Component Video (YUV/YPbPr) op TV

Pagina: 1
Acties:
  • 700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een JVC D.I.S.T. televisie HV28P37S, deze heeft de moglijkheid om een DVD speler aan te sluiten middels Component PAL Progressive ingang (Y, Pb, Pr) en is vrij uniek op een breedbeeld TV, laat staan dat er gemakkelijk DVD spelers voor zien die een dergelijke output hebben.

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met dit component systeem in combinatie met een dvd-speler die deze component output heeft. Is de kwaliteit van het beeld daardoor het allerbeste wat er momenteel te krijgen valt in combi met progressive weergave?

Machiel

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 16:54
De Hiteker 1900 heeft een progressive YPbPr uitgang en kost rond de 80,- euro :)
Het is dan wel zo'n op pc onderdelen gebaseerde speler, maar ik mag aannemen dat de kwaliteit alsnog goed is.
Kan die TV eventueel een signaal via RGB scart zelf de-interlacen en progressive weergeven? Dat is vrijwel hetzelfde resultaat namelijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
De TV kan idd een signaal via RGB scart zelf de-interlacen en progressive weergeven? Loont het de moeite om een DVD speler aan te schaffen die een speciale YPbPr output heeft (progressive) met betrekking tot de kwaliteit in tegenstelling tot een RGB signaal via de scart of RGB via 3 cinch stekkers bijvoorbeeld?

De YPbPr sleutelt n.l. nog extra aan de helderheid (Y) en Kleur (C) en gewoon RGB niet als ik het goed heb. Dus op die manier probeert men een de helderheid van de kleuren net als een plasma scherm te krijgen zeg maar.

Verwijderd

Qua output is het idd het beste om de componenten gescheiden aan te leveren ([rml][ DVD]Wat geeft beste kwaliteit[/rml]). Het basisprincipe voor de beste kwaliteit is om zo min mogelijk compressie en omzettingen te maken tussen invoer en uitvoer waarbij je de signalen zoveel mogelijk gescheiden houdt.

Echter de kwaliteit wordt ook bepaald door de filtering, digitale omzetting etc.. Hierdoor is de ene speler de andere niet: specs van een goede DVD-speler

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 14:58 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dus RGB is beter dan Y, Pb, Pr , maar bij RGB worden de kleuren niet extra geregeld met helderheid (Y) (Waar staat de P voor? Progressive?)
Ik las dat je ook via scart Y, Pb, Pr kunt doorzenden, maar dat vraag ik mij af of dat wel kan. Waarom hebben ze anders bij mijn TV en bij de component DVD-spelers 3 aparte tulp-stekkers daarvoor gemaakt?
Ik denk niet dat je component out, zoals op mijn TV, exact zo kunt integreren via een scart. Maar als iemand anders het tegendeel kan weerleggen graag ;)

Of kan je via component (Y, Pb, Pr) alleen progressive ontvangen?

Verwijderd

Nee,

Bij RGB zijn de 3 kleurcomponenten Rood/Groen/Blauw.
Bij YUV (YUV422, ook wel YPbPr genoemd) zijn de 3 kleurcomponenten Y=R+G+B en U=Y-B en V =Y-R

Ter vergelijking:
Bij S-video worden kleur (Chroma=U+V) en helderheid (Luminance=R+G+B) als 2 gescheiden signalen doorgevoerd - terwijl bij composiet zowel kleur als helderheid worden samengevoegd tot 1 signaal (R+G+B+Chroma).

Bij YUV/YPrPb worden dezelfde 3 draden van een SCART snoer gebruikt als van RGB. Zodra beiden apparaten het ondersteunen wordt het automatisch gebruikt.

http://www.michaeldvd.com...ctors/VideoConnectors.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Progressive scan staat eigenlijk buiten dit verhaaltje, daar het niet echt met de colorspace maar met de resolutie te maken heeft (interlaced versus non-interlaced). Aangezien RGB van nature al veel bandbreedte vergt en dit bij progressive scan al dubbel zo hoog wordt is er bij veel consumentenapparatuur voor gekozen om de progressive scan output in YUV/YPrPb te geven. Hierdoor kan er vrij simpele kabels al een hoge resolutie en kleurkwaliteit behaald worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_video
http://www.dvdrhelp.com/glossary?P#Progressive%20Scan

De reden dat veel spelers met YUV/YPrPb output ervoor kiezen om ook losse connectors te gebruiken is omdat in SCART de 3 componenten coaxiale draden nogal dun zijn. Door de speler/TV te voorzien van 3 losse connectoren kan een eindgebruiker op simpele wijze dikker/kwaliteitskabel gebruiken waardoor de onderlinge beinvloeding (EMI/overspraak) ook verminderd wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 21:28 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Bedankt voor de adequate en heldere reply. Het is mij nu duidelijk, ga toch even uitzoeken of ik mijn tv inderdaad wel RGB via de scart ondersteund.
Maar goed dat is niet relevant voor deze topic B)

Ben toch aardig benieuwd hoe het beeld eruit gaat zien met een DVD op progressive output (met Y, Pb, Pr) op de component aansluiting van de TV.

Weer wat om naar uit te kijken :)

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 09:19
Even voor de goede orde: YPrPb = YCrCb = YUV. zelfde beestjes verschillende namen.
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:08:
Bij RGB zijn de 3 kleurcomponenten Rood/Groen/Blauw.
Bij YUV (YUV422, ook wel YPbPr genoemd) zijn de 3 kleurcomponenten Y=R+G+B en U=Y-B en V =Y-R
Waarom noem je specifiek yuv422? YUV is niet altijd 422, maar kan ook 444, 420, 411 zijn. Dat is slechts een manier van kleur informatie doorgeven, waarbij 444 een ongecomprimeerd signaal is en 422,420,411 gebruik maken van het feit dat je oog minder gevoelig is voor kleur informatie en je dus met minder bandbreedte voor kleur toekan. Overigens zijn de meeste dvd's wel in yuv422 ge-encodeerd afaik.
Ter vergelijking:
Bij S-video worden kleur (Chroma=U+V) en helderheid (Luminance=R+G+B) als 2 gescheiden signalen doorgevoerd - terwijl bij composiet zowel kleur als helderheid worden samengevoegd tot 1 signaal (R+G+B+Chroma).
Je haalt wat dingen doorelkaar geloof ik:
code:
1
2
3
y           r
u = A * g
v          b

met A een 3x3 coefficientmatrix. Luminance (Y) is dus niet r+g+b, maar een linaire combinatie van r,g en b. Evenzo zijn u en v ook linaire combinaties van r,g en b.
Chroma is wel de combinatie van u en v. Composiet is echter r,g,b, zonder chroma want die info zit dus al in het rgb signaal.
Bij YUV/YPrPb worden dezelfde 3 draden van een SCART snoer gebruikt als van RGB. Zodra beiden apparaten het ondersteunen wordt het automatisch gebruikt.
Zover ik weet ondersteund SCART typisch alleen rgb signalen en niet de yuv signalen. Maar techisch is het mogelijk idd.
Progressive scan staat eigenlijk buiten dit verhaaltje, daar het niet echt met de colorspace maar met de resolutie te maken heeft (interlaced versus non-interlaced). Aangezien RGB van nature al veel bandbreedte vergt en dit bij progressive scan al dubbel zo hoog wordt is er bij veel consumentenapparatuur voor gekozen om de progressive scan output in YUV/YPrPb te geven. Hierdoor kan er vrij simpele kabels al een hoge resolutie en kleurkwaliteit behaald worden.
De reden dat veel spelers met YUV/YPrPb output ervoor kiezen om ook losse connectors te gebruiken is omdat in SCART de 3 componenten coaxiale draden nogal dun zijn. Door de speler/TV te voorzien van 3 losse connectoren kan een eindgebruiker op simpele wijze dikker/kwaliteitskabel gebruiken waardoor de onderlinge beinvloeding (EMI/overspraak) ook verminderd wordt.
bijna goed: scart timings staan de hogere bandbreedtes niet toe daarom moet uitgeweken worden naar een afzonderlijke connectie die snellere timings heeft.
Dat heeft verder niets met de kabels te maken. Omdat yuv de standaard encoding van veel codecs is (mpeg1, mpeg2, mpeg4, h263, h263, de list goes on...) en de processing van veel digitale tv's ook gebeurt in de yuv colorspace is het niet meer dan logisch om de signalen als yuv uit te sturen (je verkomt een dubbele vertaalslag). Overigens klopt het overspraakverhaal redelijk, maar je kan ook een scart-kabel beter maken.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

Een aantal Loewe tv's ondersteunen wel YUV via scart, alleen accepteren ze op deze manier alleen interlaced beelden en niet progressive. Het is niet zo heel gebruikelijk, maar het bestaat dus wel. Er bestaan speciale kabels voor zo'n verbinding met aan één kant de benodigde tulp stekkers en aan de andere kant een scart connector. Overigens: als je op een europese Playstation 2 een dvd via scart gaat afspelen komt er ook een YUV beeld uit i.p.v. een RGB signaal. Dat is de reden dat veel mensen bij het afspelen van een dvd op een PS2 groen beeld krijgen als ze deze normaal gesproken via RGB bekijken. Je kunt de PS2 zelfs zo instellen dat hij ook bij spellen een YUV beeld geeft, als je dan een tv hebt die dat ondersteunt, hoef je niet meer om te schakelen bij het spelen van spellen en het bekijken van dvd's op zo'n console.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

(jarig!)
Door macrovision beveiliging ofzo is PAL progessive scan nog niet echt een standaard hier :(

Een xbox kan wel een progressive scan signaal geven. Een gamecube ook. Alleen is dit dus gelocked bij de PAL-versies. (daardoor kan ik m'n gamecube dus ook niet op m'n monitor aansluiten :( )

Met een modchip kun je je xbox echter wel zo maken dat ie wel NTSC progressive scan weergeeft in games en DVD, ik durf alleen niet te zeggen hoe die dan omgaat met PAL dvd's. Een component-kabeltje voor xbox kun je gewoon kopen.

www.nintendocasemods.com

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb de grote broer van dit toestel, de HV32D25 in huis gehad. Speciaal gehaald omdat hij een component ingang met PAL en NTSC progressive ondersteunde. Ervaring: briljant beeld, veel beter dan SCART RGB. Met name horizontale lijnen worden zonder kartels weergegeven, en dat merk je ECHT.

Helaas had dit toestel gigantische geometriefouten en PSU problemen, dus heb ik hem weer weggedaan. Vervangende toestellen hadden het ook. Weg met JVC dus.

Als bron had/heb ik een Philips 963SA, die was PAL progressive te hacken. Veel meer spelers hebben nu (een jaar later) PAL progressive.

Overigens heb ik mijn huidige Loewe Aventos met component over SCART aangesloten, zoals al eerder genoemd met een SCART plug in de TV en drie componentstekkers (tulpjes) in de DVD speler. De Aventos accepteert helaas geen progressive scan signaal, het is dus plain interlaced over component. Verbetering t.o.v. SCART RGB: vrijwel niet. De SCART RGB aansluitingen van Loewe zijn blijkbaar van een dusdanig goede kwaliteit dat dit niet meer uitmaakt, want ik zag wel duidelijk verschil op de JVC tussen interlaced over component en interlaced over SCART RGB.

[ Voor 54% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-04-2004 09:57 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dr Strangelove,

Jij hebt de grotere "broer" gehad, maar ik denk dat ze die geometrische fouten eruit hebben gehaal in de opvolgers. De HV28P37S is nl een later model (maar door een kleiner formaat, misschien minder opvallende fouten in de geometrie e.d.
Maar goed dat terzijde. Mijn antwoord op de vraag komt er een mooi beeld uit via de YUV-input is dus zeker weten ja en met een progressive DVD-speler (en DVD in progressive) geeft dit toch een superieur beeld en zelfs iets beter dan RGB.

Het wachten is eigenlijk op HDTV dvd compatible spelers met YUV, maar jah zo blijf je altijd doorgaan :O
Nou en toch blijft goede kwaliteit wennen als je dicht bij de TV zit, voor D.I.S.T. in combi met super digi pure. Het beeld wordt zo "echt" dat je liever niet met een puistje in beeld wil komen. Want die zie je wel degelijk met dit soort TV's, ondanks de smink. Toch is de klierdiepte en helderheid zo op het eerste gezicht een benadering van PLASMA TV's.
Hoe enthousiast we daar over ook mogen spreken "Plasma is leuk van veraf en heeft diepe heldere kleuren, maar zit je er te dichtbij dan is het beeld een stuk minder dan dit soort TV's (colordigipure en DIST)"

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
DIST en Digipure waren eerlijk gezegd een andere reden om het ding weg te doen; deze technieken zijn vergelijkbaar met PixelPlus en DNR, en hebben de vervelende eigenschap dat ze weliswaar een goede bron (zoals DVD) er beter uit laten zien, maar een slechte bron (zoals kabel) er veel slechter uit laten zien dan wanneer het unprocessed was.

Nu doen een aantal van die technieken het niet eens met een progressive beeld, maar zijn ze bijna niet uit te zetten met kabel. Eindresultaat: over het geheel is DIST alleen maar een verslechtering. Het manifesteerde zich bij mij in outlines bij duidelijke kleurscheidingen, strepende lichte vlakken op een donkere achtergrond (zoals de koplampen van een auto die in het donker rijdt), en 'plasticachtige' huidskleuren, alsof iedereen op TV een barbiepop is.

Maarrrrrrrrrrr: Progressive scan is een enorme verbetering t.o.v. interlaced. Helaas bestaat er nog steeds geen progressive scan toestel dat aan mijn (helaas vrij hoge) wensen voldoet.

[ Voor 18% gewijzigd door Dr. Strangelove op 02-04-2004 20:51 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dr. Strangelove;

Ik ben ook aan het kijken naar een Loewe Aventos... En ik zit een beetje te twijfelen...
De 3981 heeft namelijk wel die YUV over scart, en de 3970 niet... Is de kabel om deze ingang te testen gelijk aan een RGB==> Scart kabel... Dan kan ik het verschil gaan bekijken met mijn Harman/Kardon DVD30 op zak... Mocht dit wat uitmaken zou dit namelijk voor mij een overweging kunnen zijn om voor de (eigenlijk wat te grote) 81 cm te gaan ipv de 70 cm... Wat voor kabels heb jij gebruikt?
Pagina: 1