Hulp nodig bij het samenstellen van een pc

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Over ruim twee maanden wil ik een nieuwe pc gaan kopen. Na inmiddels heel wat speurwerk ben ik de bomen een beetje kwijtgeraakt in het bos der systemen.

Ik hoop dat hier geen bezwaar tegen is, maar ik wil deze topic graag stapje voor stapje opbouwen, omdat ik met te veel vragen zit om deze in één keer te posten.

Tijdens mijn research heb ik meerdere malen gebruik gemaakt van de Best Buy Guide, en de PriceWatch. Hier heb ik ook zeer veel nuttige informatie vandaan gehaald.

Mijn PC wordt vooral gebruikt voor kantoortoepassingen, dus tekstverwerken, spreadsheets. Aan de andere kant moet mijn PC ook wel enigszins geschikt zijn voor games. Ik heb een budget van 1200 euro.

Het begint met de processor. Ik zit zelf te twijfelen tussen een AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB, Boxed) en een Intel Pentium 4 2,4GHz (533MHz FSB, Boxed). Qua prijs scheelt het niet veel (5 euro), maar qua prestaties/snelheid lijkt mij de Pentium beter.

Er is echter ook een Intel Pentium 4 2,4GHz (800Mhz FSB, Boxed) beschikbaar. Op www.tekstenuitleg.nl heb ik gelezen dat het ideaal is als je moederbord, processor en geheugen dezelfde FSB hebben. 800Mhz lijkt mij aan de hoge kant, aangezien er volgens mij niet veel moederborden zijn met een FSB van 800Mhz, en geheugen van met een FSB van 800Mhz heb ik al helemaal nergens gezien.

Het moederbord is een onderdeel waar ik nog niet helemaal uit ben. Uiteraard zal dit ook afhangen van de processor die ik koop. Qua merk ga ik meteen voor de Asus, deze wordt ook regelmatig genoemd in de BBG. Wat ik me alleen afvraag is of ik nu een aparte videokaart moet kopen, of dat een on-board videokaart voldoende is? Ik had namelijk de Club3D Radeon 9800 Pro 128MB op oog als videokaart, om toch nog enigszin goede beeldprestaties te hebben bij de games. Een aparte geluidskaart is mijns inziens weer overbodig, omdat de huidige on-board geluidskaarten van uitstekende kwaliteit zijn. Ik wil echter wel graag een 5.1 on-boardgeluidskaart erop hebben.

Het laatste punt waar ik mee zit is het geheugen. Ik wil gaan draaien op 512MB, aangezien mij dit voldoende lijkt. Als ik me niet vergis is het in mijn geval het beste om te kiezen voor 2x 256 MB. Als ik echter ga kijken op http://www.flexpro.nl/off...?CATEGORIE=Memory&FIELD=4 (hier wil ik mijn pc bestellen) dan duizelen de cijfertjes en tekens voor m'n ogen. Zo heeft Kingston 7 verschillende soorten DDR 256MB 400MHz geheugen, en ik heb geen flauw idee wat de rest van de achtervoegsels mag betekenen.

De harddisk gaat een Seagate Barracuda 120GB 7200/100 8MB worden, en als overige opslagmedia komen er een Lite-on 16x48 Retail (LTD-166S) en een LiteOn LDW-811S (alledrie uit de BBG). Deze onderdelen staan voor mij zo goed als vast.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mobo's met een FSB van 800 worden standaard...de 533 wordt langzaam uitgefaseerd. Dus de 800 pakken...die zal nog wel goedkoper zijn ook.
Overigens kun je gerust van een game-pc uitgaan...die draait een tekstverwerker namelijk terwijl ie met 2 vingers in zijn neus het verkeer staat te regelen :+
kwaliteit van je mobo zou ik niet op besparen; het is samen met je CPU het hart van je PC.
Ik heb zelf een asus p4p800...prima bord voor wat je er mee wilt.
geheugen zou ik als je 512 wilt idd 2x256 kiezen..dan kun je je CPU namelijk laten hyperthreaden, wat hem weer sneller maakt. Je kunt met het oog op de zwaarder wordende games ook voor 1024 gb (2x 512) gaan...is niet meer zo duur tegenwoordig. maar als ik jou was zou ik niet on line bestellen, maar gewoon naar een winkel gaan. Ik zou je, gezien je verhaal en je kennelijke ervaring met PC's, wille adviseren ff bij Paradigit op de site te kijken. Zijn relatief goedkoop, prima service, en je kunt er ook on line configureren en bestellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Katarn
Naar de moederborden heb ik nog niet gekeken, maar de Pentium 4 800Mhz FSB is in ieder geval wel wat duurder dan de 533Mhz. Zelf had ik zeker ook niet het idee om te gaan besparen op het moederbord/CPU.

De winkel waar ik wil bestellen (Flexpro) is inderdaad een online winkel, hun vestiging zit echter enkele minuten lopen hier vandaan.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Even zomaar een opzetje.

Moederbord: Asus P4P800(zoals hierboven al verteld een prima bord!)
CPU: P4 2,4 800 FSB(northwood met 512 kb cache/prescott met 1 mb cache prijs verschilt niet zo heel veel meer dacht ik)
MEM: 2x256 Mb Kingston ValueRam DDR400(PC3200)(Geen hyperX dat is niet nodig in jouw geval)
VGA: ATI Radeon 9800 Pro 128 Mb(van Club 3D bijvoorbeeld)
HDD: 120 Gb Western Digital 8 mb cache (Zie net dat dit voor jou zo goed als vast staat okee ook goed ik heb alleen prima ervaringen met de WD's en volgens mij is hij ook wat stille dan de Seagate maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)

Verder zou ik gaan voor een Optical(draadloos en zonder bal) muis en keyboard van bijvoorbeeld Logitech(De Cordless Desktop Optical is een hele mooie van logitech)

En voor je scherm, tja wil je TFT of CRT?

En geheugen op 800 FSB zul je niet zien dat bestaat namelijk niet, je moet geheugen hebben dat op 400 mhz draait(dus PC3200/DDR400 dat zijn de benamingen die je zoekt)

[ Voor 38% gewijzigd door Operations op 02-04-2004 20:03 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik zou hier even langsgaan: http://www.tweakers.net/aanbod/133154

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso een Prescott nemen eigenlijk, het zou wat zonde zijn om nog een CPU te kopen uit "de vorige generatie" van de P4 denk ik. De extra cache en wat vernieuwende technieken zorgen voor een leuke winst bij de prestaties.
Er is echter ook een Intel Pentium 4 2,4GHz (800Mhz FSB, Boxed) beschikbaar. Op www.tekstenuitleg.nl heb ik gelezen dat het ideaal is als je moederbord, processor en geheugen dezelfde FSB hebben. 800Mhz lijkt mij aan de hoge kant, aangezien er volgens mij niet veel moederborden zijn met een FSB van 800Mhz, en geheugen van met een FSB van 800Mhz heb ik al helemaal nergens gezien.
De FSB van de Pentium 4 is QDR, deel het door 4 en je hebt de "effectieve FSB". In dit geval wordt dat dus 200MHz. Wil je daarbij DDR geheugen zoeken, heb je 200MHz / 400 MHz DDR geheugen nodig (ddr -> dual x2, qdr -> quad x4)
Bij een P4 met 800FSB QDR hoort dus 400MHz DDR geheugen / PC3200 geheugen.

• Katarn
Ben nu al blij dat ik me heb aangemeld op dit forum. Zit al weken in mijn eigen kennisenkring, maar de kennis gaat daar net niet ver genoeg.

In ieder geval weet ik nu precies wat die snelheden inhouden.

Ik zal ook op zoek gaan naar die Pentium prescott, ben hem alleen nog nergens tegengekomen volgens mij (of gewoon over het hoofd gezien).

Voor de rest, het toetsenbord/muis neem ik liever met draad, dat gedoe met batterijen lijkt mij helemaal niks. Logitech heeft op dat gebied goede spullen ja.

Het scherm wordt een 17" TFT scherm, die dingen zijn wel prijzig trouwens. Heeft daar iemand nog goede tips voor? Ik weet in ieder geval dat ik moet letten op de inkijkhoek, en op de reactietijd (maximaal 25 ms)

Verwijderd

Ik heb zelf nu twee weken deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/4243126942/upload/E0Entity3/1/AL1721ms_normal.jpg
Acer AL1721ms
Dijk van een scherm, DVI-kabel inclusief, kost ongeveer €450,--. Zo'n bedrag ben je overigens minimaal voor een TFT van kwaliteit kwijt, zeker voor een 17".

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

kareldestoute, je hebt voor die prijs al een (betere) Iiyama E431S, maar die is helaas slecht leverbaar. :(

[ Voor 15% gewijzigd door Oxi op 03-04-2004 22:37 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
ik vermoed dat er nu een welles/niettes war gaat ontstaan tussen AMD en Pentium aanbidders.

@TS AMD en Pentium is meer personelijke keuze, ik draai zelf nu al enkele jaren AMD en pentium door elkaar, en verschil merk je niet zo erg.
Personelijk vindt ik AMD beter omdat deze goedkoper zijn, maar pentium bevalt ook prima.

Ik werk/draai alleen met mobo's van MSI en Asus die vindt ik ook weer personelijk(is eigenlijk ook gewoon)beter.

Ik weet niet precies watvoor gebruiker je bent, maar ga niet te duur ofzo kopen als je niet meer nodig hebt....bedenk wel dat het systeempje over eenige tijd al ernstig verouderd is(vooral nu BTX eraan zit te komen).

hoop dat je er wat mee kan

Verwijderd

Prescott is slechts een "codenaam", achter de naam "Pentium 4" schuilt namelijk meer ;)..

Prescott is de modernst verkrijgbare voor zover ik weet, en is zeker aan te raden. Met de adviezen die je nu krijgt kun je overigens gerust wat games gaan draaien hoor :o...

Ik persoonlijk heb ook liever een AMD in plaats van een Intel maar in dit geval zal het allemaal weinig uitmaken.

Als je veel wilt tekstverwerken raad ik je overigens een plat toetsenbord aan, de modellen die nu de boventoon voeren in de collectie van Logitech bevallen mij niet zo tijdens typewerk :(...

Veel te smalle toetsjes met enorme spelonken er tussen (ja typ er maar eens een tijdje op, zeker blind, dan merk je het wel).

Optische muis, zoals de Logitech MX500 (is goed genoeg en goedkoper dan de laatste gamers-variant) zou ik zeker nemen.

Ik zou ook beiden met draad nemen ja.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gezien het doel van de PC zou ik ei'k een barebone willen aanraden: Barebone?

Kies een model voor een AMD64 of iets waar een Intel in past, dan hou je niet zoveel mogelijkheden over voor ander gedoe: geheugen, HDD, DVD-brander en video eventueel... klaar. Bij barebones zitten dingen als onboard geluid en mobo's allemaal al meegebakken, zodat je daar niet zoveel drukte om hoeft te maken.
Mijns inziens is het verschil tussen Prescott en Northwood dusdanig marginaal dat TS (als leek?) daar zich iig niet druk over hoeft te maken... en al helemaal niet wanneer bureau-apps de primaire toepassing zijn.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik ben het met Ecteinascidin eens. Koop een Shuttle barebone, doe er een goedkope Athlon (XP/64) in (of Intel), doe er 2 reepjes 256 meg geheugen in en je bent klaar. Dan hoef je alleen nog maar een monitor en toetsenbord/muis uit te kiezen. Als dan later blijkt dat de spelletjes te langzaam gaan op de ingebouwde videokaart, dan koop je dan pas (wanneer ze goedkoper en sneller zijn) een echte videokaart erbij.

PS. Je moet ook nog een hardeschijf uitzoeken dan. Mijn tip is, probeer de beste prijs/prestatie te vinden. Alles is wat er op de markt is is goed genoeg voor normale applicaties, en waarom zou je dan geld uitgeven voor iets wat je toch niet nodig hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door Macros op 04-04-2004 12:38 ]

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Katarn schreef op 02 april 2004 @ 18:10:

Het begint met de processor. Ik zit zelf te twijfelen tussen een AMD Athlon XP 2800+ (2,08GHz, 512KB, Boxed) en een Intel Pentium 4 2,4GHz (533MHz FSB, Boxed). Qua prijs scheelt het niet veel (5 euro), maar qua prestaties/snelheid lijkt mij de Pentium beter.
Waarom denk je dat? Volgens de tabellen op deze pagina reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie HCC Dagen 2003 heeft de Athlon XP 2800+ in zowel office, workstation als game applicaties een betere performance dan de P4 2,4GHz.
Aikeleer schreef op 02 april 2004 @ 20:34:
Ik zou sowieso een Prescott nemen eigenlijk, het zou wat zonde zijn om nog een CPU te kopen uit "de vorige generatie" van de P4 denk ik. De extra cache en wat vernieuwende technieken zorgen voor een leuke winst bij de prestaties.
Prescott is bijna altijd trager dan Northwood (zeker op 2,4GHz). Bovendien wordt ie heter. Je schiet er niets mee op.

Verwijderd

Oxigun schreef op 03 april 2004 @ 22:37:
kareldestoute, je hebt voor die prijs al een (betere) Iiyama E431S, maar die is helaas slecht leverbaar. :(
Waar baseer je het beter zijn op? Als ik de specs bekijk wijkt dat amper af, ik denk dat zowel de iiyama als de acer wel goed zijn. Wat ik aan TS probeer aan te geven is dat ie met dat prijsniveau rekening moet houden. Ik heb trouwens zelf ernstig getwijfeld tussen die twee, wat voor mij inderdaad de doorslag gaf was dat de Acer leverbaar was, en in mijn geval een stuk goedkoper, en dat de Acer de DVI-kabel includeert, hetgeen iiyama volgens mij niet doet, zeker weten doe ik dat laatste trouwens niet.

@TS: Welke soort games wil je eigenlijk kunnen draaien? Een hefty videokaart heb je eigenlijk alleen nodig als het hefty 3d-games worden. Doet mij denken aan die Dell-reclame waar je iemand met een regelrechte oh-my-god-tower patience ziet spelen. Waar ik heen wil, ga eens na of je inderdaad een snelle graphics-kaart nodig hebt, dit maakt in je budget wel degelijk uit. Kijk ook eens hier, mischien is het iets voor je, mischien ook totaal niet. Overigens hoef je voor wat office-applicaties echt geen dikke pentium4 of een state of the art amd te nemen, dat draait ook echt wel op een celeron.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 14:11 ]

• Katarn
Ik ben eens gaan nadenken over mijn systeem, en nadat ik een leuk systeem had samengesteld, kwam ik tot de conclusie dat het systeem iets te duur was.

Ik heb nu definitief besloten om voor een AMD Athlon XP 2500+ (1.83 GHz) te gaan. Qua snelheid lijkt me dit ruim voldoende voor mij, en que prijs is een AMD erg gunstig.

Als moederbord neem ik een Asus. Ik zit alleen nog met de volgende keuze :
Asus A7N8X-VM
Asus A7V8X-X
Asus A7N8X-X 
Ik heb geen idee wat de prestaties zijn van de on-boardvideokaart van de bovenste, en daarnaast wil ik gaan werken met 5 boxen (5.1). De on-board geluidskaarten ondersteunen dit volgens mij niet. Daarnaast luister ik graag muziek op de PC, waaronder ook veel MIDI's. Geluidskwaliteit is dus wel van enig belang.

Als geheugen lijkt me Kingston DIMM 256 MB PC2700 voldoende (afgestemd met de snelheid van de processor).

De harde schijven vormen weer een nieuw probleem. Wat me opeens opviel is dat de Seagate Barracuda 7200.7 (120,0 GB) 8MB U100-IDE gebruikt, terwijl de bovenstaande moederborden allemaal U133-IDE hebben. Maakt dit iets uit? Als tweede optie heb ik trouwens wel een U133-IDE, Maxtor DiamondMax Plus 9 (120,0 GB).

Als videokaart twijfel ik tussen de Club 3D Radeon 9600 Pro en de Club 3D Radeon 9800 Pro. Ik heb eigenlijk alleen nog waat oude spellen in huis (bijvoorbeeld Unreal Tournament). Recente spellen speel ik haast niet. Ik denk zelf dat de 9600 geschikter is voor mij.

Wat ik me tot slot ook afvraag, alle moederborden hebben USB2.0 aansluitingen. Kan je daar ook USB apparaten op aansluiten, of moet je dan verloopstekkers gaan kopen?

Verwijderd

A7N8X-X
Beste keus; VM video = waardeloos.
Onboard sound is goed, maar wil je een beter moederbord (maakt gebruik van voordeel 2 geheugenmodules en heeft betere onboard geluidskaart), ga dan voor de A7N8X Deluxe (zonder achtervoegsel dus).

Maxtor DiamondMax Plus 9 kiezen.

Toch een Club3D Radeon 9800 Pro kiezen

USB 2.0 is compatibel met lagere versies.

Verwijderd

ehh waarom maar 256 mb geheugen?
met de prijzen van tegenwoordig zou ik lekker gaan voor 512 mb :Y)
vooral met winxp is 256 mb wat aan de lage kant.

En om je toch aan het twijfelen te brengen: ;)

Een AMD 64 3000+ (200)
En een KT800 bordje (100)

De AMD 64 is 64 bit en geschikt voor toekomstige 64 bit besturingssystemen.
En de AMD presteer in het algemeen beter in games dan Intel.

En de Prescott 2,4 ghz zou ik je afraden. Want ik dacht die geen HyperThreading heeft :(

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:13
Je zegt zelf dat je over ruim 2 maanden een pc wil samen stellen.
Aan het tempo dat de IT wereld vooruit gaat is 2 maand nog heel ver in de toekomst!

Ik zou nog geen al te concrete plannen maken van wat je nu precies wil.
Veel lezen en vergelijken is eerder aan de orde denk ik.

• 0fbe
  • Laatst online: 20:05
Macros schreef op 04 april 2004 @ 12:37:
Ik ben het met Ecteinascidin eens. Koop een Shuttle barebone, doe er een goedkope Athlon (XP/64) in (of Intel), doe er 2 reepjes 256 meg geheugen in en je bent klaar. Dan hoef je alleen nog maar een monitor en toetsenbord/muis uit te kiezen. Als dan later blijkt dat de spelletjes te langzaam gaan op de ingebouwde videokaart, dan koop je dan pas (wanneer ze goedkoper en sneller zijn) een echte videokaart erbij.

PS. Je moet ook nog een hardeschijf uitzoeken dan. Mijn tip is, probeer de beste prijs/prestatie te vinden. Alles is wat er op de markt is is goed genoeg voor normale applicaties, en waarom zou je dan geld uitgeven voor iets wat je toch niet nodig hebt?
IK zou ZEKER geen presscot kopen icm een barebone dat kun je op de bovenkant van je bareboon een eitje bakken

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-11-2025
Wat mij belangrijk lijkt zoals eerder genoemd is wat voor soort games je wilt spelen. Ik heb dit weekend voor mijn vader een pc bij elkaar gezocht met een max prijs van 1400 euro (pc-prive) en hij zegt zelf ook wel eens een spelletje te spelen. Maar dat is dus patience. Ik heb er dan ook voor hem voor gekozen om het scherm op de eerste plaats te zetten en een 19" tft uit te zoeken. Je houdt dan relatief weinig over voor de rest. Maar ben uiteindelijk op een XP +2400 met 512MB geheugen en onboard vga uitgekomen. Voor wat hij er mee doet ruim voldoende.

Maar dan dus wel met een mooi groot en goed scherm.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• Archimond
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb een keer een mooie 2ehandse Soltek Eq3401M p4 2,8ghz (kan tot 3,2Ghz) 512MB ram DDR 400, 120GB seagate (seagate heb ik vanuit ervaring vernomen dat ze meestal stil zijn, ze maken op een prettige toon geluid dat haast niet hoorbaar is, Maxtor krijg je later spijt van hoe luid het is in vergelijking met de andere componenten) www.minidirect.nl kun je plaatje ervan zien, daar kun je ook van bestellen.

Scherm is eigenlijk het meest belangrijke de keus is dan ook: CRT of TFT en de grootte bepaald ook de prijs.
!>Heel belangrijk welke spellen en programma's (namen pls) wil je straks en in de toekomst kunnen draaien?

- Antwoord op ATA 100 vraag: ATA 100 en 133 verschilt weinig, meestal kunnen de harde schijven het niet eens halen tot 100 mb/s, ik zal zeker voor Seagate kiezen.
Yorcom is trouwens ook een hele goeie winkel, ik heb laten bezorgen een paar componenten: zondag besteld dinsdag al binnen.

Ik raad zeker af om die Prescott processor te gebruiken voor vooral office applicaties, die gebruikt erg veel stroom 103 Watt 2,8ghz (mijne p3 500 20-35Watt, idle 25C stressed 40C, ter vergelijking).

Hier wat configs: In mate van hoeveel je moet instellen en dingen van verschillende onlinewinkels moet kopen (max 3 beste)

1e config: P4 2,4 of 2,8ghz 800mhz FSB, ASUS P4p800

2e config: Athlon 2500+ - 3000+ of beter: Athlon 64 3200+ Met cool en quiet technologie, Asus A7V8X-X

3e config wat langer mee bezig meer moeite:
- Abit NF7-S moederbord (goed overclockbaar moederbord en stabiel voor de Athlon 2500+
- Athlon XP2500+ of 2600+, goeie processor koeler van koelermaster, zalman en dan overclocken tot snelheid van 3200+. Underclock wanneer je een tijdje de pc ff een tijdje laat downloaden of officeprogramma's gebruikt.

Config voor alle 3 hetzelfde:
- Twinmos 2x 256MB dual channel Kit niet duur 80 euro ongeveer en heel snel (niet te vinden? zoek op pricewatch of gebruik een ander dual channel kit van kingston, Dane-elec; zeker niet voor minder dan 512mb gaan krijg je zeker spijt van later).
- Nvidia 5700Ultra of nvidia FX5900XT of radeon 9800PRo/XT
- eventueel geluidskaart: sound blaster audigy
- Seagate 160GB Harde schijf 8mb cache misschien SATA (120GB en 160GB evenduur nu)
- Brander en Speler staan al vast (waarom 2 dingen? die brander kan ook lezen)
- TFT of CRT koop eentje van IIYama, Acer, LG (goede service).
- Toetsenbord: kies 1tje die je goed ligt en muis zelfde advies: Logitech MX500/310
- Kast: van Tweakers.net een ANtec kast of een goeie Chieftec, Soltek, Shuttle, Aopen barebone.

p.s.: Ik weet niet of lawaai van een kast veel uitmaakt voor jou, de grootte ervan en stroomgebruik (voor mij alle 3 belangrijk) anders moet je daar ook nog ff op focusen. Trouwens Radeon 9800PRo vreet behoorlijk veel stroom.
p.s.2: Ik gebruik mijne p3 500mhz, 256mB ram zelfs nog voor Unrealtournament 2004 en Warcraft III, ik merk daarbij dat 256mb erg snel te weinig is en dat daarna hele systeem heel sloom wordt door geswap.

• 0fbe
Archimond schreef op 07 april 2004 @ 18:34:

Ik raad zeker af om die Prescott processor te gebruiken voor vooral office applicaties, die gebruikt erg veel stroom 103 Watt 2,8ghz (mijne p3 500 20-35Watt, idle 25C stressed 40C, ter vergelijking).
Ik zie zoiezo het nut van een prescott p4 niet zitten ze zijn-
A. langszamer
B. Produceren meer hitte
C. Volgensmij ook nog duurder

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 14:00:
[...]

Waar baseer je het beter zijn op? Als ik de specs bekijk wijkt dat amper af, ik denk dat zowel de iiyama als de acer wel goed zijn. Wat ik aan TS probeer aan te geven is dat ie met dat prijsniveau rekening moet houden. Ik heb trouwens zelf ernstig getwijfeld tussen die twee, wat voor mij inderdaad de doorslag gaf was dat de Acer leverbaar was, en in mijn geval een stuk goedkoper, en dat de Acer de DVI-kabel includeert, hetgeen iiyama volgens mij niet doet, zeker weten doe ik dat laatste trouwens niet.
Kleuren met name, en idd Iiyama levert geen DVI-kabel mee (wel een gemis).
Welk scherm beter is naast de specs ook nog eens subjectief wat voor jou de mooiste kleuren en het beste contrast geeft.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Hoi,

Ik wil zelf ook een nieuwe computer samestellen (en zelf inelkaar zetten).

Ik dacht aan de volgende hardware:

-----

AMD Athlon 2800+

Moederbord Asus A7V600

2X 256 Geheugen

Connect3d Radeon 9800 Pro 128 mb (ik kan geen winkels in de buurt vinden die de Club3d hebben, maakt dit veel uit?)

120BG Western Digital 8MB

LG GCE-8520B (52x24x52x)

DVD+ rewriter LG

Floppy disk natuurlijk

en een 350W behuizing..

---

Is deze computer een beetje handig?

Is het moeilijk om zoiets in elkaar te zetten? Want ik doe het voor de eerste keer en ik ben bang om de hardware (processor) te beschadigen

(als jullie nog wat ideeen hebben vertel het mij)

Verwijderd

Het plaatsen van een processor is niet echt moeilijk, je moet er wel ff de tijd voor nemen :)
• Vaak zit er wel een duidelijke handleiding bij.
• Op GoT kun je ook genoeg info vinden.

Kortom dat moet wel gaan lukken ;)

• Archimond
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

@Master Prime wat is jouw Budget + van welke winkels wil je gaan kopen (woonplaats evtueel)? De videokaarten maken in snelheid niks uit, want het bord is gemaakt door ATi, maar de bedrijven die het uitbrengen zorgen voor de uiterlijk en extra dingen, cd's, kabels.

Moet je nog beeldscherm, speakers, toetsenbord, printer erbij kopen, direct ook even ervoor kijken.

160GB is bijna evenduur als 120GB dus misschien die nemen, misschien Seagate nemen voor minder lawaai? Een SATA harde schijf is zeker handig voor toekomst.

Ik weet niet of het per se handig is voor jouw om een cd-rom + dvd brander/speler te nemen, want die DVD kan alles al.

Neem wel een beetje goeie geheugen, goedkope/slechte zorgen voor vastlopers en errors in programma's (heel vervelend, veel meegemaakt met die goedkope norrod geheugen) Goeie merken: Dane-elec, Kingston, Twinmos, corsair, Infeneon is wat minder. Beste is om ook in Dual channel te zetten en misschien goeie koeler voor processor zodat je kunt overklocken en wat meer prestaties eruit kunt halen.

Kijk ook eens rond bij goede online shops sommigen zijn wel goed, moet je ff reacties lezen (vb: Yorcom, Mycom, icomputers)

• 0fbe
Koop gewoon een DVD+/-RW die kan OOK cd-r(w) branden en koop er dan nog een dvd speler bij, dan kan je alles branden

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 15:48

bosaap22

Doing things I'm good at.

Yorcom is trouwens ook een hele goeie winkel, ik heb laten bezorgen een paar componenten: zondag besteld dinsdag al binnen.
Yorcom goede winkel?? Phfff....
Niet voor mij Onenigheid met verkoper over 2600+ en garantie.

Leuke prijzen, totdat het op garantie en service aankomt ja...

[ Voor 11% gewijzigd door bosaap22 op 09-04-2004 15:01 ]

• Laurent
  • Niet online
Master Prime... het is niet de bedoeling dat discussies door elkaar lopen. Zo is het beter zelf een topic voor jouw situatie te openen, dan dit topic te kapen. Zie dit maar als een kleine waarschuwing, als het zo door gaat gaat dit topic n.l. gewoon op slot.
Ik raad je ook even aan de FAQ van CSL door te nemen, hier staat informatie in over het monteren van b.v. je CPU, en het inelkaar zetten van een PC.

Verwijderd

Wil niet alles in de war gooien maar ik zou gaan voor:

AMD64 3000+
Asus KV8 (SE) Deluxe : 5.1 sound, Gbit Lan, etc
512 PC3200(C2) merkgeheugen bv. corsair
120GB S-ATA
Leuk Vid kaartje budget
Evt. NEC 2500 DVD brander

Hiermee kan je overstappen op 64Bit altijd handig voor later en hij draait gewoon WinXP (32 bit).

Koop nooit PC2700!!! Heb niet alles gelezen en zal er wel in staan maar dit is dus echt onzin. PC3200 is goedkoper en sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 15:25 ]

Verwijderd

oops quote ipv edit...

Owja let goed op je voeding, hier ook merkvoeding liefst 350W+.

Sorry voor 2 berichten maar kan deze niet verwijderen. Succes!

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2004 15:24 ]

Verwijderd

Mocht je een processor er niet op willen/kunnen zetten, dan zijn er nog altijd (web)winkels die dit voor je doen voor een geringe vergoeding (doen er dan ook gelijk koeler + pasta op). De rest kan je makkelijk zelf :)

• Katarn
Door omstandigheden heb ik even geen tijd gehad om te reageren in de topic. Inmiddels zijn we een aantal weken verder, en ik wil mijn PC toch wat eerder gaan kopen dan gepland. Ik zit nog met een paar laatste twijfels...

Het systeem wat ik wil gaan kopen is als volgt :
- AMD Athlon XP 2500+ (1.83 GHz) (OPGA, "Barton", Boxed)
- Asus A7N8X Deluxe (S-ATA RAID, FW, LAN en sound)
- Kingston DIMM 256 MB PC2700 (CL2.5) (2x)
- Seagate Barracuda Serial ATA V (120,0 GB)
- Club 3D Radeon 9600 Pro (Retail, TV-out)
- Creative SoundBlaster 5.1 Digital
- Creative SoundBlaster Inspire P580 
- LiteOn LTD-166
- LiteOn LDW-851S Retail
- NEC Floppydrive
- Logitech Office Keyboard (OEM, PS/2)
- Optical WheelMouse U69 (OEM)
- Iiyama ProLite E430
- Sweex 56k Hardware Modem
- Sweex breedband Modem/Router
- Sweex Printserver (1x USB)

Waar ik op dit moment nog mee zit is het moederbord / en de HD. Ik heb nu gekozen voor de iets duurdere versies met S-ATA. Ik vraag me alleen af of dit nu veel meer voordelen biedt, dan gewoon de goedkopere versies met IDE te nemen.
Een tweede punt is het geheugen. Ik heb nu 2x256, iemand anders raadde mij echter aan 1x512 te nemen. Ik dacht echter altijd dat 2x256 beter is dan 1x512.
Bij de videokaart (o.a. toch voor games als Unreal Tournament en Need for Speed) ben ik toch voor 9600 Pro gegaan, aangezien de 9800 Pro erg duur is geworden (bij Alternate in 20 dagen een stijging van 120 euro)
Tot slot de geluidskaart. Ik luister veel muziek, en heb ook aardig wat MIDI's. Daarnaast hou ik van goed geluid bij mijn spelletjes. Op het huidige moederbord wat ik gekozen heb zit volgens mij geluidsondersteuning voor een 5.1 boxensysteem. Ik vraag me dus af of het nodig is een aparte geluidskaart te kopen.

• bosaap22

bosaap22

Katarn schreef op 24 april 2004 @ 19:08:
Door omstandigheden heb ik even geen tijd gehad om te reageren in de topic. Inmiddels zijn we een aantal weken verder, en ik wil mijn PC toch wat eerder gaan kopen dan gepland. Ik zit nog met een paar laatste twijfels...

Het systeem wat ik wil gaan kopen is als volgt :
- AMD Athlon XP 2500+ (1.83 GHz) (OPGA, "Barton", Boxed)
- Kingston DIMM 256 MB PC2700 (CL2.5) (2x)
- Club 3D Radeon 9600 Pro (Retail, TV-out)
- Creative SoundBlaster 5.1 Digital
- LiteOn LTD-166
- LiteOn LDW-851S Retail
- NEC Floppydrive
- Optical WheelMouse U69 (OEM)
- Iiyama ProLite E430

Waar ik op dit moment nog mee zit is het moederbord / en de HD. Ik heb nu gekozen voor de iets duurdere versies met S-ATA. Ik vraag me alleen af of dit nu veel meer voordelen biedt, dan gewoon de goedkopere versies met IDE te nemen.
Een tweede punt is het geheugen. Ik heb nu 2x256, iemand anders raadde mij echter aan 1x512 te nemen. Ik dacht echter altijd dat 2x256 beter is dan 1x512.
Bij de videokaart (o.a. toch voor games als Unreal Tournament en Need for Speed) ben ik toch voor 9600 Pro gegaan, aangezien de 9800 Pro erg duur is geworden (bij Alternate in 20 dagen een stijging van 120 euro)
Tot slot de geluidskaart. Ik luister veel muziek, en heb ook aardig wat MIDI's. Daarnaast hou ik van goed geluid bij mijn spelletjes. Op het huidige moederbord wat ik gekozen heb zit volgens mij geluidsondersteuning voor een 5.1 boxensysteem. Ik vraag me dus af of het nodig is een aparte geluidskaart te kopen.
Die iets duurdere SATA schijf zou ik gewoon erin zetten. Hij is iets sneller dan een gewone IDE (150 t.o.v. 133) en de kabel is een stuk kleiner en makkelijker in je kast te stoppen. Ook met het oog op verdere uitbreidingsmogelijkheden later zou ik voor een SATA schijf kiezen.
Met die moederbord kun je je geheugen in "Dual Channel" laten lopen. Dit houdt in dat je "in theorie" je geheugen op dubbele snelheid kan laten lopen. Allebei de geheugencontrollers kunnen onafhankelijk van elkaar ingezet worden door je processor, waardoor je meer bandbreedte creeerd. In de praktijk komt dit neer op 6 a 8 procent snelheidswinst
Voor meer info: PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit
Om dit te bereiken moet je dus wel zorgen voor minimaal twee reepjes geheugen. Je keus om 2x 256 te kopen is dus een juiste geweest. Hierdoor activeer je Dual channel.

De geluidskaart die standaard in de DELUXE versie van dit moederbord zit is uitstekend! Is te vergelijken met een Sound Blaster Audigy!! Een extra kaart is dus niet nodig en zonde van je geld. Voor specificaties over deze "Soundstorm" zoek je even op Google... Zijn heel wat reviews over te vinden.

Als je toch behoorlijk wat games wil spelen met je nieuwe systeem zou ik eerlijk gezegd toch voor een 9800 Pro gaan. Die 50 euro die je anders aan een geluidskaart zou hebben uitgegeven kun je nu bij je 9600 Pro leggen en je hebt een 9800 Pro. Zelfs bij VOBIS (!!) kost de Sapphire 9800 Pro €199.- echt veel zijn ze niet in prijs gestegen. Club 3D is alleen wat duurder geworden.
Zie http://www20.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html en vergelijk de resultaten!

Ik weet niet of je van plan was je systeem wat over te clocken, maar daar is je CPU en moederbord wel heel erg geschikt voor.. Je kunt er een aardige 3200+ van maken als je het goed aanpakt. Zorg dan wel voor PC3200 geheugen i.p.v. 2700 en voor een betere cooler op je CPU. (Aero 7 lite werkt prima! Beter dan de Aero 7+ blijkt uit reviews! B) )

Succes!

• Katarn
Mijn systeem is nu inmiddels dus alweer gewijzigd.

De geluidskaart laat ik inderdaad maar vervallen. Ik had zelf al de gedachte dat de geluidskaart goed genoeg is, en tevens een 5.1 speakerset ondersteund.

Als videokaart neem ik de Club 3D Radeon 9800 Pro (128 MB, Retail, TV-out, DVI) . De prijsstijging waar ik het eerder over had kunnen jullie weer gehaal vergeten (ik zat gisteravond dus bij de 9800 Pro 256 MB te kijken, en die is logischerwijs iets duurder dan de 128 MB versie die ik wil hebben)

Wat ik me nu trouwens ook nog afvraag wat het verschil is tussen de TFT-schermen 430 en 431 (beide Iiyama ProLite). Zover ik het kan beoordelen heeft de 431 speakers (die ik niet nodig heb) en de 430 niet. Of zijn er toch nog meer verschillen???

Waar ik tot slot nog mee zit is de behuizing. Ik dacht zelf om een behuizing met 350W voeding te kopen, aangezien een goede voeding toch van belang is. Over het algemeen zie je echter vooral 300W voedingen, dus ik vraag me af wat nu een goede voeding is, 300W of toch beter 350W.

Verwijderd

Minstens 400 Watt, met zo'n systeem.

• Laurent
  • Niet online
Voor de vraag welke voeding je het beste bij het systeem kan nemen, kan je hier even een kijkje nemen. :)

Verwijderd

Katarn schreef op 24 april 2004 @ 21:55:

Wat ik me nu trouwens ook nog afvraag wat het verschil is tussen de TFT-schermen 430 en 431 (beide Iiyama ProLite). Zover ik het kan beoordelen heeft de 431 speakers (die ik niet nodig heb) en de 430 niet. Of zijn er toch nog meer verschillen???

Waar ik tot slot nog mee zit is de behuizing. Ik dacht zelf om een behuizing met 350W voeding te kopen, aangezien een goede voeding toch van belang is. Over het algemeen zie je echter vooral 300W voedingen, dus ik vraag me af wat nu een goede voeding is, 300W of toch beter 350W.
Voor die iiyama's, E430 heeft alleen D-SUB, E431S heeft ook DVI, kabel wordt niet meegeleverd. Voor de meerprijs moet je DVI niet laten liggen, het is volgens mij de moeite waard. Zie het zo, bij D-SUB wordt een digitaal signaal eerst omgezet naar analoog en daarna in de monitor weer naar digitaal, bij DVI vindt er geen omzetting plaats en blijft het digitaal. Zou in scherper rustiger beeld moeten resulteren met een betere respons-tijd.

Die voedingen moet je rekening houden met een rendement van 65-70 %. Ik zou gaan voor 350 Watt. Als je een Chieftec kast koopt zit daar standaard 360 Watt in, waarbij chieftec wat betreft degelijkheid, afwerking, uiterlijk (moet je wel van houden) en gebruikersgemak een duidelijke über-case is, hij is wat duurder, maar zijn geld waard.

Specs iiyama Prolite E430:
Beelddiagonaal: 17"
Max. Resolutie: 1280x1024
Type TFT: SuperTN + film
Inkijkhoek, Hor./Vert. (o): 140
Helderheid: 250 cd/m2
Contrast: 450:1
Signaal ingangen: D-sub /
Nieuw model. In wit, zwart en zilver/antraciet leverbaar.
Specs iiyama Prolite E431S:
Beelddiagonaal: 17"
Max. Resolutie: 1280x1024
Type TFT: SuperTN + film
Inkijkhoek, Hor./Vert. (o): 140
Helderheid: 250 cd/m2
Contrast: 450:1
Signaal ingangen: D-sub (met D-sub kabel) / DVI-D (zonder DVI kabel)
Nieuw model. In wit, zwart en zilver/antraciet leverbaar.

• bosaap22

bosaap22

Katarn schreef op 24 april 2004 @ 21:55:
Mijn systeem is nu inmiddels dus alweer gewijzigd.

De geluidskaart laat ik inderdaad maar vervallen. Ik had zelf al de gedachte dat de geluidskaart goed genoeg is, en tevens een 5.1 speakerset ondersteund.

Als videokaart neem ik de Club 3D Radeon 9800 Pro (128 MB, Retail, TV-out, DVI) . De prijsstijging waar ik het eerder over had kunnen jullie weer gehaal vergeten (ik zat gisteravond dus bij de 9800 Pro 256 MB te kijken, en die is logischerwijs iets duurder dan de 128 MB versie die ik wil hebben)

Als je toch een TFT monitor wil kopen doe dan meteen de 331S-S Die hebben wij hier thuis ook... DVI- outgang!! Als je voor TFT gaat moet je ook een DVI outgang erbij nemen, anders is het zonder van je TFT monitor!

Succes

• bosaap22

bosaap22

bosaap22 schreef op 25 april 2004 @ 21:43:
[...]

Als je toch een TFT monitor wil kopen doe dan meteen de 431S-S Die hebben wij hier thuis ook... DVI- outgang!! Als je voor TFT gaat moet je ook een DVI outgang erbij nemen, anders is het zonder van je TFT monitor!

Succes
EDIT: typo

• Katarn
Mijn systeem staat inmiddels zo goed als vast:

- AMD Athlon XP 2500+ (1.83 GHz) (OPGA, "Barton", Boxed)
- Kingston DIMM 256 MB PC2700 (CL2.5) (2x)
- Club 3D Radeon 9800 Pro (Retail, DVI, TV-out)
- LiteOn LTD-166
- LiteOn LDW-851S Retail
- NEC Floppydrive
- Optical WheelMouse U69 (OEM)
- Iiyama ProLite E431S

Voor de behuizing lijkt mij de AOpen H600B (zwart 350 Watt) wel een goede. Ik heb alleen weinig verstand van het binnenste van de PC, dus ik vraag me nu nog even af of er wel voldoende aansluitingen/openingen in deze kast zitten.

Voor de rest bij deze alvast bedankt voor allen die me geholpen hebben :)

• bosaap22

bosaap22

Katarn schreef op 27 april 2004 @ 21:19:
Mijn systeem staat inmiddels zo goed als vast:

- AMD Athlon XP 2500+ (1.83 GHz) (OPGA, "Barton", Boxed)
- Kingston DIMM 256 MB PC2700 (CL2.5) (2x)
- Club 3D Radeon 9800 Pro (Retail, DVI, TV-out)
- LiteOn LTD-166
- LiteOn LDW-851S Retail
- NEC Floppydrive
- Optical WheelMouse U69 (OEM)
- Iiyama ProLite E431S

Voor de behuizing lijkt mij de AOpen H600B (zwart 350 Watt) wel een goede. Ik heb alleen weinig verstand van het binnenste van de PC, dus ik vraag me nu nog even af of er wel voldoende aansluitingen/openingen in deze kast zitten.

Voor de rest bij deze alvast bedankt voor allen die me geholpen hebben :)
Neem Pc3200 geheugen... Als je je pc nog eens wil gaan overclocken (gaat heel erg goed met die processor), dan wordt je geheugen in ieder geval niet de bottleneck... PC3200 is volgens mij zelfs goedkoper dan PC2700 geheugen :*)
Alle kasten voldoen aan het standaard vereiste binnenwerk. Hoef je je niet druk om te maken.. Ook deze kast is prima in orde... Extra casefan mogelijkheden etc...

Succes!
Pagina: 1