Toon posts:

5.1 surround -> Center en bass werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 5.1 settje gekocht.

Alle speakers op de subwoofer correct aangesloten, speakers goed gezet.

Heb een Asus A7N8X Deluxe rev2.00 met de Soundstorm chip.

Heb dan de drie kabeltjes (groen, zwart en oranje) aangesloten op de subwoofer. Groen voor de 2frontjes links en rechts, en daar komt ook geluid uit. Dan de zwarte in de paarse poort op men mobo, voor de 2achterste, komt ook geluid uit.

En dan de gele, voor de center en bass, die dan op de oranje poort op men mobo gestoken, maar...die werken niet

Bij men Nvidia control panel test ik dan, hoor ik left, dan een raar mumu zo, precies de bass, maar dat moet normaal de center zijn denk ik, dan right, left surround, right surround (de achterste). en als ik liedjes afspeel zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/koenpje/bass.JPG

Dus geen center en bass.

Als ik dan bij testen Dolby Surround Codering activeer, hoor ik en kijk ik naar dat diagram van hierboven:

Left (zie ik ook)
Center (zie ik ook)
Right (zie ik ook)
Left surround (zie ik ook, maar komt niet uit de achterste luidsprekers)
Right surround (zie ik ook, maar komt niet uit de acherste luidsprekers)
Bass (hoor ik niet, maar zie ik wel)

dus weer iets anders? :?

Ik heb alles al dubbel ge-checked, bass open gezet, speakers open, alles open.

Dan heb ik de kabel van de achterste speakers in men subwoofer, aangesloten op de center en bass, en dan krijg ik wel bass :? Dus dat geluid komt uit dat zwarte kabeltje dat eigenlijk bedoeld is voor de achterste, dan steek ik die zwarte in die oranje, waar hij hoort, en dan weer niets van bass.

dus is dan die oranje connector op mobo kapot? Ik kan er echt niet meer aan uit

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
setting op je mobo? meestal een jumpertje

kijk maar eens hier Center en Subwoofer door elkaar
en hier K8V onboard geluid probleem

[ Voor 65% gewijzigd door Swa-baldie op 31-03-2004 15:03 . Reden: url toegevoegd ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
ik had dat grapje ook. je moet ffe wat connectors achterop uitproberen want er klopt geen zak van. volgens mij zit die van mij nu in de line-in ofzo. heel raar. je moet het geloof ik ook automagisch in kunnen stellen....
probeer het maar! paar keer steken en soundcheck en je hebt de goede combo te pakken

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer eens die wizard te draaien in dat sounstorm configding. Daar kun je opgeven dat je center/bass en je surround in je mic/line out zitten, als je ze daar dan ook instopt werken ze. Die aparte uitgangen op dat asus mobo schijnen niet te werken. (ik heb ze ieg nog niet aan de praat gekregen)

Verwijderd

bij liedjes doet de center niet mee .
in het menu moet diolby surroudn encoding uit staan

Verwijderd

Topicstarter
Geen jumper op mobo ofzo

Heb dan maar die config gedaan en gevolgd, dus nu de voorste op de line-out, achterste op line-in, en center en subwoofer op microfoon

dan test gedaan, en jawel, mooi left;center;right;left surround;right surround;en dan hoor je de bas brommen. Ik dus blij, maar.... In winamp ofzo doet hij het niet :? Alleen bij die test, en ik kan niets vinden in winamp om 5.1 in te stellen

help!?

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 16:55
Heb precies hetzelfde gehad, hier de oplossing: nvswap van nvidia
Dan kan je gewoon de goede aansluitingen gebruiken, en dus gewoon je line in en microfoon ingang vrijhouden of gebruiken waar ze voor bedoelt zijn natuurlijk :P
(heb trouwens dus ook a7n8x deluxe en logitech z-640 speakers)

[ Voor 49% gewijzigd door Brammel op 31-03-2004 16:38 ]

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
Dit is zeker die speakerset van de Aldi!
Hier is al een topic over met hetzelfde probleem, kijk hier maar eens:
[rml]Tweewekelijkse Aldi en LIDL aanbiedingen [ Deel VI][/rml]

Verwijderd

Topicstarter
bram1234 schreef op 31 maart 2004 @ 16:34:
Heb precies hetzelfde gehad, hier de oplossing: nvswap van nvidia
Dan kan je gewoon de goede aansluitingen gebruiken, en dus gewoon je line in en microfoon ingang vrijhouden of gebruiken waar ze voor bedoelt zijn natuurlijk :P
(heb trouwens dus ook a7n8x deluxe en logitech z-640 speakers)
Perfect, daar doet hij het goed, nu ook in Nvidia control panel, en alles juist aangesloten zoals het moet zijn.

Maar in Winamp of andere progjes doen de center en bass het nog steeds niet hoor :?

• Brammel
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 16:49:
[...]

Perfect, daar doet hij het goed, nu ook in Nvidia control panel, en alles juist aangesloten zoals het moet zijn.

Maar in Winamp of andere progjes doen de center en bass het nog steeds niet hoor :?
Je moet winamp instellen bij preferences/plugins/output/direct sound, en dan moet je hem daar bovenin op nvidia zetten ipv primair geluidsstuurprogramma. Verder moet je hem natuurlijk ook in het configuratiescherm op 5.1 hebben staan

[ Voor 14% gewijzigd door Brammel op 31-03-2004 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
In Nvidia control panel staat hij op 6luidsprekers, bij de test werken ze alle 6. Bij dat Nvidia progje van jou ook alle 6 perfect.
Heb bij winamp op Nvidia gezet, maar nog steeds werkt de center en bass niet

snap er niets meer van :?

• Brammel
Center werkt bij mij bij winamp ook alleen maar als ik een speciale knop (matrix knop) op mijn speakers aan zet. Volgens mij kan je namelijk niet zonder extra plugin voor winamp alle 5 de speakers gebruiken bij winamp. De bass werkt wel gewoon in winamp, weet je zeker dat ie niet werkt bij jou?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, draai hem helemaal open, in games werk center en bass ook niet.

edit: Heb een plug-in gedownload voor 5-channel geluid in winamp, maar nu probeert hij precies de bass door de kleintjes te duwen.

Alles werkt in control panel enzo, alles staat op 5.1, maar in andere progjes werken center en bass dan weer niet :? :'( :'( :'(

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké jongens, het is opgelost.

ik moest gewoon bij control panel van Nvidia "middenkanaal maken" en "LFE-kanaal maken" aanzetten. Nu werkt het overal.

Bedankt voor al jullie replies
Pagina: 1