Toon posts:

[AOpen MX3ZA] Maxtor 6E040L0 wordt genegeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege het feit dat het probleem bij het moederbord en niet bij de harde schijf ligt, heb ik dit topic geplaatst hier in PMG.

Het probleem

Mijn aankomende server (bovenstaand moederbord met een Celeron 466 en 64 Mb RAM) loopt vast bij het detecteren van de bovengenoemde 40 GB schijf. Andere devices worden prima herkend en gebruikt. Als ik dan F4 doe om te skippen, loopt hij vast en kan ik alleen Delete gebruiken om in de BIOS te komen. Daar aangekomen loopt hij wederom vast bij het automatisch detecteren van de IDE devices, de Maxtor schijf.

Het volgende heb ik geprobeerd

[list]• Andere IDE kabels (orginele, oude, nieuwe) --> geen resultaat
• Andere HD (Seagate 6,4 GB) --> wordt netjes herkend en behandeld
• Maxtor in een ander systeem geplaatst --> werkt prima
• Exact dezelfde Maxtor van een ander systeem geprobeerd --> wordt ook genegeerd
• Alle beschikbare flashes voor de AOpen geprobeerd --> geen effect
• De secundaire IDE gebruikt --> geen verandering

Wat zie ik nu over het hoofd en kan ik nog proberen. Misschien BIOS instellingen (IRQ, Controllers, enz)?

Verwijderd

Laatste of voorlaatste BIOS er al ingeflashed. Heb ooit hetzelfde probleem gehad met een Soyo IZA bordje. Vergelijkbaar met het jouwe, ook een ZX chipset.

Allerlaatste verkrijgbare BIOS loste alles op. In heel sommige gevallen kan je stap voor stap achteruit oudere versies flashen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 23:12 ]

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
waarschijnlijk loopt hij tegen de 32 Gb limiet aan(zie harddisk faq )
hier dus

WOrdt daar beschreven met een ander symtoom maar heeft waarschijnlijk dezelfde oorzaak... bios kan niet overweg met de > 32 GB schijf

Dus een biosupdate zou dit moeten kunnen oplossen.
Ook zit er soms een jumper op de hd die dit zou moeten kunnen omzeilen ( hierdoor wordt de capaciteit echter wel ingeperkt tot 32 gig.)

[ Voor 32% gewijzigd door mcbadass op 16-04-2004 00:43 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
wat ook nog wel eens wil lukken is inplaats van het mobo de disk te laten detecten, handmatig het aantal heads, cylinders en sectors op te geven in het bios (staat op label van je harddisk)
ik had een PIII-600 die op die manier wél een 120Gb disk wou hebben... bios ziet 8,4Gb, maar in windows is die netjes 114Gb (NTFS)

ow, en als je het fout doet en niet meer in de bios komt: ff cmos batterij er uit... ik deed het de eerste keer fout namelijk :+

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Dit probleem had ik een tijdje terug ook eens, een 60 giga schijf uit een PC werd in mijn eigen PC niet herkend, dus ik naar de site van de fabrikant (IBM), en uiteindelijk kreeg ik het aan de praat door een extra jumper te plaatsen.Normaal is 1 jumper genoeg om het ding als master te enablen,maar moest dus eentje bijplaatsen om aldus een andere "alternatieve" instelling te verkrijgen waar het mainboard beter mee overweg kon.
De Aopen MX3ZA ondersteunt zo te zien wel schijven tot en met 137 gigabyte, dus kijk maar es op de site van Maxtor, waar ik ergens zag staan dat je handmatig een alternatieve instelling moet invullen in het bios van het mainboard, daarna de drive eraan moet prikken en wie weet doet ie het dan....

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
@ Green.Velvet en mcbadass

Zoals ik al zei: ik heb alle flashes (is BIOS-updates) geprobeerd. Bovendien herkent het moederbord (zoals BeUser al bevestigd) sowieso 137 GB.

@ FiXeL

Als het niet kan met de twee mogelijk oplossingen onder je, kan ik dat nog proberen.

@ BeUser en igg

Jullie suggestie's zal ik eens proberen. :)
edit:
Het is gelukt! Bij het gebruiken van MaxBlast kon ik als het ware de BIOS klaar maken voor de harde schijf.

@ Algemeen

In ieder geval bedankt voor de gedane moeite en hulp.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 20:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:19:
@ Green.Velvet en mcbadass

Zoals ik al zei: ik heb alle flashes (is BIOS-updates) geprobeerd. Bovendien herkent het moederbord (zoals BeUser al bevestigd) sowieso 137 GB.

In ieder geval bedankt voor de gedane moeite en hulp.
Hoe heb je de drive gejumpered ? DIe 40gig durft heel raar doen als hij niet correct gejumpered is. Als hij als enkel device op een kabel hangt moet hij wel dgelijk als master without slave staan. Cable Select is ook uit den boze.
Pagina: 1