Toon posts:

[DOS] Unattended Format voor unattended Win2000 install*

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een Unattended install.
Ik gebruik een Netwerk Bootflop die automatisch connectie maakt met de server en dan ook unattended Windows 2k installeert....
Alleen zit in nu met het probleem dat ik elke keer wanneer ik die unattended install doet, de HD eerst moet Fdisken en Formatteren....

Zou ik dit ook geautomatiseerd kunnen doen?

Verwijderd

moet kunnen ja.
Je batch bestand aanpassen op de floppy, mits je een batchbesstand gebruikt.

Voor het partitioneren gebruikte ik GDisk, zit bij officiele versie van ghost volgens mij. formateren moet een eitje zijn

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Wat voor bestanden zijn er te vinden op de bootflop ?

offtopic:
Hey Niki, ook nog onder de levenden ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat nu die Bootflop een batchbestand runnen zodat hij begint met installeren...
Maar kan ik dan ik hetzelfde batchbestand eerst een commando geven dat hij eerst die schijf moet fdisken en daarna formatteren.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat - probeer hier ook zelf op te letten. Verder - neem even in je topicstart wat je allemaal zelf al geprobeerd hebt om dit te automatiseren danwel te scripten? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 16:27:
Ik laat nu die Bootflop een batchbestand runnen zodat hij begint met installeren...
Maar kan ik dan ik hetzelfde batchbestand eerst een commando geven dat hij eerst die schijf moet fdisken en daarna formatteren.
Ja

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 16:27:
Yup, kijk hier maar eens : http://www.computerhope.com/batch.htm

Of zoek je DOS boek maar eens op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor bestanden zijn er te vinden op de bootflop ?
Op die bootflop staan een aantal bestanden op die een Netwerk connectie maken...
Nadat hij dat heeft gedaan zorgt het batchbestand dat de installatie begint....
Dat kan met GDiSK
Kan deze het ook automatisch zonder dat ik er aan te pas moet komen?

offtopic:
Dat is lang geleden he, AudiRS4 :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 16:32 ]

Verwijderd

Kan deze het ook automatisch zonder dat ik er aan te pas moet komen?
yep dat kan hij -> zitten batch opties bij gdisk /? laat die opties zien ;)

Verwijderd

GDISK werkt met cmd-line switches en die kun je dus mooi in je batch bestandje zetten.
Evenals de format

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, ik ga er zo eens naar kijken....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd om met GDisk mijn schijf te Fdisken en Formateren, alleen hij doet het niet....

Dit is mijn batch bestand.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
@echo off
cls
echo.
echo Controleren schijfindeling...
echo.
net use g: \\server\d$
if exist "c:\gdisk.txt" goto install

:gdisk
echo.
echo Indelen schijf...
echo.
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all 
gdisk.exe 1 /cre /pri /for /q > c:\gdisk.txt
gdisk.exe 1 /r 

:install
echo.
echo.
echo Beginnen Unattended Installatie Windows 2000
echo.
cd..
g:
cd distri~1
winnt /s:g:\distri~1 /t:c:\wininstall /u:unattend.txt

Ik denk zelf dat hier het probleem ligt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
echo.
echo Indelen schijf...
echo.
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all 
gdisk.exe 1 /r

Zou iemand mij dus kunnen helpen.....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 13:39 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat 'doet het niet' ? Krijg je een foutmelding?

Verder - je redirect naar 'C:' maar is dat niet ook de schijf die je aan het formatteren bent? :)

[ Voor 52% gewijzigd door elevator op 19-04-2004 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet de schijf niet formateren...... Dus ik kan ook dat bestand niet wegschrijven naar de C-schijf.....

• elevator
  • Niet online

elevator

ehm? Die C: schiojf moet al bestaan *voor* dat het programma iets gaat doen - je zal dus sowieso die redirect er uit moeten halen, maar meestal zal je ook nog een keer moeten rebooten na je herpartitionering / format.

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 13:36:
Ik heb het geprobeerd om met GDisk mijn schijf te Fdisken en Formateren, alleen hij doet het niet....

Dit is mijn batch bestand.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
@echo off
cls
echo.
echo Controleren schijfindeling...
echo.
if exist "c:\gdisk.txt" goto install

echo.
echo Indelen schijf...
echo.
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all 
gdisk.exe 1 /r 

:install
echo.
echo.
echo Beginnen Unattended Installatie Windows 2000
echo.
cd..
g:
cd distri~1

Ik denk zelf dat hier het probleem ligt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
echo.
echo Indelen schijf...
echo.
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all 
gdisk.exe 1 /r

Zou iemand mij dus kunnen helpen.....
Ik heb geen ervaring met gdisk maar deze regel:
gaat dus niet werken. gdisk.txt zou op g: moeten staan.

Verwijderd

Topicstarter
welke redirect bedoel je....

als je de zin er even bij wilt zetten, dan weet ik ook precies waar je over praat.

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je formateerd schijf 1 dat is dus de C (met FAT32 in DOS dan) maar terwijl je partitioneerd en formateerd wil je ook nog eens GDISK output plaatsen op de C dat gaat dus niet lukken.

Dus haal dit "> C:\GDISK.TXT" weg of maak van de C, A.

[ Voor 17% gewijzigd door Lambert op 20-04-2004 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sletje schreef op 20 april 2004 @ 11:42:
Dus haal dit "> C:\GDISK.TXT" weg of maak van de C, A.
Daar had ik ook aan gedacht, maar dan is het elke keer wanneer ik deze diskette gebruik op een andere pc, dat tekst bestandje moet verwijderen. Dus wanneer ik het op een server laar plaatsen heb ik precies hetzelfde verhaal.

Ik zou dus iets willen hebben waar ik voor de rest niet meer naar te kijken hoeft.

Ik had dit PSD schema gebruikt voor dit projectje, misschien kunnen jullie er ook wat mee:

Afbeeldingslocatie: http://www.puttepeople.nl/images/psd_schema_unattended_install.jpg

• Lambert
  • Niet online
Maar je gebruikt een unattended install voor Win2K. Ik neem aan dat je dat doet met Windows PE, waarom wil je dan laten partitioneren en formateren in DOS terwijl dit gewoon in Windows PE zit?

Even opgezocht. Wel zelf even uitzoeken hoe het werkt want ik weet het niet meer uit mijn hoofd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[DiskConfig]
Disk1=Disk1.config

[Disk1.config]
Size1=*
PartitionType1=primary
FileSystem1=ntfs
QuickFormat1=yes

[ Voor 39% gewijzigd door Lambert op 20-04-2004 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou nog niet eens weten wat Windows PE is.....

Maar in ieder geval, het fdisken en formateren is voor de machines die al hier in de organisatie zijn en die een nieuwe install nodig hebben..... Daarna wordt het alleen nog maar gebruikt voor nieuwe pc's

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 12:00:
Ik zou nog niet eens weten wat Windows PE is.....

Maar in ieder geval, het fdisken en formateren is voor de machines die al hier in de organisatie zijn en die een nieuwe install nodig hebben..... Daarna wordt het alleen nog maar gebruikt voor nieuwe pc's
Volgens mij doe je moeilijk. Maak gewoon 2 bootfloppen die beide een andere batch file starten vanaf g:. 1 die eerst met gdisk aan de gang gaat voor de oude pc's en de ander die gelijk de unattend start.

• Lambert
  • Niet online
Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
copy a:\dump.txt c:\
if ERRORLEVEL 1 goto GDISK
goto INSTALL

:INSTALL
del c:\dump.txt
goto quit

blaaaaaat :)

:quit

Ik kan wat foutjes hebben gemaakt omdat dit DOS gebeuren echt lang is geleden, daarnaast kan ik het ook niet testen voor je.

Maar wat er gebeurt. Zodra je iets copieert en het lukt niet dan geeft de COPY commando een foutmelding, dit kan je afvangen met ERRORLEVEL (ik zou het wel ff nazoeken wat de syntax is). Wanneer het niet kan gecopieerd worden omdat er doodeenvoudig geen partitie is zal hij dus een foutmelding geven en kan je dus doorverwijzen naar GDISK. Wanneer alles goed gaat kan er dus geinstalleerd worden. Zoek wel even na wat het errorlevel nr is want ik heb maar gewoon 1 ingevuld.

Daarnaast zou ik eens wat rondzoeken over Windows PE, dis is echt een heel interesant programma betreft preinstallation.
http://www.microsoft.com/oem/dutch/default.mspx
http://www.google.com/sea...start=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Wat snel opgezochte info op ERRORLEVEL:
http://www.google.com/sea...start=0&ie=utf-8&oe=utf-8
http://www.robvanderwoude.com/index.html
http://www.nukesoft.co.uk/msdos/errorlevel.htm

edit:
Ik ben echt een spellingfoutenkoning

[ Voor 12% gewijzigd door Lambert op 20-04-2004 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt....

Ik ga er even mee spelen en dan horen jullie het nog wel.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus het voorbeeldje van Sletje gebruikt en dit een beetje verbouwd.

Dit is hem dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
@echo off
cls
echo.
echo Kopieren dump.txt naar c:\
echo.
copy a:\dump.txt c:\
if ERRORLEVEL 1 goto GDISK
goto INSTALL

:GDISK
echo.
echo Uitvoeren Gdisk
echo.
cls
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all
gdisk.exe 1 /cre /pri /-32 /for /q
reboot.exe

echo.
echo Verwijderen van c:\dump.txt
echo.
del c:\dump.txt
cls
cls
echo. 
echo Bezig met kopieren van installatie bestanden
echo.
g:
cd distri~1

Maar hij geeft bij het eerste stuk dat hij dat bestandje van diskette naar de c moet kopieren een fout. Namelijk Invalid Drive Specification. Dit zou wel kunnen volgens mij omdat c dus niet bestaat. Maar wanneer hij dus aankomt bij het stukje dat hij GDisk moet gaan gebruiken, krijg ik precies dezelfde melding.

Na de foutmeldingen gaat hij dus naar het install gedeelte maarja dat gaat natuurlijk niet omdat hij geen schijf heeft gevonden.

Ik weet echt effe niet wat ik hiermee moet......

Edit: Tevens doet hij ook niet rebooten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 14:16 ]

• Lambert
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 13:43:
Maar hij geeft bij het eerste stuk dat hij dat bestandje van diskette naar de c moet kopieren een fout. Namelijk Invalid Drive Specification. Dit zou wel kunnen volgens mij omdat c dus niet bestaat. Maar wanneer hij dus aankomt bij het stukje dat hij GDisk moet gaan gebruiken, krijg ik precies dezelfde melding.

Na de foutmeldingen gaat hij dus naar het install gedeelte maarja dat gaat natuurlijk niet omdat hij geen schijf heeft gevonden.
Edit: Tevens doet hij ook niet rebooten.
Omdat hij niet reboot gaat hij meteen door naar :install, want er is geen goto naar quit en omdat er dus ook geen partitie is geeft hij foutmeldingen met installen. Dus zorg of dat hij doorgaat nar :quit als een soort foutafhandeling of zorg ervoor dat reboot het doet.

Je zegt ook dat GDISK een melding geeft, zou je de foutmelding eens exact kunnen geven omdat ik het nu er vaag vind. Ik zou zowiezo even die /-32 weghalen misschien dat die tegenwerkt. Ik zou zowiezo niet weten waarom je FAT16 wilt gebruiken i.c.m. Win2K.

Ik hebt trouwens even uit nieuwschierigheid die ERRORLEVEL getest, en dat werkte \o/
Dit is de test batch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
copy *.log P:
if ERRORLEVEL 1 goto blaat
goto quit

:blaat
echo blaat

:quit
echo stop

[ Voor 6% gewijzigd door Lambert op 20-04-2004 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou zowiezo even die /-32 weghalen misschien dat die tegenwerkt. Ik zou zowiezo niet weten waarom je FAT16 wilt gebruiken i.c.m. Win2K.
Wanneer ik /-32 weglaat, dan zegt de installatie van dat de schijf niet geformateerd is of beschadigd is.... Zet ik /-32 weer terug, dan begint de installatie gewoon te installeren. Tevens maakt het ook niet uit wat het is.... want de unattended installatie convert het toch naar NTFS.

BTW, ik heb hem nu werkend..... Het zijn wel 2 batch bestandjes maar het werkt.
Dit zijn de 2 bestandjes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
echo.
echo GDisk-en 
echo.
g:
cd gdisk
gdisk.exe 1 /del /all
gdisk.exe 1 /cre /pri /-32 /for /q
reboot.exe

code:
1
2
3
4
5
6
7
echo. 
echo Bezig met kopieren van installatie bestanden
echo.
net use g: \\woens45\d$
g:
cd distri~1

Het zou natuurlijk wel leuk zijn als het gewoon allemaal in 1 bestand kan, dus ik ga er gewoon verder aan knutselen.....
Ik zal het nu eens proberen met jou stukje batchbestand en hopelijk werkt het dan wel zoals het hoort.

offtopic:
Ik vind het echt tof, dat je me zo goed helpt

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 19:16 ]

Verwijderd

Fdisk-gedeelte is redelijk simpel:
if not exist c:\nul gdisk /opties (inclusief reboot)
format c:
net use opties
winnt.exe /opties

als C: niet bestaat dan bestaat C:\NUL ook niet, en zodoende moet je gaan partitioneren.
Als C: wel bestaat moet je C: gaan formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Nu blijft hij bij jou ook in een lus denk ik.
Want je moet eerst geformateerd hebben, voordat je de c-schijf ziet....

Of denk ik misschien te simpel?

• Lambert
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:30:
Fdisk-gedeelte is redelijk simpel:
if not exist c:\nul gdisk /opties (inclusief reboot)
format c:
net use opties
winnt.exe /opties

als C: niet bestaat dan bestaat C:\NUL ook niet, en zodoende moet je gaan partitioneren.
Als C: wel bestaat moet je C: gaan formatteren.
Wat hier staat moet ook gaan ja, dus geen endless loop. Alleen er is een verschil tussen een gepartitioneerde schijf en een geformateerde schijf. Als hij alleen gepartitioneerd is dan kan je wel dit doen: C: (zodat hij naar de C gaat), maar zodra je iets als dit doet: dir dan geeft hij meteen een foutmelding. Nu weet ik niet of hij nu die NUL gaat zien als echt puur C of C die geformateerd is en dus ook een opdracht aankan zoals dir. Ik hoop dat je snap wat ik bedoel, maarja ik zou het zowiezo even testen.

...(even je laatste bericht gelezen)...
Aan je laatste bericht te zien bedoel je denk ik hetzelfde als ik hierboven bedoel. Dit is dus puur even een kwestie van testen.
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:03:
Wanneer ik /-32 weglaat, dan zegt de installatie van dat de schijf niet geformateerd is of beschadigd is.... Zet ik /-32 weer terug, dan begint de installatie gewoon te installeren. Tevens maakt het ook niet uit wat het is.... want de unattended installatie convert het toch naar NTFS.
Dit vind ik best vaag. Het is idd zo dat je eerst moet rebooten zodra er gepartitioneerd is maar daarna moet het gewoon 100% bruikbaar zijn. Misschien is het zo dat je een oudere versie gebruikt van GDISK die iets niet goed afhandeld ofzo. En anders laat je na het rebooten dus in :install een DOS standaard format doen, daamee kan als het goed is je install gewoon mee overweg. Trouwens als je preinstall kan converten kan hij dan ook niet formateren?

En wanneer je WinNT FAT laat omzetten naar NTFS dan is die clustergroote niet optimaal (staat als het goed is ook ergens in de FAQ van GoT) maar aan de andere kant, als het werkt...dan werkt het :D.
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:03:
offtopic:
Ik vind het echt tof, dat je me zo goed helpt
Achja, daar doe ik het eigenlijk allemaal voor...een simpel bedankje zoals deze. Heb ik mijn goede daad ook weer gedaan vandaag :).

Verwijderd

het NUL device bestaat altijd,
remember win98 en dan c:\con\con ?
(DOS DEVICES)

Verwijderd

Topicstarter
Sletje schreef op 20 april 2004 @ 20:08:Dit vind ik best vaag. Het is idd zo dat je eerst moet rebooten zodra er gepartitioneerd is maar daarna moet het gewoon 100% bruikbaar zijn. Misschien is het zo dat je een oudere versie gebruikt van GDISK die iets niet goed afhandeld ofzo. En anders laat je na het rebooten dus in :install een DOS standaard format doen, daamee kan als het goed is je install gewoon mee overweg. Trouwens als je preinstall kan converten kan hij dan ook niet formateren?
Dit gaat alleen als je een unattended install doet met de Windows 2k CD, en bij mij is dat dus niet het geval ik laat hem installeren vanaf een server.
Maar ik zal ook eens een nieuwere Gdisk proberen, misschien helpt dat ook wel.
Sletje schreef op 20 april 2004 @ 20:08:En wanneer je WinNT FAT laat omzetten naar NTFS dan is die clustergroote niet optimaal (staat als het goed is ook ergens in de FAQ van GoT) maar aan de andere kant, als het werkt...dan werkt het :D.
Zo is het, als het maar werkt.....
Het is wel zo dat de Primaire Partitie maar 2gb zal worden. Maar dat maakt niets uit. Want wij draaien toch alle applicaites vanaf de server. En alle documenten worden ook op de server opgeslagen.
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 20:18:
het NUL device bestaat altijd,
remember win98 en dan c:\con\con ?
(DOS DEVICES)
Ik zal dit ook eens proberen...... Bedankt....
Maar hoe zit dat dan met die format. Ik heb een bootdisk waar ik dat commando niet kan gebruiken. Ik kan het niet op de diskette zetten, want alle bestandjes voor de dos commando's zitten in een .cab file....Ik heb het ook al geprobeerd om het bestand Format.com op de server te zetten en deze dan aan te roepen wanneer ik in deze directory sta, alleen ik krijg dat een foutmelding: Incorrect MS-DOS Version.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 08:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo het is eindelijk gelukt hoor.....
Ik heb het met het programma aefdisk ipv Gdisk gedaan.

Alleen heb ik nog steeds het probleem dat de unattended install niet wil beginnen op een FAT32 partitie. Wanneer ik dus met de bootdisk een FAT16 partitie aanmaak, wilt de installatie wel lukken.

Misschien kunnen jullie mij verder helpen?
Hier is de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
@echo off
if exist c:\dump.txt goto INSTALL
goto MENU

:MENU
cls
g:
cd aefdisk
echo.
echo 1. Installeren van Nieuw Systeem
echo 2. Installeren van Bestaand Systeem
echo.
choice /n /c:12 Keuze: 
if ERRORLEVEL 2 goto BESTAAND
if ERRORLEVEL 1 goto NIEUW

:NIEUW
echo.
echo Nieuw Systeem installeren
echo.
aefdisk /formatfat:1 > c:\dump.txt
aefdisk /reboot

:BESTAAND
echo.
echo Bestaand Systeem installeren
echo.
aefdisk /unhident:1
aefdisk /formatfat:1 > c:\dump.txt
aefdisk /reboot

g:
cd distri~1

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 16:37:
Alleen heb ik nog steeds het probleem dat de unattended install niet wil beginnen op een FAT32 partitie. Wanneer ik dus met de bootdisk een FAT16 partitie aanmaak, wilt de installatie wel lukken.
misschien ligt het aan de te lage versie van DOS.
je gebruikt toch een command.com/io.sys van minstens win95 OSR2 of win98 (dos 7.1)???

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 21 april 2004 @ 21:31:
misschien ligt het aan de te lage versie van DOS.
je gebruikt toch een command.com/io.sys van minstens win95 OSR2 of win98 (dos 7.1)???
Ik gebruik een standaard netwerk bootdisk. Die is hier legaal te downloaden.
Ik weet daarom ook niet welke DOS versie ik gebruik.....

Is het misschien op te lossen als ik de command.com en de io.sys van een normale bootflop op die netwerk bootdisk zet?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij alsnog helpen met het probleem dat mijn unattended install niet wil beginnen op een FAT32 partitie, maar wel op een FAT16 partitie.

Want ik zou dit toch graag veranderd zien....

Alvast bedankt

• elevator
  • Niet online

elevator

Nogmaals - je vraag op 2 plekken stellen wordt niet gewaardeerd: Partition Magic Scripting
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.