Toon posts:

Windows 2000 herkent geheugen niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude celeron 400 mhz (HP Vectra VE) hier staan waar pc 133 256 sd ram bij moest. Er zat al 64 in dus in het andere slot ging die 256.

De bios herkent netjes de 256 en 64 maar Windows 2000 Pro met service pack 4 doet dat niet. Die vind dat er 64 in zit. Terwijl ik laatst een andere 256 erin had en die herkende Windows wel.

Als ik alleen de 256 erin hebt geeft ie aan:
"Windows NT heeft slechts 0 kb laag geheugen gevonden er is 512 kb laag geheugen om Windows NT op te starten

Het kan nodig zijn upgrade op de computer uit te laten voeren of een door de frabrikant geleverd configuratie programma te starten."

PC heeft 2 sloten en heb alle mogelijke combinaties al geprobeerd

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post hier de volledige specs van het moederbord (met name het chipset) en die van het 256MB geheugenreepje (merk/type/chipopschriften) :) Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je het geheugen al eens in een andere pc getest?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor mobo het is weet ik niet er zit iig een PhoenixBIOS in met een SIS chipset meer weet ik niet aangezien ik die pc in me ahanden kreeg geduwd :/

ram is van Corsair pc133 en komt bij de Mycom vandaan

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 10:09 ]

• MaanBanaan
  • Niet online
Je moet waarschijnlijk die 256 MB omwisselen voor een double sided module, omdat dat moederbord misschien maar 128 MB per bank ondersteund (1 DIMM slot is 2 banken). Nu zitten de chipjes van je geheugenmodule waarschijnlijk aan 1 kant, waardoor er 256 MB in 1 bank wordt gestopt. Meestal herkent je systeem dan de helft, maar in dit geval werkt het dus überhaupt niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al eerder een andere 256 single sided in gehad waar ik geen probs mee had

deze die er nu in zit en t niet doet in windows is ook single sided

• MaanBanaan
  • Niet online
Ok, dan kan het daar dus niet aan liggen... Probeer anders eens met timings te spelen, voor zover dat gaat op een HP.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 10:07:
Wat voor mobo het is weet ik niet er zit iig een PhoenixBIOS in met een SIS chipset meer weet ik niet aangezien ik die pc in me ahanden kreeg geduwd :/
Dan zoek je het even op..? Kijk desnoods in de FAQ van dit subforum hoe je dat moet doen :)
ram is van Corsair pc133 en komt bij de Mycom vandaan
En de chipopschriften?

Maargoed, dat wordt reep omruilen voor een ander merk lijkt me, voor die eerder genoemde 256MB "singlesided" wellicht? :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nix aan het geheugen aanpassen in de BIOS behalve Memory Hole (wat dat mag inhouden :? )

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb een jaar geleden eens een 2e hands Vectra VE gekocht, een andere editie dan jij maar ik had ook problemen met het toevoegen van hardware. Die Vectra's zijn zo gebouwd (BIOS) dat er bijna geen ondersteuning is bij upgrades.

Het moederbord dat er bij mij in zit zou een P3 moeten ondersteunen maar dat werkt dus niet. Bij jou dus een soortgelijk probleem maar dan met het geheugen.

Stuur eens een mailtje naar de helpdesk van HP. Ik kreeg vrij snel een duidelijk antwoord op mijn vraag.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 21:55
Draai eens een memtest, http://www.memtest86.com/
Als deze de volledige 256 MB kan vinden en testen en er treden geen errors op, dan is het een Windows-probleem, anders ligt het zeker te weten aan de hardware. Het lijkt me eigenlijk dat het BIOS de memorygrootte verkeerd rapporteert, en dat windows daar de mist in gaat. Memtest heeft ook verschillende standen om de grootte van het geheugen te achterhalen. Misschien kun je daar mee spelen om de exacte oorzaak te achterhalen. http://www.memtest86.com/#size
Pagina: 1