VoIP

Pagina: 1
Acties:

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
heb een klein probleem, ik zou graag met een IP telefoon, dus NIET via de pc of vaste lijn, naar mijn vriend willen bellen die dan ook een IP-telefoon zou hebben

Hij heeft een ADSL abonnement en een router(zodat er constant een internet verbinding voor meerdere gebruikers beschikbaar is)(ADSL MODEM ==> WAN van ROUTER =ROUTER=> LAN van Router ==> SWITCH) , deze apperatuur voorziet het 100Mbits netwerk van internet, omdat we elk over een Dynamisch IP beschikken dat regelmatig kan veranderen heb ik hiervoor al een oplossing uitgewerkt (een VB programma dat surft naar www.whatismyip.com en daar het IP automatisch uithaalt en upload naar de webruimte die bij het abbonement zit en een adres heeft zoals http://users.skynet.be/hier.uw.naam.voor.webruimte/)

Ik heb dezelfde configuratie.

wij zouden graag gratis willen bellen naar elkaar over het internet dat door de router verdeeld word, maar we willen buiten de 2 telefoon toestellen die we in onze netwerkswitch pluggen geen exra kosten hebben zoals abbonement of andere apperatuur.

Hoe kunnen we dan bellen naar elkaar en is dit mogelijk.
en wat zouden we dan best kopen voor toestel, en hoe kunnen wij dan bellen met dat toestel om elkaar op te bellen.

kheb hier al veel gelezen maar er is nog niemand die echt dit thema behandelt heeft

Heel fel bedankt voor de mensen die mij kunnen helpen :)

It's just a matter of time...

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 15:57

Alaksandus

Vae puto deus fio

Moet het gewoon ook niet ondersteund worden door, in dit geval, de ISP?

Als een god in Nijmegen.

• GregoryBE
De ISP (Skynet www.skynet.be) ondersteund dit niet, is dit nodig?

Verwijderd

GregoryBE schreef op 09 april 2004 @ 20:13:
De ISP (Skynet www.skynet.be) ondersteund dit niet, is dit nodig?
Niet perse, maar het is wel makkelijker en stabieler met end to end qos.

• GregoryBE
kweet niet of mijn Provider dit ondersteund kdenk van nie
kan iemand mij dan uitleggen wat ik zou kunnen kopen wat goed is en mss iemand die er ervaring mee heeft en hoe dat dat dan ga werken...

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

GregoryBE schreef op 09 april 2004 @ 20:18:
kweet niet of mijn Provider dit ondersteund kdenk van nie
kan iemand mij dan uitleggen wat ik zou kunnen kopen wat goed is en mss iemand die er ervaring mee heeft en hoe dat dat dan ga werken...
Misschien een VPN verbinding maken met elkaar...

...weet niet of dit werkt, maar ik zou het proberen.

Als een god in Nijmegen.

• GregoryBE
en hoe kunt ge dan met die toestellen een VPN verbinding vastleggen, maar dit is toch voor PC's niet?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
Ik snap niet helemaal wat het probleem is eigenlijk? :)

Het werkt als je beide een publiek IP zou hebben, niet? Dan zou het ook moeten werken door je NAT router, als je de juiste poortjes forward? Toch?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

GregoryBE schreef op 09 april 2004 @ 20:22:
en hoe kunt ge dan met die toestellen een VPN verbinding vastleggen, maar dit is toch voor PC's niet?
Met 2 PC's maak je een VPN verbinding, op elke pc sluit je dus zo'n telefoon aan.
zou het anders ook niet weten...
maar jij wilt het niet via een pc laten gaan..

dat je met die tels geen VPN verbinding kunt maken klopt

Als een god in Nijmegen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat je nodig hebt is een VoIP PBX als asterisk ( http://www.asterisk.org ) of een Service Provider die een VoIP mogelijkheid biedt.

Met Asterisk kan je iig zelf een server opzetten waar je met softphones of een IP phone mee kan werken.
Je zal in ieder geval een config in de telefoon moeten kunnen zetten, en dan heb ik het nog niet over de koppeling vastnet <> VoIP....

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 09-04-2004 20:27 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GregoryBE
kga het allemaal eens doorlezen alvast bedankt met deze informatie die ik heb gekregen mss komen er achteraf nog vragen...

Thanks

Verwijderd

Is een simpel programmatje als ventrillo geen optie? Dit is opzich niks te doen. Want welk IP wil je invullen als je hem wilt bellen? zijn LAN IP? Dan gaat hij bij jou op het LAN zoeken. DIkke kans dat daar niet een bakje staat met dat IP. Zijn WAN IP? Juist, dan bel je de router, en hoe weet dat ding naar welk lokaal IP het signaal geforward moet worden?

Verwijderd

Als je isp dit niet aanbiedt wordt het een dure aangelegenheid want je zult dan zelf een voip gateway moeten gebruiken die het verkeer over een wan of een pstn netwerk kan routeren. Het makkelijkste is iig een vpn opzetten, dat scheelt namelijk heel wat poortjes die je anders zou moeten forwarden.

• GregoryBE
wat CABAL zegt is waar maar je kan in de router dit toch Forwarden zodat er bij verbinding bij die poort automatisch wordt Geforward naar die poort op een PC(in dit geval ip telefoon) zodat de oproep juist terechtkomt, maar waarom moet de ISP dit ondersteunen, je zit toch op het internet, je kan met MSN toch ook rechtstreeks met iemand bellen...

• GregoryBE
Heb alles eens doorgelezen + die informatie over Asterik, maar gebruik je dat niet als ja van VoIP wilt overschakelen op PSTN lijn, dat hoeft voor mij niet... wat Xandrios zegt vind ik handiger, dus kan je op dat telefoontoestel dat je koopt dan gewoon het ip-nummer intikken om die op te bellen? (waarom moet de ISP dit ondersteunen, voor die pakketten voice voorrang te geven of wat?)

Verwijderd

Lees de Faq eens, daar kun je in lezen dat je een duidelijke forumtitle moet gebruiken en geen overbodige toevoegsels als thanx, enz... ;) Ook denk ik dat de meeste mensen hier wel weten wat een router en ADSL-modem is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 19:39 ]

• GregoryBE
Ja, maar dit topic interreseert hopelijk vele mensen, die er mss aan denken om met weinig geld naar elkaar te bellen, hopelijk vind ik een antwoord op mijn probleem, ... wat heeft de faq daar mee te maken vladje, dit is toch een ruim onderwerp...

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18
haha.. ik heb het hier werkend zonder ook maar iets aan mijn router te doen. Check www.freeworlddialup.com maar eens.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• GregoryBE
Ben het eens aan het bekijken, maar is dit niet via PC?

• jongetje
  • Laatst online: 22:37
Je MOET het via een pc doen.

Met VoIP heb je een VoIP geschikte centrale nodig (Tja, de telefoons moeten toch ergens verbinding mee maken). En aangezien die errug duur zijn.... Koop een headset en gebruik gewoon een progsel om met elkaar te kunnen babbelen via internet.

• Xandrios
jongentje schreef op 22 april 2004 @ 09:24:
Je MOET het via een pc doen.

Met VoIP heb je een VoIP geschikte centrale nodig (Tja, de telefoons moeten toch ergens verbinding mee maken). En aangezien die errug duur zijn.... Koop een headset en gebruik gewoon een progsel om met elkaar te kunnen babbelen via internet.
Die telefoons maken ergens verbinding mee: Met de ONTVANGER :P

Zo'n VoIP telefoon kun je gewoon zien als een PC met programmatuur erop om internet call's te plaatsen. Alleen is de vraag of dat ook goed gaat door een NAT-router 'heen'.

• GregoryBE
Dat is dus mijn vraag, heb ik daarvoor een server nodig en een speciale provider die dit verkeer voorrang geeft...., in mijn router kan ik de poortjes forwarden dus de NAT zal dan geen problemen meer geven

• Xandrios
GregoryBE schreef op 24 april 2004 @ 17:17:
Dat is dus mijn vraag, heb ik daarvoor een server nodig en een speciale provider die dit verkeer voorrang geeft...., in mijn router kan ik de poortjes forwarden dus de NAT zal dan geen problemen meer geven
Waarom moet dat verkeer voorrang krijgen? Als jij zorgt dat je je upload niet helemaal vol gooit met een upload via kazaa ofzo, dan gaat dat echt geen problemen geven :)

In ieder geval is er op dit moment geen enkele ISP die dit kan, en al helemaal niet tegen consumentenprijzen.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 20:29
Cistron heeft er een tijdje mee geexperimenteerd. Maar ook als je provider het niet levert zijn er bedrijven die het wel aanbieden, zo'n bedrijf opzoeken is imho veel makkelijker dan het zelf doen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

je kunt het op 2 manieren aanpakken:

1) Voice over DSL van BBned, dan krijg je een nieuwe router waarop je je oude telefoon kan aansluiten, voor de rest verandert er niets, behalve dat je (voorlopig?) geen gesprekskostsen hebt tussen BBned klanten.

2) Voip telefoons gebruiken icm een interne IP PBX en evt een externe gateway. Er zijn op dit moment nog niet zo heel veel van dit soort gateways, rits telecom heeft er 1, colt en in de wandelgangen gaat ook het gerucht dat MCI hiermee binnenkort naar EU komt. In plaats van een externe gateway kun je ook gewoon voor een interne gateway kiezen, dit is in principe niet veel meer dan een aardige server met een swik ISDN kaarten.

Voor de particulier is de 1e oplossing aan te raden, bedrijven maken steeds meer gebruik van de 2e oplossing (het echte Voip) omdat dmv een vpn verbinding heel veel kosten voor telefoon verkeer tussen vestigingen wordt uitgespaard.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat de 2e oplossing vrij duur is, je hebt het toch al gauw over 3-5k euro voor een oplossing.

Alleen op het moment dat je voor een externe gateway kiest is QoS (het voorrang geven) over je ISDN lijn belangrijk. Binnen je eigen netwerk maakt het niet gek veel uit, mits het binnen de perken blijft.

De gateway kan het gesprek ofwel of WAN (internet) ofwel over PSTN (het normale telefoon net) schakelen. Op dit moment is het bijna nog niet mogelijk om Voip toe te passen voor communicatie tussen 2 onbekend partijen. Aangezien er geen service is die bijhoud van telefoonnummers hoe ze gerouteerd moeten worden. In het sip protocol wordt hier wel wat aangedaan maar het is nog steeds niet optimaal.

• GregoryBE
Dit heeft mij heel fel geholpen, dus ben ik verplicht geraakt om het met de PC te doen omdat je ermee niet naar iemand willekeurig op het internet kan bellen met zo een VoIP toestel, tja het zij zo, thx

Verwijderd

De nieuwe router van Draytek (2600V) hebben standaard poorten voor VoIP telefoons
erop zitten. (Router & Modem) Scheelt een hoop gerotzooi op internet met abbo's enzo (Tenminste als de andere persoon ook deze router heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 22:08:
De nieuwe router van Draytek (2600V) hebben standaard poorten voor VoIP telefoons
erop zitten. (Router & Modem) Scheelt een hoop gerotzooi op internet met abbo's enzo (Tenminste als de andere persoon ook deze router heeft.
Bijna goed, alleen zijn het normale (=analoog) telefoons die je er op aansluit, de 2600 zit de analoge info om naar tcp/ip paketten.

• GregoryBE
maar kunt ge een VoIP telefoon niet gewoon in je switch inpluggen i.p.v zo een router?

Verwijderd

GregoryBE schreef op 25 april 2004 @ 19:06:
maar kunt ge een VoIP telefoon niet gewoon in je switch inpluggen i.p.v zo een router?
een voip telefoon kun je overal inpluggen, want het is gewoon rj45... Het ligt natuurlijk dan wel aan je netwerk of je kunt bellen of neit

• GregoryBE
dus als ik het hier allemaal goed begrijp, kan je gewoon een VoIP telefoon kopen en daarop het IP van de andere gebruiker daar op intikken en dan bel je hem op en in de router een paar poortjes forwarden, en dan gaat de telefoon rinkelen als je wordt opgebeld...

Pagina: 1