A7N8X-X probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Goedenavond,

Ik heb deze week onderdelen voor een nieuwe pc voor mijn zus binnengekregen, te weten:
  • Asus A7N8X-X,SockA,nForce2,3xDDR,Audio,USB2.0,LAN
  • AMD Athlon XP 2400+, 266Mhz, SocketA, Box
  • Dane-Elec Dimm 256Mb DDR SDram PC3200
  • Sapphire Radeon 9200SE Atlantis, 128Mb DDR,DVI,TVo
  • Western Digital 80.0Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
  • Lite-On CD-Rewriter 52x32x52x IDE Zwart, bulk
  • Sony 3,5" Diskdrive 1.44Mb Zwart
  • Q-Tec L-MD 300W Black
Alles heb ik netjes in elkaar geschroeft, usb keyboardje en beeldschermpje aangesloten en gaan met die banaan dacht ik...Mooi niet dus! Ik starte de pc op, alles leek vlekkeloos te gaan, CPU werd aangezien als 1800+: geen probleem, dat stel ik later nog in. Geheugen wordt netjes getest, harddisk en brander worden worden gedetecteerd, maar het geheel duurt zoooo ongelovelijk lang! Lijkt niet vooruit te branden, terwijl ze juist een nieuwe pc nodig heeft omdat haar huidige machine (pentium 2) een rasechte koffie-bak is: per handeling ben je namelijk 1 kop koffie verder :+
Ook gaat de pc maar niet verder met booten van cdrom...

Ik kan niet begrijpen waarom het zo traag is allemaal, ik heb wat opties in de bios geprobeerd: geen resultaat. De nieuwste bios stond er al op, dus daar kan het ook niet aan liggen.
De vraag is: welk onderdeel zou mogelijk brak kunnen zijn? Ik zal zometeen mijn geheugen er eens in prikken, wellicht dat dát werkt, hoewel ik het vreemd zou vinden. Verder zou ik echt geen mogelijkheden kunnen bedenken :(

Alvast bedankt!

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Een nog net genoemd onderdeel misschien. Zet je Xp erop? Waar het ook verder aan mag liggen, een dimmetje extra zal de boel toch echt wat vlotter laten lopen toch?

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Check je master, slave settings.

• zork
Ikzelf ben geen XP fanaat, maar omdat het toch sneller boot en gebruiksvriendelijker is gun ik het me zus ;) Een dimmetje extra, ach, waarom zou het de boel (tot aan OS-boot) sneller laten opstarten? Zoals ik al zei booten oude pc's vele malen sneller lijkt me...Het is gewoon absurt traag :(

• NiteSpeed
Ja, waar blijft hij zo lang hangen dan?

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Alle kabels nog keer gechecked? Zat 1 half erin bij mij: Soms wel snel, soms niet.
Master/Slave ok?
Koeler er recht op?
Bios toch keer doorlopen, lijkt mij.

Verwijderd

zork schreef op 08 april 2004 @ 00:15:
Ikzelf ben geen XP fanaat, maar omdat het toch sneller boot en gebruiksvriendelijker is gun ik het me zus ;) Een dimmetje extra, ach, waarom zou het de boel (tot aan OS-boot) sneller laten opstarten? Zoals ik al zei booten oude pc's vele malen sneller lijkt me...Het is gewoon absurt traag :(
:? waar baseer je dat op ?

Mijn systeem met XP boot als een tiet.

• NiteSpeed
WD Master,
LiteOn Slave,

Géén CableSelect.
BIOS resetje om met een schone lei te beginnen.

Klaar :).

ik heb zelf een A7N8X-Deluxe, en die start retesnel op.

• zork
Alle kabels nog keer gechecked? Zat 1 half erin bij mij: Soms wel snel, soms niet.
Master/Slave ok?
Koeler er recht op?
Bios toch keer doorlopen, lijkt mij.
Alle kabels zitten er goed in. Ik heb net het jumpertje van de harddisk eruit gehaald (functie: single drive) en het werkt opeens gewoon als een tiet :D Bedankt allemaal :>

(wel vreemd dat zoiets kleins de boel enorm kan vertragen :? Iemand een verklaring, zou erg leerzaam zijn :))
Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 00:19:
[...]

:? waar baseer je dat op ?

Mijn systeem met XP boot als een tiet.
Ikzelf ben geen XP fanaat, maar omdat het toch sneller boot en gebruiksvriendelijker is gun ik het me zus
Wel goed lezen he ;)

/edit
NiteSpeed schreef op 08 april 2004 @ 00:20:
WD Master,
LiteOn Slave,

Géén CableSelect.
BIOS resetje om met een schone lei te beginnen.

Klaar :).

ik heb zelf een A7N8X-Deluxe, en die start retesnel op.
Inderdaad, het werkte dus :) (enige verschil is dat de brander en hdd beide op een andere kabel zitten ivm de afstand)

[ Voor 21% gewijzigd door zork op 08-04-2004 00:24 ]

• NiteSpeed
Dat het dan zo lang duurt komt omdat je BIOS zoekt, maar niets kan vinden. Na een tijdje krijgt hij een time-out.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

..en na die timeout kan je systeem pas verder. Door te kijken waar je systeem precies hangt, of door te proberen hoe het systeem draait met b.v. alleen een cd-drive had je dit zelf echter ook makkelijk kunnen vinden. Zie ook Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?

Die 2 gegevens miste ik dan ook al in je startpost : waar blijft het systeem precies hangen, en hoe is je IDE configuratie ingesteld?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter had je ook al geholpen. Wat ik dus wil zeggen : probeer volgende keer net even iets meer dingen zelf voor je een topic opent, en kijk even in de faq's of daar mogelijke oplossingen al niet instaan, en probeer die dan eerst uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 08-04-2004 03:44 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.