zo dit is een super handig project:
ik zelf ben vrij extreem met installeren.. sterker nog ik volgde een procedure van een text file.
waarom? omdat ik er achter ben dat veel dingen voor mij doen overbodig zijn.
mijn pc gebruik ik prof. voor muziek maken.. dan is het erg belangrijk dat alles wat extra cpu belast uit is.
Maar ook voor anderen.. ik heb wat tips:
1. installeer windows compleet.
2. Auto login
2. zet firewall XP aan
3. stop automatic update service en zet op disabled.
4. stop remote registry service en zet op disabled.
(ik laat effe de tweakers voor het OS weg)
4. Installeer -> Windows Patches -> Blasterupdate.exe <-- ERG belangrijk!
5. Installeer -> Microsoft Java VM (waarom nu al? omdat dan bij de update scan hij de security-update vind van Java ; )
6. Reboot system.
7. connect naar windowsupdate site
8 press OK (auto acceptatie windows install)
9. scan pc voor updates
10. selecteer alles en press OK
11. installaties
12.reboot
13.connect naar windowsupdates.. doe alle voorgaande stappen installeer alles.
14. reboot system.
(Na complete windows updates+ de reboot)
12. startmenu -> settings -> niet actieve pictogrammen opruimen (uit)
13. (eventueel wat start menu aanpassingen)
(moet nog uitzoeken hoe je dit in een script kan zetten.. dus ja de opties ergens in het register.. moet ik nog vinden.)
14. Uitvoeren -> CMD -> diskperf -n -> exit. (diskperf neemt te veel geheugen in beslag en met -N kan die uit) //dos venster.
15. computer instellingen -> advanced - optimize for speed. cpu op background (dit alleen voor mensen die muziek maken met de pc.. anders kan die op programs blijven staan)
16. opstart en herstel uit.. alleen meldingen bij kritieke windows fouten.
17. Deze computer -> eigenschappen drive(s) -> zet uit: indexing service.
18. Configuratie scherm - de settings van het beeldscherm (vergeet niet desktop opruimen na 30 dagen uit te zetten) de rest spreekt voor zich..
omdat ik server 2003 gebruik.. hoef ik daar niets te doen.. alleen de effecten etc uit te zetten.. maar das algemeen bekend .. maar voor XP is deze routine wel belangrijk.
19. DE internet explorer settings moeten allemaal op standaard.. na een verse instal.. staat IE op Manual.. dus ook dat moet op standaard.. alle forums moeten gewist worden en wachtwoorden etc.
19-b. Map opties: alle verborgen mappen weegeven.
20. dan leeg ik vaak handmatige het log bestand in systeem instellingen.. Logs.
21. en nu de opruiming:
WUTemp delete (windows update temp is ;leeg.. maar is nooit weg na een install.)
MSOCache ( na het installeren van office is ook deze map overbodig)
overgsn voor office is er een migrate programma.. wat in een bat gezet kan worden.. die Batch file hoef ik maar in te drukken en office is na een minuut klaar plus alle settings.. script moet alleen de lege mappen weghalen o.a.
Nu dingen die ik zelf altijd handmatig doe.. na veel lezen ben ik hier achter:
22. C:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Microsoft\*.*
(mag gek klinken maar echt ALLES mag weg! wat ik nog testen moet is of Office weg mag.. die map daar maakt history dingen aan dus kan beter blijven staan denk ik. Mar omdat ik nu geen office op me systeem heb.. haal ik dus alles weg daar.)
Credentials Media player etc/.. dit zijn allemaal dingen die na een verse reboot weer worden aangemaakt.. als er dus gebruik van wordt gemaakt.
23. C:\Documents and Settings\Administrator\Favorieten
mag ook weg.. wij hebben niets aan die links van MS. leeg is beter.. zodat de persoon die de install doet er later zijn eigen links in kan zetten.
24.C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Microsoft
ook dit is een map die niet veel mensen kennen.. alles mag er in weg BEHALVE WINDOWS.
daarin zitten de log bestanden voor je register .. trouwens dit kan niet een sweg hehe.
dan 1 stap terug.. C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data
hoe vaak zie je hier wel niet meer staan dan alleen de IconCache.db ?
juist.. waarom geen idee.. maar andere proggies zetten daar wel es een 1341-1324-134-.ini of andere zooi neerr.. -> mag weg

100% safe.. tenzij er in een applicatie staat dat een file daar moet staan.
Office zet er ook zooi in.. (soms) mag echt weg.. meestal is het een ini van desktop cache. vandaar.
(bij een verse install is dit niet nodig.. omdat ik alleen IconCache.db zie.. na een verse install van windows. dus ik denk dat het script dat niet hoeft te doen.. dit was alleen effe een melding voor mensen die windows perfect willen tweaken.
25. C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temp
Leeg.
26. C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten
Leeg? want wat er bij windows komt is vaak overbodig..
27. C:\Documents and Settings\Administrator\Onlangs geopend
Leeg.
28. C:\Documents and Settings\Default User\Local Settings\Geschiedenis
Leeg (omdat wij niets hebben aan een extra history map)
29. C:\Documents and Settings\Default User\Local Settings\Temporary Internet Files
Leeg. 100% mag deze map weg.
(als je echt ver wil gaan kan je ook nog in local service komen.. en de zelfde mappen als hier boven weghalen.)
ik doe dat niet handmatige meer, maar laat dat doen door een script van JV16 powertools (trouwens onmisbaar programma)
30.C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Offline Web Pages
leeg.
31. C:\WINDOWS\Prefetch
leeg
32. C:\WINDOWS\Temp
leeg.
de bovenstaande dingen laat ik dus door een script nu al doen... ik draai dat en me pc is schoon (althans me mappen etc. register is een deel wat ik met dat programma handmatig doe.. wat ik iedereen kan aanraden.)
jv16 powertools.. zal namelijk na een windows register scan.. 344 links vinden.. die in het register staan die overbodig zijn.
dan zou je denken waarom doe microsoft dat dan? sja.. omdat ze denken dat mensen plus! zouden gaan installeren.. waarom haalt een uninstaller geen links uit het register weg? terwijl ze wel de software met een script installeren? hehe sja goeie vraag!
de rest.. jv16 powertools.. na het testen van 100den cleaners raad ik dat aan.. er is niets safer dan dat.. en een must voor iedereens pc. zeker na een UNinstall van drivers.. dit haalt echt alles weg.
dan zou de installer er AVP op moeten zetten.. juist geen norton maar simpel antiviral toolkit pro versie 3.5
waarom? omdat het het beste virus scanner bedrijf is wat er bestaat.. simpel AVP.
weinig load op de cpu.. simpel snel en dagelijks sneller met updates dan wie dan ook.
nou dat is het.. de vraag is nu.. hoe je dit allemaal (op register scan na) in een install script kan zetten.
het gekke is.. microsoft heeft een blaster patch die is zo noodzakelijk.. maar zelfs al bestel je een pc bij Dell.. hij staat er niet op! vreemd maar waar. zo'n kleine moeite maar ja.
ook gek is .. de blaster patch moet je halen bij microsoft.nl.. ik zie hem niet in windows update.. en deze MOET op de pc staan VOOR alle normale updates van windows.
ik ga druk aan de slag om es te zien.. of er iets wat jv16 powertools zou doen.. in een handmatig script te zetten is.. bijv.. hij haalt na een install van windows (dus geen drivers etc alleen windows) al 100den links uit het register weg.. als ik weet welke links.. kan dat in een script.. NA de install van windows bijv. met een delete argument.
Het Register is al besporken door iemand hierboven.. en dies vrij compleet
ik vind alleen : MUICache alles NA de @ mag ook weg.. bijv C:\123607812613\ was een oude install map.. dit is alleen maar zonde van het register.. en overdreven ruimte.
de map: MenuOrder. op zich mag die weg.. omdat na het booten van windows die weer aangemaakt wordt.. het enige wat je krijt bent is zoals de naam al zegt : order.. dus als alles op een bepaalde orde in startmenu staat.. maar 9 van de 10 keer na een installatie van software en dan een uninstallatie.. staat gek genoeg de map er nog in.. althans in het register onder menuorder.
puur een tip: haal die weg.
hopelijk kan mijn idee wat bijdragen aan het maken van het script.. metname.. Blasterpatch.. erg belangrijk.
en dan nog.. hoe download je alle patches? handmatig dus zonder naar die site te gaan? daar ben ik zelf nog niet achter gekomen.
anway handig project!