Toon posts:

Van 4.1 naar 5.1 (logitech Z-560 en losse versterker)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een 4.1 Z-560 en een losse versterker met 2 boxen. Nu heb ik een 5.1 geluidskaart, en wou ik het ook wel zo benutten, omdat ik veel dvd's kijk. Maar ik heb wat vragen over de schakeling, (wat aan te sluiten op wat):

- Z-560 front/rear en versterker center lijkt me niet zo'n goed idee, omdat bij het center kanaal gelijk de subwoofer channel zit, en die wil ik niet door mijn versterker speakers maar door de logitech sub,

Blijft volgens mij dit scenario over:

- Z-560 front op de front aansluiten, de versterker op de rear, en de rear van de Z-560 op de center/sub, en dan 1 van de rear boxen als center gebruiken, en de andere wegzetten (die zal het niet doen, omdat er maar 1 center kanaal is).

Mijn vragen:
1. Zal dit werken,
2. Geeft dit een optimale weergave van de bassen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
De weergave van bassen zal niet veranderen. Die kun je met 4.1 door de sub laten weergeven en met 5.1 ook door de sub. Enige verschil is dat je er een centerspeaker bij krijgt. Of je die echt nodig hebt is een tweede. Als je in je eentje films kijkt of met z'n tweeën ofzo, op de monitor, dan kun je je linker speakers links van de monitor zetten en de rechter rechts (hoeft niet strak (alhoewel dat qua plaatsing wel zou moeten), maar ook geen meter). De center wordt verdeeld over L en R en komt zo alsnog uit het midden. De .1 laat je doorsturen naar de frontspeakers. Dit kun je simpel instellen met PowerDVD (zet 'm op 4 speakers en in advanced settings zet je LFE aan, dynamic range op quiet environment).
wat betreft die center ben ik geloof ik een van de weinige die daar zo over denkt :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 06 april 2004 @ 23:58:
De weergave van bassen zal niet veranderen. Die kun je met 4.1 door de sub laten weergeven en met 5.1 ook door de sub. Enige verschil is dat je er een centerspeaker bij krijgt. Of je die echt nodig hebt is een tweede. Als je in je eentje films kijkt of met z'n tweeën ofzo, op de monitor, dan kun je je linker speakers links van de monitor zetten en de rechter rechts (hoeft niet strak (alhoewel dat qua plaatsing wel zou moeten), maar ook geen meter). De center wordt verdeeld over L en R en komt zo alsnog uit het midden. De .1 laat je doorsturen naar de frontspeakers. Dit kun je simpel instellen met PowerDVD (zet 'm op 4 speakers en in advanced settings zet je LFE aan, dynamic range op quiet environment).
wat betreft die center ben ik geloof ik een van de weinige die daar zo over denkt :)
Hoi, bedankt voor je reactie, maar ik weet niet of het helemaal klopt, want:

Ik heb om te testen een creative 2.1 set aangesloten op de center, en wat is het resultaat:
- 1 speker doet het, andere niet,
- Alle bassen komen uit de creative subwoofer , niet uit logitech

• ShittyOldMan
Dat klopt, dat is wanneer je je speakers dus instelt als 5.1. Maar je moet het gewoon instellen als quadrophonic. In je DVD software dus. Nu weet ik niet of dat met alle programma's kan, maar met powerdvd in ieder geval wel en windvd dacht ik ook. Als 4 speakers instellen kan altijd wel, maar het gaat om de instelling om de LFE door te sturen naar de fronts..

• Kav
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Kav

De versterker gebruiken voor enkel de center. Aangezien de Logitech maar 4 ingangen heeft kun je nooit echte 5.1 krijgen waarbij de sub apart aangestuurd wordt zoals bedoeld. Je center heb je nodig omdat daar al je dialogen langs gaan, hierdoor wordt het beter gepositioneerd en het klinkt gewoon beter in de mix (de mix is immers 5.1 gemaakt en niet 4.0). Inderdaad kun je met een instelling de LFE naar de fronts sturen, de sub van de logitech set wordt immers ook gebruikt voor gewone bas weergave (en niet alleen sub).
Samengevat:
Lf/Rf -> Z-560
Lr/Rr -> Z-560
C/(LFE) -> Versterker (waarbij je alleen het center kanaal hoeft aan te sluiten)
En de instelling in je software dat het LFE signaal naar je fronts wordt gestuurd.

Eventueel kun je ook een surround speakertje van je Z-560 gebruiken als center (dan bestaat je front uit 3 indentieke speakers = wel zo fijn) en de 2 speakers van de versterker als surrounds. Maar dat is ook een kwestie van smaak en het type speakers.

• ShittyOldMan
Alleen als je de center alsnog gebruikt en de speakeropstelling dus als 5.1 instelt kun je volgens mij niet de LFE naar de fronts toe sturen, die gaat dan enkel via de LFE uitgang waardoor je die ook nog eens moet opvangen. (naar de fronts sturen kan echter wel met een 4 speaker instelling). De set heeft geen aparte sub ingang maar haalt z'n geluid van de fronts/rears, in dat geval mis je je LFE kanaal.

Pagina: 1