[ASP] Access DB benaderen op andere pc

Pagina: 1
Acties:

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Hallo ik ben voor mijn stage bezig met een intraweb maar ik wil graag een Access databse benaderen op een andere pc. Ik heb het volgende geprobeerd maar geen van deze dingen wil:
- via DSN ODBC koppeling de verbinding maken
- door een path op te geven in de connection open statement (UNC path)
- Heb de IUSR_pcnaam al alle rechten op de map gegevens maar niets helpt

Kan ik wel naar een Acces databse op een andere pc connecten met ASP? Dit is de error die ik krijg:
code:
1
2
3
4
Error Type:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
The Microsoft Jet database engine cannot open the file '\\pcnaam\map\map\db.mdb'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data.
/Intranet/test.asp, line 4

En dit is de code ik nu gebruik heb er al alles ingewijzigd alleen het eerste deel tot regel4 heb ik hieronder staan
ASP:
1
2
3
4
<!--#include file="content_top.asp" -->
<%
    Set objConnBms = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    objConnBms.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=\\pcnaam\map\map\db.mdb"

Doe ik iets verkeerd of kan het echt niet? Hebben jullie dit probleem ook? kun je met asp niet iets maken zoals een mysql db in php dat het niet uit maakt waar die db staat. Zodat je alleen het ip hoeft te weten of het path?

W3designer.nl

• dominion99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
lijkt erop dat je de database al hebt geopend in access. Weet je zeker dat er geen ldb file bij de database staat?

Op zich moet het gewoon mogelijk zijn om een database op een andere locatie te benaderen. Heb het zelf onlangs nog gedaan in VB. Wel was het een netwerkschijf, maar dat moet geen probleem zijn.

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
dominion99 schreef op 30 maart 2004 @ 08:21:
lijkt erop dat je de database al hebt geopend in access. Weet je zeker dat er geen ldb file bij de database staat?

Op zich moet het gewoon mogelijk zijn om een database op een andere locatie te benaderen. Heb het zelf onlangs nog gedaan in VB. Wel was het een netwerkschijf, maar dat moet geen probleem zijn.
Ja met vb zou ik het waarnschijnlijk ook wel aan de praat kunnen krijgen omdat je dan de db kan benaderd onder het ingelogde account op je pc. Bij asp wil de IIS user de db benaderen dus kan ik allereerst geen drivemapping gebruiken, omdat de IIS wordt gestart als serverice en dan geen drivemappings kan maken.
Maar je zou verwachten idd dat het zou kunnen want ik hem de hoogst mogelijk rechten gegeven. Maar bedankt voor je reactie! Iemand anders ideeën?

W3designer.nl

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 21:18

TeeDee

CQB 241

Soortgelijke vragen mbt UNC paths e.d. is al vaak voorgekomen. Het komt erop neer:

Nee, zonder de complete, maar dan ook complete truukendoos open te trekken is het niet mogelijk om via een UNC (netwerkshare) een file te openen of wat dan ook.

Er zijn veel workarounds, maar allen hebben haken en ogen en/of werken niet.

Had je hier niet genoeg antwoorden?

Wat je evt. nog kan doen is die netwerkshare mappen naar een aparte drive (duh) en die compleet open gooien, wat dus niet echt de bedoeling is. Vervolgens moet je er nog voor zorgen dat de "sharende" machine niet na 20 minuten inactiviteit de verbinding dicht gooit. Dat is een registry hack en is te vinden op MSDN.

[ Voor 45% gewijzigd door TeeDee op 30-03-2004 08:59 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
TeeDee schreef op 30 maart 2004 @ 08:56:
Had je hier niet genoeg antwoorden?

Vervolgens moet je er nog voor zorgen dat de "sharende" machine niet na 20 minuten inactiviteit de verbinding dicht gooit. Dat is een registry hack en is te vinden op MSDN.
Nou het gaat me er nu om om een Acces database te benaderen op een andere pc. Met de bestanden op een andere server te bekijken kan ik wel mee leven omdat op een andere server neer te zetten maar voordat ik het hele intranet over 8 servers heb verdeeld zit ik niet op te wschten.

Ik kan toch met PHP ook een mysql database van een andere server benaderen waarom kan dat niet met acces en asp??? PS DB verplaatsen gaat niet want die wordt gebruikt door een softwarepakket. Iemand een idee?

W3designer.nl

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Ik kan toch met PHP ook een mysql database van een andere server benaderen waarom kan dat niet met acces en asp???
Dat is iets compleet anders. MySQL is een "server". Die serveert data, en niet: Hee, hier heb je een datafile, lees dat maar vrolijk in zonder security. En dat kan ook gewoon in asp.

Je zou het kunnen proberen met een DSN aan te maken op de andere machine en die aan te spreken?

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
TeeDee schreef op 30 maart 2004 @ 09:31:
[...]

Dat is iets compleet anders. MySQL is een "server". Die serveert data, en niet: Hee, hier heb je een datafile, lees dat maar vrolijk in zonder security. En dat kan ook gewoon in asp.

Je zou het kunnen proberen met een DSN aan te maken op de andere machine en die aan te spreken?
Ja dat had ik geprobeerd maar dat wou die ook niet. Kan ik van een Acces database dan geen server maken die dan op een andere pc bereikbaar is?

W3designer.nl

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Je zou de MSDE kunnen downen en die access db daarin kunnen stoppen. Wordt wel lastig als die Access db veel gewijzigd wordt, maar is ook te automatiseren.

Define trouwens: "dat wou die ook niet".

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
een DSN lijkt me zoiezo niet te gaan werken aangezien de pagina dan de gegevens uit de registry moet halen...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
4of9 schreef op 30 maart 2004 @ 09:52:
een DSN lijkt me zoiezo niet te gaan werken aangezien de pagina dan de gegevens uit de registry moet halen...
Tsja wou idd niet ik heb voor de rest geen flauw idee hoe DSN werkt maar ik dacht laat ik dat maar proberen. Dus mocht ik de access databse willen benaderen dan moet ik op die server ook IIS zetten en daar een asp pagina platsen. Of weet iemand toch een methode om een access database als databaseserver te laten functioneren met evt een third party softwarepakketje????

W3designer.nl

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Ik lees de hele meuk nog een keer en zie het volgende:
code:
1
2
It is already opened exclusively by another user, 
or you need permission to view its data.

Vervolgens, wordt hier een tip gegeven, waar jij geen antwoord op geeft. Let met name op het ldb verhaal.

En als klapper op de vuurpijl zeg jij:
PS DB verplaatsen gaat niet want die wordt gebruikt door een softwarepakket.
Ik denk dat je nu al je antwoord hebt. Dat softwarepakket zal het file exclusief geopend hebben.

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
TeeDee schreef op 30 maart 2004 @ 11:20:
Ik lees de hele meuk nog een keer en zie het volgende:
code:
1
2
It is already opened exclusively by another user, 
or you need permission to view its data.

Vervolgens, wordt hier een tip gegeven, waar jij geen antwoord op geeft. Let met name op het ldb verhaal.

En als klapper op de vuurpijl zeg jij:

[...]

Ik denk dat je nu al je antwoord hebt. Dat softwarepakket zal het file exclusief geopend hebben.
Zelfde error geeft hij bij een niet ingebruik zijnde database die ik als test heb gemaakt deze databse staat ook op een andere server maar niet op dezelfde waar ik verbinding mee wil maken. Exclusief geopend zegt hij volgens mij bij alles wat hij niet kan vinden.

Maar bij de database waar ik een connectie mee wil maken in eerste instantie staat ook een *.ldb bestand. Wat betekend dat bestand?

[ Voor 8% gewijzigd door DarkSilence op 30-03-2004 11:49 ]

W3designer.nl

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

.ldb is een "lock" file voor je db. Dat houdt simpel gezegd in: Afblijven, USER_X is ermee bezig.

Je zou bijvoorbeeld het volgende nog kunnen doen:
- de IUSR_<servername> op de sharende machine kunnen zetten (volgens mij ook de IWAM_<servername> en die heel dom alle rechten geven, en dan steeds meer de rechten dichtzetten.

Maar als de db gelockt is, dan houdt het op!

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
TeeDee schreef op 30 maart 2004 @ 11:52:
.ldb is een "lock" file voor je db. Dat houdt simpel gezegd in: Afblijven, USER_X is ermee bezig.

Je zou bijvoorbeeld het volgende nog kunnen doen:
- de IUSR_<servername> op de sharende machine kunnen zetten (volgens mij ook de IWAM_<servername> en die heel dom alle rechten geven, en dan steeds meer de rechten dichtzetten.

Maar als de db gelockt is, dan houdt het op!
Bij een wel en niet gelokt db wil dat niet met de rechten :( waarom bestaat er geen Acces Database server, net zoals mysql? Mar ik bn wel blij met je hulp hoor TeeDee :)

W3designer.nl

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

offtopic:
Je hebt wel een "Access Database server", dat heet MS SQL, jaja, soortgelijk met mySql. :)

Define: "wil dat niet met de rechten". Geeft ie dan nog steeds diezelfde foutmelding?

Wat zoektips: mdb, unc, authentication

[ Voor 12% gewijzigd door TeeDee op 30-03-2004 13:45 ]

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
TeeDee schreef op 30 maart 2004 @ 13:44:
offtopic:
Je hebt wel een "Access Database server", dat heet MS SQL, jaja, soortgelijk met mySql. :)

Define: "wil dat niet met de rechten". Geeft ie dan nog steeds diezelfde foutmelding?

Wat zoektips: mdb, unc, authentication
ja hij geeft dan nog steeds dezelfde fouten. Ik zou nog eens op internet gaan zoeken met de zoektermen van jou bedankt voor de tip.

W3designer.nl

Pagina: 1