[PHP] Formulier Generator

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben bezig een bepaalde structuur in het bouwen van html formulieren aan te brengen. Nu wil ik gebruik maken van een - freeware - php formulier generator/ handler. Ik ben de volgende scripts tegengekomen:FormHandler heb ik mee gespeeld maar ik vind dit script te beperkt. Het is een heel gedoe om een goede layout neer te zetten. Dan kan ik kiezen tussen OOH forms en de herschreven versie. Helaas kan ik van de herschreven versie de code niet downloaden om deze te testen :/ Het mooie van de herschreven OOH forms versie is dat er verschillende layouts zijn toe te passen. Beetje gebaseerd op java layouts, flow layout etc. En ik weet niet of dat met OOH forms van PHPLib ook kan.
phpObjectForms moet ik nog testen, maar ik denk dat deze een goede kans van slagen heeft.

Het gaat mij er dus vooral om dat je een flexibile layout kan maken. Dus bijvoorbeeld meerdere invoer velden naast elkaar ipv. onder elkaar. Checkboxen op een bepaalde manier geordend etc.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met (bovenstaande)form generators. Tevens wil ik graag weten of er andere goede alternatieven zijn voor bovenstaande scripts. Mijn zoektocht via google heeft verder -nog- niet veel bijzonders opgeleverd dus ik probeer het hier maar weer eens :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bartoz op 26-04-2004 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
* Schopje * :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik heb formhandler ook getest en geprobeerd te implementeren maar ik vond het niet prettig werken. Ik had voor de dingen waar ik mee bezig was veel teveel code nodig (vrij ingewikkeld CMS.) waardoor het voordeel van de formhandler teniet wordt gedaan omdat je soms tegen kleine beperkingen aanloopt. Voor datumvelden heb ik in mijn layout layer gewoon een standaard PHP functie tegenwoordig die een 3tal selectieboxen op mijn scherm tonen. De rest tik ik zelf wel. Dan ben ik zo flexibel als ik zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HTML_Quickform (pear) al bekeken?
http://pear.php.net/package/HTML_QuickForm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Deze heb ik ook getest. Maar ook hier loop ik tegen de beperking van een flexibele layout aan. Ik zit er zo langzamerhand aan te denken het beste van een aantal formulier generatoren te nemen en een nieuwe complete versie te bouwen.
Quickform kan ik mooi als basis gebruiken want ik neem aan dat de pear code degelijk en robuust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op mijn werk heb ik een enquete generator ontwikkeld. Dat is misschien niet helemaal hetzelfde, maar hierin worden ook formulieren gegenereerd. Ik zie dat jullie vooral problemen hebben met de vormgevings mogenlijkheden. Ikzelf heb dit opgelost door alles met divjes en spannetjes op te laten bouwen en elk element een ID te geven. De layout kan vervolgens compleet door css worden bepaald.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:03

me1299

$ondertitel

Ik ben ook zeer geinterreseerd in een goede form class oid. Als ik ergens moe van wordt is het wel die eeuwige formulieren in elkaar flansen.

Ik ben zelf nog niet veel propers tegen gekomen. Het belangrijkste is dat het tijd moet schelen voor mij. En je voelt je al snel beperkt door de opties van bestaande methodes.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

http://www.interhit.nl/upload/1.FormExperience_V1.0.zip ken hem verder niet uitleg in het zip bestand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Nou, deze week maar eens wat onderzoek doen :) Als ik de tijd heb ga ik hier mischien een projectje van maken. Ik zal ook Janoz zijn aanpak eens proberen. En Thijmen zijn geposte code wordt ook aan een onderzoekje onderworpen. Zodra ik wat interessante bevindingen heb zal ik wel posten. Ik denk dat er meer mensen zijn die graag een goede form genrator in PHP kunnen gebruiken. Met name webdvelepers van sites waar veel formulieren gebruikt worden zo niet sites waar formulieren vaak wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bevindingen tot nu toe zijn, want ik sta voor dezelfde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 22:24:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bevindingen tot nu toe zijn, want ik sta voor dezelfde vraag.
Helaas ben ik nog niet in staat geweest dit verder uit te zoeken. Later dit jaar ga ik hier verder mee aan de slag. Ik hoop dat ik er dan de tijd voor krijg van de baas ;) Mijn bevindingen zal ik dan posten. Mischien kun je uitleggen waar jij nu mee bezig bent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer een 'formulier generator' (zo noem ik het maar even) in te bouwen in een CMS. In dat CMS wordt onder andere ook gebruik gemaakt van een Rich Text Editor die HTMLArea als basis heeft en daar moet die formulier generator onderdeel van gaan uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha dit is leuk, ik ben net zelf bezig met het maken van een formulier maker :)

Wat kan het ding van mij?

1. Werken met layout templates
2. Formulieren verzenden naar 'aan te geven email adres'
3. Formulieren worden opgeslagen in PHP formaat (strings/arrays)
4. Na maken formulier kan je het geheel aanpassen incl. template etc.

het werkt dus met databestanden en wil hierin straks nog verwerken dat je bijvoorbeeld bij een textarea/input een minimum en maximum + eventueel een bepaald nummer of mogelijke tekens mag invoeren. Bij een pulldown 1 of meerdere mogelijkheden zijn.

wat screenies en het databestand vinden jullie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:00:
Ik probeer een 'formulier generator' (zo noem ik het maar even) in te bouwen in een CMS. In dat CMS wordt onder andere ook gebruik gemaakt van een Rich Text Editor die HTMLArea als basis heeft en daar moet die formulier generator onderdeel van gaan uitmaken.
Wat zijn je eisen voor de formulier generator ? Heb je de genoemde voorbeelden al geprobeerd ? Nog een tip voor een WYSIWYG editor:

http://www.solmetra.com/spaw

Deze ga ik zelfd gebruiken en ziet er erg goed uit. Volgens mij freeware. Bekijk de demo's op de site maar eens. Vind hem zelf beter dan HTMLArea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:05:
Ha dit is leuk, ik ben net zelf bezig met het maken van een formulier maker :)

Wat kan het ding van mij?

1. Werken met layout templates
2. Formulieren verzenden naar 'aan te geven email adres'
3. Formulieren worden opgeslagen in PHP formaat (strings/arrays)
4. Na maken formulier kan je het geheel aanpassen incl. template etc.

het werkt dus met databestanden en wil hierin straks nog verwerken dat je bijvoorbeeld bij een textarea/input een minimum en maximum + eventueel een bepaald nummer of mogelijke tekens mag invoeren. Bij een pulldown 1 of meerdere mogelijkheden zijn.

wat screenies en het databestand vinden jullie hier
Ok leuk :) Ga je hier een open-source projectje van maken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bartoz op 26-04-2004 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kweet het eingelijk nog niet.... niet echt open source want wil het implementeren in een project voor een call center (kennisdatabank) maar wie weet als je mijn project wat te bieden hebt heb ik er zekers oor open voor staan :+

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik gebruik zelf een eigen-geschreven template-engine met ondersteuning voor forms. Dit is echt vrij simpel te maken, en de logic zit in de php-applicatie, maar het complete design wordt door css gedaan. En dit werkt echt zó fijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartoz schreef op 26 april 2004 @ 10:05:
[...]

Wat zijn je eisen voor de formulier generator ? Heb je de genoemde voorbeelden al geprobeerd ? Nog een tip voor een WYSIWYG editor:

http://www.solmetra.com/spaw

Deze ga ik zelfd gebruiken en ziet er erg goed uit. Volgens mij freeware. Bekijk de demo's op de site maar eens. Vind hem zelf beter dan HTMLArea.
Ik heb hier een hele uitgebreide variant van HTMLArea, die is afgeleid van de versie die je hier kunt vinden http://www.webstationone.com/test/htmlarea/
Ik heb er een andere file en image-manager ingezet en verder nog wat andere dingetjes.
Spaw-editor ken ik, en ik ben ook nog een tijdje met FCKEditor aan het klooien geweest. Het aantrekkelijke van HTMLArea vind ik echter dat er een fullscreen-modus in zit. Het heeft me overigens wel enige tijd gekost om em stabiel te krijgen. Zo is 't ie bijvoorbeeld bijzonder gevoelig voor P-tags, maar voordat je daar achter bent ...

Veel eisen stel ik niet aan de formulier-generator. Zolang die maar (wat ik noem) 'idiot proof' is. Daar bedoel ik mee dat iemand die niet deskundig is op het vlak van PHP of HTML er eenvoudig formulieren mee moet kunnen maken, inclusief de nodige validaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chris schreef op 26 april 2004 @ 10:37:
Ik gebruik zelf een eigen-geschreven template-engine met ondersteuning voor forms. Dit is echt vrij simpel te maken, en de logic zit in de php-applicatie, maar het complete design wordt door css gedaan. En dit werkt echt zó fijn :).
Zo doe ik dat eingelijk ook; ik neem een bepaald template die altijd het zelfde qua layout opbouw is en zet daar de gegevens in die ik nodig ben..

Verder heb ik al wat meer ideeen door dit topic, mischien leuk als online formulier generator zodat je standaard en niet standaard formulieren voor mensen kan laten genereren en die zo copy-paste te gebruiken zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:10:
Kweet het eingelijk nog niet.... niet echt open source want wil het implementeren in een project voor een call center (kennisdatabank) maar wie weet als je mijn project wat te bieden hebt heb ik er zekers oor open voor staan :+
Ik zal mijn baas eens lief aankijken ;)
Eerst maar es zelf wat proberen, veel leuker dan kant-en-klare code gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van kant en klaar leer je weinig, ik raad je aan om gewoon te proberen het eerst zelf te maken; zo extreem moeilijk is het bewerken van diepgenestelde array's ook al weer niet, en ten tweede het is leuker om het zelf te doen; hoe meer je speelt hoe meer je leert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit net phpObjectForms te bekijken. Ziet er niet verkeerd uit.
Alleen altijd zo vervelend als ze er werkelijk niet 1 regeltje uitleg bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 12:10:
Zit net phpObjectForms te bekijken. Ziet er niet verkeerd uit.
Alleen altijd zo vervelend als ze er werkelijk niet 1 regeltje uitleg bij zetten.
Ik ben nu bezig met de implementatie van phpObjectForms.
Om het geheel nog verder te automatiseren gooi ik er zelf nog een schil (formcontainer) omheen. Ik ben nu in staat om erg snel formulieren te genereren om bijvoorbeeld bepaalde tabellen in een database te vullen (toevoegen nieuwe conference). Ik ben er al met al erg tevreden over.

Ik heb overigens VDaemon (PHP Form Validation Library) geintegreerd omdat ik de standaard validatie binnen phpObjectForms niet volledig genoeg vond.

[ Voor 16% gewijzigd door Bartoz op 05-05-2004 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf heb nu mijn form builder af, alleen kan alleen werken met 1 template methode, dus niet het formuliertje dynamisch opbouwen m.b.t het tabel werk... maar loopt lekker.
Pagina: 1