[crt-Beamer]Problemen bij het afstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Sinds enkele weken hebben wij een crt beamer aangeschaft. Een panasonic type pt-102y Nu de "gezamelijke ruimte" eindelijk projector klaar was zijn we begonnen met het calibreren van het gevaarte. Bleek een heel karwei te zijn, waar van te voren al voor gewaarschuwd was.

Allereerst moest het beeld omgedraaid en gespiegeld worden, aangezien hij voor projectie tegen het plafond afgesteld stond. Na een hoop geklier, kregen we blauw en groen vierkant en over elkaar, maar rood daarentegen wil niet over die andere 2 heen. Ook als we rood als basis kiezen blijft het gezeur.

even een kleine schets voor de duidelijkheid (let niet op de scheve witte steppen dat ligt aan mijn paint skills, wit=groen+rood+blauw op elkaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/raster.JPG

Rood buigt linksmid dus duidelijk af. Bij het niet corrigeren van rechts duikt deze er daar boven. Nadeel is dat ik rood niet voldoende aan schuinheid kan corrigeren zodat de horizontale lijnen niet evenwijdig lopen met de rest. Via bolheid e.d. kan ik links wel bijtrekken maar rechts niet.

Iemand tips / mogelijke oorzaken om het toch nog recht te krijgen?

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 12:35
heb je hem werkend gezien voor aankoop ? ;)

Verwijderd

Om te beginnen moet je alle knopjes op het regelpaneel in het midden draaien.
Je gaat dan in de beamer op zoek naar de de knoppen voor keystone, draaiing en perspectief. Dat is een rijtje van 9 knoppen (elke kleur heeft zijn eigen 3 knoppen).

Die probeer je zo te draaien dat de middelste lijn van rood, zowel horizontaal als verticaal RECHT staat.

Dan ga je weer terug naar het regelpaneel.

Lukt het niet de boel horizontaal te krijgen, dan zul je de spoel om de buis zelf moeten draaien. Dit is een vervelend klusje, temeer de buizen behoorlijk die tussen de electronica zitten.

Kijk op http://www.projectorspecifications.com/manuals.php bij de manual van de Barco 600. Daar staat een hele heldere handleiding welke stappen je moet nemen een crt te configgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 09:13 ]

Verwijderd

Met shift kun je rechte lijnen trekken in paint :)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Rappie schreef op 01 april 2004 @ 16:04:
heb je hem werkend gezien voor aankoop ? ;)
jep, leek prima te werken, hij stond alleen wel op het beeld op z'n kop te projecteren.
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 16:07:
Om te beginnen moet je alle knopjes op het regelpaneel in het midden draaien.
Je gaat dan in de beamer op zoek naar de de knoppen voor keystone, draaiing en perspectief. Dat is een rijtje van 9 knoppen (elke kleur heeft zijn eigen 3 knoppen).

Kijk op http://www.projectorspecifications.com/manuals.php bij de manual van de Barco 600. Daar staat een hele heldere handleiding welke stappen je moet nemen een crt te configgen.
Oke, bedankt. Die knoppen heb ik niet kunnen vinden.Ik zal is ff fototje maken van printplaat (wordt morgen voordat ik dat kan posten). Ik heb wel de keystone voor het complete beeld en de spinning ofzo (bolling aan zijkanten) gevonden. Maar niet voor iedere kleur afzonderlijk.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik bedenk me net dat er links onder in de projector nog een kastje zat met zes potmeters ofzo (geen echte, maar wel draaibaar). Die zaten op 1 kastje in 2 lagen van drie. Ik wist niet waarvoor ze waren dus durfde er niet aan te zitten.

Kastje zag er als volgt uit. In vrij dik plastik uitgevoerd dik. @ rijen van drie "schroeven" c.q potmeters. Stond wat onleesbaars boven. Maten ongeveer 5 bij 3 cm met afgeronde hoeken

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
zandpaddo schreef op 01 april 2004 @ 16:34:
Ik bedenk me net dat er links onder in de projector nog een kastje zat met zes potmeters ofzo (geen echte, maar wel draaibaar). Die zaten op 1 kastje in 2 lagen van drie. Ik wist niet waarvoor ze waren dus durfde er niet aan te zitten.

Kastje zag er als volgt uit. In vrij dik plastik uitgevoerd dik. @ rijen van drie "schroeven" c.q potmeters. Stond wat onleesbaars boven. Maten ongeveer 5 bij 3 cm met afgeronde hoeken
Daar zou ik maar niet aanzitten. Dat zijn waarschijnlijk de g2 en focus instellingen. Als je niet weet wat dat is moet je eraf blijven. Bij verkeerde instelling kunnen ze je buizen slopen.

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 10:39

Adonias

Oe! Buttons :9

De G2 en focus instellingen moet je nog even van afblijven inderdaad.

Check deze site even...
http://www.eboyztoyz.net/1031q/pages/1031Q_Configuration.htm
stap voor stap hoe je moet instellen, inclusief de G2 en focus. G2 is erg gevaarlijk! Als je deze verkeerd afsteld kunnen je buizen in no-time stuk zijn. De G2 is echter wel vrij essentieel om een goed plaatje te krijgen.

Even kort door de bocht met het probleem dat je nut hebt: Inderdaad alle pots op neutraal zetten (niet die van de G2 enz, daar blijf je nog even vanaf ;) ). Dan scherm en PJ zo goed mogelijk opstellen (recht enz... ook zijn er programma's om te berekenen hoe alles precies gelocaliseerd wordt) Vervolgens ga je van alleen de groene buis een zo perfect mogelijk vierkant maken (4:3 of 16:9, wat je wilt)Dan ga je stap voor stap de kleuren afstellen op GROEN. Eerst horizontale en vertikale alignment ten opzichte van het midden. Dan de middens van de randen, dan pas de hoeken.

Mgoe, check die site dus ff

Verwijderd

Als je er nou helemaal niet uitkomt kan je even op www.htforum.nl je vraag stellen aan Frank Doorhof of Rob Dingen

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Oke, bedankt voor de link. Dat witte kastje zal ik dan idd vanaf blijven. (ben blij dat ik het geduld heb kunnen bewaren). Hier nog wat foto's, helaas niet van de afwijking....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/Beamer1.jpg

Het beruchte witte kastje

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/Printplaat.jpg

De printplaat met potmetertjes

De gekleurde weet ik precies wat wat is, van de gele op het board niet. Ik weet dat 2 van die keystone en sidespin zijn. De rest weet ik niet precies.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/Klepje.jpg

Het klepje met de uitleg van de potmeters

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/linkerprint.jpg

de stuk printplaat aan de linkerkant

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/onderprint.jpg

De buizen

Verwijderd

Staat je beamer wel precies in het midden van het scherm?
Staat je beamer loodrecht op het scherm?
Staan het raster precies in het midden van de buis?

Als een het antwoord op een van de vragen 'nee' is, dan kun je dat proberen te corrigeren en het opnieuw proberen.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 11:57:
Staan het raster precies in het midden van de buis?
Welk raster, groen alleen? of alle 3?

En als ik het verhaal goed begrijp mag ik wel aan de focus zitten, maar niet aan de G2?

[ Voor 20% gewijzigd door zandpaddo op 02-04-2004 12:07 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
Je moet alles naar default zetten. Dan moet je het raster in alle drie de buizen in het midden van de beeldbuis hebben staan (zet het contrast wat lager en kijk door de lens heen). Wanneer deze in het midden staat stel je de lenzen in. De groene gaat altijd recht vooruit. Dan verander je de hoek van de rode en blauwe zodat deze over de groene heen vallen. Hiervoor moet je de lens dus draaien. Niet de focus, maar de gehele lens zelf dus. Pas als deze mechanische setup in orde is kun je beginnen met het beeld. In eerder genoemde handleiding staat volgens mij een stap voor stap uitleg.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je misschien een magneticshe bron in de buurt staan ofzo?

BTW, je plaatje is niet te zien bij mij, slaches verkeerd staan, en hoofd/kleine letters fout! aangepast :)

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 02-04-2004 12:39 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 02 april 2004 @ 12:12:
Wanneer deze in het midden staat stel je de lenzen in. De groene gaat altijd recht vooruit. Dan verander je de hoek van de rode en blauwe zodat deze over de groene heen vallen. Hiervoor moet je de lens dus draaien. Niet de focus, maar de gehele lens zelf dus.
Dus niet dmv de schroeven??, maar de complete lens draaien (kan dat dan??), of moeten er van die spacers tussen (die ik dus niet heb).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/lenzen.jpg

sorry, ik stel misschien wat veel vragen bij alle stukjes, maar ik wil graag alles duidelijk hebben, voordat ik weer opnieuw ga beginnen met afstellen en aangezien ik op locatie geen internet heb, wil ik nu alvast zoveel mogelijk informatie opslaan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
zandpaddo schreef op 02 april 2004 @ 12:32:

Dus niet dmv de schroeven??, maar de complete lens draaien (kan dat dan??), of moeten er van die spacers tussen (die ik dus niet heb).

[afbeelding]
Hmm, ik zit wat manuals door te lezen van wat oudere CRT's en het is niet vanzelfsprekend dat je de lens in z'n geheel kan draaien maar dat er enkel vaste standen zijn. Hoe je dat bij deze moet veranderen en of het sowieso wel kan is mij niet duidelijk. Je zou er dan van uit kunnen gaan dat de mechanische setup goed is.
Wat je dan moet doen is alsnog alles op default zetten, het raster in het midden van de beeldbuis plaatsen en vervolgens de projector zover naar achter of voren plaatsen dat de rode en blauwe over de groene heen vallen. Dat is door helemaal precies, maar zorg dat het midden wel goed is, de rest pas je aan met de potmeters. Zorg er ook voor dat de projector goed vlak staat, horizontaal en haaks op het scherm.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Volgens mij moet je bij veel van die beamers de lenzen mechanisch kunnen verstellen. Op de foto zie ik een alluminium koelrooster. Daaronder zitten de schroeven op de lenzen anders te stellen.

De afstelling gaat als volgt in zijn werk :

eerst monteer je de beamer
-horizontaal
-loodrecht op het doek
-in het midden van het scherm.

Stel de lenzen scherp.

Leg de drie verschillende kleuren over elkaar heen dmv het mechanische verschuiven van de lenzen. Zorg wel dat het raster van alle buizen precies in het midden van de beeldbuis zit.

Vervolgens ga je aan de gele knoppen op het bord draaien (voorzichtig, met een van die dingen stel je ook het signaal af) zodat de keystone e.d. goed zijn.

Dan ga je aan die knoppen op het paneel draaien. Als het goed is, krijg je hem nu helemaal goed.

Als dat niet het geval is, dan draai je alle knoppen weer naar het midden toe, en dan moet je de spoel achter op de beeldbuis verdraaien.
Pas wel op, je zit heel dicht in de buurt van hoogspanning dan.

Als die spoel verdraaid is, dan begin je weer helemaal bovenaan.

Even voor de goede de inschatting: als die buizen goed zijn afgesteld, en de beamer hang mooi voor het doek, dan duurt het afstellen mbv het knoppenboard nog geen 10 minuten.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 13:48:
Volgens mij moet je bij veel van die beamers de lenzen mechanisch kunnen verstellen. Op de foto zie ik een alluminium koelrooster. Daaronder zitten de schroeven op de lenzen anders te stellen.
.....
Bedoel je letterlijk onder de koelribben? Dus dat die tijdelijk gedemonteerd moeten worden of bedoel je de schroeven die aan het inde van de lens zitten (zie pic)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/vraag.jpg

Verwijderd

ja, ik bedoel de koelribben.

Die schroeven van de foto moet je volgens mij niet losdraaien, dan loopt de koelvloeistof uit de lens, en dan ben je zuur.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:35:

Die schroeven van de foto moet je volgens mij niet losdraaien, dan loopt de koelvloeistof uit de lens, en dan ben je zuur.
Koelvloeistof in een CRT beamer?

Als ik kijk naar mijn beamer (Sony 1271) dan zijn het 3 beeldbuisjes (met platte voorkant) waarop de lenzen geschroefd zijn met daartussen een kleurenfilter.
De buitenste beeldbuisjes kun je met een spacer een klein beetje onder een hoek zetten, voor het geval dat je op een korte afstand van het doek de beamer hebt staan. (dus dan schijnen die buitenste 2 lenzen wat meer naar binnen)

Die schroef die je niet omcirkelt hebt kun je losdraaien en dan de lenzen iets verschuiven (intern, de lens voorop blijft zo staan) om scherp te stellen.

Zoals ik mijn beamer in moet stellen is als volgt:
Stel alle lenzen zo scherp mogelijk in, nadat de beamer al wel 10 - 20 mins aan heeft gestaan.
Leg dan alle 3 de kleuren met het pas-kruis-testbeeld over elkaar heen.
Pas achtereenvolgens (dus in die volgorde) (voor alle 3 de kleuren tegelijk, zodat na elke stap de kleuren weer over elkaar liggen) deze instellingen aan:
• size
• lin (lineariteit)
• skew
• bow
• key
• pin
• zone

Kijk vooral met zone een beetje uit, want daarmee kun je je hele beeld weer om zeep helpen.
Blijf eigenlijk af van de focus-instellingen van de lampen (dus die 6 potmeters) en in mijn handleiding stond dat je echt niet aan de instellingen van blauw moest komen. Vermoedelijk omdat je daarbij minder gauw verschil ziet en dus de boel in de soep kunt draaien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
TD-er schreef op 02 april 2004 @ 15:19:
[...]

Koelvloeistof in een CRT beamer?

Als ik kijk naar mijn beamer (Sony 1271) dan zijn het 3 beeldbuisjes (met platte voorkant) waarop de lenzen geschroefd zijn met daartussen een kleurenfilter.
Maar jouw 1271 is volgens mij een beamer met digitaal chassis, dus dat is een hele andere klasse.....

Het zou dus kunnen dat die beamer de spacers bevat, terwijl ik ze niet nodig heb (aangezien wij op grotere afstand projecteren? Dat de beamer deels in een lensdeel projecteerd wat vervorming veroorzaakt?

Nogmaals ik heb zeker geprobeerd om alles eerst in het midden te zetten, dan groen recht te maken en daarna blauw en rood er over heen te leggen, maar bij rood begint het ged(*)nder. Die wil dus niet in dezelfde convergentie als de rest. en bij het ver draaien van bepaalde convergentie instellingen schiet er ook een golf in de hoek.

Maandag ga ik nog maar eens goed kijken of alles waterpas staat en loodrecht op elkaar en nogmaar eens instellen......

Toevallig een tweaker met crt-ervaring in de buurt van eindhoven/best en die een kratje bier wil verdienen ofzo aanwezig hier? :y)

Verwijderd

zandpaddo schreef op 02 april 2004 @ 17:35:
[...]

Toevallig een tweaker met crt-ervaring in de buurt van eindhoven/best en die een kratje bier wil verdienen ofzo aanwezig hier? :y)
Helaas gaat een kratje bier niet lukken. Op het HT forum kun je een document vinden over het kopen van CRT beamers. Daarin staat dat je **best 500 euro** extra mag betalen als de verkoper de beamer ook afstelt.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 18:08 ]

• TD-er
Wat je zou kunnen doen is voor elke kleur afzondelijk proberen de lijnen recht te krijgen.
Ik heb je paint-skillz nog even bekeken en het lijkt erop alsof de vorige eigenaar de kleur rood zo heeft moeten vervormen, omdat deze dus op z'n kop hing met mogelijk een magneet bij de rode lamp in de buurt.
ik zal eens even kijken in mijn handleiding welke functie dat oplost.
kun je hier neerzetten welke instellingen je allemaal kunt aanpassen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
TD-er schreef op 03 april 2004 @ 13:30:
Wat je zou kunnen doen is voor elke kleur afzondelijk proberen de lijnen recht te krijgen.
Ik heb je paint-skillz nog even bekeken en het lijkt erop alsof de vorige eigenaar de kleur rood zo heeft moeten vervormen, omdat deze dus op z'n kop hing met mogelijk een magneet bij de rode lamp in de buurt.
ik zal eens even kijken in mijn handleiding welke functie dat oplost.
kun je hier neerzetten welke instellingen je allemaal kunt aanpassen?
Heb jij een handleiding van de 102y???? (als dat zo is, daar zou je me heel veel mee kunnen helpen.

Wat ik aan kan passen zijn de convergenties op het plaatje hierboven op dat klepje. (hier nogmaals de link)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/Klepje.jpg

Daarnaast nog een instelling voor keystone en een voor sidespin van alle drie de kleuren tegelijk (dus soort van draaien om horizontale as en het bollen al dan niet ontbollen van de zijkanten)

Verder zitten er nog wat knopjes waarbij heel licht het middenste rechterdeel en het middenste linkerdeel iets gebolt c.q. ontbold kunnen worden.

De functie van de rest van de gele knopjes weet ik zo niet, aangezien ik alleen een normale handleiding heb gekregen, geen technische met alle informatie over het afstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door zandpaddo op 03-04-2004 15:38 ]

• TD-er
zandpaddo schreef op 03 april 2004 @ 15:37:
[...]

Heb jij een handleiding van de 102y???? (als dat zo is, daar zou je me heel veel mee kunnen helpen.

[...]
Nee, maar het instellen van een beamer bestaat eigenlijk altijd uit dezelfde stappen... de naamgeving/symbolen verschillen eigenlijk alleen maar.
Ik zal vanavond de nodig dingen inscannen, zodat je kunt experimenteren en plaatjes en termen met elkaar kunt vergelijken.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
TD-er schreef op 03 april 2004 @ 18:13:
[...]

Nee, maar het instellen van een beamer bestaat eigenlijk altijd uit dezelfde stappen... de naamgeving/symbolen verschillen eigenlijk alleen maar.
Ik zal vanavond de nodig dingen inscannen, zodat je kunt experimenteren en plaatjes en termen met elkaar kunt vergelijken.
als je ze redelijk klein houdt, kun je ze mailen naar kees-jan(at)kjz.tmfweb.nl (of beter nog voor de community, gooi ze ff op een webspace en post de url's hier!). Alvast bedankt he!!!!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
oke een update, na nog wat over een weer gemaild te hebben met andere crt-gebruiker werd mij verteld dat de lenzen zeker in hoek verstelbaar moesten zijn. Ik nog eens flink gezocht naar schroeven. En heb wat gevonden, zat sneaky achter een dikke kabelbos.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/schroef.jpg

Maar kan ik deze met een gerust hart losdraaien en voorzichtig de lens draaien, of moet ik uitkijken voor de buizen (had wat gehoord over vloeistofkoeling.....)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 13:48:

De afstelling gaat als volgt in zijn werk :

...

Leg de drie verschillende kleuren over elkaar heen dmv het mechanische verschuiven van de lenzen. Zorg wel dat het raster van alle buizen precies in het midden van de beeldbuis zit.
tadaah...

Volgens mij kun je die schroeven wel een losdraaien om de buis te verschuiven.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Het probleem blijkt dus niet de hoek van de buizen te zijn, maar dat de buis gedraaid moet om zijn eigen as.

dus ipv het geprojecteerde nu \ moet het | worden. Hoe pak ik dat aan om zonder defecten die buis voorzichtig te draaien. Wat moet ik loshalen, waar mag ik wel / niet aankomen enzo!

(zie pics hierboven van de buizen)

Verwijderd

Je moet de spoel aan de achterkant van de buis verdraaien.

Dit zit met 2 ringklemmen vast. Die draai je wat losser, en dan draai je voorzichtig de spoel.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 21:39:
Je moet de spoel aan de achterkant van de buis verdraaien.

Dit zit met 2 ringklemmen vast. Die draai je wat losser, en dan draai je voorzichtig de spoel.
Zou je iets specifieker kunnen zijn misschien, wat ik heb gezien toen ik er aandachtig naar keek zijn idd 2 ringen (die zie je ook op de foto). maar wat kun je dan draaien, het dunne buisje wat aan het printje zit of de echte spoel die net voor dat loodfolie zit. (zou je misschien ff snel met paint een globaal gebied aan kunnen geven waar wat te doen?). Ik wil tenslotte niet graag door een comminucatiefout mijn buis vernaggelen.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:35:

Dat is alleen maar als je liquid-coupled-lensen hebt. En dat is geen koelvloeistof, dat is om de ruimte tussen de crt en de lens op te vullen, normaal zit daar gewoon lucht tussen, maar voor een betere transmissie van het licht wordt het ook wel met vloeistof gedaan, gebeurt meestal alleen maar bij hele dure machines.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik zou maar eens ff naar het HT forum gaan en iemand bij je thuis uitnodigen die verstand heeft van de convergentie van CRT's. Zelf blijven klooien, helemaal met een analoog chassis kost je alleen maar tijd en frustratie. Dit is precies de reden dat je heel goed moet nadenken voordat je een CRT koopt en eigenlijk beter een analoge machine kunt kopen. Veel succes iig.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
heb een oproepje gedaan paar weken geleden, maar heb tot nu toe niemand bereid gevonden.

Maar als ik de buis kan draaien, dan krijg ik het wel goed. Hij is nu redelijk afgesteld, behalve dat manko.

(pssst regio eindhoven / best)

Verwijderd

Die onderstaande moervormige spoel moet je verdraaien.

Afbeeldingslocatie: http://www.twc.sshunet.nl/~olaudy/print.jpg

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
high-res image:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kjz/beamer/tube.jpg

klikbaar

Dus dat die 2 ringen iets losdraaien en heel voorzichtig dat zwarte (vuilniszakkenkleur) grote ding, in het midden, rustig een paar graden draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door zandpaddo op 27-04-2004 11:25 ]

Verwijderd

jep

Verwijderd

je kan met behulp van washers tussen de lenzen en CRT schermen de hoek die de lens moet maken afstellen. De dikte van de washers is afhankelijk van de hoek die je wilt en dus de hoek waarin de projector hangt dan wel op de grond staat.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
@ olav

Ik heb gister voorzichtig een poging gedaan, maar ik kreeg er zo geen beweging in. Nu durfde ik niet volledig kracht te zetten, kan het kloppen dat dit draaien zeer stroef gaat?

Verwijderd

Zorg dat een een oude tv/monitor te pakken krijgt. Maak die open, en zie dat er een zelfde spoel achter op de beeldbuis zit.

Deze spoel zorgt voor het magnetisch veld dat de electronen afbuigt.
Als je die spoel draait, dan zal het hele beeld dus meedraaien. Bij een monitor is het allemaal wat groter, en dan kun je even experimenteren.
Pagina: 1