alcatel 510 modem blijkt nu pas: stuk

Pagina: 1
Acties:

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 17:29
in januari is de download snelheid verhoogd naar 4mbit.
maar nu blijkt (na controle door KPN) dat het modem (alcatel speedtouch 510 ethernet analoog modem) niet meer dan 2mbit aan kan. terwijl het dat wel zou moeten kunnen. het modem is dus eigenlijk stuk.

maar nu wil KPN mij niet een nieuw modem geven omdat het net 2 maanden uit de garantie periode is.

ik kon vorig jaar januari (toen ik het modem kreeg) nog niet zien dat het nooit zou gaan werken met snelheden hoger dan 2mbit.
pas sinds de verhoging aan KPN's kant blijkt dat het modem dat dus niet kan.

kan ik dit aanvechten?
abonnementsvorm gewijzigd, dus nieuw soort garantie op het modem?
of heb ik dikke pech en moet ik zelf een nieuw modem kopen?
het modem is dus eigenlijk sinds aankoop al niet goed. hetgeen pas nu aan het licht KON komen. dan kan ik daar toch niets aan doen?

graag jullie input.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-05 11:22
Je hebt geen poot om op te staan. Het is namelijk jouw woord tegen het zijne ... en om daarvoor nou juridische stappen te ondernemen, dat is errug overdreven...

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Niet helemaal. Ook al is dit product buiten de garantietermijn, de verplichtingen van de fabrikant/verkoper zijn nog niet weg.

Dit product is duidelijk ver binnen de te verwachten leveringstermijn kapot gegaan, immers je mag van een modem verwachten dat hij langer dan 1.5 jaar goed werkt.

Juridisch gesproken is de fabrikant dan ook verplicht om een tegemoetkoming te doen, dit kan bv. door een korting op de reparatie danwel vervanging.

Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen een tweede. Ik zou ze per aangetekende brief van het defect op de hoogte brengen, en daarin vermelden dat dit een defect is wat dit product op deze termijn nog niet had mogen vertonen. Vragen om een coulance regeling oid.

Reageren ze daar niet op, dan is het denk ik het verstandigst om gewoon een nieuw modem aan te schaffen.

Overigens vind ik het defect vrij wazig, eerlijk gezegd geloof ik het niet zo. Waaruit maak je op dat dit een defect is, dat dit aan het modem ligt?

//edit

dit is een non-conformiteit:
Volgens de wet moeten afgeleverde goederen aan de overeenkomst beantwoorden. De koper mag verwachten dat producten eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit.
En ook interessant:
Voor producten met een levensduur langer dan twee jaar, geldt dat consumenten gedurende een langere periode dan die twee jaar een beroep kunnen doen op non-conformiteit.
Volgens mij heb je dus gewoon recht op garantie. Dit staat er ook nog:
Als bijvoorbeeld een termijn van één jaar genoemd wordt, is deze termijn door de wet langer.
bron:
http://www.hba.nl/index.cfm/17,363,25,27,html

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 15:54 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:05

slaay

Natuurbeleven.com

Zie vorige post, waaruit blijkt dat je modem defect is?

Het lijkt me eerder dat er een storing op je lijn zit die je modem niet de mogelijkheid geven om een hogere trainingssnelheid te behalen!

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:22 ]

• PuckStar
slaay schreef op 20 april 2004 @ 15:54:
Zie vorige post, waaruit blijkt dat je modem defect is?

Het lijkt me eerder dat er een storing op je lijn zit die je modem niet de mogelijkheid geven om een hogere trainingssnelheid te behalen!
verschillende KPN "afdelingen" zijn hier thuis geweest en hebben van alles getest. zelfs de centrale hier in veenendaal.
daaruit blijkt dat met een ander modem de snelheid wel correct wordt weergegeven.

NB of het modem verbinding met internet heeft of niet, er is een lijnstatus die laat zien hoeveel er überhaubt over het lijntje kan (wellis waar doro KPN vrijgegeven, dus 8mbit zal die nooit aangeven).
maar daar (op de pagina van het modem) staat dus dat de upload 640 is en de download 2688. vreemde is ook dat die laatste getal schommelt! dus ene keer 2560 andere keer 2690. terwijl de upload altijd vast 640 is.
nogmaals KPN heeft testen gedaan op elk mogelijk punt (waar het modem staat t/m de centrale) en daaruit blijkt dat met mijn modem niet 4mbit staat, terwijl met een ander modem/test apparatuur wel.

overigens werd ik net nog gebeld door iemand van KPN die zei dat als het 1 jaar en 7 dagen was ofzo het nog wel zou kunnen, maar 1 jaar en 2 maanden niet. echt kul allemaal.
mayb een mailtje naar consumentenbond/kat in de zak/radar?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

PuckStar: De helpdesk krijgt de instructie "een jaar garantie", dat is alles en dat jaar is ook echt 1,00 jaar, geen 1 jaar en 7 dagen, gewoon een jaar. Id het binnen die termijn gemeld = modem vervangen, daarbuiten = zelf nieuwe regelen. Ik ken die helpdesk redelijk goed, en die helpdesk gaat je er niet mee kunnen helpen :o.

Jij bent het daar niet mee eens en hebt er best duidelijke en redelijke argumenten voor. Ten eerste was het modem waarschijnlijk allang defect, ten tweede is een leverancier van een modem verplicht te zorgen voor degelijk werkende apparatuur, ook buiten het eerste jaar. Je hebt een te verwachten levensduur van toch wel (hopelijk) een jaar of 6-8 ofzo, dus als je modem na een jaar ineens "kapot" gaat, dan zou de leverancier (kpn) daar wettelijk nog voor 5/6e tot 7/8e verantwoordelijk voor zijn.

Wat je moet doen, is die helpdesk bellen, je verhaal uitleggen, aangeven dat je weet wat de procedures zijn en aangeven dat je het daar niet mee eens bent en dat je een klacht wil indienen. Je kan dat ook op de website www.kpn.com doen, je kan ook mailen naar info@kpnadsl.nl of een brief schrijven naar "adsl klantenreacties". Deze mensen zijn niet met handen en voeten gebonden aan procedures en zullen je waarschijnlijk tegemoet komen, als jij een heldere brief/mail schrijft waarin je je punt beargumenteerd.

Wellicht kan je dat eerst doen, voordat je gelijk naar de rechter stapt.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 20-04-2004 20:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:22 ]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 08:41:
KPN lost dit soort dingen altijd goed op is mijn ervaring. Je moet alleen door de 1e lijn heen zien te komen naar de 2e lijn. Daarna gaat het snel.
Dan heb je het over technische problemen, in dit geval kan de 2e lijn ook niets meer voor je doen, je kan alleen een klacht indienen.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 19:57
Je hebt idd geen recht op een nieuwe modem, zo simpel/bot/onmenselijk is jouw provider nou eenmaal. (andere providers ook hoor, die gooien van die gierige USB modempjes erbij ... of w8, dat deed KPN ook altijd :D )

Koop gewoon een 4-poorts e-tech modem router oid }) rond de 80 eurie en dan vermijd je die zeikverhalen hier over dat hij zijn NAT/ROUTE/Port forwarding instellingen vergeet ed. bij hogere belasting (en dat gaat denk ik wel lukken met 4Mbit)

offtopic:
Meer bandbreedte is meer downloaden is meer portjes forwarden en meer pc'tjes op het internet delen etc ;)

edit:
@ hieronder: Probs met Alcatel 510 <> elke week verschijnen wel weer 3 van dat soort verhaaltjes, dus ... zit ze niet uit mijn duim te zuigen en kom niet met vragen bij mij, zeg alleen maar "I told you so" ;)

Meer bandbreedte => meer tunen en afstellen => Meer connecties per minuut => bij bijvoorbeeld emule als je een beetje van tunen houd: Grotere max_connections => Router cache begint dan op een gegeven moment wel te zweten hoor van al die sessies })

[ Voor 40% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-04-2004 20:18 ]

• PuckStar
even een update.
ik heb met iemand van de 2de lijn gesproken. en die klonk al een stuk vriendelijker. niet dat hij me nu gelijk een nieuw modem gaat sturen. maar hij zou het doorzetten naar de klachten afdeling. en (hoewel hij niets toezegd) vermoedt dat zij wel iets kunnen regelen voor me. dus dat geeft hoop :)

reactie op linux-tux:
welk zeikverhaal over NAT/ROUTE/Port forwarden vergeten?
ik zet poortjes 4662 en 4672 zo weer open hoor. en hij vergeet ze alleen als het modem uit en aan is geweest. anders nooit! (als je ze via telnet hebt toegevoegd)

enne meer downloaden is echt niet meer poortjes openen. de poorten die ik net noem zijn genoeg voor gb's downloaden :)

[ Voor 12% gewijzigd door PuckStar op 21-04-2004 19:43 ]

• punica
  • Niet online

punica

Longtime Member

Uiteraard mag je verwachten, dat het apparaat langer functioneerd als 1 jaar. Je hebt ook wel recht op garantie.
Nu is het alleen zo, dat je die garantie moet verhalen bij de fabrikant(Alcatel) en niet de verkoper(KPN); zij regelen alleen het 1e jaar de garantie-afhandeling

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

punica schreef op 21 april 2004 @ 23:03:
Uiteraard mag je verwachten, dat het apparaat langer functioneerd als 1 jaar. Je hebt ook wel recht op garantie.
Nu is het alleen zo, dat je die garantie moet verhalen bij de fabrikant(Alcatel) en niet de verkoper(KPN); zij regelen alleen het 1e jaar de garantie-afhandeling
Nou ik zou zo zeggen" Doe die LOI-cursus consumentenrecht nog maar een keertje opnieuw, wat je nu staalhard verkondigd is gewoon het tegenovergestelde van de waardheid! Het is de leverancier waar je je garantie kan claimen, daar heb je het modem gekocht, niet bij de fabrikant. En de leverancier is ook verantwoordelijk voor de garantieafhandeling buiten dat eerste jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 22-04-2004 08:13 ]

• PuckStar
bij deze een update!

De klachten afdeling heeft mij afgelopen week gebeld. Ik moest uitvoerig (alle technische dingen dus ook!) uitleggen wat het probleem nou was. Ik begrijp ook wel dat zo'n klachtenafdeling niet alle kennis in huis heeft, maar dat maakt het er niet makkelijker op om je klacht uit te leggen en je zin te krijgen.
Anyway, toen wilde ze me een maand restitutie geven maar daar ging ik niet mee akkoord. Na lang praten (toch wel 30min aan de lijn gehangen) zij ze dat ze het wel nodig vond dat ik gewoon een nieuw modem krijg!

en ja hoor, gisteren is het nieuwe modem bezorgd. en die draait perfect! 640up en 4096down staat er. en zo hoort het! :)

ikke toch weer blij.

Verwijderd

Kijk aan.. het heeft even geduurd, maar hebben ze het toch netjes opgelost.. feli :)
Pagina: 1