SATA-Vraagje

Pagina: 1
Acties:

• kingco
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe pc. Ik kom niet helemaal uit de configuratie van Sata. Mijn mobo is MSI 865PE Neo2. Ik heb de beschikking over 4 x SATA aansluiting. SATA 1 en 2 zijn van de Intel ICH5R controller. SATA 3 en 4 zijn van de Promise Fastrak378 controller. Ik heb twee harde schijven (Seagate 120GB SATA) aangesloten op SATA 1 en 2. Ik heb een DVD brander aangesloten op IDE 1 en een DVD speler aangesloten op IDE 2. Ik heb ook nog de beschikking over een IDE 3, maar deze heb ik vrijgelaten. Ik ga geen RAID draaien. Dit omdat ik ook met Ghost-Images ga werken, en ik weet niet hoe het zich houdt als ik RAID geconfigureerd heb. Indien iemand weet of ik wel met Ghost kan werken via RAID, houd ik me aanbevolen. Ik zou dan graag gebruik willen maken van RAID 0 (Striping) zodat ik 1 virtuele schijf krijg van 2 x 120GB. Hoe kan ik nu het beste de BIOS instellen. Ik ga in de BIOS naar Integrated Peripherals en kies voor On-Chip IDE configuration. On-Chip ATA(s) Operarate Mode is Legacy Mode. Ata Configuration = S-ATA Only. P-ATA Keep Enabled = Yes. P-ATA Channel Selection is Both. Als ik mijn pc boot, zie ik Primary IDE Master (1e HDD), Secondary IDE Master (2e HDD), Third IDE Master (DVD Brander), Fourth IDE Master (DVD Speler). Is dit goed ingesteld, of moet het anders. Graag een reactie. Tijdens installatie van XP heb ik voor F6 gekozen en via de E kon ik de stuurprogramma van de Intel Controller (via floppy) installeren. Ik zie onder XP 2 x een HDD.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Niet om lullig te doen maar ooit gehoord van enter/leestekens :X ??

* nero355 gaat het dan ook nog eens lezen sinds het nu gewoon hoofdpijn geeft ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 15:33

Redlihcs

? of !

Zo, de hoofdpijn is wat afgezakt... ;)

Wat is nu eigenlijk je vraag?

Misschien kun je een en ander wat anders formuleren? 8)

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• kingco
Mijn excuses voor het in elkaar gepropte verhaal. Hier komt het nog een keer, maar dan in een betere lay-out.

Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe pc.

Ik kom niet helemaal uit de configuratie van Sata.

Mijn mobo is MSI 865PE Neo2. Ik heb de beschikking over 4 x SATA aansluiting.

SATA 1 en 2 zijn van de Intel ICH5R controller.
SATA 3 en 4 zijn van de Promise Fastrak378 controller.

Ik heb twee harde schijven (Seagate 120GB SATA) aangesloten op SATA 1 en 2.
Ik heb een DVD brander aangesloten op IDE 1 en een DVD speler aangesloten op IDE 2.
Ik heb ook nog de beschikking over een IDE 3, maar deze heb ik vrijgelaten.

Ik ga geen RAID draaien. Dit omdat ik ook met Ghost-Images ga werken, en ik weet niet hoe het zich houdt als ik RAID geconfigureerd heb.

Indien iemand weet of ik wel met Ghost kan werken via RAID, houd ik me aanbevolen.
Ik zou dan graag gebruik willen maken van RAID 0 (Striping) zodat ik 1 virtuele schijf krijg van 2 x 120GB.

Hoe kan ik nu het beste de BIOS instellen?

Ik ga in de BIOS naar Integrated Peripherals en kies voor On-Chip IDE configuration.
On-Chip ATA(s) Operarate Mode is Legacy Mode.
Ata Configuration = S-ATA Only.
P-ATA Keep Enabled = Yes.
P-ATA Channel Selection is Both.

Als ik mijn pc boot, zie ik:
Primary IDE Master (1e HDD),
Secondary IDE Master (2e HDD),
Third IDE Master (DVD Brander),
Fourth IDE Master (DVD Speler).

Is dit goed ingesteld, of moet het anders?

Graag een reactie.

Tijdens installatie van XP heb ik voor F6 gekozen en via de E kon ik de stuurprogramma van de Intel Controller (via floppy) installeren.

Ik zie onder XP 2 x een HDD.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het werkt is het toch goed?
Je herkent beide hdds in XP dus dat lijkt me ook geen prob.

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 15:33

Redlihcs

? of !

kingco schreef op 12 april 2004 @ 22:49:
<KNIP>
SATA 1 en 2 zijn van de Intel ICH5R controller.
SATA 3 en 4 zijn van de Promise Fastrak378 controller.
<KNIP>
Indien iemand weet of ik wel met Ghost kan werken via RAID, houd ik me aanbevolen.
<KNIP>
Is niet de SATA 3 &4 je raid?? Meestal is de promise de raid controller.

Ghost kan volgens mij wel goed omgaan met RAID0. Ik gebruik Powerquest Drive Image en dat gaat prima. Dus waarom zou Ghost het niet kunnen.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kingco schreef op 12 april 2004 @ 22:49:
Dat staat gewoon in de bijgeleverde handleiding van het Ghost pakket, mits je de nieuwste versie hebt gekocht :)
Ik zou dan graag gebruik willen maken van RAID 0 (Striping) zodat ik 1 virtuele schijf krijg van 2 x 120GB.

Hoe kan ik nu het beste de BIOS instellen?
Als je een RAID array via ICH5R wil maken, dan moet je even in de handleiding van je mobo kijken hoe je dat moet doen ;)
Is dit goed ingesteld, of moet het anders?
Kijk in de FAQ van dit subforum onder "Hoe kan ik mijn IDE configuratie het beste indelen?" B)

• kingco
Mijn concrete vragen zijn:

1. maakt het nog uit (qua performance en/of stabiliteit) of ik gebruik maak van de Intel controller of van de Promise Controller?

2. De instellingen die ik gedaan heb in de BIOS, zijn dat goede instellingen (qua performance en/of stabiliteit)? Zo nee, heeft iemand tips om het te wijzigen?

3. Heeft RAID 0 veel voordelen t.o.v. geen RAID (qua performance en/of stabiliteit)?

4. Indien ik RAID 0 activeer, kan ik dan de virtuele schijf nog partioneren, zodat ik nog een GHOST-Image kan maken? Of is dit af te raden?

• kingco
Ik type niet zo snel, dus als 1 van jullie een antwoord geeft, ben ik nog bezig met mijn vraag te stellen.
Dit komt wat lullig over van mijn kant.

Maar in ieder geval bedankt voor de informatie, en ik zal de FAQ er nog op nakijken.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kingco schreef op 12 april 2004 @ 22:57:
Mijn concrete vragen zijn:

1. maakt het nog uit (qua performance en/of stabiliteit) of ik gebruik maak van de Intel controller of van de Promise Controller?
Nee alleen als je Linux zou draaien naast Windows dan zou ik voor die Promise gaan ;)
2. De instellingen die ik gedaan heb in de BIOS, zijn dat goede instellingen (qua performance en/of stabiliteit)? Zo nee, heeft iemand tips om het te wijzigen?
Zie niks fouts dus zal wel goed zijn :)
3. Heeft RAID 0 veel voordelen t.o.v. geen RAID (qua performance en/of stabiliteit)?
Ja puur en alleen snelheid maar als je toch al met 2 HD's werkt ................... dat is iets wat je zelf mag beslissen .....
4. Indien ik RAID 0 activeer, kan ik dan de virtuele schijf nog partioneren, zodat ik nog een GHOST-Image kan maken? Of is dit af te raden?
Ja Ghost ziet het allemaal gewoon als een HD (wat het ook gewoon is en lbijft RAID of geen RAID) dus geen probleem ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kingco schreef op 12 april 2004 @ 22:57:
Ja :) Echter hier kunnen we niet echt een antwoord op geven. Zoiets verschilt over het algemeen per schijfconfiguratie. De beste manier om achter te komen welke het beste voor jou is, is om het gewoon zélf te testen. Draai bijvoorbeeld 1 weekje op de ICH5R en daarna 1 weekje op de Promise en trek tenslotte je conclusie :) Er loopt overigens een "Post hier je RAID0 scores!" topic in dit subforum, daaruit had je ook kunnen concluderen dat de ICH5R verhoudingsgewijs sneller is. Maar, nogmaals, het verschilt per mobo/schijf/driver/OS/user configuratie B)
De instellingen die je noemde hebben totaal geen invloed op de performance/stabiliteit.
Zie dus de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden en eventueel ook onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?" in de FAQ van dit subforum.
Dat maakt bij mijn weten niet uit, maar check dus de Ghost handleiding, deze is nogal duidelijk ;)

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Zolang je niet met dynamische schijven gaat werken is er niets aan de hand en kan je ghosten wat je wil immers wordt de raid set door je controller geregeld en niet door het os zoals wel het geval is bij dinamische schijven.

=/\= System Status =/\=

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Als je de schijven op de onboard sata poorten hebt aangesloten, dan kun je het beste de promise op disabled zetten want anders staat er tijdens het booten steeds: Bios not installed. Wat ik best wel irritant vond.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Pagina: 1