[WaterChiller]Plannen en vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:16
De waterchiller uit [rml][ WC]WaterChiller in aanbouw[/rml] werkt nu vlekkeloos en staat op het moment van spreken driftig naast me te brommen. Het doel van mijn eerste projectje is bereikt: ik kan met water van -15 vrolijk benchen en leuke(re) scores neerzetten. Het heeft echter een aantal nadelen:
- Het neem _veel_ ruimte in beslag
- De huidige constructie is niet praktisch als je iets in de bak moet doen
- de verdamper wordt niet optimaal benut (vloeistofniveau komt maar tot 2/3 van de hoogte van de verdamper).
- Mijn huidige chiller maakt niet veel geluid, maar stil is toch anders. Vooral bij het opstarten van de compressor hoor je hem duidelijk.

Aangezien ik het phase-change gebeueren erg leuk vind, ben ik van plan van de zomer (lees: na mijn examen) aan een nieuw projectje te beginnen. Ik wil een nieuwe, compactere waterchiller van losse onderdelen bouwen.

Ik ben me druk aan het inlezen en heb het volgende ontwerp in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc2/chiller_boven.gif

Dit is een bovenaanzicht. Ik wil een houten bak maken waar dit inkomt met bovenop die bak mijn case. Hoe ik de leidingen precies wil gaan laten lopen enzo plan ik nu nog niet, dat komt toch anders uit als ik bezig ben.

Voor de chiller wilde ik een aantal dingen. ZO moest hij makkelijk los te halen zijn en andere blokjes erop te zetten zijn zonder dat ik telkens een tijd bezig ben met vullen en ontluchten. Ik moet dus een 'reservoir' hebben waar ik makkelijk bijkon. Ook moet mijn verdamper helemaal onder water staan voor de efficiëncy en kan de bak niet te hoog worden. Mijn case moet er immers nog op. Met die feiten ben ik tot het volgende idee gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc2/res_idee.gif

Zodra ik het pompje aanzet als ik vloeistof in het 'res' gegoten heb, wordt het waterblok en daarna de 'evap tank' tot aan de nok toe gevuld met vloeistof. Terwijl het pompje zijn werk doet kan ik het res bijvullen en vult en ontlucht het systeem zich in no-time. Suggesties en aanmerkingen altijd welkom natuurlijk.

Dat waren mijn plannen tot dusver. Ik heb echter ook nog een aantal vragen. Ten eerste, ik wil dus het hele systeem zelf in elkaar gaan zetten. Daarvoor heb ik echter toch een aantal tools nodig, Ten eerste natuurlijk een brander. De enige gasbrander die ik hier echter heb ik een butaan hobby-brandertje, type goedkoop :p . Dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc2/brander.jpg

Ik vraag mij af of het met een brander als deze mogelijk is om een phase-change koeling in elkaar te zetten. Wie heeft er wat meer ervaring mee en kan mij vertellen of ik eerst een nieuwe brander aan moet schaffen?

Ten tweede heb ik nog een aantal onderdelen nodig. Waarschijnlijk zijn de compressor (waarschijnlijk 1/4 pk) en de condenser geregeld (thnx to AMD64). De verdamper maak ik zelf. Dan heb ik echter nog een aantal dingen nodig. Namelijk:
- Captube
- Droger
- Hardsoldeer
- Controle-ding met tempsensor
- Vulventielen voor op een propaanfles
- Meterset om te kunnen vullen en vacuümeren

Waar haal ik deze spullen vandaan en wat kosten ze?

Wat betreft de soldeer weet ik niet eens wat ik nou precies moet hebben. Soms lees ik over 'flux' en 'brazing rods'. Wat zijn dit en wat moet ik hebben in mijn geval?

Als controle-eenheid lijkt het me mooi om zo'n controller-iets te hebben wat ik elke keer weer zie verschijnen in Heag zijn projecten. Ik wil een temp in kunnen stellen waarbij de compressor start en één waarbij hij weer afslaat. DAt ik dus voor normaal gebruik de temp van het water op bv 8 graden oid kan houden. Daarnaast wil ik altijd kunnen aflezen wat mijn watertemp is.

Ik wil mijn systeem gaan vullen met propaan (r290). Ik heb nog geen fles staan en weet dus ook nog niet wat mijn opties zijn om zo'n fles aan te sluiten op een meterset. Wie heeft er plaatjes of een uitleg voor me hoe ik dat ga doen? Ik wil het systeem btw vacuümeren met een andere (1/8 hp) compressor, welke als het goed is ook binnenkort hier staat.

Het doel van dit project is voor mij om een compactere, als het ff kan stillere, chiller te maken die mijn vloeistof onder load op -25 krijgt.

Zow, dat is voorlopig weer het einde van deze veel te lange post :p .

[ Voor 6% gewijzigd door Syzzer op 01-04-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hmm, dit word nog wel wat hoor ;)

flux is ontsmettings en hechtings middel bij hardsolderen, als ik het goed heb?
en ik kijk voor nog meer onderdelen voor je :)
suc6 verder >:)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Maak toch maar 1 iets groter reservoir waar je pomp mee in kan en wel zodanig dat je ze gemakkelijk kan verwijderen als je dat wenst syzzer . gaat veel handiger zijn en veel minder verlies opleveren denk ik .
Een phase -change systeem moet je met hardsoduur brazeren of met zilversoduur brazeren .
Ik gebruik zilversoduur omdat diet iets minder hoge temperatuuren vereist om mooi te vloeien tussen verbindingen en toch supper sterk is .
Ik weet niet juist hoeveel °C je juist moet hebben om zilversoduur te laten vloeien , maar uit ervaring weet ik dat het met een butaan brandertje niet echt lukt .
Je hebt hier minstens een torch voor nodig op MAP gas of beter die te verkrijgen zijn in de betere doe het zelf of ijzerhandels . (70 a 90 € voor een bruikbaar setje schat ik )
Beter maar duur in gebruik is een hobby setje met een gas en een zuurstof flesje dat een temp berijkt van 3000° , dan las je redelijk confortabel ook de dikkere of grotere werkstukken waar je met enkel een MAP torch problemen krijgt om het warm genoeg te krijgen .

Een flesje propaan (10 kg) heb ik met inruilwaarde van 20 € gehuurd uit een doe het zelf zaak .vulling koste 25€ dacht ik . Denk niet dat ik die fles binnen de 10 jaar leeg krijg als ik die enkel maar voor het vullen van mijn systemmpjes ga gebruiken :)
Maar ik heb er wel een kraan bijgekocht die ik heb gemod met een flairfitting (heb de kraan uit elkaar gedaan en er een flairfitting opgebrazeert ) die eventueel past op een vulsetje .
Ik heb zelf geen vulsetje , maar op het koel groepje dat ik gebruik zitten kraantjes waar ik een slang kan opvijzen naar de gasfles en gebruik dus de kraan op de fles om te vullen .

Als temperatuurregeling zal je een thermostaat moeten gebruiken , die van een ijskast volstaat om je temperatuur binnen een bepaalde waarde te houden .

En als temperatuurmeter volstaat een goede kwaliteit s binnen buiten digitale thermometer die best een rating heeft tot -25 ° of zelfs tot -50° zoals ik er eentje heb gevonden vroeger .
Die zijn ook in meerdere soorten winkels te vinden , zelfs in de suppermarkten denk ik wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Dus als ik het goed begrijp heb ik geen meterset nodig om mijn systeem te kunnen vullen? Ik kan gewoon de fles propaan eraan hangen en de kraan open zetten? Dat zou al flink in de kosten schelen. Dan heb ik alleen een slang nodig met 2 van die flairfittingen.

Ik moet dus zilversoldeer gebruiken en om dat goed te kunnen brazeren heb ik niet genoeg aan een propaan brander. Dat is weer jammer dan, dat wordt een MAPP brander kopen ...

Ik heb nu ook een koelkast-thermostaat aan mijn chiller hangen, maar dat ding werkt voor geen meter :| . Als ik hem op stand 1 zet gaat hij net zo goed gewoon door totdat ik de stekker eruit trek als dat ik hem op 7 zet ... Thermometer valt vast wel aan te komen. Display zit hier op 10 minuten fietsen vandaan, die hebben vast wel wat. Het mooiste vind ik nog steeds'die dingen die ik bij Heag zie. Ik ben alleen bang dat de prijs daarvan me weer zo tegen gaat vallen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Syzzer schreef op 09 april 2004 @ 00:41:
Dus als ik het goed begrijp heb ik geen meterset nodig om mijn systeem te kunnen vullen? Ik kan gewoon de fles propaan eraan hangen en de kraan open zetten? Dat zou al flink in de kosten schelen. Dan heb ik alleen een slang nodig met 2 van die flairfittingen.

Ik moet dus zilversoldeer gebruiken en om dat goed te kunnen brazeren heb ik niet genoeg aan een propaan brander. Dat is weer jammer dan, dat wordt een MAPP brander kopen ...

Ik heb nu ook een koelkast-thermostaat aan mijn chiller hangen, maar dat ding werkt voor geen meter :| . Als ik hem op stand 1 zet gaat hij net zo goed gewoon door totdat ik de stekker eruit trek als dat ik hem op 7 zet ... Thermometer valt vast wel aan te komen. Display zit hier op 10 minuten fietsen vandaan, die hebben vast wel wat. Het mooiste vind ik nog steeds'die dingen die ik bij Heag zie. Ik ben alleen bang dat de prijs daarvan me weer zo tegen gaat vallen O-) .
Ik heb geen vulsetje , zou het wel willen maar kan er geen koopbaar vinden . Ik heb 2 kraantjes op de koelgroep met afsluitbare vulpoortjes .

Als je die niet hebt is het bijna onmogelijk om zonder vulsetje vacuum te maken of te vullen .
Ik kan dus eerst een vacuum trekken , de kraan van de hoge druk dichten en het vacuum breken met een beetje gas , dan de vacuum slang afkoppelen en er nadien een drukmeter op monteren door door de kraan een beetje gas te laten ontsnappen om de drukmeter te ontluchten in de mate van het mogelijke .

Nadien kan ik vullen naar believe aan de lage druk zijde met de kraan op de fles , en als het vullen is gebeurt , de slang en de drukmeter afkoppelen door de kranen op de groep te dichten en te verzegelen.
Ik heb dus geen echte vulset maar mijn systeem is eigelijk niets anders dan een vulset maar dan met kranen op de koelgroep ipv op een vulsetje .
Ik weet niet echt een andere veilige manier om te vullen dan deze 2 systemen .
Maar als je geen kranen op je koelsysteem hebt ben je toch best dat je een vulsetje regelt als je zelf wil vullen .

Een propaan brander werkt niet om goed te braseren , soms smelt je zilver soduur een beetje in de vlam , maar bijlange na niet heet genoeg om een verbinding te maken .
Bedoeling is dat je je werkstuk heet maakt en daar je soduur tegen smelt en niet in de vlam , als je soduur niet smelt tegen je werkstuk wil zeggen dat het materiaal niet samensmelt en dus geen verbinding hebt , dat ploft zo weer uitmekaar .
Dus om te braseren heb je wel wat beter nodig dan een butaan of propaan torch .
Mischien dat propaan gevoed door een zuurstof fles en een lasbrander met mengkraanen wel werkt , dat weet ik niet . maar dan moet je je daar natuurlijk ook speciaal voor gaan uitrusten natuurlijk .

In die ijskast thermostaten zit intern nog een regelvijsje , je moet maar eens goed kijken , daarmee kan je je thermostaat fijnregelen om binnen een bepaalde temperatuur range te werken met de grote regelknop .
Je moet met dat vijsje een beetje experimenteren om een bruikbare gewenste temprange te bekomen van de max en de min seting van de grote draaiknop .
Ik dacht ook eerst dat zo een thermostaat niet bruikbaar was tot ik dat regelvijsje ondekte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
Smollys schreef op 09 april 2004 @ 01:31:
Mischien dat propaan gevoed door een zuurstof fles en een lasbrander met mengkraanen wel werkt , dat weet ik niet .
Dat werkt zeker wel :)
Ik meen dat dat zelfs de standaard brander is die Haeg gebruikt.

En zo'n mapp-brandertje werkt ook aardig. Zolang het koper wat je wilt solderen niet te groot is (massieve blokken enzo) gaat het nog wel goed.
DaBit heeft eerst altijd zo'n mapp-brander gebruikt.

Over je temperatuursregeling:

De prometeia's gebruiken standaard een carel controller. (Zo'n zelfde controller als Haeg bij sommige projecten gebruikt). Dat ding kost ongeveer 130 euro meen ik.
Op http://www.gafco-altron.nl/ staat wel ergens een prijslijst :)

Verder zijn temperatuurcontrollers vaak ook nog wel via ebay te vinden.. (Zie bijvoorbeeld http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...3808515165&category=45714 voor een simpele controller, of zoek op ebay maar eens naar watlow voor de meer geavanceerde controllers).

Dan over de rest van je setup:

Je hebt twee mogelijkheden om de verdamping te doen, namelijk via een capilair of via een TEV (thermostatisch ventiel). Die dingen reageren wat langzamer op temperatuursveranderingen, maar in het geval van waterkoeling maakt dat niet zoveel uit.
Dus mocht je een R22 TEV aan zien te komen kun je dat ook overwegen.
En mocht je dan ook nog een versie aankomen met externe equilizer dan kun je de verdamperspoelen opsplitsen in meerdere spoelen zoals DaBit ooit heeft gedaan in z'n Phasechange-IV project :)

Maar natuurlijk is gewoon voor captube gaan ook mogelijk :)
Overigens heb ik de captube + droger (was een complete set) die ik nodig heb voor m'n lowstage bij m'n cascade-plannen gewoon bij Haeg besteld. Zij leveren dit soort dingen ook allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Syzzer schreef op 08 april 2004 @ 22:42:
Zodra ik het pompje aanzet als ik vloeistof in het 'res' gegoten heb, wordt het waterblok en daarna de 'evap tank' tot aan de nok toe gevuld met vloeistof. Terwijl het pompje zijn werk doet kan ik het res bijvullen en vult en ontlucht het systeem zich in no-time. Suggesties en aanmerkingen altijd welkom natuurlijk.
Dit werkt prima zo. Alleen voor het relatief hoog houden van de vloeistofsnelheid langs de verdamperspiraal moet je iets verzinnen. Doe je dit niet dan vormt er zich min of meer een 'isolerend' waterlaagje tussen de verdamperspoel en de bulk van de vloeistof. Draaiing en werveling = goed :)
Ik vraag mij af of het met een brander als deze mogelijk is om een phase-change koeling in elkaar te zetten. Wie heeft er wat meer ervaring mee en kan mij vertellen of ik eerst een nieuwe brander aan moet schaffen?
Ik heb er ervaring mee. Hardsolderen met zo'n brandertje is een RAMP. Ik heb wel voor een aantal phase-change systemen zilvertin gebruikt (SnAg 95/5), maar ideaal is anders. Het levert je soms kleine lekjes op die niet te vinden zijn, en eigenlijk is het ook niet stevig genoeg.

Een andere brander zou dus niet verkeerd zijn, en als je toch bezig bent is o'n klein lassetje met los gasflesje en zuurstofflesje als ik heb ideaal. Het ding kostte ongeveer 100 euro bij de Hornback.
Ook een 'swirl-flame' MAPP brander werkt prima, al merk ik dat de vlam minder heet word naarmate de fles verder leeg raakt. Ik heb de TurboTorch TL44.
Ten tweede heb ik nog een aantal onderdelen nodig. Waarschijnlijk zijn de compressor (waarschijnlijk 1/4 pk) en de condenser geregeld (thnx to AMD64). De verdamper maak ik zelf. Dan heb ik echter nog een aantal dingen nodig. Namelijk:
- Captube
- Droger
Ik zou Haeg eens mailen...
- Hardsoldeer
Laswinkel / industriewinkel bij je in de buurt.
- Controle-ding met tempsensor
Hiervoor kun je van alles gebruiken. Het zou best kunnen dat de lokale witgoed-onderdelenshop een mechanische thermostaat heeft liggen (van het type one-size-fits-all). En anders zoeken naar een controllertje van Eliwell, Dixell of Carel. Ik gebruik de Eliwell EWPC-901.
- Vulventielen voor op een propaanfles
Ik heb een oude regelaar gepakt, aan stukken gezaagd, en er een ventieltje opgesoldeerd.
- Meterset om te kunnen vullen en vacuümeren
Oeh, goeie. rparts heeft ze.
Wat betreft de soldeer weet ik niet eens wat ik nou precies moet hebben. Soms lees ik over 'flux' en 'brazing rods'. Wat zijn dit en wat moet ik hebben in mijn geval?
Je hebt twee keuzes, plus een aantal varianten daarop:
- Fosforhoudend koperhardsoldeer. Dit soldeer bestaat voornamelijk uit koper, een beetje zilver (5-15%), en wat fosfor. Deze staafjes zijn (relatief) niet zo duur en hebben geen flux nodig. Het nadeel is dat ze alleen werken voor koper-koper en (met flux) koper-messing verbindingen. Koper-staal kun je er niet mee doen; die verbinding corrodeert en breekt. (been there, done that). Smeltpunt ligt zo rond de 700 graden. De staafjes die ik ooit gekregen heb vloeien voor geen meter. 'hete boter' is de beste omschrijving. Maar ik heb ook wel eens ooit staafjes gehad die wel netjes vloeien.

- Zilver hardsoldeer (>40% Ag). Met deze staafjes krijg je bijna alles aan alles. RVS aan koper? Geen probleem. Staal aan messing? Geen probleem. Dit soldeer vloeit als een gek (dunner als water), en kruipt overal tussen. Je moet echter wel fluxen met deze staafjes. Nou kun je ze ook krijgen met fluxmantel, maar ik vind eigenlijk de kale staafjes en een potje losse flux handiger. Het nadeel van de flux is dat het in je systeem kan komen.
Ik wil mijn systeem gaan vullen met propaan (r290). Ik heb nog geen fles staan en weet dus ook nog niet wat mijn opties zijn om zo'n fles aan te sluiten op een meterset. Wie heeft er plaatjes of een uitleg voor me hoe ik dat ga doen?
Ik heb dus een verloopje gemaakt van fles naar 1/4" Schraeder; de schroefconnectie die standaard op zo'n beetje alle koelzut zit. De fles zet ik vervolgens ondersteboven om er vloeistof uit te trekken ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

nadeel van 40% zilver soldeer is wel dat het flink duur is :( dacht 50 euro voor 150 gram wat ik laatst zag liggen. moet zeggen dat ik geen idee heb hoe lang je met 150 gram toe kan maar ja.

edit: 45 euro voor 100 gram 40%.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 18-04-2004 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

Met mijn (pa's :P ) brander:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/brander.JPG

Kan ik koperdraad van 2,5 mm2 op de hoogste stand binnen een paar seconden smelten. (Lijkt trouwens leuk in het donker als druppels vloeibaar koper uiteenspatten op de vloer :) )
Dus redelijk standaard dingen worden al goed heet. Smelpunt van koper ligt uit m'n hoofd op 1080 graden celcius. En dat van zilver zo rond de 700 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10

Epsilon

Mooi dat je dit topic opent syzzer. Ik heb ook plannen voor de zomervakantie wat PC betreft :). Precies de vragen die jij nu opent zijn interessant.

Overigens heb ik ook een propaan brander zoals hierboven liggen. Gekocht voor het zachtsolderen van waterblokjes etc. Ik denk echter dat je hiermee niet verder komt dan wat buizen hardsolderen.

edit:

Ik was overigens niet van plan om een waterchiller te maken, maar een direct die system voor de GPU (klein formaat).

3 maanden geleden was ik wat intensiever aan het rondneuzen naar custom systemen en kwam een hele mooie tegen op het forum van phase-change.com.

En wel deze:
http://www.phase-change.com/phpBB2/viewtopic.php?t=918

HEEL veel pics (100+) van een vakman :).

Afbeeldingslocatie: http://www.watercooler.com.br/at/50.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooler.com.br/at/48.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooler.com.br/at/51.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooler.com.br/at/91.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooler.com.br/atp/30.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Epsilon op 09-04-2004 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 09 april 2004 @ 14:13:
Overigens heb ik ook een propaan brander zoals hierboven liggen. Gekocht voor het zachtsolderen van waterblokjes etc. Ik denk echter dat je hiermee niet verder komt dan wat buizen hardsolderen.
Het meeste is ook buiswerk. En het blok zien we dan wel weer. Misschien, zoals dabit ook doet, op een brander leggen en dan solderen. Maarja, de praktijk zal het uitwijzen. Ook ik heb PC plannen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exigence schreef op 09 april 2004 @ 14:19:
[...]

Het meeste is ook buiswerk. En het blok zien we dan wel weer. Misschien, zoals dabit ook doet, op een brander leggen en dan solderen. Maarja, de praktijk zal het uitwijzen. Ook ik heb PC plannen :P
count me in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

• NickWoonplaatsGrote stad nabij :P
• SyzzerRotterdam-ZuidRotterdam B)
• AMD 64 (??)ZundertBreda
• TwynnEindhovenEindhoven
• EpsilonTilburgTilburg 8)7
• unknown_roadHoevelakenAmersfoort
• ExigenceTwijzelerheideLeeuwarden

:D

Gaat druk worden :P
Nee, ben je gek, dat is juist hartstikke leuk. :)

[ Voor 94% gewijzigd door Twynn op 14-04-2004 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Exigence schreef op 09 april 2004 @ 14:41:
[...]

• Syzzer
• AMD 64 (??)
• Twynn
• Epsilon (Tilburg)
• unknown_road
• Exigence

:D

Gaat druk worden :P
Vind je dat erg dan ?
Ik vind het wel mooi als er meerdere mensen bezig gaan. Zet er ff achter wie waar woont ofzo, misschien makkelijk ivm hulp. Wel even een grote stad die er vlakbij ligt erbij vermelden he ;).

edit:
Als je een mooie HX wilt hebben (en niet wilt maken) wat vooral heel klein is, moet je eens kijken naar deze dingen:

http://www.flatplate.com/

Dat zijn platen boven elkaar waar om en om water / koelmiddel doorheen stroomt.

datasheet: http://www.flatplate.com/pdf/refrig/CHbrochure12-98.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Epsilon op 09-04-2004 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zit ook aan een waterchilller te denken met een coaxiale warmtewisselaar. 6mm buis in een 15mm buis. (6mm is verdamper 15mm loopt water door.) ik zit met het idee om daar weer een buis om heen te laten lopen en die dus vacumeren zodat je flink goeie isolatie hebt. dit laatste zal flink lastig worden en heb er dan ook nog niet een uitgedacht plan voor.

kom uit hoevelaken omg Amersfoort

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 09-04-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 09 april 2004 @ 15:08:
ik zit ook aan een waterchilller te denken met een coaxiale warmtewisselaar. 6mm buis in een 15mm buis. (6mm is verdamper 15mm loopt water door.) ik zit met het idee om daar weer een buis om heen te laten lopen en die dus vacumeren zodat je flink goeie isolatie hebt. dit laatste zal flink lastig worden en heb er dan ook nog niet een uitgedacht plan voor.
Dat laatste lijkt me ook lastig.. Sowieso heb je al een vrij grote buis nodig om die 15mm in kwijt te kunnen. Verder wordt het buigen ook vrij lastig met drie buizen in elkaar..

En als laatste: Als je gaat buigen zal de 15mm buis uiteindelijk toch direct in contact komen met de buitenste buis waardoor je isolatie eigenlijk niet werkt..'
(Tenminste, dat is mijn theorie :))

M'n interstage verdamper en tegelijk ook waterkoeler heb ik al gemaakt. Dat was gewoon 4.5m 12mm koperen buis op rol, met daarin 1/4" koelleiding. En die opgerold tot een spoel met 10cm diameter. Viel op zich nog best wel tegen omdat die 12mm buis toch vrij snel knikt.

Verder ben ik nog steeds bezig met m'n phase-change plannen. (Jup, meerdere dingen). Voornamelijk het verzamelen van onderdelen kost tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dit is ook wel erg ambitues hoor :D maar zat te denken om gewoon wat kleine stukjes neopreen te gebruiken als spacer tussen waterbuis en buitenbuis. En het soldeer punt tussen waterbuis en buiten buis is relatief klein in vergelijken met 5 meter buis natuurlijk dus kan daar maar weinig kou "ontsnappen". hele idee is gewoon om het contact oppervlak tussen waterbuis en buitenwereld te verminderen om isolatie te bevorderen. of dit de moeite waard is? geen flauw idee.

onderdelen verzamelen is inderdaad vreselijk veel werk en gezeur

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 09-04-2004 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743 schreef op 09 april 2004 @ 12:59:
nadeel van 40% zilver soldeer is wel dat het flink duur is :( dacht 50 euro voor 150 gram wat ik laatst zag liggen. moet zeggen dat ik geen idee heb hoe lang je met 150 gram toe kan maar ja.
Iets van 300 euro/kg voor 45% soldeer is een prijs die ik nog heb liggen...
Exigence schreef op 09 april 2004 @ 13:59:
Dus redelijk standaard dingen worden al goed heet. Smelpunt van koper ligt uit m'n hoofd op 1080 graden celcius. En dat van zilver zo rond de 700 geloof ik.
Goed heet is niet hetzelfde als ook goed kunnen verhitten. De verbrandings/gassnelheid is laag bij die branders (relatief slechte warmteoverdracht tussen vlam en metaal), en zelfs een 15mm pijp zit maar gedeeltelijk in de vlam. Ook kun je lachen als je met zoiets een capillaire leiding in een pijp soldeert. Het capillair is allang gesmolten voordat de pijp lauw is.
Epsilon schreef op 09 april 2004 @ 14:13:
HEEL veel pics (100+) van een vakman :).
Da's van CopyMan, en die heet zo omdat het ontwerp rechtstreeks van mijn R507-chiller komt >:)
Aardige man; als ik ooit in Brazilie ben dan ga ik zeker eens op bezoek (DaBit: my house is small but my heart is big)
Laat maar weten, dan kom ik ook nog wel even langs. Moet ik van tevoren maar een extra berg gas en zuurstof inslaan? :P
Anoniem: 79743 schreef op 09 april 2004 @ 15:08:
ik zit ook aan een waterchilller te denken met een coaxiale warmtewisselaar. 6mm buis in een 15mm buis. (6mm is verdamper 15mm loopt water door.)
10mm / 15mm is dan handiger denkik.
ik zit met het idee om daar weer een buis om heen te laten lopen en die dus vacumeren zodat je flink goeie isolatie hebt. dit laatste zal flink lastig worden en heb er dan ook nog niet een uitgedacht plan voor.
RVS pijp er rondomheen moet kunnen. Alleen heb je nogal een diep vacuum nodig voordat 't pas isoleert (< 1milliTorr).
Twynn schreef op 09 april 2004 @ 15:18:
M'n interstage verdamper en tegelijk ook waterkoeler heb ik al gemaakt. Dat was gewoon 4.5m 12mm koperen buis op rol, met daarin 1/4" koelleiding. En die opgerold tot een spoel met 10cm diameter. Viel op zich nog best wel tegen omdat die 12mm buis toch vrij snel knikt.
Watje. Je hebt gewoon niet genoeg pijn in je handpalm geleden >:)
(je moet vlak bij de 'oprol-mal' tegen het koper duwen; niet een meter er vanaf).
Verder ben ik nog steeds bezig met m'n phase-change plannen. (Jup, meerdere dingen). Voornamelijk het verzamelen van onderdelen kost tijd.
Daar loopt het bij mij momenteel ook op vast :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 5988 schreef op 09 april 2004 @ 15:39:
[...]

Iets van 300 euro/kg voor 45% soldeer is een prijs die ik nog heb liggen...
Eigenlijk behoorlijk veel als je bedenkt dat puur zilver 250 euro / kg kost
Da's van CopyMan, en die heet zo omdat het ontwerp rechtstreeks van mijn R507-chiller komt >:)
Aardige man; als ik ooit in Brazilie ben dan ga ik zeker eens op bezoek (DaBit: my house is small but my heart is big)
Ik weet het, heb zelfs ALLE pics op mn USB stick staan. Heb topic ook meerdere malen gelezen. :)
Laat maar weten, dan kom ik ook nog wel even langs. Moet ik van tevoren maar een extra berg gas en zuurstof inslaan? :P
Zal wel meevallen denk ik :P
Laat WEL even weten als je baker blocks gaat bestellen !! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 09-04-2004 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op 09 april 2004 @ 16:14:
Eigenlijk behoorlijk veel als je bedenkt dat puur zilver 250 euro / kg kost
Als je het zo bekijkt is dat koper-hardsoldeer nog veeeeeeel duurder :P
Ik weet het, heb zelfs ALLE pics op mn USB stick staan. Heb topic ook meerdere malen gelezen. :)
Kwa waterkoeling is-ie ongeevenaard. Zal 'm weer es icq-en :)
Zal wel meevallen denk ik :P
Laat WEL even weten als je baker blocks gaat bestellen !! ;)
Voorlopig even niet wegens aanschaf nieuwe laptop en luxe koelkast. Voor dat geld had ik heel wat phase-change systemen kunnen bouwen....

Misschien kun je zelf wat regelen met RommelD ofzo? Er waren ook wel een paar belgen geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik doe ook mee :9~ !! woonplaats Zundert, ligt naast Breda :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
* Syzzer is gelokaliseerd in Rotterdam-Zuid, grote stad dichtbij: Rotterdam :? :p

Ik denk dat ik dan idd maar eens op zoek ga naar tweedehands meuk. Een meterset is toch wel handig dan ;) . Ik vind trouwens op E-bay bar en bar weinig phase-change meuk. Al moet ik zeggen dat ik nog niet veel gezocht heb omdat ik nauwelijks thuis ben geweest vandaag.

En wat is het voordeel van een TEV tov een cappilaire leiding?

Edit:
we zitten wel lekker verspreid over het land zo met zijn allen :p
Anoniem: 5988 schreef op 09 april 2004 @ 09:29:
[...]

Dit werkt prima zo. Alleen voor het relatief hoog houden van de vloeistofsnelheid langs de verdamperspiraal moet je iets verzinnen. Doe je dit niet dan vormt er zich min of meer een 'isolerend' waterlaagje tussen de verdamperspoel en de bulk van de vloeistof. Draaiing en werveling = goed :)

[...]
Dan buig ik gewoon het onderste deel van de koperen buis die de Evap tank binnenkomt zo, dat het water in horizontale richting erin 'gespoten' wordt. Krijg ik vanzelf werveling in het ding.

[ Voor 49% gewijzigd door Syzzer op 09-04-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Syzzer schreef op 09 april 2004 @ 19:34:
Ik vind trouwens op E-bay bar en bar weinig phase-change meuk. Al moet ik zeggen dat ik nog niet veel gezocht heb omdat ik nauwelijks thuis ben geweest vandaag.
Ligt er ook een beetje aan wat je zoekt. Veel spul kom je inderdaad niet tegen, en als je iets tegenkomt komt het vaak nog uit de usa, dus niet interessant vanwege hoge verzendkosten.
Toch kun je soms wel leuke dingen tegenkomen zoals compressoren en tempregelaars etc.
En wat is het voordeel van een TEV tov een cappilaire leiding?
Een TEV kan overweg met een variabele belasting. Het ding heeft zelf een temperatuursensortje waarmee het ding zelf de vloeistofdoorlaat regelt. Een capillair is afgesteld op een vaste belasting (immers: door de beperking laat jij constant een bepaalde hoeveelheid vloeistof verdampen).
Voor waterkoelers is dat soms best makkelijk. Voor direct die overigens niet geschikt vanwege het lage vermogen wat er soms weggestookt wordt, en de langzame reactie van de TEV.
Er is overigens ook een nadeeltje: De prijs van een TEV + doorlaat is een stuk hoger dan van een paar meter capillair :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988 schreef op 09 april 2004 @ 15:39:

[...]

10mm / 15mm is dan handiger denkik.

RVS pijp er rondomheen moet kunnen. Alleen heb je nogal een diep vacuum nodig voordat 't pas isoleert (< 1milliTorr).
10mm is een binnendiameter en 15 een buitendiameter dus hou je om precies te zijn 1mm over tussen de buizen, persoonlijk vind ik dat niet erg veel.

ja dat vacuum is nog een ander probleem maar 0,5 bar isoleert al meer dan 1 bar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik ga voor een direct-die/chiller op 1 compressor die heel mijn systeem koel houd:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Syzzer schreef op 09 april 2004 @ 19:34:
Dan buig ik gewoon het onderste deel van de koperen buis die de Evap tank binnenkomt zo, dat het water in horizontale richting erin 'gespoten' wordt. Krijg ik vanzelf werveling in het ding.
Bijvoorbeeld :)
Anoniem: 79743 schreef op 09 april 2004 @ 22:14:
10mm is een binnendiameter en 15 een buitendiameter dus hou je om precies te zijn 1mm over tussen de buizen, persoonlijk vind ik dat niet erg veel.
AFAIK is 10mm ook een buitendiameter...
10mm pijp is ook dunner dan 12mm leiding, dus dat moet haast wel.
ja dat vacuum is nog een ander probleem maar 0,5 bar isoleert al meer dan 1 bar ;).
Mjah, maar of het dan zin heeft om het zo te maken?

Vanaf de andere kant heb je het vacuum maar 1x nodig, dus als je iemand kunt vinden op een universiteit ofzo...

't lijkt me een goede manier van isoleren. Een dun laagje aluminium over het koper om overdracht door straling tegen te gaan (aluminium reflecteert als een gek), een buitenbuis van laaggeleidend RVS, en een diep vacuum ertussen. Wel lastig te maken. Misschien is het zelfs handiger om de constructie in een RVS 'bus' te doen (de koperen pijpen kun je probleemloos hardsolderen aan het RVS) en dat vacuum te zuigen. Kost je wel tijd; voor alle flux uitgegast is staat de boel lang op de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

• NickWoonplaatsGrote stad nabij :P
• SyzzerRotterdam-ZuidRotterdam B)
• AMD 64 (??)ZundertBreda
• Twynn??
• EpsilonTilburg:)
• unknown_roadHoevelakenAmersfoort
• ExigenceTwijzelerheideLeeuwarden

Vooral voor onderdelen zouden we samen in kunnen kopen. Ik ben zowieso van plan om op propaan te gaan draaien omdat ik niet de licencies heb om andere spullen te gebruiken. Als ik een systeem definitief bouw, dan komt zien we wel weer verder :). Misschien wat mensen liev aankijken :>
Voorlopig even niet wegens aanschaf nieuwe laptop en luxe koelkast. Voor dat geld had ik heel wat phase-change systemen kunnen bouwen....
Ik vind je cascade anders ook een best luxe koelkast ;).
Voorlopig zijn die blokken ook nog niet nodig. Om te testen heb je voorlopig zat aan een dichtgesoldeerd waterblok / koper blokje wat beetje bewerkt is.

[ Voor 38% gewijzigd door Epsilon op 14-04-2004 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Het gaat de goede kant op met dit topic.

Ik ben ook van plan om een PC te maken van de zomer.
Ik ga het maken voor een vak genaamd Thermal Control.
Dit vak houd in dat je meer kennis op doet over de warmte huishouding binnen een sateliet. Maar toevallig waren ze vergeten te vermelden in de studiegids dat het om de warmte huishouding in een sateliet ging (Ik doe namelijk Luchtvaart- en Ruimtevaart techniek)

Dus ik kwam met het idee om een eigen Phase Change System te maken. Gelukkig vonden ze dit een goed idee.

Net gehad over de financiele sponsoring voor dit projectje. En.....: we doen niet moeilijk over een paar honderd euro :D
Tevens vonden ze het goed als ik bepaalde dingen koop en andere zelf maak. Oftewel: een Baker blok word gekocht :+

Nog alleen effe duidelijk vertellen wat ik allemaal nodig heb en wat mijn doelen zijn.

Ik woon op meerdere plekken.
Tot einde schooljaar in Delft.
Van de zomer bij Alkmaar in de buurt.

Ik wil eigenlijk de Bakerblokken kopen vanuit de USA, ik weet niet of er nog meer mensen geinteresseerd zijn? Kunnen we gezamenlijk inkopen :9~

Voor het gezamelijk inkopen van de andere onderdelen ben ik ook zeer geinteresseerd.

Tevens zit ik op een universiteit en beschik dus wel over de nodige voorzieningen. Als jullie bepaalde dingen nodig hebben/willen gebruiken moet je het effe zeggen, dan zal ik effe kijken of er wat valt te regelen. Zelfs vloeibare stikstof voorzieningen zijn hier :9~ })

Als laatste nog even over het bijvullen. Als er op mijn faculteit niemand was die dat kon doen, dan moest er maar een bedrijfje aan te pas komen zei een begeleider van me _/-\o_

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Da's leuk RommelD, kun je er gelijk wat gloednieuwe hardware bij kopen onder het mom van "het moet toch getest worden of het werkt" :P

Maar da's wel handig dat jij dan aan spullen kunt komen, en anders kan het altijd nog bij Haeg of DaBit of wie dan ook vandaan komen. Die hebben wel weer contacten. Ik moet eerst nog een ander project afmaken en dan heb ik weer tijd (en hopelijk ook geld :P) om aan een behoorlijk zware waterchiller te beginnen (dat is althans mijn doel, je weet nooit waar je uitkomt :P ) Het grootste probleem ligt hem denk ik bij het vinden van een compacte (ongeveer 15*15 cm) condensor en capilaire leiding. Maar daar zal ik Haeg tzt wel eens over contacteren.

[ Voor 69% gewijzigd door Exigence op 14-04-2004 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Laatst online: 13:53
Zo! Syzzer heeft net een koelkastje bij me opgehaald. (zat toch niks te doen bij ons volkstuintje :/) 't Is lekker weer dus die gaat denk ik straks weer aan de slag. Hierrrr met die pics :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan iemand mij vertellen of die dop op een schreader ventiel noodzakelijk is? m.a.w. is het mogelijk dat het ventiel een beetje lekt zonder dop? anders gebruik ik de dop namelijk op een andere manier waarbij die enigszinds gesloopt wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
LOL, de bruikbare onderdelen van dat koelkastje staan nu in de klelder te wachten totdat ik spullen heb om de compressor om te toveren in een vacuümpompje. Helaas is de compressor te zwak om er iets leuks qua koeling mee te maken (ik denk dat het een 1/10hp hooguit 1/8 is).

@unknown_road: ik begrijp dat jij die ventielen al hebt? Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 79743 schreef op 17 april 2004 @ 16:35:
kan iemand mij vertellen of die dop op een schreader ventiel noodzakelijk is? m.a.w. is het mogelijk dat het ventiel een beetje lekt zonder dop? anders gebruik ik de dop namelijk op een andere manier waarbij die enigszinds gesloopt wordt :9
Die dop is een must want alleen dat ventiel gaat niet afdichten.
Het is zelfs zo dat je die dop nog flink moet aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die ventielen heb ik bij Haeg vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry dat ik jouw topic gebruik voor mijn vraag syzzer maar denk dat jij het misschien ook wel interessant vind aangezien je vragen had over txv's.

mijn vraag: als je een txv met propaan wil gaan gebruiken kan je dan beter een txv voor r22 of voor r507 kopen? denk zelf r22 omdat die qua eigenschappen wat dichter bij propaan zit... klopt dit?

maw werkt een danfoss TX2(00) met propaan en 150-200 watt load?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 25-04-2004 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Anoniem: 79743 schreef op 25 april 2004 @ 13:21:
mijn vraag: als je een txv met propaan wil gaan gebruiken kan je dan beter een txv voor r22 of voor r507 kopen? denk zelf r22 omdat die qua eigenschappen wat dichter bij propaan zit... klopt dit?
Klopt helemaal :)
Voor mijn cascade ga ik ook een R22 tev (of tvx, net hoe je het wilt noemen) gebruiken voor de propaan-trap.

Het vermogen regel je overigens met de doorlaat. In zo'n expansieventiel kun je verschillende soorten doorlaten schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja met die (00) bedoelde ik de doorlaat ;) niet echt duidelijk nee sorry :D maar bedankt ik ga is kijken of ik aan een TX2 kan komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Heb ik geen problemen mee unknown_road ;)

Is het eigenlijk voor alle onderdelen zo dat je als je R290 wilt gaan gebruiken dat je het beste R22 spul neemt? Ik meen namelijk dat mij verteld is dat een R12 droger ook niet goed zal werken met R290. Kan ik er dus vanuitgaan dat ik voor R290 altijd R22 spul nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 15:28

Garrett

Watercooler

Er staat hier buiten een afgedankt koelkastje... pakken?

Ik wil namelijk ook weleens wat proberen met chillen... ben er nog wel n00b in maar ja... ding staat er voor de grijp :D

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoeveel watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 25 april 2004 @ 15:23:
Heb ik geen problemen mee unknown_road ;)

Is het eigenlijk voor alle onderdelen zo dat je als je R290 wilt gaan gebruiken dat je het beste R22 spul neemt? Ik meen namelijk dat mij verteld is dat een R12 droger ook niet goed zal werken met R290. Kan ik er dus vanuitgaan dat ik voor R290 altijd R22 spul nodig heb?
Drogers bevatten silicacelballetjes en die kun je voor elk gas gebruiken .
Als je propaan in combinatie met een TEV (Thermostatisch Expansie Ventiel) gebruikt moet je een R22 ventiel gebruiken .
Verder moet je alleen de drukken goed in de gaten houden wanneer je dingen doet die niet door de fabrikant zijn goedbevonden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Wat kosten drogers om te gebruiken in ene home made systeem Haeg ?

Voor BBQ grade propaan (dus flinke grootte) en capilair gebaseerd systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Garrett schreef op 25 april 2004 @ 22:45:
Er staat hier buiten een afgedankt koelkastje... pakken?

Ik wil namelijk ook weleens wat proberen met chillen... ben er nog wel n00b in maar ja... ding staat er voor de grijp :D
Gewoon doen, kloot er wat mee aan. Lukt het niet, jammer dan, heb je er vast en zeker wel wat van geleerd. Desnoods maak je eerst een eenvoudige chiller zoals ik het heb gedaan van de winter. Geloof me, het is gewoon leuk om met het spoul bezig te zijn :D .
Epsilon schreef op 25 april 2004 @ 23:18:
Wat kosten drogers om te gebruiken in ene home made systeem Haeg ?

Voor BBQ grade propaan (dus flinke grootte) en capilair gebaseerd systeem.
Op www.haegkoeling.nl staan tegewoordig ook wat spulletjes met prijzen, erg leuk om ff een kijkje te nemen ;) .

[ Voor 26% gewijzigd door Syzzer op 25-04-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett

Garrett

Watercooler

Pfff... geen idee :D

Het ding is zo'n 80x50x50 ongeveer... lelijk bruin ook nog maar ja als ik er wat mee kan prutsen vind ik het allang best, 't is tenslotte gratis :D

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95757

offtopic:
Syzzer zou je mij willen toevoegen aan msn? pearlnum1@hotm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett

Garrett

Watercooler

Garrett schreef op 25 april 2004 @ 23:25:
[...]

Pfff... geen idee :D

Het ding is zo'n 80x50x50 ongeveer... lelijk bruin ook nog maar ja als ik er wat mee kan prutsen vind ik het allang best, 't is tenslotte gratis :D
Fuck it... koelkastje is al weg :(

Dan maar ijsblokjes in m'n res... PiFast anyone? ;)

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik zit ook met een dergelijk project in mijn hoofd, maar ik zit nog met enkele vraagjes:

- Moet bij het vullen de compressor draaiende gehouden worden, of kan ik gewoon wat propaan in de high en/of lowstage laten lopen, en dan de boel aanzetten?

- Kan ik als thermostaat gewoon een schakeling nemen die, als de gewenste temperatuur bereikt is, de spanning van de compressor haalt? (via relais bvb.) Of zit het complexer in elkaar?

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

CopperCAT schreef op 26 april 2004 @ 19:27:
Ik zit ook met een dergelijk project in mijn hoofd, maar ik zit nog met enkele vraagjes:

- Moet bij het vullen de compressor draaiende gehouden worden, of kan ik gewoon wat propaan in de high en/of lowstage laten lopen, en dan de boel aanzetten?

- Kan ik als thermostaat gewoon een schakeling nemen die, als de gewenste temperatuur bereikt is, de spanning van de compressor haalt? (via relais bvb.) Of zit het complexer in elkaar?
Na het vacumeren kun je je systeem voor het grootste gedeelte zo vol laten lopen.
Daarna wanneer er nog wat gevuld moet worden kan dat alleen aan de zuigzijde van de comp in bedrijf.
Aan de hogedruk zijde kun je in bedrijf niks vullen want dan pomp je het terug je fles in .
Dat verhaal van de thermostaat klopt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Haeg schreef op 26 april 2004 @ 22:40:
[...]

Na het vacumeren kun je je systeem voor het grootste gedeelte zo vol laten lopen.
Daarna wanneer er nog wat gevuld moet worden kan dat alleen aan de zuigzijde van de comp in bedrijf.
Aan de hogedruk zijde kun je in bedrijf niks vullen want dan pomp je het terug je fles in .
Dat verhaal van de thermostaat klopt .
thx Haeg :)

Ik had ook wel eens willen weten wat voor verdamper je gebruikt hebt in de waterchiller van de InnovAopen. Aangezien 'ie zo goed verstopt is moet hij behoorlijk klein zijn...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

CopperCAT schreef op 27 april 2004 @ 16:39:
[...]

thx Haeg :)

Ik had ook wel eens willen weten wat voor verdamper je gebruikt hebt in de waterchiller van de InnovAopen. Aangezien 'ie zo goed verstopt is moet hij behoorlijk klein zijn...
En toch is hij behoorlijk groot maar hij zit op maat gebogen achter het moederbord rechts.
Ik denk dat ik daar nog wel een foto van heb die zal ik even opzoeken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110667

Als je water wil chillen. Hoe laat je dan je Compressor het water coolen. Door kanaaltjes daar je reservoir te laten lopen en daar dan het gas doorheen te laten lopen. Zo jah welke diameter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110667 schreef op 27 april 2004 @ 21:18:
Als je water wil chillen. Hoe laat je dan je Compressor het water coolen. Door kanaaltjes daar je reservoir te laten lopen en daar dan het gas doorheen te laten lopen. Zo jah welke diameter ?
kijk is op de site van dabit ;) www.icecoldcomputing.com begin bij articles met phase-change basics en bekijk dan zijn old projects ;) leer je enorm veel van.

edit: http://www.refrigerationbasics.com/1024x768/rb1.htm hier staat ook nog wel het een en ander aan nuttige info.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 28-04-2004 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Ikzelf heb inmiddels een groothandel gevonden waar ik mapp gas brandertjes kan kopen. Een flesje gas is daar 14,95 incl. BTW. Ze hebben echter 3 opzetstukken: één rechte voor €32, één kromme voor €40 en één met iets van een regelaar en ontsteking erin voor €70. Ik dacht zelf dat ik met die van €40 goed terecht zou komen, wellicht zelf met die van €32,

Die dingen zullen vast overal hetzelfde zijn, dus jullie kunnen me vast wel vertellen of ik kan volstaan met die van €40.

Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de meterset. €130 is een hoop geld voor mij, helemaal als ik bedenk hoeveel ik er gebruik van zal maken. Ik denk dus dat ik maar eens op zoek ga naar iemand met zo'n ding in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Syzzer schreef op 28 april 2004 @ 16:43:
Het enige probleem waar ik dan nog mee zit is de meterset. €130 is een hoop geld voor mij, helemaal als ik bedenk hoeveel ik er gebruik van zal maken. Ik denk dus dat ik maar eens op zoek ga naar iemand met zo'n ding in de buurt.
Misschien kun je dan gewoon het beste je systeem laten afvullen :)
Dan kun je het systeem ook meteen goed laten vacumeren, en kun je er eventueel voor kiezen (afhankelijk van je compressor) om er i.p.v. R290 R404a/R507 ofzo in te laten lopen.
(en eerst wel zorgen dat het helemaal lekvrij is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Dat zat ik ook te denken, maar vooral dat lekvrij maken eerst zie ik tegenop. Ik heb ngo nooit iets gehardsoldeerd en ben ook erg bang dat het me niet in 1x, zelfs niet in 3x gaat lukken om hem lekvrij te krijgen :p .

Dan moet ik nog iemand in de buurt vinden die dat wil doen, want kan niet elke keer me pa weet ik waarheen laten rijden. Ik ga eens intensief rondvragen hier dus :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 28 april 2004 @ 19:55:
Dat zat ik ook te denken, maar vooral dat lekvrij maken eerst zie ik tegenop. Ik heb ngo nooit iets gehardsoldeerd en ben ook erg bang dat het me niet in 1x, zelfs niet in 3x gaat lukken om hem lekvrij te krijgen :p .

Dan moet ik nog iemand in de buurt vinden die dat wil doen, want kan niet elke keer me pa weet ik waarheen laten rijden. Ik ga eens intensief rondvragen hier dus :p .
Dat hardsolderen zou je nog wel eens mee kunnen vallen .
Daarbij een koelmonteur perst eerst het zaakje af alvorens hij vult dus als je nog niks isoleerd kunnen eventuele lekken makkelijk nog even dichtgesoldeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Ik wil toch voor het grootste deel onafhankelijk zijn van andere mensen als ik hiermee ga beginnen :). Dus ik ga op propaan draaien (zoals veel mensen hier).

Ik wil zo veel mogelijk zelf doen dus. Enige waar ik strax hulp bij nodig heb zal het dicht braseren van een home made evap zijn. Daar heb ik stomweg de spullen niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Epsilon schreef op 28 april 2004 @ 22:33:
Ik wil toch voor het grootste deel onafhankelijk zijn van andere mensen als ik hiermee ga beginnen :). Dus ik ga op propaan draaien (zoals veel mensen hier).

Ik wil zo veel mogelijk zelf doen dus. Enige waar ik strax hulp bij nodig heb zal het dicht braseren van een home made evap zijn. Daar heb ik stomweg de spullen niet voor.
Dus jij gaat een meterset kopen?
* Syzzer zoekt tabelletje met plaatsen op en ziet Tilburg staan.
* Syzzer gaat naar www.lokatienet.nl en tikt Tilburg in 8)7 :+
* Syzzer ziet dat het vanuit Rotterdam toch een eindje fietsen is
* Syzzer zoekt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil een koelkastje van de sloop halen maar, wat gaat er het meest stuk aan een koelkastje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 00:46:
[...]

Dus jij gaat een meterset kopen?
* Syzzer zoekt tabelletje met plaatsen op en ziet Tilburg staan.
* Syzzer gaat naar www.lokatienet.nl en tikt Tilburg in 8)7 :+
* Syzzer ziet dat het vanuit Rotterdam toch een eindje fietsen is
* Syzzer zoekt verder.
er gaat een intercity rechtstreeks naar Tilburg ;)

Maar ok, ik ben wel van plan om zo'n meter set te gaan aanschaffen. Enige wat ik niet aanschaf, zal waarschijnlijk de vacuümpomp zijn (die zijn me net even iets te duur). Een hobby kost nu eenmaal geld maar het is gewoon gruwelijk leuk om te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Epsilon op 29-04-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Een vacuümpomp ga ik maken van een oude compressor. Schijnt een kwestie te zijn van het loszagen van de compressor van de koelkast en het vastsolderen van een schreader-valve aan de zuigzijde. Desnoods zet je twee compressors achter elkaar als je een dieper vacuüm wilt realiseren.

Ik heb hier en daar laten weten dat als iemand een afgedankte koelkast tegenkomt dat ze hem bij mij mogen dumpen, dus ik verwacht binnenkort wel een mooi slachtoffer te ontvangen >:) .

* Syzzer gaat naar www.9292ov.nl en ziet: reistijd: 1 uur en 18 minuten.
* Syzzer ziet prijs retourtje: € 18,30 .
* Syzzer zoekt verder :p

[ Voor 4% gewijzigd door Syzzer op 29-04-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 20:13:
Een vacuümpomp ga ik maken van een oude compressor. Schijnt een kwestie te zijn van het loszagen van de compressor van de koelkast en het vastsolderen van een schreader-valve aan de zuigzijde. Desnoods zet je twee compressors achter elkaar als je een dieper vacuüm wilt realiseren.

Ik heb hier en daar laten weten dat als iemand een afgedankte koelkast tegenkomt dat ze hem bij mij mogen dumpen, dus ik verwacht binnenkort wel een mooi slachtoffer te ontvangen >:) .

* Syzzer gaat naar www.9292ov.nl en ziet: reistijd: 1 uur en 18 minuten.
* Syzzer ziet prijs retourtje: € 18,30 .
* Syzzer zoekt verder :p
Ik weet wel de oplossing: zorgen dat je gaat studeren asap (OV :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Epsilon schreef op 29 april 2004 @ 20:30:
[...]

Ik weet wel de oplossing: zorgen dat je gaat studeren asap (OV :P)
Volgend jaar ;) . Maar ik was van plan om die chiller voor het begin van het volgende schooljaar af te hebben. Ik ga zo eerst maar eens Haeg mijn verlanglijstje mailen :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar wat gaat er het meest kapot aan een koelkast ?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 110667 op 29-04-2004 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 110667 schreef op 29 april 2004 @ 20:54:
maar wat gaat er het meest kapot aan een koelkast ?
De glasplaat boven de groenteladen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haeg schreef op 29 april 2004 @ 21:00:
[...]

De glasplaat boven de groenteladen :*)
Maar het systeem niet ?

Thuis was laatst de thermostaat kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 110667 schreef op 29 april 2004 @ 21:02:
[...]

Maar het systeem niet ?

Thuis was laatst de thermostaat kapot gegaan.
Dat was een grapje ,het is niet te zeggen wat er nou eerst stuk gaat .Als namelijk er een lek ontstaat in het systeem draait de compressor ook snel kapot.
Wat je moet doen is de stekker erin steken en dan zien of hij gaat koelen en dat hij geen lawaai maakt tijdens het draaien ,afslaan en opstarten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Wilde net Haeg gaan mailen en er kwam weer een volgende vraag ik me op. Kan hem natuurlijk via de mail stellen, maar op deze manier hebben meer mensen er wat aan.

Kan ik de droger en capillair uit een koelkast hergebruiken? Ik heb na het uit elkaar halen van de verschillende onderdelen direct de openingen dichtgeplakt met wat tape, dus veel lucht is er iig niet bijgeweest. De captube is nu wel iets korter geworden, omdat ik hem op het punt waar hij de suction line inging heb afgesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de voornaamste rede waarom mensen hun koelkast weg doen is denk ik omdat ze een nieuwe hebben gekocht omdat hun vorige te klein, te lawaaig of weet ik veel wat. die dingen gaan verdomt lang mee...

@syzzer: die drogers zijn eigenlijk single use only en verder zijn ze te klein voor propaan systemen...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 29-04-2004 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met wat voor mengsel kan je wc systeem die door je compressor gekoelt word het best vullen ? water/glycol of water/methanol en iets van koolwaterstof of HFC maar dat scheen duur te zijn wat versta je onder duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Lees www.icecoldcomputing.com eens door. Staat een prachtig verhaal over welke vloeistoffen wel en niet geschikt zijn en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 22:44:
Lees www.icecoldcomputing.com eens door. Staat een prachtig verhaal over welke vloeistoffen wel en niet geschikt zijn en waarom.
heb ik al gedaan

Maar later stond er volgens mij iets over dat methanol op langere tijd niet zo lekker was voor je buizen dan moest je inplaats van kopere buizen metale buizen nemen. Of ik scheef moeten lezen

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 110667 op 29-04-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Anoniem: 110667 schreef op 29 april 2004 @ 22:56:
[...]

heb ik al gedaan

Maar later stond er volgens mij iets over dat methanol op langere tijd niet zo lekker was voor je buizen dan moest je inplaats van kopere buizen metale buizen nemen. Of ik scheef moeten lezen
Dat was niet methanol. Het was één of ander zout dat voor die koper-oxidatie zorgde. Methanol is OK .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 15:49
Gelukkig heeft me pa een snij/autogeen brander op z'n werk waar ik vrij gebruik van kan maken.
Lang leve WTB dus. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik gebruikte ook methanol(die normaal voor vliegtuigjes gebruikt word)
en dan met water 2,5 liter methanol 1 liter water, dit was geen suc6 met een inspuit temp van bijna -50 :'( en met een bagger pompje dus let goed op wat voor methanol je koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Haeg schreef op 27 april 2004 @ 21:04:
[...]

En toch is hij behoorlijk groot maar hij zit op maat gebogen achter het moederbord rechts.
Ik denk dat ik daar nog wel een foto van heb die zal ik even opzoeken .
Ok, ik heb 'em gevonden: Klik

Maar ik begrijp niet echt hoe het werkt. Het water lijkt door dezelfde buis te gaan als waar het gas verdampt? Ik veronderstel dat beide leidingen gewoon tegen elkaar aan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
In de buitenste buis zit nog een dunnere buis. De binnenste buis is de verdamper en daarin verdampt dus alleen het gas. Door de buitenste buis loopt het water, wat dus gekoeld wordt door de binnenste buis. Dit wordt ook wel coaxiaal genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
Ik kom net deze post tegen in CME:
[rml]web_bart in "[ CM] H20 Blue Case Project"[/rml]

Wellicht wel leuk voor diegenen die nog een goedkoop condensertje zoeken om even een kijkje te nemen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 21:22:
Wilde net Haeg gaan mailen en er kwam weer een volgende vraag ik me op. Kan hem natuurlijk via de mail stellen, maar op deze manier hebben meer mensen er wat aan.

Kan ik de droger en capillair uit een koelkast hergebruiken? Ik heb na het uit elkaar halen van de verschillende onderdelen direct de openingen dichtgeplakt met wat tape, dus veel lucht is er iig niet bijgeweest. De captube is nu wel iets korter geworden, omdat ik hem op het punt waar hij de suction line inging heb afgesneden.
Een capleiding mag rustig een centimeter of 20 a30 korter worden geknipt hier zul je niks van merken.
De droger moet je voor hergebruik tijdens het vacumeren flink warm maken dan laten de silicacel balletjes hun vocht weer los .
Dit heb ik van DaBit vernomen,zelf pak ik altijd een nieuwe maar ja,dat is voor mij makkelijker dan voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb hier een compressortje op me kamer staan met minerale olie, nu kwam ik er net achter dat 1 leiding niet goed dichtgeknepen zat. zuigt minerale olie zich ook vol met vocht of is dat alleen met polyester olie? maw is deze olie nog bruikbaar? (staat toch al enkele weken)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 24-05-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 79743 schreef op 24 mei 2004 @ 21:41:
ik heb hier een compressortje op me kamer staan met minerale olie, nu kwam ik er net achter dat 1 leiding niet goed dichtgeknepen zat. zuigt minerale olie zich ook vol met vocht of is dat alleen met polyester olie? maw is deze olie nog bruikbaar? (staat toch al enkele weken)
Bij mijn weten is alleen polyestherolie hygrostatisch .
Waar je wel kans op maakt ,tenzij hij niet zo lang open heeft gestaan ,is dat de compressor erg kan roesten aan de binnenkant.
Dit is namelijk gewoon ongelakt staal en roest dus zeer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan zal ik dat na me examens even bekijken, bedankt. Prachtig galgje woord trouwens hygrostatisch, raad niemand _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 25-05-2004 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebigbozz
  • Laatst online: 05-05 16:36

thebigbozz

Unusual as Usual

Een mooie topic

ik heb veel gezocht op internet over het vullen van een phase change systeem, maar ik snap er de ballen niet van |:( .

- Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik stapgewijs moet doen :?
- en wat houd dat vacumeren ongeveer in en waar is het voor nodig :?
- is het ook mogelijk te vullen met alleen een druk meter op de fles :?

op www.refrigerationbasics.com staat dat je een reciever nodig hebt met een "TX Valve", is dat echt nodig of kan je ook alleen af met een drier :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
thebigbozz schreef op 26 mei 2004 @ 01:46:
ik heb veel gezocht op internet over het vullen van een phase change systeem, maar ik snap er de ballen niet van |:( .

- Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik stapgewijs moet doen :?
Systeem vacuum trekken, vacuum breken met een koelgas, deze stap nog een keer herhalen, nog een keer vacuum trekken, en vullen met koelmiddel.
- en wat houd dat vacumeren ongeveer in en waar is het voor nodig :?
Het vacuum zuigen van het systeem met een vacuum-pomp.
Dat is nodig om er geen zuurstof en waterdampen etc. in het systeem te hebben.
- is het ook mogelijk te vullen met alleen een druk meter op de fles :?
Nope.. Die drukmeter geeft de druk in de fles aan, niet van het systeem.
Misschien dat een geoefend koeltechnicus het wel zou kunnen.. (op gevoel ofzo).
op www.refrigerationbasics.com staat dat je een reciever nodig hebt met een "TX Valve", is dat echt nodig of kan je ook alleen af met een drier :?
Een reciever hoort bij een TX valve (oftewel TEV, thermostatisch expansie ventiel).
Een droger moet altijd in je systeem zitten, en als je met capillaire leiding gaat werken mag er juist geen reciever in zitten. Dus het hangt helemaal van het systeem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114729

Hallo.. Ik heb nog nooit met waterkoeling gewerkt, maar soms dan zie ik leuke waterkoeling sets.. Die vga koeler past die op elke videokaart? Dat vroeg ik me eigen af, want ik zie wel voor 478 en socketA aparte koel elementjes maar nie voor vga's..

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Anoniem: 114729 schreef op 26 mei 2004 @ 10:48:
Hallo.. Ik heb nog nooit met waterkoeling gewerkt, maar soms dan zie ik leuke waterkoeling sets.. Die vga koeler past die op elke videokaart? Dat vroeg ik me eigen af, want ik zie wel voor 478 en socketA aparte koel elementjes maar nie voor vga's..

Groeten
Dit hoort absoluut niet hier, want hier gaat het zowieso niet over de waterkoeling, maar de manier om het water te koelen.

Verder heb je absoluut niet gezocht als je geen VGA blokken kan vinden....

http://www.google.com/search?q=vga+waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een TXV systeem is best te vullen zonder meterset, als je een kijkglaasje heb vul je je systeem gewoon af tot je kijk glaasje vol zit. De TXV regelt de rest ;) .

In een cappilair systeem is het wel wat moeilijker maar ook wel te doen, smollys doet het ook zonder meterset dacht ik.

Verder kan je in TXV systemen flink grote drogers doen die gelijk ook dienen als recevoir(heb hier een droger liggen ter grote van een cola blikje) , is het te weinig dan voeg je gewoon wat extra pijp toe ergens tussen condensor en TXV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit er over na te denken om mijn propaan brander uit te rusten met zuurstof flesje maar heb nog nergens geschikte branders daarvoor gevonden.Iemand enig idee waar je branders los kan kopen? Geen zin om zo'n volledig setje te kopen als ik nog 5kg propaan heb en bereid ben om een grote fles zuurstof te kopen.
Voldoet een acethyleen brander? aangezien propaan en acethyleen wel iets verschillen van elkaar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 27-05-2004 19:51 ]

Pagina: 1