Toon posts:

P4 3,0 GHz te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb laatst een P4 3,0GHz aangeschaft met MSI Neo2 moederbord.
De standaard koeling gaf temps van 54 idle en 70+ stressed.
Is dit wel gezond?

Met een Zalman 7000A krijg ik de temps net op 43 idle en 60 stressed?
Als ik alle reviews op internet bekijk zie ik toch dat de meeste idle temps rond de 35 graden of iets lager liggen.
Enig idee hoe dit kan?

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Hangt een beetje van je airflow in je kast af vind je niet. Vertel eens, hoe heb je dat geregeld?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Wanneer is laatst?
Kan zijn dat je een prescot hebt en die zijn standaard iets warmer :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
Heb je in je case ook fans gemonteerd die voor een goede luchtstroom (warmte afvoer) zorgen??
Dat scheelt ook een berg op je temps.

Verwijderd

Yukon, had jij recent geen topic met prestatie-problemen bij een ATI 9600XT.

Connect3D 9600XT , wat is er aan de hand?

Dit verklaart een boel.
Bij >70 graden schakelt namelijk je P4 de thermische beveiliging in.
Dus weg prestaties :) Dus hier ligt het antwoord voor dat topic.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sybr_E-N schreef op 15 april 2004 @ 20:49:
[...]

Hangt een beetje van je airflow in je kast af vind je niet. Vertel eens, hoe heb je dat geregeld?
Ik heb 1 fan aan de zijkant van de kast, verder nergens. (alleen 2 fans nog op videokaart.
FastBunny schreef op 15 april 2004 @ 20:50:
Wanneer is laatst?
Kan zijn dat je een prescot hebt en die zijn standaard iets warmer :)
Heb geen Prescot, maar een Northwood

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 20:52:
Yukon, had jij recent geen topic met prestatie-problemen bij een ATI 9600XT.

Connect3D 9600XT , wat is er aan de hand?

Dit verklaart een boel.
Bij >70 graden schakelt namelijk je P4 de thermische beveiliging in.
Dus weg prestaties :) Dus hier ligt het antwoord voor dat topic.
De temp van de CPU in mijn vorige PC waren onder de 60 graden, dus daar had het niets mee te maken.
Nu heb ik met de videokaart nog steeds hetzelfde probleem in mijn nieuwe PC , dus dat maakt niet zo veel uit.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je een foto van het geheel, dus de pc....

Binnenkant e.d...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 15 april 2004 @ 20:56:
heb je een foto van het geheel, dus de pc....

Binnenkant e.d...
Nee sorry.
Heb gewoon de Zalman 7000A-Cu op de CPU
Een Thermaltake Extreme Giant 3 op mijn GPU
En 1 80mm fan in de zijkant van de kast. (fan blaast naar binnen)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
Yukon schreef op 15 april 2004 @ 20:58En 1 80mm fan in de zijkant van de kast. (fan blaast naar binnen)
Het is beter dat je deze fan omdraaid zodat ie warme lucht UIT je kast trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Nilco op 15-04-2004 21:04 ]

Verwijderd

Heb jij de P versie van MSI neo2?? en wat voor biosversie heb jij??
Bij mij was het met de pt800 ook altijd 30 graden en met die neo2 PFS kwam ie makelijk op de 60 graden. Ik heb zo'n vermoeden dat het aan de corecell ligt van MSI, daar loopt ook een groot topic op het MSI forum. M'n neo2 PFS ligt nu bij de pc-winkel want ik was er zo flauw van die warmte dat ik uit stommigheid een verkeerde bios er op geflasht heb, dus nog afwachten of die hotbord te redden is.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MEGATRON schreef op 15 april 2004 @ 21:04:
[...]

Het is beter dat je deze fan omdraaid zodat ie warme lucht UIT je kast trekt.
1 outtake fan en de fan in de voeding is nog steeds karig voor zijn setup.

Ik denk dat het meer scheelt als je de side-fan zo laat (blaast lekker koel over cpu) en er een casefan bijhaalt en die aan de achterkant naar buiten laat blazen.

Want daar gaat het om: je blaast nu de warme lucht heel hard rond in je kast, maar het moet je kast uit. (en koele lucht erin!)

Overigens wel leuk dat je zegt 1 casefan te hebben, maar noem dan gewoon ook welke kast het is en of dat een midi of full is...

@frigo: ja, ik zei ook niet dat het slechter was, alleen raad ik gewoon 2 casefans aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 15-04-2004 21:28 ]

{signature}

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Met welk programma heb je dit gemeten? Kijk anders eens onder de bios, wat deze aangeeft. Overigens, voor de northwood HT is de die-temp 70 graden, lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat je temp zo hoog oploopt zonder dat hij reboot of zo. Als je aan je heatsink voelt net nadat je de pc afgesloten hebt, voelt deze dan ook zo heet aan? En anders kan het ook zijn dat je temp-sensor gewoon verkeerd zit.

@voutloos: Zo kan je als het ware een soort van 'hete luchtbel' krijgen in je case, heb dit vroeger ook nog gehad. Als ik m'n case dan opendeed zakte de temp meteen 5 graden. Dus volgens mij is het beter dat de fan naar buiten blaast

[ Voor 23% gewijzigd door Frigolamptje op 15-04-2004 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:09:
Bij mij was het met de pt800 ook altijd 30 graden en met die neo2 PFS kwam ie makelijk op de 60 graden. Ik heb zo'n vermoeden dat het aan de corecell ligt van MSI, daar loopt ook een groot topic op het MSI forum. M'n neo2 PFS ligt nu bij de pc-winkel want ik was er zo flauw van die warmte dat ik uit stommigheid een verkeerde bios er op geflasht heb, dus nog afwachten of die hotbord te redden is.
Ik heb een MSI 865PE Neo2-PFISR

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 21:09:
Welke BIOS heb je erop geflasht dan

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 15 april 2004 @ 21:10:
[...]

1 outtake fan en de fan in de voeding is nog steeds karig voor zijn setup.

Ik denk dat het meer scheelt als je de side-fan zo laat (blaast lekker koel over cpu) en er een casefan bijhaalt en die aan de achterkant naar buiten laat blazen.

Want daar gaat het om: je blaast nu de warme lucht heel hard rond in je kast, maar het moet je kast uit. (en koele lucht erin!)

Overigens wel leuk dat je zegt 1 casefan te hebben, maar noem dan gewoon ook welke kast het is en of dat een midi of full is...

@frigo: ja, ik zei ook niet dat het slechter was, alleen raad ik gewoon 2 casefans aan.
Sweex Xenon TC-Midi tower (en zoals veel mensen al weten, het is een ontiegelijke k*t kast)

Verwijderd

2.1 8)7 , die was voor F versie, voor de P versie is de nieuwe 3.6 maar 3.5 is beter want dan blijft de temp tussen 45 en 50 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Frigolamptje schreef op 15 april 2004 @ 21:15:
Met welk programma heb je dit gemeten? Kijk anders eens onder de bios, wat deze aangeeft. Overigens, voor de northwood HT is de die-temp 70 graden, lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat je temp zo hoog oploopt zonder dat hij reboot of zo. Als je aan je heatsink voelt net nadat je de pc afgesloten hebt, voelt deze dan ook zo heet aan? En anders kan het ook zijn dat je temp-sensor gewoon verkeerd zit.

@voutloos: Zo kan je als het ware een soort van 'hete luchtbel' krijgen in je case, heb dit vroeger ook nog gehad. Als ik m'n case dan opendeed zakte de temp meteen 5 graden. Dus volgens mij is het beter dat de fan naar buiten blaast
Heb met Core Center en MBM5 gemeten.
Als ik PC opstart staat er een temp van +-44 graden en als windows is opgestart geven zowel Core Center als MBM5 een temperatuur aan van 50+ graden idle. (Dit met de Zalman koeler op de CPU)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Die CPU wordt gewoon warm, is ook best vaak aan bod geweest hier trouwens, probeer de search eens ;)

Maar zoals je jou config beschrijft heb je dus maar 1 fan eigenlijk die binnen-buitenlucht regelt, zorg dat je dus ook 1 outtake en nog 1 intake hebt, dit zal de temperaturen doen dalen, ik vind het eigenlijk niet echt verwonderlijk die temperaturen ;) (op deze manier).

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Niet teveel, te weinig koelpasta? :X

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21
veeel te warm>>>>>
mijn northwood 3,0 gig word 33* graden normaal en 40 idle :S?
misschien ligt het aan de kast en misschien de plaats waar je hem in hebt zitten ,

[ Voor 10% gewijzigd door k5052 op 15-04-2004 22:12 ]

Verwijderd

met bios 3.5 had ik dat ook dat ie direct op 45 graden als ik in de bios keek, dus als je bios 3.5 hebt kijk uit voor 3.6, dan gaat de temp nog verder omhoog, die msi P series zijn niet helemaal in orde volgens mij. Ik had ook alles nagekeken: koeler koelpasta, airflow, vcore, voeding, biosinstellingen, maar niks hielp. Ik heb nu de pt800 in dezelfde kast teruggezet, dus zelfde airflow, koelpasta, cpu en koelers, en de temps zijn nu: 29 graden CPU en 26 graden Case en HD 25 graden. De F series van MSI zijn lang niet zo warm als de P series.

Verwijderd

Topicstarter
kenny89 schreef op 15 april 2004 @ 22:12:
veeel te warm>>>>>
mijn northwood 3,0 gig word 33* graden normaal en 40 idle :S?
misschien ligt het aan de kast en misschien de plaats waar je hem in hebt zitten ,
Wat voor koeler gebruik je dan?

Verwijderd

ik denk dat het aan het merk MSI ligt ik denk dat je zowiezo al 10 graden van zowel case als cpu af kan halen.. hier in ieder geval wel.. zodra ik boot en direct de bios inga is de temp van mn kast al 30 en mn cpu al bijna 40 graden kamer is ongeveer 19..

dan ben ik geboot in windows start ik speedfan.. is mn HD 22 graden wat dus ongeveer wel klopt... :)

Verwijderd

2 dagen terug heb ik nog zon zelfde post als dit gelezen met een p4 3ghz die te warm werd.... FF searchen dus! Slotje?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
hmmmz ik heb precies hetzelfde moederbord met een p4 1800 op 2600 en ook een zalman alcu.
Ik had in het begin ook idle temps van 46 graden en vond dat ook op zijn minst vreemd.
Ook een biosupdate gedaan en dat leek niet te helpen.
Ook nog de cooler eens stevig aangedraaid (aanrader...niet te stevig als je begrijpt wat ik bedoel) maar niet lang daarna (paar dagen of een week) had ik opeens idle temps van 34 graden....
8)7 8)7
8)7 8)7

specs

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op 15 april 2004 @ 22:56:
hmmmz ik heb precies hetzelfde moederbord met een p4 1800 op 2600 en ook een zalman alcu.
Ik had in het begin ook idle temps van 46 graden en vond dat ook op zijn minst vreemd.
Ook een biosupdate gedaan en dat leek niet te helpen.
Ook nog de cooler eens stevig aangedraaid (aanrader...niet te stevig als je begrijpt wat ik bedoel) maar niet lang daarna (paar dagen of een week) had ik opeens idle temps van 34 graden....
8)7 8)7
8)7 8)7
Ik kan mijn Zalman niet strakker draaien, maar volgens mij zit ie wel te los.
Misschien iets tussen de clips doen, zodat de koeler inderdaad iets steviger zit cq meer druk heeft op de CPU.
Ik zal morgen even proberen

• J0J0
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 22:59:
[...]

Ik kan mijn Zalman niet strakker draaien, maar volgens mij zit ie wel te los.
Misschien iets tussen de clips doen, zodat de koeler inderdaad iets steviger zit cq meer druk heeft op de CPU.
Ik zal morgen even proberen
Wel gaar dan.
Heb dus hetzelfde mobo en cooler en bij mij zit hij wel goed vast en kan misschien nog wel strakker. :?

specs

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2025
vreemd ik heb ook een p4 3ghz en die van mij is idle zo'n 28 graden en stressed zo'n 45 met standaard koeler erop

*blup*

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 15:58
Heb je al eens een de heatsink / koeler gevoeld of deze ook daadwerkelijk warm of heet aanvoelt?
Als dit niet het geval is dan denk ik toch dat het aan het moederbord of iets dergelijks ligt

Verwijderd

Topicstarter
butsj schreef op 15 april 2004 @ 23:07:
Heb je al eens een de heatsink / koeler gevoeld of deze ook daadwerkelijk warm of heet aanvoelt?
Als dit niet het geval is dan denk ik toch dat het aan het moederbord of iets dergelijks ligt
Heatsink voelt helemaal niet warm aan :?

• J0J0
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:08:
[...]

Jaja maar als hij (CPU) slecht contact maakt met de heatsink is het dus logisch dat ie niet warm wordt, houdt daar rekening mee.

specs

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 15:58
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:08:
[...]

Dan denk ik toch echt dat het uitlezen van de temperatuur niet helemaal klopt, want bij 50+ graden voelt een heatsink toch al flink heet aan (ik spreek uit ervaring :+). Of de warmte van de processor kan niet goed overgebracht worden op de heatsink (niet goed gemonteerd, heb dit zelf ook meegemaakt, alleen was dit een AMD), wat denk ik niet het geval is na het doorlezen van dit topic.

Dan lijkt mij dit een MSI probleem zoals er hier eerder werd genoemt.

• J0J0
sjink schreef op 15 april 2004 @ 23:02:
vreemd ik heb ook een p4 3ghz en die van mij is idle zo'n 28 graden en stressed zo'n 45 met standaard koeler erop
Haha dan leest jouw mobo zeker ook de verkeerde waardes uit :+

[ Voor 3% gewijzigd door J0J0 op 15-04-2004 23:16 ]

specs

Verwijderd

net zoals die van mij dan met 34 idle en 38 stressed (2 uur far cry full detail)
J0J0 schreef op 15 april 2004 @ 23:16:
[...]

Haha dan leest jouw mobo zeker ook de verkeerde waardes uit :+

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
't kan zijn dat je temperatuur sensor brak is..

hoe je je echte temps kan 'berekenen' kan je hier vinden

voor thermal specs van jouw CPU moet je hier zijn, maar zal bij P4's tussen de 68 en 75 graden Celsius zijn

[ Voor 65% gewijzigd door NewbieNeo op 15-04-2004 23:26 ]

• J0J0
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:20:
net zoals die van mij dan met 34 idle en 38 stressed (2 uur far cry full detail)

[...]
vast wel dan :+

specs

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 22:31:
[...]

Wat voor koeler gebruik je dan?
ik gebruik gewoon stock cooler en dit heb ik gemeten toen ik mijn sys net had , 48 uur aan :+
misschien scheelt het maar ik heb nog 2 fans continu draaien ... ( achterkant van de kast voor de airflow ( onder de voeding )

[ Voor 22% gewijzigd door k5052 op 16-04-2004 14:51 ]

• J0J0
FF nog voor diegenen met een msi mobo zoals de 865 neo 2 pfisr e.d.
Er is een bios uit dat dat temp probleem oplost :*)

specs

Pagina: 1