Toon posts:

[XP] Beeld Bevriest na verse herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hola, mensen van WOS! Ik zou graag jullie deskundigheid gebruiken voor een probleem(pje).

Na m´n XP bakkie te hebben geherinstalleerd heb ik last van spontane en random vastlopers. Het kan 30 sec duren of 20 minuten, bevriezen doet ie en ik kan niets anders doen dan een harde reset geven. Voorheen had ik geen enkele last van deze vastlopers en nu is de pc zelfs 2 keer plat gegaan tijdens de windows installatie.

Mijn specs:
- Athlon XP 2200+
- Abit KX7-333r
- 512 MB DDR RAM (1 stick)
- GF4-ti4600 (128 MB)
- SB Audigy Platinum
- 2x120GB WD HD
- 1x160GB Maxtor HD

en Ik heb op het moment de volgende dingen geînstalleerd:

- Windowsupdate gedraaid
- Laatste Nvidia drivers (56.72)
- Laatste Audigy drivers (19/11/2003)
- Via 4.49 drivers
- HPT 370/372 RAID Driver (2.34, bios is geflashed)

nogmaals: voorheen had deze configuratie absoluut geen problemen. de temperatuur v/d proc komt niet boven de 52 graden uit.
Ik vermoed zelf een geheugenprobleem, maar voordat ik geld ga ophoesten
vraag ik het eerst de profi´s.

Ik hoop dat jullie enig idee hebben wat het probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 09:06 ]

Verwijderd

Je zegt dat je een geheugen probleem vermoedt. Heb je memtest dan ook al eens geprobeerd?

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Wel vreemd dat je geheugen tijdens de reinstall beschadigd is geraakt dan....

Lijkt me waarschijnlijker dat het een driverprobleem is, meeste kans dan weer op de videokaart... Heb je geprobeerd om een standaarddriver te gebruiken?

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 06:27
Heb je wel telkens herstart na elke driverinstall. Te veel drivers achter elkaar installeren zonder tussendoor te herstarten vind ie vaak niet leuk.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:23
Bij mij lag dit aan een brak moederbord, maar het kan idd ook aan je geheugen of voeding liggen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Bij deze welkom op dit forum. :)

Mijn ervaringen met audigys en drivers zijn zeker niet positief.
Als je daarvan nieuwe drivers hebt geinstalleerd die je nog niet eerder hebt gebruikt is dit w.m.b. een verdachte.

Echter probeer het even systematisch aan te pakken.
Kijk eens naar de volgende twee FAQs voor wat hints.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Windows XP en 2000 BSOD guide

In ieder geval zeker memtest86 runnen.
Verder word er bij iedere crash info geschreven in je eventlog.
Kijk of je daar typische foutcodes ziet en welke drivers/applicaties het veroorzaken.
(control panel --> administrative tools --> event viewer)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 09:29:
Bij deze welkom op dit forum. :)

Mijn ervaringen met audigys en drivers zijn zeker niet positief.
Als je daarvan nieuwe drivers hebt geinstalleerd die je nog niet eerder hebt gebruikt is dit w.m.b. een verdachte.
Dank je. Ik heb drivers gebruikt die ik voorheen zonder problemen draaide, ik heb echter nog even de via latency patch er overheen gegooid voor de zekerheid.
Echter probeer het even systematisch aan te pakken.
Kijk eens naar de volgende twee FAQs voor wat hints.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Windows XP en 2000 BSOD guide

In ieder geval zeker memtest86 runnen.
Verder word er bij iedere crash info geschreven in je eventlog.
Kijk of je daar typische foutcodes ziet en welke drivers/applicaties het veroorzaken.
(control panel --> administrative tools --> event viewer)
Memtest86 heb ik gedraaid en die vond geen errors, BSOD guide zal ik nog een keer doornemen.
ik zal nog even m'n eventlog doorsnuffelen en misschien kijken of ik met knoppix tegen iets vreemds aanloop.

dank voor de tips.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb nu al een tijdje knoppix draaien zonder problemen, in de eventviewer kwam ik veel meldingen tegen van de Bluetooth adapter die ik erin had hangen. de crash en vastloper faq deed me even het bloed in de aderen stollen, ik heb NML. KX7 mobo en die leek last te hebben van lekkende condensators. aangezien knoppix gewoon draait, weet ik niet wat dan het probleem wel zou kunnen zijn.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Misschien dat je voeding (een beetje) gaar is.

Wat zijn je voltages?

Verwijderd

Trek even zelf de logische conclusie....
Voor de herinstall was alles stabiel EN je draait kennelijk knoppix zonder (veel) problemen. Dus linux lijkt stabiel te zijn, dus is waarschijnlijk je hardware oke.

Windows crasht en wijst richting je Bleutooth adapter.
Zoek even of er misschien betere/nieuwere drivers voor die adapter bestaan.
Foutieve (netwerk) drivers kunnen dit soort crashes heel goed veroorzaken. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 16:20:
Trek even zelf de logische conclusie....
al gedaan, mijn zinsbouw was alleen niet duidelijk genoeg ;)

bluetooth drivers opgehaald, draait tot nu toe stabiel. *phew*

dank voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 17:03:
[...]

al gedaan, mijn zinsbouw was alleen niet duidelijk genoeg ;)

bluetooth drivers opgehaald, draait tot nu toe stabiel. *phew*

dank voor de hulp.
grmbl, ik heb nog steeds crashes. alles na gelopen, ook al opnieuw installed en heel voorzichtig een voor een HW installed, pc crashed na 20 minuten, wat ik ook doe en welke drivers ik ook gebruik. Ik word er moedeloos van.....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 10:01 ]

Verwijderd

Helaas kennelijk was dit dus toch niet de oplossing....

Dus toch even terug naar de basis om even veel voorkomende problemen uit te sluiten.
1) Run toch even MBM om je voeding te testen (dus onder stress) en post de voltages die je ziet.
2) Kijk nog eens naar memtest86...zorg dat je zeker weet dat je 0 foutmeldingen ziet.
3) Audigy kaart w.m.b. even eruit gooien om deze in ieder geval te elimineren als foutbron....deze heeft namelijk nog wel eens ruzie met via chipsets :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 10:15:
1) Run toch even MBM om je voeding te testen (dus onder stress) en post de voltages die je ziet.
doing it as we speak
2) Kijk nog eens naar memtest86...zorg dat je zeker weet dat je 0 foutmeldingen ziet.
gisteravond nog een keer gedraaid en vanochtend ook nog weer... geen problemen gevonden.
3) Audigy kaart w.m.b. even eruit gooien om deze in ieder geval te elimineren als foutbron....deze heeft namelijk nog wel eens ruzie met via chipsets :)
audigy & m'n netwerkkaart eruit gemieterd, andere netwerkkaart erin. tot nu toe, positief, straks m'n audigy erbij zetten en kijken of ie weer crashed.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 13:39 ]

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 13:37:
[...]

doing it as we speak

[...]

gisteravond nog een keer gedraaid en vanochtend ook nog weer... geen problemen gevonden.

[...]

audigy & m'n netwerkkaart eruit gemieterd, andere netwerkkaart erin. tot nu toe, positief, straks m'n audigy erbij zetten en kijken of ie weer crashed.
Heb je toevallig niet nog een geluidksaartje liggen. Zo ja, probeer die eens

Ik heb zelf ook een Audigy II kaartje in mijn PC hangen en die heeft ook ruzie gehad met de VIA chipset. Eigenlijk precies hetzelfde probleem als wat jij hebt, alleen had ik het vanaf het begin dat ik die kaart erin had gemept.

Verwijderd

Topicstarter
AMDathlonxp schreef op 17 april 2004 @ 14:09:
Heb je toevallig niet nog een geluidksaartje liggen. Zo ja, probeer die eens

Ik heb zelf ook een Audigy II kaartje in mijn PC hangen en die heeft ook ruzie gehad met de VIA chipset. Eigenlijk precies hetzelfde probleem als wat jij hebt, alleen had ik het vanaf het begin dat ik die kaart erin had gemept.
niet los, maar ik heb wel nog sb 2 live kaarten in ander pc's zitten. De stabiliteit is ondertussen weer terug lijkt het, ik draai nu al langer dan voorheen zonder crash.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 14:47:
[...]

niet los, maar ik heb wel nog sb 2 live kaarten in ander pc's zitten. De stabiliteit is ondertussen weer terug lijkt het, ik draai nu al langer dan voorheen zonder crash.
Live! Kaart erin geprikt: zelfde verhaal, binnen 20 minuten crash. 't crashed wat vlotter als ik een audio/video bestand afspeel in winamp. het begint toch meer en meer op een moederbord probleem te lijken. heel fijn, deze pc moest nog 2 maanden mee. :(

wat doet dit topic nog in dit forum zou ik me ondertussen afvragen.

Verwijderd

Gelukkig begint het probleem langzaam iets helderder te worden.
Het lijkt dus duidelijk een conflict te zijn tussen VIA chipset en een creative kaart.

Veel voorkomend probleem overigens.....
Het grote: Problemen met de SBlive/Audigy topic

om dit op te lossen is vrij lastig.
Het is namelijk meestal een IRQ conflict tussen je mobo en de chipset.
Je moet dan gaan spelen met in welk slot je geluidskaart zit.
(dus ik hoop dat je nog weet waar die eerst in zat)

Wat erg vaak helpt is je ACPI uitzetten in Windows XP (dan is er namelijk niet langer een gedeelde IRQ) Dit kun je als volgt doen :

Maar als je dan toch ten einde raad bent kun je proberen om de ACPI uit te zetten in WinXP. Doe dit echter alleen als je alles wat belangrijk is goed hebt geback-upped. Beste is natuurlijk altijd verse installatie. Waarbij je tijdens de vraag om drivers i.p.v. op F6 of F5 moet rammen. (dan standaard PC selecteren)

Als je hetzelfde wil bereiken zonder alles opnieuw te installeren.
1) ControlPanel -> performance&maintenance -> System
2) tab-blad hardware -> device manager
3) in device manager moet je dan bij computer de ACPI de driver laten updaten.
selecteer dat hij niet moet zoeken, dan krijg je een lijst waaruit je de standaard pc kunt selecteren. Dit is dan degene die zonder ACPI werkt.

Daarna booten (en nog even in bios je ACPI uitzetten, hoewel dat niet nodig is gok ik)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 21:33 ]

Verwijderd

Wat wel eens met deze combinatie wil lukken is het volgende:

Probeer de audigy in een PCI-slot te steken (meestal 5 of 4) waardoor deze
op IRQ-5 komt te staan zodat deze niet met met mobo resources gaat conflicteren.
Het uitzetten van ongebruikte seriele en paralle poort maakt ook weer IRQ's vrij.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 22:43:
Wat wel eens met deze combinatie wil lukken is het volgende:

Probeer de audigy in een PCI-slot te steken (meestal 5 of 4) waardoor deze
op IRQ-5 komt te staan zodat deze niet met met mobo resources gaat conflicteren.
Het uitzetten van ongebruikte seriele en paralle poort maakt ook weer IRQ's vrij.
ik had hem al op verschillende pci sloten geprutst, maar geen van allen hielp (hij bleef irq 19 houden). Maar slot 5 + acpi uit = irq 5. ik draai nu ff een filmpje.. als ie het einde haalt mag ik toch zeggen dat dit probleem na 4 dagen eens opgelost is.

hartelijk dank allen.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met de nvidia drivers 56.72

Specs
Intel P4 3 Ghz 800 FSB
Leadtek gefore fx5200
512 Mb ddr 400mhz
SB Audigy Player
MSI 845PE Neo (Intel 845PE Chipset)

Ga dadelijk ff oudere drivers proberen

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 20:03 . Reden: Specs toegevoegd ]

Pagina: 1