Stereo HiFi + 2.1 set voor surround, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Eerst wil ik even zeggen dat ik wel gesearched heb en dat eigenlijk een van de laatste topics hier nog enigsinds in de buurt komt, namelijk deze.

Ik wil het volgende doen: Een micro HiFi stereo setje + een 2.1 Logitech setje (weet ff nog niet welke, maar het gaat om het ID). Is het mogelijk om daar surround mee te krijgen? Ik gebruik dan gewoon het HiFi setje voor de front en de logitech set voor de rears en de sub. Maar nu vraag ik me af of het mogelijk is, en hoe dat werkt kwa aansluitingen. Ik heb al in mijn ASUS mobo handleiding gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Ik heb trouwens een Soundstorm (AC97) geluidskaartje onboard.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Werkt wel, heb ik ook. Je moet gewoon met een 3,5mm jack>stereo tulp kabeltje van je front uitgang op je mobo naar de audio in op je stereo (je moet dus ieg een aux op je stereo hebben). Dan sluit je de rears gewoon aan op je rear uitgang.
De subwoofer van het 2.1 setje gebruik je dan alleen voor de normale lage tonen van de rears, niet als sub. De sub zit namelijk samen met de center op 1 uitgang. Sowieso heb je voor surround een center speaker nodig, dus je zult nog een speakersetje voor de center moeten kopen. Ik heb daar een redelijk simpel labtec 2.0 ding voor, en mix de subgeluiden gewoon in het normale geluid (dan gaat het dus via mn stereo).

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
is jouw geluidskaartje 2.1 of 5.1 of is het gewoon een stereo kaartje.
als het stereo kaart is, heb je geen dolby als je dat wil produceren = geen surround, alleen overal gelijk stereo.. je krijgt dus 'voor' evenveel 'signaaltjes' als 'achter'.

Verder kijk http://gathering.tweakers...ages/739106#17486786]hier eens tussen.. misschien dat je er informatie kan uithalen... dus niet bedoelt als RTFM ;)

offtopic:
nu hopen dat ik het goed heb uitgelegd ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 01-04-2004 09:48 ]

Wauw, een sig!

• wagenveld
  • Niet online
Soundstorm is immers 5.1... 8)

• Roet
Wat gebeurt er als je geen center speaker hebt? :) En voor 4.1 heb je toch geen center nodig? Of heb je die aslnog nodig door de output van dat kaartje?

ik wil namelijk 4.1, maar 5.1 is wel een optie hoor. Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik heb nog geen Logitech setje gekocht. Want als ik niet genoeg heb aan een 2.1 setje koop ik gewoon een 5.1 setje. Misschien dat dat niet duidelijk was, dat ik 4.1 wilde. Ik kan mijn center namelijk nergens kwijt. Enig id of ik het ook kan oplossen zonder center?

Ik vraag me trouwens ook af hoe jij de geluiden van je sub door je stereo heen mixed, aangezien daar ook een center speaker doorheen zit, en waar sluit je die dan aan op je stereo?

• wagenveld
  • Niet online
4.1 kan natuurlijk ook, je hoeft niet per se een center aan te sluiten. Het is alleen niet mogelijk om de sub van je logitech apart aan te sluiten op je geluidskaart op de center/sub uitgang, omdat subs in die setjes fungeren als een basspeaker van beide sattelieten.
Ik heb trouwens gewoon in de software van mn geluidskaart (SBLive) aangegeven dat ie lage geluiden niet moet redirecten naar de sub uitgang, zodat lage geluiden gewoon via de fronts en rears gaan. Dit kun je vaak ook instellen in DVD programmas en in bijv AC3filter.

• Roet
wagenveld schreef op 01 april 2004 @ 10:16:
4.1 kan natuurlijk ook, je hoeft niet per se een center aan te sluiten. Het is alleen niet mogelijk om de sub van je logitech apart aan te sluiten op je geluidskaart op de center/sub uitgang, omdat subs in die setjes fungeren als een basspeaker van beide sattelieten.
Ik heb trouwens gewoon in de software van mn geluidskaart (SBLive) aangegeven dat ie lage geluiden niet moet redirecten naar de sub uitgang, zodat lage geluiden gewoon via de fronts en rears gaan. Dit kun je vaak ook instellen in DVD programmas en in bijv AC3filter.
Ah, ok. Wel jammer dat de sub niet apart te gebruiken is, aangezien die meestal wel ok is bij logitech. Maar eigenlijk hebben de boekplankspeakers niet echt een sub nodig aangezien die zelf al genoeg lage geluiden kunnen produceren. Dus ik denk dat ik gewoon zo'n 2.1 setje koop en de sub voor achter gewoon de lage tonen laat regelen, alleen denk ik dat hij dan bar weinig zal doen.

Als ik een 5.1 setje koop en wel een center gebruik, zou de sub dan wel veel doen?

• wagenveld
  • Niet online
Mja, een 5.1 setje heeft immers de sub en center bij elkaar zitten. Maar zoals je zelf al zegt, een beetje stereo kan meer/betere bass produceren dan een pc speakersetje (of je moet heel duur gaan doen :) ).
Pagina: 1