dag mede tweakers ik heb misschien een rare vraag. ik wil graag me boxen ophangen maar dan op zijn kop. ja het is voor mij handiger om zo te monteren ghehe
maar, kan dat wel of heeft het heel vee effect op me geluid???
Voor mij part leg je ze plat als ze maar gewoon links en rechts staan, dat klinkt t beste, maar t maakt in princiepe totaal niet uit hoe je boxen staan/liggen etc
Boeit gene ene fuk
Als je ze met de drivers omlaag hangt zijn ze íets minder belastbaar (dus zeg maar plat zodat ze tegen de vloer op spelen) omdat de speakers dan al een beetje een 'uitslag' hebben, maar voor de rest.... Op de kop boeit geen ruk.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Huh
Serieus ?? Dacht altijd dat alleen of Horizontaal (links/rechts gekanteld.....) of Verticaal met Woofer beneden mocht ??
Weer wat geleerd
Weer wat geleerd
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Het is wel zo dat je speakers anders gaan klinken als jij ze op gaat hangen.
Ik heb zelf me speakers aan een betonne muur gehangen(2x450watt
)
Maar de bas is wel voor een deel verloren gegaan
Die dreunt nu namelijk niet meer door/over de vloer
Maar dit heb ik ondertussen al opgelost met subs
Ik heb zelf me speakers aan een betonne muur gehangen(2x450watt
Maar de bas is wel voor een deel verloren gegaan
Die dreunt nu namelijk niet meer door/over de vloer
Maar dit heb ik ondertussen al opgelost met subs
Het enige waar je op moet letten is dat de tweeters op oorhoogte zitten. Dat zorgt namelijk voor optimaal geluid, voor woofers is dit veel minder belangrijk.
hmm, ik net me boxen ff omgedraaid maar nu hoor ik het geluid ondersteboven
hoe kan dat ?
I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Wat volgens mij wel uitmaakt, is of je de tweeters aan de binnen kant legt (dus als je links en rechts een box hebt, dat dan de tweeters dicht bij elkaar liggen of van elkaar af). Het is volgens mij beter om de tweeters zo ver mogelijk uit elkaar te leggen, omdat je vooral door de tweeters stereo geluid krijgt. De woofers maken niet zoveel uit. die hoor je toch wel. Maar ondersteboven of niet maakt echt niets uit.
Jammer, maar het maakt wel uit.
De vraag is of je het gaat horen, de verschillen zijn niet zo groot.
In principe zijn bij goede luidprekers de filters zo ontwikkeld dat de fase waarin de woofer en de tweeter zich bevinden op (en nabij ) het crossover punt gelijk. (fase coherent)
Daarom hebben sommige luidsprekers ook schuine baffles (de voorkant helt naar achter) of is de tweeter onder de woofer geplaatst. In sommige gevallen is de tweeter ook verder naar achter geplaatst.
Of je er last van hebt als je ze aan het plafond ondersteboven hangt ten opzichte van normaal aan het plafond hangen is twijvelachtig. Aan het plafond is misschien sowieso niet de beste plaats.
Aan de ander kant. T'is maar een luidspreker en maar weinigen zijn bereid om die de meest prominente plaats in de kamer te geven voor soms maar zeer kleine verschillen in geluid.
Hang ze dus gerust aan het plafond, al dan niet ondersteboven, en als het niet bevalt haal je ze gewoon weer weg. Bij een heleboel luidprekers is er toch al geen rekening gehouden met de fase bij het ontwerpen.
De vraag is of je het gaat horen, de verschillen zijn niet zo groot.
In principe zijn bij goede luidprekers de filters zo ontwikkeld dat de fase waarin de woofer en de tweeter zich bevinden op (en nabij ) het crossover punt gelijk. (fase coherent)
Daarom hebben sommige luidsprekers ook schuine baffles (de voorkant helt naar achter) of is de tweeter onder de woofer geplaatst. In sommige gevallen is de tweeter ook verder naar achter geplaatst.
Of je er last van hebt als je ze aan het plafond ondersteboven hangt ten opzichte van normaal aan het plafond hangen is twijvelachtig. Aan het plafond is misschien sowieso niet de beste plaats.
Aan de ander kant. T'is maar een luidspreker en maar weinigen zijn bereid om die de meest prominente plaats in de kamer te geven voor soms maar zeer kleine verschillen in geluid.
Hang ze dus gerust aan het plafond, al dan niet ondersteboven, en als het niet bevalt haal je ze gewoon weer weg. Bij een heleboel luidprekers is er toch al geen rekening gehouden met de fase bij het ontwerpen.
Ik wilde net zoiets zeggen 
Maar elke positie waar (op) je je speakers neer zet in je kamer heeft invloed op het geluid, das voor iedere kamer en voor iedere speaker weer anders. Mischien klinken jouw speakers in jouw kamer wel 10x beter als je ze zo ophangt, maar voor het zelfde geld ben je al je bassen kwijt of is je stereobeeld compleet aan gort. Je speakers zullen er in iedergeval echt niet van kapot gaan, tenzij ze naar beneden komen suizen, daar zijn ze niet voor gemaakt.
Maar elke positie waar (op) je je speakers neer zet in je kamer heeft invloed op het geluid, das voor iedere kamer en voor iedere speaker weer anders. Mischien klinken jouw speakers in jouw kamer wel 10x beter als je ze zo ophangt, maar voor het zelfde geld ben je al je bassen kwijt of is je stereobeeld compleet aan gort. Je speakers zullen er in iedergeval echt niet van kapot gaan, tenzij ze naar beneden komen suizen, daar zijn ze niet voor gemaakt.
Are you following me, Are you following me?
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 22:27 ]
kijk dat is hem juist ik heb een hele prijs betaald voor fatsoenlijke boxen snap en ik wil dus optimaal geluid. ik denk dat het dus beste is gewoon normaal ophangen en die bedrading dus iets anders op verzinnen.Indoubt schreef op 02 april 2004 @ 22:21:
Jammer, maar het maakt wel uit.
Ik weet er het fijne niet van, dat zeg ik er meteen even bij.
Bij feesten als lowlands, maar ook bij concerten heb je natuurlijk geen hifi. Waar ze wel op letten zijn de geluidsgolven. Ze zetten de bass speakers laag bij de grond, de menigte kan de geluidsgolven van een bass speaker niet echt hinderen. De hoge tonen worden hoog gezet zodat die ook nog achteraan te horen zijn, die golven worden namelijk redelijk snel onhoorbaar als er wat mensen voor zouden staan.
Ik zag bij speakers die we een tijdje geleden in de huiskamer hadden staan een soort roosters die voor de hoge tonen gemonteerd zaten en de hoge tonen naar beneden dwongen. Ik denk (en het kan zijn dat ik poep lul) dat het is ontworpen om de hoge tonen bijvoorbeeld beter te mengen met de lage tonen (waarop het rooster gericht stond).
In mijn kamer ben ik erachter gekomen dat ik direct een beter stereo beeld krijg als ik beide speakers op oorhoogte heb. Ik heb ze een tijd aan het plafond gehad (schuin naar beneden gericht) maar er zit veel verschil in. Maar das oud nieuws natuurlijk.
Er kunnen eigenlijk wel allemaal slimmerds met berekeningen aankomen over hoe het geluid zal misvormen of niet aan zal komen in je oren zoals het bedoeld is maar je kan natuurlijk ook gewoon je boxen omgekeerd op een paar hoge kasten zetten en kijken wat er met je geluid gebeurt, want zolang jij het goed vindt klinken is er niet zoveel aan de hand toch?
Bij feesten als lowlands, maar ook bij concerten heb je natuurlijk geen hifi. Waar ze wel op letten zijn de geluidsgolven. Ze zetten de bass speakers laag bij de grond, de menigte kan de geluidsgolven van een bass speaker niet echt hinderen. De hoge tonen worden hoog gezet zodat die ook nog achteraan te horen zijn, die golven worden namelijk redelijk snel onhoorbaar als er wat mensen voor zouden staan.
Ik zag bij speakers die we een tijdje geleden in de huiskamer hadden staan een soort roosters die voor de hoge tonen gemonteerd zaten en de hoge tonen naar beneden dwongen. Ik denk (en het kan zijn dat ik poep lul) dat het is ontworpen om de hoge tonen bijvoorbeeld beter te mengen met de lage tonen (waarop het rooster gericht stond).
In mijn kamer ben ik erachter gekomen dat ik direct een beter stereo beeld krijg als ik beide speakers op oorhoogte heb. Ik heb ze een tijd aan het plafond gehad (schuin naar beneden gericht) maar er zit veel verschil in. Maar das oud nieuws natuurlijk.
Er kunnen eigenlijk wel allemaal slimmerds met berekeningen aankomen over hoe het geluid zal misvormen of niet aan zal komen in je oren zoals het bedoeld is maar je kan natuurlijk ook gewoon je boxen omgekeerd op een paar hoge kasten zetten en kijken wat er met je geluid gebeurt, want zolang jij het goed vindt klinken is er niet zoveel aan de hand toch?
ik sta ook wel eens op m'n kop - en dan hoor ik ook gewoon alles - en als ik dan spreek begrijpt iedereeeeeeennnnn mij ook nog - dus conclusie - zal geen kwaad kunnen
All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *
Verwijderd
Mag ik een paar mensen in het bijzonder eraan herinnerren dat dit een techfora is en geen HK. Gelieve serieus en on-topic te reageren dus.
Wat Indoubt zegt is helemaal waar, maar ik denk dat jij er geen last van hebt. Bij de wat goedkopere luidspreker is alleen de tweeter maar 6db/octaaf gefilterd. Over een goed crossover punt is dan al helemaal niet te spreken.
Alleen qua afstraling zul je er wat van kunnen merken dus. O en als je luidspreker op de kop hangt verlies je een paar milimeter aan x-max aangezien de zwaartekracht de conus al wat naar beneden drukt. Dat geeft een theoretisch verlies van een beetje SPL in het laag. Niet erg te merken iig.
Wat Indoubt zegt is helemaal waar, maar ik denk dat jij er geen last van hebt. Bij de wat goedkopere luidspreker is alleen de tweeter maar 6db/octaaf gefilterd. Over een goed crossover punt is dan al helemaal niet te spreken.
Alleen qua afstraling zul je er wat van kunnen merken dus. O en als je luidspreker op de kop hangt verlies je een paar milimeter aan x-max aangezien de zwaartekracht de conus al wat naar beneden drukt. Dat geeft een theoretisch verlies van een beetje SPL in het laag. Niet erg te merken iig.
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt als de speaker echt plat ligt, dus met de conus omlaag gericht?Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 10:42:
O en als je luidspreker op de kop hangt verlies je een paar milimeter aan x-max aangezien de zwaartekracht de conus al wat naar beneden drukt. Dat geeft een theoretisch verlies van een beetje SPL in het laag. Niet erg te merken iig.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Maar je klinkt en hoort wel degelijk anders, omdat een mens niet gemaakt is om op zijn hoofd te staan. Conclusie ?Marinus-Roro schreef op 03 april 2004 @ 04:53:
ik sta ook wel eens op m'n kop - en dan hoor ik ook gewoon alles - en als ik dan spreek begrijpt iedereeeeeeennnnn mij ook nog - dus conclusie - zal geen kwaad kunnen
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Je boxen op z'n kop ophangen zal niets uitmaken, ten opzichte van "normaal" ophangen. Alleen ophangen heeft dus heel veel invloed op het geluid! Ik zou zoals eerder gezegd proberen op de hoge tonen speakers op oorhoogte te krijgen. Als de boxen van het basreflex type zijn, met zo'n baspijp, hang deze dan niet te dicht tegen de muur zodat de lucht nog normaal kan uitstromen. Verder is het zo hoe dichter je de boxen tegen de muur hangt hoe meer de bass in volume zal toenemen. Hang je de boxen in een hoek dan zal dit effect nog verder versterkt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 03-04-2004 11:15 ]
Een mens is niet symmetrisch, een speaker wel (ding is gewoon rond, en conus en spoel zitten gewoon in het midden).tbusquet schreef op 03 april 2004 @ 11:08:
[...]
Maar je klinkt en hoort wel degelijk anders, omdat een mens niet gemaakt is om op zijn hoofd te staan. Conclusie ?
Conclusie, voor jou maakt het misschien uit, voor speakers niet.
het is jammer dat ik niet weer hoe je een plaatje moet zetten op een forum maar hier een link om te zien over welke boxen ik het heb.
zal zo wel ff snel de manual lezen van GOT
http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=542
zal zo wel ff snel de manual lezen van GOT
http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=542
Is dat zo? Bij mijn main speakers zijn de tweeters off-center geplaatst en wil naar binnen toe. Dus als jouw theorie klopt zou ik voor beter geluid mijn linker en rechter speaker moeten verwisselen?Overkill1 schreef op 02 april 2004 @ 22:18:
Wat volgens mij wel uitmaakt, is of je de tweeters aan de binnen kant legt (dus als je links en rechts een box hebt, dat dan de tweeters dicht bij elkaar liggen of van elkaar af). Het is volgens mij beter om de tweeters zo ver mogelijk uit elkaar te leggen, omdat je vooral door de tweeters stereo geluid krijgt.
Pagina: 1