[TV-Out] Kwaliteitsverschil tussen de videokaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik raak vrij gefrustreerd van het feit dat het onmogelijk lijkt een fatsoenlijke test te vinden waarin de kwaliteit van de TV-Out tussen verschillende videokaarten onder de loep wordt genomen.

In de Grote TV-Out faq staat een linkje naar "home of TV-tool" waar (al een lange tijd) de CX25871 chip van Conexant wordt gepromoot. Na veel zoeken kom ik erachter dat deze chip zich bevindt op de meeste GF Ti kaarten, die inmiddels niet meer te koop zijn. Ook kom ik erachter dat Radeon chips niet getest zijn, en de test dus in principe weinig waarde heeft.

Op de frontpage van t.net en op tomshardware.com lijkt het wel alsof tv-out kwaliteit van ondergeschikt belang is. Nergens wordt het uitgebreid getest. :(

:? Loop ik nou zo achter dat ik niet weet dat tegenwoordig alle tv-outs even goed zijn?
:? Ben ik zo dom dat ik nergens een overzicht kan vinden?
:? Of moet ik gewoon een bepaald merk hebben, omdat dat erom bekend staat fantastische TV-out kwaliteit te bieden.

Bovendien:
- Ik wil hem via s-video aansluiten
- Hij hoeft niet "snel" te zijn. Ik ben geen gamer, ik ben (arme) student. :)

• Hahn
  • Laatst online: 12-08 20:23
cornelixnootje1 schreef op 09 april 2004 @ 00:36:
:? Loop ik nou zo achter dat ik niet weet dat tegenwoordig alle tv-outs even goed zijn?
Ja, eigenlijk kan je wel zeggen dat je achterloopt :+ Het is toch al een tijdje zo dat ook bij TV-out niet elk merk/elke videokaart dezelde kwaliteit levert.
:? Ben ik zo dom dat ik nergens een overzicht kan vinden?
TV-out is inderdaad iets wat ondergeschikt is op videokaarten, als je je monitor maar aan kan sluiten en dáár goede kwaliteit op krijgt is het vaak al goed :P
:? Of moet ik gewoon een bepaald merk hebben, omdat dat erom bekend staat fantastische TV-out kwaliteit te bieden.
Nvidia staat niet echt bekend om hun goede TV-out, alhoewel dat sinds de Geforce 4 Ti serie wel beter is geworden. Als je de beste kwaliteit wilt moet je voor Matrox gaan, maar ATi doet het ook niet slecht. Alleen moet je dan wel voor de echte topmerken van ATi gaan, bijvoorbeeld Hercules :)

The devil is in the details.

• cornelixnootje1
December schreef op 09 april 2004 @ 00:40:
Nvidia staat niet echt bekend om hun goede TV-out, alhoewel dat sinds de Geforce 4 Ti serie wel beter is geworden. Als je de beste kwaliteit wilt moet je voor Matrox gaan, maar ATi doet het ook niet slecht. Alleen moet je dan wel voor de echte topmerken van ATi gaan, bijvoorbeeld Hercules :)
Hmm, dat klinkt op zich wel leuk. Maar dan vraag mij af: is dit een gefundeerde uitspraak? Heb je "van horen zeggen" of heb je het verschil gezien? Of heb je zelf wél een test gevonden?

Zowel die matroxen als hercules kaarten kosten een stuk meer dan 100 euro per stuk. Een geforce FX 5200 of een radeon 9200 SE zijn ongeveer 60 euro per stuk, wat weer een stuk goedkoper is. Zou het verschil er (puur qua tv-out) goed uit te halen zijn? En zo niet, welke van deze 2 kaarten is aan te bevelen? De Ati, omdat nvidia "niet bekend staat" om goede tv-out?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:17
Dat zou je zelf moeten bekijken..
Ik heb geforce kaarten gezien die een beter beeld gaven dan ATI kaarten en vice versa.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Hahn
  • Laatst online: 12-08 20:23
Ik zou je graag wat topics willen laten zien met nog veel meer tips over welke videokaart je moet hebben voor de beste TV-out, maar de search doet het helaas nog niet. Anders even een dagje afwachten en dan [search=tv-out kwaliteit] :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Vergeet niet dat er ook nog verschillende manieren zijn om je videokaart op je TV aan te sluiten - en afhankelijk van deze manieren is er ook veel kwaliteitsverschil:

Van goed naar slechter:
- RGB/YUV
- S-video
- Composiet

Niet elke kaart kan bijvoorbeeld output geven in RGB/YUV, de Matrox en Radeon kaarten bijvoorbeeld wel. De Geforce kaarten heb ik dat nimmer zien doen.

Beste methode om beeld uit je computer op je TV te krijgen?
RGB-scart met een HTPC
VGA to TV without TV-out
Vga naar Scart kabel gevonden van 3 euro, werkt dat?
TV-out kwaliteit, discussie
[rml][ VGA 2 RGB SCART] 16:9 resoluties en refresh[/rml]
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 01:09 ]

• cornelixnootje1
Hmm, als ik hem via RGB zou aansluiten verlies ik wel een VGA aansluiting voor een tweede monitor.
Bovendien is dat niet geheel zonder risico als ik sommige mensen op die topics mag geloven. Misschien is s-video toch de beste oplossing.

Verwijderd

Je gaat sowieso 1 output missen, omdat bij de meeste kaarten maar 2 outputs tegelijk actief kunnen zijn ;)

• cornelixnootje1
dat is waar, maar als ik dat met een shortcut steeds kan switchen vind ik dat geen enkel probleem. :)

3 schermen tegelijk is een beetje overdone...

Verwijderd

Eventueel is die missende Dsub ook nog wel te ondervangen:

je neemt een passieve VGA switch (zo een met een grote schakelaar in beige doos) en sluit op aansluiting 1 je monitor, op 2 je TV middels dat RGB/YUV circuit. Als je dan in Windows de output switched naar RGB/YUV TVout hoef je vervolgens alleen maar je schakelaar om te halen ;)

Overigens kun je ook een PCI kaartje daarvoor gebruiken. Voor bijvoorbeeld de DXR2 kaartjes zijn hacks/mods voor om alle filmpjes te kunnen weergeven op de hardware MPEG1/2 kaart én RGB output te maken. De beeldkwaliteit van dergelijke kaartjes is imo nog altijd onovertroffen door de huidige 'normale AGP videokaarten'. (ik vond het iig mooier als m'n Matrox G450LX of Radeon 9500np)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 20:20 ]

Pagina: 1