Toon posts:

Radeon 9800 pro kapot??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen op dit forum,

Ik heb sinds enkele maanden een radeon 9800 pro. Ik heb deze enkele keren overgeclockt. Uiteindelijk heb ik Zalman koeling gehaald met de extra fan om mijn kaart extra te koelen. Onlangs heb ik mijn kaart weer teruggeclockt naar de bios defaults. Nadat ik gisteravond een uurtje GTA 3 Vice City heb gespeeld en ik vanmiddag mijn pc aanzette, verschenen er in bios op de letters al wat roze puntjes. Toen windows eenmaal verder doorstartte en ik was ingelogd kwam ik erachter dat mijn hele beeldscherm doorloopt met roze balken en strepen. Deze zijn horizontaal. Als ik mijn beeld 90 graden draai, heb ik hier ook last van maar nu komen er ook nog verticale roze balken bij. De balken bestaan eigenlijk uit dunne strepen. Het is heel irritant en 3dmark 2001 krijgt rare texture effecten. Ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd maar dit mocht niet baten. Ook heb ik mijn geforce 4 in mijn comp gezet, en deze heeft nergens last van. Hoe komt dit en wat kan ik hier eventueel aan doen???

Hier een link:
http://computrade.r1c0.nl/bjorn/blurry.JPG

voor de duidelijkheid,

alvast bedankt,

Blurn.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

draait de fan nog ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 19:00:

Ik heb sinds enkele maanden een radeon 9800 pro. Ik heb deze enkele keren overgeclockt. Uiteindelijk heb ik Zalman koeling gehaald met de extra fan om mijn kaart extra te koelen. Onlangs heb ik mijn kaart weer teruggeclockt naar de bios defaults. Nadat ik gisteravond een uurtje GTA 3 Vice City heb gespeeld en ik vanmiddag mijn pc aanzette, verschenen er in bios op de letters al wat roze puntjes. Toen windows eenmaal verder doorstartte en ik was ingelogd kwam ik erachter dat mijn hele beeldscherm doorloopt met roze balken en strepen. Deze zijn horizontaal. Als ik mijn beeld 90 graden draai, heb ik hier ook last van maar nu komen er ook nog verticale roze balken bij. De balken bestaan eigenlijk uit dunne strepen. Het is heel irritant en 3dmark 2001 krijgt rare texture effecten. Ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd maar dit mocht niet baten. Ook heb ik mijn geforce 4 in mijn comp gezet, en deze heeft nergens last van. Hoe komt dit en wat kan ik hier eventueel aan doen???

Hier een link:

voor de duidelijkheid,

alvast bedankt,

Blurn.
Blurn, als je verder niks opgehoogd hebt zoals agp voltage e.d. dan is je kaart misschien fooked.
Probeer hem even bij iemand anders in de pc.

Mijn eerste gedachte was dat je de connector gewoon niet goed vast hebt zitten, dat kan rare strepen verklaren... maar niet artifacts!
Artifects zijn imo bijna altijd te wijten aan overclocken/teveel warmte.

grtz

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

hoelang zit die zalman erop?
en heeft de VGA kaart stabiel zonder probs gedraai (met de zalman erop?)

misschien ben je wel te ver gegaan met het clocken

Verwijderd

en kijk ook even naar het 9700 pro rode strepen topic..

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 19:09:
[...]

Blurn, als je verder niks opgehoogd hebt zoals agp voltage e.d. dan is je kaart misschien fooked.
Probeer hem even bij iemand anders in de pc.

Mijn eerste gedachte was dat je de connector gewoon niet goed vast hebt zitten, dat kan rare strepen verklaren... maar niet artifacts!
Artifects zijn imo bijna altijd te wijten aan overclocken/teveel warmte.

grtz
Als het goed is verdwijnt het nadat je het systeem een tijdje aan laat staan en daarna een paar keer herstart. Of als je je systeem op randaarde aansluit. Als dit het geval is dan wordt er spanning opgebouwd op de behuizing van je kast. Dit geeft van die artifacts en rare strepen heb ik ook gehad. Kijk dan je systeem is goed na op punten waar deze kortsluiting zou kunnen maken. Mocht dit niet het probleem zijn dan condoleer ik je bij deze alvast voor het verlies van je videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaart bij iemand anders uitgeprobeerd die zijn computer wel geaard heeft. Daar precies hetzelfde probleem. De fan van de koeler doet het nog steeds. De kaart heeft eerst altijd zonder problemen stabiel gedraaid en is van dag op dag raar gaan doen. Ik hoop dat er iemand anders verder nog suggesties heeft,

alvast bedankt,

Blurn.

Verwijderd

Ziet er inderdaad uit dat je je geheugen van je videokaart te ver hebt overclocked.
Welk merk radeon is het trouwens? en welke snelheden heb je je geheugen en gpu overclocked?
Ik zou in ieder geval als er nog garantie op zit altijd de kaart proberen op te sturen naar de fabrikant. Ik heb zelf een club3d radeon 9600pro gehad die er van het een op andere moment ermee kapte. Ik heb hem teruggestuurd naar de fabrikant en een gloednieuwe kaart gekregen.
(zelfs als de kaart net buiten de garantie zit, valt er met sommige fabrikanten nog wel wat te regelen).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 19:31:
Ziet er inderdaad uit dat je je geheugen van je videokaart te ver hebt overclocked.
Welk merk radeon is het trouwens? en welke snelheden heb je je geheugen en gpu overclocked?
Ik zou in ieder geval als er nog garantie op zit altijd de kaart proberen op te sturen naar de fabrikant. Ik heb zelf een club3d radeon 9600pro gehad die er van het een op andere moment ermee kapte. Ik heb hem teruggestuurd naar de fabrikant en een gloednieuwe kaart gekregen.
(zelfs als de kaart net buiten de garantie zit, valt er met sommige fabrikanten nog wel wat te regelen).
Het merk is sapphire, ik denk dat als ik hem terugstuur ik wel de originele koeler er weer op moet zetten 8)7 De snelheden stonden bij het nemen van de screenie op de defaults. ( ik dacht dat dat 378/337 was)

• Chi3F
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06-2023

Chi3F

Hax

Ik heb een vergelijkbaar probleem met m'n 9700 pro, zie ook dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/902516

Ik heb het nog niet kunnen oplossen, maar bij mij is volgens sommigen de voeding misschien t probleem.

PSN: Arienix

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem ook niet in de voeding aangezien ik een 520 watt voeding heb en mijn voltages volgens asus probe goed zijn. Het is dus niet de voeding,

iemand nog suggesties??

Blurn.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

onderclocken even proberen ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad met een 9800pro van Club3D. Na 2 dagen kreeg ik ook deze beelden. Bij mij nadat die in FIFA2004 ineens nog maar de helft van het beeld gaf. Alles geprobeerd maar na een tijdje zoeken toch de leverancier maar gebeld. Die zei dat de kaart "doorgebrand" was doordat de Club3D kaarten slechte koelingen hebben/hadden. Van Club3d zonder problemen een nieuwe gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 20:09 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Dit probleem heb ik ook met mijn 9800se hier heb ik nu op dit moment ook die zalman met fan erop gezet.
Af en toe met het opstarten krijg ik dat ook dan zet ik hem uit en weer aan dan doet hij het weer goed.

Raar maar waar.

Verwijderd

Topicstarter
Onderclocken heb ik nog niet geprobeerd, maar is zonde van de kaart. Ik denk dat ik hem terugstuur naar de leverancier, in de hoop dat ik een nieuwe krijg. Ik heb dit probleem van de ene dag op de andere gekregen en dit verdwijnt niet zomaar. Ik denk dat ik mezelf morgen maar bezig ga houden met het verwijderen van de zalman koeler en het monteren van de ati-koeler. Als iemand nog ideen heeft, wil ik die natuurlijk altijd horen.

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of je wel garantie kunt claimen als je hebt overgeklokt? Misschien dat ze coulant zijn...succes...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
eerlijk gezecht ziet dit er meer uit als een beschadeging die gekomen is door koeler vervangen. Je weet 100% zeker dat er niets is beschadigd, en nergens Arctic silver of iets dergelijks terecht is gekomen waar het niet mag ?

Verwijderd

Misschien staat je memory snelheid te hoog, toen ik dat te hoog had gezet kreeg ik ook van die roze strepen en punten

Verwijderd

Topicstarter
Mijn memory snelheid staat niet te hoog. Ook heeft de kaart het altijd gedaan met de nieuwe koeler, tot nu. Daarbij heb ik de koelpasta gebruikt die bij de zalman koeler zat en geen artic silver. De zalman koeler werd ook nog eens gekoeld door de fan dus een warmte probleem is het niet. Ook heb ik de kaart helemaal teruggeclockt, zo ver mogelijk , maar dit mocht niet baten, nog steeds dezelfde roze strepen. Ik weet ook niet waar dit aan ligt. Dat wordt opsturen dus.....

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
wel een warmte probleem als je die zalman niet goed vast gezet heb en nu half van de core loshangt... pleur die kkoeler er eens af (moet je toch wel doen voor garantie) en zet de standaart zooi er op..

Verwijderd

ik heb net hetzelfde gehad,
die zalman toestanden hebben ook mijn kaart upgefooked. Binnendoen vr garantie en je krijgt een nieuwe, wel eerst de orginele koeling eropsteken. ;)

ik heb nu een XT en ik blijv van die koeling af hoor :)

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

PZzzzzzt poef.

[ Voor 96% gewijzigd door Stronkie op 20-04-2004 10:33 . Reden: GOT regel overtreding hoorde ik ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Stronkie schreef op 20 april 2004 @ 10:12:
En je hoeft niet bang te zijn dat ze er achter gekomen dat je het spul overclocked hebt. Dat zien ze toch niet. Zo heb ik ondertussen al 4 kaartjes weer terug kunnnen krijgen bij de leverancier
Zoek jij steeds een andere leverancier op? :+

specs

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Methodes posten om onterecht garantie te claimen mogen hier toch niet...? Dus pas op! ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

Nyarlathotep schreef op 20 april 2004 @ 10:24:
Methodes posten om onterecht garantie te claimen mogen hier toch niet...? Dus pas op! ;)
oeps

Ik edit het ding wel effe :(

BAD DOG

Verwijderd

zo te zien heeft dit beestje last van een hitte probleem...
goede airflow?

Verwijderd

Topicstarter
De airflow is goed, er zit immers een extra koeler op van zalman ( die fan die je er aan de zijkant op kan hangen ) Ik ga vandaag of morgen even proberen om de koeler eraf te halen en te kijken of er iets mis is.... Ik denk dat ik de originele ATI koeler er maar weer op zet :( . Ik heb alles al geprobeerd, onderclocken, andere computer, nieuwe drivers kijken of er airflow is, alles is goed. Ik heb er zelfs een nieuwere bios in geflasht, maar mocht niet baten.

Als iemand nog een ingeving heeft, vertel het me dan.
Waarschijnlijk stuur ik de kaart maar terug naar de leverancier.
Nu maar hopen dat ik garantie krijg.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 19:00:

Hier een link:

voor de duidelijkheid,

alvast bedankt,

Blurn.
Ik denk dat je Fast Writes nog aan hebt staan in je BIOS dat wil wel eens niet werken met ATi 9700 en hoger. Geeft niets gewoon uitzetten, verlaagt geen performance.

• Zotn_Dré174
  • Laatst online: 20-04 19:18
Arg same problem here...
Heb ook Sapphire Radeon 9800 Pro en dit krijg ik bv. bij de Ati-tool na een minuutje:
http://users.skynet.be/fa334348/naamloos.JPG
Duidt dit nu op kapot memory of kan ik er nog ix aan doen?

• Zotn_Dré174
arg weet niemand raadt?
hier nog een screenshot van toestand desktop nu:
http://users.skynet.be/fa334348/desktopp.JPG

Verwijderd

Timing/filtering/geheugenprobleem. Kwestie van communicatieproblemen, overklok, hitte of kapotte hardware.

• Zotn_Dré174
Dus, betekent dit dat men R 9800 pro kapot is :s:s:s? of valt hier iets aan te doen? :o
OMG ik hoor de fan redelijk luid draaien; dit heb nog niet eerder opgemerkt.. Ook is het nu onmogelijk om nog game te spelen :(

[ Voor 43% gewijzigd door Zotn_Dré174 op 20-06-2004 21:21 ]

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 21:29
Dit had je allemaal allang met de search kunnen vinden. dit soort effecten zijn zoals euss zegt in principe bijna altijd het gevolg van geheugenproblemen. (lees kapot geheugen).
Je kunt hem opsturen, evil maarja als jij ervoor kiest om anderen op te laten draaien voor jouw eigen fouten... ik maak me er niet druk over als je het wel doet, het wordt zovaak gedaan, ook op GoT, maar sommigen vinden het minder aardig tov de fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
Dit had je allemaal allang met de search kunnen vinden. dit soort effecten zijn zoals euss zegt in principe bijna altijd het gevolg van geheugenproblemen. (lees kapot geheugen).
Je kunt hem opsturen, evil maarja als jij ervoor kiest om anderen op te laten draaien voor jouw eigen fouten... ik maak me er niet druk over als je het wel doet, het wordt zovaak gedaan, ook op GoT, maar sommigen vinden het minder aardig tov de fabrikant.
Dit vind ik een beetje een domme opmerking, aangezien een videokaart ook kapot kan gaan zonder dat ie overgeklokt is. Dan heb je dus gewoon RECHT op garantie. En daarbij zou het terugsturen van een kapotte oc'de kaart ook niet slecht zijn, aangezien je het 5 dubbele van de productieprijs betaalt. Die bedrijven maken er zoveel winst op, van die 20 man die in jaar vanuit Nederland een kapotte graphics card insturen, gaan ze echt geen slechte videokaarten maken en al helemaal niet failliet. O-)
Pagina: 1