[HardDisk] Opslagcapaciteiten verdubbelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:56
Ik was een beetje rond aan het snuffelen op het web, tot ik iets interessants tegen kwam, een manier om veel meer opslagcapaciteit op je pc te kunnen krijgen.
READER WILEY SILER has sent us a method which he said was discovered by Scott Komblue and documented by himself which they claim can recover unused areas of the hard drive in the form of hidden partitions.

We haven't tried this here at the INQUIRER, and would caution readers that messing with your hard drive is done at your own peril and very likely breaches your warranty. Here is what Wiley and Scott did.

* UPDATE Does this work? We're not going to try it on our own machine thank you very much. Instead, we're waiting for a call from a hard drive company so we can get its take on these claims.

** UPDATE II A representative for large hard drive distributor Bell Micro said: "This is NOT undocumented and we have done this in the past to load an image of the original installation of the software. When the client corrupted the o/s we had a boot floppy thatopened the unseen partition and copied it to the active or seen partition. It is a not a new feature or discovery. We use it ourselves without any qualms".
Zoals gezegd in het artikel, er is geen veiligheid dat het goed gaat, maar heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Interesting results to date:
Western Digital 200GB SATA
Yield after recovery: 510GB of space

IBM Deskstar 80GB EIDE
Yield after recovery: 150GB of space

Maxtor 40GB EIDE
Yield after recovery: 80GB

Seagate 20GB EIDE
Yield after recovery: 30GB

Unknown laptop 80GB HDD
Yield: 120GB
Linkje naar het artikeltje: KLIK HIER

Verwijderd

Zal wel niet werken, lijkt me sterk. En als het dan toch zou werken _/-\o_

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Een leuk artikel inderdaad
helaas was er al een topic over: Vergroot de ruimte op je HD?

zover ik het gevolgt heb, is het verhaal leuk bedacht.
Maar het werkt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 04-04-2004 16:13 ]

Verwijderd

Ik zou even wachten op bevestiging van de fabrikanten... het lijkt met nogal erg onmogelijk :O

• danslo
damster schreef op 04 april 2004 @ 16:13:
Een leuk artikel inderdaad
helaas was er al een topic over: Vergroot de ruimte op je HD?

zover ik het gevolgt heb, is het verhaal leuk bedacht.
Maar het werkt niet.
Oops, er is dus al een topic en dan blijkt het ook nog een broodje aap :P dicht dan maar :)

Verwijderd

Is al een heel topic over : Vergroot de ruimte op je HD?

(even zoeken kan nooit kwaad)

edit : kennelijk was je daar net zelf ook al achter gekomen. :)
Of het volledig een broodje aap verhaal is ben ik niet zeker van gezien sommige posts uit dat topic overigens. :?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 16:16 ]

• job
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

cls schreef op 04 april 2004 @ 16:13:
[...]

Oops, er is dus al een topic en dan blijkt het ook nog een broodje aap :P dicht dan maar :)
nouja, niet geheel broodje aap.
Het OS geeft inderdaad aan dat je opeens meer ruimte hebt.
Het probleem echter is dat de partities overlappen, je krijgt dus gegarandeert corrupte bestanden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 16:13:
Ik zou even wachten op bevestiging van de fabrikanten... het lijkt met nogal erg onmogelijk :O
Inderdaad, want wat voor voordeel zouden fabrikanten erbij hebben om gebruikers minder HD ruimte aan te bieden :?

• danslo
Sja ik weet het niet hoor, maar als je files delete, dan kan je ze toch ook nog recoveren? Stel dat je de data waar ze in die gedelete staat zou kunnen gebruiken, dus zonder een kans tot recovery wat ik toch niet doe? :?

Verwijderd

Recovery werkt omdat de data zelf altijd blijft staan op je HD.

Alleen het "naampje + linkje" waar het te vinden is voor het OS word verwijderd.
Zolang je de data zelf dan niet overschrijft kun je dus met wat tooltjes het nog wel weer terugkrijgen.

ps) met recovery bedoel ik hier iets anders dan de opties die in XP worden gebruikt (system restore). Daar word inderdaad enorm veel ruimte gereserveerd voor het kunnen herstellen van belangrijke bestanden. (echt heel veel GB's!!)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 16:27 ]

• danslo
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 16:23:

Alleen het "naampje + linkje" waar het te vinden is voor het OS word verwijderd.
Zolang je de data zelf dan niet overschrijft kun je dus met wat tooltjes het nog wel weer terugkrijgen.
Hmmm je leest niet? Dat overschrijven is alleen als iets verwijderd wordt en daar ook ruimte voor nodig is. Ik heb ooit gehoord iets van 8 sectors duurt dat :?.. Stel je zou die ruimte gebruiken, zodat alle files die je delete gelijk wegzijn en je een partitie kan aanmaken op de ruimte die je normaal voor gedelete bestanden gebruikt. :?

Verwijderd

Hmmmm, ik weet niet of ik je nog begrijp.

Echter ik durf te garanderen dat als je een x aantal files delete.
Daarna laat je het OS de boel herfragmenteren......volgens mij kun je dan recoveren wel vergeten.

De lege ruimte waarop jij volgens mij doelt bestaat dan omdat het OS in die ruimte die is vrijgekomen niet goed de juiste fragmenten kwijt kan. (veranderd echter niets aan de fysieke GBs van je HD)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cls schreef op 04 april 2004 @ 16:28:
Hmmm je leest niet? Dat overschrijven is alleen als iets verwijderd wordt en daar ook ruimte voor nodig is. Ik heb ooit gehoord iets van 8 sectors duurt dat :?.. Stel je zou die ruimte gebruiken, zodat alle files die je delete gelijk wegzijn en je een partitie kan aanmaken op de ruimte die je normaal voor gedelete bestanden gebruikt. :?
Volgens mij is dit wartaal :? Ik stel voor dat je eens wat leest over bestandssystemen en hoe ze werken.

Het bovenstaande verhaal is onmogelijk. Gezien het hele verhaal en dat ze beweren dat het alleen werkt met een bepaalde versie van Ghost trek ik de conclusie dat die versie van Ghost de partitietabel verknalt en overlappende partities maakt of zelfs een partitie die niet aanwezig is maar waarvoor wel ruimte gereserveerd is in de tabel.
Ik heb zelf ook wel eens schijven gezien met een corrupte partitietabel waardoor de schijf in Windows veel groter (of juist kleiner) leek dan de schijf in werkelijkheid was.

• danslo
Hmmm K, ik doe er ook :? bij omdat ik het natuurlijk niet zeker weet :P

Verwijderd

Het werkte toch niet omdat de partities overlappend waren ofzoiets :? :? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 16:23:

[...]
Dit is zeker het geval bij Linux. Bij windows in iets mindere mate volgens mij, maar dit weet ik niet 100% zeker :/

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 16:16:
Inderdaad, want wat voor voordeel zouden fabrikanten erbij hebben om gebruikers minder HD ruimte aan te bieden :?
Wat voor voordeel hebben CPU fabrikanten erbij om snelle CPU's als trager aan te bieden? Het gebeurt gewoon omdat ze liever niet teveel aparte produktielijnen hebben. Het is al lang bekend dat er harde schijven worden verkocht waarvan niet alle platters helemaal gebruikt worden, en dat wordt firmware-matige bepaald.

Een 60GB schijf kan bijvoorbeeld een 80GB schijf zijn waarvan 1 kant van een platter niet gebruikt wordt. Dat een 200GB naar 510GB zou kunnen lijkt me inderdaad wel broodje aap :{

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

dit is al uitgebreid besproken in:
Vergroot de ruimte op je HD?

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:42
haha, beetje laat hè :P

Verwijderd

ik dacht dat een geniaal iemand hier doublespace had gevonden :P
Wel interessant, ik heb hier nog wel een oude hdd om het op te proberen, kijken wat er gebeurt.

• danslo
Ik ga het proberen met mn 120gB schijven, ondanks dat ik weet dat het blijkbaar niet werkt, ik heb geen belangrijke data oid, dus ik waag de gok, hoogstens verpruts ik mn partities, maar hardware schade zal ik niet tegen moeten komen. Wish me luck :D

• Remy
  • Laatst online: 04-03 21:17

Remy

I usually get 100% accuracy

Yep, is al langsgekomen dus: Vergroot de ruimte op je HD?

Vandaar dat deze dicht gaat.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.