Access naar MSDE

Pagina: 1
Acties:

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
Goedemorgen :)

Vannacht is hier op het werk de server gecrashed. Gelukkig hadden we een goede backup op tape van gisteren avond. De server werkt weer, alleen is de database opeens zeer onstabiel opeens. Het gaat hier om een Access database van bijna een halve gigabyte. Daar ligt ook het probleem volgens mij. Access is niet echt goed met de omgang van grotere databases. We hebben hier de Microsoft Office CD liggen waar ook MSDE op staat.

Hier komt de vraag. Is het mogelijk om de database over te zetten naar MSDE. Het gaat met name om de tabellen+inhoud. Primary Keys/Indeces/Relaties zijn met de hand te doen. Kan dit via de Upsize wizzard in access? Of heeft MSDE een eigen import mogelijkheid? Ik heb nog nooit gewerkt met MSDE, maar wel redelijke ervaring met MS-SQL2000. Zit er bij MSDE ook zo'n handig Manager tooltje? En hoe zit het met back-ups. Bij MS-SQL zit er een optie om eenvoudig back-ups te maken naar tapes. Heeft MSDE ook zoiets?

Alvast bedankt voor uw tijd.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
msde is beperkt in het aantal gebruikers van je database...

maw: om hoeveel users gaat het? meer als 5? dan moet je al sql2000 nemen (=$$$)

MSDE Limitations

MSDE is intended for single user or small workgroup environments. The following are some of the MSDE limitations in comparison with SQL Server:

No Enterprise Manager
No Query Analyzer
No Index Tuning Wizard
Only 2GB RAM
Only 2GB database size limit
Only 2 CPUs
Only five concurrent batch workloads or 25 concurrent connections for websites
No Database Server Failover Support
No Full-text search
No SQL Server Profiler
No Import and Export Wizards
No OLAP
No English Query
No SQL Books Online
No Full or Bulk-Logged recovery model support (only simple)

[ Voor 69% gewijzigd door Zwelgje op 13-03-2004 11:41 ]

A wise man's life is based around fuck you

• BestTested!
msde is beperkt in het aantal gebruikers van je database...
maw: om hoeveel users gaat het? meer als 5? dan moet je al sql2000 nemen (=$$$)
Het gaat om 2 tot 3 gebruikers die tegelijk op de server bezig zijn.
No Enterprise Manager
No Query Analyzer
No Index Tuning Wizard
Only 2GB RAM
Only 2GB database size limit
Only 2 CPUs
Only five concurrent batch workloads or 25 concurrent connections for websites
No Database Server Failover Support
No Full-text search
No SQL Server Profiler
No Import and Export Wizards
No OLAP
No English Query
No SQL Books Online
No Full or Bulk-Logged recovery model support (only simple)
Een groot gedeelte van mijn vragen is beantwoord, maar ik blijf zitten met de vraag. Hoe krijg ik die database over naar MSDE. Kan dit gewoon (zonder problemen) met de upsize van Access. Geen Import/Export ??WIZARDS??, maar wel een manier zonder wizards (console?). En dus ook geen Enterprise Manager. Wel een andere vorm van een GUI? En de back-ups?
edit: Typo's

[ Voor 2% gewijzigd door BestTested! op 13-03-2004 12:40 . Reden: Typo's ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan van MSSQL2000 wel de Enterprise Manager gebruiken terwijl je MSDE draait + de andere utilities als Import/Export Data wizard.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Een groot gedeelte van mijn vragen is beantwoord, maar ik blijf zitten met de vraag. Hoe krijg ik die database over naar MSDE. Kan dit gewoon (zonder problemen) met de upsize van Access
Die upsize wizard heeft nogal eens de neiging om de boel flink te verstieren, je datatypesom te gooien, PK's slopen, etc.
En dus ook geen Enterprise Manager. Wel een andere vorm van een GUI? En de back-ups?
http://www.microsoft.com/...332cb7f959&displaylang=en

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 13-03-2004 15:21 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik heb onlangs ook een Access Databank naar een MSDE / SQL Server systeem omgezet.

Het creeëren van de tabellen heb ik gedaan met die upsize wizard. Zoals gorgi al aangaf, is het dan wel noodzakelijk dat je alles nadien goed bekijkt.
Je datatypes zullen hoogstwaarschijnlijk veranderd zijn, het kan zijn dat relaties niet mee overgezet werden, indexes die niet gemaakt worden, etc....
Dit loop je dus best allemaal eens even na. In de Enterprise manager van Sql Server (die je ook voor MSDE kunt gebruiiken), is dat best eenvoudig. Het is wel een langdraadig en saai werkje.
Anders kan je misschien zelf even een SQL Scriptje in elkaar draaien die je tabellen, relaties, indexen, etc.... gaat maken.

Het overzetten van de data zelf is relatief makkelijk. Je gaat naar Access, en daar ga je alle gegevens naar een CSV file exporteren. (Voor iedere tabel, 1 CSV bestand; rechtsklikken op een tabel en dan export data ofzo kiezen, en voor het CSV formaat kiezen).
(Zorg er wel voor dat er geen quotes ofzo gebruikt worden rond de waardes.)

Eens je dat gedaan hebt, kan je een SQL scriptje maken dat alle data vanuit die CSV bestanden in je MSDE databank laadt. Hiervoor kan je gebruik maken van het bulk insert statement:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
USE mydatabank
GO

SET DATEFORMAT   dmy -- dit kan handig zijn bij het importen van datums
GO

BULK INSERT mydatabank.dbo.tblTabel1
FROM 'c:\tabel1.csv'
WITH ( fieldterminator = ';', rowterminator = '\n' )
GO

BULK INSERT mydatabank.dbo.tblTabel2
FROM 'c:\tabel2.csv'
WITH ( fieldterminator = ';', rowterminator = '\n' )
GO
...

Zo'n scriptje kan je dan dus met Query Analyzer of met de osql command line tool uitvoeren.

Het voordeel van die BULK insert is, dat er niet gecontroleerd wordt op foreign key constraints, zodat je je data in eender welke volgorde kunt inladen.

[ Voor 21% gewijzigd door whoami op 13-03-2004 16:02 ]

https://fgheysels.github.io/

• whoami
En, is het je gelukt?
Hoe heb je het nu gedaan?

• Stefke
  • Laatst online: 19-05 11:18
Als je access database instabiel is, kijk dan even in dit [rml][ MS Access] Multi-user omgeving -> db erg snel corrupt? *[/rml] topic.

(Los van of je naar MSDE wil zou het toch best handig zijn om in de tussentijd een stabiele access database te hebben)

• BestTested!
Sorry voor de late reply.
Het is inderdaad gelukt. De database draait nu prima. Ook het snelheidsverschil is duidelijk te merken. Bedankt voor jullie suport allemaal. Voor binnenkort staan er wel weer een aantal verandering op de agenda.
We hopen MS-SQL2000 over enkele dagen binnen te hebben. Een betere tape-streamer. En ik ben al begonnen met het hele programma om te zetten van VBA naar VB6.0 (een hels karwij).
Mocht ik nog vragen hebben, dan weet ik jullie te vinden :P.
Bedankt mensen

Owz... ik zal jullie nog even in het kort uit leggen hoe ik precies gehandeld heb ;)
MSDE geinstalleerd en daarna de Enterprise Manager van MS-SQL2000 erbij gezet. Met de export/import wizard de nieuwe tabellen gecreeerd. Daarna de PK, data-types aangepast van die tabellen. Toen weer met de export/import wizard alle data van access overgehaald.

[ Voor 27% gewijzigd door BestTested! op 17-03-2004 00:57 . Reden: Korte omschrijving handelingswijze toegevoegd ]

• whoami
BestTested! schreef op 17 maart 2004 @ 00:52:
We hopen MS-SQL2000 over enkele dagen binnen te hebben. Een betere tape-streamer. En ik ben al begonnen met het hele programma om te zetten van VBA naar VB6.0 (een hels karwij).
Waarom VB6 ? Dat wordt unsupported materiaal bij MS. IMO kan je je beter op het .NET framework focusen, en je toepassing in C# of VB.NET omzetten.
(Doe het dan meteen ook n-tier, zodat je makkelijk een nieuwe, bijkomende presentatie-laag kunt schrijven, zonder dat je je Data Access Layer of je Business Logic hoeft te herschrijven).

Als je overgaat van MSDE naar Sql Server, dan kan je de database makkelijk overzetten:
Je moet eerst de databank van de MSDE server 'detachen' mbhv de sp_detach system stored procedure, en dan 'attach' je de files aan de Sql Server mbhv de sp_attach system stored procedure.
Kijk even in de Books Online voor meer informatie over sp_detach en sp_attach.

Verwijderd

Voor mensen die bij MSDE willen blijven en toch iets van GUI willen hebben: http://sqlbuddy.sourceforge.net/

• BestTested!
Waarom VB6 ? Dat wordt unsupported materiaal bij MS. IMO kan je je beter op het .NET framework focusen, en je toepassing in C# of VB.NET omzetten.
Omdat ik al jaren lang ervaring heb met VB6. Om me nu op .NET te gaan focussen lijkt me een beetje teveel van het goede, aangezien ik voor mijn studie ook al Java aan het leren ben.
Omzetten naar SQL2000 lijkt me inderdaad niet zo lastig, ik zal het eens op bovenstaande manier proberen.

offtopic:
he...verdorie...waarom valt internet 3x achter elkaar weg wanneer ik mijn bericht wil posten, eens even zoeken naar een topicje over Wireless+slecht+bereik

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 09:30:
Voor mensen die bij MSDE willen blijven en toch iets van GUI willen hebben: http://sqlbuddy.sourceforge.net/
why :? je kan ook gewoon de 2000 enterprise manager gebruiken om msde te beheren :z

gewoon even de eval versie van 2000 sql downloaden en hup je kan ook msde beheren.. kost niks en 3x beter als die opensourcetool

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1