[Monitor Iiyama HM903DTA] zeer donker beeld bij spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb de monitor proberen in te stellen op de manier die de topicstarter beschrijft bij deze topic:

FirePower in "Een handleiding ter correctie van zeer d..."

Ik had al een topic geplaatst in het problemen & vragen bij games forum hier,
[rml][ PC]Unreal Tournament resoluties[/rml]
maar doe hier even een algemeen topicje.

Sinds ik mijn nieuwe 903DTA heb, heb ik een superdonker beeld tijdens gamen. Windows is helemaal perfect.
Ik dacht dat ik het alleen bij Unreal Tournament had, omdat ik van direct3d naar openGL wisselde, maar in direct3d is hij ook donkderder dan mijn oude monitor.

Misschien dat iemand met zijn HM903DTA even helpen hier hoe hij dit probleem heeft opgelost.

Ik heb in de monitor zelf de volgende waardes:

contrast en helderheid beiden op 70%
kleurtemp op 6500K
H-Convergentie op 50%
V-Convergentie op 50%
H-Moiré op 0% (wat is dit eigenlijk?)
Video: TEXT (picture was veel te licht, movie was te onscherp)
Gammacorrectie op 80%

Bij de nVidia drivers alles op standaard.

Ik heb de resolutie op 1600x1200 op 85HZ. Ook in games op deze reso, maar hij springt dan terug naar 60HZ.
Ik gebruik ReForce.exe om de refreshrate tijdens gamen zo te houden. Ik gebruik de gewone Iiyama HM903DTA drivers.

Wat heb ik geprobeerd?
- getest zonder gebruik van ReForce.exe: geen verschil
- getest op andere refreshrates en reso's: geen verschil
- met de nVidia drivers "gespeeld": als ik de gamma hier op 1,67 zet zijn de games zoals ze moeten zijn, maar Windows is dan veel te licht en kleuren zijn hierdoor niet mooi
- tijdens gamen met kleuren, contrast,helderheid en gammacorrectie "gespeeld": contrast en helderheid doen alleen de zwarte kleuren ietsje lichter maken, maar niet in het geheel lichter. de gammacorrectie op de monitor zelf haalt helemaal NIETS uit.
- standaard monitordrivers: gaan niet hoger dan 1280x1024 en laten niet alle refreshrates zien.

Jammer dat zo'n mooie en dure monitor (drivers?) dit probleem hebben. Met mijn grafbak Packard Bel PN3060 (1280x124@60HZ maximaal!) had ik geen problemen.

ik hoop dat iemand mij even kan helpen.
Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 20-04-2004 12:35 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 14:32
En als je de kleur temp eens op 9300 zet?

Geeft over het algemeen een helderder beeld.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
olof schreef op 20 april 2004 @ 12:35:
En als je de kleur temp eens op 9300 zet?

Geeft over het algemeen een helderder beeld.
heb ik al geprobeerd, allemaal al, de 9300K is idd helder, maar ietsje te blauw als je het mij vraagt, en te flets in windows

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25
Als niets je helpt, kun je Powerstrip proberen in de games.

Met een paar sneltoesten kun je dan eenvoudig beeldaanpassingen doen :)

Verwijderd

Ik heb zelf de 22" Iiyama, weet het modelnummer ffies niet.. Tijdens spellen is deze ook wat donkerder. Iets wat wel helpt is om hem op PICTURE te zetten tijdens spellen.. op mijn model is dit mogelijk door op de instellingen toets naar rechts te drukken...

Misschien is het ook nog een mogelijkheid om bij de instellingen van je videokaart het een en ander te veranderen, geloof dat je zelfs voor opengl en direct3d de instellingen voor brightness ed apart kan instellen...

succes!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

En hoe is het beeld als je OPQ inschakeld?
Ik heb ook een iiyama, en bij games is het inderdaad te donker.
OPQ aanzetten en ik kan lekker gamen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
waarom bij een oude monitor geen problemen en bij de duurste en beste wel :'(
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 14:27:
Ik heb zelf de 22" Iiyama, weet het modelnummer ffies niet.. Tijdens spellen is deze ook wat donkerder. Iets wat wel helpt is om hem op PICTURE te zetten tijdens spellen.. op mijn model is dit mogelijk door op de instellingen toets naar rechts te drukken...

Misschien is het ook nog een mogelijkheid om bij de instellingen van je videokaart het een en ander te veranderen, geloof dat je zelfs voor opengl en direct3d de instellingen voor brightness ed apart kan instellen...
succes!
Ik had in mijn vorig post al vermeld dat ik alles geprobeerd had met de videokaartdriver instellingen, maar toch bedankt voor je reactie. PICTURE heb ik in mijn vorige post ook al kort toegelicht waarom deze niet goed is.
SandeR schreef op 20 april 2004 @ 14:22:
Als niets je helpt, kun je Powerstrip proberen in de games.

Met een paar sneltoesten kun je dan eenvoudig beeldaanpassingen doen :)
Ik ben nogal lui en heb geen zin om steeds op de knoppen te moeten rammen als ik ga gamen. En als ik klaar ben opnieuw op de knoppen moet rammen om windows desktop fatsoenlijk te laten weergeven.
Op de oude monitor nooit problemen en heb ik nooit iets moeten aanpassen.
damster schreef op 20 april 2004 @ 14:36:
En hoe is het beeld als je OPQ inschakeld?
Ik heb ook een iiyama, en bij games is het inderdaad te donker.
OPQ aanzetten en ik kan lekker gamen.
Ik heb geen OPQ erop, wat het ook moge "zijn

Zeer vreemd allemaal...........

[ Voor 64% gewijzigd door Deathchant op 20-04-2004 14:58 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb bij mijn iiyama, t zo ingesteld, Helderheid: 50, Contrast 100 (dat kan flink wat schelen...) kleur temp 9300K, als ik games speel dan is t beeld wel n beetje donker, maar t zwarte is dan ook echt zwart, en dan doe ik OPQ aan, en de kleurtjes blinken van mn monitor af :P :D, ik heb n HM704UTC (die blauw/zilvere 17") en hij kan tot n Resolutie van 2048x1536 :P (niet dat dat om aan te zien is, maar hij kan t wel :P)

Gallery V&A

• CHeeCH
  • Niet online
Heb zelf een vergelijkbare monitor: Iiyama HM204DT 22" die ik in het begin ook te donker vond. Heb hem toen in "picture-mode" gezet: perfect beeld (na beetje tweaken van instellingen)

Ben nu niet thuis maar heb settings als volgt ..dacht ik:
Color-temp: 6500K
Contrast 65, Helderheid 75
H-Convergentie op 50%
V-Convergentie op 50%
H-Moiré op 30% ( weet niet wat dit is maar op 30% lijkt 't beeld 't beste)
Gammacorrectie op 70%

Ik gebruik de TEXT mode (veels te donker) en/of MOVIE mode (onscherp) nooit
PICTURE is nu perfect voor mijn gevoel :)

PS: In UT2004/2003 had ik tot voor kort het probleem dat het beeld heel erg donker bij was 1ste start, ondanks alle instellingen.
Als ik dan 1 van de kleur-sliders in de opties bewoog "sprong" het beeld naar de juiste kleurinstellingen en was alles goed. Probleem lijkt echter opgelost hier sinds ATI Catalyst 4.4 drivers :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
bedankt voor jullie posts, als ik thuis kom ga ik die instellingen eens proberen.
Wat is OPQ eigenlijk en waar vind ik dat? Niks gevonden :-(

Verwijderd

Deathchant schreef op 20 april 2004 @ 15:21:
bedankt voor jullie posts, als ik thuis kom ga ik die instellingen eens proberen.
Wat is OPQ eigenlijk en waar vind ik dat? Niks gevonden :-(
Ik heb zelf ook een 19" iiyama, en daarbij kan ik OPQ inschakelen door "menu" ingedrukt te houden. Dit verhoogt de brightness sterk, het beeld wordt enkel iets onscherper...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 15:47 . Reden: OPQ ipv QPQ (foutje...) ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vraagje : Kan je de voltage aanpasen van je scherm via je OSD :? Waarschijnlijk staat die te hoog moet je hem lager zetten gewoon ;)

Je hebt 2 keuzes meestal 0.x volt en 1.x volt kies dan die lagere .......... dat kan tenminste op mijn Pa's Samsung en die van mij ook alleen die heeft nergens last van :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
wat doet dit precies QPQ of OPQ? Schijnt niet dat iedereen last heeft van onscherp beeld bij QPQ.......

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-12 18:43
Ik ken de instellingen van nVidia niet, maar bij mijn ATI kaart kun je voor 3D de gamma e.d. apart instellen in windows. Zodra je dan dus een 3D spel start schakelt hij over naar andere instellingen.
Misschien heeft nVidia ook zoiets?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
bij nVidia is een tabblad COLOR CORRECTION of gewoon COLOR, daarin kun je de gamma, brightness, image sharpening en contrast bijstellen ja. Maar dan verandert het in zowel windows als gaming...........ik weet niet of er aparte opties zijn voor alleen gaming

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-12 18:43
Deathchant schreef op 20 april 2004 @ 16:08:
bij nVidia is een tabblad COLOR CORRECTION of gewoon COLOR, daarin kun je de gamma, brightness, image sharpening en contrast bijstellen ja. Maar dan verandert het in zowel windows als gaming...........ik weet niet of er aparte opties zijn voor alleen gaming
Ah, okay. Als dat een algemene instelling is dan heb je daar niet veel aan.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ja dat is jammer. Want als ik hier de gamma van 1.00 naar 1.67 doe (waarbij windows niet mooi uitziet maar heel licht en geen mooie kleuren) doen de games het perfect. Maar hierbij moet ik zeggen dat ik de brightness-sliders in de games ook helemaal open heb en de gamma instellingen in de games zelf (gamma level 1-10) op 10 heb. Met name in Unreal tournament. Dat zou ook niet moeten eigenlijk

• BiG-GuY

BiG-GuY

ik weet niet hoe licht jij het beeld wilt hebben dan, of er moet wat goed mis zijn met je scherm... en als je de helderheid en contrast van je scherm omhooggooid? heb je dan nog steeds te donker beeld?

Gallery V&A

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
in games wel ja, in windows is ie dan te flets

[ Voor 51% gewijzigd door Deathchant op 20-04-2004 16:47 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

en jouw monitor heeft als t goed is ook OPQ(=Extra Brightness functie) want hij heeft n Diamondtron U² beeldbuis...

[edit]
ik zie net in de handleiding dat jij n andere soort OPQ hebt, jij kan kiezen uit 'text/picture/movie' bij mijn monitor is t gewoon aan of uit... probeer s een van de andere opties.. een van die moet wel n veel helderder (vooral contrastrijker in games) beeld geven, en probeer zoiezo met de contrast op 100, zo wordt zwart tenminste echt zwart...

[ Voor 61% gewijzigd door BiG-GuY op 20-04-2004 16:52 ]

Gallery V&A

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Picture = licht
Text = donkerder
Movie = ertussenin maar onscherp

Dus dit proberen:

- nvidia drivers op standaard
- contrast op 100
- OPQ op PICTURE

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ik ben nu overgestapt op de 56.72 drivers. BIj het tabblad color kun je toch die gamma instellen en zo he?
Daar staat zo'n optie dat je color profiles kunt importen naar je drivers. Ik heb dus die iiyama 903DTA kleurenprofiel geimport. Maar weinig succes. Dit is een vast kleurenprofiel dat niet aangepast kan worden in gamma brightness en contrast. Ik kreeg een superhoge gamma ineens. Dus geen succes dit.

ik heb nu alles op default bij de nvidia drivers.
ik heb nu idd PICTURE gebruikt als OPQ, contrast van 70 (100 werd erg onscherp) helderheid van 50, kleurentemp van 7500K.
Overigens, kan mij iemand vertellen wat de gammacorrectie nou doet op de 903DTA?
Ik heb hier zovaak van 0 tot 100 mee geslided, maar ik zie echt helemaal NUL resultaat. net alsof er wel een functie is, maar niet werkt.

ik was trouwens vergeten te vermelden dat ik de brightness-sliders van UT ook op helemaal donker had staan |:( ik sukkel 8)7 en dat bij openGL. Die staat nu op direct3d en de slider staat verder open.

Bij overige spellen als splintercell wordt ie heel donker opgestart, maar zodra ik op OPTIONS klik (waar ik de contrast en brightness al had aangepast), "springt" het beeld ineens naar de juiste instellingen...............vreemd.

FarCry is ietsjes donkerder dan mijn oude monitor, maar kan het gewoon in de options van farcry instellen.

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 14:24
Ik heb hetzelfde probleem, maar met Powerstrip is dit wel prima te verhelpen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
wat doe jij dan in powerstrip ? Ik heb namelijk geen zin om afhankelijk te zijn van een programma die mijn beeldinstellingen bevatten.

Met mijn oude monitor had ik geen problemen ermee en dat wil ik graag zo houden.
Kijk, dat je wat moet veranderen in je game instellingen, daar kan ik mee leven...... :X

[ Voor 82% gewijzigd door Deathchant op 21-04-2004 11:45 ]

Pagina: 1