn Mp3tjes backuppen zodat als 1 van de schijven het ooit is begeeft ik mijn muziek nog wel heb. Het probleem is nu dat ik er niet uit kom wat de beste manier is om mp3’s te backuppen. Zo zijn er voor mij op dit moment 3 opties:

1. Ik kopieer letterlijk de gehele mappenstructuur (Ctrl C -> Ctrl V) naar Schijf 2 zodat hier mijn mp3’tjes ook te vinden zijn.
2. Ik gebruik het backupprogramma van WINXP-prof om alles te backuppen naar schijf 2
3. Ik maak per album een Rar en kopieer deze naar schijf 2.

Ik voel zelf het meest voor de eerste optie, maar misschien hebben jullie nog punten die ik over het hoofd zie, waardoor ik toch voor een andere manier kies. Belangrijk vind ik dat het de veiligste manier is zonder corrupties tijden back-uppen e.d. Ik hoef er dus niet makkelijk of snel bij te kunnen.

Search en Google konden mij helaas niet verder helpen. (mocht ik niet goed genoeg gezocht hebben, excusses) Ik krijg dan veel informatie over verschillende backupprogramma’s, maar dat interesseert me niet zo. Als ik een programma gebruik dan is dat standaard functie onder XP. Maar geeft die wel voordelen voor het backuppen van mp3’s??? Dank _/-\o_

Ps.: Ik heb geen DVD-brander dus dat is geen optie

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Je zou natuurlijk je MP3 partiitie kunnen ghosten, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Je kan een tooltje downloaden die bijvoorbeeld elke week je mp3 map synchroniseert... Dus alleen de nieuwe mp3's. Ik zou ze niet RARre, kost veel tijd, en je kan je mp3s niet afspelen vanaf je backup (mocht die eens keer nodig zijn).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 16:58 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 20:37

Sosabowski

nerd

Je kan op die lege schijf natuurlijk ook een windows partitie maken die je mirrord met je MP3 partitie. Software RAID 1 onder windows dus. Realtime backup en misschien heb je er zelfs nog een klein beetje snelheidwinst mee. Op deze manier hoef je er helemaal niet meer nar om te kijken.

edit:
of zoals _iNTOSiA_ zegt:

secondcopy

[ Voor 15% gewijzigd door Sosabowski op 20-04-2004 17:00 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

IorGie schreef op 20 april 2004 @ 16:58:
Je kan op die lege schijf natuurlijk ook een windows partitie maken die je mirrord met je MP3 partitie. Software RAID 1 onder windows dus. Realtime backup en misschien heb je er zelfs nog een klein beetje snelheidwinst mee. Op deze manier hoef je er helemaal niet meer nar om te kijken.
Hmz, dat klinkt interessant :) Moet ik ook maar eens gaan opzoeken. Zijn daar tooltjes voor, of zit dat in XP?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

De beste manier om je MP3's te backuppen is bij mij gebleken om een HDD based MP3-speler aan te schaffen en hier regelmatig mee te synchroniseren. Ik wilde het niet laten om deze optie even voorbij te laten komen; je hebt daarmee je backup op een fysiek ander medium betrekkelijk veilig gebackupped. Daarnaast kun je onderweg je verzameling af luisteren :)

Overigens denk ik dat het backuppen van MP3 bestanden niets meer of minder vereist dan een 'normale' backup.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Exirion schreef op 20 april 2004 @ 16:54:
Je zou natuurlijk je MP3 partiitie kunnen ghosten, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken :)
Mja, al bedacht idd. Maar m'n vraag eigenlijk of dat soort ingewikkeldheid nodig is?Dus waarom zou je een ghost maken of een WinXP-backupprog gebruiken als je ook gewoon letterlijk de mappenstructuur kunt kopieren.

Dus wat is het voordeel van bijv. een ghost/backup-prog. voor het opslaan van mp3's??

En eigenlijk nog een vraag die me te binnen schiet: Hoe backuppen jullie je Mp3's??

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Meer info over software RAID.
RAID FAQ

Als je WinXP Pro draait met je een kleine hack uitvoeren om deze optie te voorschijn te halen.

edit:
Q: Hoe backuppen jullie je Mp3's??
A: Zo dus!

[ Voor 26% gewijzigd door Sosabowski op 20-04-2004 17:06 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-08 15:04
Het is absoluut onnuttig om je mp3's te RARen. mp3's zijn al zwaar gecomprimeerd, dus je rar zal even groot, en waarschijnlijk zelfs groter zijn dan de oorspronkelijke bestanden.

Volgens mij kun je als je niets wil aanschaffen het best die 2e schijf die je hebt formatteren, en gewoon al je mp3's kopiëren naar die schijf.
Eventueel kan je die xtra HD ergens elders opbergen, en nu en dan eens synchroniseren, zodat als je voeding de geest geeft en je hd vermoord, je je mp3's nog hebt op de aparte schijf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

naftebakje schreef op 20 april 2004 @ 17:12:
Het is absoluut onnuttig om je mp3's te RARen. mp3's zijn al zwaar gecomprimeerd, dus je rar zal even groot, en waarschijnlijk zelfs groter zijn dan de oorspronkelijke bestanden.
Je vergeet alleen dat RAR kan helpen om albums te bundelen in files, plus dat er checksumming wordt gedaan. Weet je iig of je files corrupt of OK zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Spider.007 schreef op 20 april 2004 @ 17:00:
De beste manier om je MP3's te backuppen is bij mij gebleken om een HDD based MP3-speler aan te schaffen..............
Mmmm, ook zeker geen verkeerde optie, alleen de komende tijd helaas even niet financieel haalbaar. Met een 40-GIG versie bijvoorbeeld zou ik dan wel even vooruit kunnen.
IorGie schreef op 20 april 2004 @ 17:04:
Meer info over software RAID.
RAID FAQ

Als je WinXP Pro draait met je een kleine hack uitvoeren om deze optie te voorschijn te halen.

edit:
Q: Hoe backuppen jullie je Mp3's??
A: Zo dus!
Wel van gehoord, maar nooit heel erg in verdiept eerlijk gezegd. Moet ik maar is gaan doen dan, want dit lijkt me wel een zeer makkelijke en veilige optie. Zelfs voor alle andere backups.
naftebakje schreef op 20 april 2004 @ 17:12:
Volgens mij kun je als je niets wil aanschaffen het best die 2e schijf die je hebt formatteren, en gewoon al je mp3's kopiëren naar die schijf.
Eventueel kan je die xtra HD ergens elders opbergen, en nu en dan eens synchroniseren, zodat als je voeding de geest geeft en je hd vermoord, je je mp3's nog hebt op de aparte schijf.
Mja, dit is ook nog een optie, voeding die harddisks sloopt..., maar ja hoe groot is deze kans?? Ook het risico dat m'n huis afbrandt is een risico, maar dat is er ig 1 die ik accepteer.

Tnx all for so far.

• naftebakje
  • Laatst online: 31-08 15:04
Exirion schreef op 20 april 2004 @ 17:14:
[...]

Je vergeet alleen dat RAR kan helpen om albums te bundelen in files, plus dat er checksumming wordt gedaan. Weet je iig of je files corrupt of OK zijn.
B) inderdaad, die corruptiecontrole kan wel nut hebben, maar het bundelen kan ook gewoon gebeuren door mappen te gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Exirion schreef op 20 april 2004 @ 17:14:
[...]

Voeg daar wat PAR2 Files aan toe en je hebt gelijk een repair optie als er ooit iets mis is :Y)

Verder zou ik dus dit alles gewoon op CD's branden + een aparte HD ervoor aanschaffen als je geld over hebt maar dan had je ook een DVD brander kunnen kopen :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

IorGie schreef op 20 april 2004 @ 16:58:
Heel groot nadeel: als je per ongeluk al je MP3s wist, dan is ook de backup meteen gewist: RAID1 beschermt je alleen tegen hardware uitval, en niet tegen je eigen fouten...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

j-w schreef op 20 april 2004 @ 17:22:
RAID1 beschermt je alleen tegen hardware uitval, en niet tegen je eigen fouten...
Ja, maar een Tweaker maakt toch geen fouten? 8)

feel the sarcasm... ;)

Verwijderd

En als je Foobar 2000 gebruikt, dan speel je je MP3's gewoon af within het RAR-bestand.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ook het risico dat m'n huis afbrandt is een risico, maar dat is er ig 1 die ik accepteer.
Mijn collectie (265 Gb) staat op twee schijven in een server (250gb + 120gb, dus nog wat ruimte over). Dit heeft ca. 5 jaar geduurd om het op te bouwen, er zit heel veel werk in (tags goed doen enzo).
Een van mijn vrienden (ca. 50 km weg) heeft ook een server, met ook 250 +120gb.
Als ik er een nieuwe CD bij zet dan draait ik (met de hand, dus NIET automatisch vanuit cron ofzo) een rsync script zodat de twee locaties weer gelijk zijn.

Heb het ondertussen 1 keer gehad dat er een schijf kapot ging. Snel een nieuwe halen en terug kopieeren.
Als mijn muziek echt weg zou zijn ga ik een week lang huilen denk ;(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

usr-local-dick schreef op 20 april 2004 @ 18:24:
[...]

Heb het ondertussen 1 keer gehad dat er een schijf kapot ging. Snel een nieuwe halen en terug kopieeren.
Via internet teruggekopieerd? :P 256GB? :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

en anders doe je zoals ik , pokke veel mp3 ceedeetje schrijven, en allemaal de doos in

Verwijderd

Ik kopieër gewoon af en toe m'n hele mappenstructuur naar m'n tweede computer, vind ik het handigste werken, en dan kan ik daar ook gewoon makkelijk naar muziek luisteren.

• usr-local-dick
  • Niet online
limoentje schreef op 21 april 2004 @ 11:30:
[...]

Via internet teruggekopieerd? :P 256GB? :P
Nee glukkig niet :)
Ik noodgevallen moet je ernaar toe rijden.
Maar dat is geen probleem.

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

-Wahtah- schreef op 20 april 2004 @ 16:52:
Ps.: Ik heb geen DVD-brander dus dat is geen optie
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 11:33:
en anders doe je zoals ik , pokke veel mp3 ceedeetje schrijven, en allemaal de doos in
:X

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DVD != CD

Dus pokkeveel CD'tje branden zou best wel een oplossing kunnen zijn hoor :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Spider.007 schreef op 21 april 2004 @ 14:52:
[...]

DVD != CD

Dus pokkeveel CD'tje branden zou best wel een oplossing kunnen zijn hoor :)
Dus pokkeveel CD'tje branden zou best wel een hele dure oplossing kunnen zijn hoor :9

700 mb per cd, ong 5 mb per mp3 = 140 mp3tjes per cd
265 GB = 265000 MB : 5 = 53000 cd'tjes :9

* LifeTecH LifeTecH zal wel weer een rekenfout hebben gemaakt :9

[ Voor 10% gewijzigd door LifeTecH op 21-04-2004 15:34 ]

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

LifeTecH schreef op 21 april 2004 @ 15:33:
[...]

Dus pokkeveel CD'tje branden zou best wel een hele dure oplossing kunnen zijn hoor :9

700 mb per cd, ong 5 mb per mp3 = 140 mp3tjes per cd
265 GB = 265000 MB : 5 = 53000 cd'tjes :9

* Symsonic LifeTecH zal wel weer een rekenfout hebben gemaakt :9
53000 nr's eerder.... 53000 lijkt me erg veel zoiezo, mijn gemiddelde nr is zo'n 10 mb, grote mix files etc. nou 53000/140 = 379 cd's... al een stuk minder :)

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Symsonic schreef op 21 april 2004 @ 15:40:
[...]

53000 nr's eerder.... 53000 lijkt me erg veel zoiezo, mijn gemiddelde nr is zo'n 10 mb, grote mix files etc. nou 53000/140 = 379 cd's... al een stuk minder :)
8)7 Dat bedoelde ik ook O-) Maar is nog wel veel :)

edit:
Nu dan maar weer ontopic?

[ Voor 10% gewijzigd door LifeTecH op 21-04-2004 15:44 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-08 14:32
Hier heb ik Raid1 voor.. Met 2x120GB... Heerlijk om je mp3's zo veilig te hebben staan en niet te hoeven backuppen :) Traagheid maakt dan toch niets uit, gezien het om mp3's gaat.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• j-w
  • Niet online

j-w

Sluuut schreef op 22 april 2004 @ 15:33:
Hier heb ik Raid1 voor.. Met 2x120GB... Heerlijk om je mp3's zo veilig te hebben staan en niet te hoeven backuppen :) Traagheid maakt dan toch niets uit, gezien het om mp3's gaat.
niet helemaal veilig.... zie het commentaar op RAID1 hierboven.

• Poker6
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03-2025
Waarom niet gewoon 265000/700?????

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

kijk ook eens naar robocopy uit de winxp resource toolset. Ik gebruik dit in combo met de optie /MIR om dagelijks belangrijke files te kopieren. Voordeel dat het robuust is, en dus in gebruik zijnde files overslaat ed en commandline dus met scheduler in te plannen. Ook verwijdert hij (optioneel) uit de backup de files die in het origineel gedelete zijn..

linkje: http://www.microsoft.com/...8C4790CFFD&displaylang=en

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik mis de optie:
Backup neer gooien bij je broertje :P.

Maar serieus: Ik backup alle muziek zooi op m'n mp3 spelertje. Moet toch gebeuren, je kan ze overal afspelen en ze staan op een fysiek ander medium. Wanneer je pc crashed / verbrand / opgegeten wordt door boze aliens heb je tenminste nog een backup. Met raid0 heb je dat niet.

• Racemol
  • Laatst online: 31-08 12:59
wwillem schreef op 22 april 2004 @ 18:50:
Ik mis de optie:

Maar serieus: Ik backup alle muziek zooi op m'n mp3 spelertje. Moet toch gebeuren, je kan ze overal afspelen en ze staan op een fysiek ander medium. Wanneer je pc crashed / verbrand / opgegeten wordt door boze aliens heb je tenminste nog een backup. Met raid0 heb je dat niet.
Raid-0 is zowiezo geen backup optie.. raid-0 maakt van 2 fysieke schijven 1 logische schijf. Je bedoeld denk ik raid-1

Ik heb op dit moment ook nog geen backup optie voor mijn 120 gig (ongeveer). Het handigste is gewoon een schijfje erbij te kopen en daar een backup op te maken met wat voor programma dan ook.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Racemol schreef op 22 april 2004 @ 19:00:
[...]

Raid-0 is zowiezo geen backup optie.. raid-0 maakt van 2 fysieke schijven 1 logische schijf. Je bedoeld denk ik raid-1
Oops idd. Das nu al de 2e keer dat ik die fout maak vandaag :D. Misschien komt het omdat ik zelf raid 0 draai ipv 1 :P.

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 11:34:
Ik kopieër gewoon af en toe m'n hele mappenstructuur naar m'n tweede computer, vind ik het handigste werken, en dan kan ik daar ook gewoon makkelijk naar muziek luisteren.
MMmm, na alle tips gelezen te hebben (dank daarvoor!) ga ik denk voor de korte termijn eerst maar eens voor deze optie (alleen dan naar 2de HD).
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 11:33:
Dit vind ik een beetje onnodig veel werk aangezien ik een tweede HD heb. En daarbij twijfel ik ook nog aan de houdbaarheid van de CD-Rettjes van tegenwoordig. Crasht je HD, blijkt dat sommige back-up cd's het niet meer doen!!?!? Maar @Poker6: 265000/700 lijkt me idd de makkelijkste globale berekening om te maken ;)
wwillem schreef op 22 april 2004 @ 18:50:
Ik mis de optie:
Haha, die woont 5 kilometer hier vandaan. Duurt zo lang met dat Zon-family account dat ze daar hebben :O .

Komende tijd ga ik wel eens aan de gang om te kijken of RAID-1 of robocopy een goede optie is. Er zijn dus ig meerdere oplossingen voor dit luxeprobleem :D .

• Racemol
Het is wat je zelf het makkelijkste vindt. Ik zou zelf kiezen voor een geautomatiseerd systeem waar je niet/amper naar om hoeft te kijken. Dat zou dan een programma worden als robocopy of iets dergelijks.

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 20 april 2004 @ 18:24:
[...]
Mijn collectie (265 Gb) staat op twee schijven in een server (250gb + 120gb, dus nog wat ruimte over). Dit heeft ca. 5 jaar geduurd om het op te bouwen, er zit heel veel werk in (tags goed doen enzo).
Als ik er een nieuwe CD bij zet dan draait ik (met de hand, dus NIET automatisch vanuit cron ofzo) een rsync script zodat de twee locaties weer gelijk zijn.

Hmm, dat is precies de oplossing die ik alweer een tijdje in gedachten had. Ik zoek alleen nog een vriendje die met mij wil rsyncen. Als jij nog wat extra zekerheid nodig hebt. ;-)

Trouwens ook een goeie smoes tegen stichting Brein: Nee hoor, dat is geen illegaal gekopieerde muziek, dat is een backup van usr-local-dick! Usr-local wie????

X.

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

ik backup die geinige frutseltjes op een paar DVD-RWtjes, die bewaar ik dan... O-)
heb tot nu toe 15 van die dingetjes gebrand (who cares??)

de originele cdees gebruik ik nooit, ben nog geen cd tegengekomen waar ALLE nummers die erop staan 'leuk' zijn; zet de 'leuke' om en brand ze weer in een eigen compilatie (boeieeee }:O )

maar ja, je hebt jammergenoeg geen dvd-brander he

Verwijderd

Ik gebruik zelf hetvolgende tooltje:

Karen's Replicator
http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp

Super handig.
Je kunt het manueel gebruiken of automatisch of voorgedefineerde tijden. Ideaal. Het werkt zeer handig en je krijg een duidelijk beeld wat er gebeurt.

Makkelijk.

• Sluuut
j-w schreef op 20 april 2004 @ 17:22:
[...]

Heel groot nadeel: als je per ongeluk al je MP3s wist, dan is ook de backup meteen gewist: RAID1 beschermt je alleen tegen hardware uitval, en niet tegen je eigen fouten...
Sorry maar dan ben je een grote mong**l als je dat doet...
Ik doe gewoon af en toe attrib +r /s ;)
Mocht er een virus binnenkomen ofzo die mp3's wil overwriten met crap ofzo...

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuut op 23-04-2004 23:25 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

Sluuut schreef op 23 april 2004 @ 23:24:
[...]

Sorry maar dan ben je een grote mong**l als je dat doet...
Ik doe gewoon af en toe attrib +r /s ;)
Mocht er een virus binnenkomen ofzo die mp3's wil overwriten met crap ofzo...
een virus kan toch ook voor de permissies veranderen?

Of je vriendin kan per ongeluk al je mp3 wissen... of je kleine broertje...

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 24-04-2004 02:54 ]

• usr-local-dick
  • Niet online
De reden waarom je dit NIET automatisch moet doen is het volgende HORROR scenario:

-je heb een cronjob die dagelijks je mp3's rsynced
-je master archiefdisk gaat verrot en kan niet meer goed gemount worden -> data weg en een leeg mount point.
-het rsynch script gaat draaien en synct de lege map naar je backup -> backup ook weg

tada })

• Sluuut
j-w schreef op 24 april 2004 @ 02:23:
[...]

een virus kan toch ook voor de permissies veranderen?

Of je vriendin kan per ongeluk al je mp3 wissen... of je kleine broertje...
Vriendin heb ik niet :+
Kleine broertje is gelukkig niet zo "klein" meer en bergijpt ook genoeg van computers om niet zomaar iets te deleten ;)

• Racemol
usr-local-dick schreef op 24 april 2004 @ 21:41:
[...]

De reden waarom je dit NIET automatisch moet doen is het volgende HORROR scenario:

-je master archiefdisk gaat verrot en kan niet meer goed gemount worden -> data weg en een leeg mount point.
-het rsynch script gaat draaien en synct de lege map naar je backup -> backup ook weg

tada })
Je had je script ook aan moeten passen zodat hij alleen bestanden verwijderd als ze al +/- 2 weken van de 'master' verwijderd zijn. Dan heb je dat risico niet.

• j-w
  • Niet online

j-w

Racemol schreef op 25 april 2004 @ 00:14:
[...]

Je had je script ook aan moeten passen zodat hij alleen bestanden verwijderd als ze al +/- 2 weken van de 'master' verwijderd zijn. Dan heb je dat risico niet.
ook al gaan de voorbeelden die ik noemde voor jou niet op, toch blijft RAID1 structureel minder veilig dan bv een backup script.

Verwijderd

usr-local-dick schreef op 24 april 2004 @ 21:41:
[...]

tada })
Rsync heeft daar twee handige opties voor:
--delete delete files that don't exist on the sending side
--max-delete=NUM don't delete more than NUM files

Door de eerste optie weg te laten geef je aan dat hij helemaal niets mag wissen (wel vervelend bij grote rename operaties)

De tweede optie stelt een maximum aan het aantal te deleten files, bijv. meer dan 1000 mag niet. (ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij wist hij in dat geval niets).

Ik denk dat de meest optimale optie is om wekelijks automatisch zonder de --delete optie te draaien, en soms, handmatig, met de --delete optie. Dat laatste dan als je eens flink opgeruimd/gereorganiseerd hebt om de overbodige rommel op de backup lokatie op te schonen.

X.

• usr-local-dick
  • Niet online
[quoteIk denk dat de meest optimale optie is om wekelijks automatisch zonder de --delete optie te draaien, en soms, handmatig, met de --delete optie. Dat laatste dan als je eens flink opgeruimd/gereorganiseerd hebt om de overbodige rommel op de backup lokatie op te schonen.
[/quote]

Alleen die backup dir is uiteraard ook gemount bij mijn peer, die wilt natuurlijk ook meegenieten van alle liedjes ;)
Ik kan het niet maken om hem te laten zitten met een twee weken oude dir.
Voor de veiligheid kopieert hij nl. zijn eigen nieuwe muziek op de master.
Beetje lullig als hij er dan zelf niet naar kan luisteren.
Pagina: 1