Geluidsformaten TV-zenders

Pagina: 1
Acties:

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik heb sinds een paar weken ook een surround set (Harman-Kardon AVR 330 + Infinity Primus 5.1 speakers) en ben nog steeds op zoek naar de ideale instellingen. Een van de dingen waar ik tegenaanloop is de instelling van het gewone (stereo) TV-geluid.

Nu weet ik dat er hier in het forum al vele vragen over stereo in combinatie met surround opstellingen te vinden zijn. Maar een ding kon ik niet vinden en dat is een overzicht van de verschillende geluidsformaten waarin de TV-zenders uitzenden.

Een medewerker van de HIFI-winkel waar ik mijn set gekocht heb beweerde bijv. dat TMF altijd in Dolby Pro Logic uitzendt. Klopt dit? En weet iemand in welk formaat de andere TV-zenders uitzenden? Of verschilt dit per uitgezonden programma?

What's the speed of Dark?

• lzandman
  • Niet online
Niemand? :/

Verwijderd

tmf pomt het geluid op tot een soort super stereo en daardoor klinkt het erg goed en ruimtelijk op een reciever met Dolby Pro Logic.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
Alles wordt door elkaar gebruikt. Het hangt er maar net van af welk materiaal ze krijgen aangeleverd. Er wordt in de basis stereo gebruikt, maar Dolby Pro-Logic kun je ook via stereo vervoeren (de decoder kan de surround er dan zelf uit halen). Als TMF dus een videoclip heeft met dolby prologic mixage dan hoor je dat thuis ook. Nu wil het zo zijn dat bijzonder veel uitgezonden clips een dergelijke mixage hebben dus vandaar dat TMF veel in prologic is.

Maar ook andere zenders kunnen er wat van. Natuurlijk veel films in prologic, maar ook reclames, aankondigingen en zelfs dat korte stukje wanneer de reclame begint. Dit is gewoon bij iedereen verschillend.

Welke instelling je wilt gebruiken is dus aan jezelf. Zet je 'm op prologic dan krijg je prologic wanneer dit wordt uitgezonden en gewoon stereo wanneer het stereo is (waarbij al het mono geluid naar de center wordt verstuurd). De voorste 3 speakers worden dan gebruikt. Wil je alleen de voorste 2 speakers gebruiken, dus links en rechts zonder de center, dan zet je 'm op stereo. Persoonlijk vindt ik muziek in prologic niet mooi klinken (zoals dat op tmf wordt uitgezonden).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• lzandman
  • Niet online
En is dat dan in ProLogic II? Ik heb nl. de beschikking over Dolby ProLogic, Dolby ProLogic II en Dolby Stereo (en nog zo'n twintig andere formaten...)

Ik vind Harman Kardon's eigen Logic 7 ook wel lekker klinken. Uiteindelijk zal het wel een kwestie zijn van persoonlijke smaak...

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 14:55

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Het gaat niet om een kwestie van smaak. Voor jou is het natuurlijk fijn als het goed klinkt, maar de bedoeling van een bepaald formaat, zoals proLogic, is natuurlijk om een extra kanaal toe te voegen. Als je er dan een ander formaat uit probeert te halen (is dat logic 7 net iets als proLogic, een extra kanaal verstopt in 2 andere?) dan krijg je natuurlijk wel geluid, en misschien wel mooi ook, maar nooit het origineel.

Over tv-geluid: meestal staat het in de gids als in een formaat wordt uitgezonden anders dan stereo. Dat is dan (volgens mij altijd) prologic, omdat het tv-formaat dat wij gebruiken nu eenmaal maar twee geluidskanalen ondersteunt.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• lzandman
  • Niet online
Dr Nix schreef op 05 april 2004 @ 21:32:
Het gaat niet om een kwestie van smaak. Voor jou is het natuurlijk fijn als het goed klinkt, maar de bedoeling van een bepaald formaat, zoals proLogic, is natuurlijk om een extra kanaal toe te voegen.
Ja, daar heb je gelijk in :)
is dat logic 7 net iets als proLogic, een extra kanaal verstopt in 2 andere?
Lees HK's propaganda maar eens: Logic 7 Explained (PDF)
Over tv-geluid: meestal staat het in de gids als in een formaat wordt uitgezonden anders dan stereo.
Ik zal er eens op letten. Bedankt! :)

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Ik merk dat er nogal wat onduidelijkheid is over de verschillende surroundstanden.
Daarom probeer ik het een en ander te verklaren hiero.

Bij 5.1 Dolby digital (of 7.1) is er zoals de naam al impliceert voor ieder kanaal een apart geluidsspoor. Dus voor de 5 speakers en .1 voor de sub omdat ie zelf aktief is. ( dolby digital is een compressie van 1:12 terwijl dts 1:4 is)
Bij dolby surround pro logic is er sprake van 3 kanaals geluid. Dit is 1 kanaal voor links, 1 voor rechts en 1 voor de achterspeakers. Dit betekent dus dat het geluid achter mono is. Vandaar dat pro logic in mijn oren in elk geval slecht klinkt, ook al is het in suround opgenomen. Om nu dat enorme gat tussen pro logic en dolby digital te dichten hebben ze pro logic II ontwikkelt dat achter een soort pseudo stereo levert. Klinkt al veel beter, maar is bij uitstek geschikt voor film etc.
5 channel stereo (of 7 channel) is absoluut het mooiste voor muziek in ruimtelijke opstelling, het vershil is namelijk dat alle speakers hetzelfde doen. Dit is voor film dus minder, maar voor muziek absoluut top.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
(trouwens, met die versterker kun je volgens mij de 2 extra kanalen in een multi room opstelling gebruiken. is ook top. _/-\o_

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Wolfjemidas schreef op 06 april 2004 @ 18:29:
[...]
5 channel stereo (of 7 channel) is absoluut het mooiste voor muziek in ruimtelijke opstelling, het vershil is namelijk dat alle speakers hetzelfde doen. Dit is voor film dus minder, maar voor muziek absoluut top.
[...]
Voor muziek is stereo, en dat moet je ook zou houden. Klinkt het niet, dan heb je een speaker-miskoop gedaan! Anyway, dat is mijn mening :+

Voor films op TV geld gewoon dat het meestal DPL is, en kun je gewoon DPI (II) kiezen. Vind je logic 7 beter klinken, neem je dat gewoon...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• lzandman
  • Niet online
Wolfjemidas schreef op 06 april 2004 @ 18:29:
Ik merk dat er nogal wat onduidelijkheid is over de verschillende surroundstanden.
Daarom probeer ik het een en ander te verklaren hiero.
Bedankt, maar de details van al die surroundformaten had ik al elders op het internet gevonden.
5 channel stereo (of 7 channel) is absoluut het mooiste voor muziek in ruimtelijke opstelling
Dat ben ik niet met je eens. Gewoon stereo vind ik dan het beste. Bij 5-kanaals stereo krijg je juist dat de speakers elkaar gaan tegenwerken (vanwege minieme afstand/delay-verschillen?). Ik vind het alleen ideaal tijdens feestjes, dus als de woonkamer volgepakt is met allerlei mensen :D
(trouwens, met die versterker kun je volgens mij de 2 extra kanalen in een multi room opstelling gebruiken. is ook top. _/-\o_
Klopt. Maar daar begin ik (nog) maar niet aan. Ik koop er nog liever twee satellietjes bij, zodat ik een 7.1 opstelling krijg 8-) Bovendien zou ik dan die twee extra speakers eigenlijk naar de eerste verdieping moeten halen, maar dan moet je 'm vanaf daar ook kunnen bedienen. HK biedt wel de mogelijkheid een extra infrarood-oog op je receiver aan te sluiten, maar dat vind ik zo primitief. Ik verbaasde mij eigenlijk uberhaupt dat het via infrarood ging. Ik dacht dat al die duurdere versterkers wel remote's op basis van radiosignalen hadden.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27
lzandman schreef op 06 april 2004 @ 23:51:Ik dacht dat al die duurdere versterkers wel remote's op basis van radiosignalen hadden.
Dat zou nogal handig zijn als de buurman toevallig dezelfde receiver heeft als jou :+
Verder kan ik ook geen enkele reden verzinnen waarom ze nog IR gebruiken :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• lzandman
  • Niet online
Wormaap schreef op 06 april 2004 @ 23:57:
Dat zou nogal handig zijn als de buurman toevallig dezelfde receiver heeft als jou :+
Dat valt toch wel op te lossen. Gewoon met andere frequenties of met een soort van id-code die voor elk commando wordt verstuurd. Moderne autosleutels hebben toch ook allemaal een verschillende code. En die werken ook vaak met radio.

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Tsja, ik moet bekennen dat ik even geen rekening had gehouden met de audiopuristen onder ons. Stereo is voor velen het mooiste, maar het ging hier over de surround standen. Ik wilde dus ook niemand beledigen door te vermelden dat surround boven stereo gaat.
(mijn bescheiden mening is dat surround mooier is bij muziekstukken met hoge zang, je krijgt dan een heel difuus beeld, hetgeen ik wel mooi vindt) :+ O-)
Pagina: 1