ik ga binnenkort een "servertje" bouwen die nogal "opgesloten" komt te staan - het is binnen een maand na de bouw en installatie NIET meer mogelijk om fysiek bij de server te komen. Een reboot na een vastloper zal enkel mogelijk zijn door de netspanning eraf te gooien (= stoppen eruit = alles plat!), wachten tot de UPS het begeeft, dan weer spanning terug te zetten en dan te wachten tot het ding weer opnieuw opgestart is - niet echt ideaal.
Nu ben ik voor zo min mogelijk geld op zoek naar het meest stabiele platform dat ik maar kan bouwen, processorkracht is niet heel erg van belang (alles wat nu nieuw verkocht wordt is prima).
Tot nu toe zat ik hieraan te denken:
- Epox P4MKI micro-ATX mainboard (VIA P4M266A chipset, video onboard)
- Intel Celeron 2.4 GHz ("Northwood", boxed)
- Corsair 512MB DDR333 geheugen
- 3x Samsung SpinPoint V SV1203N 120,0 GB schijven (5400 rpm)
- HighPoint RocketRAID 454 (om in RAID-5 te kunnen werken)
- CaseTek CS-601AE miditower zonder voeding
- HEC 350VD-PT voeding 350W
Het is de bedoeling dat dit geheel Debian Linux gaat draaien..
Nu kwam ik alleen zelf al op het idee: Misschien is het beter om een Intel-chipset (op een Intel mainboard?) met een Intel-processor te combineren? Misschien is een ander merk geheugen wel beter of misschien is het zelfs wel mogelijk om met Registered ECC geheugen te werken op een bepaald moederbord? Misschien lopen Samsung SpinPoint V's toevallig net even wat vaker vast? Misschien werkt de RocketRAID niet ideaal onder Linux (mijn Promise was a pain in the ass om aan de praat te krijgen..)? En hoe zijn HEC-voedingen?
Misschien nog andere ideeën?
Het leek me interessant om eens te kijken hoe anderen hierover denken.. Vergeet echter niet: Ik ben geen rijkeluiszoontje!
Suggesties?
Nu ben ik voor zo min mogelijk geld op zoek naar het meest stabiele platform dat ik maar kan bouwen, processorkracht is niet heel erg van belang (alles wat nu nieuw verkocht wordt is prima).
Tot nu toe zat ik hieraan te denken:
- Epox P4MKI micro-ATX mainboard (VIA P4M266A chipset, video onboard)
- Intel Celeron 2.4 GHz ("Northwood", boxed)
- Corsair 512MB DDR333 geheugen
- 3x Samsung SpinPoint V SV1203N 120,0 GB schijven (5400 rpm)
- HighPoint RocketRAID 454 (om in RAID-5 te kunnen werken)
- CaseTek CS-601AE miditower zonder voeding
- HEC 350VD-PT voeding 350W
Het is de bedoeling dat dit geheel Debian Linux gaat draaien..
Nu kwam ik alleen zelf al op het idee: Misschien is het beter om een Intel-chipset (op een Intel mainboard?) met een Intel-processor te combineren? Misschien is een ander merk geheugen wel beter of misschien is het zelfs wel mogelijk om met Registered ECC geheugen te werken op een bepaald moederbord? Misschien lopen Samsung SpinPoint V's toevallig net even wat vaker vast? Misschien werkt de RocketRAID niet ideaal onder Linux (mijn Promise was a pain in the ass om aan de praat te krijgen..)? En hoe zijn HEC-voedingen?
Misschien nog andere ideeën?
Het leek me interessant om eens te kijken hoe anderen hierover denken.. Vergeet echter niet: Ik ben geen rijkeluiszoontje!
Suggesties?
Ga toch fietsen.