Toon posts:

[2000] Herhalende bluescreens*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
config :

A-open AK73 MoBo
Athlon xp 1500 +
256 MB DDR
Club 3D Radeon 9600 256 MB
Maxtor 200 GB / Maxtor 80 GB
Lite-on DVD speler
Samsung cd/rw

Tijdens het laden van windows2000 (pro ) krijg ik steeds 'stop' errors.
Alles gaat meestal goed tot bij het witte windows scherm , waarna het soms :

ofwel gewoon vastloopt ( scherm blijft staan )
ofwel bluescreen : driver_irql_less_or_not_equal
ofwel reboot hij weer zonder foutmelding ( en dit vanaf het witte scherm , zelfs tot na het windows - muziekje gebeurt dit nog)

Ik heb windows al opnieuw geinstalleerd maar na enkele dagen was het weer van dat. (ook op de andere schijf).

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 08:14
Hey dat klinkt enigzins bekend ..
Heb het laatst aan een AlienWare pc _/-\o_ _/-\o_ geknutseld waarbij het zelfde probleem zich voordeed. Het lag daar aan het geheugen. Haalden er ander geheugen bij werkte meteen weer goed :) . Je zou eens ander geheugen kunnen proberen ... Heb het ook al eens aan mijn eigen pc gehad daar lag het aan een niet compleet werkende harddisk. Dus dat zou het ook nog kunnen zijn.

tis allemaal nie leuk als je aan een van die twee dingen iets moet vervangen natuurlijk maar ja het is ook :r :r :r zooi als je pc nie goed werkt :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb een tool gebruikt en die zei dat het ram ok was.
Ik dacht dat het aan mijnh vga kaart lag, want soms kreeg ik gewoon geen beeld op mijn monitor, maar sinds mijn nieuwe kaart was dat probleem verholpen... maar dit blijft dus.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

boenk, neem eens een kijkje in de Windows XP en 2000 BSOD guide daar kun je de stopcode opzoeken die je op het scherm krijgt :)

Test eventueel ook je geheugen eens.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kent deze al neem ik aan? :)

Windows XP en 2000 BSOD guide

Geheugen kan je testen met www.memtest86.com.

Als ik het goed begrijp heb je het niet continue? Als eens bij je logboeken gekeken? (eventvwr.msc)

Verwijderd

Je draait Win2k...kijk eens in de event-logs (bij administrative tools --> event viewer) wat precies de foutmeldingen zijn bij de crashes. Nu is je TS erg vaag en is het erg moeilijk om je te helpen.

verder zou ik je naast de gesuggereerde ref ook suggereren om de volgende FAQ te bekijken. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Deze fout vind ik enkele keren terug

De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x000000d1 (0x0000d002, 0x0000000d, 0x00000000, 0x0000d002). Microsoft Windows 2000 [v15.2195]. Een dump is opgeslagen in: D:\WINNT3\Minidump\Mini040804-03.dmp.

evenals deze :

De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x0000000a (0x00000004, 0x00000002, 0x00000000, 0x8042e36a). Microsoft Windows 2000 [v15.2195]. Een dump is opgeslagen in: D:\WINNT3\Minidump\Mini040804-01.dmp.

Een keer dat de computer volledig geboot is ( na een poging of 7 ) blijft hij schijnbaar probleemloos draaien.

Verwijderd

Copie uit de FAQ Windows XP en 2000 BSOD guide --> lijkt software gerelateerd. (kijk even in de FAQ voor het juiste linkje)

----------------------------------------------------
0x0000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ook deze STOP foutmelding lijkt voornamelijk door verkeerde of foutieve drivers gegenereerd te worden, net als STOP 0x000000D1. Kijk ook daar even voor tips dus.

Veel recents is er over deze STOP foutmelding niet te vinden in de MS Knowledge Base:
266196 - 245538
------------------------------------------------------

Toevallig zoiets als Norton als antivirus/firewall draaien?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb sinds de laatste keer dat ik windows opnieuw geinstalleerd heb,
geen firewall/antivirus geinstalleerd .

wel een rariteit : volgens de doos zit er een A-open mk33m mobo in , volgens aida32 ( programma dat hardwareoverzicht van computer genereert) is dit :

Moederbord ID 05/28/2001-8363-686B-6A6LMAB9C-00
Moederbordnaam AOpen AK73(A) / AK73 Pro(A) / AK73-1394(A)

Ik heb deze drivers eens geinstalleerd maar het probleem bleef. Doch mijn computer liep al een tijdje vrij goed, het is pas sinds ik mijn HD verving en alles herinstalleerde dat er een probleem is.

Wel remarquabel : windows setup geeft mijn 200 gig schijf maar als 136 gig.
Via partitionmagik dan toch volledige capaciteit benut,.

Ik vermoedde dat de errors van hier kwamen, maar als ik deze schijf ontkoppelde en op mijn 80 gig schijf installeerde, bleven de problemen.

Verwijderd

In ieder geval check het mobo eens door de kast open te schroeven.
Het merk en type staat er toch echt met grote letters op.
Tooltjes maken nu eenmaal fouten.

Dat het probleem is ontstaan na herinstallatie wijst erg sterk richting een verkeerde driver.....kijk dus ook eens in de device manager of je ergens een uitroepteken ziet staan. (klik daarbij ook de view hidden devices aan)
[control panel --> system --> dan vind je het wel]

HD capaciteit is waarschijnlijk Bios probleem....even BIOS mobo updaten.
Hierbij wil je zeker wel de goede hebben. Anders is het RIP van je mobo.
--> maar dat is niet je probleem op dit moment.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, het staat er op : een ak73A.... volgens mij heb ik dus wel de goede drivers.
(ik had deze de laatste keer genomen )

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe partitie gemaakt, NTFS, windows opnieuw geinstalleerd, recentste correcte mobo drivers, soundblaster driver, graka driver.

en ja hoor, rebooten lukt, maar ik zet mijn pc uit en wanneer ik koud boot...daar gaan we weer !

Iemand zei me drat die error zou kunnen te maken hebben met de voeding ?
Ik heb wel redelijk wat steken in mijn kast tegenwoordig:
radeon 9600, 2 cd drives, 2 hardddisk, sb en nic pci ???

voeding 300 W

Verwijderd

Volgens mij had ik je al eerder gesuggereerd om eens naar de volgende FAQ te kijken. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Daar staat namelijk precies in waar je in eerste instantie naar moet kijken.
Inderdaad kan de voeding een probleem vormen. Test dit dan met MBM.
Als de voedingsspanningen onder stress teveel afwijken trekt je voeding het niet.
Hoeveel ze mogen afwijken staat uitgespeld in bovenstaande FAQ.

Kennelijk heb je ook nog een soundcard erin hangen. Volgende keer wel even bij je systeem vermelden. Zeker creative kaarten willen namelijk nog wel eens problemen geven.
--> als de voeding goed is, dan de geluidskaart eruit halen om te kijken of die de oorzaak is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 07:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok Bedankt ik probeer vanavond MBM eens.

En de soundcard is inderdaad een creative, kan ik ook wel een proberen, maar die heeft wel meer dan een jaar zonder echte problemen gewerkt. Wel zit er enorm veel storing op. ( boxen open, geen applicaties open die geluid produceren en zeer luide storingen ).

Zelfs als ik bij de entertainment/volume control alles behalve mp3/Wave Demp blijft de boel stevig ronken/piepen/reutelen, ook duidelijk sterker indien cpu belast wordt.

Verwijderd

Dat het met een creative kaart altijd zonder problemen heeft gewerkt zegt niet zoveel.
Hangt er bijvoorbeeld vanaf of je ACPI in gebruik had ja of nee....zie bijvoorbeeld volgend topic als voorbeeld (ook problemen na herinstall): [rml][ XP] Beeld Bevriest na verse herinstallatie[/rml]

Echter zeker eerst MBM draaien, daarna pas zorgen maken over dit soort dingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de thread gelezen, maar bij hem crashte het tijdens windows zelf. Bij mij is het enkel tijdens het booten, eens opgestart gaat alles goed :) behalva bij civilization durft het wel eens mislopen, kan ook aan prog liggen.

nu, wat MBM betreft heb ik wel een opvallend resultaat

1) volgens mbm is mijn kast 121 ° :d lol heb wel niet 100 % het correcte mobo in kunnen geven ( ak73 pro i pl v ak 73 )

bij +5V gaat ie onder zware belasting (cpuburn )naar 4.76 V ( te weinig volgens lijst ) en bij lichte belasting blijft ie nog beneden 5V (high 4.98 ).

Bij +12V gaat ie bij zware belasting naar 12.07, bij weinig belasting 12.54
(normaal ? )

Verwijderd

Gezien de symptomen en het feit dat de voltages best veel afwijken denk ik dat je het probleem toch bij je voeding moet zoeken. Voordat je verder zoekt zou ik in ieder geval proberen met een betere en zwaardere voeding.

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik de symptomen niet helemaal kan rijmen met een te zwakke voeding. Ik zou verwachten dat je ook bij zware spellen problemen zou moeten hebben. :? Misschien hebben anderen nog een suggestie :?

NB) het aantal watts op de voeding zegt niet zoveel, je moet goed kijken naar het aantal watts per voltage wat geleverd kan worden. Meer info kun je wel vinden in topics als "welke voeding"

ps) de link naar dat topic was puur bedoeld als illustratie.
Wilde niet zeggen dat het een vergelijkbaar probleem was.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik heb mijn voeding vervangen, en help! alweer een bluescreen.
Ik reboot, hij maakt een vreemd geluid , een knalletje en alles uit. Zekering van de voeding gesprongen, opnieuw gestart en deze keer raakte hij wel in windows.

Ook een paar keer warm gereboot en dit zonder problemen.

er brandt wel een rood lichtje op mijn mobo ( ram power led indicator) maar dit lijkt me normaal te zijn , of niet ?
Pagina: 1