Uiterst stabiel systeem bouwen, cpu-power niet van belang

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
ik ga binnenkort een "servertje" bouwen die nogal "opgesloten" komt te staan - het is binnen een maand na de bouw en installatie NIET meer mogelijk om fysiek bij de server te komen. Een reboot na een vastloper zal enkel mogelijk zijn door de netspanning eraf te gooien (= stoppen eruit = alles plat!), wachten tot de UPS het begeeft, dan weer spanning terug te zetten en dan te wachten tot het ding weer opnieuw opgestart is - niet echt ideaal.

Nu ben ik voor zo min mogelijk geld op zoek naar het meest stabiele platform dat ik maar kan bouwen, processorkracht is niet heel erg van belang (alles wat nu nieuw verkocht wordt is prima).

Tot nu toe zat ik hieraan te denken:

- Epox P4MKI micro-ATX mainboard (VIA P4M266A chipset, video onboard)
- Intel Celeron 2.4 GHz ("Northwood", boxed)
- Corsair 512MB DDR333 geheugen
- 3x Samsung SpinPoint V SV1203N 120,0 GB schijven (5400 rpm)
- HighPoint RocketRAID 454 (om in RAID-5 te kunnen werken)
- CaseTek CS-601AE miditower zonder voeding
- HEC 350VD-PT voeding 350W

Het is de bedoeling dat dit geheel Debian Linux gaat draaien..

Nu kwam ik alleen zelf al op het idee: Misschien is het beter om een Intel-chipset (op een Intel mainboard?) met een Intel-processor te combineren? Misschien is een ander merk geheugen wel beter of misschien is het zelfs wel mogelijk om met Registered ECC geheugen te werken op een bepaald moederbord? Misschien lopen Samsung SpinPoint V's toevallig net even wat vaker vast? Misschien werkt de RocketRAID niet ideaal onder Linux (mijn Promise was a pain in the ass om aan de praat te krijgen..)? En hoe zijn HEC-voedingen?
Misschien nog andere ideeën?

Het leek me interessant om eens te kijken hoe anderen hierover denken.. Vergeet echter niet: Ik ben geen rijkeluiszoontje!

Suggesties?

Ga toch fietsen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat de meesten het eigenlijk wel leuk vinden als je ons vertelt wáár hij komt te staan :), dattie niet meer bereikbaar is :)

En kan je er de eerste maand nog wel bij, en dan niet meer? Of Na de eerste maand juist wel weer?

• kakanox
In een soort luchtschachtje... Ik mag hier niet neerzetten wat er allemaal op komt te staan en dat is ook meteen de reden dattie "verstopt" wordt... :P

Wordt dichtgemetseld in elk geval, stroom wordt afgetapt van een stopcontact dat de aanvoer heeft door dezelfde muur als waar dat luchtschachtje inzit. Volgens mij is het ooit een rookkanaal geweest, maar het is boven en onder afgekapt..

Ga toch fietsen.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Misschien is 'n Epia mobo wat? Dan heb je vrijwel alle benodigde onderdelen al 100% op elkaar afgestemd.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De harddisk is vaak het eerste wat kapot gaat. Als je binnen een paar jaar de muur niet open wilt breken zou ik er 2 SCSI schijven in RAID1 zetten.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
kakanox schreef op 12 april 2004 @ 17:05:
In een soort luchtschachtje... Ik mag hier niet neerzetten wat er allemaal op komt te staan en dat is ook meteen de reden dattie "verstopt" wordt... :P

Wordt dichtgemetseld in elk geval, stroom wordt afgetapt van een stopcontact dat de aanvoer heeft door dezelfde muur als waar dat luchtschachtje inzit. Volgens mij is het ooit een rookkanaal geweest, maar het is boven en onder afgekapt..
Sry misschien lees ik verkeerd. Maar gaat het dan wel goed qua koeling enzo ?

301SQN

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

mr_petit

opperprutser

ik zou iig gaan voor een systeem met een dubbele voeding en een passief gekoelde cpu (stof). de grootste kans dat dat ding kapot gaat (op de hdd's na) is dat de ventilatoren vol met stof komen te zitten.

ook zijn imo scsi schijven betrouwbaarder.

maar ja, dat loopt al met al weer behoorlijk in de euro's

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Iets dat je passief kunt koelen is wel mooi meegenomen mocht ooit de FAN er mee ophouden. Dus of idd een via systeempje of een undergeclockte PIV/PIII.

Verwijderd

LOL :D Lijkt me niet te doen dit. Als een HD het dan begeeft kan je die hele muur gaan slopen, of zelfs als iets kleins als een fannetje vastloopt :D Lijkt me zonde van je geld dan.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

OK Ik kan het gewoon niet laten : Waar ben je in godsnaam mee bezig :? Ga je een PC ergens in metselen :? Is het voor de Geheime Dienst ofzo :?

* nero355 is zooo nieuwsgierig nu niet normaal :D :Y)
Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 17:11:
[...]

/me denkt aan een warez server @ ze werkt ofzo :P
dat mogen ze dus niet weten, en het moet verstopt zitten.

.......denk ik :+
LOL Ja kan :+

[ Voor 42% gewijzigd door nero355 op 12-04-2004 17:13 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op 12 april 2004 @ 17:10:
OK Ik kan het gewoon niet laten : Waar ben je in godsnaam mee bezig :? Ga je een PC ergens in metselen :? Is het voor de Geheime Dienst ofzo :?

* nero355 is zooo nieuwsgierig nu niet normaal :D :Y)
/me denkt aan een warez server @ ze werkt ofzo :P
dat mogen ze dus niet weten, en het moet verstopt zitten.

.......denk ik :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 17:12 ]

• kakanox
Koeling is geen probleem, het is eerder een tochtgat dan een luchtkanaal eigenlijk..

Wat is dan slimmer, twee Sweex-voedingkjes of 1 HEC? >> 2x Sweex is ook betaalbaar.. SCSI-schijven echter niet, denk ik. Tenzij er nog U160 te krijgen is voor een redelijke prijs..

VIA is trouwens ook geen optie: minder lekker onder Linux heb ik vernomen...

[ Voor 15% gewijzigd door kakanox op 12-04-2004 17:13 . Reden: via vergeten ]

Ga toch fietsen.

• Xof
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

ik verwacht niet dat een sweex voeding het lang vol zou houden.. een lage kwaliteit voeding begeeft het snel en dan moet je de muur weer gaan openbreken :D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 21:37

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het enige dat een redelijke kans maakt om na een paar maanden te overlijden zijn eigenlijk je schijven. Ik weet niet wat die raid-controller gaat doen als er een overlijdt, maar als je het echt veilig wilt doen dan neem je als opstart'schijf' een USB-stick of zo - die gaan niet snel kapot. Voor opslag gebruik je dan twee of meer normale schijven, zodat er daar altijd een stuk kan gaan zonder dat er problemen ontstaan. Het is geen enkel probleem om zonder reboot de functie van de ene schijf door de andere over te laten nemen (gewoon die andere op de plaats van de eerste mounten) dus wat dat betreft zal je geen problemen krijgen. Er hoeft als het goed is toch niet naar je opstartschijf geschreven te worden, dus USB of compact-flash is daarvoor een prima optie :).

Voor de rest verwacht ik overigens dat de software hier een belangrijkere rol zal spelen dan de hardware - je hoeft maar een keer een crash van je SSH te hebben en je komt je bak niet meer in - en dan heb ik het nog niet over allerlei mensen die er een hobby van maken andermans pc binnen te dringen en vernielingen aan te richten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:11
Als je bang bent voor stof dan moet je eens kijken of je iets van stoffilters kunt maken voor de airholes. Gewoon zelf wat prutsen met `n stuk nylon (van `n panty ofzo). Grotere spleten kun je dichttapen, geen gaatjes open laten! Misschien `n idee om hier en daar wat passief te koelen? (al eerder gezegd btw) Het maakt me trouwens geen reet uit wat voor geheimzinnigs je gaat doen, gezien de verbergplannen die je hebt lijkt het me ook maar beter dan ik niet weet wat je wil gaan storen of hosten op die bak :X

[ Voor 3% gewijzigd door Cannondale op 12-04-2004 17:28 . Reden: "kan nie leze" ]

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe wil je de bestanden er eigenlijk heen krijgen? W-lan, of 'gewoon' een UTP-kabel.
(1e mogelijkheid lijkt mij eigenlijk meest waarschijnlijk)

In het laatste geval kan je een paar niet-gebruikte aderparen gebruiken om aan de reset/powerknop te hangen :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• kakanox
Resistor schreef op 12 april 2004 @ 17:52:
Hoe wil je de bestanden er eigenlijk heen krijgen? W-lan, of 'gewoon' een UTP-kabel.
(1e mogelijkheid lijkt mij eigenlijk meest waarschijnlijk)

In het laatste geval kan je een paar niet-gebruikte aderparen gebruiken om aan de reset/powerknop te hangen :)
Damn, dat is een erg strak plan Resistor... weet jij hoeveel aders er gebruikt worden bij gigabit-lan? Dat is nl. het snelste dat ik ooit zou willen gebruiken in zo'n netwerkje.. Zat zelf al te denken om het via een lichtknopje te doen ofzo, maarja, je zal maar een keer de verkeerde lamp aandoen :/

Ga toch fietsen.

• kakanox
Maar jullie zien de VIA-chipset in combi met de Northwood dus niet als een eventuele bron van problemen? Ik draai nu nl. een Duron-based systeem met een SiS735 chipset (K7S5A) als router (en mail/web/fileserver enz...), en die is vrij snel, maar niet bepaald stabiel te noemen.. Moet toch minstens 2x in de maand een keertje rebooten (trap halen, plafondplank eruit, reboot knopje indrukken.. ook al zo'n verstopt geval dus 8)

De harde schijven zijn trouwens 5400 rpm-modelletjes.. die crashen toch een stuk minder snel?

[ Voor 12% gewijzigd door kakanox op 12-04-2004 18:01 ]

Ga toch fietsen.

• kakanox
Xof schreef op 12 april 2004 @ 17:24:
ik verwacht niet dat een sweex voeding het lang vol zou houden.. een lage kwaliteit voeding begeeft het snel en dan moet je de muur weer gaan openbreken :D
Zit je system specs even door te kijken Xof (lekker offtopic, maar goed..)... Je hebt er een Logitech Z-680 THX setje aanhangen, en dan durf je het nog noiseless te noemen? :+

Ga toch fietsen.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 12:50

w0w

Die voeding lijkt me wel goed. Toch zou ik SCSI schijven overwegen. Verder is het misschien de moeite waard om over die Celeron na te denken. Ik zou eerder een (goedkope) Xeon, Itanium of anders een MP cpu kopen, die lijken mij toch wel betrouwbaarder, en een AMD MP zijn volgens mij niet eens zo heel duur meer. Als je niet meer bij de server kan komen, zul je ook weinig last hebben van geluid, daarom kun je er misschien het beste een outtake naast de cpu plaatsen. Het is wel goed dat er Linux op komt, dat meestal stabieler is dan Windows.
Maar wat gaat het systeempje nu doen, dat is eigenljk best wel belangrijk om te weten :)

[ Voor 13% gewijzigd door w0w op 12-04-2004 18:12 ]

Verwijderd

air intake stoffilter voorhangen, scsi raid 1 , registered geheugen cpu omlaag klokken en dan passief koelen, passief gekoelde videokaart (eventueel underclocked). goede aarding (duh).

geen sweex dus als je voor stabiliteit wilt gaan .. lol. Xeon is idd nog niet zo'n gek id nee en dan flink omlaag clocken naar 50% fabriekssnelheid ofzo ... >:)

verder nog 220 volt op je case zetten zodat als er iemand met z'n fikken aan komt ie gelijk getoast is :+

Verder gewoon nog zo'n "back-up" power supply er tussen zetten .. stel je voor dat de stoppen doorslaan of er even een peak is.
kakanox schreef op 12 april 2004 @ 17:05:

ga je hem in een oude bunker zetten ofzo? voor WO3?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 18:14 ]

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 09:14

Tux

Bang voor een BSA huiszoeking ofzo? :+

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• kakanox
Tux schreef op 12 april 2004 @ 18:10:
Bang voor een BSA huiszoeking ofzo? :+
Misschien :+

Nee, wat dat ding gaat doen is fileserver/mailserver en misschien ook wel router/firewall, al heb ik dat liever op een ander systeem.

Vraag is wel: Wat maakt een Xeon dan zoveel stabieler dan een Celeron? Ze zijn toch gebaseerd op dezelfde architectuur, neem aan dat Intel met een Celeron niet per se meer risico gaat lopen dan een Xeon. Ik dacht juist dat de simpelheid van een Celeron hem goed zou doen, vooral in combi met een i845PE of iets dergelijks.. zit ik daar fout?

Nog één klein dingetje: Ik heb even zitten kijken, maar SCSI schijfjes zit er echt niet in. Ze zijn vaak veel te klein en draaien altijd op 10000/15000 rpm, en de controllers zijn me veel te duur.. 5400 rpm schijven zijn toch ook stukken betrouwbaarder dan 7200 rpm? En daar wil ik dan eigenlijk een RAID-5 mee bouwen (vandaar die Highpoint RocketRAID)

[ Voor 22% gewijzigd door kakanox op 12-04-2004 19:02 ]

Ga toch fietsen.

• Xof

Xof

kakanox schreef op 12 april 2004 @ 18:04:
[...]

Zit je system specs even door te kijken Xof (lekker offtopic, maar goed..)... Je hebt er een Logitech Z-680 THX setje aanhangen, en dan durf je het nog noiseless te noemen? :+
offtopic:
Ja dat is dan ook het enige wat niet noiseless is :P
maar voor de rest is het systeem lekker stil :)

Maar 5400 toeren is opzich ook wel slim ja, die zie ik idd niet zo snel crashen als een 7200 toeren schijf.
Maar ik denk zelf dat je toch beter voor een intel chipset kunt gaan, omdat ik toch vaker zie dat een via chipset niet zo lekker loopt met een intel proc.. zelfde geld eigenlijk voor een sis chipset (wat al wel wat beter is).
Zo duur zijn de mobo's uitgerust met een intel chipset volgens mij niet meer :)

• kakanox
Xof schreef op 12 april 2004 @ 19:00:
[...]

offtopic:
Ja dat is dan ook het enige wat niet noiseless is :P
maar voor de rest is het systeem lekker stil :)

Maar 5400 toeren is opzich ook wel slim ja, die zie ik idd niet zo snel crashen als een 7200 toeren schijf.
Maar ik denk zelf dat je toch beter voor een intel chipset kunt gaan, omdat ik toch vaker zie dat een via chipset niet zo lekker loopt met een intel proc.. zelfde geld eigenlijk voor een sis chipset (wat al wel wat beter is).
Zo duur zijn de mobo's uitgerust met een intel chipset volgens mij niet meer :)
Ok, welke zou jij dan kiezen? Een "mature" zoals intel dat noemt (845 o.i.d.), of eerder een 875 ofzo - die kunnen toch registered geheugen aan?

875 = wel prijzig zeg, damn :'(

Ga toch fietsen.

• kakanox
yojordi schreef op 12 april 2004 @ 18:10:
Die voeding lijkt me wel goed. Toch zou ik SCSI schijven overwegen. Verder is het misschien de moeite waard om over die Celeron na te denken. Ik zou eerder een (goedkope) Xeon, Itanium of anders een MP cpu kopen, die lijken mij toch wel betrouwbaarder, en een AMD MP zijn volgens mij niet eens zo heel duur meer. Als je niet meer bij de server kan komen, zul je ook weinig last hebben van geluid, daarom kun je er misschien het beste een outtake naast de cpu plaatsen. Het is wel goed dat er Linux op komt, dat meestal stabieler is dan Windows.
Maar wat gaat het systeempje nu doen, dat is eigenljk best wel belangrijk om te weten :)
Is een AMD MP stabieler dan een Celeron? Veel goedkoper dan een Xeon zijn ze in elk geval niet, en waarom zou ik voor een multiprocessorsysteem gaan? Processorpower heb ik in elk geval niet nodig..

Ga toch fietsen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kakanox schreef op 12 april 2004 @ 19:00:
[...]

Misschien :+

Nee, wat dat ding gaat doen is fileserver/mailserver en misschien ook wel router/firewall, al heb ik dat liever op een ander systeem.

Vraag is wel: Wat maakt een Xeon dan zoveel stabieler dan een Celeron? Ze zijn toch gebaseerd op dezelfde architectuur, neem aan dat Intel met een Celeron niet per se meer risico gaat lopen dan een Xeon. Ik dacht juist dat de simpelheid van een Celeron hem goed zou doen, vooral in combi met een i845PE of iets dergelijks.. zit ik daar fout?

Nog één klein dingetje: Ik heb even zitten kijken, maar SCSI schijfjes zit er echt niet in. Ze zijn vaak veel te klein en draaien altijd op 10000/15000 rpm, en de controllers zijn me veel te duur.. 5400 rpm schijven zijn toch ook stukken betrouwbaarder dan 7200 rpm? En daar wil ik dan eigenlijk een RAID-5 mee bouwen (vandaar die Highpoint RocketRAID)
Kun je dan niet misschien beter een 2dehands SUN ofzo kopen? (sparcstation met debian er op ofzo, is een goedkope oplossingen)

Iig zijn bewegende delen gevoelig, dus het liefst heb je geen FAN's en geen hardisken, alleen maar flash disken etc etc en passief koelen.

Als het echt belangrijk is, dan moet je denk ik niet in de richting van een normale pc kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 12-04-2004 19:22 ]

specs

• kakanox
gladiool schreef op 12 april 2004 @ 19:20:
[...]

Kun je dan niet misschien beter een 2dehands SUN ofzo kopen? (sparcstation met debian er op ofzo)

Iig zijn bewegende delen gevoelig, dus het liefst heb je geen FAN's en geen hardisken, alleen maar flash disken etc etc en passief koelen.

Als het echt belangrijk is, dan moet je denk ik niet in de richting van een normale pc kijken.
Misschien wel, maar van SUNs heb ik al helemaal geen verstand en het is ook echt niet mainstream ofzo.. ik wil me verdiepen in Linux en Windows XP/Server 2003, daarnaast ben ik bezig met me te verder in te lezen op het gebied van PHP, C++, MySQL, enz. dus ik heb al voldoende hooi op mijn vork voor de komende paar jaar vrees ik :)

[ Voor 28% gewijzigd door kakanox op 12-04-2004 19:23 ]

Ga toch fietsen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Als het echt niet om processor kracht gaat dan zou ik ergens een tweedehands A-merk PCtje halen met ruimte voor je schijven en controller. (HP, Compaq, IBM oid) Dit zijn vaak stabiele systemen waar je weinig onderhoud aan heb. En welke CPU? het is maar wat jij wil. Verder is het verstandig om hardware te gebruiken die niet op kritisch hoge snelheid lopen, de opmerking 5400 rpm schijf is een goede mijn ervaring is dat een laptop schijf ook goede diensten verricht. (weinig stroom en in een raid 5 wellicht snel genoeg voor je)

Bovendien een CD-ROM die bootable is met een timeout naar een default is wellicht handig bij storingen. Je zet de machine aan en je als je niets doet loopt ie door naar je standaard OS. (let er wel op dat je vaak alleen je cd maar kan uitwerpen in een OS en niet dicht kan laten gaan zonder een progje)

Meh ...

Verwijderd

Ow, ik heb in iedere geval 1 tip voor de betrouwbaarheid van de schijven (ik doe dit zelf onder win2000, maar ik neem dat het onder Linux ook kan): zorg dat ze, afhankelijk van het gebruikspatroon, niet de hele tijd aan staan maar na een tijd uitgezet worden (powersave standby whatever). Volgens mij scheelt dat STUKKEN in de levensduur.

Moet natuurlijk niet zo worden dat ze aan-uit-aan-uit enz. om het kwartier gaan, maar uit na 3 uur inactief is wel een goed idee denk ik zelf.

edit:
Kan me bij de weg alleen maar zeer aansluiten bij wat iedereen al zegt over passief koelen. Lees ook hier. P2-350 passief. Heb dus zelf als server passief gekoelde P2-266 met win2000, met Remote Administrator voor onderhoud, kan je ook mee rebooten, maar eigenlijk crashed dat ding NOOIT en dan bedoel ik nooit. Zit niets bijzonders in aan spullen; dingesgeheugen; dingesmoederbord en gewone IDEschijven... ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 19:31 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt ook een compactflash naar IDE connector kopen en compact flash als storage gebruiken, of iets in die zin.

specs

• Xof

Xof

kakanox schreef op 12 april 2004 @ 19:05:
[...]

Ok, welke zou jij dan kiezen? Een "mature" zoals intel dat noemt (845 o.i.d.), of eerder een 875 ofzo - die kunnen toch registered geheugen aan?

875 = wel prijzig zeg, damn :'(
Een 845 is wel voldoende.. 875 is natuurlijk helemaal leuk, maar zoals je zelf al zegt is het idd wat duurder.

En waarom zou je registered geheugen willen.. je betaald er heel veel voor en echt veel heb je er niet aan wat jij wil met je systeem. :)

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

Hm, als ik jou was zou ik in ieder geval zorgen dat je buiten het muurtje aansluitingen hebt voor een toetsenbord en monitor. Als zoals odysseus zegt je SSH ermee ophoudt ben je flink de sjaak :)

Tevens zou ik je systeem heel goed testen en flink laten draaien voordat je hem gaat inbouwen zodat je zeker weet dat het zaakje goed draait, maar dat is logisch eigenlijk :)

[ Voor 32% gewijzigd door JnX op 12-04-2004 19:42 ]

Verwijderd

Naar mijn idee houden die Flash kaartjes niet van veel schrijven en lezen achterelkaar.

Verwijderd

offtopic:
...een echte 007-tweakgast!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 19:46:
Naar mijn idee houden die Flash kaartjes niet van veel schrijven en lezen achterelkaar.
Niet mechanisch, zouden ze gewoon moeten doen toch? Waarom dacht je van niet overigens?

Meh ...

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Voor een projectje zocht ik een mobo dat kan werken zonder draaiende delen, is deze (CF, SO-DIMM, geen fans) geworden. Misschien een optie?

Verwijderd

Een stabiele PC wil iedereen wel, over passief koelen is ook wel veel te vinden. Voor specifieke ervaringen met hardware, zoals RocketRAID onder Linux is ook wel het één en ander te vinden - voor ECC/Registered ondersteuning is er het handige chipsetoverzicht op de BalusC server. Welke voeding je nodig hebt/beste neemt is ook zelf uit te rekenen of na te gaan via diverse reviews.
Kortom, met dergelijke naslag kan ieder tweaker wel een rocksolid PC samenstellen met de minste onderhoud. Máár, zoals praktijkervaring uitwijst is geen enkele situatie 100% te dekken. Altijd is er weer ene Murphy die roet in het eten gooit. Voor die situaties zul je toch gewoon fysieke toegang moeten hebben tot de PC (Daarnaast: ze zijn bij de FIOD/RCD/BSA ook niet gek, ze weten best wel een verborgen WiFi/UTP te vinden, en anders slaan ze je gewoon aan voor een schattingsbedrag van een paar miljoen).

Los van de zoekertjes, Gathering of Tweakers is niet bedoeld voor hulp bij illegale zaken. Zie daarvoor de forumPolicy.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 20:04 ]

Verwijderd

addendum op verzoek van de topicstarter:
ik wilde nog even duidelijk stellen dat het iets geheims is waar ik mee bezig ben (waarover ik het heb in dit topic), maar NIET iets illegaals. ik zou ook graag zien dat dat in het betreffende topic gerectificeerd wordt, als ik al illegale dingen zou doen zou ik ze in elk geval niet aan de grote klok hangen op GoT... ben me ervan bewust dat ik de indruk wekte op de manier waarop ik mijn probleem omschreef.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.