[RedHat] Desktop switching tool

Pagina: 1
Acties:

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 19:30
Ik heb sinds een paar weken RedHat 9.0 op mijn pc staan. Nu loop ik tegen een nogal vervelend probleempje aan.
Omdat linux nieuw voor mij is, wil je toch vanalles proberen en kijken wat het allemaal is. Nu heb ik op Desktop Switching Tool gedrukt, en daarna TWM geselecteerd. Ik moest daarna rebooten en daarna kon ik niet meer inloggen met mijn account, omdat mijn sessie is beeindigd binnen 10 seconden. Er staat verder nog meer info, maar dat komt er op neer dat of mijn disk te vol is(wat mij heeeel sterk lijkt) of dat er een installatie probleem is. Bekijk details ~/.xsession-erros staat er ook nog, maar ik kan dat bestand niet vinden.

Ik heb een oud topic gevonden waarin hetzelfde probleem ongeveer beschreven wordt. Hier wordt aangegeven dat ik iets in een bestand moet toevoegen. Dit heb ik gedaan, maar dit heeft geen effect.
Wie kan mij hier mee helpen, zodat ik weer gewoon gnome kan opstarten?

Plz wijzig topic titel: [RedHat] Desktop switching tool.(vergeten aan te passen :X )

[ Voor 5% gewijzigd door IJnte op 13-04-2004 21:24 . Reden: request topic titel ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

[EDIT]

Oooh, verkeerde file. Nevertheless, je post is wat onduidelijk. Ik ga even proberen wat te onderzoeken en zal straks deze post wel editten ;)

[EDIT v2]

Je zegt dat je iets hebt toegevoegd in "een file". In het topic worden twee vermeld, /etc/sysconfig/desktop en xinitrc. Over welke heb jij het?

[ Voor 122% gewijzigd door lvh op 13-04-2004 21:38 ]

• IJnte
Soz, dat heb ik er niet bijvermeld.

Ik heb dit bestand /etc/X11/xinit/xinitrc aangepast. Ik heb helemaal aan het einde van deze file hetvolgende toegevoegd(met Emacs(de standaard editor)):
code:
1
2
#exec startkde
exec gnome-session

Daarna opgeslagen, en gereboot. Dit heeft geen effect gehad.

Misschien nog makkelijk om te weten: Het gaat om de Root account :X . Daar ben ik dus niet zo heel erg blij mee. Ik heb alle veranderingen nu in een andere account gedaan. In de terminal heb ik ingelogt als SU(super user), om alles te kunnen wijzigen. In het bestand wat jij net zei, staat alleen: Desktop = "gnome".

[ Voor 35% gewijzigd door IJnte op 13-04-2004 21:45 ]

Verwijderd

krijg je nog wel je gdm-prompt? Je grafische login venster dus. Dan kun je onder "session" toch je desktop environment kiezen?

De Desktop Switching Tool heet onder water volgens mij switchdesk. Die moet je in elke grafische omgeving op kunnen starten.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Okay, wat je waarschijnlijk hebt gedaan, is tegen je DE zeggen dat in het vervolg TWM als window manager gebruikt moet worden. TWM werkt blijkbaar maar matig. Je moet er dus voor zorgen, dat de window manager die hiervoor gebruikte (waarschijnlijk metacity) weer de standaard window manager wordt óf dat TWM wél gaat werken.
Probeer één van de volgende dingen:
* kijk of TWM wel is geinstalleerd (gebruik bijna geen RPM-based distro's meer, maar 'rpm -qa twm' zou moeten werken), zo niet, installeer dan TWM via je shell. Dan kun je weer inloggen.
* Log in in een andere DE, als KDE. Dat zou nog moeten werken. Dan kun je wellicht makkelijker TWM goed installeren.
* Als je in KDE kunt komen, kun je denk ik door middel van gconf-editor ook je standaard WM veranderen.
* noodoplossing: maak een nieuwe user account aan, dan krijg je een nieuwe homedir, en dan zou metacity weer gebruikt moeten worden. Dit zou iig. moeten werken.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:44

Robtimus

me Robtimus no like you

wzzrd schreef op 13 april 2004 @ 22:01:
* kijk of TWM wel is geinstalleerd (gebruik bijna geen RPM-based distro's meer, maar 'rpm -qa twm' zou moeten werken), zo niet, installeer dan TWM via je shell. Dan kun je weer inloggen.
Ik meen dat ie onder RH XFree86-twm heet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• IJnte
Plz onthou dat ik een beginner ben in Linux 8) .
Ik heb een account waarmee ik kan inloggen. Ik kan dus gewoon de shell in, en alle programma's werken.
Kan iemand mij vertellen hoe ik precies kan zien of ik het geinstalleerd heb staan, en(nog belangrijker dan) waar ik het zou moeten installeren. Ik ben d'r al een redelijke tijd me bezig, maar et lukt helaas maar niet.

Verwijderd

Als je reeds kunt inloggen, kun je vanaf een xterm /usr/bin/switchdesk opstarten. Hiermee kun je je default desktop omgeving -grafisch- kiezen.

• IJnte
Euh die had ik dus aangeklikt 8)7 Daardoor is et dus fout gegaan! Ik moet dus nu weer terug naar de "default" instellingen..

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

met Switchdesk voor Gnome kiezen?

Je zegt dat je een beginner bent, dan heb je vast Gnome geinstalleerd (staat standaard aan). Die moet er dus wel tussen staan.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Dan doe je dat toch op de manier zoals ik zeg?

Je hebt toch een of andere vorm (hoe basaal ook) van een soort van desktop?

• IJnte
Ik ben nu ingelogt op de linux bak als IJnte. Hierin heb ik de shel geopend en switchdesk geopent. Hier heb ik voor Gnome gekozen, en gereboot. Daarna geprobeerd om weer als Root in te loggen ,maar dat werkt dus nog steeds niet.

Verwijderd

Wat je doet is inloggen als IJntje in Gnome (dit gaat neem ik aan).

Vervolgens open je een xterm, en doe je "su -" (zonder kwootjes). Je moet dan het wachtwoord van root opgeven. Start dan vervolgens vanuit de xterm /usr/bin]switchdesk, en je bent in business.

• IJnte
Kheb de oplossing gevonden!
Ik zal effe vertellen wat ik gedaan heb.

Ik ben ingelogt onder een andere account(ijnte). Vervolgens een terminal geopend en ingelogt als SU. Vervolgens ben ik naar /root/ map gegaan. Hier staat het volgende bestand in: >> .Xclients << . Dit bestand heb ik verplaatst naar een anderen map. Vervolgens heb ik gereboot, en alles werkt weer naar behoren.

Later heb ik het bestand weer teruggezet in de map /root/ en nog steeds werkt het.
Ik had gezien dat er namelijk een .Xclients-default is, waarin staat dat Gnome-session geladen moet worden.
Overigens kun je deze bestanden zien door in de map /root/ ls -a in te typen(voor de mensen die er wat aan hebben).

Bedankt voor de hulp !!

[ Voor 78% gewijzigd door IJnte op 13-04-2004 22:43 . Reden: De oplossing ]

Verwijderd

Wat krijg je nou te zien als met root inlogt? Een verkeerde desktop, of iets wat blijft respawnen?

Kun je ons na een su - (met minnetje dus) de inhoud van /root/.xsession-erros laten zien?

je gebruikt dit minnetje toch ook in wat ik in de vorige post voorstelde?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Topic title changerd

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• IJnte
thnx, twerkt al zoals hierboven beschreven staat _/-\o_
Nu alleen mijn 3Com kaartje nog aan de praat krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door IJnte op 13-04-2004 22:47 . Reden: url edit ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Yo. Ik meen hieruit op te maken dat je je systeem standaard als root gebruikt. Je zegt dat je een beginner bent hè? Neem nou aan van iemand die dat niet meer is: gebruik dat systeem NIET (herhaal: NIET) standaard als root. De jezelf - en de rest van de gemeenschap - een lol en gebruik een Linux systeem normaal gesproken met een gewoon user account. NIET als root.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik ben het volledig met wzzrd eens. Sterker nog, wees zo slim en maak het voor root onmogelijk direct in X in te loggen (eenmaal ingelogd naar settings gaan, zoeken naar login screen).

Je wilt echt zo min mogelijk als root doen, alleen als je het ECHT nodig hebt.

More than meets the eye
system specs

• IJnte
Jah et was ook heel dom van me, maar jah van fouten leer je ;) . Ik heb al een prutsaccountje aangemaakt, waarmee ik in het vervolg ga expirimenteren!

Pagina: 1