Toon posts:

Tulpaansluiting op Philips speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik Hercules XPS 2.100 speakers op mijn pc zitten, en deze bevallen, behalve de woofer, maar matig. In eerste instantie was ik van plan om nu een goed 5.1 systeem te kopen, maar toen zag ik ineens de prachtige, vrijwel ongebruikte philips speakers staan.
De kabels van de speakers zijn aan het uiteinde gestript en zitten met speciale klemmetjes vast aan de versterker (volgens de handleiding zijn deze van het type click fit). Mijn vraag is nu of ik hier op een of andere manier tulpaansluitingen kan zetten zodat ze als 4.1 systeem op mijn hercules game theater xp passen.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Dat ligt eraan;

Is de output van dat terratic ding versterkt?

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm......er lopen nu van mijn audiorack 2 tulpkabels (links en rechts) naar mijn woofer, daar zitten weer 2 outputkabels aan die naar de satellites lopen. ik neem aan dat dat betekent dat de outputs niet versterkt zijn? kan er verder niets over vinden in de handleiding.

edit: die 2 outputkabels zijn ook tulp

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 17:31 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Als 4.1 zou ik niet doen (het is dan ook geen 4.1 maar 2.1 (2.0) met 4 speakers en een sub). Je kunt twee tulpstekkers halen bij een gemiddelde electronicazaak (van die plastic zelfbouw dingen), zet die op je luidsprekerdraad en sluit ze aan op de hercules subwoofer. Het is alleen even een kwestie van voorzichtig proberen, de gevoeligheid en impedantie zal waarschijnlijk anders liggen vergeleken met die kleine hercules dingetjes en de versterker gaat daar anders mee om. (voor normaal luistervolume kom je niet zo snel boven de 1W uit)

Nog een andere oplossing is die andere versterker gebruiken voor de philips speakers en die aansluiten op je geluidskaart.

/edit: Die uitgang op je subwoofer is dus versterkt

[ Voor 4% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-04-2004 17:35 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Misschien was ik niet helemaal duidelijk :P Die woofer gaat waarschijnlijk samen met mijn 2.1 systeem verkocht worden, ik wilde eigenlijk de speakers direct op mijn hercules audiorack (wat dus bij mijn kaart hoort) aansluiten. De kaart ondersteunt maximaal 7.1, dus het leek me wel mogelijk om er een 4.1 systeem van te maken, aangezien alle speakers apart kunnen worden aangesloten. Ik begrijp nu dat er wat problemen met de versterking kunnen zijn.....kan iemand me hier iets meer over vertellen? ik ben wel een audiofiel (daarom gaat die lelijke 2.1 ook de deur uit), maar van de technische details weet ik niet echt veel ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Heel simpel eigenlijk, je hebt gewoon een versterker nodig. Dat heb je altijd nodig wil je speakers op een geluidskaart aansluiten (met uitzondering van wat oudere modellen die een mini versterker aan boord hebben).
Bij PC speakers zit deze al ingebouwd, meestal in de subwoofer of nog een aparte in een van de frontspeakers (of een los kastje of whatever).

Die philips speakers moet je dus ook op een versterker aansluiten. Heb je een simpele stereo versterker dan krijg je 2.0 (dus een linker en rechter kanaal). Heb je 2 stereo versterkers en 4 speakers dan kun je 4.0 creeëren (maar dan moet je van de voorste twee en achterste twee het volume apart regelen, niet heel ideaal maar makkelijk aan te wennen). Heb je een 5.1 receiver dan heb je dus 5.1.
Wat in ieder geval niet kan is 4.0 met één enkele stereo versterker, ookal kun je daar 4 speakers op aansluiten. Dan krijg je gewoon dubbel stereo, het geluid wat uit linksvoor komt, komt ook uit linksachter (kan leuk zijn voor muziek indien je beslist meerdere speakers wilt gebruiken, maar dus niet voor surround in films).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1