Ik heb in het verleden al wat websites gebouwd in HTML maar heb nog totaal geen ervaring met PHP/MySQL. Nu heb ik een leuk test projectje gecreeerd.
Aangezien in nog nooit met databases heb gewerkt, wil ik er zeker van zijn dat ik een goede start maak. Ik wil dan ook graag mijn datamodel voorleggen en hoop op- en aanmerkingen te krijgen.
Allereerst even een globale uitleg van de site:
De site biedt "aanbieders" de mogelijkheid om diverse soorten producten op de website te zetten (doe ik handmatig dus nog geen inlog etc.) en wanneer bezoekers interesse hebben kunnen ze een formulier invullen. Extra moeilijkheid zit erin dat er losse producten worden aangeboden maar ook producten die samengesteld zijn uit die losse producten. Dus als het om bijv. zou gaan om messen, vorken, lepels dan kunnen die als los product worden aangeboden maar er kan ook een "compleet bestek" worden aangeboden die natuurlijk bestaat uit messen, vorken, lepels etc. Wanneer producten tot een "compleet bestek" horen dan moeten ze niet bij de "losse producten" worden getoond. Op de site moet kunnen worden gezocht op de "losse producten zoals lepels of vorken maar ook op de complete producten als een "compleet bestek".
Wat ik tot nu toe heb bedacht aan tabellen:
Aanbieder (alle informatie over de aanbieder)
AB_ID (Prim. key)
AB_Naam
AB_Adres
AB_Postcode
AB_Woonplaats
AB_Telefoon
AB_Provincie
AB_Contactpersoon
Categorie (dit zijn de productcategorien)
CAT_ID (Prim. key)
CAT_Naam
Product (alle informatie over de aangeboden producten)
PR_ID (Prim. key)
CAT_ID
AB_ID
PIC_ID
PR_Productcode (bij interesse kan bezoeker deze code via formulier versturen voor meer info)
PR_Titel
PR_Fabrikant
PR_Type
PR_Kleur
PR_Afmeting
PR_PrijsNormaal
PR_PrijsAanbieding
PR_DatumToevoeging
PR_OverigeInfo
PR_Verkocht (j/n)
PR_BehorendCP (j/n) (om producten behorende tot een compleet product aan te duiden)
CompleetProduct (tabel om diverse losse producten te koppelen aan een compleet product)
CK_ID (prim. key)
COM_ID
PIC_ID
PR_ID
Compleet (Informatie over het complete product)
COM_ID (prim. key)
COM_Naam
COM_PrijsNormaal
COM_Prijsaanbieding
Om te beginnen wil ik dan kunnen zoeken op
1) complete producten
2) losse producten
en later op:
Prijsrange (0-500 / 500 - 1000 etc)
Provincie (alle losse/complete producten in "Gelderland")
Nieuwe producten
Ik hoor graag of ik op de goede weg ben en wat ik zou kunnen verbeteren voor ik van start ga!
Iedereen die de moeite neemt om dit door te nemen, alvast HEEL erg bedankt!
Aangezien in nog nooit met databases heb gewerkt, wil ik er zeker van zijn dat ik een goede start maak. Ik wil dan ook graag mijn datamodel voorleggen en hoop op- en aanmerkingen te krijgen.
Allereerst even een globale uitleg van de site:
De site biedt "aanbieders" de mogelijkheid om diverse soorten producten op de website te zetten (doe ik handmatig dus nog geen inlog etc.) en wanneer bezoekers interesse hebben kunnen ze een formulier invullen. Extra moeilijkheid zit erin dat er losse producten worden aangeboden maar ook producten die samengesteld zijn uit die losse producten. Dus als het om bijv. zou gaan om messen, vorken, lepels dan kunnen die als los product worden aangeboden maar er kan ook een "compleet bestek" worden aangeboden die natuurlijk bestaat uit messen, vorken, lepels etc. Wanneer producten tot een "compleet bestek" horen dan moeten ze niet bij de "losse producten" worden getoond. Op de site moet kunnen worden gezocht op de "losse producten zoals lepels of vorken maar ook op de complete producten als een "compleet bestek".
Wat ik tot nu toe heb bedacht aan tabellen:
Aanbieder (alle informatie over de aanbieder)
AB_ID (Prim. key)
AB_Naam
AB_Adres
AB_Postcode
AB_Woonplaats
AB_Telefoon
AB_Provincie
AB_Contactpersoon
Categorie (dit zijn de productcategorien)
CAT_ID (Prim. key)
CAT_Naam
Product (alle informatie over de aangeboden producten)
PR_ID (Prim. key)
CAT_ID
AB_ID
PIC_ID
PR_Productcode (bij interesse kan bezoeker deze code via formulier versturen voor meer info)
PR_Titel
PR_Fabrikant
PR_Type
PR_Kleur
PR_Afmeting
PR_PrijsNormaal
PR_PrijsAanbieding
PR_DatumToevoeging
PR_OverigeInfo
PR_Verkocht (j/n)
PR_BehorendCP (j/n) (om producten behorende tot een compleet product aan te duiden)
CompleetProduct (tabel om diverse losse producten te koppelen aan een compleet product)
CK_ID (prim. key)
COM_ID
PIC_ID
PR_ID
Compleet (Informatie over het complete product)
COM_ID (prim. key)
COM_Naam
COM_PrijsNormaal
COM_Prijsaanbieding
Om te beginnen wil ik dan kunnen zoeken op
1) complete producten
2) losse producten
en later op:
Prijsrange (0-500 / 500 - 1000 etc)
Provincie (alle losse/complete producten in "Gelderland")
Nieuwe producten
Ik hoor graag of ik op de goede weg ben en wat ik zou kunnen verbeteren voor ik van start ga!
Iedereen die de moeite neemt om dit door te nemen, alvast HEEL erg bedankt!