Auto radiator als Reservoir

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110226

Topicstarter
Mischien een gekke gedachte, maar ik speel met het idee het hele probleem van radiatoren die de stroomsnelheid van het water knijpen te omzeilen.

Voorstel:

Men neme een autoradiator, Nee, niet de verwarning, maar dat grote ding vooraan de auto vlak achter de grill.
Men sluit aan de onderzijde een pomp aan, die water naar de koelblokken pompt (serieel, parallell of hoe dan ook) en dit water stroom hierna in de bovenzijde van de radiator. Plak nog een grote fan op de radiator, of hang hem buiten de deur in de wind.

Idee hierachter is dat de srtoomsnelheid in de radiator erg laag is, waaardoor er tempreatuur aan het water onttrokken kan worden en er totaal geen invloed is op de stroomsnelheid in het systeem.

Nu heb ik of niet goed gezocht, of Google helpt niet mee, of iedereen had dit allang verzonnen en zelfs zijn zus heeft zo'n ding, dus is het de moeite niet waard dit te vermelden.

Ik zou zeggen, Uw commentaar ?

-Kaag-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Als het water langzamer stroomt is het ook langer in het cpu koelblok en warmt het daar dus meer op.

Ik denk dat je niet veel winst boekt door de stroomsnelheid te knijpen, misschien wel door het gebruiken van een groter rad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je water langzamer stroomt, en meer opwarmt, zit het ook langer is je rad, en koelt het ook meer af 8) :*)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het water stroomt erg langzaam door de radiator, maar stroomt erg snel door de slangen en het waterblock, omdat de pomp na de radiator zit, vanaf de pomp krijgt het water een grote stroomsnelheid, en na het hele circuit valt het water gewoon bovenin de radiator.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 110226 op 17-04-2004 17:46 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

Anoniem: 110226 schreef op 17 april 2004 @ 17:46:
Het water stroomt erg langzaam door de radiator, maar stroomt erg snel door de slangen en het waterblock, omdat de pomp na de radiator zit, vanaf de pomp krijgt het water een grote stroomsnelheid, en na het hele circuit valt het water gewoon bovenin de radiator.
das niet waar.. het water stroomt in je hele setup met dezelfde snelheid hoor ;)

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 11:04
Je kan beter een grotere stroomsnelheid hebben, een hogere stroomsnelheid zorgt niet voor een mindere koeling, maar voor een gelijkmatigere. Dus geen nadeel voor het afkoelen, voor je processor is het alleen zaak dat daar zo veel mogelijk water naartoe stroomt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

doorstroom snelheid moet inderdaad helemaal geen probleem zijn

edit: je radiator is oversized en daar zal hij inderdaad traag stromen maar eenmaal in de smalle darmpjes die na je pomp komen is die snelheid echt wel niet afhankelijk van je radiator; de snelheid van je setup kan erg afhankelijk zijn van de plaats waar je meet.
inderdaad een pluspunt van een oversized radiator
/edit

waarom het niet gedaan word?
1 omdat het lomp is: je kan je compu helemaal niet meer verplaatsen

2 die dingen zijn meestal aluminium, niets op tegen maar je koelblok moet dan ook allu zijn; => de meeste mensen prefereren koper
(imo maakt het niet zoveel uit)

3 een gewone is veel eleganter en volstaat dikwijls wel; (hoe groter hoe beter maar het nut neemt steeds meer af)

4 er zijn mooiere radiatoren die groot zijn
bvb de airco afkoel radiator (heb er zoeentje liggen wachten tot gebruik) die is zo een 30 cm op 50 cm en heel dun (grote oppervlakte maar toch licht)
dit zou dan toch een veel betere oplossing zijn want je kan hem boven op je computer bevestigen
(= te vinden in elke volkswagen met airco)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 62340 op 17-04-2004 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
diontjuh schreef op 17 april 2004 @ 17:49:
[...]

das niet waar.. het water stroomt in je hele setup met dezelfde snelheid hoor ;)
Dat hangt van de radiator af, als het gewoon een doorlopende pijp is, dan klopt het wat je zegt, maar als het een radiator is met parralelle vinnen, dan stroomt er wel evenveel water in als dat er uitgaat, en met dezelfde snelheid, maar aangezien je het volume vergroot doordat je vinnen parrallell staan geschakeld, zal de stroomsnelheid dalen.

En hierdoor staat het water dan langer in contact met dekoelvinnen, waardoor de Delta T tussen de lucht en het water verder verkleind kan worden dan wanneer het er sneller langs zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb gister een radiator van een auto gehaald dus de hoofdrad van een opel Astra van ruim 10 jaar geleden. Hij is koper en 40x30 cm en hij past precies op de achterkant van mijn custom made kast. Hij heeft net een nieuw vervlaagje gekregen binnenkort zal ik wel resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Mister I schreef op 17 april 2004 @ 18:48:
Ik heb gister een radiator van een auto gehaald dus de hoofdrad van een opel Astra van ruim 10 jaar geleden. Hij is koper en 40x30 cm en hij past precies op de achterkant van mijn custom made kast. Hij heeft net een nieuw vervlaagje gekregen binnenkort zal ik wel resultaten posten.
Hoezo verflaagje? Verslechterd de warmte-afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
Anoniem: 44203 schreef op 18 april 2004 @ 17:44:
[...]

Hoezo verflaagje? Verslechterd de warmte-afgifte.
Een gelakte radiator presteert over het algemeen beter dan een 'naakte'

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 22:46
Wormaap schreef op 18 april 2004 @ 17:46:
[...]

Een gelakte radiator presteert over het algemeen beter dan een 'naakte'
echt niet, elke laag extra is een extra isolatielaag.
een kale radiator (en dan bedoel ik het gedeelte wat dus warmte moet afgeven aan de buitenlucht) geeft beter de warmte af als hij kaal is.
mijn zwager zit in de airco's en bevestigd dit verhaal!
de enigste reden om er een laklaag op te zetten is, omdat het er dan beter uit ziet.
er zijn wel speciale radiatorlakken die de warmte beter geleiden dan de gewone lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik geloof dat uit alle discussies over verf het volgende te concluderen is :

Geverfde radiatoren stralen meer warmte uit (verliezen dus sneller hun warmte aan de omgeving) , maar staan minder warmte af door geleiding.

Kale radiatoren verliezen minder warmte door straling dan geverfde radiatoren, maar verliezen weer meer warmte door geleiding. Dus door luchtstroming.

Bij Airco's is dat laatste dus het geval, het eerste is het geval bij de radiator die bij jou in de kamer staat. Anders hadden ze die wel kaal gelaten en achter een mooi roostertje gestopt.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 110226 op 18-04-2004 18:22 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Klopt, maar ik heb het ook niet over de "lamellen" maar over het plastic omhulsel aan de buitenkant ;). De "lamellen" heb ik hetzelfde gelaten en die zien er nog mooi zwart uit.
Misschien post ik vanavond nog wel een plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Dus een radiator zonder fan kun je beter voorzien van een speciaal laklaagje? Ik kan me wel iets bij het verhaal van de huiskamerradiator voorstellen, omdat daar geen lucht kan blijven hangen, maar bij de lamellen van een WC-rad blijft de warme lucht hangen wat de koeling niet bevordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hierbij toch een foto ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://mpsoft.myadsl.nl/computer/radiator%20001%20klein.jpg

Het zilveren heb ik gespoten. Dus je ziet dat het koelingsgedeelte nog zwart is.
De koelprestaties zouden niet naar beneden gaan toch?
Wat vinden jullie van deze rad van een Opel Astra :? O-) van 30X40 cm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ziet er mooi uit, Hoeveel liter gaat erin ?

Ik denk dat ik er een te pakken probeer te krijgen van een vrachtwagen, of een dikke amerikaan. Bigger is better right ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

waar kun je nu mooie fotootjes zien van hoe zo'n autorad er nu uitziet? En hoe weet je wat de inlaat en de uitlaat is ervan. Ik zou het namelijk wel willen maar ik weet niet zo goed hoe zo'n ding eruit ziet.

Kom ik daar bij zo'n sloop en vraag ik om een koperen autorad, zegt die man van heb ik hiero nog wel liggen, deze hier doet het nog wel goed. :) Kortom hoe weet ik dat je het bos niet ingestuurd wordt.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37396

TheWizzard schreef op 19 april 2004 @ 12:51:
waar kun je nu mooie fotootjes zien van hoe zo'n autorad er nu uitziet? En hoe weet je wat de inlaat en de uitlaat is ervan. Ik zou het namelijk wel willen maar ik weet niet zo goed hoe zo'n ding eruit ziet.

Kom ik daar bij zo'n sloop en vraag ik om een koperen autorad, zegt die man van heb ik hiero nog wel liggen, deze hier doet het nog wel goed. :) Kortom hoe weet ik dat je het bos niet ingestuurd wordt.
Dat is heel simpel, onder zuig je het water aan voor naar je CPU en boven komt het warme water van je CPU.

Doe dit niet anders om want dan verdwijnt het hele voordeel van je grote radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72405

Anoniem: 110226 schreef op 19 april 2004 @ 11:14:
Ziet er mooi uit, Hoeveel liter gaat erin ?

Ik denk dat ik er een te pakken probeer te krijgen van een vrachtwagen, of een dikke amerikaan. Bigger is better right ;)
Je kunt ook overdrijven. Een autoradator moet een motor koelen die makkelijk 100+ KW aan warmte levert. Weliswaar met rijwindkoeling/actieve koeling maar voor een proc van hooguit een paar honderd watt (nogal ruim genomen) moet het gewoon altijd genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Mister I schreef op 18 april 2004 @ 22:12:
Hierbij toch een foto ter verduidelijking:

[afbeelding]

Het zilveren heb ik gespoten. Dus je ziet dat het koelingsgedeelte nog zwart is.
De koelprestaties zouden niet naar beneden gaan toch?
Wat vinden jullie van deze rad van een Opel Astra :? O-) van 30X40 cm :)
Een zilverlkeurig voorwerp straalt de minste hoeveelheid warmte uit. Denk maar aan atleten die na een wedstrijd in alu folie gewikkeld worden.

Zwarte voorwerpen stralen het meeste uit, hoewel het verschil met een wit voorwerp niet zo heel groot is. Vandaar dus dat de verwarming in je huis wit geschilderd is, alhoewel zwart effectiever zou zijn.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

THW Arie schreef op 19 april 2004 @ 13:15:
[...]

Een zilverlkeurig voorwerp straalt de minste hoeveelheid warmte uit. Denk maar aan atleten die na een wedstrijd in alu folie gewikkeld worden.

Zwarte voorwerpen stralen het meeste uit, hoewel het verschil met een wit voorwerp niet zo heel groot is. Vandaar dus dat de verwarming in je huis wit geschilderd is, alhoewel zwart effectiever zou zijn.
Ja daarom heb ik de "lamellen" zwart gelaten :).
Geen idee hoeveel liter water er in gaat, moet nog schoongespoeld worden namelijk en er is nog maar 1x water doorgeweest om te kijken of hij niet lek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Vriend van mij, ook hier te vinden op het forum heeft een autoradiator gebruikt om zijn pc te WC-en zal zijn topic ff opzoeken daarover!

ff verkeerd gelezen.... hij gebruikt het niet als resevoir die heeft hij nog extra!

[ Voor 26% gewijzigd door Mystic Spirit op 19-04-2004 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5766

Anoniem: 72405 schreef op 19 april 2004 @ 13:08:

Je kunt ook overdrijven. Een autoradator moet een motor koelen die makkelijk 100+ KW aan warmte levert. Weliswaar met rijwindkoeling/actieve koeling maar voor een proc van hooguit een paar honderd watt (nogal ruim genomen) moet het gewoon altijd genoeg zijn.
100+ KW, das wel waar maar dan wel met 90~110 graden water er door heen, en met 20 graden gekoelt.

met 30 graden water en 20 graden lucht wordt het een heel ander verhaal. Nog steeds ruimt voldoende voor een computer, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Het verschil tussen geverfd en niet is te verwaarlozen in dit geval.
Een autoradiator kan met gemak "passief" je WC setup koelen door het enorme oppervlak.
Met "passief" bedoel ik dat er geen fan tegen moet blazen, maar dat er toch een lichte airflow mogelijk is door vb de rad schuin te zetten waardoor de warme stijgende lucht voor de airflow zorgt, of in het geval van de TS, door de kast met overdruk te zetten (vooral inlaatfan's) zal de lucht via de radiator uit zijn kast gaan, en dus zo meer dan genoeg luchtstroom hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Hiermee doel je op een non oc-ed systeem neem ik aan, want met mijn huidige rad van 20x25 cm is het systeem nog oc-ed 25 graden en hoe hij nu draait zit ie op 45 graden dus zoveel koeler zal die andere rad dat niet maken. Maar idd als je gewoon een simpel non oc-ed systeem heb, dan zijn dat leuke passieve koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Mister I schreef op 19 april 2004 @ 17:15:
Hiermee doel je op een non oc-ed systeem neem ik aan, want met mijn huidige rad van 20x25 cm is het systeem nog oc-ed 25 graden en hoe hij nu draait zit ie op 45 graden dus zoveel koeler zal die andere rad dat niet maken. Maar idd als je gewoon een simpel non oc-ed systeem heb, dan zijn dat leuke passieve koelers.
20x25=500cm²
30x40=1200cm²
Dus een verdubbeling in oppervlakte, zonder rekening te houden met de dikte en de opbouw die ook nog een rol spelen. Met een kleine luchtstroom kan je em met gemak koelen hoor.

edit: kzie dat er 5 liter water in kan, dus die zal ook wel redelijk dik zijn...dat zal een koelmonster zijn. Je hebt trouwens een AMS64'je, das peanuts om te koelen in vergelijking met die prescott kacheltjes.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 19-04-2004 19:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Laten we het hopen :). Deze is trouwens koper en die ander alu, dus nog beter :).

Tering er gaat dus zo'n 5 liter in 8) .

[ Voor 22% gewijzigd door Mister I op 19-04-2004 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rapier was me voor met de autotemperaturen, Veel grote delta T, dus veel beter werking.
Ter vergelijking: vul een ijblok zakje met heet water, eentje met warm water en eentje met koud water. Moet je opletten welke eerder bevroren is. Raar, maar waar.

Trouwens wel opletten dat je zo af en toe het stof ervanaf haalt als je hem passief laat koelen en horizontaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Anoniem: 110226 schreef op 19 april 2004 @ 20:59:
Rapier was me voor met de autotemperaturen, Veel grote delta T, dus veel beter werking.
Ter vergelijking: vul een ijblok zakje met heet water, eentje met warm water en eentje met koud water. Moet je opletten welke eerder bevroren is. Raar, maar waar.

Trouwens wel opletten dat je zo af en toe het stof ervanaf haalt als je hem passief laat koelen en horizontaal hangt.
Hij komt verticaal te hangen dus dat scheelt :P
Ik gooi er denk ik 2x een 12 cm enermax op @ 5 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klinkt goed,
Laat even weten wat de prestaties zijn, ben beniewd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ja is goed. Hij ligt nu te drogen van de lijm, want de slang aansluitigen waren 3,5 cm en ik moest naar 13 mm. Dus dat moest ff aangepast worden. Vanavond is tie droog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111947

Anoniem: 72405 schreef op 19 april 2004 @ 13:08:
[...]

@Jeri: Even iets (misschien) verbeteren. Een gemiddelde auto heeft een vermogen van, zeg 75kW. Als die dan ook nog eens 100kW aan warmte afgeeft zal het rendement wel heel erg laag zijn, denk je niet? In ieder geval veel lager dan 50% zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 110226 schreef op 19 april 2004 @ 20:59:
Doe diezelfde test nog eens, maar doe er nu een piepschuimen plaatje onder.. Nu smelt het ijs in de diepvries niet meer. Hierdoor werdt het contact eerst beter.
Nu is dat niet meer zo, en zal het koude water het 1e bevroren zijn.
Pagina: 1