Toon posts:

Connect3D 9600XT , wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn vorige configuratie:
P4 2,5 GHz
512 PC2100 Kingston
9600XT 128 MB

heb ik problemen gehad met mijn videokaart.

Als ik de drivers installeer en een benchmark pleeg met 3DMark03 doet alles het perfect (ongeacht de afkomst van de driver DNA, ATI of Omega).
Als ik vervolgens in de beeldschermeigenschappen in OpenGL en Direct3D de instellingen wijzig naar 4xAA en 8x AF daalt mijn score aanzienlijk.
Maar daar gaat het me niet echt om.
Ik heb namelijk problemen met het spelen van de spellen.
Nou heb ik in het begin van alle spellen die ik speel eerst perfect beeld, zoals het hoort, maar op een gegeven moment verspringt het beeld en krijg ik kleine haperingen in de textures(net alsof AA en AF uitstaan), terwijl dit in het begin niet zo is.

Nou heb ik net een nieuw systeempje aangeschaft:
P4 3,0 GHz
1024 PC3700 Twinmos
9600XT 128 MB (zelfde videokaart dus)

En ik heb nog steeds dezelfde problemen.

Wie weet waar dit mee te maken heeft?
Lijkt me niet te liggen aan de drivers, meer aan de stroomtoevoer ofzow.

Verwijderd

Lijkt me eerder een temperatuur-probleem....

Voel eens aan de koeling van je GPU na lang gespeeld te hebben.
Die moet je vast kunnen pakken...als die daar voor te warm is klopt het niet.

ps) wel zorgen dat je niet statisch geladen bent...dus eerst jezelf ontladen aan iets.
ps2) je hebt hopelijk bij dit systeem wel een degelijke in en outtake fan in je systeem hangen om airflow te genereren in de kast. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 21:56:
Lijkt me eerder een temperatuur-probleem....

Voel eens aan de koeling van je GPU na lang gespeeld te hebben.
Die moet je vast kunnen pakken...als die daar voor te warm is klopt het niet.

ps) wel zorgen dat je niet statisch geladen bent...dus eerst jezelf ontladen aan iets.
ps2) je hebt hopelijk bij dit systeem wel een degelijke in en outtake fan in je systeem hangen om airflow te genereren in de kast. :)
Aan de temps ligt het niet, het gebeurde zowel met standaar koeling als met mijn Thermaltake Extreme Giant III.
En in de eerste 2 maanden van de aanschaf van de kaart heb ik dit probleem ook niet gehad, dus..................

Verwijderd

Poepkaart

En bedankt voor deze zeer nuttige reactie. In Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) staat zeer duidelijk dat replies zoals deze niet gewenst zijn. Check je mail zometeen.

[ Voor 92% gewijzigd door Pollewob op 13-04-2004 22:28 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Radeon 9800pro, overigens gebeurt dit sinds Catalyst 4.3 alleen nog maar bij GTA Vice City

@ Moggie: niet iedereen heeft evenveel zin om 250/300 euro aan een videokaart uit te geven. En op zoon manier iemands hardware uitbokken slaat natuurlijk al helemaal nergens op

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 22:25 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

UTM

Check je volt waardes eens van je voeding. Post deze even (kan je testen met motherboard monitor of aida32). Deze zijn mischien niet helemaal jovel. Ik denk ook eigenlijk aan een hitte probleem, zet desnoods een zwaardere fan erboven/erop of een kamerventilator in de open kast >:).
Nou heb ik in het begin van alle spellen die ik speel eerst perfect beeld, zoals het hoort, maar op een gegeven moment verspringt het beeld en krijg ik kleine haperingen in de textures(net alsof AA en AF uitstaan), terwijl dit in het begin niet zo is.
Was dit al toen je de kaart kocht, of de laatste tijd pas. Kwam dit na de install van drivers of pas later? Speel ook eens met de Fast Write opties in bios, kijk of deze uitkomst bieden

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:22:
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Radeon 9800pro, overigens gebeurt dit sinds Catalyst 4.3 alleen nog maar bij GTA Vice City
Bij mij maakt het niet uit welke versie en welke distributeur ;(

Verwijderd

heb je trouwens de Fast-Writes uitstaan, ik dacht dat dit van invloed was op de 9600 serie

Verwijderd

@Yukon. Even voor alle duidelijkheid.....
ik heb het gevoel dat we elkaar niet goed begrijpen.
Ik bedoelde te zeggen dat je videokaart te warm word.
(dus niet je CPU, verschil tussen die G en die C is nu eenmaal subtiel).

Ik neem niet aan dat je de koeling van je videokaart hebt vervangen :?

@Kwartel: is GTA vice city geen spel wat voortdurend op de bug-list staat bij ATI. Check dit eens...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 22:32 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ook belangrijk/niet te vergeten : Staat V-Sync aan of uit of auto :? Speel daar is mee vooral wegens je GTA:VC problemen ;)

* nero355 had ooit hele rare textures tevoorschijn getoverd met oude GF2 TI kaart :+

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 13-04-2004 22:33 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
w03f schreef op 13 april 2004 @ 22:23:
Check je volt waardes eens van je voeding. Post deze even (kan je testen met motherboard monitor of aida32). Deze zijn mischien niet helemaal jovel. Ik denk ook eigenlijk aan een hitte probleem, zet desnoods een zwaardere fan erboven/erop of een kamerventilator in de open kast >:).

[...]

Was dit al toen je de kaart kocht, of de laatste tijd pas. Kwam dit na de install van drivers of pas later? Speel ook eens met de Fast Write opties in bios, kijk of deze uitkomst bieden
Op dit moment zit de Thermaltake Extreme Giant III erop, koelt goed!!!

Natuurlijk heb ik na het plaatsen van de kaart de drivers geinstalleerd.
Ongeveer 1,5/2 maanden na de aanschaf begon het gedonder pas.
Ik heb zelfs de kaart nog een keer omgeruild met een nieuwe, omdat ik dacht dat ie kapot was, maar het probleem bleef bestaan.
Fastwrite on of off maakt bij mij niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:30:
@Yukon. Even voor alle duidelijkheid.....
ik heb het gevoel dat we elkaar niet goed begrijpen.
Ik bedoelde te zeggen dat je videokaart te warm word.
(dus niet je CPU, verschil tussen die G en die C is nu eenmaal subtiel).

Worden beide nauwlijks tot niet warm'.

Verwijderd

maybe een beetje domme vraag, maar je probeert het nu met de drivers die je ook gebruikte toen je nog geen problemen had?

Verwijderd

Yukon.....je schrijft dat je de kaart een keer hebt omgeruild voor een nieuwe.
Dit is dus de tweede kaart met een identiek probleem :?

1) Als het trouwens niet de temperatuur is zou ik proberen om de snelheden van de GPU of van het Mem wat erop zit iets lager te klokken met Rage3D. Als de problemen dan verdwijnen weet je de oorzaak. Dan kan die kaart retour lijkt me.

2) Is trouwens je mobo nog wel hetzelfde na de upgrade. Als je bij twee video-kaarten hetzelfde probleem hebt is je mobo toch ook wel een verdachte. Voor de rest is er namelijk niet veel hetzelfde is de twee configuraties.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 22:48 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

UTM

Ik heb zelfs de kaart nog een keer omgeruild met een nieuwe, omdat ik dacht dat ie kapot was, maar het probleem bleef bestaan.
Dan zou ik mischien het probleem ergens anders zoeken. Mischien hardware conflict of gewoon iets verkeerd ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:38:
maybe een beetje domme vraag, maar je probeert het nu met de drivers die je ook gebruikte toen je nog geen problemen had?
Maakt niets uit

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 22:44:
Yukon.....je schrijft dat je de kaart een keer hebt omgeruild voor een nieuwe.
Dit is dus de tweede kaart met een identiek probleem :?

1) Als het trouwens niet de temperatuur is zou ik proberen om de snelheden van de GPU of van het Mem wat erop zit iets lager te klokken met Rage3D. Als de problemen dan verdwijnen weet je de oorzaak. Dan kan die kaart retour lijkt me.

2) Is trouwens je mobo nog wel hetzelfde na de upgrade. Als je bij twee video-kaarten hetzelfde probleem hebt is je mobo toch ook wel een verdachte. Voor de rest is er namelijk niet veel hetzelfde is de twee configuraties.
Vergeten erbij te melden dat ik ook nieuwe mobo had 8)7

En de 2e kaart had het probleem al van het begin, dus misschien toch een hardwareconflict of gewoon niet genoeg stroomtoevoer?

Snelheden terugklokken leverde overigens ook geen resultaat op.

Verwijderd

Kortom je hele systeem is nieuw....behalve je voeding :?

Check die spanningen dus zeker met MBM. (denk dat je dat al wel gedaan hebt)
Lijkt me niet dat dit het probleem is. Anders zou 3Dmark waarschijnlijk ook wel fataal zijn.
Voor de zekerheid kun je zorgen dat je videokaart als enige op een bepaalde draad uit de voeding zit. Je leest wel eens dat het uitmaakt.

Ik heb zeker geen suggesties meer....videokaart lijkt me inmiddels buitengewoon verdacht.
Misschien dus even in een ander systeem nog testen om te zien of het daar ook in optreed. Dan kun je met vrij grote zekerheid uitsluiten dat het iets anders in je systeem is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een 300W Sweex voeding (ik weet dat die dingen bagger zijn).

3DMark03 is er 1 keertje van de 10 keer dat ik hem heb gedraait uitgevlogen, omdat mijn systeem ineens instabiel werd.

Verder zijn de voltages redelijk normaal en wijken ze niet te ver af.

Ik zal morgen ff de kaart testen in anders systeempje :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de blower fan uitzet en de gewone fan op medium zet kan ik de AA en AF gewoon aanzetten en dan zijn mijn scores in 3DMark ook normaal.
Maar zet ik ze weer aan, dan gaan ze weer omlaag en moet ik voor de normale prestaties de drivers opnieuw installeren.
Misschien toch de voeding., dat de kaart niet genoeg stroom krijgt geleverd?

Verwijderd

Je zou het inderdaad gaan denken.
Immers fan uitzetten geeft je net iets meer vermogen op de 12V lijn waar de kaart ook gebruik van maakt.

Kortom dus misschien toch met een andere voeding proberen.
Je had toch je huidige voeding getest met MBM:?...
vreemd dat die dan goed leek.
Wel getest onder stress:?
Erg maf als je voedingswaardes dan nog zo goed waren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 19:21:
Je zou het inderdaad gaan denken.
Immers fan uitzetten geeft je net iets meer vermogen op de 12V lijn waar de kaart ook gebruik van maakt.

Kortom dus misschien toch met een andere voeding proberen.
Je had toch je huidige voeding getest met MBM:?...
vreemd dat die dan goed leek.
Wel getest onder stress:?
Erg maf als je voedingswaardes dan nog zo goed waren.
Als hetgene gebeurt wat ik heb voorgelegd (dus het veranderen van het beeld tijdens het spelen) tijdens het spel Raven Shield, en ik doe ff Alt-Tab en ik ga vervolgens weer terug, krijg ik ook weer de goede instellingen, maar op een gegeven moment houdt dit ook weer op en krijg ik weer haperingen in mijn textures.

Iemand nog een idee waaraan het kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 20:57 ]

Pagina: 1