Toon posts:

SUPER-LUCHTKOELING !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
4 graden met luchtkoeling ! ( IDLE )
Afbeeldingslocatie: http://www.keim.nl/got/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.keim.nl/got/2.jpg

Kast in raam, en een thunderbird 800 @ 500 mhz op 1.7v.
Jaja mijn Duron 600 die normaal niet harder loopt als 1060 liep in het raam maarliefst 10.5x105 = 1104 mhz !!! Hij werd onder full load maar 27 gradeb ! Als tweakers is het zo slecht nog niet om in Nederland te wonen. Trouwens het schijnt deze week te gaan vriezen dus :)

Verwijderd

En het is niet fake, ik heb het zelf gezien!

Verwijderd

letterlijk en figuurlijk COOL!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
kijk maar uit dat ie niet uit het raam dondert.. als dat gebeurt maak er dan ook ff foto;s van :)

4C is netjes.. moet je ook is doen in de zomer als het 35c is.. :)

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23
en een thunderbird 800 @ 500 mhz op 1.7v
Moet dat niet 500 @ 800 zijn :?

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 15:37 schreef Razorh het volgende:

[..]
Moet dat niet 500 @ 800 zijn :?
Als ie lager draait wordt ie veel kouder :)

• Krankenstein
  • Laatst online: 17-05 12:04
Leg es uit hoe je dat voor mekaar hebt gekregen. Want als het in je kamer kamertemperatuur (20 gr.) is dan lijkt me dat daar meer dan luchtkoeling aan te pas komt.
Ook al die TB 800 overgeklokt? :P :9~

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Luchtkoeling OK, maar wel met peltier :)
Anders is het een "NO-GO"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Wat zal dat COOL zijn op je kamer :)

• Razorh
  • Laatst online: 16:23
Als ie lager draait wordt ie veel kouder
och ja...hehe natuurlijk :o

• Black_Adder
  • Laatst online: 31-08-2025
Leg es uit hoe je dat voor mekaar hebt gekregen. Want als het in je kamer kamertemperatuur (20 gr.) is dan lijkt me dat daar meer dan luchtkoeling aan te pas komt.
Ook al die TB 800 overgeklokt?
ow LEES NOU IS!

het is buiten s'cohtend's'avonds nu errug koud... er staat HIJ STAAT IN HET RAAM! geez...

Verwijderd

En nu maar hopen dat het niet gaat regenen >:)

• Krankenstein
  • Laatst online: 17-05 12:04
Oh, in je raam zeg je, ik zie 't al.

Eigenlijk moet je een gat in de muur boren, dan een luchtslang naar buiten die op de cpukoeler zit aangesloten (beetje zagen enzo)
:)
Of je diepvries slopen en alles daaruit gebruiken.

Verwijderd

Ik kom vanavond wel ff langs Wapzer :P laat je raam maar open >:)

nah just kiddin'

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is dat bovenste plaatje? (screenshot van programmatje of een heel koel apparaatje?)

Verwijderd

Zal wle progje zijn denkik :)

Verwijderd

Topicstarter
Laatste plaatje is een digitale foto van mbm5. Als keihard bewijs :)
Heheh ik heb hem nu half in raam staan stukje ervoor, hij word nu 29 graden. anders 48. hehe :)

Verwijderd

Topicstarter
De Thunderbird was een 800. Hij draaide op 5.0x100 en werd zo koud op idle, Ik kon hem naar 1035 overclocken op max 28 graden met uurtje koe.
De duron 600 kwam net op de 10.5x105. Dus proberen knulletjes. :)

Verwijderd

:) Koel.

• 0siris
  • Laatst online: 10-05 18:18
ff heel letterlijk CPU_Rain draaien voor een koelere processor :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
gathering.tweakers.net/showtopic/87650
Hier nog een testje van mij met mijn k6-2 met tandpasta als koelpasta. Misschien wel toepasselijk hiero :)

Verwijderd

Topicstarter
I am dreaming of a white christmas :)
Dat smelt als sneeuw voor de zon, en de zon is dan mijn amd'tje :) Nu heb ik hem verder van mijn raam staan met lammeletjes ertussen, die je ook op de eerste foto ziet. Blijft het tenminste warm op mijn kamer en koud(er) is mijn kast. Nu mobo sensor 14 graden.

Verwijderd

:? maar hoe zit het met condensatie of zo :?

Verwijderd

Topicstarter
Condensatie krijg je pas onder nul. Dit is nog boven nul dus daar heb je geen last van.
Ik heb hem nu op 1082 mhz draaien met mobo sensor op 13 en cpu op 36 full load.
word een beetje koud hier ik moet iets maken een soort luchtslang ofzo. Moet er maar eens over gaan nadenken..... met filter zodat er geen water naar binnen kan.

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Laat hem in de zomer ook maar eens ffentjes in het raam staan, uurtje zonnetje op laten bakken..

kun je eindelijk testen hoeveel warmte die dingen echt aan kunnen!

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 22:48 schreef Wapzer het volgende:
Condensatie krijg je pas onder nul. Dit is nog boven nul dus daar heb je geen last van.
Uuhhmmm....

Wapzer, dat is niet helemaal waar. Je krijgt condensatie als de CPU (of de heatsink) kouder is dan de omgevingstemp. Mits de luchtvochtigheid ook een beetje hoog is (61%) dan heb je al snel condensatie. Pas dus op wat dat soort dingen, ik heb het ook de hard-way moeten leren...:(

Nu heb ik een goed werkende watercooler op m'n CPU lopen, gaat nog steeds goed. 8-)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
vet, vergeet je hem bij het raam wegtehalen, word je morgen wakker, is alles uit je kast gejat! ! >:)

Verwijderd

is dat niet een beetje teveel moeite?? ;)

gewoon heel die kast meenemen!!! >:)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

Op maandag 18 december 2000 23:02 schreef tintin het volgende:

[..]
Uuhhmmm....

Wapzer, dat is niet helemaal waar. Je krijgt condensatie als de CPU (of de heatsink) kouder is dan de omgevingstemp. Mits de luchtvochtigheid ook een beetje hoog is (61%) dan heb je al snel condensatie. Pas dus op wat dat soort dingen, ik heb het ook de hard-way moeten leren...:(

Nu heb ik een goed werkende watercooler op m'n CPU lopen, gaat nog steeds goed. 8-)
Zal hier geen problemen opleveren.. condensatie komt door temperatuurVERSCHILLEN, aangezien de hele kast van binnen zo koud is maakt het dus niet echt uit...

Verwijderd

Op dinsdag 19 december 2000 01:41 schreef -BrZ- het volgende:

[..]
condensatie komt door temperatuurVERSCHILLEN, aangezien de hele kast van binnen zo koud is maakt het dus niet echt uit...
Maar stel dat de omgeving 3C is( dus gewoon het lucht in de kast) en de heatsink/processor 28C, ontstaat er dan geen condensatie ? een verschil van 25 graden

Bij hoeveel graden verschil ontstaat er dan condensatie

Verwijderd

Topicstarter
"Zal hier geen problemen opleveren.. condensatie komt door temperatuurVERSCHILLEN, aangezien de hele kast van binnen zo koud is maakt het dus niet echt uit..."
De ijzeren behuizing is bijna te koud om aan te raken, en de tempratuur word aan de onderkant van de socket gemeten. Dus daar kan amper koude lucht bij. Er zou alleen wat kunnen optreden tussen de heatsink en de core, daar zit iets ruimte maar dat is bijna te verwaarlozen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Wat lullen jullie over jatten, denk je dat ik hem in het raam laat staan s'nachts en als ik er niet bij ben ? Het is een probeersel geweest. En het is een hoog.. dus..

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En condensatie onstaat alleen op de koude delen, niet op de warme processor dus.....

Het enige wat je doet is koude lucht met relatief weinig water (de rest is er al uit gecondenseerd) in je warme kast pompen. De lucht wordt warmer, en kan dan meer waterdamp bevatten. Dus minder risico op condensatie.

Dit kan je ook omdraaien:
Pomp warme, relatief vochtige lucht in je koude kast, en condensatie onstaat op zo'n beetje alles. Dit effect heb je wanneer je met je koude bril een warme ruimte inloopt. Had je beter lenzen kunnen hebben.

Verwijderd

Zet een PC in je raam vannacht

Zodat ik weet dat je op me wacht

In ik kom naar je toe

Verwijderd

Condensatie pas onder nul???
Onder nul is water in vaste vorm=ijs.
Condensatie treedt op onder ongeveer 15 graden afhankelijk van de luchtvochtigheid.
Dus pas maar op.

Verwijderd

Ik heb ook eens zoiets gedaan... Flink wat raampjes open, lekker op de tocht zitten, en een ventilator (zo'n grote op een standaard) op de cpu gemikt. Werd ie toch maar 11 graden, tegen zo'n 40 normaal.... :9

Verwijderd

Tsja.. die van mij was vanmorgen ook slechts 12 graden.. >:), omdat mn raam de hele nacht open had gestaan (brrr..), maar na even wat flink internetten en photosjoppen liep ie al gauw weer op naar 28 graden :)

Ow ja en zodra ik het raam weer opendoe gaat de temperatuur ook weer snel naar beneden.. is inderdaad wel grappig.. Was het zomers ook maar zo :)

• misstickjoint
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 10:55
trouwens waarom zet je die tegen het raam ???
haal een minibar en pleur die hele kast erin dan heb je pas een koeling ...of nog beter in de diepvriezer van je ouwe

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

Verwijderd

toch wel lef hebben met de lucht vogtigheid van het moment

Verwijderd

Op maandag 18 december 2000 22:48 schreef Wapzer het volgende:
Condensatie krijg je reeds bij temperaturen boven de 0°C. Denk maar aan een raam die aandampt in de badkamer bv. Bij welke temperatuur condensatie optreedt hangt volledig af van de relatieve vochtigheidsgraad in de omgeving. En in een gewoon huis kan dat vrij hoog zijn. Ik zou persoonlijk beginnen uitkijken vanaf 15 °C.

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

het punt is dat de lucht erom heen koeder is als je pc
je moet pas oppassen als je hem terug naar binnen haalt

= TheGrimReaper op tweakers

• Chickendorp
  • Niet online
Officieel is het condensatie punt op 12 graden Celcius.
Maar das dan niet veel, bij jou zou ik wel uitkijken want het condenseert weldegelijk.
Maar het is natuurlijk jouw computer en jij mag weten wat je er mee doet.(ook in het raam zetten.)
Nu maar hopen dat er niet een gierig buurjongentje is die hem daar weghaalt ;-)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Euuuuuh,
subwoofer, type jij zoooooooo langzaam dat je de vorige posts met het zelfde antwoord niet hebt gezien, of houdt je wel van mosterd na de maaltijd ?

12 graden is ook gelul, het dauwpunt is van meerdere dingen afhankelijk.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm is er nog iemand die dit geprobeerd heeft eigenlijk, misschien met een beetje sneeuw ?

Verwijderd

mooie kast hek ook :)

Verwijderd

Condensatie kun je ook makkelijk boven nul graden krijgen. Dat is afhankelijk van de verzadiging van lucht met water en de temperatuur.

Dat er dus alleen condensatie plaatsvindt onder nul graden is dus ONZIN.

(is dat fysische chemie hertentamen toch niet voor nix geweest B-))

Verwijderd

Uhm, Ik draai m`n cpu als volgt gekoeld.
[de lucht beschrijft de volgende weg]

1 De lucht hangt in de buitenlucht
2 de lucht komt een 220V fan tegen
3 de lucht gaat door een 10Cm dikke buis
4 de lucht ontdenkt 2 8x8 12V fans
5 de lucht vliegt hard door een duct
6 de lucht ziet een Alpha + delta
7 de lucht kijkt achterom en ziet een pc

dus aangezogen lucht uit 220V fan door buis, verder aangezogen door 2 fans door een duct naar cpu, daar op alpha 6035 met High performance delta. temps zie beneden.
Wil nog een peltier gaan regelen, maar het is op dit moment meer de chip dan de warmte die verder clocken verneukt.
Pagina: 1