[Access]Database omzetten naar ander formaat

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Hallo, ik gebruik nu een Access database om via ASP.NET gegevens er uit te halen en deze in een chart te plaatsen (met dundas chart spul). Het probleem is echter dat Access soms erg sloom is bij bepaalde queries en grote tabellen. Ik wil nu dus eigenlijk de Access database omzetten naar bv sql server, of msde...

Als alles in een tabel staat is de totale grootte 700000 records, er hoeven niet veel mensen tegelijk inloggen, het moet een eenvoudige oplossing zijn en het liefst niet teveel moeite :)

Heeft iemand suggesties hiervoor?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

JE kan de upsizewizard gebruiken, maar deze heeft nogal de neiging om de boel goed te verstieren. Als het niet veel tabellen zijn, kan je gebruik gaan maken van een handmatig scriptje wat alles gaat omzetten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MSDE?

lezen :X

[ Voor 69% gewijzigd door P_de_B op 09-04-2004 14:16 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32

https://fgheysels.github.io/

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
In SQL Server zit een optie om data te importeren. Ik denk dat je die het beste kunt gaan gebruiken.
Ik weet trouwens niet zeker of dan je relaties, indexen e.d. ook meegenomen worden.

Never underestimate the power of

• whoami
cameodski schreef op 09 april 2004 @ 14:17:

Ik weet trouwens niet zeker of dan je relaties, indexen e.d. ook meegenomen worden.
Nee, sterker zelfs: de primary keys worden niet meegenomen en de datatypes worden meestal ook niet goed overgenomen.

Verwijderd

Uit ervaring weet ik ook dat autonumbers niet worden overgenomen door de conversie-wizard van MSSQL

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 14:28:
Uit ervaring weet ik ook dat autonumbers niet worden overgenomen door de conversie-wizard van MSSQL
Dat niet alleen; SQL Server maakt er een gigantische bende van, in het meest optimistische geval.

• DarkShadow
Ik probeer hem dus met microsoft access om te zetten met een wizard ms sql database, alleen dan moet ik een server aangeven, dacht dat localhost gewoon zou voldoen, maar dat werkt dus niet. Heb visual studio .net erop staan en ik dacht dat sql server dan automatisch ook werd geinstalleerd...

Magoed, totaal geen ervaring op dit gebied, dus moet ik die eerst installeren? en hoe kom ik eraan?

• gorgi_19

gorgi_19

DarkShadow schreef op 09 april 2004 @ 14:38:
Ik probeer hem dus met microsoft access om te zetten met een wizard ms sql database, alleen dan moet ik een server aangeven, dacht dat localhost gewoon zou voldoen, maar dat werkt dus niet. Heb visual studio .net erop staan en ik dacht dat sql server dan automatisch ook werd geinstalleerd...

Magoed, totaal geen ervaring op dit gebied, dus moet ik die eerst installeren? en hoe kom ik eraan?
Erhm... SQL Server is geen onderdeel van Visual Studio, da's een compleet apart pakket. Wel zou je MSDE kunnen downloaden.

Verwijderd

Installeer eerst ff MSDE. Daarna kun je o.a. hier http://www.valesoftware.co.uk/download/msde.exe de gratis GUI downloaden zodat je, net als in SQL Server, met een interface de server kunt beheren.

Na het downloaden kun je gewoon op setup.exe klikken. Kies voor een windows/sql server login methode indien je ook met win98 pc's verbinding met de server moet maken! XP en 2000 kunnen verbinding maken via integrated security.

EDIT/////

Access en MSDE verschillen qua simultaneous connections niets en wil je sneller dan zul je ook iets moeten doen aan bijvoorbeeld parameter_queries of opgeslagen procedures anders maakt het volgens mij nog geen verschil :/

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 14:48 ]

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 17:01
Op deze site http://www.convert-in.com/acc2mss.htm staat een demo om je Access database om te zetten in MySQL. Er zijn ook andere omzetters ervoor. Allen kan die demo maar 5 records overzetten.

• DarkShadow
mkay tnx, zag dat met visual studio .net het wel mee werd geinstalleerd, maar dat je daarna nog wel setup.exe onder msde in de map van visual studio moest runnen...

Hebk gedaan, maar kan net een gui vinden, dus probeer ik deez maar ff :)

• DarkShadow
amiga1260 schreef op 09 april 2004 @ 14:46:
Op deze site http://www.convert-in.com/acc2mss.htm staat een demo om je Access database om te zetten in MySQL. Er zijn ook andere omzetters ervoor. Allen kan die demo maar 5 records overzetten.
hmmm daz net 699995 records te weinig :{ :), probeer het al wel met msde...

Alleen die gratis GUI is maar gratis voor 7 dagen...

Verwijderd

sorry, hek niet naar gekeken....er zijn er wel te vinden die 'voor eeuwig' gratis blijven hoor.

Als je VB hebt, kun je ook een voorbeeld downloaden te vinden bij vb-helper en heet "vbdbExplorer-db" (kun je mbv deze naam ook ff in google opzoeken). Daar kun je dan ff een exe van maken!!!

Gr. Richard

• gorgi_19

gorgi_19

Met VS.Net moet je MSDE toch ook kunnen benaderen?

Verwijderd

Met een soort VIS data zoals dat in VB6 zit????

• DarkShadow
hmmm zal het ff met VS.Net proberen...

maar die GUI zegt dit: Login failed for user, reason login not associated with a trusted sql server connection

Hoe maak ik de server dat hij wat meer vertrouwen heeft :P

hmm en in access krijg ik de melding overloop :(
En als ik in vs studio probeer te verbinden krijg ik de melding dat floorg (mn aanmeldingsnaam) ook al niet geassocieerd wordt met een betrouwbare connectie

[ Voor 34% gewijzigd door DarkShadow op 09-04-2004 15:08 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
hmm.. je bent wel ingelogd onder een administrator account?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Dat zei ik....(althans, probeerde ik over te brengen)....je moet een trusted connection opbouwen....dus ff je MSDE instellen dat ie je windows account als vertrouwd beschouwd.

Je kunt altijd nog o-sql gebruiken om dat in te stellen.....zoek dan daar ff op in google

EDIT///////////

hier een LINK http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;322336

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 15:13 ]

• DarkShadow
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 15:10:
Dat zei ik....(althans, probeerde ik over te brengen)....je moet een trusted connection opbouwen....dus ff je MSDE instellen dat ie je windows account als vertrouwd beschouwd.

Je kunt altijd nog o-sql gebruiken om dat in te stellen.....zoek dan daar ff op in google

EDIT///////////

hier een LINK http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;322336
tnx, maar als ik dat osql gebruik kan ik mezelf niet trusted maken, ik krijg precies dezelfde melding als ik wil inloggen, en ik kan op die support pagina nergens vinden hoe ik mezelf wel trusted maak...

• whoami
Heb je MSDE zo geinstalleerd dat hij mixed authentication ondersteund?

Verwijderd

Quote uit die link die ik gaf :

How to Determine or Change Your Authentication Mode
IMPORTANT: This article contains information about modifying the registry. Before you modify the registry, make sure to back it up and make sure that you understand how to restore the registry if a problem occurs. For information about how to back up, restore, and edit the registry, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
256986 Description of the Microsoft Windows Registry

WARNING: If you use Registry Editor incorrectly, you may cause serious problems that may require you to reinstall your operating system. Microsoft cannot guarantee that you can solve problems that result from using Registry Editor incorrectly. Use Registry Editor at your own risk.

If you are not sure how to verify the authentication mode of your MSDE installation, you can check the corresponding registry entry. By default, the value of the Windows LoginMode registry subkey is set to 1 for Windows Authentication. When Mixed Mode authentication is enabled, this value is a 2.

The location of the LoginMode subkey depends on whether you installed MSDE as the default MSDE instance or as a named instance. If you installed MSDE as the default instance, the LoginMode subkey is located in the following registry subkey:
HKLM\Software\Microsoft\MSSqlserver\MSSqlServer\LoginMode

If you installed MSDE as a named instance, the LoginMode subkey is located in the following registry subkey:
HKLM\Software\Microsoft\Microsoft SQL Server\%InstanceName%\MSSQLServer\LoginMode

NOTE: Before you switch authentication modes, you must set a sa password to avoid exposing a potential security hole.

For additional information, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
274773 FIX: If You Change Windows Security to Windows/SQL Security the SA Password is Blank

To switch from Mixed Mode to Integrated (Windows) authentication, follow these steps:
To stop MSSQLSERVER and all other related services (such as SQLSERVERAgent), open the Services applet in Control Panel.
Open the Registry Editor. To open the Registry Editor, click Start, click Run, and then type: "regedt32" (without the quotation marks)

Click OK.

Locate either of the following subkeys (depending on whether you installed MSDE as the default MSDE instance or as a named instance:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\MSSqlserver\MSSqlServer

-or-

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Microsoft SQL Server\<Instance Name>\MSSQLServer\

In the right-pane, double-click the LoginMode subkey.
In the DWORD Editor dialog box, set the value of this subkey to 1. Make sure that the Hex option is selected, and then click OK.
Restart the MSSQLSERVER and the SQLSERVERAgent services for this change to take effect.

EDIT///////////

Nadat je MSDE goed hebt gekregen kun je ook via ACCESS een project maken. Daarin kun je met je access interface een SQL database maken!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 15:26 ]

• DarkShadow
yup, ik had het al gezien, dubbel gecheckt, maar hij staat toch echt al op loginmode 1. Ik wil graag een trusted connection aanmaken, maar dat werkt niet, ook niet met osql -E.

Als ik normaal inlog met username sa, en geen pass geeft hij aan dat de server niet bestaat of dat de toegang is geweigerd

[ Voor 28% gewijzigd door DarkShadow op 09-04-2004 15:32 ]

• whoami
Als je inlogged mbhv Windows Authentication moet je je user account nog 'toevoegen' ad DB. Je moet dus nog aangeven dat die user account mag aanloggen op die databank.

(Probeer eens in te loggen met de sa account , als je toch SQL Security ondersteund, en zorg er dan voor dat floorg mag inloggen op sql server).

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 14:28:
autonumbering is ook alleen iets van Access en niet aanwezig in MSSQL ........ d8 ik.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• whoami
k-oz schreef op 09 april 2004 @ 15:35:
[...]

autonumbering is ook alleen iets van Access en niet aanwezig in MSSQL ........ d8 ik.
Dat heb je wel in SQL Server/MSDE (identity columns).

• DarkShadow
whoami schreef op 09 april 2004 @ 15:32:
Als je inlogged mbhv Windows Authentication moet je je user account nog 'toevoegen' ad DB. Je moet dus nog aangeven dat die user account mag aanloggen op die databank.

(Probeer eens in te loggen met de sa account , als je toch SQL Security ondersteund, en zorg er dan voor dat floorg mag inloggen op sql server).
Ik probeer al in te loggen met sa, maar dat werkt ook niet :?

maar ik heb niet ingelogd met behulp van Windows Authentication, waar kan ik dat vinden ? :)

• whoami
DarkShadow schreef op 09 april 2004 @ 15:36:
[...]

Ik probeer al in te loggen met sa, maar dat werkt ook niet :?

maar ik heb niet ingelogd met behulp van Windows Authentication, waar kan ik dat vinden ? :)
Wat is floorg dan? Is dat een windows-account ?

• DarkShadow
whoami schreef op 09 april 2004 @ 15:37:
[...]

Wat is floorg dan? Is dat een windows-account ?
yup, ik kan hiet niet als adminastrator inloggen... heb wel alle rechten (valt wel gewoon onder de groep adminastrator)

[ Voor 11% gewijzigd door DarkShadow op 09-04-2004 15:40 ]

• whoami
DarkShadow schreef op 09 april 2004 @ 15:39:
[...]

yup, ik kan hiet niet als adminastrator inloggen... heb wel alle rechten (valt wel gewoon onder de groep adminastrator)
Jij hebt toch die MSDE geinstalleerd, en jij weet toch het passwoord van de sa account ?

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 09 april 2004 @ 15:42:
[...]

Jij hebt toch die MSDE geinstalleerd, en jij weet toch het passwoord van de sa account ?
Tenzij hij een oude versie heeft van MSDE 2000 zonder SP, dan is het sa account leeg. Maar dan wordt de boel vanzelf wel plat gegooid door Blaster.. :+

• whoami
Het paswoord van sa bedoel je. ;)

Verwijderd

Heb je je pc wel opnieuw opgestart na de installatie? En dan de SQL server (MSDE) gestart?

• DarkShadow
whoami schreef op 09 april 2004 @ 15:42:
[...]

dat is dus het rare, bij visual studio .net zat een sql server engine, die heb ik mee geinstalleerd. Uiteindelijk bleek dat je de setup onder de map waar je visual studio had geinstalleerd gewoon nog moest runnen. Dat heb ik ook gedaan, alleen is me helemaal niets gevraagd om in te vullen. Ik heb de computer opnieuw opgestart en toen draaide sql server gewoon. Ik kan alleen op geen enkele manier inloggen...

• DarkShadow
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 15:44:
Heb je je pc wel opnieuw opgestart na de installatie? En dan de SQL server (MSDE) gestart?
yup :)

Verwijderd

test ff in vb dan of je verbinding kunt maken mbv de volgende connection parameters:

oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
"Data Source=myServerName;" & _
"Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
"Integrated Security=SSPI"

Vul bij myDatabaseName dan Master in ! ;)

• DarkShadow
Verwijderd schreef op 09 april 2004 @ 15:49:
test ff in vb dan of je verbinding kunt maken mbv de volgende connection parameters:

oConn.Open "Provider=sqloledb;" & _
"Data Source=myServerName;" & _
"Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
"Integrated Security=SSPI"

Vul bij myDatabaseName dan Master in ! ;)
hmm helaas geen tijd voor... moet nu naar huis, trein halen :) Volgens mij ligt het eraan dat ik het fout geinstalleerd heb.

Toch bedankt voor de hulp, ik kijk er dinsdag wel weer naar... (kick ik dit draadje desnoods)

Goede vrijdag, fijne pasen :)

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

whoami schreef op 09 april 2004 @ 15:35:
[...]

Dat heb je wel in SQL Server/MSDE (identity columns).
...dus geen autonumbering.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
k-oz schreef op 09 april 2004 @ 16:05:
[...]

...dus geen autonumbering.
autonumber column == identity column

Import data wizard is inderdaad niet ideaal, maar meestal heb ik al een kant en klare database liggen, incl. autonumber, foreign keys, indexen e.d.
Vervolgens importeer ik dan alle zooi gewoon in aparte tabellen. Gewoon hier en daar wat klikken en klaar is Kees.
Uiteindelijk schrijf ik dan een sql script die ze overzet naar de definitieve tabellen. Deze manier is erg handig als je bijvoorbeeld elke nacht allerlei gegevens moet importeren en toe moet voegen aan bestaande data.

Maar deze wizard is voor een migratie inderdaad minder geschikt.

[ Voor 65% gewijzigd door cameodski op 09-04-2004 16:18 ]

Never underestimate the power of

Pagina: 1