Welke 19" CRT?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 23:28

lordsnow

I know nothing

Topicstarter
Mijn oude 15", uit '96, is al een jaar bezig met het loodje te leggen, maar de laatste tijd wordt het wel heel erg. Tijd dus voor een ander exemplaar. Dit komt mooit uit, want ik heb een paar maanden terug ook een nieuwe PC in elkaar gezet :)

Nu dacht ik, da's niet zo moeilijk, een andere monitor aanschaffen. Ondertussen ben ik nu twee weken verder, en zie door de bomen het bos niet meer! Het probleem is - op internet is verdomd weinig reviews of gebruikers-ervaringen te vinden van monitors. Heel veel over ander PC spul, maar echt heel weinig over monitoren. En wat er is, is niet courant.

Als het moet, ben ik best bereid om geld neer te leggen voor een monitor. (edit: Ik zie dat verschillende mensen verschillende interpretaties hebben van "best wat geld". Ik bedoelde dus tot ong. 400 EURO. Meer kan, maar wordt problematisch) Maar hij moet dus wel goed zijn en een aantal jaar meegaan.

Ik heb een klein lijstje verzameld:

Iiyama 903 DTA 369 EURO
Ik heb bij Paradigit o.a. dit exemplaar gezien, en deze stak met kop en schouders boven de andere examplaren uit. Helaas is hij iets duurder door het feit dat hij zo'n overbodig multimedia-voet (speakers + USB hub) heeft.

Ook lees ik op GoT dat er nogal wat problemen met deze monitor is?!

En ook op GoT loopt een draadje over de slechte service van Iiyama - daar zit ik dus echt niet op te wachten, moch er iets met mijn monitor wezen. Hoewel Paradigit zij dat ik de monitor gewoon bij hun kon omruilen.

Wat is het verschil trouwens met de 903 DT (dus zonder de A)?

Iiyama MM904UT 269 EURO
Stond (nog) niet in de winkel bij Paradigit. Weinig over kunnen vinden op internet.

LG F900P 330 EURO
Hier heb ik nog niks over kunnen vinden, behalve de algemene indruk dat LG goede monitoren maakt.

Samsung SyncMaster 957MB -of- 957DF 231 -of- 253 EURO
Beide heb ik nog niet kunnen aanshouwen. Heeft iemand de twee kunnen bekijken... en wat is het verschil? Ik bedoel.. het verschil, is dat te zien?

Philips 109P40 319 EURO
Ook hier geldt weer, net zoals de Iiyama 903DTA, een monitor met een super-strak beeld, alleen schijnt het model problematisch te zijn gezien het draadje hier over op GoT. Het beeld schijnt zelfs iets beter te zijn dan de 903DTA!

Aangezien ik niet alle modellen in het echt kan bekijken en beoordelen, gewoonweg omdat ze niet in de winkels staan, vraag ik jullie - welke ervaring hebben jullie met deze modellen? Welke is aan te raden van het lijstje? Of NOG een andere monitor dan hier staat?

Edit: de monitor is voor algemeen gebruik - proggen, tekstverwerken, surfen, wat gamen (wordt waarschijnlijk meer, nu ik een nieuwe PC heb!), surfen, DVD's kieken, en wat 3D MAX'en. Dingen zoals fotosoepen komt bijna nooit voor.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Philips, op aanrade van de verkoper van Paradigit, maar ik heb dit model dus nog niet in 't echt gezien!

[ Voor 11% gewijzigd door lordsnow op 05-04-2004 09:13 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb beide versies hier staan van die Iiyama 903 DT(A).
De A versie is helderder / feller kwa beeld, maar die DT is rustiger dan de A vind ik persoonlijk (res. 1280x1024 op 100hz)

Wat ook erg handig is, is de voet waar dus ook een monitor switch in zit. 2 schermen, 3 pc (2 servers en een workstation dual monitor)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 10:30 . Reden: Monitor switch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou zeggen, niet de 109P40. Je geeft zelf al aan waarom. Er zijn echt heel veel problemen met deze monitor. Ik zelf heb meerdere modellen gehad om daarna geen 109p40 meer te nemen. Ook nu nog hoor ik mensen met problemen. Er lopen hier meerdere topics over.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Laatst online: 07-10 13:27
Even mijn gebruikers ervaring van de LG 900P 19".

Persoonlijk vind ik dit een van de betere monitoren.
Heeft goed en scherp beeld.
Kan tot 1280 * 960 @ 100HZ.
Gemakkelijk door de menu's

Ik heb alleen gisteren terug gebracht. De voeding van dat apparaat
maakte een ratel geluid.

=EDIT=
Nog even een link :
http://www.lge.nl/pages/F...il.aspx?ModelNumber=F900P

[ Voor 17% gewijzigd door The_Greater op 04-04-2004 10:32 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Ik heb zelf de 903DT A en ben er erg tevreden over. Ik heb hem zelf gewoon bij een goede winkel gekocht die gewoon netjes is wat service betreft. Risico heb je altijd. Koop een lcd en je hebt weer het risico van dode pixels. Kijk dus uit voor winkels met al te lage prijzen zou ik zeggen. Betaal liever een paar tientjes meer voor goede sevice...

Bij mijn aankoop heb ik ook nog over de philips getwijfeld. Vooral door zijn Shadow Mask technologie lekker fel en scherp. Het feit dat ik op de iiyama 1600 x 1200 op 100Hz kon draaien heeft voor mij de doorslag gegeven. Het enige minpuntje van deze monitor is dat hij de randen van het beeld soms iets verschuift (waardoor er een a twee milimeter van het beeld niet wordt gebruikt, of er een klein stukje beeld niet op het scherm past). Verder heel tevreden over het scherm. Fel, goed contrast, natuurgetrouwe kleuren. Perfect voor designen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier een syncmaster 957MB , dat magic bright is echt toppie. beeld is gewoon lekker strak. je hebt geen last van de reflectie van de zon. 1920*1440 kan hij goed aan en is op 60 hz nogsteeds goed te doen , dan trilt het beeld niet en dmv magic bright is het beeld ook niet scherp. een prachtig scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

en dmv magic bright is het beeld ook niet scherp.
Je wilt het beeld toch juist wel scherp hebben lijkt me >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
Sorry, maar ik zou geen hele dag achter een frequentie van 60Hz willen zitten. De een zal gevoeliger voor frequentie zijn dan de ander, maar voor mij is 60Hz echt een koppijn-frequentie (70Hz ook trouwens). Samsung staat wel bekend om goede en degelijke schermen, dus als je niet veel resolutie nodig hebt dan is het absoluut het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een iiyama HM903DT A, net zoals een huisgenoot en nog een aantal kennissen.

Beeld is gewoon goed, mooie kleuren, helder. Speakertjes zijn idd een beetje overdreven, bij zo'n mooi scherm neem je natuurlijk geen genoegen met zulk slecht geluid. Echter is de voet juist heel mooi vind ik, de usb hub gebruik ik ook heel veel.

Dual input is ook handig voor als je een server of 2e pc hebt, die je even aan wilt sluiten op je beeldscherm. Scheelt een hoop gedoe met kabeltjes. (Andere schermen hebben deze functie vast ook wel)

Het feit dat het beeld soms 2 tot 5 mm mist heeft volgens een huisgenoot te maken met het opwarmen, dit zou mijns inziens best kunnen kloppen omdat het beeld na een uurtje wel weer het gehele scherm gebruikt. Ik vind het niet zo erg.

Verder zit het met de garantie opzich wel goed, je krijgt een vervangend beeldscherm, soms duurt het echter wel heel lang voordat je je eigen scherm weer terug hebt. (Service is een beetje traag) Ook heeft een kennis van mij zijn scherm wel eens 3 weg moeten brengen voordat ze het probleem gefixt hadden. Uiteindelijk is het altijd goed gekomen. Toch had mijn huisgenoot zijn scherm binnen een paar weken weer terug. (En gefixt)

Als je verder helemaal niet bekend met met iiyama en de diamondtron techniek, moet ik je vast even waarschuwen, er lopen 2 hele dunne lijntjes door je scherm, horizontaal. Je raakt er wel aan gewend, maar toen ik voor het eerst zo'n scherm had viel het mij wel lang op. (Ik weet niet zeker of andere merken dit ook hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
Mee eens, die lijntjes zijn wel even wennen, maar ik zie ze nu alleen als ik er echt naar op zoek ben. Het valt ook alleen op hele lichte achtergronden op. De lijnen zijn bedoeld voor beeldstabilisatie trouwens. Het zijn er twee en lopen horizontaal over het scherm op hoogte 1/4 en 3/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De Samsung 957DF is niet meer echt 'courant' (staat bijv. niet meer op de Samsung site).
Alternatief is de 959NF (Natural Flat), max. res. 1920 x 1440 @ 73Hz (bij de 957 MB is de max. res. 1920 x 1440 @ 64Hz)

Persoonlijk (nog) geen ervaring met de 19" CRT schermen van Samsung, wel met aardig wat andere CRT en LCD types van dat merk, en ben er over het algemeen zeer tevreden mee (Alleen het 17" CRT instapmodel 753S is wat flets, maar de 753DFX geeft daarentegen zeer strak beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Hier ook de Iiyama HM903DT

Dat wat je zegt over de service van Iiyama wil ik even met klem tegen spreken. Afgelopen januari had ik de VM451 pro(902mt) 3 jaar en 3 maanden. In die tijd had ik al wat meegemaakt met die monitor omdat er in de eerste serie wat problemen zaten. Teleplan verleende toen nog de reparaties voor Iiyama en dit was ook echt een ramp! Na 3 keer een raparatie waren de problemen nog niet opgelost. Na een gesprek met Iiyama stuurde ze een koerier die mijn monitor kwam ophalen en een nieuwe kwam afleveren. In die nieuwe waren alle problemen opgelost. Tussendoor nog 2 kleine dingetjes gehad (trillingen e.d. in beeld) maar dat is ook heel snel en netjes opgelost door Iiyama zelf.

In januari dit jaar begon mijn monitor ineens heel vreemd te doen. Om de paar minuten begon het beeld hevig te schokken en te flikkeren. Ik kneep hem al flink want m'n garantie was al 3 maanden afgelopen. Ik stuurde een mailtje met mijn probleem en kreeg vervolgens een mailtje terug dat ze waarschijnlijk nog wel wat konden betekenen voor mij. Na een week kreeg ik weer een mail dat mij monitor kosteloos omgeruild zou worden. Ik mocht ook tegen een kleine bijbetaling een LCD uitkiezen, maar ik ben nog een beetje gehecht aan een CRT :)
Ik verwachtte een gerepareede 902mt terug, maar tot mijn grote verbazing werd er een splinternieuwe 903DT afgeleverd! _/-\o_
Sinds augustus 2003 wordt de reparatie weer door Iiyama zelf gedaan vanwege de grote klachtenstroom over Teleplan, dus dat is een enorme vooruitgang in de service!

Ik kan er dus voorlopig weer even tegenaan! ;) Maar het is wel een geval van perfecte service. Mijn garantie was immers al afgelopen, en dan verwacht je zeker geen nieuwe monitor van een beter type terug.

De 903DT is een perfecte monitor, stukken beter dan mijn vorige 902mt. Strak beeld, geen last meer dat het beeld steeds op een andere plek staat als je je pc aanzet. De USB hub en de dubbele ingang gebruikte ik op de 902mt ook al, ik zou geen monitor meer zonder willen :P
Dus voor service en een goed scherm zou ik zeker voor de Iiyama 903DT(A) gaan!

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toen ter tijd een mega lijst gebouwd met monitoren die in mijn prijscategorie zaten en heb uiteindelijk voor de Samsung SyncMaster 957MB gekozen. Geweldige monitor! Ik heb een dualview opstelling en gebruik daarnaast een Iiyama Vision Master Pro 510 (22") en vind dat MagicBright gebeuren van Samsung echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou bij deze toch een lans willen breken voor LCD... je wilt nog enkele jaren met een monitor vooruit en dan kan je toch beter kijken naar wat over enkele jaren gemeengoed zal worden...-> LCD dus. Qua stroomverbruik en zeker qua bureauruimte zijn die dingen efficienter dan een CRTbak van 19". CRT's degraderen ook makkelijker in de loop der jaren (blurry beeld) en LCD-beeld is op de lange duur ook nog strakker.....

Blijft over de prijs, die zal idd niet onder de 400 duiken, maar voor 440 euro heb je wel degelijk een mooie 17"in huis (die qua formaat een 19"CRT doet) ... 't is dan wel niet wat je zoekt, maar vaak is 'buiten de doos' denken een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik zou bij deze toch een lans willen breken voor LCD... je wilt nog enkele jaren met een monitor vooruit en dan kan je toch beter kijken naar wat over enkele jaren gemeengoed zal worden...-> LCD dus.
Dat vind ik een non-argument. Ik heb zelf onlangs weer een nieuwe monitor. Waarom is het belangrijk wat er over een aantal jaren gemeengoed zal worden? Dat is voor mij totaal niet interessant. Ik heb bewust NIET voor een lcd gekozen zoals een hele grote groep mensen nog steeds doet. Voor de prijs van een 19 inch lcd heb je vaak een hele goede monitor met alle voordelen van dien (exclusief inderdaad stroomverbruik en bureauruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 18:19
offtopic:
Fijn dat hier weer eens een topic over wordt geopend, de enige relevante test (van ome Tom - alweer drie jaar oud) bevat haast geen enkel leverbaar model meer

Weet iemand toevallig of de genoemde Iiyama dan wel Philips ook in het zwart leverbaar zijn?
Wat de problemen met de verschillende montoren betreft: over elk van de genoemde bakken is wel een problemen-topic te vinden. Koop je monitor bij een winkel met een behoorlijke service en kijk met name zelf even wat je een lekker monitor vindt, dat verschilt toch ook gewoon van persoon op persoon.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op 04 april 2004 @ 11:48:
(die qua formaat een 19"CRT doet)
Met formaat bedoel je beeldschermoppervlak neem ik aan?
Want de max. res. van een 17" LCD is 1280x1024 (net zoals bij 19" LCD trouwens), terwijl een 19" CRT geen probs heeft met bijv. 1600x1200 en 1920x1440.

Ik ben zelf ook een LCD scherm fan (zou niet meer anders willen), maar de TS vraagt toch echt om CRT-advies. En het budget speelt ook mee, mooie (Samsung :P) 19" CRT is er voor <300 eur

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 04-04-2004 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

daniel_ev schreef op 04 april 2004 @ 12:07:
offtopic:
Fijn dat hier weer eens een topic over wordt geopend, de enige relevante test (van ome Tom - alweer drie jaar oud) bevat haast geen enkel leverbaar model meer

Weet iemand toevallig of de genoemde Iiyama dan wel Philips ook in het zwart leverbaar zijn?
Wat de problemen met de verschillende montoren betreft: over elk van de genoemde bakken is wel een problemen-topic te vinden. Koop je monitor bij een winkel met een behoorlijke service en kijk met name zelf even wat je een lekker monitor vindt, dat verschilt toch ook gewoon van persoon op persoon.
De philips is niet in het zwart verkrijgbaar. WBT je andere opmerking: natuurlijk is dat per persoon verschillend maar er doen zich in het geval van bv de philips gewoon problemen met dit model voor. Veel te veel mensen hebben er last van. Over alles zijn wel problemen te vinden maar als ik een topic lees met echt veel (en belachelijke) klachten en slechte service er in kijk ik nog wel even verder.

Voor info over de philips (en niet onbelangrijk -> garantieafhandeling) :

[rml][ Ervaringen]Philips 109p40 convergentiefouten/garantievragen[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 04-04-2004 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Dan ben ik schijnbaar een van de weinigen die een goedwerkende 109p4 heb..

Alleen in het begint geirriteerd aan de 2 iest donkere lijnen die door het beeldscherm lopen --> komt door de aparte grill texture (of wat dan ook)..

En nog iets --> als er vingervlekken op komen zie je die goed... (bij mijn 17" laser moniot kon ik er zoveel aanzitten als ik wou en er was nooit wat te zien)

Henning

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

PowerFreak schreef op 04 april 2004 @ 12:35:
Dan ben ik schijnbaar een van de weinigen die een goedwerkende 109p4 heb..

Alleen in het begint geirriteerd aan de 2 iest donkere lijnen die door het beeldscherm lopen --> komt door de aparte grill texture (of wat dan ook)..

En nog iets --> als er vingervlekken op komen zie je die goed... (bij mijn 17" laser moniot kon ik er zoveel aanzitten als ik wou en er was nooit wat te zien)

Henning
Die 2 lijnen heeft elke apperture grill monitor. Dat blijkt nu ook een beetje het punt. Mensen die een apperture grill kopen kiezen vaak speciaal voor dit type monitor vanwege zijn speciale eigenschappen. Ik zelf meegerekend. Ik heb het gevoel dat wij dan ook naar andere dingen kijken als dat jij dat doet (voor jou doet die monitor gewoon goed aan, voor mij is het wellicht een van de zoveelste met een afwijking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik heb hier een liyama vision master pro 450 staan bakkie is al 4 jaar oud en staat 24*7 aan was toen een rib uit mijn lijf maar ik weet nu al dat de volgende weer een liyama word.

haarscherp beeld prima om mee te gamen koste toen der tijd iets van 1300 piek maar is zeker zijn geld waard geweest :)

met de opkomst van TFT zijn de CRT monitoren stukken goedkoper geworden en krijg je meer monitor voor minder geld persoonlijk zou ik dan gaan kiezen voor een monitor van 21 of mischien 22 inch kun je weer jaren mee vooruit

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 10:38:
[...]

Je wilt het beeld toch juist wel scherp hebben lijkt me >:)
hier bedoel ik dan dus mee geen fel wit licht , wat normaal op 60 hz niet te houden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20

Tarin

Just plain weird.

Mijn ouders hebben een Philips 109P40 staan en zijn er erg tevreden over.
Ik vind het ook een fijn ding om achter te zitten, hij haalt 1600*1200 @ 85 Hz, en mooi scherp.

Het mooie van de P-serie van Philips is dat de kleurweergave erg goed is (dat Brilliance verhaal).
In de winkel stond hij naast een Iiyama 19" (weet helaas niet meer exact het type), welke een stuk 'feller' beeld gaf. Dat krijgen ze voor elkaar door de helderheid te 'boosten', Philips heeft op de goedkopere modellen iets dergelijks (Lightframe).
Nu is dat leuk voor spelletjes, maar als je je foto's wil bewerken heb je liever kleurechtheid denk ik.

Misschien is het een idee om daar op te letten. Ik weet niet wat je wil (gamen of beeldbewerken), maar kleurechtheid was een van de redenen dat mijn ouders voor een CRT hebben gekozen in plaats van een LCD.

Ik heb met zowel Iiyama als Philips goede ervaring, hoewel bij beide de duurdere schermen (bij Philips dus de B, of liever de P-serie) toch duidelijk een stuk mooier zijn dan de eenvoudigere versies.
Philips heeft ook dat ruimtebesparende systeem, de 19" is slechts een paar cm. dieper dan de 15" die er naast staat.

edit:
De Philips heeft overigens ook twee ingangen, maar de tweede werkt met 5 coax-pluggen in plaats van een D-sub.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 04-04-2004 13:05 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Tarin schreef op 04 april 2004 @ 12:58:
edit:
De Philips heeft overigens ook twee ingangen, maar de tweede werkt met 5 coax-pluggen in plaats van een D-sub.
Daar heb je gelijk in-> bnc aansluiting. Je haalt echter totaal geen verbetering in beelkwaliteit daar de aansluitingen intern hetzelfde zijn. De aansluiting moet je dus gewoon zien als een tweede aansluiting, niet meer en niet minder.

De problemen met de 109P40 serie zijn vooral convergentieproblemen, brommen / piepen van de monitor, het niet goed af te stellen zijn van bepaalde schermdelen.

De garantieafhandeling bij Philips is jammer genoeg ronduit slecht.

Heb je een goede (meestal wat oudere) 109P40 dan heb je een heel mooie monitor. Heb je er een (vaak recentere) met gebreken dan ben je een heel eind van huis.

De philips B serie heeft een goedkoop schaduw masker.

Wellicht is het handig als topicstarter aangeeft wat ie vooral met de monitor wil gaan doen, dus gamen, development, grafische bewerkingen etc.

[ Voor 58% gewijzigd door Bor op 04-04-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 15:46

Predator

Suffers from split brain

Ik heb zelf een Iiyama HM903DTA.
Vroeger had ik een HM903DT.

Deze laatste is 4 maand na aankoop overleden.
Ik heb een nieuwe Iiyama HM903DTA in de plaats gekregen na enkele slapeloze maanden (jaja maanden !!!) ivm gedoe van Teleplan ( :r ).

De Iiyama HM903DTA heeft een nieuwe beeldbuis met een .24 uni-pitch.
Met mijn Iiyama Iiyama HM903DTA heb ik nog geen problemen gehad en daar ben ik nog altijd erg tevreden van. Volgens mij zaten er nogal wat productie fouten in de beeldbuis van de Iiyama HM903DT reeks.

Hij is haarscherp, trillingsvrij en zeer helder.

Even op LCD <-> CRT.
Ik vind een goeie CRT toch nog altijd stukken beter voor het bekijken film dan een LCD.
Daarnaast is een LCD voor bureauwerk toch wel veel aangenamer.

Eigenlijk zou je moeten dualscreen nemen met een CRT en een LCD. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Predator op 04-04-2004 13:27 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 13:17:
[...]

Daar heb je gelijk in-> bnc aansluiting. Je haalt echter totaal geen verbetering in beelkwaliteit daar de aansluitingen intern hetzelfde zijn. De aansluiting moet je dus gewoon zien als een tweede aansluiting, niet meer en niet minder.
Owh, okee. Ik had ze alleen nog maar op een (hele oude) Compaq 21" gezien, en vond het eerlijk gezegd een vrij onhandige manier van aansluiten :).
De problemen met de 109P40 serie zijn vooral convergentieproblemen, brommen / piepen van de monitor, het niet goed af te stellen zijn van bepaalde schermdelen.
Hebben we hier geen problemen mee, misschien dat het per scherm verschilt. TS: Probeer te kijken of je bij dergelijke problemen gewoon beroep op je garantie kan doen.
De garantieafhandeling bij Philips is jammer genoeg ronduit slecht.
Daar heb ik dan weer andere ervaringen mee: toen de 17" tft van m'n broertje plotseling voor de helft bij bepaalde kleuren turquoise werd, heb ik daar op een donderdag (eind van de middag) over gebeld, de volgende maandagochtend (zat een weekeinde tussen..) werd hij omgewisseld.
Heb je een goede (meestal wat oudere) 109P40 dan heb je een heel mooie monitor. Heb je er een (vaak recentere) met gebreken dan ben je een heel eind van huis.
Hm, die van m'n ouders is 2 maanden oud, en zogezegd geen problemen mee.. apart. Misschien stond hij al een tijdje in het magazijn ;).
De philips B serie heeft een goedkoop schaduw masker.
en doet aan de (voor beeldbewerking nutteloze, maar voor gamen leuke) Lightframe-techniek.
Wellicht is het handig als topicstarter aangeeft wat ie vooral met de monitor wil gaan doen, dus gamen, development, grafische bewerkingen etc.
Inderdaad.. lijkt me wel praktisch :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 13:51
Ik heb hier nog een paar oude Philips schermen staat, doen het nog steeds goed. Maar door een verkooperspraatje ben ik overgestapt op IIyama vision Master Pro 452 (dacht ik), heb ik na een jaar ingeleverd bij de winkel omdat het beschermingslaagje op het glas er af ging (dit is geen gezicht). Maar IIyama wou er niet eens naar kijken :( , dus toen mocht ik van de winkel een nieuw scherm uitzoeken voor de toenmalige nieuwprijs :) (erg goede service). Ik heb nu een mooi tft schermpje (ook Philips) en daar heb ik na 1 jaar (nog) geen problemen meegehad.

IIyama was zolang hij werkte goed maar de service erg slecht
Philips heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ze altijd blijven werken en een hoge refreshrate hebben. Service heb ik nog nooit mee te maken gehad. Kan ik niks overzeggen dus.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:43

houthakker

Poehé

mmm, die Philips is wel goed hoor. Maar wat voor eisen stel je aan een 19" CRT.
Wil je een 19" vissekomt, een beetje plat (shadowmask) of echt plat (diamondtron, (yamaha), trinitron (sony)).

Ik heb zelf een Compaq P900 voor 149,- op de computer beurs gehaald. Is eigelijke en Sony 420, echt superstrakbeeld. Wel 2 lijntjes in beeld, maar goed, ding haalt zo'n hoge resolutie dat je daar geen last van hebt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 19:54
Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 12:43:
[...]

Die 2 lijnen heeft elke apperture grill monitor. Dat blijkt nu ook een beetje het punt. Mensen die een apperture grill kopen kiezen vaak speciaal voor dit type monitor vanwege zijn speciale eigenschappen. Ik zelf meegerekend. Ik heb het gevoel dat wij dan ook naar andere dingen kijken als dat jij dat doet (voor jou doet die monitor gewoon goed aan, voor mij is het wellicht een van de zoveelste met een afwijking).
Voor mij doet de Philips 109P40 ook perfect aan. Op 1600x1200 @ 85 Hz, ik heb nog nooit z'on mooi beeld gezien. Ook met de Beelschermtest van Nokia geen problemen. Als je echt uber kritisch bent, dan kan je aan de uiterst linkerzijde wel een paar lijnen vinden die iets donkerder zijn. Beoordeel zelf maar hoe storend het is aan de hand van deze macro foto (1600x1200):

http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/monitor4.jpg

Nog wat andere foto's van de monitor:

http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/monitor1.jpg
http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/monitor2.jpg
http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/monitor3.jpg
http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/monitor5.jpg

Ik heb geen ervaring met andere 19 inch monitoren, maar wel met een paar 17 inch schermen van Samsung en Compaq. Daarbij vergeleken, is deze 19 inch toch wel een stuk strakker. Daarnaast is de diepte ook beperkt, wat handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben een rasechte CRT addict. Ik bekijk en bewerk veel foto's op mijn monitor en de foto's moeten er op de monitor hetzelfde uitzien als op papier, anders ben je hulpeloos in Photoshop.
Ik zit momenteel achter een 19" waarvan de coating is weggespoeld door de schoonmaakster, dus ik ben ook op zoek naar een nieuwe 19" of 21" CRT. Maar het grote probleem is eigenlijk dat ik de afgelopen 5,5 jaar 3 CRT's heb versleten. Twee daarvan waren zelfs totaal uitgefikt. Gelukkig viel het twee keer binnen de garantie. Maar ik ben dus bang dat als ik een nieuwe monitor heb gekocht, deze na een jaar uitfikt ofzow. En dan heb ik dus geen garantie meer.
Ik heb liever een goede 19" dan een brakke 21", dus ik hou dit topic in de gaten.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Tarin schreef op 04 april 2004 @ 13:33:

en doet aan de (voor beeldbewerking nutteloze, maar voor gamen leuke) Lightframe-techniek.
Een brilliance monitor heeft geen lightframe nodig. Vandaar dat het er niet in zit.
Owh, okee. Ik had ze alleen nog maar op een (hele oude) Compaq 21" gezien, en vond het eerlijk gezegd een vrij onhandige manier van aansluiten .
Als je een goede bnc aansluiting hebt en een goede kabel (bij een andere monitor dan) kun je de beeldkwaliteit er erg mee verbeteren. Alle aders zijn afgeschermd en van zeer goede kwaliteit.

Ik zou zeggen lees het eerder genoemde topic eens door en oordeel over de garantie afhandeling. Dingen varieren tot niet nakomen van afspraken, niet terugbellen op de afgesproken tijden, onbeschofte en incompetente helpdeskmedewerkers tot veel erger. Tuurlijk, dit soort dingen kom je overal tegen maar mijn (en de andere ervaringen in dat topic) zijn echt om te huilen.

No offence tarin, maar als ik jouw reactie lees weet ik bijna zeker dat ik totaal anders naar een monitor kijk / deze beoordeel dan dat jij dat doet. Wat voor jou goed genoeg is zal dat wellicht voor mij niet zijn. Heb je bv de convergentietest gedaan van de nokia test tool? Ik heb nog geen exemplaar 109P40 gezien die geen last van convergentiefouten had helaas.

@twinkey -> aan die foto's heb je niet zo veel. door de effecten die je krijgt van het fototoestel zijn ze niet geschikt om een monitor te beoordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 04-04-2004 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

lordsnow schreef op 04 april 2004 @ 10:22:
Iiyama 903 DTA 369 EURO
Ik heb bij Paradigit o.a. dit exemplaar gezien, en deze stak met kop en schouders boven de andere examplaren uit. Helaas is hij iets duurder door het feit dat hij zo'n overbodig multimedia-voet (speakers + USB hub) heeft.

Ook lees ik op GoT dat er nogal wat problemen met deze monitor is?!
Ik heb deze monitor nu 2 jaar in m' bezit. (De DT geloof ik) Ik kan alleen maar met lof over deze monitor spreken. Mooi rustig en scherp beeld (1280 x 960 100hz) en dus nog geen problemen mee gehad. Ik vind hem persoonlijk ook mooi qua design en vind hem eigenlijk ook niet zo groot voor een 19" _/-\o_

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

houthakker schreef op 04 april 2004 @ 13:42:
mmm, die Philips is wel goed hoor. Maar wat voor eisen stel je aan een 19" CRT.
Wil je een 19" vissekomt, een beetje plat (shadowmask) of echt plat (diamondtron, (yamaha), trinitron (sony)).

Ik heb zelf een Compaq P900 voor 149,- op de computer beurs gehaald. Is eigelijke en Sony 420, echt superstrakbeeld. Wel 2 lijntjes in beeld, maar goed, ding haalt zo'n hoge resolutie dat je daar geen last van hebt.
De Sony G420S is inderdaad een prima monitor. Ik kan eigenlijk weinig vergelijkingen doen aangezien dat de enige 19" monitor is waar ik op werk, maar voor mijn gevoel is het een topmonitor. Ik heb hem nu bijna 3 jaar, en tot nu toe is alles echt perfect. Lekker hoge refreshrates, zeer goede beeldkwaliteit en OSD bevat voldoende configuratie opties. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de prijs hoog is, en de monitor is onwijs zwaar (geloof iets van 65lbs).

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De LCD is al flink met zijn opmars bezig om als computerscherm gebruikt te worden. Op school / werk is dit prima. Daar is het stroomverbruik & ruimte belangrijker dan de beeldkwaliteit. Voor thuisgebruik (film, spellen, photoshop) is voor een helder en scherp beeld met de juiste kleuren (ongeacht de hoek van inkijk) een CRT scherm nog altijd onontbeerlijk vind ik zelf.

Om tot de juiste keuze te komen voor een CRT scherm, heb ik zelf eerst dit doorgelezen, zodat ik weet hoe een CRT scherm werkt en waar je op moet letten. Je wilt natuurlijk wel een CRT monitor van hoge kwaliteit!

Belangrijkste is:
• Het masker: verticale lijntjes (trinitron/diamontron), een gaatjesmasker of een kruising hiertussen. Het masker met verticale lijntjes laat het meeste licht door, is ook het scherpst en verdient dus de voorkeur.

• De grootte van een beeldpunt (dotpitch, voor trinitron monitoren is deze hoger). Hoe kleiner de dotpitch hoe scherper.

• Snelheid waarmee het elektronenkanon elektronen uitspuwt (kHz). Hoe hoger, hoe beter. Meer elektronen kost ook meer energie en bij slechte monitoren wordt het scherm onscherp. Ik wilde zelf op 1600x1200 nog op 100 Hz spelen, dus dat betekende een kanon met een snelheid van minimaal 130 KHz. Dit kan je voor elke resolutie apart uitrekenen met:
Verticale resolutie x refresh rate (x 1,05) = horizontale frequentie

Twee jaar geleden heb ik met behulp van deze twee reviews: Tomshardware en Hardwareinfo voor een IIyama scherm gekozen. De IIyama HM903DT ofwel IIyama Vision Master Pro 454. M'n broertje heeft de 903DTA versie, welke nog iets helderder is.

Met deze monitor kun je alle resoluties tot 1600x1200 op minimaal 100 Hz spelen. Hoger moet je niet gaan, omdat dit meer energie kost en het beeld onscherp wordt. Met behulp van de dotpitch en de grootte van de beeldbuis kun je uitrekenen dat boven de 1290x1000 (ongeveer, ik weet het niet meer precies), het beeld een beetje onscherp wordt. De dempingsdraden nauwelijks te zien. Je moet er echt naar zoeken op een witte achtergrond als je niet weet waar ze zitten. Het is echt een prachtige monitor en ik heb nog geen betere monitor gezien! (Betere bestaan wel, maar die zijn erg duur).

Ik verwacht zelf dat deze monitor na een jaar of 4 ingehaald wordt door de LCD techniek, maar tot die tijd ben ik er uiterst tevreden mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 14:14:
[...]

Een brilliance monitor heeft geen lightframe nodig. Vandaar dat het er niet in zit.
Mwh, Brilliance is anders dan Lightframe. Brilliance is voor een zo goed mogelijke kleurweergave, Lightframe is voor een zo helder mogelijk beeld. Er zit geen Lightframe op omdat de doelgroep er geen behoefte aan heeft.
[...]
No offence tarin, maar als ik jouw reactie lees weet ik bijna zeker dat ik totaal anders naar een monitor kijk / deze beoordeel dan dat jij dat doet. Wat voor jou goed genoeg is zal dat wellicht voor mij niet zijn. Heb je bv de convergentietest gedaan van de nokia test tool? Ik heb nog geen exemplaar 109P40 gezien die geen last van convergentiefouten had helaas.
[...]
Ik ben ook best kieskeurig op het gebied van monitoren hoor, ik heb alleen niet zoveel geld :). Mijn huidige 21" CRT (met een Trinitron FD-beelbuis, helaas niet superscherp) moet nog maar een tijdje meegaan.
Die Nokia-tool heb ik gedownload, ik zal vanmiddag (als m'n pa een tijdje achter z'n scherm heeft gezeten) het ding testen. Bij m'n eigen scherm bleek het best praktisch te zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 20:13
Je kunt op die Philips 109P40 (die dus geen Lightframe heeft), toch een soort van "Lightframe" hebben.

Gewoon in het OSD de colors op zeg 90% zetten.

Stel je wilt gaan gamen, dan hoef je eigenlijk maar 2 knopjes in te drukken in het OSD, en je hebt in mijn ogen precies hetzelfde als Lightframe, hele felle duidelijke kleuren met een hoog contrast.

Als je klaar bent met gamen zet je de kleurinstellingen gewoon weer terug.

Ik denk niet dat het kwaad kan voor je monitor, de Philips is gewoon een top of the line monitor (afgezien van de problemen), ik denk wel dat hij dat makkelijk aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de scherpte van text? Dat ze video mooi weergeven is mooi meegenomen voor tv kijken, dvd's kijken (d.w.z. je home-theatre pc) en spelletjes maar textverwerken is heel erg belangrijk. Programmeerwerk en LaTeX tikken moet niet een vermoeienis of zelfs obstakel worden door vage letters.

Ik denk al tijden aan een LG F900P maar heb nog geen plek kunnen vinden waar ik die in real-life kan bekijken! Zelfs niet na LG gemaild te hebben... die stuurden me per ongeluk een lijstje waar je de F900B kan bezichtigen. Een mening over een monitor is erg persoonlijk, vandaar dat ik het eerst zelf wil zien (voor ik 340 Euro uitgeef). Grrrb! :) waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 17:20:
Hoe zit het met de scherpte van text? Dat ze video mooi weergeven is mooi meegenomen voor tv kijken, dvd's kijken (d.w.z. je home-theatre pc) en spelletjes maar textverwerken is heel erg belangrijk. Programmeerwerk en LaTeX tikken moet niet een vermoeienis of zelfs obstakel worden door vage letters.

Ik denk al tijden aan een LG F900P maar heb nog geen plek kunnen vinden waar ik die in real-life kan bekijken! Zelfs niet na LG gemaild te hebben... die stuurden me per ongeluk een lijstje waar je de F900B kan bezichtigen. Een mening over een monitor is erg persoonlijk, vandaar dat ik het eerst zelf wil zien (voor ik 340 Euro uitgeef). Grrrb! :) waar?
Misschien dat een van deze bedrijven er eentje in een showroom hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarin schreef op 04 april 2004 @ 17:22:
[...] Misschien dat een van deze bedrijven er eentje in een showroom hebben staan?
zijn meestal webwinkels he? geen voorraad hebben is in hun voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Iva_Bigone schreef op 04 april 2004 @ 11:09:
De Samsung 957DF is niet meer echt 'courant' (staat bijv. niet meer op de Samsung site).
Alternatief is de 959NF (Natural Flat), max. res. 1920 x 1440 @ 73Hz (bij de 957 MB is de max. res. 1920 x 1440 @ 64Hz)

Persoonlijk (nog) geen ervaring met de 19" CRT schermen van Samsung, wel met aardig wat andere CRT en LCD types van dat merk, en ben er over het algemeen zeer tevreden mee (Alleen het 17" CRT instapmodel 753S is wat flets, maar de 753DFX geeft daarentegen zeer strak beeld).
Mag ik even heel hard die 959NF aanraden :Y)

Heb zelf namelijk een Samsung 753DFX en die is erg goed wat betreft beeldkwaliteit, maar als ik af en toe naar een Game Cafe ga met wat gasten die ik ken en daar achter een van die 959NF beesten ga zitten dan poep ik toch wel elke keer in mijn broek als ik zie hoe mooi het beeld is :D :+ :> O+ B) :9~

Helemaal Plat en zo Scherp dat je bijna geen Anti Aliasing en Anisotropische zooi nodig heb :P 8)

Kopen zou ik zeggen !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk anders ook eens naar Adi-monitoren. Bij mij op school hebben ze er een hele hoop, van oude tot nieuwe. Ondanks dat er veel mee gesleept wordt ziet het beeld er vaak nog piekfijn uit. Zelf ik vorige week een 17" Aid Microscan V77 gekocht die een schitterend rustig, beeld heeft met helderheid en contrast maar net op 80.

[ Voor 2% gewijzigd door AtleX op 04-04-2004 17:39 . Reden: Typo's ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:10
http://www.hardware.info/reviews.php?id=305&page=12

monitoren review ;)

Heb zelf de samsung 959nf, en bijzonder tevree.. maar is dat niet bijna iedereen met z'n eigen monitor?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 15:56
Ik heb hier net de MM904UT staan van iiyama. Ook een goed ding, zeker in vergelijking met mn oude 17' die in 1024*786 niet hoger kon als 60 Hz. De refreshrates zijn niet ontzettend hoog maar voor de prijs is het erg goed. Beeld is compleet trillingsvrij en geeft erg mooie kleuren. Als je overigens van een erg hoge brightness houdt moet je eens kijken naar dat OPQ, geeft ineens een flinke boost aan de lichtintensiteit.

Het enige nadeel wat ik hem overigens vind hebben is dat hij niet altijd zich 'herinnert' hoe het beeld moet ingesteld worden en dan moet ik het soms even bijstellen. Bij sommige spellen gebeurt dit wel eens, maar bij de meeste dingen niet. Kan overigens ook aan mij liggen want ik gebruik ook dual monitor.

Ben er erg tevreden over deze monitor, voor 280 euri is ie zeker niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

wwillem schreef op 04 april 2004 @ 14:41:

Belangrijkste is:
• De grootte van een beeldpunt (dotpitch, voor trinitron monitoren is deze hoger). Hoe kleiner de dotpitch hoe scherper.
Verklaar mij deze es ...
Nero schreef:

Helemaal Plat en zo Scherp dat je bijna geen Anti Aliasing en Anisotropische zooi nodig heb
AA etc heeft echt niets met scherpte te maken. Volgens mij weet je totaal niet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 17:41:
[...]

die is wel een beetje oud ;)
de Philips en de Iiyama staan er nog wel in, en er zijn amper niewue crt monitoren uitgekomen volgens mij de laatste tijd... tis allemaal tft tegenwoordig als er wat nieuws is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Devian schreef op 04 april 2004 @ 17:57:
[...]

de Philips en de Iiyama staan er nog wel in, en er zijn amper niewue crt monitoren uitgekomen volgens mij de laatste tijd... tis allemaal tft tegenwoordig als er wat nieuws is
In die review staat de Iiyama op de 17e plaats??? Alles wat in dit topic wordt beweerd wordt in die review onderuitgeschopt :?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27
Ik heb zelf een 109B40 (MET lightframe), die bevalt me prima. Helemaal vlak en kostte destijds E265.
Heel scherp beeld, maximale resolutie 1920*1440 op 60hz, 1600*1200 op 75hz.

Tegenwoordig is deze zeer moeilijk verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
+1 voor Iiyama HM903DTA.

Heb een hele tijd met een Philips 107s gewerkt, maar die begon ontzettend lelijke trillingen te vertonen. Niet een refreshrate probleem, maar alle verticale lijnen (scrollbars etc) werden bewegende slangetjes totdat het scherm een uur was opgewarmd. Bovendien was het dan ook pas een beetje scherp. Was ook niet op te lossen met Moire instellingen.
Omdat ik als hobby wel eens wat layout/fotosoep werk doe wilde ik geen TFT monitor (of al je drukwerk wordt lelijk), maar wel een platte beeldbuis -> Trinitron dus.
Beetje rondgeshopt en uiteindelijk een HM704UTCA gekocht (100 euro koring want het was een demo model). Bij aankomst thuis, toch niet zo retescherp als ik had gedacht. Tekst was niet lekker leesbaar, zeker in het onderste gedeelte van het scherm (onder 2e trinitron lijn). Bovendien verticale convergentiefouten, die ik niet kon oplossen want, ja geniaal, de monitor had alleen een horizontale convergentie instelling.
Iiyama klantenservice wist mij, na een gesprek met zijn technische afdeling, te vertellen dat ik deze monitor niet had moeten kopen als ik graag tekst scherp wil zien. Blijkbaar verkopen ze bij Iiyama monitoren die speciaal geschikt zijn om knipperende gekleurde vlakken te bekijken ofzo.
Terug naar Paradigit, verontwaardigd geeist dat ik 'm mocht ruilen of een andere wilde kopen. Zo gezegd zo gedaan, ik ben hardstikke blij met mn HM903DTA. Superscherp, draai meestal 1280*1024 @ 100Hz, voor ontwerpwerk 1600*1200 @ 85Hz (op een Sapphire Radeon 9800Pro btw). Al die OPQ zooi waarmee je je contrast/helderheid kan boosten vind ik een beetje onzin.
Ik ga nooit meer terug naar 17".

Als je trouwens ruim in het geld zit kan je ook een LaCie Electronblue overwegen, ook een hele mooie monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Plecky schreef op 04 april 2004 @ 18:36:
Superscherp, draai meestal 1280*1024 @ 100Hz
Mag ik vragen waarom jij voor een 5:4 resolutie hebt gekozen, terwijl je beeldscherm 4:3 is :? Meer mensen doen dat en ik heb nooit begrepen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

wwillem schreef op 04 april 2004 @ 18:41:
[...]

Mag ik vragen waarom jij voor een 5:4 resolutie hebt gekozen, terwijl je beeldscherm 4:3 is :? Meer mensen doen dat en ik heb nooit begrepen waarom.
Dat doen de mensen omdat dat de ergonomische resolutie is die word opgegeven door de fabrikant (althans bij philips).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 18:46:
Dat doen de mensen omdat dat de ergonomische resolutie is die word opgegeven door de fabrikant (althans bij philips).
Aha. En waarom is dat de ergonomische resolutie? Ik zou zeggen, kies dan 1280x960. Dat past netjes op je beeldscherm, zodat er niets vervormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
wwillem schreef op 04 april 2004 @ 18:48:
[...]

Aha. En waarom is dat de ergonomische resolutie? Ik zou zeggen, kies dan 1280x960. Dat past netjes op je beeldscherm, zodat er niets vervormt.
offtopic:
1280x1024 is een mooier getal, en als ik het zo aanzie, word er niks vervormt. Dus waarom zou je het niet nemen... Past prima in het groot, groter, grootst cultuurtje

De Philips 109P40 heeft een vlak beeld, is haarscherp, en is de goedkoopste met deze eigenschappen... waarom zou je verder zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

twinkey schreef op 04 april 2004 @ 18:56:
[...]

De Philips 109P40 heeft een vlak beeld, is haarscherp, en is de goedkoopste met deze eigenschappen... waarom zou je verder zoeken?
Omdat er nogal een boel problemen met deze monitor zijn? Ik heb er nu in totaal denk ik wel een stuk of 10 gezien, geen enkele goede.

Ik vond trouwens menig samsung scherm scherper, maar die halen vaak de refreshrates niet bij hoge resoluties.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 04-04-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 15:46

Predator

Suffers from split brain

wwillem schreef op 04 april 2004 @ 18:48:
[...]

Ik gebruik zelf thuis en op het werk 1280x1024.

Als je het gewoon bent zie je niets van die vervorming. 1280x960 vind ik maar niets.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Eizo maakt ook wel leuke Crt's

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Madrox schreef op 04 april 2004 @ 19:59:
Eizo maakt ook wel leuke Crt's
Klopt, maar dan zit je vrijwel direct boven het budget van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
-DarkShadow- schreef op 04 april 2004 @ 18:13:
[...]

In die review staat de Iiyama op de 17e plaats??? Alles wat in dit topic wordt beweerd wordt in die review onderuitgeschopt :?
ik niet weet? maar mischien omdat iedereen altijd graag zijn eigen monitor aanbeveeld en Iiyama een veel verkocht merk doordat het vooral vroeger naam gemaakt heeft. (van dat het goede monitoren zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Devian schreef op 04 april 2004 @ 20:04:
ik niet weet? maar mischien omdat iedereen altijd graag zijn eigen monitor aanbeveeld en Iiyama een veel verkocht merk doordat het vooral vroeger naam gemaakt heeft. (van dat het goede monitoren zijn)
Misschien omdat de iiyama vmp 454er uit de test van Tomshardware als beste uit kwam, samen met nog een andere - niet in NL verkrijgbare - monitor?

Maar goed, je hebt in een zekere zin wel gelijk. Iedereen kiest zijn eigen monitor als de beste. Gewoon wat reviews doorlezen is een stuk handiger.

[ Voor 15% gewijzigd door dr snuggles op 04-04-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coramoor
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-05-2022

coramoor

pyoro!

ik heb ook de vison master pro 454 van iiyama... ben er niet heel erg blij mee... want die monitor van mij heeft last van Moire ofzo, waardoor de beeld erg onrustig is...

als je niet weet wat ik met moire bedoel
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.j.hu/test.gif
als het goed is zie je strepen hier boven... en bij mij trillen ze best wel erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 20:00:
[...]

Klopt, maar dan zit je vrijwel direct boven het budget van TS.
Als het moet, ben ik best bereid om geld neer te leggen voor een monitor. maar hij moet dus wel goed zijn en een aantal jaar meegaan
tja, ff verder wil die onder de 400e blijven, niet goed gelezen dus :>

Hier is ie trouwens al iets gezakt, maar nog steeds bijna 200 euro boven zijn budget: http://hardware.kelkoo.nl/b/a/sbs/114401/3158083.html#

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Heb goede ervaringen met zowel de iiyama als de Philips, beide hebben een heerlijk trillingsvrijbeeld. Persoonlijk zit in het beeld van Philips wat meer 'leven' en is de Iiyama wat 'sterieler', waar bij moet worden vermeld dat je goed moet oppassen bij het schoonmaken van laatstgenoemde i.v.m. de gevoelige coating op het scherm.

Om de in de startpost genoemde lg f900p nog een kansje te gunnen ;)... deze monitor klaart het werk als enige zonder horizontale stabiliteitslijnen. Ben zelf van plan deze bak binnenkort te kopen.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daniel_ev schreef op 05 april 2004 @ 15:26:
[...] Om de in de startpost genoemde lg f900p nog een kansje te gunnen ;)... deze monitor klaart het werk als enige zonder horizontale stabiliteitslijnen. Ben zelf van plan deze bak binnenkort te kopen.
Ga je em dan eerst bekijken ergens? of doe je het op de gok?
Mij lijkt 't namelijk ook wel wat die monitor te ownen maar ik wil em eerst zien.
Als ie text scherp weergeeft wil ik em wel. Die flat tension mask zonder irritante trinitron/diamondtron draadjes (tension wires) overtuigt me al bijna.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Belangrijkste is:
• Het masker: verticale lijntjes (trinitron/diamontron), een gaatjesmasker of een kruising hiertussen. Het masker met verticale lijntjes laat het meeste licht door, is ook het scherpst en verdient dus de voorkeur.

• Snelheid waarmee het elektronenkanon elektronen uitspuwt (kHz). Hoe hoger, hoe beter. Meer elektronen kost ook meer energie en bij slechte monitoren wordt het scherm onscherp. Ik wilde zelf op 1600x1200 nog op 100 Hz spelen, dus dat betekende een kanon met een snelheid van minimaal 130 KHz. Dit kan je voor elke resolutie apart uitrekenen met:
Verticale resolutie x refresh rate (x 1,05) = horizontale frequentie
ik geloof dat je bij sommige monitoren ook 2 zo'n streepjes in het beeld hebt lopen he.

ik verwijs naar Deathchant in "Aankoop Philips 109P20, waar op te lette..."

hierin geef ik aan dat ik graag de 109P20 wilde hebben.

Ik probeerde eens middels jouw berekeningen die van de 109P20 te testen.

Verticale resolutie x refresh rate (x 1,05) = horizontale frequentie zou dan zijn
1024x (104HZx1,05) = 111820,8 ........

Deze 109P20 kan 104HZ aan bij 1280x1024 staat er...........
Of ik snap het ff niet :?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 22:22
Ik heb een Nec-Mitsubishi 930SB
hoor/zie zelden wat over deze monitor, maar ik kan je zeggen dat het beeld echt super goed is
1280x1024@100
1600x1200@85
1920x1440@60 (max reso)

heeft een SuperBright Diamantron met een 0.24 dotpitch

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27756/thumb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Bramster op 05-04-2004 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

De P20? Die wordt toch al heel lang niet meer verkocht? Ik dacht dat dat de voorganger is van de P40. Op de philipssite staat ook niets over een P20. Waarom een oude monitor kopen (de P40 is er echt al een hele tijd) die niet meer word geleverd? Pas op met garantie / reparaties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

o nee ? Hm..........ik zie ze wel nog bij philips.nl onder monitoren hoor.
Ik zie ze ook nog op tweakers pricewatch en zie iedereen er nog over praten :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik heb zelf een Sony multiscan E530.
Hoewel hij geen 19 maar 21" is zou ik toch aanbevelen ff rond te kijken of je deze voor een redelijke prijs kan krijgen... heb mijne destijds in de lokale computerwinkel gekocht voor maar € 325 (wel n.a.v een topic op GoT)

Erg fijn beeld, lekker groot, geen moire (teste trilde ieg niet zopas :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 16:31:
o nee ? Hm..........ik zie ze wel nog bij philips.nl onder monitoren hoor.
Ik zie ze ook nog op tweakers pricewatch en zie iedereen er nog over praten :)
Waar vind jij de p20 nog bij philips op de site dan? Heb je een linkje?
Persoonlijk hoor ik echt niemand over de P20; over de P40 zeker wel.

Ik kan de p20 alleen nog maar via de search vinden. In de pricewatch vind ik ook maar 1 adres die hem nog heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 05-04-2004 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb afgelopen vrijdag bij Inmac.nl een zwarte 19" CRT besteld van Viewsonic voor € 280,- incl. verzending, namelijk de Viewsonic G90f+b. Tomshardware had 12 19" monitoren getest en aan de hand daarvan heb ik gekozen voor de Viewsonic G90f+b. Alleen die klote levertijd van 3 weken, anders kon ik tenminste zelf zeggen wat ik ervan vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 05-04-2004 16:48 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Link naar tweakers: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/51/top

Type maar eens bij de search van GoT 109P20 in, zie je genoeg topics, ook recentelijke.
Als die zo super oud is en niet meer leverbaar, waarom is hij dan in deze tijd zo supergoed en waarom is hij dan nog zo duur? Je zou verwachten dat een monitor van een jaar oud alweer "achterhaald" is qua kwaliteit en prestatie

BTW, de link naar de philips site was enorm lang. dus www.philips.nl -> pc stuff -> monitoren -> zoeken "109P20"

[ Voor 34% gewijzigd door Deathchant op 05-04-2004 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriskonijn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07-2016

Shadow mask beeldbuizen hebben doorgaans een kleinere dot pitch zoals je al aangeeft. Het is dus niet geheel logisch dat aperture grill beeldbuizen (trinitron etc) dus scherper zijn. Shadow mask beeldbuizen hebben doorgaans meer beeldpunten, hoewel aperture grill beeldbuizen door hun doorgaans hogere lichtopbrengst een beter contrast hebben. Echter zijn de individuele pixels bij aperture grill buizen niet verticaal gescheiden, wat ten koste kan gaan van scherpte.
Beide typen beeldbuizen hebben voor- en nadelen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan shadow mask, maar veel fabrikanten niet. Veel schermen met een hoge horizontale frequentie worden alleen met aperture grill beeldbuizen uitgerust.
Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 16:18:
Verticale resolutie x refresh rate (x 1,05) = horizontale frequentie zou dan zijn
1024x (104HZx1,05) = 111820,8 ........

Deze 109P20 kan 104HZ aan bij 1280x1024 staat er...........
Of ik snap het ff niet :?
De berekening klopt en volgens de specificaties van Philips heeft deze monitor inderdaad een maximale horizontale frequentie van 111 kHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op 04 april 2004 @ 13:50:
Ik ben een rasechte CRT addict. Ik bekijk en bewerk veel foto's op mijn monitor en de foto's moeten er op de monitor hetzelfde uitzien als op papier, anders ben je hulpeloos in Photoshop.
Ik zit momenteel achter een 19" waarvan de coating is weggespoeld door de schoonmaakster, dus ik ben ook op zoek naar een nieuwe 19" of 21" CRT. Maar het grote probleem is eigenlijk dat ik de afgelopen 5,5 jaar 3 CRT's heb versleten. Twee daarvan waren zelfs totaal uitgefikt. Gelukkig viel het twee keer binnen de garantie. Maar ik ben dus bang dat als ik een nieuwe monitor heb gekocht, deze na een jaar uitfikt ofzow. En dan heb ik dus geen garantie meer.
Ik heb liever een goede 19" dan een brakke 21", dus ik hou dit topic in de gaten.
als ie na 1 jaar verrot gaat is dat toch nog binnen de garantie, vooral als je een beetje fatsoenlijk merk neemt. Op m'n Philips 17" heb ik dacht ik 3 jaar on-site garantie (zonder garantieregelingen enzo).

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 16:56:
Link naar tweakers: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/51/top

Type maar eens bij de search van GoT 109P20 in, zie je genoeg topics, ook recentelijke.
Als die zo super oud is en niet meer leverbaar, waarom is hij dan in deze tijd zo supergoed en waarom is hij dan nog zo duur? Je zou verwachten dat een monitor van een jaar oud alweer "achterhaald" is qua kwaliteit en prestatie

BTW, de link naar de philips site was enorm lang. dus www.philips.nl -> pc stuff -> monitoren -> zoeken "109P20"
Het model is niet meer leverbaar omdat de 109P40 als opvolger is gekomen. Het linkje in de pricewatch wijst maar naar 1 leverancier die waarschijnlijk nog een partij oude monitoren op de kop heeft getikt. Daarom kom je hem bij Philips alleen nog maar via de search tegen, het is geen lopend model meer. Anders bel je toch even met Philips, die zullen je precies hetzelfde vertellen. Check bijvoorbeeld dit topic: Verschil Philips 109P20 vs. 109P40? van 23 mei 2002. Toen werd de p20 al opgevolgd door de P40 namelijk. De p20 is op zich niet achterhaald qua prestatie omdat vrijwel geen enkele product nog met echt nieuwe technieken komt wat betreft crt.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 05-04-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:17:
[...]

als ie na 1 jaar verrot gaat is dat toch nog binnen de garantie, vooral als je een beetje fatsoenlijk merk neemt. Op m'n Philips 17" heb ik dacht ik 3 jaar on-site garantie (zonder garantieregelingen enzo).
Ik wil dus ook minimaal 3 jaar garantie.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-08 13:48

Robinski76

The one and only

waarom mis ik hier een sony??? draai zelf al jaren met volle tevredenheid met een Multiscan420GS en echt nooit probs mee gehad.

is overigens een trinitron. En heb hem nu een jaar of 6, 7.

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Ga je em dan eerst bekijken ergens? of doe je het op de gok?
Eerst kijken natuurlijk; speakers, monitoren en muizen etc zijn allemaal zo persoonlijk. Van speakers zijn er tenminste nog talloze reviews op internet te vinden, maar die over monitoren zijn schaars. Juist daarom gewoon even een MyCom of Mediamakrt binnenwandelen en de verschillende indrukken op je laten inwerken... (om vervolgens de monitor van je keuze via de Pricewatch voor tweederde van de prijs bij je thuis te laten bezorgen :*)

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dan is Philips wel goed. Kep alleen maar goeie dingen gehoord over deze.
De 109P40 wat jij zegt, is idd de opvolger. Maar volgens dat linkje van 109P20 vs. 109P40 blijkt dat de 109P40 alleen wat extra aansluitingen heeft (maar wel goedkoper is :?)

Een andere persoon zegt dat de 109P40 lightframe techniek gebruikt wordt dat op zich niet beter is dan de Brilliance techniek.

109P20 -> mooiere kleuren, hogere refreshrates conclusie: beter bij beeldbewerkingen
109P40 -> helderheid bij games, meer aansluitingen conclusie: beter bij games.

Als dit echt de enige verschillen zijn, koop ik me de 109P20. Helderheid kun je zelf ook aanpassen.

Bovendien kan mijn lokale pc boer wel deze monitor leveren.
trouwens wel raar dat de CRT technieken in 2002 dan nog steeds hetzelfde zijn dan die van nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 05-04-2004 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:00
Iiyama 903DT(A) !!!

Pracht monitor... Ik had hem in het verleden, heb hem alleen weggedaan omdat ik een kleinere monitor wou. Dus ik heb nu een 19" TFT.

Als er een 19" CRT monitor is die alle andere 19" CRT's overtreft is het die wel. 1600x1200 op 100Hz heb ik geen enkele andere 19" CRT zien doen, en dan nog zo scherp en rustig kijken voor je ogen.

Ik ken naast mezelf nog 2 vrienden en m'n zus die ook een 903DT(A) hebben, en er alleen maar blij mee zijn. Iedereen die die monitor ook een keer ziet op een lan of ergens anders zegt altijd of "jeetje wat klein kan je het nog wel lezen" (de noobs die geen die hard high res zijn gewend :+ ) ) of "jeetje wat een mooie kwalliteit" ...

Als ik nu om de 1 of andere reden terug zou moeten gaan naar een CRT dan zou ik absoluut weer voor die Iiyama gaan.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 18:28:

Een andere persoon zegt dat de 109P40 lightframe techniek gebruikt wordt dat op zich niet beter is dan de Brilliance techniek.
De 109P40 heeft geen lightframe technieken en is gewoon de opvolger van de P20. Check voor je de oude P20 koopt eerst hoe het zit met garantie en eventuele reparaties.

Kan de lokale pc boer de P20 uberhaubt leveren? De monitor zit niet meer in het assortiment en zal dus uit een oude partij komen . het is aan jezelf hoe erg je dat vind. Ik wist het wel en ging zeker niet voor de P20. Waarom deze duurder is kan ik je niet verklaren (waarschijnlijk blijft hij daarom ook staan).

Het is niet raar dat de crt technieken van 2002 het zelfde zijn omdat alle ontwikkelingen zich op het lcd vlak voordoen. Vrijwel geen enkele producent stopt geld in het ontwikkelen van nieuwe crt technieken op een paar gespecialiseerde zaken na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 18:28:
[...]
109P20 -> mooiere kleuren, hogere refreshrates conclusie: beter bij beeldbewerkingen
109P40 -> helderheid bij games, meer aansluitingen conclusie: beter bij games.
[...]
Neej:
109P20 -> goede kleurweergave, hoge refreshrates => beter bij beeldbewerken
109P40 -> goede kleurweergave, hoge (hogere?) refreshrates, meer aansluitingen=> beter bij beeldbewerken
109B50 -> hogere helderheid => beter bij games

[ Voor 9% gewijzigd door Tarin op 06-04-2004 00:21 . Reden: Sorry Bor, ik was halverwege m'n post aan het editten en was de p40 vergeten ;). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Deathchant schreef op 05 april 2004 @ 16:18:
ik geloof dat je bij sommige monitoren ook 2 zo'n streepjes in het beeld hebt lopen he.

Ik probeerde eens middels jouw berekeningen die van de 109P20 te testen. Deze 109P20 kan 104 Hz aan bij 1280x1024 staat er.

Verticale resolutie x refresh rate (x 1,05) = horizontale frequentie zou dan zijn: 1024x (104HZx1,05) = 111820,8.
Uit die berekening komt dus netjes 111820 Hz = 111,8 KHz :).

Een shadowmask monitor:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/achtergronden/000022-02.jpg

Alle aperture grill / trinitron / diamontron (drie benamingen voor hetzelfde type monitor) hebben allemaal vertikale lijnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/achtergronden/000022-03.jpg
Om die lijnen zo stabiel mogelijk te houden, zijn ze onderling verbonden met twee dempingsdraden. Deze zitten op 1/3 en op 2/3 van je scherm. Geef maar eens een zachte tik tegen je scherm. Wanneer je een aperture grill beeldbuis hebt, zie je de lijntjes tegen elkaar aan gaan. Bij oude type aperture grill monitoren waren deze lijnen vrij duidelijk zichtbaar. Bij nieuwe types nauwelijks meer.

Lees hier even de werking van een CRT monitor door zou ik zeggen. Blader er gewoon eens doorheen en je kent al snel de basis begrippen.
Chriskonijn schreef op 05 april 2004 @ 17:02:
[...]
Beide typen beeldbuizen hebben voor- en nadelen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan shadow mask, maar veel fabrikanten niet. Veel schermen met een hoge horizontale frequentie worden alleen met aperture grill beeldbuizen uitgerust.
Ik heb zelf alleen maar aperture grill (trinitron/diamontron) monitoren gehad vanwege de kwaliteit.

Alle shadow mask monitoren die ik heb gezien waren een stuk doffer en onscherper dan aperture grill monitoren. Wat je daarbij ook heel vaak ziet, is dat ze uitzetten of krimpen wanneer je wisselt tussen zwart en wit beeld.

De plek waar je echt mega slechte monitoren tegenkomt, is op school. Daar staan meestal schermen welke alle nadelen in zich hebben die er zo'n beetje te bedenken zijn :+). Ik raad verder iedereen aan die nog nooit een aperture grill beeldscherm heeft gezien, om deze eens te gaan aanschouwen bij de dichtbijzijndste computer winkel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Is de Iiyama HM903DTA Vision Master Pro 454 19" ook in zwart verkrijgbaar?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Tarin schreef op 05 april 2004 @ 19:07:
[...]

Neej:
109P20 -> goede kleurweergave, hoge refreshrates => beter bij beeldbewerken
109P40 -> goede kleurweergave, hoge (hogere?) refreshrates, meer aansluitingen=> goed bij beeldbewerken
Hoe kom je hier nu weer bij? Volgens deze stelling is de p20 beter bij beeldbewerken dan de p40 die alleen maar "goed" is bij beeldbewerking?

Volgens mij slaat dit nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik vind het wel goed dat iemand me even gewaarschuwd heeft over het feit dat het een oude partij zou komen.

Bedankt voor het uitleggen van trinitron/aperture grill/diamondtron.
Als er idd geen lightframe techniek is en er werkelijk geen tot weinig verschil is en de 109P20 ook nog eens uit de oude partij komt, ga ik voor de 109P40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Je kunt zowiezo bij de lokale pc boer vragen of ze uberhaubt de p20 kunnen leveren. Dan heb je zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

die heb ik om 18:00 vandaag gebeld en kon ze leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Heb je nog gevraagd wat zij er van wisten dan? Op zich vind ik het interessant dat ze hem nog wel kunnen leveren maar zou toch voor het huidige model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hij wist nog niet veel, had wel tevreden klanten. Hij moest zelf ook even info zoeken voordat ie em zou bestellen.

Ik ga die 109p20 niet bestellen, ik ga denk ik toch voor de nieuwere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Om die lijnen zo stabiel mogelijk te houden, zijn ze onderling verbonden met twee dempingsdraden. Deze zitten op 1/3 en op 2/3 van je scherm. Geef maar eens een zachte tik tegen je scherm. Wanneer je een aperture grill beeldbuis hebt, zie je de lijntjes tegen elkaar aan gaan. Bij oude type aperture grill monitoren waren deze lijnen vrij duidelijk zichtbaar. Bij nieuwe types nauwelijks meer.
Idd, met als enige verschil dat die lijnen niet alleen beter zijn weggewerkt, maar tegenwoordig ook hoger (= verder uit het zicht) kunnen worden geplaatst, namelijk op 1/4 en op 3/4. En er zijn nu dus zelfs zogenaamde Flatrons, zoals van LG, waarbij die lijnen er helemaal niet meer zijn.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
daniel_ev schreef op 05 april 2004 @ 21:52:
En er zijn nu dus zelfs zogenaamde Flatrons, zoals van LG, waarbij die lijnen er helemaal niet meer zijn.
Jep, een slotted mask grill wordt dat genoemd. Soort kruising tussen de aperture grill en de shadow mask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

bore de wolf, je beveelt mij toch de 109P40 aan, ik heb verschillende topics hier gelezen en zie toch dat deze monitor ook veel fouten geeft. Convergentie fouten e.d. Jij hebt zelfs slechte ervaringen ermee.
Kep nog geen topic gelezen met slechte ervaringen over de 109P20, godver ben echt aan het twijfelen nu 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 05-04-2004 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ook hier dan nog maar een keer (ook voor de rest):

Ik beveel je de P40 absoluut niet aan. Dat heb ik ook nergens gezecht. Ik zou alleen wel voor de P40 gaan als ik de keuze tusse nP20 / P40 moest maken. Zelf heb ik al lang geen P40 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ja ik moet nog eens goed uitzoeken wat nu de exacte verschillen zijn tussen P20/P40.

Als de techniek van de P40 toch hetzelfde is en dezelfde refreshrates&reso's............
ik ga hem wel in de winkel testen. Eerst even de garantievoorwaarden van Philips zoeken, dan die van de winkel zelf.

De pc-boer in de winkel raadde mij ook aan om eens te kijken naar Samsung CRT's en NEC CRT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

op de website van samsung:
http://www.samsung.com/nl...f.asp?page=Specifications

SChijnt ook goed te zijn :)

Maar eigenlijk he, kun je honderden reviews lezen, als jij de monitor in de winkel gewoon test op alle reso's en frequenties en hij is goed, dan is het toch geen probleem.
Elke monitor kan problemen hebben of niet, ieders ervaring is weer anders.

De Iiyama HM903DT Vision Master Pro was mijn allereerste keus en t.o.v. de Philips zijn de specs beter en zal hij niet onderdoen aan welke 19" CRT monitor dan ook.

Het is gewoon erg moeilijk om een afweging te maken als je alle reviews van iedere potentiele kandidaat naast elkaar legt.

Over Iiyama is een heel klachtentopic, maar over de philips ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hou je toch, maar ik ben behoorlijk tevreden over mijn iiyama HM903DT A, zeer helder en trilt weinig. Ook zeer geschikt voor films, kijk dan ook al m'n dvds erop.

Ben wel aan het overwegen een 21 inch te gaan kopen, nog ietsjes meer ruimte is wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 07-10 22:55

Zeror

Ik Henk 'm!

Heb zelf een samsung syncmaster. Hier heb ik nooit problemen mee. Geeft heel helder beeld, al zeg ik het zelf.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook de DT-A van IIYAMA: impressies v mezelf : superzalig beeld, 100% flat, en ware kleuren. Alles wordt duidelijker en beter weergegeven. Ook die USB poorten zijn superhandig. maar liefst 4 extra :)

minpunten: - Als screen uitvalt bij automatische screensaver duurt het een tiental seconden eer hij weer aanschiet als je je muis beweegt onzo.
- De lijntjes op 1/4 en 3/4 gedurende de eerste 2 dagen. Daarna zag ik ze niet meer, ze verdwijnen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 07-10 22:55

Zeror

Ik Henk 'm!

wwillem schreef op 04 april 2004 @ 18:41:
[...]

Snap ik ook nog steeds niet. Ik draai m'n beeldscherm op 1024*960.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Bor_de_Wollef schreef op 05 april 2004 @ 23:23:
Ook hier dan nog maar een keer (ook voor de rest):

Ik beveel je de P40 absoluut niet aan. Dat heb ik ook nergens gezecht. Ik zou alleen wel voor de P40 gaan als ik de keuze tusse nP20 / P40 moest maken. Zelf heb ik al lang geen P40 meer.
offtopic:
't Klinkt misschien lullig, maar mag ik vragen wat voor monitor jij nou wel hebt dan ?

Ik kan me herinneren uit dat convergentieproblemen topic dat er iemand met een slechte 109P40 een 201P40 had gekregen, bij omruilen, was jij dat?

Wat betreft een advies over welke monitor, we kunnen hier wel van alles gaan aanbevelen, maar je kunt beter zelf even naar de winkel om een aantal exemplaren, want blind vertrouwen op wat er gezegt word, vind ik een beetje link... Ook al zeg ik dat de P40 voor mij het beste is :+

Toen ik in de winkel de Philips 109P40 naast andere 19 inch modellen zag staan (waarvan ik het merk niet meer weet), vond ik die gewoon de beste die er tussenstond. Kijk dus zelf ook is in de winkel zou ik zeggen.
Pagina: 1 2 Laatste