Toon posts:

Boekenplankspeakers op Creative Inspire 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De Creative Inspire 5.1 is een mooi setje maar ik heb er niet zoveel aan. Op dit moment gebruik ik het eigenlijk alleen als een 2.1 set, stereo dus. Ik heb ooit nog 2 boekenplankspeakers gekregen. Je raad het denk ik al, ik wil die speakers gebruiken en dus aansluiten op de subwoofer/versterker van de Creative Inspire 5.1.

De aansluitingen van de Creative Inspire 5.1 zijn alleen tulp (logisch). Alleen de boekenplankspeakers hebben geen tulp uitgang maar er ziten gewoon 2 draadjes aan. Wat kan ik het beste doen om deze speakers goed aan te sluiten? Wat voor soort snoer moet ik kopen?

Alvast bedankt.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
Simpele oplossing: Tulp plugjes aan het snoer van je speakers solderen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die speakers die je hebt staan? zijn deze ook versterkt of niet?
Als dat namelijk niet het geval is zul je er nog een losse versterker tussen moeten hangen om die speakers te kunnen gebruiken.
En met een versterker zijn mischien wat ruimere mogelijkheden kwa aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm waarom nou weer solderen? :) Kan dit niet simpeler? Door bijv een tulp snoer te kopen en aan 1 kant de tulpaansluiting eraf halen zodat er 2 draadje overblijven en die draadjes in de speaker doen? Of kan dit helemaal niet?
Terw_Dan schreef op 24 maart 2004 @ 23:32:
Die speakers die je hebt staan? zijn deze ook versterkt of niet?
Als dat namelijk niet het geval is zul je er nog een losse versterker tussen moeten hangen om die speakers te kunnen gebruiken.
En met een versterker zijn mischien wat ruimere mogelijkheden kwa aansluitingen.
Maar in die Creative Inspire zit toch al een geïntegreerde versterker?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 23:34 ]

• Wormaap
Creative setje heeft idd'n versterker erin zitten. Wel ff uitkijken dat je geen boxen met een lagere impendantie dan standaard eraan knoopt want dat zal'ie niet zo fijn vinden ;)
Wat jij zegt, tulp snoer kopen en aan een kant de aansluiting eraf, kan natuurlijk ook, alleen ging ik er vanuit dat je bedoelde dat er al een snoer aan de speakers zat :P

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 24 maart 2004 @ 23:35:
Creative setje heeft idd'n versterker erin zitten. Wel ff uitkijken dat je geen boxen met een lagere impendantie dan standaard eraan knoopt want dat zal'ie niet zo fijn vinden ;)
Wat jij zegt, tulp snoer kopen en aan een kant de aansluiting eraf, kan natuurlijk ook, alleen ging ik er vanuit dat je bedoelde dat er al een snoer aan de speakers zat :P
Euhm nee. Maar wel dropveters :)

BTW, de impendantie is 6 Ohm. De belastbaarheid per speakers is 50W.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 23:42 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:26
Hmm, ik denk niet dat die creative versterker een erg sterke is op zich. En om er dan een paar boekenplank speakers aan te gaan hangen is volgens mij vragen om clipping, en om kapotte luidsprekers/versterker.

Catch a smile out there!

Verwijderd

Topicstarter
Haemorrhage schreef op 24 maart 2004 @ 23:49:
Hmm, ik denk niet dat die creative versterker een erg sterke is op zich. En om er dan een paar boekenplank speakers aan te gaan hangen is volgens mij vragen om clipping, en om kapotte luidsprekers/versterker.
Hmm, misschien heb je gelijk.

Ik ben aan het zoeken wat de de impendantie zou kunnen zijn van de Creative maar kan die informatie niet vinden.

Misschien moet ik anders maar naar marktplaats gaan en een stereoversterker zien te strikken :)

• Glenfiddich
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 23:54:
[...]

Hmm, misschien heb je gelijk.

Ik ben aan het zoeken wat de de impendantie zou kunnen zijn van de Creative maar kan die informatie niet vinden.

Misschien moet ik anders maar naar marktplaats gaan en een stereoversterker zien te strikken :)
Impedantie is maar een deel van het verhaal. Die versterker van creative zal gewoon te weinig vermogen leveren vrees ik. Ik meen dat die creative speakertjes ook maar 10 of 15 watt per stuk zijn (RMS) ?? Meer zal die versterker ook niet leveren.

Catch a smile out there!

• Wormaap
En is dat boeiend dan? Een van de grootste fabeltjes in audio is dat je met zware speakers niks hebt aan een lichte amp. Als je een 600 Watt woofer aan een 60 Watt amp hangt, zul je zeker geluid horen, waarschijnlijk nog aardig hard ook. Je zult nooit het volledige potentiëel van de woofer kunnen benutten, maar voor normaal gebruik is dit ook totaal niet nodig. Op een boekenplankspeaker zul je over het algemeen niet meer dan 1 Watt versterkervermogen benutten. Een gemiddelde speaker heeft minimaal een gevoeligheid van 90dB. Dit houdt in dat als je er 1 Watt instuurt, de speaker op 1 meter 90dB produceert. 90dB is over het algemeen al harder dan wat de meeste mensen willen gebruiken, maar zo'n speaker zal bij 10 watt dus al 100dB produceren. Als je ampje dus 10 Watt levert en je hebt een set speakers met een minimaal redelijke gevoeligheid, zul je dus totaal geen problemen hebben met het volume :) ('K heb hier zelf 2 boekenplank speakertjes aan m'n Philips home cinema setje geknoopt, was eigenlijk een sub/sat systeem, maar met deze speakers klinkt't stukken lekkerder :D)

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op 25 maart 2004 @ 16:50:
En is dat boeiend dan? Een van de grootste fabeltjes in audio is dat je met zware speakers niks hebt aan een lichte amp. Als je een 600 Watt woofer aan een 60 Watt amp hangt, zul je zeker geluid horen, waarschijnlijk nog aardig hard ook. Je zult nooit het volledige potentiëel van de woofer kunnen benutten, maar voor normaal gebruik is dit ook totaal niet nodig. Op een boekenplankspeaker zul je over het algemeen niet meer dan 1 Watt versterkervermogen benutten. Een gemiddelde speaker heeft minimaal een gevoeligheid van 90dB. Dit houdt in dat als je er 1 Watt instuurt, de speaker op 1 meter 90dB produceert. 90dB is over het algemeen al harder dan wat de meeste mensen willen gebruiken, maar zo'n speaker zal bij 10 watt dus al 100dB produceren. Als je ampje dus 10 Watt levert en je hebt een set speakers met een minimaal redelijke gevoeligheid, zul je dus totaal geen problemen hebben met het volume :) ('K heb hier zelf 2 boekenplank speakertjes aan m'n Philips home cinema setje geknoopt, was eigenlijk een sub/sat systeem, maar met deze speakers klinkt't stukken lekkerder :D)
Samengevat.. het kan dus gewoon. Dus euh..gaan met die banaan? :) Maar hoe heb je die speakers aangesloten? Of hadden die al een tulp-aansluiting?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 21:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 21:29:
[...]

Samengevat.. het kan dus gewoon. Dus euh..gaan met die banaan? :) Maar hoe heb je die speakers aangelsoten? Of hadden die al een tulp-aansluiting?
jah gaan met die banaan

alleen voorkom dat je hem laat spelen met vervoring dan blaas je het versterker ic in een paar minuten op.

• Wormaap
IDD gewoon gaan met die banaan. Ik had idd al tulp plugjes aan m'n boxen zitten, maar die he'k eraf geknipt omdat m'n receiver/dvd-speler bare-wire aansluitingen heeft (wat'n gekut, 'k had geen zin om de uiteindes te vertinnen, dus'k had zo'n koper'kwastje' en zo'n ding blindelings in zo'n klein gaatje frotten is KUT :X )

[ Voor 20% gewijzigd door Wormaap op 25-03-2004 21:48 ]

• Glenfiddich
Ik zou het NIET doen. Een receiver gebruiken die veel minder vermogen levert als de speakers is schadelijk voor je speakers, met name voor de tweeters. Dit is geen fabeltje.

voor mer info, lees dit eens door:
http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=4058

Catch a smile out there!

Verwijderd

Topicstarter
yoow,

Ik heb gister voor, JAWEL! voor 1,65 ;) 2 tulpaansluitingen gekocht en die (nog niet gesoldeerd) vastgemaakt aan de 2 draadjes. Het werkt uiteraard en nu is de bass veel beter en dieper. Het lijkt nu wel of de volume knop wat gevoeliger is geworden.

Maar ik ben tevreden en kijk ik uiteraard uit voor clipping :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 19:47 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Haemorrhage schreef op 26 maart 2004 @ 00:25:
Ik zou het NIET doen. Een receiver gebruiken die veel minder vermogen levert als de speakers is schadelijk voor je speakers, met name voor de tweeters. Dit is geen fabeltje.

voor mer info, lees dit eens door:
http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=4058
Ach, crap, je moet het verhaal natuurlijk wel ff nuanceren! Lijkt wel een reclamepraatje wat je nu aan het lullen bent :+ .

Als de amp de woofers niet trekt dan kan dat idd voor problemen zorgen. Maar de meeste PC speakers zijn toch al 4 Ohm, en de TS heeft 6 Ohm speakers eraan hangen. Dat zal gewoon prima gaan! Hang je er 2 Ohm ofzo aan, dan zou de amp dat niet kunnen trekken en gaan clippen. Wattages boeien absuluut niet in het hele verhaal...

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 31-03-2004 19:51 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wormaap
Even kort samengevat qua clipping, overbelasting enzo...

Een zwaardere amp dan je speakers kunnen hebben (bv 400 watt amp bij 100 watt speakers): Zet je versterker niet harder dan wanneer je hoort dat je speakers gaan vervormen, dit wel doen = overbelasting = opgeblazen speakers.

Speakers die meer kunnen hebben dan je versterker kan leveren: Gewoon domweg de amp niet vol open zetten, zodat deze niet clipt, dan is het geen probleem voor je speakers of amp en zal het ZEKER nog hard genoeg gaan.

Impendanties: 4Ohm amp + 6Ohm speaker (impendantie van de speaker hoger dan van de amp) = geen probleem, de amp zal alleen wat minder vermogen leveren.
4Ohm amp + 2Ohm speaker (impendantie amp dus hoger dan van de speaker) = wél een probleem. In het gunstigste geval zal nu de zekering in je amp doorsmelten.
De versterker moet nu door de lagere weerstand een grotere stroom gaan leveren, dit kan'ie niet aan en pats boem dat was je geluid dan :)

Verder een paar kleine dingetjes: Wattage = Vermogen bij een amp, of Belastbaarheid bij een speaker (net zoals Amperage = Stroom, en Voltage = Spanning... Dat is wel zo gemakkelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 31-03-2004 22:21 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Verder een paar kleine dingetjes: Wattage = Vermogen bij een amp, of Belastbaarheid bij een speaker (net zoals Amperage = Stroom, en Voltage = Spanning... Dat is wel zo gemakkelijk)
Vergeet dan ook ff de formule niet

Wattage = Amerage * Voltage

of, netter

P = I * V

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Het resultaat, net even geschoten :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~adelden.g/images/pic1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~adelden.g/images/pic2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~adelden.g/images/pic3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 23:15 ]

• Wormaap
deepspace schreef op 31 maart 2004 @ 22:30:
[...]

Vergeet dan ook ff de formule niet

Wattage = Amerage * Voltage

of, netter

P = I * V
En nu helemaal zoals het hoort :P
Vermogen = Spanning * Stroom
P = U * I
Omgezet naar eenheden wordt dat dus
Watt = Volt * Ampère
W = V * A
'T lijkt misschien op doodlomp gezeur van mij, maar het praat zoveel makkelijker als iedereen de zelfde grootheden en eenheden hanteert :P

Setje ziet er netjes uit btw ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 31-03-2004 23:31 ]

Pagina: 1