King_Louie schreef op 20 april 2004 @ 16:26:
Door sneller dan het licht te gaan kun je niet tijdreizen. Dus van *poef* en we zitten in de 24ste eeuw. Als je de snelheid van het licht bereikt wordt je zelf niet ouder (Discovery feitje, weet niet meer waarom)
En als je harder dan het licht gaat kun je beelden die zich eerder hebben afgespeeld nog een keer zien, dat omdat beelden licht zijn, en je deze dus in kunt halen.
Dit ff met mijn boerenverstand, weet er verder de ballen van.

In theorie...ja. Dat de tijd stilstaat bij lichtsnelheid is exact de reden waarom je niet harder kan gaan.....
DiLDoG schreef op 20 april 2004 @ 18:03:
je kan wel sneller dan het licht

deeltjes in vacuüm op 99% van lichtsnelheid brengen, dan in water schieten.
water gaat licht stuk langzamer, en deeltje gaat dus heel even sneller dan het licht

lichtsnelheid <> snelehid van het licht. Dat ze allebei even hard zijn in een vacuüm is toeval

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:29:
Een andere als die van mij.
Ik geloof:
code:
1
2
| |----------------------------------|--------------|
0 S1 oneindig |
S1 = snelheid van het licht
Er zit nog iets boven S1, voorlopig hebben we niet de techniek om boven S1 te komen. Daarom is het ondenkbaar voor de meeste mensen en zal een theorie daarover snel aangenomen worden.
Ik geloof ook, alles is relatief, snelheid ook.
Er zit idd een heel groot stuk tussen lichtsnelheid en oneindig, echter zodra de snelheid van een massaobject de lichtsnelheid raakt, staat de tijd voor het object stil, daardoor [b]kan[b] het niet accellereren:
Acceleratie = snelheidsverschil * tijd * tijd.
Snelheid is altijd afstand maal tijd, als de tijd dus stilstaat(en dus 0 is) heb je geen snelheid, dus geen snelheidsverschil per tijdseenheid² dus je acceleratie is 0.
Miss een beetje onduidelijk, maar zo werkt het wel... En de effecten van tijdsvertraging op grote snelheden zijn als getest in de praktijk....
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 20:04:
[...]
Dat sluit Einstein ook niet uit. Hij heeft het ook over een mogelijkheid om sneller te gaan. Maar de snelheid van het licht licht vast, als dat niet zo is dan is het toch zo.
Eigenlijk ligt de snleheid van het licht niet vast, door de jaren heen is er gemeten dat de lichtsnelheid langzaam, doch zeker afneemt.....
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 20:05:
[...]
Ja je kunt het niet op een schaal zetten omdat er nog oneindig veel achter zit. Het was slechts een poging om te laten zien dat de snelheid van het licht niet oneindig is en dat er nog veel achter zit.
-=edit=-
Ook leuk volgens de relativiteitstheorie leven straaljager-piloten langer in onze tijd omdat de tijd in een snel bewegend voertuig langzamer verloopt.
In theorie: ja. in de praktijk: Nee.
Waarom niet? Omdat de snelste voertuigen de we hebben gebouwt slechts enkele 10tallen km/sec haalt. De tijd staat pas helemaal stil bij 300.000km/sec, zoals je ziet is het dus een fractie van de totaal. ALS het lineair was zou een seconde als je met 100km/sec reist 1/3000e seconde langerduren tov de mensen die stil staan.
Echter, relatitiveit werkt exponentieel(of kwadratisch??) en er worden pas echt zonden aan de dijk gezet bij 3/4 van de lichtsnelheid, vanaf daar gaat het pas heel stijl omhoog. Dus op 40% van de lichsnelheid duren de secondes bijv 1/8 langer terwijl bij 80% het toegenoemen zou kunnen zijn tot 7/8 langer zijn....
Oftewel, straaljager piloten, die vaak de 1km/s niet eens halen, leven miss 1 seconde langer doordat ze in de lucht zitten......
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 20:26:
Deze discussie komt er op neer dat jullie zeggen het kan niet omdat e=mc2
Ik zeg er is een mogelijkheid dat e niet mc2 is, maar dat er mogelijk meer variabelen in de formule moeten.
Hier komen we nooit uit(daar ben ik veels te koppig voor) en ik zie jullie het ook niet gauw toe geven.
Even terzijde, E=mc² heeft absoluut niks te maken met relativeit maar het halen van energie uit fusie/fissie...
PilatuS schreef op 22 april 2004 @ 18:47:
ik denk zelf dat het wel ooit mogelijk zal zijn om sneller dan het licht te reizen, alleen kan dat nog wel eens heel erg lang gaan duren (denk zelf aan tussen de 100 en 1000 jaar)
het is met de huidige technieken iig niet mogelijk, heb ooit eens op discovery gezien dat je dan een brandstof tank nodig hebt zo groot als de zon en zelfs dan zou je het met raketmotoren nog niet halen
maar er zijn alweer een aantal nieuwe technieken die vrij hoge snelheden mogelijk maken, het is mogelijk om een motor te bouwen die met kleine atoombommen werkt en daarmee zal een snelheid van 30.000 km/s mogelijk zijn (dus ongeveer 1/10 van de lichtsnelheid) dan zit je toch met 1 of 2 dagen op mars

Ten eerst zal het nooit mogelijk zijn
Raketmotoren zoals wij die kennen zijn gigantisch beperkt...accelereren tot 30.000 km/s zal weken zo niet maanden duren, en de brandstof tanks worden belachelijk groot.
Zelfs las de zon al haar enegie zal omzetten in kinetisch energie en jouw zou lanceren zul je de lichtsnleheid niet halen.... Tijd zou wel gigantisch langzaam verlopen en je bent tegen een object 200 lichtjaar verderop geknalt voor je het doorhebt :P(tijd staat voor jouw bijna stil, een seconde voor jouw duurt miischien een eeuw op aarde)
Exirion schreef op 23 april 2004 @ 09:37:
[...]
Als je binnen IEDER interval onder de lichtsnelheid zit, dan zit je per definitie op elk punt binnen zo'n interval onder de lichtnsnelheid. Als dat niet zo was, dan bestond er een interval waar je wel boven de lichtsnelheid zit. Wat je zegt klopt dus niet.
Als je binnen een interval de tijdsduur bedoelt kun je best sneller gaan, maar gemiddeld genomen(en snelheid is als tijd het gemiddelde) ga je niet sneller. Een deeltje zou best een stuk met 10x lichsnelheid kunne afleggen en vervolgens dit compenseren door langzamer te gaan zodat het gemiddelde binnen het meet interval op 0.9x c uitkomt...
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 09:51:
[...]
het Doppler effect vindt inderdaad niet alleen plaats bij geluid, maar de analogie tussen geluid en licht gaat ook hier maar deels op.
Wat het verschil is tussen ruimte die uitrekt en sterren die van je af bewegen?

Volgens mij gaan 50% van de topics in W&L hier over....
Hetzelfde als twee van elkaar afbewegende puntjes van je bureau of 2 statische puntjes en je bureaublad oprekken....
eth0 schreef op 24 april 2004 @ 18:32:
[...]
huh, volgens mij heeft zelfs licht massa, hoe kan anders licht door "zwarte gaten" worden aangetrokken? Iets met ongelooflijk veel massa dus?
Door de ruimte waar het licht doorheengaat te krommen ipv het licht zelf...
DiLDoG schreef op 24 april 2004 @ 22:24:
hm zie hoop dingen die *volgens mij* niet kloppen.
[...]
Volgens einstein zal de externe waarnemer jou klok steeds trager zien lopen, maar vanuit je eigen standpunt zal je de klok van die externe waarnemen langzamer gaan zien lopen. (waarnemers staan aan elkaar gelijk)
Idd, het maakt niet uit of jij met grote snelhead van a naar b resit of iemand ander met dezelfde snleheid terug, je ziet elkaar hetzelfde....
_sepulnation_ schreef op 26 april 2004 @ 20:27:
als je dus even snel als het licht zou kunnen reizen, en je blijft naar het punt kijken waar je vandaan komt, zie je dus in werkelijkheid niks....
De lichtbundels reizen met een snelheid die geleik is aan jouw snelheid, er zal dus nooit iets je oog "raken". De afstand tussen jouw en de lichtdeeltjes blijft eeuwig even groot, (tot je afremt natuurlijk)
klopt dit??
Ja en nee. Las je met de lichtsnelheid reizen zou, staat je tijd stil, als de tijd stil staat beweegt zelfs licht niet meer.
Paters schreef op 26 april 2004 @ 20:38:
Nee. Hoe jij het uitlegt zou je dus kunnen zeggen dat licht t.o.v. van jezelf stil staat. Dat kan niet! Je zult licht altijd waarnemen met de lichtsnelheid. Wanneer je met een raket met snelheid c van de aarde verwijdert zal de waarnemer op aarde concluderen dat je tijd stil staat.
Dit geld aleen als jouw snelehid binnen de toegestane waarden tussen 0 en c invalt. Als je snelheid c is zou je idd niets meer zien.
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:39:
ook werd er beweerd dat een foton niks woog, mwa, ooit iets gezien dat niks woog. ik niet en het kan ook niet, want alles op de wereld bestaat uit energie, en energie is ook massa, dus heeft het logischerwijs een massa, want anders kan het ook geen energie bezsitten, en kan het dus niks, is het niks.
energie is massa en andersom, maar iets dat massa heeft hoef geen energie te bevatten en vice versa. Daarom zou een foton best geen massa kunnen hebben en een stof met een temperatuur op het absolute nulpunt geen energie.....
[
Voor 43% gewijzigd door
Rey Nemaattori op 27-04-2004 00:53
]