Een algemeen topic; het komt er op neer dat ik wel eens zou willen weten hoe de algemene (php) webdev'er omgaat met formulieren en het afhandelen van de data die daarmee geposted wordt.
Wat bedoel je nou precies?
Als ik, en ik noem een simpel voorbeeld, een gastenboek laat tekenen kan de bezoeker bijvoorbeeld drie velden invullen, te weten naam, emailadres en bericht.
Een pagina heeft een structuur als bijvoorbeeld deze.
En als je de code bekijkt, zul je zien wat ik bedoel. Het afhandelen van foutieve invoer. Waarbij ik niet zeg dat bovenstaande manier dé manier is die ik altijd gebruik, ik ben juist zoekende naar iets standaards voor den toekomst, echter ben ik zeer benieuwd of daar een algemene mening over is.
Ik ben me er overigens zeer goed van bewust dat dit wellicht per situatie anders is, en dat er soms oplossingen per situatie nodig zijn.
Dat is dus waar ik geen antwoord op wil
De hamvraag..
Hoe doen jullie dit bij vrij standaard situaties, dus in het algemeen en bij standaard formulieren?! Gebruiken jullie een bepaalde manier hiervoor? Wellicht een bepaald template, script o.id.?
That's the question..
Edit: Ik realiseer me net dat er ook veel mensen zullen zijn die dit oplossen met Javascript. Misschien is dat niet helemaal waar ik op doel.
Wat bedoel je nou precies?
Als ik, en ik noem een simpel voorbeeld, een gastenboek laat tekenen kan de bezoeker bijvoorbeeld drie velden invullen, te weten naam, emailadres en bericht.
Een pagina heeft een structuur als bijvoorbeeld deze.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| // formulier if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] != 'POST') { echo '<form method="post">'; echo '<input type="text" name="naam">'; echo '<input type="text" name="email">'; echo '<input type="text" name="bericht">'; echo '<input type="submit" value="ok">'; echo '</form>'; } else // afhandelen if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST') { // errorhandling $errors = array(); if(strlen($_POST['naam']) < 4) // kunnen ook reg-expr. etc. zijn... $errors[] = 'De ingevoerde naam is niet lang genoeg..'; if(strlen($_POST['bericht']) < 20) $errors[] = 'Het ingevoerde bericht is niet lang genoeg..'; if(!empty($errors)) print_r($errors); // o.i.d. else if(empty($errors)) { // iets doen met de POST data } } |
En als je de code bekijkt, zul je zien wat ik bedoel. Het afhandelen van foutieve invoer. Waarbij ik niet zeg dat bovenstaande manier dé manier is die ik altijd gebruik, ik ben juist zoekende naar iets standaards voor den toekomst, echter ben ik zeer benieuwd of daar een algemene mening over is.
Ik ben me er overigens zeer goed van bewust dat dit wellicht per situatie anders is, en dat er soms oplossingen per situatie nodig zijn.
Dat is dus waar ik geen antwoord op wil
De hamvraag..
Hoe doen jullie dit bij vrij standaard situaties, dus in het algemeen en bij standaard formulieren?! Gebruiken jullie een bepaalde manier hiervoor? Wellicht een bepaald template, script o.id.?
That's the question..
Edit: Ik realiseer me net dat er ook veel mensen zullen zijn die dit oplossen met Javascript. Misschien is dat niet helemaal waar ik op doel.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 10:40 ]