Toon posts:

[K7N2]BSODs en vastlopers icm 2400+&WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers...

Ik klaar wel graag enkele klusjes voor mensen die problemen hebben met computers... Nu kom ik wel vaker bij iemand en deze gene heeft een P4 staan (wat precies weet ik niet helemaal... Asus boardje CUSL2 ofzo...) en hij heeft voor zijn zoon een AMD 2400+ met een epox boardje via mij aangeschaft. Nu heeft dit enige tijd goed mogen werken op enkele blauwe schermen na... wat natuurlijk niet de bedoeling is van een nieuw systeempje... Hier werd met de leverancier overlegd en deze kwam samen met mij tot de oplossing een nieuw moederboard er in te plaatsen...
Dit gebeurde en het heeft wel even goed gedraaid, maar nu zijn de blauwe schermen weer overal doorheen te vinden.... Spelletjes, internetten... name it!
Ik heb vervangen en getest het geheugen, de voeding, de processor en de videokaart... Dit alles heb ik ter plekke bij de beste meneer gedaan.
Dan ging ik weer een week studeren en kon zijn zoon weer kijken of de kleur blauw ergens te bekennen was. Tuurlijk was dat het geval (anders schreef ik dit niet ;-) ).
Nu dan nam ik hem een keer mee naar huis om het daar verder te onderzoeken... tot mijn verbazing heb ik geen één blauw scherm gezien of meegemaakt! Ik dacht misschien aan de netspanning in zijn huis... dus ik vroeg hem of hij even een verlengsnoer kon regelen om hem op een andere wandcontactdoos aan te sluiten. Ook dit mocht niet baten...
Nu is mijn vraag aan jullie... Is het een feit of mogelijk dat een Pentium minder last heeft van spanningsverschillen e.d. dan een AMD? Of zie ik geesten of iets in die trend?
Andere tips of aanmerkingen/opmerking zijn altijd welkom... Ik zit zelf namelijk nu te denken aan het aanschaffen van een P4 en een boardje erbij om dit dan te vervangen... Maar aangezien ik een klein vermogen heb is +-€200 mij net iets te veel om het uit te proberen... 8)7

Verwijderd

Ik betwijfel het.. Wat hangt er allemaal van randapparatuur enzo? Het kan mss ook gewoon een stroomtekort zijn! Mits jij het niet hebt en jij hebt er wss. geen printer etc aanhangen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 15:57

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ten eerst zie je geesten als je dat denkt. Een pentium zal door zijn hoge frequenties eerder last hebben van spanningsschommelingen dan een Athlon maar daarnaast horen voeding + mobo ervoor te zorgen dat een CPU zoiets niet eens merkt.

Het probleem zal em denk ik liggen aan een niet geaard stopcontact, of temperatuur. Dit zijn eigenlijk de standaard dingetjes die je altijd moet controleren, kijk de FAQ er maar op na ;)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Topicstarter
hang alleen een toetsenbord (usb), muis (ps/2), luidsprekers en een monitor aan... en hij staat ook niet bij een verwarming of allemaal van die gekke dingen... Ehm stopcontact is geaard... en de het verlengsnoer had ik in dezelfde doos gestopt als waar de pentium in zit... dus dezelfde bron... Geaard en wel!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:04 ]

Verwijderd

Ik zuig nu maar even iets uit mijn duimpje, maar mocht jij het weten...hebben ze daar wel een geaarde aansluiting gebruikt? Als er sprake is van spanningverschillen, moeten je kennissen vast wel eens last hebben gehad van een voeding die opeens begint te knetteren of andere rare geluiden heeft gemaakt. Wat ook kan zijn, is dat er bij hun stopcontact relatief veel apparaten op een verdeeldoos of op een groep zitten. Aan de merkonderdelen op zich zal het niet zomaar liggen.

Ik gok nu dus zomaar even dat je thuis zorgvuldiger bent dan je kennissen...Voor hetzelfde geld hebben ze de pc dicht op de muur staan, waardoor er geen warme lucht weg kan of koude lucht erbij.

Het probleem is zoals je zelf aangeeft dat jij dus niet hebt kunnen zien wanneer er fouten optraden...misschien moet je maar weer eens de pc meenemen en hem op alle mogelijke manieren fout proberen te belasten (licht snel aan en uit doen; versterker/tv uit en aan doen enz.) ZONDER aan de pc te rommelen. In de tussentijd kun je de pc BurnK7 laten draaien tot je weer een blauwe scherm tegenkomt.

edit: Weet je wel zeker dat die andere stopcontact wel op een ander groep zat? Overigens (aangezien je blauwe schremen noemt) kun je ook eens proberen windows xp te installeren. Als er echt een kritieke fout in de hardware/stroom zit, gaat hij standaard ingesteld steeds opnieuw booten. Windows XP/ME/98 willen standaard weleens niet zo modern qua drivers zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:15 . Reden: foutjes weg en ik was natuurlijk weer te langzaam ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Het kan wel degelijk zijn dat er een verschil is als er grote spanningswisselingen in het net zitten. De duurdere voedingen gaan hier goed mee om de goedkopere wat minder.

O en een CUSL2 is een P3 met een 815 chipset.

Meh ...

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik wil niet bijdehand gaan doen ofzo, maar er is ook nog zoiets als de "user factor" !!!

Ik maak het vaak genoeg mee dat ik word gebeld door kennissen/vrienden dat hun PC raar doet of iets niet goed wil gaan en als ik dan langskom en precies hetzelfde doe als degene van wie de PC is dat het dan gewoon wel werkt |:(

Dan geinen we altijd van "Ja daaaag hij ziet gewoon dat jij het ben" :D :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Vink idd beetje te bijdehand ;)

Ik was er zelf vanavond, en stopte er een andere proc in... met de hoop dat het wel werkte...
Ik zette de bak weer aan en toen ik een wachtwoord mocht intikken liet hij mij stikken :o
En die jongen zelf weet heel goed waar hij mee bezig is, het probleem is dat de computer zelf het niet zo goed weet volgens mij :Y)

Verwijderd

nero355 schreef op 10 april 2004 @ 22:12:
Ik wil niet bijdehand gaan doen ofzo, maar er is ook nog zoiets als de "user factor" !!!
Hij heeft het bij hun thuis toch ook al eens meegemaakt? Dan lijkt mij vrij duidelijk dat de user factor vrij klein is...of ik heb niet goed gelezen...dat kan ook

edit: @TS: Heb je al eens de pc één verdieping hoger of lager proberen te starten? Klinkt stom...maar het zou kunnen. Het is vrij lullig als jij er eigenlijk niets aan kunt doen dat de pc het bij HUN het niet doet...Ik vind dat de service op een gegeven ogenblik ook een eindpunt moet bereiken, maar het zijn tenslotte bekenden van je...die kun je niet zomaar laten stikken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:20 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 22:16:
[...]

Hij heeft het bij hun thuis toch ook al eens meegemaakt? Dan lijkt mij vrij duidelijk dat de user factor vrij klein is...of ik heb niet goed gelezen...dat kan ook
Ja kan ik begrijpen, maar wat ik dus heb gemerkt is dat sommige PC's gewoon niet voor bepaalde mensen zijn geschikt ......... hoe goed jij hem ook maakt het maakt allemaal niks uit gewoon.........

Ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar wat ik je wel kan vertellen dat je niet de enige bent die zoiets mee heeft gemaakt ;)
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 22:16:Het is vrij lullig als jij er eigenlijk niets aan kunt doen dat de pc het bij HUN het niet doet...Ik vind dat de service op een gegeven ogenblik ook een eindpunt moet bereiken, maar het zijn tenslotte bekenden van je...die kun je niet zomaar laten stikken.
Dat is het ergste eraan inderdaad ja :| Vaak genoeg meegemaakt zolas ik al zei.

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 10-04-2004 22:23 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 22:08:
edit: Weet je wel zeker dat die andere stopcontact wel op een ander groep zat? Overigens (aangezien je blauwe schremen noemt) kun je ook eens proberen windows xp te installeren. Als er echt een kritieke fout in de hardware/stroom zit, gaat hij standaard ingesteld steeds opnieuw booten. Windows XP/ME/98 willen standaard weleens niet zo modern qua drivers zijn.
Ehm... Ik weet niet of het idd op een andere groep zat... moeite waard idd! En ik heb juist dat rebooten uitgezet om zo de blauwe schermen te kunnen zien. want eerst was uiteraard het probleem dat de computer steeds rebootte! :+
maar het feit blijft dat het gek is dat hij het hier, op dit moment, bij mij thuis goed doet en de P3 :D bij hem het ook goed doet maar juist deze het weer NIET goed doet bij HEM... is dat te volgen? (8> Dat moet, neem ik aan iets met de spanning te maken hebben, maar heb er al een nieuwe voeding in gehangen. :r

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
mischien warmte sommige mensen bouwen een pc helemaal in zodat de warmte nergens heen kan

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb ook z'n soort dingen met gemaakt.

Lang geleden heb ik een pc van iemand hersteld, het was nogal zwaar besmet met virussen. Het werkte bij mij thuis perfect, maar bij die mensen geeft het weer problemen.

Het was ook een ongelukspc, celeron op een pcchips-mobo met quantum bigfoot.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Epox zegt me niks maar ja Asus levert ook DoA meuk dus dat maakt niet zoveel uit.

Maar over wat voor Epox mobo gaat het hier
type en chipset merk en soort.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Topicstarter
Gaaf dat het herkent wordt maar ik heb wel meer aan oplossingen! Hij staat echt helemaal los onder het bureau dus warmteontwikkeling of van deze dingen is het niet want hier doet hij het ook gewoon goed....

Verwijderd

Ik zou graag willen weten wat voor bordje er in die AMD XP zit, en wat voor voeding.

Ik werk nu zelf bij een computershop, en de ervaring die ik heb is eigenlijk erg simpel: AMD is zélf superstabiel, de chipsets of de manier waarop ze op het moederbord zitten niet.

Voorbeeldje:

Een tijd terug 4 epox plankjes (nforce2 met onboard VGA) verkocht. 3 teruggekomen met "vage" problemen. Eentje kon aanvankelijk niet geconstateerd worden bij ons (PC geinstalleerd, zie! hij werkt, waarom krijgt U crashes thuis als bij installeren als hij het hier doet!), maar ook die bleek niet lekker. Dat terwijl mijn eigen Asus A7N8X Deluxe 2.0 RETENSTABIEL is. Laaste keer dat hij vastliep kan ik me niet meer herinneren. En dat is eigenlijk de hele ervaring met de goed verkopende Asus Nforce2 serie. Terwijl er maar één epox NIET RMA is gegaan. Die epox planken zijn overigens vervangen door de Asus A7V8X-MX. Daar geen klachten over gehoord.

Ander voorbeeld:

Matsonic moederbord met VIA KM400 chipset. Onboard Prosavage 32MB video, flex-ATX. ÉRG budget plankje, ideaal voor budget PC's. Pest is, die dingen lieten hun batterijen leeg lopen, waardoor er CMOS fouten kwamen, waardoor de klok flipte, waardoor software GEK ging doen. In totaal zijn er 11 terug gekomen. Allemaal vervangen door de Asus A7V8X-MX, eigenlijk dezelfde specs, zelfs chipset hetzelfde, maar enigszins andere layout, en wél goed.

Wat we ook veel hebben gezien zijn mensen die een PC hadden gekocht, zijn gaan uitbreiden, en ook maar eventjes een 550 watt voeding van het merk Q-Tec d'r aan hebben gehangen. En juist toen ging hij vreemd doen... Ons spul zou niet deugen. Ik denk niet dat ik hoef te vertellen hoe VERSCHRIKKELIJK brak die dingen zijn.

Verwijderd

Misschien stomme sugestie maar toch:

BIOS updateje?

Verwijderd

Topicstarter
Er hing eerst een 300W Ever Power :? in en nu een 350W Sweex Voeding...

Was ik verder onduidelijk dat het ging om een MSI KT7 Delta-L (K7N2 is op het board te vinden...)? Hierin verder 2x een HD een brander en een DVD speler, een floppy en een TI4400 van Asus (8440)... that's it... Maar dus weel NForce2 chipsetje erin... die epox was een EP-8K9A...

EDIT@TMARK...: Goede suggestie! maar heb de bios up to date gehouden

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:50 ]

• wouter37
zitten er nog losse pci kaarten in?
zo ja haal die eruit en kijk hoe het dan gaat

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 22:40:
Gaaf dat het herkent wordt maar ik heb wel meer aan oplossingen! Hij staat echt helemaal los onder het bureau dus warmteontwikkeling of van deze dingen is het niet want hier doet hij het ook gewoon goed....
Ja..oplossingen willen kennen we allemaal wel. ;)

Even OT...Als je het echt goed wil doen moet je ook even proberen je voeding om te wisselen...Dan heb je alles gewisseld wat met stroom en piekspanning te maken heeft (mits alle andere onderdelen GOED zijn), zodat je niet als een gek alle groepen hoeft na te gaan of te meten.

Voor de rest kan denk ik niemand je verder helpen tot je meer verschijnselen kunt benoemen behalve dat hij steeds vastloopt...(kan ook een worm zijn, maar dan zou hij ook bij jou thuis crashen).

Welk epox bordje is het? Je kunt ook in de bios nakijken of de spanningen wel op niveau zijn...5V en 12V, Vcore, Vdimm lijnen en zo.

edit: heb het boven gezien, moet sneller typen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:50 ]

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

of gewoon windows er helemaal opnieuw op en alle drivers uptodate houden (incl. windows updat) en je bios ff updaten

succes

jb

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 21:58:

Ik heb vervangen en getest het geheugen, de voeding, de processor en de videokaart... Dit alles heb ik ter plekke bij de beste meneer gedaan.
Dan ging ik weer een week studeren en kon zijn zoon weer kijken of de kleur blauw ergens te bekennen was. Tuurlijk was dat het geval (anders schreef ik dit niet ;-) ).
EDIT@ Welleweerd: Ik heb het niet geteld, maar sinds het begin van de blauwe schermen de computer zo'n 5x schoon gepoetst? van binnen! 8)7 Owja, ik heb het ONgewoon gedaan :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:54 ]

• wouter37
probeer eens een ander mobo met een andere chipset

[ Voor 4% gewijzigd door wouter37 op 10-04-2004 23:02 ]

Verwijderd

Euhm...ja eroverheen gelezen...Maar weet je dan wel zeker dat de voeding(en) genoeg vermogen LEVEREN (niet verbruiken dus) aan de mobo/mem/cpu-combi?

Want ik weet het nl. zo niet meer. Het wordt dan toch trial-and-eror tot het wel werkt bij de beste man en kind(eren).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 23:09:
[...]
Want ik weet het nl. zo niet meer. Het wordt dan toch trial-and-eror tot het wel werkt bij de beste man en kind(eren).
Zo werk ik dus nu al 3 maanden ofzo :( Maar ik schrijf de voltages hier thuis uit de bios wel es op en dan vergelijken... en dan zien we wel weer verder... Ik ga iig dan maar niet over op een P4 oid...(tot nog toe)

Verwijderd

Probeer het eens met een echt GOEDE voeding, sweex is nou ook niet zo van JIPIIII. Zeker niet met een 2HD config. Opzich heeft MSI qua nForce 2 bordjes een goede naam, alhoewel dát een merk is qua die bordjes waar ik helemaal mee in het duister tast. Toen de KT333 en de KT4V plankjes van MSI namelijk érg vaak terugkwamen, en die groothandel nogal duur werd, zijn we eigenlijk overgegaan naar asus als hoofdmerk.

Verwijderd

Topicstarter
Na een avond opstarten, belasten etc... heb ik ook bij mijzelf thuis een blauw scherm kunnen verkrijgen...
Ik dank jullie hartelijk voor jullie bedenkingen maar het gaat toch weer iets anders worden... inmiddels heb ik geheugen en proc weer vervangen maar de blauwe schermen blijven, dus ik ga het toch wijten aan het moederboard... (denk ik)
Het ligt dus duidelijk niet aan de spanningsbron...

Dan maar een Asus Nforce 2 bestellen, althans... omruilen (garantie)
Of een ander boardje?

Verwijderd

Misschien mis ik wat hoor, maar iedereen roept vanalles.. Je moet dit en je moet dat.. Niemand weet wat het probleem is...hoe kun je dan een oplossing roepen??

Wat zijn de temps? Wat zijn de voltages? Ga eerst eens kijken wat de "omgeving" van het probleem is.

Wanneer komen de bsods? Na een tijdje werken met de pc? Of alleen onder load, bijv spelletjes? Kortom..testen die handel. 3DMark, prime etc. Een beetje in het wilde weg dingen proberen gaat je iig niet lukken ;)

Verwijderd

Asus nForce2 bestellen zou een goed idee zijn, daar kan ik voor instaan, ik wéét immers dat ze werken. Wel windows re-installen, om incompatibiliteit uit te sluiten. ZORG dat er een goede voeding aan hangt, vooral de ampérages zijn belangrijk. 20 op de +5V en 15 op de +12V is redelijk. Wattage maakt niet eens zó veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Wattage en voltage geeft ook de verhouding met de stroom aan die deze kan leveren... dat heeft meneer Ohm etc heel goed uitgedacht :P

Verwijderd

Het heeft er vrij weinig mee te maken of dat het een AMD of Intel CPU is, er zit namelijk minder verschil in die 2 als je zou denken. Natuurlijk is de structuur en architectuur anders, en zelfs het fabrikage proces, maar het zijn allebei gewoon CPU's. Allebei met lithografie gemaakt en allebei met dezelfde precisie.

Het is een beetje kort door de bocht om 2 PC's naast elkaar te hebben staan met compleet andere hardware, de een Intel en de ander AMD om dan het aan de AMD cpu te verwijten.

Zie de PMG FAQ over hoe je het beste dit probleem kan opsporen. Mijn gok is dat er een stuk hardware incompatible is met het gebruikte moederbord, of verkeerd geinstalleerd.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Overigens geef je zelf al de oplossing voor je probleem aan, de PC werkt wel prima bij jou thuis. Oftewel er zit iets niet goed daar.

Zit er een netwerk aan? Dat kan voor problemen zorgen, installeer Windows eens opnieuw met fatsoenlijke drivers.

Wat voor moederbord zit erin? Ik ken moederborden die (tenzij correct geconfigureerd) veel problemen geven.

Zo maar een onderdeel vervangen met een ander onderdeel is natuurlijk niet nuttig. Je moet een onderdeel vervangen door een onderdeel waarvan je weet dat het fatsoenlijk samenwerkt met de overige hardware. Een 300 watt voeding vervangen door een andere 300 watt voeding heeft weinig nut bijvoorbeeld.

Ah ik zie dus dat je een budget 300 watt voeding hebt vervangen door een budget 350 watt voeding terwijl je toch best veel hardware hebt (zoals een brander, wat hdd'en en een Geforce 4 Ti videokaart)

Je probleem zit dus zo goed als zeker bij de voeding, probeer eens de voeding uit de P4 in het AMD systeem en de voeding uit het AMD systeem in de P4, je zult dan zien dat als die P4 ook wat hardware heeft je probleem er nog is of zelfs erger is geworden (weet niet precies welke P4 je hebt, maar er zijn maar P4 < 2.6 ghz is zuiniger als XP 2400+, >= 2.6 is minder zuinig)

Het MSI nForce 2 board heeft bij mij een prima reputatie, het is niet het goedkoopste board, maar wel lekker snel en werkt prima.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2004 01:14 ]

• tweakduke
  • Laatst online: 11:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voeding is makkelijk te controleren, meet gewoon even na en kijk of alles goed is.

Daarna is het gewoon kwestie van alle overbodige hardware eruit, kale installatie erop en teste en stresse maar.

Mocht die dan met een error komen, dan ga ik er vanuit dat het mobo idd niet goed is.

Aangezien je cpu en geheugen ook al vervangen hebt.

En tja, denk gewoon pech gevalletje dat je hebt. Heb ook wel eens 3 mobo's in 1 systeem gehad, echt gewoon domme pech...

Tweakers Discord

Verwijderd

OK, probleem doet zich dus ook bij jou thuis voor. Het beste wat je nu dus kan doen is de FAQ van dit forum stap voor stap doornemen en dan vind je het probleem wel. Gooi er om te beginnen eens een verse XP install op, mocht je dat nog niet gedaan hebben, om software-problemen uit te sluiten. Dan je hardware controleren; eventueel BIOS update.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 21:58:

Nu is mijn vraag aan jullie... Is het een feit of mogelijk dat een Pentium minder last heeft van spanningsverschillen e.d. dan een AMD? Of zie ik geesten of iets in die trend?
Andere tips of aanmerkingen/opmerking zijn altijd welkom... Ik zit zelf namelijk nu te denken aan het aanschaffen van een P4 en een boardje erbij om dit dan te vervangen... Maar aangezien ik een klein vermogen heb is +-€200 mij net iets te veel om het uit te proberen... 8)7
FF geen oplossing die ik bedenken kan. Maar een Intel is oppeens niet stabieller dan een AMD. Dat even voorrop stellen. Ga ervanuit dat als er al een nieuw bord inzit dat er zowiezo iets anders aan de hand is.

Overigens (NAAR PERSOONLIJKE ERVARINGEN, DIE VERSCHILLEN PER PERSOON) heb ik meer blauwe schermen meegemaakt met Intels dan met AMD.

Verwijderd

Wat is trouwens de foutmelding in die blauwe schermen? Misschien ergens een conflict qua hardware zodra die aangesproken wordt?

Maar persoonlijk sluit ik me aan bij de gedachtengang dat het de voeding is. Zit toch wel veel in die pc, teveel voor een Sweex 350W in ieder geval.

• bosjesman
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 04:32
Tja mijn ervaringen met vage pc problemen is dat het of met warmte, spanning /voeding of met "het zit net niet lekker in elkaar" te maken heeft

Een recent vb dat ik zelf had: mijn oude pc heeft bij mij een jaar lang als een zonnetje gelopen. Heb het ding doorgegeven en na een maand had hij steeds last van een lompe vastloper. Bij grafische belasting liep de hardeschijf steeds vast en dus ook gelijk de hele pc 8)7 Bij mij thuis nooit iets van gemerkt.
In windows software matig van alles geprobeer/getest. Zelfs een nieuwe windows install gedaan. Hielp niet. Hardware getest, geen oplossing was allemaal oke.
Toen viel mij op dat de videokaart en de hardeschijf op de zelfde molex vanuit de voeding zaten. De verdeling van stroom tussen de onderdelen gewisseld en nu doettie het weer. _/-\o_ Maar het hoe en waarom ontgaat mij nog steeds een beetje. Zal wel spanning of de voeding zijn geweest.

Mijn oplossing voor jou probleem zou zijn om de pc leeg te halen en van vooraf aan 'langzaam' weer op te bouwen, maar dan de configuratie te wijzingen of misschien nog iets verbeteren en weer frisse software installeren.
Niet de meest snelle praktische truc maar wie weet verdwijnt het vage probleem dan ook .

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Das nu het probleem met Computers het kan eigenlijk van alles zijn .

Een te warme harde schijf kan er voor zorgen dat de pc continu reboot terweil je windows installeerd meestal is de schijf dan ook al aan het kapot gaan .

Maar wat ik ook meegemaakt heb is dat een gedeeltelijk kapotte CPU dezelfde problemen op leverde als een bijna kapotte harde schijf .

En ook een gedeeltelijk defect moederbord kan weer diezelfde symptomen geven .

En zelfs een niet goed werkende IDE Kabel kan voor zeer raare dingen zorgen .

Het kan eigelijk van alles zijn . Blijf net zo lang vervangen tot dat het stabiel werkt .
Koop niks maar haal alles uit een tweede pc en dan vind je het vanzelf .
Kijk het zit in je hardware omdat het al tijdens de instal van XP mis gaat .

Ikzelf denk aan kabels of harde schijf of verkeerd aangesloten ide apparaten .
Daarna pas aan geheugen en moederbord .
En echt als laatste aan die AMD processor die in je topic naam staat .

Tja en wandcontakt dozen en stoppen kasten en stroom groepen en voedingen :)
Lijkt mij allemaal erg ver gezocht :)

Binnen 2 dagen moet je die klus wel kunnen klaren lijkt mij .

Ik heb hier trouwens een AMD 2400 + op een verschrikkelijk slechte 250 wat voeding laten lopen die inplaats van 12 volt 13,5 volt gaf en de 5 volt was 4.2 enzovoort .
Het draaide zeer stabiel en ik had geen problemen . Het enige probleem was dat Asus probe alle alarm bellen die er maar waren liet rinkellen .
Er zit trouwens nu een Ennermax voeding in en die is een stuk stiller :)

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

Topicstarter
mmxmmx schreef op 13 april 2004 @ 01:56:
Ik heb hier trouwens een AMD 2400 + op een verschrikkelijk slechte 250 wat voeding laten lopen die inplaats van 12 volt 13,5 volt gaf en de 5 volt was 4.2 enzovoort .
Het draaide zeer stabiel en ik had geen problemen . Het enige probleem was dat Asus probe alle alarm bellen die er maar waren liet rinkellen .
Er zit trouwens nu een Ennermax voeding in en die is een stuk stiller :)
Maar misschien is bij jou de spanning die uit de wand komt wel een stuk stabieler oid...
Ik heb reeds het moederboard willen omwisselen met een epox boardje... En toen ik het MSI board in een andere computer drukte en hem aan slingerde hield het moederboard er spontaan mee op...
Dus RMAatje en komt een nieuwe aan, en dan heb ik de beste hoop dat het probleem verholpen is... blij blij :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, leuk dat je na een half boekwerk aan text eruit bent dat het aan het moederbord ligt, aub voortaan dus gewoon de hangen&opstarten troubleshooter gebruiken, dan was je er zonder ook maar een enkele post hier op GoT eruit.

En als je al een topic opent, doe dat dan met een betere titel. Zonder enige aanleiding beweren dat instabiliteit aan een bepaald (CPU)merk ligt is flamerig gedrag dat bij herhaling tot een Officiele Waarschuwing kan leiden :o

Titel iig aangepast (minder flamerig en meer informatief gemaakt)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 19-04-2004 16:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1