Toon posts:

Geluid 'lagged' bij Terratec DMX 6Fire 24/96

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de week een nieuwe geluidskaart gekocht, namelijk de Terratec DMX 6Fire 24/96. Op het eerste gezicht was ik zeer tevreden met deze kaart. Een enorme verbetering met mijn oude onboard soundstorm geluid!

Maar er is me iets vreemds opgevallen. Als ik mijn pc laat zweten, bijvoorbeeld ga gamen dan lijkt het of het geluid af en toe blijft hangen. Het is maar heel kort, een tiende seconde ofzo. Wel knap irritant. Dit komt per minuut zo'n 4 keer voor tijdens het gamen.

Als ik gewoon muziek luister via Winamp doet hij dit eigenlijk bijna nooit. Maar toch is het me ook al eens een paar keer opgevallen.

Nu vraag ik mij af hoe dit kan? Het geluid is kwalitatief goed op deze 'lag' na af en toe. Zou de kaart kapot zijn? Of zou er een hardware conflict zijn? Ik heb al andere drivers geprobeerd (heb nu de laatst nieuwe in gebruik) maar dit schijnt niets uit te maken. Ik heb de kaart ook al eens in een andere pci slot gezet, geen verbetering. Wat is er aan de hand?

Athlon XP 2400+
Asus A7N8X Deluxe rev2.0
Corsair Twinx 1024MB PC3200
Maxtor 120 GB SATA
Creative Radeon 9600 256MB
Sitecom WL-110i 54MBit
Hauppauge WinTV PVR 350
Terratec DMX 6Fire 24/96

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, dat krijg je met deze kaart... Ik heb het al vaker gehoort. Hij stuurt namelijk altijd de volle 6 kanalen * 32 bit's over de PCI bus. Die heeft het dus bijzonder druk en kan het niet altijd bijhouden. Je zult er denk ik gewoon mee moeten leven, Het is immers ook absoluut geen gamekaart!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In jou geval was een Audigy 2 een betere keuze geweest denk ik. :)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Damn, dat meen je toch niet? Is dat een 1 april grap?
Ik dacht dat je voor 180 euro wel een goeie geluidskaart hebt. :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 21:53:
Damn, dat meen je toch niet? Is dat een 1 april grap?
Ik dacht dat je voor 180 euro wel een goeie geluidskaart hebt. :?
Het is ook een goeie kaart, echter niet voor games! Het is een echte studio kaart. Voor de helft had je ook de aureon 7.1 space kunnen kopen. Die heeft de opvolger chip aan boord van de 24/96, en heeft het probleem niet.

Voor games ben je idd beter uit met een audigy...

Tja, volgende keer toch van te voren beter research doen 8)7

• DannyVersluis
  • Niet online
Nee, het is echt geen grap, indien je regelmatig games speelt kun je gewoonweg beter voor een creative gaan, Terratec geeft een heel goed geluid, daar geef ik je gelijk in, maar voor spellen e.d. is het niet echt geschikt, en had een Audigy 2 beter gepresteerd.
Voor je iets koopt moet je altijd nagaan wat je ermee wil doen, en dan kijken wat het beste is, in dit geval is de keuze niet helemaal goed geweest vrees ik voor je.

Verwijderd

Topicstarter
f*ck! :(
Maar hij doet dat ook af en toe als ik geen games speel.. Hoe verklaar je dat?

• DannyVersluis
  • Niet online
Ik heb er geen verklaring voor, maar ik kan je vertellen dat mijn Audigy 2 ZS Plat. Pro op een 2000+ nooit overslaat, zelfs niet als de computer mocht vastlopen. (wat gelukkig heel zelden gebeurt).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:33
Hmm, ik heb deze kaart ook en heb hier dus nooit last van. Misschien dat je met je PCI latency kunt spelen? De PCI bus kan het wel druk hebben (kan bijna niet geloven dat 'ie het zó druk krijgt door alleen deze kaart) maar als ik het zo zie heb je niet veel in je PCI sloten zitten, dus dat scheelt weer.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DannyVersluis
  • Niet online
Trek je WLAN kaartje er eens uit, en kijk eens of ie t dan nog doet.
Volgens mij kan het daar ook nog mee te maken hebben..... maar weet het niet zeker. (geloof het een keer ergens te hebben gelezen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik meen me ter herrinneren dat het ook vooral op bepaalde chipsets voorkwam...

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 01 april 2004 @ 21:48:
Je zult er denk ik gewoon mee moeten leven, Het is immers ook absoluut geen gamekaart!
Op de doos staat:

DMX 6FIRE 24/96
Ultimate sound performance for DVD, games and music!

Dan hadden ze dat games weg moeten laten! :|

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DannyVersluis schreef op 01 april 2004 @ 21:56:
Nee, het is echt geen grap, indien je regelmatig games speelt kun je gewoonweg beter voor een creative gaan, Terratec geeft een heel goed geluid, daar geef ik je gelijk in, maar voor spellen e.d. is het niet echt geschikt, en had een Audigy 2 beter gepresteerd.
Voor je iets koopt moet je altijd nagaan wat je ermee wil doen, en dan kijken wat het beste is, in dit geval is de keuze niet helemaal goed geweest vrees ik voor je.
Dit vind ik echt crap :/ Sorry maar het is gewoon zo :|

Ik vind dat "wij" (lees alle Tweakertjes en iedereen die je erbij kan betrekken kwa vrienden/familie/enz...) wel is wat tegen die "Creative monopolie" mogen doen zo langzamer hand.......

Het is alsof Creative en hun kaarten de enigen zijn die goed zijn om te gamen volgens iedereen, maar dit is echt niet zo hoor......... bovendien kan je met elke kaart/andere hardware iets problemen met Games krijgen....... :)

Ikzelf ben daarom groot voorstander van Terratec + Hercules + M-Audio en alle andere kaarten die een "niet-creative" chip hebben....... bij voorkeur de Crystal en Via Envy Chips B)

Moest even wat ergernissen/frustratie kwijt Sorry.......

/EDIT : Wow !!! Op precies hetzelfde moment met de Dude onder mij op "verstuur bericht" knop gedrukt ofzo :? LOL :D

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 01-04-2004 22:15 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Dat PCI-bus te druk verhaal klinkt als redelijke onzin IMHO (NOFI)
Ik heb hier zelf ook een DMX 6Fire 24/96 en die presteert ook in games geweldig. Lag in het geluid heb ik nog nooit last van gehad, ook niet als ik tv kijk op m'n tv-kaart (dies ook PCI, dus dan wordt de PCI nog wat meer 'belast')
Zie sig voor specs :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
DannyVersluis schreef op 01 april 2004 @ 22:09:
Trek je WLAN kaartje er eens uit, en kijk eens of ie t dan nog doet.
Volgens mij kan het daar ook nog mee te maken hebben..... maar weet het niet zeker. (geloof het een keer ergens te hebben gelezen.
Zal ik zo even uitproberen. Ik heb ook nog een Hauppauge WinTV PVR 350 kaart in een ander pci slot zitten. Dat ben ik vergeten erbij te vermelden. Ik haal straks eens alle pci kaarten op de Terratec kaart eruit. Kijken wat ie dan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap: hoeveel pci kaarten heb je in je bak?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

nero355 schreef op 01 april 2004 @ 22:13:
[...]

Ik vind dat "wij" (lees alle Tweakertjes en iedereen die je erbij kan betrekken kwa vrienden/familie/enz...) wel is wat tegen die "Creative monopolie" mogen doen zo langzamer hand.......

Het is alsof Creative en hun kaarten de enigen zijn die goed zijn om te gamen volgens iedereen, maar dit is echt niet zo hoor......... bovendien kan je met elke kaart/andere hardware iets problemen met Games krijgen....... :)

Ikzelf ben daarom groot voorstander van Terratec + Hercules + M-Audio en alle andere kaarten die een "niet-creative" chip hebben....... bij voorkeur de Crystal en Via Envy Chips B)

/EDIT : Wow !!! Op precies hetzelfde moment met de Dude onder mij op "verstuur bericht" knop gedrukt ofzo :? LOL :D
Nope, jij hebt eerder gedrukt ;) Tja, ik hou ook niet van creative, neemt niet weg dat ze voor games toch gewoon de betere sound hebben. Voor de rest is het naar mijn mening ook gewoon crap... Niks aan te doen dus, maar goed: Terratec rules :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Ik heb behalve de geluidskaart nog 1 PCI-kaartje erin (de TV-kaart dus) maar dat zou echt geen fuk mogen uitmaken o_0

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DannyVersluis
  • Niet online
nero355 schreef op 01 april 2004 @ 22:13:
[...]

Creative is WEL de beste wat betreft geluidskaarten voor spelletjes vanwege de goede ondersteuning van EAX e.d. (dit is bij andere merken veel slechter)
Echter heeft Terratec, en M-Audio bijvoorbeeld ook een zeer goed geluid.
Maar ik heb hier een blad liggen waarbij de Audigy 2 vergeleken is met verschillende "professionele" kaarten, en daar kwam hij toch echt niet slecht uit de bus.

Indien er intresse is kan ik dat stuk wel ff scannen ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De persoon die hier ook last van had (heeft ondertussen een Aureon 7.1) is ff niet online, anders kon ik precies vragen hoe het nu zat... Als ik meer weet laat ik het wel horen!

• nero355

nero355

DannyVersluis schreef op 01 april 2004 @ 22:23:
[...]

Creative is WEL de beste wat betreft geluidskaarten voor spelletjes vanwege de goede ondersteuning van EAX e.d. (dit is bij andere merken veel slechter)
Echter heeft Terratec, en M-Audio bijvoorbeeld ook een zeer goed geluid.
Maar ik heb hier een blad liggen waarbij de Audigy 2 vergeleken is met verschillende "professionele" kaarten, en daar kwam hij toch echt niet slecht uit de bus.

Indien er intresse is kan ik dat stuk wel ff scannen ;)
EAX : Dit heeft zelfs mijn El Cheapo CMI8738 Chipset op mijn mobo OnBoard weliswaar geen EAX 3 en 4 maar EAX is echt niet zo bijzonder ofzo vind ik :Y)

Een Terratec of Hercules kaart die je nu koopt hebben het zowiezo wel denk ik overigens en als ze het niet hebben zou het me ook niet verbazen sinds dat wederom een Creative iets is van hen zelf........ :/

Net als DirectX van MS is en niet op Linux draait enzo ....

En wat ik heb begrepen kwa geluid kwaliteit dan kan iedere professionele Sound Editor die Audigy wel schieten wegens ruis en dergelijke...... maar we hadden het hier over Gamen dus dat boeit niet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

je wil niet weten hoe de geluidscurve van je audigy is in vergelijking met de terratec, de terratec is gewoon een pracht kaart. heel vlak kwa geluid en doet het gewoon perfect bij mij bij games, dit heeft echt wat met de configuratie van je pc te maken hoor

• DannyVersluis
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 07:56:
je wil niet weten hoe de geluidscurve van je audigy is in vergelijking met de terratec, de terratec is gewoon een pracht kaart. heel vlak kwa geluid en doet het gewoon perfect bij mij bij games, dit heeft echt wat met de configuratie van je pc te maken hoor
Met Rightmark krijg ik een perfecte rechte curve, en ik heb een snr van 118dB, niet slecht als je het mij vraagt.
Dit heb ik dan overigens wel getest met een kwaliteitskabel van iemand die professioneel in de muziek zit :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik heb ook een DMX 6fire 24/96. Zelfde probleem gehad, hij is erg gevoelig voor PCI bus drukte. Ik had eerst nog geprobeerd om ACPI in windows uit te zetten, en een PCI slot met gereserveerde interrupt te gebruiken, en nog veel meer wilde toeren. Hielp allemaal niet.

In de handleiding of op de terratec site (weet niet meer waar) vond ik het advies om altijd de chipset IDE poorten in te zetten voor je harde schijf. Dat was beter dan een SCSI of snelle ATA kaart die de PCI bus vol trok.

Toen heb ik dus mijn harde schijf van de extra onboard controller naar de standaard IDE controller verplaatst. En warempel - nooit meer een probleem.

In jouw geval een beetje vervelend, want je hebt een SATA schijf. De SiI3112 is PCI aangebonden, en veroorzaakt bij jou vast ook het probleem. Maar je kan dus geen SATA schijf aan je nforce2 hangen...

[ Voor 12% gewijzigd door John_Glenn op 02-04-2004 09:35 . Reden: extra toelichting ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle pci kaarten (dus ook de wlan kaart) uit mn pc gehaald op de terratec geluidskaart na. Het probleem is er nog steeds. :'(

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 20:52
Kijk je IRQ's eens na; doe dit door in apparaatbeheer op Beeld --> Bronnen op verbinding te klikken. Hier een screenshot daar van:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/hans.teeuwen/irq.JPG
Kijk eens dan hoeveel apparaten de irq's van je geluidskaart delen.

Verwijderd

Terratec maakt kaarten om muziek mee te produceren, dus zolang je daar niet mee bezig bent zul je snel last van 'lags' houden.

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 19:26:
Terratec maakt kaarten om muziek mee te produceren, dus zolang je daar niet mee bezig bent zul je snel last van 'lags' houden.
*KUCH* Große Bullshit *KUCH* :X B)

Terratec maakt gewoon net als ieder ander merk voor PC's en welk model jij koopt hangt ervan af wat jij er mee doet ;)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Mmmm dat is niet zo leuk :/

Ik heb zelf een Terratec Aureon 7.1 Space en die draait prima op mijn XP2000+, zowel met muziek, DVD's als games :)

Ik heb 5 PCI sloten in mijn PC, en op 1 na zitten ze ook allemaal vol. Mijn games staan op 2 HD's die beide op mijn Promise ATA-100 PCI controller kaart aangesloten zijn. Ik heb geen last van "lagging" geluid.

Mijn Aureon heeft hier zo te zien geen last van.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

MST_Morpheus schreef op 04 april 2004 @ 20:39:
... Mijn games staan op 2 HD's die beide op mijn Promise ATA-100 PCI controller kaart aangesloten zijn. Ik heb geen last van "lagging" geluid.
Ik had er ook alleen last van in 24/96 mode, niet bij 16/48 (gebruikelijk bij games). Lopen je OS/swapfiles ook over die PCI-controller?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

John_Glenn schreef op 05 april 2004 @ 13:34:
[...]

Ik had er ook alleen last van in 24/96 mode, niet bij 16/48 (gebruikelijk bij games). Lopen je OS/swapfiles ook over die PCI-controller?
OS nee, pagefile ja.

Ik draai standaard op 16/48 mode :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1